Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 321
Offentligt
1462265_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 321)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
12. februar 2002
KOMITÉSAG
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets notat om udkast til
Kommissionens direktiv om mærkning af levnedsmidler, der indeholder kinin, og levnedsmidler, der
indeholder koffein, dokument SANCO/4369/01 Rev.2.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Levnedsmiddelkomité den 21.-22. februar 2002.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462265_0002.png
Notat til Folketingets Europaudvalg
om udkast til Kommissionens direktiv om mærkning af levnedsmidler, der indeholder kinin, og levnedsmidler, der indeholder
koffein
Dokument SANCO/4369/01 Rev. 2
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Levnedsmiddelkomité den 21.-22. februar 2002.
Forslaget behandles i en III a-procedure. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke
kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der kan vedtage forslaget uændret med kvalificeret flertal eller
ændre det med enstemmighed. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet.
Forslaget har til formål at sikre harmoniserede bestemmelser om mærkning, som klart oplyser forbrugeren om eventuelt
indhold af kinin eller koffein i fødevarer.
Det foreslås at ændre mærkningsdirektivet (direktiv 2000/13/EF), således at kinin og koffein altid skal angives ved deres
specifikke navn i ingredienslisten umiddelbart efter betegnelsen "aroma", når stofferne anvendes som aroma ved fremstilling
eller tilberedning af en fødevare eller i kosttilskud.
For drikkevarer (dog ikke kaffe og te), som indeholder mere end 150 mg/l, er det foreslået, at det faktiske koffeinindhold i
mg/100 ml skal fremgå af mærkningen. Det er yderligere foreslået, at der på disse drikkevarer skal anføres en
advarselsmærkning på emballagen, der angiver, at børn og gravide kvinder bør begrænse deres koffeinforbrug.
For så vidt angår fødevarer, der ikke er drikkevarer, er det tilsvarende bestemt, at det faktiske koffeinindhold, uanset kilden,
skal fremgå af mærkningen, hvis fødevaren indeholder mere end 150 mg/100 g.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462265_0003.png
En vedtagelse af forslaget vil medføre et højere sundhedsbeskyttelsesniveau på EU-niveau, idet forbrugere med intolerance
overfor kinin har mulighed for at fravælge fødevarer med et indhold heraf, og forbrugerne generelt får oplysninger om
koffeinindhold i produkterne.
Regeringen agter på den baggrund at stemme for forslaget. Det vil i denne forbindelse blive præciseret, at mærkningsreglerne
ikke får indflydelse på de danske regler om mængdemæssig tilsætning af koffein til fødevarer.
om udkast til Kommissionens direktiv om mærkning af levnedsmidler, der indeholder kinin, og levnedsmidler, der
indeholder koffein
Dokument SANCO/4369/01 Rev. 2
Resumé
Forslaget har til formål at sikre harmoniserede bestemmelser om mærkning, som klart oplyser forbrugeren om eventuelt indhold af kinin eller
koffein i fødevarer.
Det foreslås at ændre mærkningsdirektivet (direktiv 2000/13/EF), således at kinin og koffein altid skal angives ved deres specifikke navn i
ingredienslisten umiddelbart efter betegnelsen "aroma", når stofferne anvendes som aroma ved fremstilling eller tilberedning af en fødevare eller i
kosttilskud.
For drikkevarer (dog ikke kaffe og te), som indeholder mere end 150 mg/l, er det foreslået, at det faktiske koffeinindhold i mg/100 ml skal
fremgå af mærkningen. Det er yderligere foreslået, at der på disse drikkevarer skal anføres en advarselsmærkning på emballagen, der angiver, at
børn og gravide kvinder bør begrænse deres koffeinforbrug.
For så vidt angår fødevarer, der ikke er drikkevarer, er det tilsvarende bestemt, at det faktiske koffeinindhold, uanset kilden, skal fremgå af
mærkningen, hvis fødevaren indeholder mere end 150 mg/100 g.
En vedtagelse af forslaget vil medføre et højere sundhedsbeskyttelsesniveau på EU-niveau.
Baggrund
Kommissionen har ved SANCO/4369/01 Rev. 2 den 6. december 2001 fremsendt forslag til Kommissionens direktiv om
mærkning af levnedsmidler, der indeholder kinin og levnedsmidler der indeholder koffein.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 4, stk. 2 og 3, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/13/EF af 20. marts
2000 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om mærkning af og præsentationsmåder for levnedsmidler
samt om reklame for sådanne levnedsmidler (mærkningsdirektivet).
