Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 286
Offentligt
1462299_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 286)
undervisningsministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
UDU, Alm. del - bilag 158 (Løbenr. 5019)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
1. februar 2002
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 8. februar - dagsordenspunkt rådsmøde (uddannelses-
og ungdomsministre) den 14. februar 2002 – vedlægges Undervisningsministeriets notat over de punkter der
forventes optaget på dagsordenen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462299_0002.png
Aktuelt notat til møde i Rådet (uddannelse/ungdom) den 14. februar 2002
________________________________________________________
1. Forslag til Rådets og Kommissionens rapport vedrørende detaljeret arbejdsprogram om opfølgningen på rapporten om
uddannelsessystemernes konkrete fremtidige mål (side 2)
-
vedtagelse
2. Meddelelsen fra Kommissionen til Det Europæiske Råds møde i Barcelona om Lissabon-processen (side 4)
- orientering fra Kommissionen
3. Meddelelse fra Kommissionen om realiseringen af et europæisk rum for livslang læring (side 6)
-
debat
4. Handlingsplan vedrørende færdigheder og mobilitet (side 8)
-
præsentation fra Kommissionen
5. Forslag til beslutning vedrørende programmet Tempus/Meda (side 9)
-
præsentation fra Kommissionen
6. Kommissionens Hvidbog om ungdomspolitik (side 9)
1. debat og vedtagelse af konklusioner
1. Forslag til Rådets og Kommissionens rapport vedrørende detaljeret arbejdsprogram om opfølgningen på
rapporten om uddannelsessystemernes konkrete fremtidige mål
-
vedtagelse
A. Baggrund og indhold
Det spanske formandskab har fremlagt forslag til detaljeret arbejdsprogram om opfølgning af rapporten om
uddannelsessystemernes konkrete fremtidige mål til forelæggelse på Det Europæiske Råds møde i Barcelona.
Det fremgår af forslaget, at Rådet tager følgende i betragtning:
Konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i Lissabon den 23.-24. marts 2000, hvor der blev opstillet et nyt strategisk
mål for det næste tiår, og hvor den fundamentale rolle for uddannelse og erhvervsuddannelse fremhæves som afgørende for
en vellykket overgang til en videnbaseret økonomi og et videnbaseret samfund. Desuden blev Rådet (Uddannelse) anmodet
om at bidrage til Luxembourg- og Cardiff-processen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462299_0003.png
Rådet (Uddannelse) vedtog på sit møde den 14. februar 2001 rapporten om uddannelsessystemernes konkrete fremtidige mål,
der blev fremsendt til Det Europæiske Råds møde i Stockholm den 23.-24. marts 2001. Rapporten bestod af 3
hovedmålsætninger, der var opdelt i 13 delmålsætninger.
Det Europæiske Råd anmodede på sit møde i Stockholm Rådet (Uddannelse) og Kommissionen om at præsentere en fælles
rapport til forårsmødet i Barcelona 2002 indeholdende et detaljeret arbejdsprogram for opfølgningen på rapporten.
Opfølgningen skulle foretages inden for rammerne af den åbne koordinationsmetode i et globalt perspektiv.
Uddannelsesområdet har fået en stigende betydning i forhold til Lissabon-målsætninger, hvorfor Rådet (Uddannelse) og
Kommissionen anmoder om, at uddannelsesområdet får en særskilt status i Lissabon-strategien.
Det bemærkes, at arbejdet allerede er iværksat på 3 målsætninger (1. grundlæggende færdigheder, 2. IKT, 3. matematik,
naturvidenskab og teknologi), samt at arbejdet på de resterende målsætninger vil begynde i løbet af 2002 og 2003. Behov
for etablering af synergi mellem denne aktivitet og andre initiativer på europæisk niveau må sikres.
Rådet og Kommissionen sætter følgende målsætninger for de europæiske uddannelsessystemer i 2010, der skal bidrage til
etablering af et europæisk vidensområde:
1. høj kvalitet skal sikres inden for uddannelsesområdet og Europa skal anerkendes som en global reference for kvalitet
2. de europæiske uddannelsessystemer skal være så sammenlignelige, at borgerne vil kunne flytte sig imellem dem og
drage fordel af deres forskellighed
3. kvalifikationer, viden og kompetencer tilegnet ét sted i EU skal kunne anerkendes over hele unionen
4. alle europæer vil, uanset alder, have adgang til livslang læring
5. Europa skal være åben for samarbejde med gensidige fordele med alle andre regioner og skal være den højst
prioriterede destination for studerende og forskere fra andre regioner i verden.
