Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 316
Offentligt
1462270_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 316)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 140 (Løbenr. 3890)
2002-218-1655
Status over fiskale EU-forslag 1. halvår af 2002
Til udvalgets orientering følger hermed en kort beskrivelse af aktuelle fiskale EU-forslag vedr. beskatning.
I. Direkte Beskatning
1. Skattepakken
Arbejdet med den skattepakke, som EU-landene indgik principaftale om den 1. december 1997, dvs.
- adfærdskodeks for erhvervsbeskatning,
- direktivforslag om beskatning af opsparing og
- direktivforslag om fælles ordning for beskatning af renter og royalties
er blevet fortsat i overensstemmelse med Det Europæiske Råds beslutning i Nice, som bekræftet af Rådet i Göteborg den
15. – 16. juni 2001, med henblik på at opnå fuld enighed om vedtagelse af direktiverne og gennemførelse af
skattepakken som helhed hurtigst muligt og senest ved udgangen af 2002.
ECOFIN vedtog den 10. juli 2001 en tidsplan for arbejdet med de enkelte dele af skattepakken frem til udgangen af
2002.
Adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning
En særlig adfærdskodeks-gruppe (med formand fra UK) fortsætter arbejdet med at se på, at EU-landene afvikler deres
nuværende skattemæssige særordninger, som gruppens flertal har bedømt i strid med kodeksen, og at de ikke indfører
nye ordninger i strid med kodeksen. Gruppen skal endvidere se på de enkelte EU-landes regler og praksis vedr.
fastsættelse af interne afregnings-priser, når en international koncerns af deling i det pågældende land har intern
samhandel med koncernens andre afdelinger i andre lande.
Gruppen aflagde den 4. december 2001 rapport til ECOFIN om dette arbejde.
(Resumé
Adfærdskodeksen er en politisk aftale mellem EU-landene om at undgå skadelig skattekonkurrence vedr.
erhvervsbeskatning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462270_0002.png
En særlig adfærdskodeks-gruppe har undersøgt 271 skatteordninger i forhold til kodeksen. Gruppen aflagde i november
1999 rapport til ECOFIN om dens arbejde, hvor gruppens flertal vurderede, at 40 ordninger i EU-landene (og 26
ordninger i deres tilknyttede områder) strider mod kodeksen og derfor skal afvikles (dvs. ophæves eller ændres, så de
skadelige elementer fjernes). Nogle lande var ikke enig i vurderingen, og rapporten har fodnoter herom.
ECOFIN har ikke behandlet rapporten, som er offentliggjort.
Gruppens flertal vurderede bl.a., at de daværende danske holdingregler var i strid med kodeksen. Danmark
argumenterede for, at denne vurdering ikke var korrekt. Danmark har alligevel gennemført ændringer, som imødegår, at
danske holdingselskaber anvendes til at omgå andre landes udbyttebeskatning.
Aktuelt notat senest 4. december 2001.)
Beskatning af opsparing
Kommissionen fremsatte den 18. juli 2001 et nyt direktivforslag, der svarer til det forslag, som Kommissionen fremsatte
i foråret 1998, med de ændringer, der følger af ECOFIN’s konklusioner fra juni og november 2000 til 1998-forslaget.
Efter forhandlinger under det belgiske formandskab blev ECOFIN den 13. december 2001 enig om direktivforslagets
indhold som grundlag for forhandlinger med vigtige 3.-lande.
Kommissionen forhandler nu i tæt forening med formandskabet med vigtige 3.-lande (USA, Schweiz, Liechtenstein,
Monaco, Andorra og San Marino) om anvendelse af tilsvarende foranstaltninger. EU-lande med relevante tilknyttede
områder forhandler med dem om anvendelse af samme foranstaltninger.
I juni 2002 skal Rådet drøfte resultatet af forhandlingerne med 3.-landene og de relevante tilknyttede områder. I anden
halvdel af 2002 skal Rådet tage stilling til, om der er opnået tilstrækkelige forsikringer om anvendelse af tilsvarende
foranstaltninger i 3.-landene og anvendelse af samme foranstaltninger i tilknyttede områder.
EU-landene forhandler om en teknisk standard for, hvordan de skal udveksle oplysninger om rentebetalinger. Arbejdet
forventes afsluttet i marts 2002.
Når ECOFIN har vurderet, om der er opnået tilstrækkelige forsikringer vedr. tilsvarende foranstaltninger i de vigtige
3.-lande og samme foranstaltninger i relevante tilknyttede områder, skal Rådet beslutte direktivets endelige tekst inden
31. december 2002 - ved enstemmighed.
(Resumé
Formålet med direktivforslaget er at sikre, at personer i samme land og i samme økonomiske situation kan beskattes ens,
uanset om de har placeret deres opsparing i deres bopælsland eller i et andet EU-land. En person skal altså ikke kunne
omgå beskatningen i sit bopælsland ved at placere sin opsparing i et andet land og undlade at selvangive
renteindtægterne.
