Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 318
Offentligt
1462268_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 318)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 135 (Løbenr. 3655)
Skatteministeriet
J.nr. 99/00-238-598
Den
Til
Folketingets Skatteudvalg
Der vedlægges en orientering om efteropkrævning af toldbeløb i en række fiskesager.
Svend Erik Hovmand
/Preben Bialas
SKATTEMINISTERIET 99/00-238-598
Told- og Skattestyrelsen
januar 31, 2002
Orientering om efteropkrævning af toldbeløb i en række fiskesager
Dagspressen har tidligere interesseret sig for om en toldsag om toldfri indførsel af fisk under EU’s præferenceaftale med
Norge . Sagen drejer sig om virksomheden Chrisfish, hvor Told•Skat i september 2000 traf afgørelse om efterbetaling af
et toldbeløb på 3,3 mio. kr., og beløbet er efterbetalt. Allerede i oktober 2000 forelagde Told- og Skattestyrelsen sagen
for Europa-Kommissionen med henblik på, at Chrisfis e få den betalte told tilbage. Kommissionen undersøger fortsat
sagen, og det er ikke muligt at sige noget om, hvornår der vil blive truffet en afgørelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462268_0002.png
På baggrund af Chrisfish-sagen indledte Kommissionens kontor for svigsbekæmpelse (OLAF) en større undersøgelse af
fisk importeret fra Norge. Undersøgelserne i Norge har vist, at fiskene ikke har oprindelse i Norge, og derfor heller ikke
kan indføres toldfrit til Danmark eller andre EU-lande. Undersøgelsen har foreløbig resulteret i, at 5 danske
virksomheder skal have et efterbetalingskrav fra Told•Skat p&ari ng; tilsammen ca. 3 mio. kr. Det er ikke pt. muligt at
oplyse størrelsen af de efterfølgende opkrævninger.
I et svar på en henvendelse fra departmentschef Peter Loft har EU-kommissær F. Bolkestein givet udtryk for, at det ikke
er muligt at suspendere bogføringen og efteropkrævningen i sagerne.
Derfor har Told- og Skattestyrelsen besluttet at iværksætte efteropkrævningen i de foreløbige tilfælde, hvor der er
modtaget svar fra de norske toldmyndigheder.
Et uddybende notat vedlægges.
Notat
Notat
Notat om den aktuelle kontrolaktion i EU vedrørende oprindelse for fisk importeret
fra Norge.
1
Notat
om den aktuelle kontrolaktion i EU vedrørende oprindelse for fisk
importeret fra Norge.
I 2000 orienterede Told- og Skattestyrelsen EU-Kommissionens kontor for svigsbekæmpelse (OLAF) om de
uregelmæssigheder i forbindelse med oprindelse, der var konstateret i forbindelse med bl.a. Chrisfish-sagen.
På den baggrund iværksatte OLAF en større undersøgelse omkring oprindelsen af fisk importeret til bl.a. Danmark fra
Norge med præferencetoldbehandling, og udsendte i september 2000 et varsel, en såkaldt AM-Meddelelse, om forholdet.
Efter en række møder mellem OLAF, Toll- og Avgiftsdirektoratet i Norge samt Told•Skat indledte de norske
toldmyndigheder således allerede i 2000 undersøgelser i et større antal norske virksomheder, der eksporterer fisk til
Fællesskabet.
Som opfølgning til det norske toldvæsens nuværende aktiviteter anmodede OLAF i AM-Meddelelsen de berørte
medlemslande om at fremsende oprindelsesdokumentation til verifikation i Norge, og i marts 2001 fremsendte
Told•Skat ca. 2100 stk. fortoldningsekpeditioner til Oslo.
Disse fortoldningsekspeditioner berører i alt 29 danske virksomheder.
