Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 25
Offentligt
1462560_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 25)
transportministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
TRU, Alm. del - bilag 22 (Løbenr. 622)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
4. december 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets grundnotat vedrørende
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om etablering af fælles regler for civil
luftfartssikkerhed (security), KOM (2001) 575 endelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462560_0002.png
Trafikministeriet
Notat
Dato
J.nr.
Sagsbeh.
Org. enhed
: 19. november 2001
: 222-99
: AMK/TS
: 2. Kontor
Grundnotat vedrørende Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om etablering af
fælles regler for civil luftfartssikkerhed (security), KOM(2001) 575 endelig.
Resumé.
Kommissionens forslag har til formål at styrke den civile luftfartssikkerhed ved indførelse af fælles standarder for
sikkerhedsmæssige foranstaltninger samt fælles tekniske specifikationer for udstyr, der skal anvendes til fremme af
luftfartssikkerheden.
• Baggrund og indhold.
Kommissionens forslag er fremsat under henvisning til Traktatens artikel 80, stk. 2, og skal vedtages efter proceduren for
fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet (art. 251).
Kommissionens forslag har til formål at tilvejebringe et højt fælles sikkerhedsniveau ved fastlæggelse af
sikkerhedsmæssige foranstaltninger, som skal hindre ulovlige angreb mod den civile luftfart. Forslaget er dermed i
overensstemmelse med opfordringen fra Det europæiske Råds møde den 21. september 2001 om at styrke
luftfartssikkerheden.
Forslaget omfatter enhver lufthavn, åben for erhvervsmæssig lufttransport, og andre lufttrafikkontrol-faciliteter, der er
placeret inden for et medlemslands område.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462560_0003.png
Forslaget tager udgangspunkt i den europæiske luftfartsmyndighedsorganisation ECAC´s Dokument 30, som indeholder
en detaljeret vejledning vedrørende sikkerhedsmæssige foranstaltninger.
De sikkerhedsmæssige foranstaltninger vedrører:
• kontrol af adgang til sikkerhedsmæssigt følsomme områder i lufthavnen og luftfartøjer,
• kontrol af passagerer og deres håndbagage,
• kontrol og overvågning af anden bagage,
• kontrol af fragt og post,
• krav til sikkerhedspersonalets kvalifikationer og baggrundscheck af sikkerhedspersonale før ansættelse,
• træning af det øvrige lufthavns- og luftfartsselskabspersonale med henblik på at øge kendskabet til sikkerhed samt
forbedre de eksisterende sikkerhedssystemer,
• klassificering af våben og andre genstande, som der er forbud mod at bringe om bord på luftfartøjer og i øvrigt
indføre i en lufthavns sikkerhedsmæssigt følsomme områder.
De tekniske standarder til det udstyr, som skal anvendes, vedrører krav til udstyr til screening af passagerer samt anden
sikkerhedsmæssig kontrol.
De ovenfor nævnte sikkerhedsmæssige foranstaltninger og tekniske standarder er specificeret i et tillæg til forslaget.
Bestemmelserne om implementering heraf skal fastsættes under anvendelse af forskriftsproceduren.
Hvis nogle medlandslande ønsker at indføre sikkerhedsmæssige foranstaltninger, som er strengere end de i forslaget
anførte, skal Kommissionen underrettes om indholdet af disse foranstaltninger samt om baggrunden herfor.
Skønner Kommissionen, at visse sikkerhedsmæssige foranstaltninger er diskriminerende, unødvendigt restriktive eller
ikke kan begrundes i særlige omstændigheder, skal de pågældende sikkerhedsmæssige foranstaltninger trækkes tilbage.
Dette skal så i fald ske ved anvendelse af rådgivningsproceduren.
Ifølge forslaget skal medlemslandene endvidere etablere et nationalt sikkerhedsprogram med henblik på at håndhæve de
nævnte sikkerhedsmæssige foranstaltninger og tekniske standarder.
De enkelte medlemslande skal desuden udpege en kompetent national myndighed til at koordinere og overvåge
implementeringen af det nationale sikkerhedsprogram.
Endelig fremgår det af forslaget, at de nationale myndigheders efterlevelse af forordningen skal inspiceres af
Kommissionen efter procedurer, fastsat ved anvendelse af forskriftsproceduren.
På grund af den aktuelle sikkerhedsmæssige situation vil Kommissionen med øjeblikkelig virkning nedsætte en gruppe
af eksperter fra medlemslandene, som skal have til opgave at påbegynde inspektion af medlemslandenes
sikkerhedsforanstaltninger.
• Gældende dansk ret.
Lov om luftfart indeholder bestemmelser om luftfartssikkerhed (security) i §§ 70 a, b og c.
Luftfartsloven § 70 a
indeholder en bemyndigelsesbestemmelse for trafikministeren, idet det følger heraf, at
trafikministeren efter forhandling med justitsministeren fastsætter bestemmelser for flyvepladsers og luftfartsselskabers
udarbejdelse af sikkerhedsplaner og gennemførelse af foranstaltninger til forebyggelse af forbrydelser mod luftfartens
sikkerhed.
Bemyndigelsesbestemmelsen er udnyttet ved Trafikministeriets bekendtgørelse nr. 133 af 23. februar 1994 om
forebyggelse af forbrydelser mod luftfartens sikkerhed (Security).
Efter
luftfartslovens § 70 b
kan der til forebyggelse af forbrydelser mod luftfartens sikkerhed foretages eftersyn af
personer, bagage, gods og forsyninger på flyvepladser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462560_0004.png
Luftfartslovens § 70 b, stk. 5 indeholder en bemyndigelsesbestemmelse for trafikministeren, idet det følger heraf, at
trafikministeren efter forhandling med justitsministeren kan fastsætte nærmere bestemmelser, hvorefter eftersyn pålagt
flyvepladser og luftfartsselskaber i medfør af § 70 a, stk. 1, 2. pkt., kun kan foretages af personer, som er godkendt hertil
af politiet, og som har gennemgået en uddannelse, der er godkendt af Statens Luftfartsv&aeli g;sen.
Denne bemyndigelsesbestemmelse er ligeledes udnyttet ved Trafikministeriets bekendtgørelse nr. 133 af 23. februar
1994.
Efter
luftfartsloven § 70 c
kan politiet foretage eftersyn af personer, dokumenter, køretøjer og gods, der forlader
flyvepladsområdet.
• Høring.
Kommissionens forslag er sendt bredt i høring.
Fristen for høringssvar er ikke udløbet. Et supplerende grundnotat vil blive fremsendt, når høringssvarene foreligger.
• Lovgivningsmæssige, statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget finder direkte anvendelse og har derfor ikke umiddelbart lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
Forslaget vil indebære merudgifter for lufthavne og luftfartsselskaber. I det omfang, man vælger at lade det offentlige
betale udgifterne, vil dette få statsfinansielle konsekvenser.
• Nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Kommissionen anfører, at formålet med forslaget, herunder navnlig etablering og ensartet anvendelse af fælles regler
vedrørende luftfartssikkerhed, ikke i fyldestgørende omfang kan opnås i de enkelte medlemslande, men i videre omfang
kan opnås via denne forordning, som har virkning på fælles-europæisk plan.
Kommissionen anfører videre, at forordningen begrænser sig til fastsættelse af minimumskrav i relation til fastlæggelse
af fælles-europæiske sikkerhedsmæssige foranstaltninger, og at den ikke strækker sig videre end nødvendigt for at
opfylde dette formål.
Regeringen er enig heri.