ECOFIN vedtog den 18. – 19. juni 2000 i Feira nogle konklusioner, bl.a. at det langsigtede mål er en
renteoplysningsordning, så et EU-land sikrer beskatningen af renteindtægter fra dette land ved at indsamle oplysninger
om disse betalinger og videregive oplysningerne til rentemodtagers bopælsland. I en overgangsperiode på 7 år kan
Belgien, Luxembourg og Østrig dog sikre beskatningen af renteindtægter fra disse lande ved at opkræ kildeskat af disse
betalinger og overføre en del af denne skat til rentemodtagers bopælsland
ECOFIN vedtog den 26. november 2001 yderligere konklusioner, bl.a. om kildeskattens størrelse og overførslen af
skatten til bopælslandet.
Aktuelt notat senest den 4. december 2001).
Beskatning af renter og royalties
ECOFIN nåede den 26. november 2001 til enighed om dette forslag, men direktivet kan først vedtages sammen med
gennemførelsen af opsparingsforslaget og adfærdskodeksen.
(Resumé
Formålet med direktivforslaget er at begrænse skattemæssige hindringer for samarbejde mellem virksomheder over
landegrænserne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462270_0003.png
Efter det nuværende system opkræver nogle EU-lande kildeskat af renter og royalties, som virksomheder i disse lande
betaler til virksomheder i andre lande. Kildeskatten beregnes af betalingens bruttobeløb, uanset om der er omkostninger
vedr. betalingen, og uanset at betalingen i nogle tilfælde slet ikke medfører en fortjeneste. I nogle tilfælde bliver
kildeskatten opkrævet efter det pågældende lands sats for denne kildeskat, uanset a t kildeskatten skal beregnes efter en
lavere sats efter landets dobbeltbeskatningsaftale med det land, hvor modtageren er hjemmehørende. I så fald må
modtageren søge om tilbagebetaling af det overskydende beløb. Kildeskatten giver altså problemer med
dobbeltbeskatning, likviditetsbelastning og administrativt besvær.
Efter direktivet må det land, hvorfra renter og royalties betales, ikke opkræve kildeskat af disse betalinger, når
modtageren er hjemmehørende i et andet EU-land. Direktivet gælder dog kun for betalinger mellem direkte forbundne
selskaber i forskellige EU-lande. Grækenland, Portugal og Spanien skal dog have overgangsordninger, så de ikke er
omfattet fuldt ud af direktivet i de første 8 år.
Aktuelt notat senest den 25. maj 2001).
2. Selskabsbeskatning
Kommissionen præsenterede på ECOFIN den 6. november 2001 sin meddelelse om et indre marked uden skattemæssige
hindringer – en strategi for at give selskaber et konsolideret beskatningsgrundlag for deres aktiviteter i EU. KOM(2001)
582 final.
Kommissionen understreger i meddelelsen, at det er vigtigt at få fjernet de skattemæssige barrierer for selskabers
grænseoverskridende aktiviteter på det indre marked og foreslår i den forbindelse:
- på kort og mellemlangt sigt nogle målrettede initiativer, der skal afhjæl- pe de mest påtrængende problemer,
- på langt sigt en omfattende løsning, hvor selskaber kan anvende en samlet (konsolideret) selskabsskattebase for alle
deres aktiviteter i EU.
I meddelelsen bebuder Kommissionen, at den i løbet af 2002 vil holde tekniske møder med EU-landene om de
målrettede initiativer, som meddelelsen lægger op til - med henblik på at påbegynde de nødvendige ændringer i 2003 og
2004.
(Resumé
På kort og mellemlangt sigt vil Kommissionen tage en række målrettede initiativer.
Kommissionen planlægger en vejledning for fortolkning af EF-domstolens vigtigste afgørelser for at koordinere
efterlevelsen af disse afgørelser.
Kommissionen vil foreslå en udvidelse af moder/datterselskabsdirektivet, bl.a. så det omfatter flere selskaber, skatter og
transaktioner.
Kommissionen vil foreslå en udvidelse af fusionsbeskatningsdirektivet, bl.a. så det omfatter flere selskaber samt
omdannelse fra filial til datterselskab.
Kommissionen vil foreslå en udvidelse af kapitaltilførselsafgiftsdirektivet til at omfatte særlige transaktionsskatter (især
på fast ejendom) ved grænseoverskridende transaktioner, omfattet af fusionsbeskatningsdirektivet.
Kommissionen vil foreslå en koordinering af EU-landenes gennemførelse af direktiverne samt udvikling af "best
practice".
Kommissionen vil løse problemer som følge af begrænsninger i EU-landenes regler om fradrag for udenlandsk
underskud.