Til orientering kan det oplyses, at en meget stor del af de fortoldninger, der sker i Danmark, ikke er bestemt for danske
virksomheder, men varerne bliver fortoldet her i landet på vegne af modtagere, der er hjemmehørende i andre
medlemslande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462268_0003.png
Vi har i september måned 2001 via OLAF modtaget de første delresultater fra Norge. Disse vil efter sagsbehandling hos
de lokale toldcentre medføre efteropkrævninger hos en række virksomheder her i landet, herunder bl.a. Chrisfish. Der
har tidligere fra OLAF været fremsendt andre delresultater, men de har kun berørt import til Sverige.
Delresultatet fra OLAF omhandler - ud over 5 danske virksomheder - virksomheder i 7 andre EU-lande, England,
Holland, Frankrig, Spanien, Grækenland, Portugal og Tyskland.
Toll- og avgiftsdirektoratet redegjorde på et møde i Oslo den 18. september 2001 overfor både OLAF og Told•Skat for,
hvorledes man havde foretaget undersøgelserne og hvilke yderligere tiltag, der kunne ventes, herunder at man fra norsk
side overvejede at anmelde nogle af de undersøgte eksportører til politiet.
De norske toldmyndigheder oplyste ligeledes på mødet, at man vil udvide gruppen af virksomheder med ca. 20 nye, der
skal kontrolleres på baggrund af oplysninger, man har fået i forbindelse med kontrollen af de første virksomheder.
Man ville angiveligt ligeledes fra norsk side overveje at kontrollere samtlige eksportører. Dette skulle i så fald strække
sig over en længere periode, formentlig ca. 4 år.
OLAF meddelte på mødet, at man ønsker en fælles norsk/OLAF kontrol i Norge. Der vil i den forbindelse formentlig
komme en anmodning fra OLAF om dansk deltagelse i denne kontrol, idet Danmark er langt den største importør af
fersk fisk fra Norge. Missionen forventes at blive aftalt endeligt på et nyt møde i januar 2002, og den vil formentlig finde
sted i marts-april 2002.
Det bemærkes, at styrelsen endnu ikke har iværksat opkrævning i forbindelse med modtagelsen af de seneste
tilbagekaldelser, idet vi har afventet svar fra kommissær Bolkestein på departementschef Peter Lofts brev af 19.
november 2001.
Svaret er nu kommet, og det indebærer, at vi nu skal iværksætte efteropkrævningen i de tilfælde, hvor vi allerede har
modtaget svar fra de norske toldmyndigheder. Dette vil i første fase betyde en efteropkrævning på ca. 3 millioner kroner
fordelt på 5 danske virksomheder.
Vi står ligeledes overfor at skulle iværksætte efteropkrævning for de øvrige af de ekspeditioner, der blev sendt til Norge
til verifikation i marts måned 2001, idet vi efter de gældende regler skal indlede efteropkrævning af toldskylden, såfremt
der ikke er modtaget svar fra Norge inden udløbet af en frist på 10 måneder fra afsendelsen, hvilket vil sige omkring 1.
februar 2002.
Skulle de norske toldmyndigheder svare inden fristens udløb, vil der alligevel ske betydelige efteropkrævninger, idet vi
allerede på mødet i oktober 2001 fik oplyst, at den norske kontrol i en enkelt virksomhed har vist, at et meget stort antal,
mindst 900 ekspeditioner, ikke har oprindelse.
Styrelsen er opmærksom på, at en af konsekvenserne ved at udsætte efteropkrævningen er, at kravene løbende forældes.
Efter bestemmelserne i Toldkodeks vil et skyldigt toldbeløb blive forældet, hvis der ikke fremsættes krav om
efteropkrævning inden 3 år efter kravets (toldskyldens) opståen. Der er i Toldkodeks ingen
bestemmelser om, at forældelsen kan afbrydes.
Styrelsen er endvidere opmærksom på, at vi kan risikere, at Generaldirektoratet for budget vil gøre de danske
myndigheder finansielt ansvarlige i forbindelse med forældelse af traditionelle egne indtægter (toldbeløbet), såfremt man
finder, at vi ikke har ageret betids på de oplysninger vi har modtaget fra OLAF.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462268_0004.png