Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 331
Offentligt
1462255_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 331)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
ERU, Alm. del - bilag 123 (Løbenr. 4961)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
14. februar 2002
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og Erhvervsministeriets høringssvar
vedrørende Europa-Kommissionens grønbog om forbrugerbeskyttelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462255_0002.png
Økonomi- og
erhvervsministeren
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf. 33 92 33 50
Fax 33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
E-post [email protected]
www.em.dk
Dato
Sag 01-870-9
Deres ref. F101 06/52
Kære David Byrne
Den 2. oktober 2001 har De med
offentliggørelsen
af
"Grønbog
om
forbrugerbeskyttelse i Den Europæiske
Union" åbnet en debat om regulering af
forbrugerbeskyttelsen i EU og anmodet om
de interesserede parters bemærkninger til
Grønbogens temaer.
Hermed sender jeg den danske regerings
høringssvar til Grønbogen.
Den danske regering hilser Grønbogen
velkommen og er glad for, at Kommissionen
nu har åbnet debatten om, hvorledes
forbrugerbeskyttelsen i EU fremover bør
reguleres. Regeringen finder det meget positivt,
at Kommissionen gennemfører en bred
indledende høring, så de berørte organisationer
mv. får mulighed for direkte over for
Kommissionen at komme med deres praktiske
erfaringer og synspunkter.
Regeringen har derfor med interesse læst
Grønbogens oplæg og er enig med
Kommissionen i, at der er betydelige
hindringer for at fremme det indre marked for
især små og mellemstore virksomheder og
forbrugerne samt for skabelse af den
fornødne forbrugertillid til markedet. Det er
derfor vigtigt, at Kommissionen og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462255_0003.png
medlemslandene arbejder hurtigt videre med
en udmøntning af Grønbogen.
Det bemærkes, at selv om Grønbogen i titlen
anvender ordet "forbrugerbeskyttelse", er det
den danske regerings opfattelse, at den primært
drejer sig om generelle regler, der skal regulere
virksomhedernes markedsadfærd over for
forbrugerne i det indre marked. Høringssvaret
er derfor afgivet under den forudsætning, at
Grønbogens emner angår den europæiske
markedsføringsret,
håndh
ævelse
af
forbrugerbeskyttende direktiver og styrkelse af
det europæiske myndighedssamarbejde på
forbrugerområdet.
Regeringen har gennemført en national høring
om Grønbogen, ligesom det danske Folketing
har afholdt en høring over emnet for særligt
indbudte. På baggrund heraf er den danske
regerings overordnede synspunkter følgende:
Hr. kommissær David Byrne
Generaldirektoratet for Sundhed og Forbrugerbeskyttelse
Rue de la Loi 200
Fælles regler for god markedsadfærd
B-1049 Bruxelles
Fra dansk side ønsker man at arbejde for en
Belgien
fornyelse og forenkling af EU-reguleringen. En
harmonisering af markedsføringsretten i EU vil
gøre det lettere for virksomhederne at markedsføre sig i det indre marked, skabe større udbud, mere konkurrence og lavere
priser til gavn for forbrugerne. Regeringen kan derfor støtte initiativer fra Kommissionen om i stedet for detailregulering at
anvende rammeregler, der fastsætter de overordnede må ;l og rammer for reguleringen. Danmark finder, at denne
reguleringsmetode er bedre i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
På foranledning af den danske regering blev der i forbindelse med vedtagelsen af direktiv 2000/31/EF af 8. juni 2000
(e-handelsdirektivet) afgivet en erklæring, hvor Kommissionen og Rådet anerkendte behovet for yderligere initiativer til
harmonisering af virksomheders markedsadfærd.
En harmonisering af reglerne om god markedsadfærd for elektronisk handel og andet fjernsalg, grænsehandel eller indkøb
foretaget under rejser inden for EU vil være en forenkling til fordel for virksomhederne, der i dag skal holde rede på 15
forskellige regelsæt – og endnu flere i fremtiden. Mere ensartede regler vil også give forbrugeren et bedre kendskab til
reglerne og skabe større tillid til det indre marked og dermed medvirke til emme mulighederne for vækst.
Den blandede metode med bredt anvendelsesområde
Regeringen kan overordnet tilslutte sig brug af nye reguleringsmetoder, som for tiden er til diskussion i EU. En
forenkling af EU’s regelsæt med brug af rammeregler om de væsentligste krav til forbrugerbeskyttelse i relation
til virksomhedernes markedsadfærd foretrækkes, når rammerne kan suppleres med adfærdskodekser, der er
udarbejdet ved selv- og samregulering.
Et forslag til fælles EU-regler om god markedsadfærd efter den i Grønbogen beskrevne blandede metode med
et bredt anvendelsesområde vil derfor være i overensstemmelse med de danske ønsker.
Udfyldning af rammeregler
For at skabe bedst mulig retssikkerhed for virksomhederne finder den danske regering, at retsakten, fx i et
bilag, kan indeholde en ikke-udtømmende liste (negativliste) over uønsket markedsadfærd. For at negativlisten
kan være en hjælp for virksomhederne, må det sikres, at negativlisten løbende og hurtigt kan justeres og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462255_0004.png
opdateres i takt med udviklingen på markederne. Regeringen vil gerne bidrage til en drøftelse om, hvorledes en
s ådan liste nemt og hurtigt kan justeres og opdateres i takt med udviklingen på markedet.