Kommissionen vil foreslå en koordinering af EU-landenes transfer pricing regler (for prisfastsættelse ved intern
samhandel mellem forbundne virksomheder).
Kommissionen vil foreslå at ændre voldgiftskonventionen til et direktiv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462270_0004.png
Kommissionen vil foreslå, at EU-landene koordinerer forhandlinger om dobbeltbeskatningsaftaler med 3.-lande, bl.a. så
aftalerne overholder pligterne efter EU-traktaten. Kommissionen ønsker på længere sigt at få indført en EU
-modelkonventionen, som bl.a. skal sikre ensartede kildeskatter på udbytter, renter og royalties mellem EU-landene og
3.-lande.
Kommissionen ønsker på langt sigt at foreslå en harmonisering af selskabsskattebasen, som vil medføre, at et selskab,
som har aktiviteter i flere EU-lande vil kunne nøjes med at opgøre én samlet skattepligtig indkomst for hele selskabet
efter ét sæt regler. Den samlede skattepligtige indkomst kan herefter fordeles mellem de EU-lande, hvor selskabet har
aktiviteter, hvorefter landene benytter deres nationale skattesats p&ar ing; denne andel.
Grundnotat af 14. januar 2002)
3. Meddelelse om pensioner
Kommissionens meddelelse om afskaffelse af skattemæssige hindringer for grænseoverskridende ydelse af
arbejdsmarkedsorienteret pension blev præsenteret på et rådsmøde i maj 2001. Meddelelsen blev behandlet i Rådet i 2.
halvår 2001, og ECOFIN vedtog på mødet den 16. oktober 2001, at medlemslandene i overensstemmelse med
meddelelsen nærmere skal drøfte gennemførelsen af en ordning for informationsudvekslin g på pensionsområdet.
Endvidere vil spørgsmålet om, hvordan man kan undgå dobbeltbeskatning eller ingen beskatning af
grænseoverskridende pensionsydelser i de tilfælde, hvor der ikke er sammenhæng mellem medlemslandenes forskellige
skatteordninger, blive taget op. Der skal rapporteres til ECOFIN inden udgangen af 2002.
(Resumé:
Formålet med meddelelsen er
- at lægge op til en vis koordinering, henset til forskellene i medlemslandenes beskatningssystemer på pensionsområdet,
frem for en harmonisering,
- at afskaffe unødvendigt restriktive eller diskriminerende skatteregler,
- at præsentere midler til sikring af medlemslandenes skatteprovenuer.
Meddelelsen skal bl.a. ses som en opfølgning på Kommissionens direktivforslag om arbejdsmarkedsorienterede
pensionskassers aktiviteter og skal overordnet sikre, at det indre marked fungerer inden for dette område. Meddelelsen
omfatter både vandrende arbejdstageres pensionsordninger og muligheden for, at en borger generelt kan oprette en
pensionsordning i et andet medlemsland. Ifølge Kommissionen er medlemslandene ifølge traktaten forpligtet til skatt
emæssigt at ligestille pensionsordninger, som en person opretter i en anden medlemsstat, med pensionsordninger i den
pågældende medlemsstat. En række medlemsstater, herunder Danmark, giver ikke skattefradrag til indbetalinger til en
pensionsordning, hvis den er oprettet i udlandet. Kommissionen vil i givet fald inddrage Domstolen.
Kommissionen foreslår, at der for grænseoverskridende pensionsordninger etableres en informationsudveksling mellem
medlemslandene, samt at der, primært gennem dobbeltbeskatningsoverenskomster, findes en løsning på problemer med
dobbeltbeskatning eller slet ingen beskatning i de tilfælde, hvor medlemslandenes forskellige skattesystemer ikke
umiddelbart hænger sammen.)
II. Moms
1. Elektronisk handel.
Kommissionen fremsatte den 7. juni 2000 et direktivforslag om moms af elektronisk handel, KOM(2000)349.
Der er overordnet enighed om afgrænsningen af elektronisk handel, nærmere bestemt digitale tjenesteydelser, om at salg
af disse tjenester ud af EU skal være momsfritaget (og tilsvarende at salg i EU af disse tjenester skal være momspligtigt),
og at de digitale ydelser skal beskattes med normalsatsen (med undtagelse af "broadcasting" af TV og radio, hvor
landene efter gældende regler kan anvende reduceret sats).
På et møde i ECOFIN den 13. december 2001 blev det besluttet at indføre en overgangsordning, som skal virke i 3 år.
