Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 337
Offentligt
1462249_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 337)
transportministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
TRU, Alm. del - bilag 273 (Løbenr. 5221)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
15. februar 2002
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets grundnotat vedrørende forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om EF-typegodkendelse af landbrugs- og skovbrugstraktorer og af
deres påhængskøretøjer og udskiftelige bugserede redskaber samt af systemer, komponenter og tekniske
enheder til disse køretøjer, KOM(2002)6.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462249_0002.png
Grundnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om EF-typegodkendelse
af landbrugs- og skovbrugstraktorer og af deres påhængskøretøjer og udskiftelige bugserede
redskaber samt af systemer, komponenter og tekniske enheder til disse køretøjer. KOM(2002) 6.
Baggrund og indhold
Direktivforslaget er modtaget i Rådssekretariatet den 17. januar 2002 og er fremsat under henvisning til artikel 95 EF, og
vedtages efter artikel 251 EF, kvalificeret flertal/fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet.
Formålet med direktivforslaget er at forbedre og forenkle det eksisterende rammedirektiv 74/150/EØF om godkendelse
af landbrugs- og skovbrugstraktorer, således at dette bliver klart og overskueligt. Derudover udvider forslaget
anvendelsesområdet for rammedirektivet til også at omfatte påhængskøretøjer til traktorer og traktorer med tophastighed
over 40 km/t.
Direktivforslaget er anden etape i omskrivningen af rammedirektivet og vedrører hovedsageligt artikeldelen, hvor første
etape blev vedtaget ved et Kommissionsdirektiv.
Direktivforslaget er baseret på totalharmonisering og medfører således, at der efter direktivets ikrafttræden ikke vil
kunne udstedes nationale typegodkendelser af landbrugs- og skovbrugskøretøjer. Endvidere vil totalharmonisering også
gælde systemer, komponenter og tekniske enheder.
Der findes visse muligheder for undtagelse fra fællesskabsregler, dog mod opfyldelsen af færdselssikkerheds- og
miljømæssigt tilsvarende bestemmelser.
Gældende dansk ret
Reglerne om typegodkendelse og anerkendelse af EF-typegodkendelser af traktorer fremgår af henholdsvis
bekendtgørelse nr. 1350 af 18. december 2000 om registrering og syn af køretøjer mv. (registreringsbekendtgørelsen)
samt bekendtgørelse nr. 154 af 20. april 1977 om køretøjers indretning og udstyr m.v.
Høring
Færdselsstyrelsen har sendt direktivforslaget i høring hos følgende berørte organisationer:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462249_0003.png
Automobilbranchens Handels- og Industriforening, Brancheforeningen for leverandører af Entreprenørmateriel, Danmarks
TransportForskning, Dansk Industri, Dansk Maskinhandlerforening, Dansk Transport og Logistik, De Danske
Bilimportører, Entreprenørforeningen, Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorejere, Foreningen af Danske Vognfabrikker,
Foreningen af Vognimportører i Danmark, Landbrugsmaskinbranchens Fællesråd, Landbrugsrådet, Lan dsforeningen af
Danske Maskinstationer, Rådet for Større Færdselssikkerhed og Teknologisk Institut.
Høringsfristen er den 15. marts 2002, hvorefter Færdselsstyrelsen snarest vil fremsende et supplerende høringsnotat.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Direktivforslaget vil ikke kræve lovændringer. Direktivforslaget vil indebære ændringer på administrativt niveau.
Forslaget skønnes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
• Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget, og ikke mindst princippet om totalharmonisering, har såvel positive som negative samfundsøkonomiske
konsekvenser. En samlet afvejning kan først foretages rimeligt efter høringen.
Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
Kommissionen anfører, at direktivforslaget overholder fællesskabets grundlæggende almindelige principper.
Den danske regering finder, at direktivforslaget er i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været behandlet i Folketingets Europaudvalg