Den nye åbne koordinationsmetode vil blive anvendt som et instrument for udvikling af en sammenhængende og rummelig
strategi på uddannelsesområdet inden for rammerne af Traktatens artikel 149 og artikel 150. Igennem den åbne
koordinationsmetode anvendes værktøjer som indikatorer, benchmarking samt sammenligning af best-practice, opfølgning,
evaluering, peer-review m.v. som grundlag for gensidige læreprocesser.
Arbejdet vil blive styret og monitoreret af Rådet (Uddannelse) i samarbejde med Kommissionen. En statusrapport vil blive
fremsendt til Det Europæiske Råds forårsmøde i 2004.
B. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
For så vidt angår nærheds- og proportionalitetsprincippet er der tale om et formandskabsinitiativ, hvor der ikke er redegjort
for disse principper.
Efter dansk opfattelse er det spanske formandskabs forslag i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
C. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil ikke kræve lovgivning eller få statsfinansielle konsekvenser.
D Høring
Punktet blev behandlet på møde i EU-Specialudvalget den 30. januar 2002. Såvel Danmarks Lærerforening, KL, LO,
Amtsrådsforeningen og FTF udtrykte en generel tilfredshed med handlingsplanens udformning. Samtidig var
organisationerne enige om, at det var vigtigt at fastholde:
1. at uddannelsesområdet har et bredere sigt end blot den beskæftigelsesmæssige dimension,
2. at OECD data skulle anvendes, hvor dette var muligt,
3. at der ikke kun skulle fokuseres på kvantitative indikatorer,
4. at de relevante parter skulle inddrages i det videre arbejde.
E. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462299_0004.png
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
For så vidt angår den vedtagne rapport om de konkrete fremtidige mål for uddannelsessystemerne blev den behandlet af
Rådet (Uddannelse/Ungdom) den 9. november 2000 og den 12. februar 2001.
Rådsresolutionen om opfølgning på rapporten blev vedtaget den 13. juli 2001.
Der blev opnået politisk enighed om en Rådskonklusion den 29. november 2001 om en interimsrapport for den detaljerede
handlingsplan.
I forbindelse med rådsmøderne blev der oversendt aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg den 30. oktober 2000, den 2.
februar 2001, den 16. maj 2001 og den 15. november 2001. Sagen blev forelagt til orientering på Europaudvalgets møde den
3. november 2000, den 9. februar 2001 og den 23. maj 2001. Sagen blev endvidere behandlet i særligt møde i Statsministeriet
den 23. november 2002 med repræsentanter for Folketingets partier som følg e af, at Folketinget endnu ikke havde
konstitueret sig efter valget den 22. november 2001.
2. Meddelelsen fra Kommissionen til Det Europæiske Råds møde i Barcelona om Lissabon-processen KOM(2002)
14
- orientering fra Kommissionen
A. Baggrund og indhold
Som led i forberedelserne til Det Europæiske Råds møde i Barcelona vedtog Kommissionen på sit møde den 15. januar 2002
en meddelelse om Lissabon-strategien.
For så vidt angår investeringer i viden ønsker Kommissionen, at EU forstærker indsatsen på områderne forskning,
innovation, almen uddannelse og erhvervsuddannelse samt forstærke virkningerne af de enkelte politikker ved at gennemføre
dem samlet og lade dem pege frem mod ét og samme mål, nemlig et europæisk vidensområde.
Det peges på, at:
1. der i EU er gjort meget små fremskridt med hensyn til at gøre livslang læring til en realitet i de fleste voksnes hverdag
2. investeringsniveauet i almen uddannelse stadig er for lavt, livslang læring finder kun begrænset udbredelse, og for
mange unge går ud af skolen med ingen eller kun grundlæggende kvalifikationer.
Kommissionen finder, at en fortsat forbedret økonomisk og social samhørighed opnås gennem en kombination af stærkere
økonomisk ydeevne, udvikling af et videnbaseret samfund og langsigtet strukturel investering i infrastruktur og mennesker.
Som følger heraf peger Kommissionen på, at der i 2002 skal være skarpere fokus på bl.a.:
1. beskæftigelsesegnethed, tilpasningsevne og mobilitet skal fremmes, for at forandringer kan håndteres bedre, hvorfor
Kommissionen vil fremlægge en handlingsplan vedrørende kvalifikationer og mobilitet,
2. investering i viden af hensyn til den fremtidige konkurrenceevne og beskæftigelse, herunder en strategi for etablering af
et europæisk vidensområde omfattende:
1. udvikling af et gennemsigtigt og åbent europæisk forsknings- og uddannelsesmiljø,
2. oprettelse af et europæisk vidensnet og videnscentre inden for forskning og uddannelse,
3. styrkelse af den europæiske dimension inden for livslang læring.
B. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der er tale om en Kommissionens meddelelse, hvor der ikke er redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Efter dansk opfattelse er meddelelsen for så vidt angår uddannelsesområdet i overensstemmelse med nærheds- og
proportionalitetsprincippet.
C. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462299_0005.png
Meddelelsen vil ikke umiddelbart få lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
D Høring
Punktet blev behandlet på møde i EU-Specialudvalget den 30. januar 2002. De i udvalget forsamlede organisationer
havde ikke bemærkninger til punktet.
E. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
3. Meddelelse fra Kommissionen om realisering af et europæisk rum for livslang læring KOM(2001)678
-
orienterende debat
A. Baggrund og indhold
Kommissionen vedtog på sit møde den 21. november 2001 en meddelelse om realisering af et europæisk rum for
livslang læring.
Forud for denne vedtog Kommissionen den 30. oktober 2000 et memorandum om livslang læring. Der blev som følge
heraf gennemført nationale høringer om memorandummet i alle medlemsstater i foråret 2001. De danske konklusioner
herpå blev sammenskrevet i en rapport, som undervisningsministeren, på vegne af arbejdsministeren og
socialministeren, fremsendte til Kommissionen den 2. juli 2001.
Ved iværksættelsen af de nationale høringer oplyste Kommissionen, at resultaterne herfra skulle udgøre grundlaget for
meddelelsen, hvilket også er sket.
Memorandummets målsætning med livslang læring er som resultat af høringsprocessen blevet udvidet og omfatter nu
foruden beskæftigelsesegnethed/tilpasningsevne og aktivt medborgerskab nu også selvrealisering og social inddragelse.
Livslang læring anskues dels ud fra det livslange perspektiv omfattende læring ("vugge-til-grav"), dels ud fra et bredt
læringsbegreb, som omfatter både formelle, ikke-formelle og uform elle læringsaktiviteter ("lifewide").
De seks nøglebudskaber i memorandummet er blevet bekræftet som relevante prioriteringsområder i
høringsprocessen:
3. Nye grundlæggende færdigheder til alle.
4. Øget investering i menneskelige ressourcer.
5. Nytænkning inden for undervisning og læring.
6. Værdsættelse af læring.
7. Nye roller for rådgivning og vejledning.
8. Læring bringes tættere på borgerne.
I meddelelsen understreges det, at det videre arbejde ikke skal omfatte en ny proces eller harmonisering af nationale
love og bestemmelser. Men det påpeges, at der er brug for en mere sammenhængende og hensigtsmæssig brug af de
eksisterende EU instrumenter og ressourcer, inkl. brug af den åbne koordinationsmetode.
Det spanske formandskab har foreslået, at der dels gennemføres en drøftelse af de uddannelsesmæssige aspekter og
dels en drøftelse af de ungdomsrelaterede aspekter.
Som udgangspunkt for debatten vedrørende de uddannelsesmæssige aspekter har det spanske formandskab stillet fire
spørgsmål:
9. hvilket rolle har de forskellige aktører i forhold til frembringelse af livslang læring: staten, de sociale partnere, individet?
10. hvad er de bedst egnede aktioner og retningslinier for implementering af opfølgningen på livslang læring inden for
Lissabon-strategien?
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462299_0006.png
11. hvordan kan der etableres mekanismer, der fremmer tilegnelsen af kvalifikationer gennem livslang læring?
12. hvad er de vigtigste aktioner og retningslinier vedrørende livslang læring for implementering af målsætningerne for
uddannelsessystemerne og den åbne koordinationsmetode?
1. at skabe netværk af nationale agenturer til evaluering af kvaliteten af de kvalifikationer, der er opnået gennem
livslang læring,
2. at skabe netværk og kommunikationskanaler med henblik på indsamling af information og udveksling af bedst
praksis blandt de forskellige aktører for at etablere en gennemsigtig metodologi for anvendelse af kvalifikationer
opnået ved livslang læring og i ikke-formel uddannelse.
Som udgangspunkt for debatten vedrørende de ungdomsrelaterede aspekter har det spanske formandskab udarbejdet et
dokument, der forholder sig til de ikke-formelle aspekter af livslang læring knyttet til ungdomsområdet. Til drøftelse heraf er
der formuleret to spørgsmål, der omhandler følgende forhold:
1. Hvorledes forholder Rådet (Ungdom) sig til formulering af en udtalelse på dette område, hvorledes bør denne se ud og
er der emner i forhold til andre rådsformationer, der skal berøres?
