Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 325
Offentligt
1462261_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 325)
transportministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
TRU, Alm. del - bilag 262 (Løbenr. 4984)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
12. februar 2002
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets grundnotat vedrørende
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning 95/93 af 18.
januar 1993 om fælles regler for tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter (slots) i Fællesskabets lufthavne,
KOM(2002) 7 endelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462261_0002.png
Trafikministeriet
Notat
Dato
J.nr.
Sagsbeh.
Org. enhed
: 7. februar 2002
: 222-114
: AMK, lokaltelefon 24381
: 2. Kontor
Grundnotat vedrørende Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af
forordning 95/93 af 18. januar 1993 om fælles regler for tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter (slots) i
Fællesskabets lufthavne, KOM(2002) 7 endelig.
1. Baggrund og indhold.
Forslaget er fremsat under henvisning til Traktatens artikel 80, stk. 2, og skal vedtages efter proceduren i artikel 251 (om
fælles beslutningstagning med Europa-Parlamentet).
Forordning nr. 95/93 af 18. januar 1993 fastsætter fælles regler for tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter (slots) i
Fællesskabets lufthavne.
Det følger af forordningens artikel 10, stk. 3, at et luftfartsselskab i næste tilsvarende fartplansæson kun er berettiget til
de i den aktuelle fartplansæson tildelte ankomst- og afgangstidspunkter, såfremt luftfartsselskabet har udnyttet disse
tidspunkter i mindst 80% af tilfældene i den periode, for hvilken tidspunkterne er blevet tildelt. Denne bestemmelse
kaldes også "use-it-or-lose-it"-bestemmelsen. Bestemmelsen kan fraviges, hvis den manglende udnyttelse skyldes
uforudsigelige og uafvendelige tilfælde, som luftfartsselskabet ikke har nogen indflydelse på.
Kommissionen anfører, at lukningen af det amerikanske luftrum den 11.-14. september 2001 og de efterfølgende
ændringer i luftfartsselskabernes flyvninger (aflysninger og reduktion i antallet af flyvninger) bragte luftfartsselskaberne
i en ekstraordinær situation. Denne situation blev forlænget i tidsmæssig henseende som følge af den efterfølgende
intervention i Afghanistan samt truslen om nye terroraktioner.
I medfør af artikel 10, stk. 3, risikerede luftfartsselskaberne nu på baggrund af aflysninger og reduktion i antallet af
flyvninger at miste deres berettigelse til at videreføre de i den aktuelle og den kommende fartplansæson (henholdsvis
sommer 2001 og vinter 2001-02) tildelte ankomst- og afgangstidspunkter til næste tilsvarende fartplansæsoner
(henholdsvis sommer 2002 og vinter 2002-03).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462261_0003.png
Kommissionen har på denne baggrund foreslået at indføje en ny artikel 10a i den gældende forordning nr. 95/93 af 18.
januar 1993. Ifølge artiklen er luftfartsselskaberne berettiget til de samme ankomst- og afgangstidspunkter i fartplanerne
for henholdsvis sommer 2002 og vinter 2002-03, som luftfartsselskaberne var berettiget til i fartplanerne for henholdsvis
sommer 2001 og vinter 2001-02.
Kommissionen begrunder forslaget med, at der er tale om en ekstraordinær situation for luftfartsselskaberne, og at
Kommissionen kun har mulighed for at afbøde virkningerne heraf ved at sikre en ensartet anvendelse i medlemslandene
af den gældende forordnings artikel 10, stk. 3, med hensyn til fravigelse af 80%-reglen på fartplanerne for henholdsvis
sommer 2002 og vinter 2002-03.
2. Gældende dansk lovgivning på området.
Rådets forordning nr. 95/93 af 18. januar 1993 om fælles regler for tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter i
Fællesskabets lufthavne.
3. Høring.
Forslaget er sendt bredt i høring.
Fristen for høringssvar er ikke udløbet. Et supplerende høringssvar vil blive fremsendt, når høringssvarene foreligger.
4. Lovgivningsmæssige, statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget om at indføje artikel 10a i den gældende forordning nr. 95/93 af 18. januar 1993 finder direkte anvendelse.
Forslaget skønnes ikke at have statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Forslaget skønnes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
5. Nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Kommissionen har ikke beskrevet forslaget i forhold til nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Fællesskabet har tidligere vedtaget forordning nr. 95/93 af 18. januar 1993 om fælles regler for tildeling af ankomst- og
afgangstidspunkter i Fællesskabets lufthavne. Forslaget vedrører indføjelse af en ny artikel 10a i denne forordning.