Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 28
Offentligt
1462557_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 28)
transportministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
TRU, Alm. del - bilag 23 (Løbenr. 623)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
5. december 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets grundnotat vedrørende forslag til
forordning om bestemmelser om luftfartstjenester i et Fælles Europæisk Luftrum, forslag til forordning om
organisering og anvendelse af luftrummet i et Fælles Europæiske Luftrum og forslag til forordning om
interoperabilitet for så vidt angår et europæisk lufttrafikstyringsnetværk, KOM (2001) 564.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462557_0002.png
Trafikministeriet
Notat
Dato
J.nr.
Sagsbeh.
Org. enhed
: 19. november 2001
: 222-102
: JLo/EWA
: 2. Kontor
Grundnotat vedrørende forslag til forordning om bestemmelser om luftfartstjenester i et Fælles Europæisk
Luftrum, forslag til forordning om organisering og anvendelse af luftrummet i et Fælles Europæisk Luftrum og
forslag til forordning om interoperabilitet for så vidt angår et europæisk lufttrafikstyringsnetværk, KOM(2001)
564
Resumé: Formålet med forordningerne er at fastsætte fælles procedurer og bestemmelser om luftfartstjenester, organisering og anvendelse af luftrummet
samt sikre interoperabilitet for så vidt angår lufttrafikstyring i forbindelse med etableringen af et Fælles Europæisk Luftrum.
• Baggrund og indhold
Forslagene skal vedtages med hjemmel i Traktatens art. 80, stk. 2, efter proceduren i artikel 251, fælles beslutningstagen
med Parlamentet.
Forslagene er ledsaget af en meddelelse, hvori Kommissionen nærmere redegør for baggrunden for fremsættelsen af
forslagene.
Med fremsættelsen af de tre forordningsforslag vil Kommissionen påbegynde udmøntningen af konklusionerne i
rapporten fra gruppen på højt niveau om "Et Fælles Europæisk Luftrum".
Formålet med forordningerne er at fastsætte fælles procedurer og bestemmelser om luftfartstjenester, organisering og
anvendelse af luftrummet samt sikre interoperabilitet for så vidt angår lufttrafikstyring i forbindelse med etableringen af et
Fælles Europæisk Luftrum. Herved sikres tilstrækkelig kapacitet, effektivitet og sikkerhed i luftrummet i overensstemmelse de
stigende krav hertil i Fællesskabet.
Ifølge forslagene vil et Fælles Europæisk Luftrum indebære en tættere koordinering mellem udbydere af luftfartstjenester og
andre operatører, herunder koordinering mellem civile og militære myndigheder.
Forslag til forordning om bestemmelser om luftfartstjenester i et Fælles Europæisk Luftrum
Forslaget har til formål at harmonisere de civile luftfartstjenester, det vil sige lufttrafiktjeneste, telekommunikationstjeneste,
flyvevejrtjeneste, eftersøgnings- og redningstjeneste samt luftfartsinformationstjeneste, for at sikre, at efterspørgslen fra
brugerne imødekommes på en sikker og effektiv måde. I bilag 1 er anført de typer af luftfartstjenester, der er omfattet af
forslaget.
Ifølge forslaget skal der i medlemsstaterne være en national tilsynsmyndighed, der sikrer overholdelsen af forordningen.
Myndigheden skal være uafhængig af de myndigheder, der har ansvaret for styringen og udøvelsen af luftfartstjenesterne.
Tilsynsmyndigheden kan i forbindelse med tilsyn og inspektioner lade sig bistå af godkendte organisationer. Organisationerne
skal leve op til de krav, som nærmere er specificeret i bilag 2.
Bilagene til forslaget skal revideres efter komitologi-forskrifts-proceduren med henblik på en tilpasning til de teknologiske
fremskridt.
Kommissionen forventer at fremlægge forslag til lovgivning, der skal godkendes af Parlamentet og Rådet, vedrørende
flyvelederes uddannelse og mobilitet, med henblik på bedre at kunne imødegå Fællesskabets behov desangående.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462557_0003.png
Ifølge forslaget skal medlemslandene udstede og overvåge autorisationen af luftfartstjenesterne. Autorisation kan meddeles
separat for hver enkelt type luftfartstjeneste omfattet af forslaget.