2. Hvilke nøgleaspekter i forhold til livslang læring er de vigtigste udfra et ungdomsperspektiv og hvilke nøgleaspekter
ønskes kan der bidrages med i en livslang lærings sammenhæng?
B. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der er tale om en Kommissionens meddelelse, hvor der ikke er redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Efter dansk opfattelse er meddelelsen for så vidt angår uddannelsesområdet i overensstemmelse med nærheds- og
proportionalitetsprincippet.
C. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens meddelelse vil ikke have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
D Høring
Punktet blev behandlet på møde i EU-Specialudvalget den 30. januar 2002. De i udvalget forsamlede organisationer havde
ikke bemærkninger til punktet på nuværende tidspunkt.
E. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4. Handlingsplan vedrørende færdigheder og mobilitet
-
præsentation fra Kommissionen
A. Baggrund og indhold
Kommissionen nedsatte i foråret 2001 en arbejdsgruppe på højt niveau vedrørende færdigheder og mobilitet.
Arbejdsgruppen fremkom i december 2001 med en rapport.
Med udgangspunkt i rapporten agter Kommissionen til Det Europæiske Råds møde i Barcelona at fremlægge en
handlingsplan vedrørende færdigheder og mobilitet.
Kommissionen har på møde i Coreper den 24. januar 2002 oplyst, at punktet burde markeres som eventuelt, da
Kommissionen endnu ikke har færdiggjort den interne beslutningsproces i sagen. Hvis dette sker vil Kommissionen på
rådsmødet orientere om indholdet af denne handlingsplan.
B. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
For så vidt angår nærheds- og proportionalitetsprincippet vil der blive taget stilling hertil, når Kommissionen fremlægger sin
handlingsplan.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462299_0007.png
C. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
For så vidt angår lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser vil der blive taget stilling hertil, når Kommissionen
fremlægger sin handlingsplan.
D Høring
Punktet blev behandlet på møde i EU-Specialudvalget den 30. januar 2002. De i udvalget forsamlede organisationer havde
ikke bemærkninger til punktet.
E. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5. Forslag til beslutning vedrørende programmet Tempus/Meda
-
orientering fra Kommissionen
A. Baggrund og indhold
Kommissionen agter at fremlægge et forslag til beslutning vedrørende programmet Tempus/Meda. Tempus programmet
vedrører uddannelsesmæssigt samarbejde på primært de videregående uddannelsers område med de central- og østeuropæiske
lande, der ikke er ansøgere til medlemskab af EU.
Kommissionen vil forelå, at programmet udvides til også at omfatte Middelhavsregionen.
Kommissionen har på møde i Coreper den 24. januar 2002 oplyst, at punktet burde markeres som eventuelt, da
Kommissionen endnu ikke har færdiggjort den interne beslutningsproces i sagen. Hvis dette sker vil Kommissionen på
rådsmødet orientere om indholdet af forslaget.
B. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
For så vidt angår nærheds- og proportionalitetsprincippet vil der blive taget stilling hertil, når Kommissionen fremlægger sin
handlingsplan.
C. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
For så vidt angår lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser vil der blive taget stilling hertil, når Kommissionen
fremlægger sin handlingsplan.
D Høring
Punktet blev behandlet på møde i EU-Specialudvalget den 30. januar 2002. De i udvalget forsamlede organisationer havde
ikke bemærkninger til punktet.
E. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
6. Kommisionens Hvidbog om ungdomspolitik
-
debat og vedtagelse af konklusioner
A. Baggrund og indhold
Kommissionen vedtog på sit møde den 21. november 2001 en Hvidbog om det fremtidige europæiske samarbejde om
ungdomsspørgsmål.
Hvidbogen påpeger fem store udfordringer for EU og medlemslandene på ungdomsområdet:
1. Den demografiske udvikling
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462299_0008.png
2. De unges ændrede livsmønster
3. Beskæftigelse og deltagelse
4. Europæisk integration
5. Globalisering
Det er Kommissionens holdning, at det europæiske projekt behøver unges tilslutning, engagement og entusiasme, når den
skal møde disse udfordringer.
Kommissionen udleder af den omfattende konsultationsproces, der har fundet sted, fire nøglebudskaber:
1. Aktivt borgerskab for unge mennesker.
2. Udvidelse og anerkendelse af områder for eksperimenter (anerkendelse af ikke-formelle kompetencer opnået ved
frivilligt arbejde).
