Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 323
Offentligt
1462263_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 323)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 116 (Løbenr. 3036)
Skatteministeriet
J.nr. 99/01-661-00010
Den
Spørgsmål 28
Til
Folketingets Skatteudvalg
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 28 af 18. december 2001.
(Alm. del - bilag 43).
Svend Erik Hovmand
/Jesper Skovhus Poulsen
Spørgsmål 28:
"Ministeren bedes redegøre for hvilke initiativer, der er taget i de øvrige EU-lande samt USA og Canada for at sikre
beskatning af multinationale firmaer og begrænse den såkaldte transfer pricing."
Svar:
Transfer pricing-området er karakteriseret ved, at der er en meget høj grad af harmonisering OECD-landene imellem.
Af særlig betydning er det, at der er enighed om:
1.
At anvende arms længde-princippet.
Arms længde-princippet siger, at koncernselskaber skal handle med hinanden på samme måde, som hvis der var der tale om
uafhængige virksomheder. Man er således enedes om en fælles standard, der giver et meget vigtigt fælles og forudsigeligt
udgangspunkt.
2.
Hvordan man løser
en dobbeltbeskatningskonflikt.
Det drejer sig om pligten til at foretage en indkomstregulering, der modsvarer en regulering i udlandet, hvis man er enig i
reguleringen og pligten til at indlede forhandling, hvis man er uenig.
OECD har i sin dobbeltbeskatningsmodeloverenskomst udarbejdet kommentarer til, hvorledes de enkelte artikler i
overenskomsten skal fortolkes. Desuden har OECD udgivet nogle ret omfattende retningslinier på transfer pricing området -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462263_0002.png
OECD Transfer Pricing Guidelines - som skattemyndighederne anvender, når de s kal vurdere, hvorvidt de anvendte interne
afregningspriser følger arms længde-princippet.
De fælles principper er herved indarbejdet i de dobbeltbeskatningsoverenskomster, der indgås mellem landene - herunder i de
danske. I forarbejderne til den danske transfer pricing-lovgivning er der endvidere henvist direkte til OECD Guidelines som
fortolkningsbidrag.
Alle de lande, der indgår i spørgsmålet, er OECD-lande og har derfor tilsluttet sig disse fælles principper og fortolkninger, som
har til hensigt at sikre en ensartet praksis landene imellem.
Det gælder derfor, at der grundlæggende er en høj grad af ensartethed i landenes tilgangsvinkel til transfer pricing området.
Der kan så være forskel på, hvordan de respektive lande har valgt at indarbejde principperne i deres
nationale lovgivning - herunder hvilke proceduremæssige forskrifter man har fundet nødvendige for
at minimere problemerne med, at der ikke afregnes på arms længde-vilkår.
I det efterfølgende findes en landegennemgang, der giver en oversigt over de enkelte landes regler på
udvalgte hovedområder, der er karakteristiske for lovgivningen for transfer pricing-området.
Hovedområderne er følgende:
(1) eksisterer der særlige lovpligtige krav i forbindelse med indsendelse af selvangivelse
(oplysningspligt),
(2) eksisterer der særlige krav om udarbejdelse af en forklarende dokumentation for transfer pricing-
aktiviteter (dokumentationspligt),
(3) er der mulighed for at pålægge virksomheder, der ikke opfylder transfer pricing-
dokumentationskravene, specielle bøder,
(4) eksisterer der særlige tidsfrister for skattemyndighedernes adgang til at foretage transfer pricing-
relaterede
ændringer
af indkomstansættelsen,
(5) har virksomhederne mulighed for at indhente en form for bilateral bindende forhåndsbesked
(Advanced Pricing Agreement = APA) om pris- og handelsvilkår forinden en transaktion er
gennemført og
(6) gælder der i
øvrigt
nogle særlige forhold på transfer pricing-området.
Danmark:
Oplysningspligt:
Lovpligtigt krav om udfyldelse af særligt
skema.
Dokumentationspligt:
Lovpligtigt krav om ajourført dokumentation.
Bøder:
Almindelige regler finder anvendelse.
Tidsfrister:
Varsel om forhøjelse af skatteansættelse skal afsendes senest den 1. maj i det 6.
år
efter
indkomstårets udløb.
APA:
Mulighed.
Belgien:
Oplysningspligt:
Ingen særlige
krav.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462263_0003.png
Dokumentationspligt:
Intet lovpligtigt krav om udarbejdelse af dokumentation, men i en
cirkulæreskrivelse er visse minimumskrav angivet. Det er set anbefalet, at virksomhederne følger
OECD Guidelines.
Bøder:
Almindelige regler finder anvendelse.
Tidsfrister:
Sædvanligvis
3
år
fra skatteårets udløb.
APA:
Mulighed.
Finland:
Oplysningspligt:
Ingen særlige
krav.
Dokumentationspligt:
Intet lovpligtigt krav om udarbejdelse af dokumentation, men skatteyder har bevisbyrden med hensyn til,
at der er anvendt korrekte interne afregningspriser.
Bøder:
Op til 30% af
ændret
indkomst tillagt en 11% rente, hvis skatterne skal omberegnes
APA:
Mulighed.
Frankrig:
Oplysningspligt:
Ingen særlige
krav.
Dokumentationspligt:
Lovpligtigt krav om at udlevere dokumentation.