Overgangsordningen vil i det store og hele svare til det tidligere svenske formandskabs kompromisforslag om salg af
e-handelsydelser fra 3.landsvirksomheder til private i EU efter princippet om beskatning i forbrugslandet. De
3.landsvirksomheder, som ønsker det, kan vælge kun at lade sig registrere i og betale moms til ét EU-land (et såkaldt
identifikationsland) som formidler betalingerne videre til rette forbrugsland. I overgangsperioden skal salg fra EU-
virksomheder til private i andre EU-lande som hidtil beskattes i sælgerens hjemland.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462270_0005.png
På ECOFIN-mødet den 13. december 2001 blev det endvidere besluttet, at den midlertidige ordning efter 3 år skal
afløses af en endelig ordning for salg til private. Den endelige ordning skal efter ECOFIN’s beslutninger være baseret på
principper om ikke-diskrimination og beskatning i forbrugslandet.
(Resumé:
Det daværende svenske formandskab fremlagde sit kompromisforslag i 1. halvår 2001. Det tidligere belgiske
formandskab førte sagen frem til ECOFIN den 13. december 2001. Det spanske formandskab vil på et møde i ECOFIN
den 12. februar 2002 fremlægge forslag til juridisk udmøntning af den 3-årige overgangsordning. Grundnotat oversendt
den 18. oktober 2000. Aktuelt notat senest den 5. december 2001).
2. Harmonisering af fradragsregler og ændrede regler for tilbagebetaling af moms, der er betalt i andre EU-
lande.
Kommissionens dobbeltforslag fra juni 1998, KOM(1998)377, om ændring af fradragsreglerne og af
tilbagebetalingsproceduren for momsudgifter i andre EU-lande, har været drøftet ved flere møder på embedsmandsplan,
men der er ikke umiddelbart udsigt til enighed. Forslaget har hjemmel i traktatens artikel 93, der kræver enstemmighed.
(Resume
Fradragsforslaget indebærer bl.a., at moms af udgifter vedrørende køretøjer inkl. personbiler skal kunne fratrækkes
fuldt ud, hvis køretøjet udelukkende anvendes erhvervsmæssigt. Anvendes en personbil kun delvist erhvervsmæssigt, kan
medlemslandene dog begrænse fradraget til 50 pct. Endvidere foreslås mulighed for 50 pct fradrag for moms af
erhvervsmæssige udgifter til logi, mad og drikkevarer. Fradrag kan ske b& aring;de for så vidt angår udgifter i eget
land, dvs. det land, hvor virksomheden er etableret (og momsregistreret), og for udgifter afholdt i andre EU-lande (hvor
virksomheden ikke er momsregistreret). Med forslaget om tilbagebetaling foreslås bortfald af den forholdsvis tunge
procedure for tilbagebetaling af momsudgifter i EU-lande, hvor virksomheden ikke er momsregistreret (8.
momsdirektiv). Disse momsudgifter skal i stedet for godtgøres over virksomhedernes moms-regnskab i h jemlandet med
efterfølgende udligning mellem medlemslandene. Grundnotat er oversendt den 2. september 1998.)
3. Harmonisering af krav til momsfakturaer.
Kommissionen fremsatte den 17. november 2000 et forslag til ændring af direktiv 77/388/EØF, KOM(2000)650 med
henblik på forenkling, modernisering og harmonisering af kravene til momsfakturering. På et ECOFIN-møde den 4.
december 2001 var der politisk enighed om et kompromisforslag fra det tidligere belgiske formandskab. Direktivet er
vedtaget og udstedt som Rådets Direktiv 2001/115/EF af 20. december 2001. Direktivet skal senest være gennemf ørt 1.
januar 2004.
De gældende danske regler kan i det væsentlige opretholdes. Kompromisforslaget medfører dog, at de danske regler skal
ændres på følgende områder:
1. Den momspligtige person (sælger) kan delegere faktureringen til en tredjeperson.
2. De obligatoriske oplysninger på en momsfaktura udvides med oplysning om momssatsen, momsbeløbet og
enhedsprisen.
3. Regler om forenklede fakturaer kan opretholdes, men et par yderligere oplysninger skal gives på fakturaen.
4. En momsfakturas oprindelses-ægthed og indholds-integritet skal sikres yderligere i forbindelse med elektronisk
momsfakturering, men ikke nødvendigvis i form af et obligatorisk krav om elektronisk signatur.
5. Danske virksomheder får bedre mulighed for at opbevare elektroniske momsfakturaer i udlandet.
(Resumé:
Grundnotat oversendt den 14. februar 2001. Aktuelt notat udarbejdet den 22. november 2001).
4. Beslutning om et fællesskabshandlingsprogram til styrkelse af afgifts- og skattesystemerne i det indre marked
(Fiscalis 2007 programmet).
Kommissionens forslag af den 17. januar 2002 om Rådets og Parlamentets Beslutning om et
fællesskabshandlingsprogram til styrkelse af afgifts- og skattesystemerne i det indre marked (Fiscalis 2007-programmet).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462270_0006.png
KOM(2002)10. Forslaget har hjemmel i traktatens artikel 95, hvorefter forslaget kan vedtages med kvalificeret flertal
efter artikel 215 (fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet).
