Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 23
Offentligt
1462562_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 23)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
UPN, FT del - bilag FT 6 (Løbenr. 525)
FOU, Alm. del - bilag 11 (Løbenr. 526)
URU, Alm. del - bilag 10 (Løbenr. 530)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
4. december 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Udenrigsministeriets redegørelse for rådsmøde
(udenrigsministre) den 19.-20. november 2001.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462562_0002.png
UDENRIGSMINISTERIET EU-sekr. j.nr. 400.A.5-0-0
Nordgruppen Den 27. november 2001
Rådsmøde (udenrigsministre) den 19.-20. november 2001.
1. Europæisk sikkerheds- og forsvarsdimension
Status for udviklingen af den europæiske sikkerheds- og forsvarsdimension drøftedes med særligt fokus på
styrkelse af EU’s krisestyringskapacitet på det militære område og på politiområdet.
I margin af rådsmødet blev der afholdt henholdsvis en militær kapacitetskonference på forsvarsministerniveau
og en tilsagnskonference på politiområdet med deltagelse af landenes justits- eller indenrigsministre. På
rådsmødet, hvor forsvarsministrene og justits- eller indenrigsministrene var inviteret til at orientere om
drøftelserne på de to konferencer, vedtog man en erklæring vedrørende udviklingen af EU{{ militære
krisestyringskapacitet samt en erklæring om, at der nu var opnået tilsagn fra medlemsstaterne om at stille 5000
politifolk til rådighed for krisestyringsoperationer i 2003.
I forbindelse med de to konferencer blev der afholdt møder med de allierede ikke-EU-medlemmer samt
kandidatlandene. Landenes tilsagn på såvel det militære område som på politiområdet blev på rådsmødet hilst
velkommen fra EU’s side som vigtige bidrag til udviklingen af europæisk krisestyringskapacitet.
På udenrigsministrenes frokostdrøftelse blev spørgsmålet om en eventuel oprettelse af en formel
rådsformation af forsvarsministre kort berørt. Ideen nød ikke bred opbakning, og man besluttede at udskyde
drøftelsen af spørgsmålet til et senere formandskab.
2. Det vestlige Balkan
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462562_0003.png
Rådet vedtog konklusioner om situationen i Forbundsrepublikken Jugoslavien, herunder situationen i Kosovo
og i Montenegro, samt om situationen i Makedonien. Rådet vedtog også konklusioner om Stabilitetspagten.
Rådet hilste det fredelige forløb af valget i Kosovo velkommen og udtrykte tilfredshed med, at alle
befolkningsgrupper i Kosovo – den serbiske inklusive – havde deltaget i valghandlingen. Rådet opfordrede de
nyvalgte kosovarer til at udfylde deres funktioner i overensstemmelse med sikkerhedsrådsresolution 1244 og
den forfatningsmæssige ramme for Kosovo. Rådet udtrykte i den forbindelse sin helhjertede støtte til UNMIK.
Rådet opfordrede atter en gang myndighederne i Beograd og Podgorica til at indgå i en konstruktiv
dialog om forfatningen. Rådet gentog sin præference for et demokratisk Montenegro i en
demokratisk jugoslavisk forbundsrepublik og understregede vigtigheden af at undgå ensidig handlen.
I den forbindelse gentog Rådet, at en aftale mellem Serbien og Montenegro ville gøre det muligt for
Forbundsrepublikken Jugoslavien og dens republikker at drage fuld nytte af den internationale
bistand og af reformprocessen, særligt i forbindelse med EU's Stabiliserings- og Associeringsproces.
Rådet understregede på det kraftigste, at skulle den igangværende proces munde ud i en
folkeafstemning om Montenegros status, skulle en sådan afstemning foregå i overensstemmelse med
demokratiske standarder og i overensstemmelse med den montenegrinske forfatning.
Rådet hilste velkommen, at det makedonske parlament nu havde vedtaget forfatnings-ændringerne
og tilskyndede alle parter til at fortsætte med den fulde implementering af fredsaftalen. Den
Europæiske Union var i den forbindelse rede til at yde sin fulde støtte. Endvidere var Unionen rede til
at øge indsatsen med henblik på at fremme Makedoniens tilnærmelsen til EU, jf. Stabiliserings- og
Associeringsaf talen undertegnet i april 2001.
Rådet bekræftede, at den Europæiske Union ville fortsætte med at spille en ledende rolle i
Stabilitetspagten og tilsluttede sig det synspunkt, at Pagtens aktiviteter skulle refokuseres med særlig
vægt på princippet om lokalt ejerskab. Endvidere understregede Rådet vigtigheden af at fremme
sammenhængen mellem Pagten og EU's Stabiliserings- og Associeringsproces.
Rådet anerkendte, at Pagtens merværdi bestod i dens evne til at fremme regionalt samarbejde.