3. Udvikle autonomi blandt unge mennesker (bl.a. sociale sikkerhedsnet og oplysning).
4. At Den Europæiske Union skal være baseret på fælles demokratiske værdier.
Kommissionen noterer, at der allerede på fællesskabsplan er taget mange initiativer på ungdomsområdet, men finder, at
fremtidens udfordringer også stiller nye krav til samarbejdet.
Hvidbogen foreslår på denne baggrund to hovedaspekter for et nyt samarbejde på ungdomsområdet:
1. For det første anvendelsen af den åbne koordinationsproces som fremtidig samarbejdsprocedure på det
ungdomspolitiske område. Den åbne koordinationsproces betyder, at Rådet kan vedtage foranstaltninger til fremme af
samarbejdet mellem medlemsstaterne (uden harmonisering af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser)
til at udbrede god praksis og opnå større konvergens.
Processen kan fx omfatte udvikling af fælles benchmarks, periodisk overvågning, evaluering og peer-review,
der tilrettelægges som gensidige læreprocesser. Kommissionen foreslår en plan for, hvordan den åbne
koordinationsproces kan anvendes på ungdomsområdet.
• Det andet hovedaspekt Kommissionen foreslår er en slags mainstreaming af ungdomsdimensionen i andre politiske
initiativer. Det vil sige, at man ønsker at arbejde for, at der i forbindelse med alle politisk initiativer spørges, hvilke
implikationer det pågældende initiativ vil have for unge.
Det spanske formandskab har foreslået, at Rådet (Ungdom) vedtager et sæt Rådskonklusioner vedrørende opfølgningen på
hvidbogen. Det foreslås heri, at Rådet:
1. på basis af hvidbogen repræsenterer skabelsen af et nyt europæisk samarbejde på ungdomsområdet og udgør
grundlaget for en ramme for dette område,
2. overvejer, som forslået af Kommissionen, anvendelse af den åbne koordinationsmetode på ungdomsområdet i en
tilpasset form,
3. enig i de foreslåede prioriteter på områder: deltagelse, volontør arbejde samt information og forskning på området,
4. hilser tilpasningen af den åbne koordinationsmetode velkommen inden for rammerne af medlemslandenes
kompetencer samt i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet,
5. overstreger behovet for at inddrage ungdomsdimensionen horisontalt i sektorpolitikker og programmer på såvel
nationalt som europæisk niveau,
6. anerkender vigtigheden af unges deltagelse i samarbejdsprocesser på såvel nationalt som europæisk niveau,
7. forsikre, at kandidatlandene inddrages i arbejdet, hvor dette er hensigtsmæssigt,
8. vil udarbejde en ramme for det fremtidige samarbejde på ungdomsområdet med henblik på vedtagelse på Rådsmødet
den 30. maj 2002.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462299_0009.png
Endvidere foreslås det, at Rådet (Ungdom) tager udgangspunkt i følgende to spørgsmål for debatten:
1. er der supplerende bemærkninger vedrørende forslaget til konklusioner?
2. Hvorledes ses Rådets (Ungdom) fremtidige arbejde på dette område?
B. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der er tale om såvel et Kommissionens initiativ som et formandskabs initiativ, hvor der ikke er redegjort for nærheds- og
proportionalitetsprincippet.
Efter dansk opfattelse er hvidbogen i overensstemmelse med til nærheds- og proportionalitetsprincippet.
C. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Hverken Kommissionens Hvidbog eller formandskabets udkast til rådskonklusioner vil have lovgivningsmæssige eller
statsfinansielle konsekvenser.
D Høring
Sagen blev mundtlig drøftet i EU-specialudvalget vedrørende uddannelse den 14. november 2001. De i specialudvalget
repræsenterede organisationer havde ingen nævneværdige bemærkninger til punktet.
E. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
For så vidt angår hvidbogsprocessen blev den behandlet af Rådet (Uddannelse/Ungdom) den 28. maj 2001 og den 29.
november 2001.
I forbindelse med rådsmødet blev der oversendt et aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg den 16. maj 2001 og den 15.
november 2001. Sagen blev forelagt på Europaudvalgets møde den 23. maj. 2001. Sagen blev endvidere behandlet i særligt
møde i Statsministeriet den 23. november 2002 med repræsentanter for Folketingets partier som følge af, at Folketinget
endnu ikke havde konstitueret sig efter valget den 22. november 2001.