(Resume:
Fiscalis-programmet blev vedtaget i 1998 som et femårigt fællesskabshandlingsprogram til forbedring af
afgiftssystemerne i det indre marked (Beslutning 888/98/EF af 30. marts 1998). Programmet, der trådte i kraft den
1.januar 1998, afløste Matthaeus-Tax programmet fra 1993. Programmet er løbende blevet evalueret af Kommissionen
og medlemsstaterne i fællesskab. Kommissionen fremlagde således en foreløbig beretning den 30. juni 2001. Kommi
ssionen konkluderer i dens foreløbige evaluering af programmet, at programmets virkninger på kort sigt er opmuntrende
og at det betragtes som et værdifuldt og uundværligt hjælpemiddel for EU's finanspolitik, ligesom medlemsstaterne har
givet udtryk for stærk opbakning bag programmet.
Den 17. januar 2001 har Kommissionen offentliggjort en meddelelse hvori Kommissionen vurderer om programmet bør
fortsætte. Kommissionen konkluderer i meddelelsen, at programmet har vist sig effektivt mht. at forbedre kontrol og
bekæmpelse af svig inden for afgiftssystemerne, gjort det muligt for embedsmænd at fastlægge nye forvaltningsmetoder i
samarbejde med andre skatteadministrationer samt udbredt vigtig viden og suppleret deltagernes erfaringer på særlige
områder. Rapporten har vist, at programmet, der ligeledes har udgjort retsgrundlaget for finansiering af en betydelig
del af fællesskabets edb-støtteaktiviteter, har gjort det muligt at anspore til en bedre anvendelse og fordeling af de
eksisterende skattekontrolsystemer. Programmet har endvidere bidraget til nye datamatiseringsprojekter på
punktafgiftsområdet. Derudover har programmet gjort det muligt for de associerede lande, at få gavn af diverse seminar
er og udvekslinger. Det vurderes på denne baggrund, at programmets aktiviteter har vist sig at være gode investeringer
og bør derfor videreføres. Programmet foreslås endvidere udvidet til også at omfatte direkte beskatning samt, at der sker
en sammenkobling af programmets mål og de skattepolitikker som medlemsstaterne i samarbejde med Kommissionen
har opbygget.
I det fremsatte forslag opstilles således klare mål for henholdsvis momsområdet, direkte beskatning, punktafgiftsområdet
og for ansøgerlandene). Forslaget vil blive behandlet under det spanske formandskab.
Grundnotat er under udarbejdelse.)
4. Momsudvalget
I 1997 fremsatte Kommissionen forslag til ændring af reglerne for momsudvalget, KOM(97)325. Forslaget har mødt
modstand fra et flertal af medlemslande og har ikke været drøftet under de seneste formandskaber. Det forventes heller
ikke drøftet under det spanske formandskab.
(Resumé:
Forslaget indebærer, at visse momsbestemmelser vil kunne vedtages med kvalificeret flertal efter en komitéprocedure. I
dag kan momsbestemmelser kun vedtages med enstemmighed af Rådet. Grundnotat er oversendt den 3. oktober 1997).
6. Beretning om de nedsatte momssatser
I henhold til artikel 12, stk. 4, i 6. momsdirektiv afgav Kommissionen i oktober 2001 en beretning om de nedsatte
momssatser. Beretningen har endnu ikke været drøftet.
(Resumé:
Af beretningen fremgår, at der stadig er store forskelle i de momssatser, der anvendes i EU, og at dette medfører
problemer, for eksempel i form af konkurrencefordrejning, som virker forstyrrende på det indre markeds funktionsmåde.
Det anføres, at erhvervslivet har påpeget, at anvendelsen af nedsatte satser medfører en række problemer, herunder
blandt konkurrencefordrejning. Samtidig indgiver erhvervslivet en række anmodninger til Kommissionen om øget
anvendelse af nedsatte satser for specifikke varer og ydelser.
Trods problemer med anvendelsen af nedsatte satser, er det Kommissionens opfattelse, at en væsentlig tilnærmelse af
satserne kun er et langsigtet mål.
På mellemlangt sigt (i år 2003) vil Kommissionen - på baggrund af evalueringen af et forsøg om nedsatte satser på
arbejdskraftintensive varer og ydelser – foretage en tilbundsgående revision af reglerne for nedsatte satser. Grundnotat
er oversendt den 12. december 2002.)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462270_0007.png
III. Punktafgifter
1. Energibeskatning
Kommissionen fremsatte i 1997 et forslag om rammedirektiv for energiafgifter (Kom(97)30). Rammedirektivet skal
træde i stedet for det eksisterende mineraloliedirektiv (92/81/EØF) og det forslag til et CO
2
- og energiafgiftsdirektiv,
som Kommissionen fremlagde i 1992, men som efterfølgende ikke nød fremme i rådsbehandlingen.