Regeringen finder det også vigtigt, at rammereglerne og negativlisten kan udfyldes ved brug af ikke-bindende
regler i form af retningslinjer og adfærdskodeks. Regeringen er derfor positiv over for, at der i større grad er
mulighed for at gøre brug af alternative reguleringsinstrumenter som selv- eller samregulering. Fra dansk side
foretrækkes størst mulig brug af samregulering med inddragelse af tilsynsmyndighederne. Hvis udfyldningen
udelukkende ove rlades til selvregulering uden inddragelse af forbrugerorganisationerne, bør nationale organer
kunne påse, at europæiske adfærdskodeks overholdes.
Regeringen finder dog, at der er behov for, at Kommissionen skaber mere klarhed over, hvordan en generel
ramme konkret kan udfyldes, herunder redegør for begreberne selv- og samregulering og disses funktion. I
denne forbindelse er det også påkrævet, at der skabes fornøden klarhed over, hvorledes europæiske
adfærdskodekser vil forpligte virksomhederne.
Information
Regeringen er enig i Grønbogens betragtninger om, at retsakten bør indeholde regler om pligt til at give
væsentlige informationer.
Håndhævelse og myndighedssamarbejde
Danmark har generelt arbejdet for en bedre håndhævelse af EU´s direktiver, og regeringen ser derfor positivt
på Grønbogens forslag om at styrke retshåndhævelsen og myndighedssamarbejdet.
Regeringen finder det vigtigt, at medlemslandene gennemfører, anvender og håndhæver forbrugerlovgivningen
korrekt på det nationale plan. Herudover er der behov for at styrke den europæiske håndhævelse ved at øge det
administrative samarbejde mellem medlemsstaterne. Regeringen finder i særlig grad, at der er behov for at
udbygge og intensivere internationale kontakter og netværk i forbindelse med gennemførelsen, anvendels en og
håndhævelsen af de forbrugerbeskyttende direktiver.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at såvel mangel på formelle rammer som praktiske redskaber kan
hindre en effektiv og systematisk håndhævelse. Hvis det indre marked skal fungere effektivt, udbygges og
mødes med den fornødne tillid fra såvel forbrugere som små og mellemstore virksomheder, finder Danmark,
at der behov for formelle rammer for samarbejdet mellem de offentlige myndigheder. Dette vil bidrage til
styrkelse af tilliden.
For en god ordens skyld skal det bemærkes, at regeringen har lagt til grund, at forslagene i Grønbogen ikke vil berøre det
retlige og politimæssige samarbejde.
Sammenhængen mellem Grønbogen og forordningsforslaget om salgsfremmende foranstaltninger
Samtidig med vedtagelsen af Grønbogen udsendte Kommissionen (DG Markt) en "Meddelelse fra kommissionen om
salgsfremmende foranstaltninger i det indre marked" med et tilhørende forslag til retsakt i form af en forordning.
Forordningsforslaget omfatter alene den del af markedsføringsretten, der berører de salgsfremmende foranstaltninger i form
af rabatter, gratis gaver, tilgift eller en mulighed for at deltage i salgsfremmende konkurrencer eller salgsfremmende spil.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at de to forslag bør ses i en sammenhæng. Regeringen skal derfor opfordre
Kommissionen til at udskyde det videre arbejde med at fremme vedtagelse af forordningsforslaget, indtil der er skabt
klarhed over og truffet politisk beslutning om sammenhængen mellem på den ene side Grønbogens forslag til den
fremtidige harmonisering, håndhævelse og myndighedssamarbejde og på den anden side forordningsforsl agets meget
specifikke reguleringsmetode.
Afsluttende bemærkninger
Regeringen finder, at Kommissionen efter at have evalueret høringssvarene hurtigt bør arbejde videre med initiativer til
at fremme processen med at indføre fælles regler for god markedsadfærd i det indre marked.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462255_0005.png
Regeringen opfordrer Kommissionen til at fremkomme med en yderligere afklaring af de spørgsmål, som Grønbogen
afføder fx i en hvidbog. Samtidig bør der fremsættes forslag til en konkret retsakt med rammeregler.
Den danske regering opfordrer Kommissionen til ikke at fremme arbejdet med forordningsforslaget om salgsfremmende
foranstaltninger, før den principielle og vigtige diskussion om fremtidens reguleringsform af virksomhedernes
markedsadfærd er foretaget. Forordningsforslaget bør derfor afvente den nærmere udredning om Grønbogens forslag.
Regeringen stiller sig gerne til rådighed for Kommissionen med henblik på at bidrage med yderligere informationer og
støtte til initiativer, der har til formål at fremme beslutningsprocessen, ligesom regeringen vil være indstillet på at
fremme initiativer under det kommende danske formandskab i andet halvår af 2002.
Med venlig hilsen
Bendt Bendtsen