Bøder:
50.000 FF pr. skatteår for ikke at levere den krævede dokumentation.
Tidsfrister:
3
år
med mulighed for forlængelse til 5
år.
APA:
Mulighed.
Grækenland:
Oplysningspligt:
Ingen særlige
krav.
Dokumentationspligt:
Intet lovpligtigt krav om udarbejdelse af dokumentation.
Bøder:
Oplysninger mangler.
APA:
Oplysninger mangler.
Irland:
Oplysningspligt:
Ingen særlige
krav.
Dokumentationspligt:
Intet lovpligtigt krav om udarbejdelse af dokumentation.
Bøder:
Oplysninger mangler.
Særlige
forhold: Transfer pricing-justeringer gennemføres kun for irske virksomheder ejet af udenlandske skatteydere.
APA:
Oplysninger mangler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462263_0004.png
Italien:
Oplysningspligt:
Oplysninger angående
direkte og indirekte kontrol inden for koncernen skal indsendes sammen med
selvangivelse.
Dokumentationspligt:
Dokumentation, der er i overensstemmelse med OECD Guidelines, anbefales. Alle indtægter og udgifter
skal være behørigt dokumenteret.
Bøder:
Sædvanligvis anvendelse af almindelige bøderegler, men ved mere omfattende fejl kan der idømmes frihedsstraf.
APA:
Ikke mulighed.
Luxembourg:
Ingen særlige
regler.
Nederlandene:
Oplysningspligt:
Ingen særlige
krav - men det skal være muligt at kunne identificere koncerninterne transaktioner.
Dokumentationspligt:
Det er oplyst, at der er trådt ny lovgivning i kraft pr. 1. januar 2002 om transfer pricing. Lovgivningen
indeholder efter det oplyste et dokumentationskrav.
Tidsfrister:
Generelt 5
år
fra indkomstårets slutning. 12
år
hvis justeringen har relation til udenlandsk indkomst. Det er uoplyst,
om disse tidsfrister er
ændret
ved den nye lovgivning.
APA:
Mulighed.
Portugal:
Oplysningspligt:
Ingen særlige
krav.
Dokumentationspligt:
Intet lovpligtigt krav om udarbejdelse af dokumentation.
Særlige
forhold: Portugal har med virkning fra den 1. januar 2002 gennemført nye regler angående transfer pricing. Det har
endnu ikke været muligt at indhente oplysninger om disse.
Bøder:
Oplysninger mangler.
APA:
Mulighed.
Spanien:
Oplysningspligt:
Ingen særlige
krav.
Dokumentationspligt:
Ingen særlige krav, men anbefalet at dokumentere efter OECD Guidelines.
Bøder:
Ingen særlige regler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462263_0005.png
Tidsfrister:
4
år
fra selvangivelsestidspunktet.
APA:
Mulighed.
Særlige
forhold: Der forventes indført ny lovgivning, der bl.a. indfører dokumentationskrav.
Storbritannien:
Oplysningspligt:
Ingen særlige
krav, men ved underskrivelsen af selvangivelsen skriver skatteyderen samtidig under på, at evt.
transaktioner med forbundne parter er foregået på armslængde vilkår.
Dokumentationspligt:
Skatteydere skal opbevare retvisende bilag til selvangivelsen. Skattemyndigheden har udsendt en
vejledning til dokumentationsforpligtelsen, som svarer til OECD Guidelines.
Bøder:
Almindelige regler finder anvendelse.
Tidsfrister:
6
år
efter regnskabsårets udløb.
APA:
Mulighed.
Sverige:
Oplysningspligt:
Ingen særlige
krav.
Dokumentationspligt:
Ingen særlige krav, men anbefalet at dokumentere efter OECD Guidelines.
Bøder:
Almindelige regler om skattetillæg finder anvendelse.
Tidsfrister:
6
år
efter skatteårets udløb.
APA:
Mulighed.
Tyskland:
Oplysningspligt:
Udvidet forpligtigelse til at oplyse om grænseoverskridende
transaktioner.
Dokumentationspligt:
Der kræves ingen særlig transfer pricing-dokumentation, men i forbindelse med revisioner har de tyske
skattemyndigheder udbedt sig yderligere oplysninger om grænseoverskridende transaktioner.
Spørgsmålet om dokumentationskravet har været prøvet ved de tyske domstole i 2001.
Bøder:
Ingen regler.
Tidsfrister:
4
år
fra selvangivelsestidspunktet. 10
år
ved forsøg på skatteunddragelse.
APA:
Mulighed.
Østrig:
Ingen særlige
regler.
USA:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462263_0006.png
Oplysningspligt:
2 skemaer.
Dokumentationspligt:
Omfattende dokumentationsmateriale påkrævet.
Bøder:
Transfer pricing-bøder på 20% eller 40% af skatten på ansættelsesændringen.
Tidsfrister:
3
år
fra selvangivelsestidspunkt; dog 6
år
ved særlig omfattende forskelle.
APA:
Mulighed.
Canada:
Oplysningspligt:
Lovpligtigt krav om udfyldelse af særligt
skema.
Dokumentationspligt:
Lovpligtigt krav om løbende ajourført dokumentation.
Bøder:
10% af den samlede transfer pricing ansættelsesændring - dog med en bagatelgrænse.
Tidsfrister:
6/7
år
fra problemstillingen er konstateret.
APA:
Mulighed.