Forslaget har været drøftet under flere formandskaber, senest under det belgiske formandskab ved Rådets (ECOFIN)
møde den 13. december 2001, uden at det er lykkedes at nå til enighed. Det spanske formandskab har meddelt, at man
ønsker, at opnå fremskridt på energibeskatningsområdet.
(Resumé:
Med direktivforslaget søger Kommissionen at skabe en EF-ramme for beskatning af energiprodukter, der gør det muligt
at omstrukturere de nationale afgiftssystemer og opfylde målsætningerne for beskæftigelses-, miljø-, transport- og
energipolitiken, uden at skade det indre marked.
Det eksisterende mineraloliedirektiv omfatter kun beskatning af mineralolie-produkter. Med det nye direktivforslag
lægges der op til en udvidelse af anvendelsesområdet for beskatningen til, udover mineralolier, også at omfatte kul, gas
og elektricitet.
Kommissionens forslag har siden dets fremsættelse i 1997 ikke nydt fremme i rådsbehandlingen. Dette skyldes især visse
landes principielle modstand mod at blive tvunget til at indføre ny eller øget national energibeskatning.
Grundnotat er oversendt den 15. april 1997.)
2. Tobaksbeskatning
Der er opnået enighed under det belgiske formandskab om en revision af Rådets direktiv 92/79 EØF, 92/80 EØF og
95/96 for så vidt angår punktafgiftsstrukturen og –satserne for forarbejdet tobak. Navnlig vil der ske en forhøjelse af
minimumssatserne for cigaretter. Direktivet forventes formelt vedtaget som A-punkt på dagsordenen for ECOFIN den
12. februar 2002, hvor Europa-Parlamentet skulle have afgivet en udtalelse.
(Direktivforslaget tager sigte på generelt at hæve minimumssatserne for tobak. Dertil kommer ændringer af visse
definitioner, navnlig således at cigaretlignende produkter fremover beskattes som cigaretter. Endelig ændres
afgiftsstrukturen. Grundnotat oversendt den 7. maj 2001 og aktuelt notat oversendt 30. oktober 2001).
3. Biofuels
Kommissionen har fremsat et forslag til ændring af Mineraloliedirektivet med henblik på at give bedre mulighed for at
pålægge en reduceret afgift for visse mineralolieprodukter, der indeholder biobrændstof.
Den endelig danske holdning til dette spørgsmål er endnu ikke afklaret, da forslaget er forholdsvis nyt, og der arbejdes i
øjeblikket på at beregne og beskrive virkninger af forslaget. Følgende skal bl.a. vurderes, og har også været nævnt af en
række andre medlemslande:
1. Er tvungen anvendelse af biobrændstoffer ved transport en omkostningseffektiv måde at forbedre miljøet på.
2. Forbedringen af forsyningssikkerhed skal også nøje vurderes.
3. Påvirkningen af vandmiljøet og anvendelsen af bekæmpelsesmidler ved øget produktion af biobrændsler
4. Hvorvidt Kommissionens forslag er en hensigtsmæssig måde at yde støtte til landbruget.
(Resume:
Forslaget er en del af en pakke fra EU-kommissionen, som indeholder følgende 3 ting: Meddelelse om alternative
brændsler til vejtransport og om en række foranstaltninger til fremme af anvendelsen af biobrændstoffer, Forslag til
direktiv om fremme af anvendelsen af biobrændstoffer til transport og Forslag til direktiv om ændring af direktiv
92/81/EØF for så vidt angår muligheden for at anvende en reduceret punktafgiftssats på bi obrændstoffer og på visse
mineralolier, der indeholder biobrændstoffer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462270_0008.png
Pakken har til mål at øge anvendelsen af alternative brændsler ved vejtransport med henblik på at forbedre
forsyningssikkerheden og reducere drivhusgasemissionerne.
Mulighederne for forskellige afgiftsordninger for biobrændsler og fossile brændstoffer er i henhold til det gældende
Mineraloliedirektiv i et vist omfang begrænset. I direktivforslaget om ændring af mineraloliedirektivet vil man give
medlemsstaterne bedre mulighed for at pålægge en reduceret afgift for visse mineralolieprodukter, der indeholder
biobrændsler og for biobrændsler, og herved fremme udviklingen af biobrændstoffer.
Grundnotat er oversendt den 15. januar 2002)
4. Anvendelse af et edb-system i forbindelse med harmoniserede punktafgifter
Kommissionen har fremsat et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om edb-registrering af
punktafgiftspligtige varers bevægelser og kontrollen hermed – COM(2001)466 endelig.