Rådet opfordrede den kommende Særlige Koordinator for Pagten til i samarbejde med formændene for
Pagtens tre arbejdsborde at forberede bud på reformer og ændrede målsætninger, som kan fremlægges på
rådsmødet (udenrigsministre) den 11. marts 2002.
Endelig understregede Rådet, at viljen til regionalt samarbejde skulle komme fra regionen selv og opfordrede
den kommende Særlige Koordinator til at skabe tætte forbindelser til den regionalt forankrede
"Samarbejdsproces for det Sydøstlige Europa" og opsøge enhver mulig synergieffekt med andre regionale
initiativer.
3. Fredsprocessen i Mellemøsten
På rådsmødet var der en drøftelse af den aktuelle situation i Mellemøsten. Formanden (Michel) indledte med en
beretning fra møder med parterne under ministerugen i FN’s Generalforsamling, samt fra formandskabets seneste besøg i
Mellemøsten. EU havde opfordret Arafat til at reducere volden, og Sharon var blevet opfordret til at slække på sine krav
om 7 dages ro før iværksættelse af Mitchell-a ingerne. EU ville fortsætte dialogen med parterne og gøre mest muligt for
at få stoppet volden og for at få bragt parterne tilbage til forhandlingsbordet. Rådet vedtog endvidere uden debat at
forlænge mandatet for EU’s særlige udsending til fremme af fredsprocessen i Mellemøsten, Moratinos.
4. Status over arbejdet i de øvrige rådsformationer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462562_0004.png
Formandskabet redegjorde for status over arbejdet i de øvrige rådsformationer og konstaterede, at der på stort set alle
områder skete gode fremskridt.
5. Udvidelsen
(SEC (2001) 1744-1756)
Kommissionen præsenterede et sammenfattende dokument (strategipapir) for udvidelsen
samt de årlige fremskridtsrapporter og udkast til reviderede tiltrædelsespartnerskaber for de enkelte kandidatlande.
Kommissionen understregede, at kandidatlandene havde gjort fremskridt på alle områder. 10 lande havde selv givet
udtryk for, at de ønskede at opfylde kalenderen for afslutning af forhandlinger fra DER/Gøteborg. F.s.v.a. det fremtidige
arbejde fremhævede Kommissionen særligt strategipapirets forslag om behandling af budgettunge kapitler i en samlet
ramme og på grundlag af eksisterende acquis i begyndelsen af 2002, udarbejdelse af handlingsplaner for styrkelsen af
den administrative kapacitet samt opdatering af "road map" i slutningen af 2002 for de lande, som ikke deltog i første
udvidelsesbølge.
Under den efterfølgende drøftelse var der almindelig tilslutning til Kommissionens strategipapir. Der blev lagt vægt på
en fortsat gennemførelse af udvidelsesstrategien samt respekt for de grundlæggende forhandlingsprincipper. Der var
enighed om, at Kommissionens anbefalinger var et godt bidrag til at fastholde fremdriften i udvidelsesforhandlingerne.
6. (Evt.) WTO
Formandskabet og Kommissionen gav en statusredegørelse om forhandlingsresultatet fra WTO’s ministerkonference i
Doha.
Kommissionen skitserede endvidere det forventede forløb for den ny forhandlingsrunde, og fremhævede bl.a. behovet
for at opprioritere teknisk bistand på det handelspolitiske område.
7. Udkast til GSP-forordning
Punktet blev taget af dagsordenen.
8. (Evt.) Statut og finansiering af europæiske politiske partier
Punktet blev taget af dagsordenen.
9. Forberedelse af EU-Indien topmøde i New Delhi 23. november 2001
Punktet blev taget af dagsordenen.
10. Associeringen med Tjekkiet, 11. Associeringen med Bulgarien og 12. Associeringen med Polen
Rådet vedtog uden debat de fælles EU-holdninger til møderne i Associeringsrådene med Bulgarien, Polen og
Tjekkiet.
13. Israel: Fastlæggelse af EU’s holdning med henblik på mødet i Associeringsrådet den 20.
november 2001
Rådet havde en drøftelse af mødet i EU-Israel Associeringsrådet den 20. november 2001. Såfremt det ikke
lykkedes at finde en løsning i spørgsmålet om varers oprindelse på Associeringsrådet, ville EU på ny
genoverveje spørgsmålet i overensstemmelse med Associeringsaftalens bestemmelser.
14. (Evt.) Forslag til Rådets afgørelser om kandidatlandenes deltagelse i Fællesskabets programmer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462562_0005.png
Punktet blev taget af dagsordenen.
15. Associering af OLT
(KOM(2000)732).
Der opnåedes politisk enighed om forslaget til rådsafgørelse om associering af de oversøiske lande og territorier (OLT).