Autorisation skal gensidigt anerkendes i medlemslandene i overensstemmelse med forordningens bestemmelser.
Ifølge forslaget skal udbyderne af lufttrafiktjeneste være undergivet nationalt ejerskab.
Lufttrafiktjeneste skal designeres efter et system, der tillader udbyderen at operere på en "exclusive basis" indenfor nærmere
specificerede "airspace blocks". Medlemslandene kan designere enhver udbyder, der har en gyldig autorisation indenfor
Fællesskabet.
En udbyder af luftfartstjenester, som på tidspunktet for forordningens ikrafttræden, udfører en lufttrafiktjeneste indenfor
specifikke "airspace blocks", skal fortsat kunne udøve denne tjeneste i en periode på op til 3 år.
Ifølge forslaget skal udbyderne af luftfartstjenester tage de nødvendige skridt til at indgå aftaler med de militære myndigheder.
Aftalerne skal være i overensstemmelse med forordningen. Hvis medlemsstaterne organiserer civil og militær
luftfartstjenester separat, skal der gives meddelelse til Kommissionen om organiseringen heraf.
Udbyderne af luftfartstjenester skal ifølge forslaget føre regnskab i overensstemmelse med "International Accounting
Standards". Hvor der udøves flere typer af tjenesteydelser, skal der udarbejdes separate regnskaber for hver enkelt ydelse.
Der skal oprettes et system til opkrævning af gebyrer med henblik på større gennemsigtighed. Systemet skal være i
overensstemmelse med Chicago-konventionens artikel 15. Gebyrerne skal pålægges efter regler, der sikrer et retfærdigt og
gennemsigtigt opkrævningssystem. Der skal løbende udveksles oplysninger mellem de nationale tilsynsmyndigheder,
udbyderne af luftfartstjenester, Kommissionen og Eurocontrol. Kommissionen skal med hj&ael ig;lp fra medlemsstaterne
kontrollere opkrævningen af gebyrer. De nærmere regler skal fastsættes efter komitologi-forskrifts-proceduren.
Forslaget indeholder endvidere bestemmelser om adgang til og beskyttelse af oplysninger mellem udbydere af
luftfartstjenester og mellem udbydere af luftfartstjenester og andre luftrumsbrugere.
Forslaget indeholder herudover bestemmelser om fortrolighed, hvorefter nationale tilsynsmyndigheder er forpligtede til ikke
at videregive oplysninger vedrørende forretningshemmeligheder.
Med henblik på en sammenligning og forbedring af luftfartstjenester skal der ifølge forslaget udarbejdes nærmere regler efter
komitologi-forskrifts-proceduren vedrørende indberetning af oplysninger.
Forslag til forordning om organisering og anvendelse af luftrummet i et Fælles Europæisk Luftrum
Forslaget har til formål er at skabe et Fælles Europæisk Luftrum, hvor fælles procedurer for planlægning, anvendelse og
organisering skal sikre en effektiv og sikker lufttrafikregulering.
På baggrund af ICAO anbefalinger foreslås etableret en fælles europæisk FIR (Flight Information Region) i det øvre luftrum
kaldet EUIR (European Upper Flight Information Region), der styres efter fælles regler. Dette skal ske gennem
harmonisering af luftrumskategorier, fælles styring og organisering af sektorinddelinger, fastsættelse af regler for
luftfartsregulering, samt integration af kapaciteten i lufthavne. De nærmere regler skal fastsættes efter komitologi-forskrifts-
proceduren.
Det nedre luftrum skal organiseres under hensyntagen til det øvre luftrum, samt miljøet i og omkring lufthavne. De nærmere
regler skal fastsættes efter komitologi-forskrifts-proceduren.
Det civile og militære samarbejde skal forbedres. Dette skal ske i overensstemmelse med Eurocontrol’s bestemmelser om
fleksibel udnyttelse af luftrummet. De nærmere kriterier herfor skal fastlægges efter komitologi-forskrifts-proceduren.