Forslaget behandles i en III a-procedure i Den Stående Komité for Levnedsmidler. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder
Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der kan vedtage
forslaget uændret med kvalificeret flertal eller ændre det med enstemmighed. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre
måneder, kan Kommissionen udstede direktivet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462265_0004.png
Forslaget er fremsat på baggrund af to udtalelser fra Den Videnskabelige Komité for Levnedsmidler, som konkluderer, at der
på grund af overfølsomhed eller medicinske årsager kan forekomme kontraindikation ved overforbrug af kinin hos enkelte
personer, samt at børn og gravide generelt bør rådes til et begrænset indtag af koffein.
Mærkningsregler af denne karakter bør udformes på fællesskabsplan, og det er således regeringens vurdering, at nærheds- og
proportionalitetsprincippet er overholdt.
Formål og indhold
Forslaget har til formål at sikre harmoniserede bestemmelser om mærkning, som klart oplyser forbrugeren om eventuelt
indhold af kinin eller koffein i fødevarer.
Da mærkningsdirektivet ikke indeholder krav om, at kinin og koffein anføres i ingredienslisten med deres specifikke navn,
når de anvendes som aromaer, har flere medlemsstater indført national lovgivning, der gør det obligatorisk at nævne
forekomst af kinin og koffein på mærkningen af fødevarer. Det medfører, at forbrugerne i medlemsstaterne ikke har adgang
til de samme oplysninger vedrørende kinin og koffein i f&oslas h;devarer, ligesom det kan skabe hindringer for de
pågældende varers frie bevægelighed.
Det foreslås derfor at ændre mærkningsdirektivet (direktiv 2000/13/EF), således at kinin og koffein altid skal angives ved
deres specifikke navn i ingredienslisten umiddelbart efter betegnelsen "aroma", når stofferne anvendes som aroma ved
fremstilling eller tilberedning af en fødevare eller i kosttilskud.
For så vidt angår drikkevarer, som indeholder mere end 150 mg/l, er det foreslået, at det faktiske koffeinindhold i mg/100 ml
skal fremgå af mærkningen. Dette gælder, uanset hvad kilden til koffeinen består i. Bestemmelsen finder dog ikke anvendelse
på drikkevarerne kaffe og te eller ekstrakter heraf, da forbrugerne formodes at vide, at disse produkter indeholder koffein.
I de tilfælde, hvor en drikkevare indeholder mere end 150 mg/l, er det yderligere foreslået, at der skal anføres en
advarselsmærkning på emballagen, der angiver, at børn og gravide kvinder bør begrænse deres koffeinforbrug.
Kommissionen har under drøftelserne tilkendegivet, at forslaget ikke ændrer på medlemslandenes muligheder for at fastsætte
nationale grænser for anvendelse af koffein i fødevarer. De gældende danske regler på området tillader et indhold af koffein
på 150 ml/l alene i drikkevarer.
For så vidt angår fødevarer, der ikke er drikkevarer, er det tilsvarende i forslaget bestemt, at det faktiske koffeinindhold,
uanset kilden, skal fremgå af mærkningen, hvis fødevaren indeholder mere end 150 mg/100 g. Direktivets bestemmelse om
advarselsmærkning gælder dog ikke for denne type fødevarer.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
Området er reguleret i bekendtgørelse nr. 741 af 9. august 2000 om mærkning m.v. af fødevarer som ændret ved
bekendtgørelse nr. 243 af 3. april 2001, samt Fødevaredirektoratets skrivelse af 21. november 2001 om tilladelse til at
anvende koffein i læskedrikke i en mængde på højst 150 mg/l.
Konsekvenser
Forslaget nødvendiggør en ændring af ovennævnte bekendtgørelse.
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser og skønnes ligeledes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget vil medføre et højere sundhedsbeskyttelsesniveau på EU-niveau, idet forbrugere med intolerance
overfor kinin har mulighed for at fravælge fødevarer med et indhold heraf, og forbrugerne generelt får oplysninger om
koffeinindhold i produkterne.
Høring
Forslaget er i overensstemmelse med § 6 i fødevareloven sendt i høring hos en kreds af forbruger-, erhvervs- og
interesseorganisationer.