Rådet og Kommissionen vedtog en erklæring om overvågning af OLT eksporten af sukker til EU samt af
sukkerkvaliteten. Samtlige grønlandske ønsker til afgørelsen blev imødekommet. Fra grønlandsk side er der udtrykt stor
tilfredshed med det opnåede resultat.
16. Opfølgning på begivenhederne i USA den 11. september 2001
Rådet gjorde status over arbejdet med opfølgningen i EU og udstak retningslinierne for det videre arbejde.
Formandskabet fandt, at arbejdet var i god gænge. De første resultater havde vist sig i form af arbejdet med en europæisk
arrestordre, definitionen af terrorisme, fastfrysningen af finansielle midler til finansiering af terrorisme, på
luftfartsikkerhedsområdet samt i form af mødet mellem anti-terrorcheferne.
Rapporter vedrørende benchmarking, ikke-spredning samt bio-terrorisme planlægges forelagt Rådet den 10. december
2001, hvor man tillige vil kunne vedtage fælles holdninger og rådsforordning vedrørende FN’s sikkerhedsresolution nr.
1373.
Forslaget om oprettelsen af et uformelt forum til drøftelse med tredjelande om gennemførelsen af FN- og FATF-
forpligtelserne vil blive viderebehandlet i Coreper.
17. Europas fremtid
Som led i forberedelsen af Det Europæiske Råd i Laeken den 14.- 15. december 2001 havde Rådet en drøftelse af
strukturen for erklæringen fra Laeken om Europas fremtid.
Formandskabet præsenterede et forslag til strukturering af erklæringen opdelt i tre dele:
1. En politisk analyse og vurdering af status for det europæiske samarbejde og EU´s politikker med fokus på
offentlighedens opfattelse samt borgernes forventninger.
1. Oplæg til konventet i form af en gennemgang af temaerne på grundlag af Nice-erklæringen.
1. Beslutning om indkaldelse af et konvent.
Vedr. punkt 2 foreslog formandskabet oplægget til konventet inddelt i fem temaer baseret på de fire Nice-emner:
1.
1.
1.
1.
1.
EU´s mål og politikker.
Kompetenceafgrænsningen.
EU´s demokratiske legitimitet herunder klargøring af institutionernes rolle og nationale parlamenter.
Effektiviteten i beslutningsstrukturerne og gennemførelsen af EU´s politikker.
Forenkling og præsentationen af det europæiske projekt herunder bekræftelse af værdier og grundlæggende
rettigheder.
Oplægget til de fem temaer vil blive formuleret som brede, åbne spørgsmål, som konventet vil skulle udarbejde svar på.
Den efterfølgende drøftelse viste bred støtte til formandskabets oplæg, idet en række delegationer samtidig fremhævede,
at de fem temaer ikke måtte bevæge sig for langt ud over, hvad der med rimelighed kunne indfortolkes i Nice-
erklæringen.
18. Møde mellem Rådets formand og EU-institutionernes arbejdstagerorganisationer
På Rådsmødet redegjorde formandskabet for sit møde med fagforeninger og arbejdstagerorganisationer for de ansatte i
EU’s institutioner. På mødet havde organisationerne haft lejlighed til at give udtryk for sine synspunkter vedrørende det
igangværende arbejde med at reformere Kommissionens personalepolitik. Dernæst redegjorde Kommissær Kinnock for
indholdet af Kommissionens meddelelse "Reform of the Commissi global package for the reform of personnel policy",
der omfatter konkrete forslag til reformer af Kommissionens personalepolitik.
19. Afrika
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462562_0006.png
Der blev vedtaget rådskonklusioner om Afrika omhandlende De Store Søers region, Den Demokratiske Republik Congo,
Burundi, forholdet mellem Rwanda og Uganda samt Eritrea.
Hvad angik Eritrea, var der enighed om at afvente et møde mellem missionscheferne i Asmara og præsident Isayas, før
der skulle lægges op til konkrete EU-beslutninger, herunder om eventuel iværksættelse af konsultationer under
Cotonouaftalens art. 96.
Rådet vedtog en fælles holdning for Rwanda og en fælles aktion for Burundi.
Der fandt ingen substansdrøftelse sted på rådsmødet om Zimbabwe.
20. "Code of conduct" vedr. våbeneksport: 3. årsrapport
Den tredje årsrapport vedrørende våbeneksport blev godkendt på rådsmødet (udenrigsministre) den 19.-20. november
2001.
21. Indarbejdelse af gennemførelsesbestemmelser om aktindsigt i Rådets forretningsorden
Punktet blev taget af dagsordenen.
22. Forhandlinger med Rusland, Ukraine og Kasakhstan om fornyelse af aftalerne om handel med visse
stålprodukter
Punktet blev taget af dagsordenen.
23. Rådsbeslutning om forlængelse af håndvåbenprojekt i Cambodia
Punktet blev taget af dagsordenen.