Forslag til forordning om interoperabilitet for så vidt angår et europæisk lufttrafikstyringsnetværk
Formålet med forslaget er at sikre interoperabilitet på Fællesskabsterritoriet mellem de forskellige systemer og bestanddele af
lufttrafikstyringsnetværket, herunder sikre smidige arbejdsgange og udvikle og opgradere ny teknologi.
Lufttrafikstyringsnetværket underinddeles efter forslaget i 7 systemer, beskrevet i forslagets bilag 1.
Trods forbedringer i lufttrafikstyringen i Europa er der alligevel problemer grundet forskelle i nationale systemer samt en for
langsom introduktion af nye koncepter og teknologi.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462557_0004.png
Efter forslaget skal der indføres obligatoriske krav og retningslinier for alle aktører i udviklingen, brugen og produktionen af
lufttrafikstyringssystemer.
De generelle krav vedrørende gnidningsløs lufttrafikstyring, støtte til nye koncepter, sikkerhed, integration af civil og militær
styring, miljøbegrænsninger og systemkonstruktionsprincipper, findes i bilag 2, del A.
De specifikke krav vedrørende udstyr og procedurer, der anvendes i luftrumsstyring, lufttrafikregulering, flyvelederkontrol,
kommunikationsudstyr og -procedurer (jord til jord, luft til jord, luft til luft), navigationsudstyr og –procedurer,
overvågningsudstyr og -procedurer, samt udstyr og procedurer vedrørende aeronautiske og meteorologiske informationer,
findes i bilag 2, del B.
Fra den 1. januar 2003 finder kravene i bilag 2 anvendelse for alle systemer og bestanddele, der tages i brug, fornys eller
forbedres. Fra den 1. januar 2009 skal alle systemer og bestanddele opfylde kravene i bilag 2.
Ifølge forordningen skal Eurocontrol inddrages i norm-processen, idet Eurocontrol besidder den fornødne ekspertise.
Endvidere skal også Eurocae (European Organisation for Civil Aviation Equipment) medvirke til at udforme de tekniske
standarder, der skal implementeres i Fællesskabet.
De nærmere gennemførelsesbestemmelser skal vedtages efter forskrifts- og rådgivnings-komitologi-procedurerne.
For at introducere, forny eller forbedre systemer, der er en del af Fællesskabets lufttrafikstyringssystemer, skal der ifølge
forslaget indhentes en EC-godkendelse, der dokumenterer, at systemet opfylder de vedtagne krav. Godkendelse skal ske i
overensstemmelse med de i bilag 3 og 4 angivne betingelser. Medlemslandene skal underrette Kommissionen og de øvrige
medlemslande om hvem, der er landets godkendende myndighed.
En senere revision af bilagene skal ske efter komitologi-forskrifts-proceduren.
Gældende dansk ret
I medfør af Danmarks medlemskab af ICAO og Eurocontrol lever Danmark op til en række internationalt fastsatte
standarder. Disse er gennemført (i form af Bestemmelser for Civil Luftfart, BL´er) med hjemmel i luftfartsloven, herunder §
54 om anordning af en flyvesikringstjeneste og §§ 71 og 148 om opkrævning af afgifter for benyttelsen af lufthavne og andre
hjælpemidler i luftfartens tjeneste.
Høring
Forslagene er sendt i høring hos de relevante organisationer. Der vil blive fremsendt et supplerende notat, når høringssvarene
er indkommet.
Lovgivningsmæssige, statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslagene finder direkte anvendelse og har derfor ikke umiddelbart lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
Der skønnes ikke umiddelbart at være nogen statsfinansielle konsekvenser.
Med forslagene tilsigtes en bedre udnyttelse af luftrummet, hvilket forventes at have en positiv samfundsøkonomisk effekt,
der dog ikke nærmere kan kvantificeres.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen anfører, at det for at sikre en effektiv og sikker lufttransport er påkrævet at handle på fællesskabsplan, idet
medlemsstaterne ikke alene vil kunne nå frem til resultatet. Regeringen er enig heri.