Skatteministeriet har sendt forslaget i høring hos berørte organisationer og brancher. Høringsfristen var torsdag den 17.
januar 2002, og der meldes generelt om en positiv holdning til indførelsen af et edb-system, dog kun såfremt dette kan
gøres uden væsentlige omkostninger for virksomhederne.
Den endelige danske holdning er endnu ikke afklaret, men det vil indgå i vurderingen, om der er en fornuftig balance
mellem udgifter og effekter i systemet
(Resume:
Forslaget operationaliserer den rapport, som er udarbejdet af en højtstående gruppe, der fik til opgave et identificere
problemerne med svig med de harmoniserede punktafgifter og fremkomme med løsningsforslag. Rapporten blev i 1998
godkendt i forsamlingen af medlemsstaternes generaldirektører, og på denne baggrund udarbejdede Kommissionen en
meddelelse til Rådet, om påbegyndelsen af forarbejderne til indførelse af et edb-system til afl&o slash;sning af det
nuværende system med ledsagelsesdokumenter. Rådet vedtog rapporten den 19. maj 1998.
Forslaget indeholder den overordnede beskrivelse af det edb-system, der tænkes indført. Desuden indeholder forslaget
bestemmelser om fordelingen af opgaver i forbindelse hermed mellem Kommissionen og medlemsstaterne. Endelig
indeholder forslaget en oversigt over ressourceforbrug og budgetter for såvel Kommissionen som medlemsstaterne.
Forslaget har til formål dels at forbedre mulighederne for at minimere omfanget af svig med de harmoniserede
punktafgifter. Desuden har forslaget til formål at give administrative lettelser til virksomhederne i forbindelse med
omsætningen af varer, som omfattes af de harmoniserede afgiftsregler.
Det foreslåede edb-system vil bestå af en central server i Kommissionen samt servere i de enkelte medlemslande.
Kommissionen udarbejder det helt nødvendige edb-program, medens det er op til medlemsstaterne at udarbejde
yderligere programmer, idet de enkelte virksomheder dog selv skal stå for udviklingen af programmer, der kan få
systemet til at arbejde sammen med virksomhedens økonomisystem. Det skønnes, at de samlede udgifter til systemet vil
udgøre 1,5 til 2 mia. kr., medens udgifterne for den danske stat skønnes at udgøre 29 mio. kr. ved implementering og 4 –
5 mio. kr. til årlig drift.)
IV Bil- og vejafgifter
1. Nyt direktiv om afgiftsfritagelse i forbindelse med flytning og midlertidig indførsel
Kommissionen fremsatte i begyndelsen af 1998 forslag til et nyt direktiv om afgiftsfritagelse for private motorkøretøjer,
som indføres i forbindelse med flytning eller indføres midlertidigt, KOM(1998) 30. Mange medlemslande - herunder
Danmark - ser problemer med forslaget, som alene har været til en kort præsentation i foråret 1998. Forslaget forventes
ikke taget op af det spanske formandskab. Det kan ikke udelukkes, at Kommissionen enten vil fremsætte et helt nyt
forslag eller et ændringsforslag til det oprindeligt fremsatte, i forbindelse med en meddelelse fra Kommissionen om
bilbeskatning der forventes offentliggjort i foråret 2002.
Forslaget har hjemmel i traktatens artikel 93, der kræver enstemmighed.
(Resumé:
Det nye direktiv skal erstatte to direktiver fra 1983 om afgiftsfritagelse ved visse former for midlertidig indførsel og ved
endelig indførsel i forbindelse med flytning. Forslaget vedrører vægtafgift og registreringsafgift. For køretøjer, der
indføres i forbindelse med flytning foreslås fuldstændig fritagelse for registreringsafgift og lignende afgifter under visse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462270_0009.png
betingelser. Med hensyn til afgiftsfritagelse ved midlertidig i ndførsel foreslås visse udvidelser af de eksisterende
ordninger, bl.a. med hensyn til leje/leasing samt andres adgang til at anvende et midlertidigt indført køretøj. Endvidere
foreslås, at personer med fast bopæl i ét land og arbejde i et andet får adgang til at anvende en udenlandsk registreret
bil, der stilles til rådighed af den udenlandske arbejdsgiver. Grundnotat er oversendt den 4. maj 1998).
V. Gensidig bistand samt bekæmpelse af svig
1. Administrativt momssamarbejde
Kommissionen fremsatte i juni 2001 forslag om at ændre den retlige ramme for det administrative momssamarbejde
(forordning 218/92 og direktiv 77/799/EØF). Forslaget har hjemmel i traktatens artikel 95, hvorefter forslaget kan
vedtages med kvalificeret flertal efter artikel 215 (fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet).
Det spanske formandskab vil prioritere forslaget relativt højt, og forhandlingerne blev påbegyndt i januar 2002.