Kaffe- & Teimportørforeningen
tager afstand fra forslaget, idet det er foreningens opfattelse, at forslaget vil medføre
forvirring i forbrugerkredse og indebære en alvorlig risiko for, at koffein generelt vil opfattes negativt. Foreningen anser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462265_0005.png
desuden kravet om mærkning af kinin og koffein for overflødigt, idet foreningen peger på, at der ikke foreligger
videnskabelige undersøgelser eller data, der støtter kravet om mæ rkning. Foreningen stiller sig imidlertid tilfreds overfor det
forhold, at mærkningskravene ifølge forslaget ikke finder anvendelse for drikkevarer fremstillet af kaffe, te, kaffeekstrakt eller
teekstrakt.
Danske Læskedrik Fabrikanter
støtter bestemmelsen i artikel 1, hvorefter fødevarer, der indeholder koffein eller kinin,
skal mærkes med ordet aroma, da denne praksis allerede har været anvendt af læskebranchen i Danmark i en årrække.
Foreningen finder det uheldigt, såfremt der på nuværende tidspunkt fastsættes en grænse for koffein anvendt som aroma på
150 mg/l, da Kommissionen fortsat revurderer aromaer. Foreningen er i øvrigt imod en advarselsmærkning om koffein til
børn og gravide på deklarationen af læskedrikke, idet foreningen mener, at information og generelle råd om moderate indtag
af koffeinholdige drikkevarer i stedet bør fremgå af officielle anbefalinger om kostsammensætning til forskellige
forbrugergrupper.
Forbrugerrådet
oplyser, at rådet kan støtte en mærkningsordning, der oplyser forbrugerne om tilstedeværelsen af kinin og
koffein i fødevarer af samme årsager som Kommissionen nævner i forslaget. Forbrugerrådet vil dog samtidig opfordre til, at
der arbejdes for en mere fyldestgørende generel mærkning af aromastoffer, der som minimum angiver stoffets navn og
funktion. For så vidt angår advarselsmær kning af koffein på produkter indeholdende mere end 150 mg koffein, finder rådet
det dobbeltmoralsk, at man på den ene side tillader tilsætning af relativt høje mængder koffein i energi- og læskedrikke, og på
den anden side fralægger sig ansvaret for denne handling ved at kræve det samme stof advarselsmærket.
Advarselsmærkningen vil efter Forbrugerrådets opfattelse ikke forebygge et for højt indtag, da børn og unge må forventes
ikke at læse eller tage en advarselsmærkning til efterretning. Forbrugerrådet finder derfor, at en advarselsmærkning bør
erstattes af lavere grænser for tilsætning af koffein i energi- og læskedrikke. Foreningen er dog tilhænger af en
advarselsmærkning, for så vidt angår produkter med et naturligt indhold af koffein.
Dansk Flavour Organisation
mener, at det er for tidligt at fremsætte et forslag med grænseværdier for koffein, idet EU`s
Videnskabelige Komité for Levnedsmidler endnu ikke har vurderet koffein som aromastof. Organisationen er enig i, at
brugen af koffein i energidrikke bør reguleres, men først når der er enighed i EU om, hvor grænsen skal gå. For så vidt angår
forslaget om advarselsmærkning, finder organisat ionen, at denne form for mærkning vil skabe forvirring og misinformation
af forbrugerne, da advarselsmærkningen ikke gælder for kaffe og te. I øvrigt mener organisationen, at forslaget om en
kvantitativ deklaration af koffein i kosttilskud med en angivelse af mængden i mg/daglig dosis vil gøre det vanskeligt for
forbrugeren at sammenligne indtaget fra forskellige produkter.
Økonomaforeningen
har meddelt, at foreningen kan tilslutte sig forslaget.
Mejeriforeningen, Teknologisk Institutut og Coop Danmark A/S
har meddelt, at de ikke har nogen bemærkninger til
forslaget.
Forslaget har desuden været i høring i Det Rådgivende Fødevareudvalg:
Forbrugerrådet
ønsker en øvre grænse for koffein fastsat. Forbrugerrådet gør opmærksom på, at børn har et meget højt
indtag og ikke læser deklarationer. Produkter med højt indhold bør deklareres, også eksempelvis te. Mærkningskravet skal
også gælde, når koffein er anvendt som tilsætningsstof eller ingrediens.
De Samvirkende Købmænd
finder, at en harmonisering på EU-niveau også vedr. mærkning af disse stoffer, er at
foretrække frem for nationale regler.
Danske Slagterier
har ingen kommentarer til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Grundnotat er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 7. februar 2002.