Fra dansk side er vi overordnet set positive over for forslaget.
Ved den første drøftelse af forslaget gav alle medlemslande udtryk for en overordnet positiv holdning til forslaget, men
oplyste dog at de havde visse bekymringer og/eller problemer ved den konkrete udformning af nogle af bestemmelserne.
(Resumé:
Det foreslås, at der - i stedet for de nuværende to regelsæt - skabes én retlig ramme for det administrative samarbejde
mellem medlemslandene på momsområdet.
Det overordnede formål med forslaget er at forbedre indsatsen mod momssvig ved at udbygge samarbejdet mellem de
administrationer, der er ansvarlige for momskontrollen, således at embedsmændene i højere grad arbejder sammen, som
tilhørte de en og samme administration.
Forslaget indeholder blandt andet bestemmelser om mere decentraliseret samarbejde, mere bindende regler for
samarbejdet og regler, der gør det lettere og hurtigere af videregive oplysninger. Grundnotat er oversendt den 25. juli
2001.)
VI. Indre marked (Told - 1. søjle)
1. Handlingsprogram for toldvæsenet i EF
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om vedtagelse af et handlingsprogram for toldvæsenet i EF (Told
2007), KOM(2002)26
Forslaget forlænger og på visse punkter udvider det eksisterende handlingsprogram (Told 2002) indtil udgangen af 2007.
I forhold til det hidtidige program lægger det nye program større vægt på EU´s udvidelse, bekæmpelse af svig og
udvikling af nye initiativer indenfor edb-området for at sikre mere standardiseret og korrekt behandling af data, der
udveksles mellem erhvervsdrivende og medlemsstaterne. Med det sigte at reducere omkostningern e ved overholdelse af
reglerne, lægger forslaget bl.a. op til at fremskynde udviklingen inden for papirløs told (e-told). Desuden indfører det nye
program krav om en mere konkret mål opstilling og evaluering/opfølgning end det tidligere.
(Resumé
Formålet med Told-programmet er at garantere en anvendelse af fællesskabsbestemmelserne, som sikre samme
resultater overalt på Fællesskabets område, dvs. få toldadministrationerne i de enkelte medlemslande til at fungere lige
så effektivt og ydedygtigt, som havde de været én administration.)
VII. Retlige- og indre anliggender (told - 3. søjle)
1. EU-Konventionen om gensidig bistand og samarbejde mellem toldmyndighederne (Napoli II)
Især på grund af bortfaldet af kontrollen ved de indre grænser var det hensigtsmæssigt at ændre Napoli I konventionen.
Napoli II konventionen blev undertegnet i december 1997. Formålet med konventionerne er især at styrke EU-
toldmyndighedernes samarbejde på de områder, der ikke er omfattet af Fællesskabets kompetence, for eksempel
bekæmpelse af narkotika, våben og børnepornografi.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462270_0010.png
Grækenland, Frankrig, Spanien, Luxembourg, Holland og Sverige har pr. 7.6.2001 ratificeret konventionen. I foråret
vedtog Folketinget et forslag til lov om Danmarks tiltrædelse af Napoli II konventionen. Konventionen er af
Justitsministeriet sendt til høring. Når høringsrunden er slut, vil Udenrigsministeriet blive anmodet om at starte
ratifikationsprocessen.
2. Rapport om fælles toldkontrolaktioner i 2000
Medlemsstaterne udfører hvert år en række fælles toldkontrolaktioner. I 2000 gennemførte medlemslandene 4 aktioner.
Danmark deltog i alle 4 aktioner.
Resultatet af 2000-aktionerne betragtes som gode, idet der under flere aktioner blev foretaget væsentlige beslaglæggelser
af blandt andet narkotika og højt beskattede varer. Samtidig fremhæves vigtigheden af samarbejdet med såvel
kandidatlande og øvrige 3.lande i bekæmpelsen af den grænseoverskridende kriminalitet.
Program for fælles toldkontrolaktioner i 2002
Medlemsstaternes toldmyndigheder udfører hvert år en række fælles kontrolaktioner. Toldkontrolaktionerne
gennemføres på grundlag af bestemmelserne i Rådets resolution af 9. juni 1997 vedrørende en håndbog for fælles
kontrolaktioner.
I programmet for 2002 er det foreslået at gennemføre 6 aktioner. De 6 aktioner er henholdsvis en aktion rettet mod
kokain i containere, der transporteres ad søvejen, en søaktion under dansk ledelse, en aktion mod illegal eksport af
syntetisk narkotika, en aktion rettet mod smugling af heroin ad den såkaldte "Balkan rute", en aktion mod
grænseoverskridende pengestrømme samt en aktion rettet mod smugling af cigaretter og alkohol.
Vi kan fra dansk side godkende programmet for fælles toldaktioner for 2002.