Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 347
Offentligt
1462239_0001.png
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 347)
rådsmødereferater
(Offentligt)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. ekstraordinært rådsmøde, RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER den 20. september
2001
Dette rådsmøde (12019/01 Presse 327) blev behandlet af Europaudvalget på mødet den
20. september 2001. Dansk delegationsleder: Justitsminister, Frank JENSEN
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
BEKÆMPELSE AF TERRORISME – KONKLUSIONER; se tekst
*
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
Ingen
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Ingen
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. XX behandlet på andre rådsmøder siden det foregående
sministerrådsmøde den XX 2001:
Ingen
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen, 20.
september 2001, 4. udg.:
Ingen
Bruxelles, den 18. februar 2002
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
77
12019/01 (Presse 327)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462239_0002.png
Ekstraordinær samling i Rådet
- RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER SAMT CIVILBESKYTTELSE -
den 20. september 2001 i Bruxelles
Formænd:
Antoine DUQUESNE
Kongeriget Belgiens indenrigsminister
Marc VERWILGHEN
Kongeriget Belgiens justitsminister
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BEKÆMPELSE AF TERRORISME - KONKLUSIONER
*
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Antoine DUQUESNE
Marc VERWILGHEN
Danmark:
Frank JENSEN
Tyskland:
Otto SCHILY
Herta DÄUBLER-GMELIN
Manfred PÜCHEL
Grækenland:
Michalis CHRISOCHOÏDIS
Michalis STATHOPOULOS
Spanien:
Mariano RAJOY BREY
Ángel ACEBES PANIAGUA
Frankrig:
Daniel VAILLANT
Marylise LEBRANCHU
Irland:
John O'DONOGHUE
Italien:
Claudio SCAJOLA
Roberto CASTELLI
Indenrigsminister
Justitsminister
Justitsminister
Forbundsindenrigsminister
Forbundsjustitsminister
Sachsen-Anhalts indenrigsminister
Minister for offentlig orden
Justitsminister
Første viceministerpræsident og
indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Seglbevarer, justitsminister
Justitsminister og minister for ligestilling og
lovreformer
Indenrigsminister
Justitsminister
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462239_0003.png
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Nederlandene:
Klaas Georg de VRIES
Benk KORTHALS
Østrig:
Ernst STRASSER
Dieter BÖHMDORFER
Portugal:
Nuno TEIXEIRA
António COSTA
Finland:
Ville ITÄLÄ
Johannes KOSKINEN
Sverige:
Thomas BODSTRÖM
Det Forenede Kongerige:
David BLUNKETT
Justitsminister
Indenrigsminister og minister for forbindelserne
inden for kongeriget
Justitsminister
Forbundsindenrigsminister
Forbundsjustitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
***
Kommissionen:
António VITORINO
Medlem
BEKÆMPELSE AF TERRORISME - KONKLUSIONER
-I-
På baggrund af terrorangrebene i USA den 11. september og i overensstemmelse med de beslutninger, der er blevet
truffet siden Det Europæiske Råd i Tammerfors, har Rådet (retlige og indre anliggender) i dag, torsdag den 20.
september, holdt møde for at træffe de nødvendige foranstaltninger til opretholdelse af den højeste grad af sikkerhed
samt enhver foranstaltning, der er nødvendig for at bekæmpe terrorisme.
Rådet har besluttet at gøre brug af alle de foranstaltninger, som indtil nu er blevet truffet på EU-plan, for at bekæmpe
disse afskyelige handlinger, bl.a.:
• konventionerne af 1995 og 1996 om udlevering mellem medlemsstaterne
• oprettelsen af Europol og Pro-Eurojust
• konventionen om gensidig retshjælp i straffesager af 29. maj 2000
• oprettelsen af politichefernes taskforce.
De nylige begivenheders alvorlige karakter får imidlertid EU til at fremskynde virkeliggørelsen af et område med frihed,
sikkerhed og retfærdighed og styrke samarbejdet med sine partnere, navnlig USA.
Rådet har på den baggrund vedtaget følgende foranstaltninger.
- II -
Foranstaltninger til forbedring af bekæmpelsen af terrorisme i Den Europæiske Union
Retligt samarbejde
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462239_0004.png
1. Rådet har sat sig det mål, i overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Tammerfors, at erstatte
udlevering med en procedure med overførsel af gerningsmændene til terrorangreb baseret på en europæisk arrestordre.
Det har i den forbindelse haft en indgående drøftelse om de to forslag til rammeafgørelser, som Kommissionen har
forelagt det: det ene omhandler indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes strafferet med henblik på at fastlægge en
fælles definition af terrorhandlinger og indføre fælles strafferetlige sanktioner; det andet omhandler indførelsen af en
europæisk arrestordre. Det understreger:
• det presserende behov for en fælles opfattelse af, hvad terrorisme betyder, ikke kun politisk, men også retligt, for at
lette samarbejdet på tværs af grænserne, samt
• behovet for at finde en løsning på problemet med dobbelt strafbarhed i terrorismesager.
Rådet glæder sig over disse initiativer, der realiserer Det Europæiske Råds ønske om at yde borgerne et højt
beskyttelsesniveau i et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed. Rådet giver det i TEU-traktatens artikel 36
omhandlede udvalg af højtstående embedsmænd mandat til hurtigt at gå i gang med at behandle de to forslag indgående,
så Rådet på samlingen den 6.-7. december 2001 kan nå til b etydelig politisk enighed om disse to forslag. I mellemtiden
insisterer Rådet på, at medlemsstaterne træffer alle de foranstaltninger, der er nødvendige for, at de to konventioner om
udlevering kan træde i kraft fra og med den 1. januar 2002.
2. Det er Rådets udtrykkelige ønske, at der træffes de nødvendige foranstaltninger, for at konventionen af 29. maj 2000
om gensidig retshjælp i straffesager mellem medlemsstaterne kan ratificeres snarest muligt og under alle
omstændigheder i løbet af 2002. I overensstemmelse med punkt 43 i konklusionerne fra Det Europæiske Råd i
Tammerfors opfordrer Rådet medlemsstaternes kompetente myndigheder til med det samme at oprette et eller flere f
ælles hold bestående af polititjenestemænd og retsembedsmænd specialiseret i terrorismebekæmpelse, repræsentanter for
Pro-Eurojust og - for så vidt konventionen tillader det - Europol med henblik på at koordinere igangværende
efterforskninger af terrorisme, som på en eller anden måde hænger sammen.
3. Rådet ser i øvrigt positivt på det udkast til rammeafgørelse om bl.a. terrorhandlinger, som Belgien, Spanien, Frankrig
og Det Forenede Kongerige har forelagt det, og som skal muliggøre en fremrykket ikrafttræden af artikel 13 i
konventionen af 29. maj 2000 om gensidig retshjælp i straffesager mellem medlemsstaterne, der fastsætter vilkårene for
oprettelse af fælles efterforskningshold. Dette instrument vil give de myndigheder, der varetager efterforskning og
retsforfølgning, mulighed for en koordineret terrorismebekæmpelse. Rådet vedtager dette udkast til rammeafgørelse på
samlingen den 6.-7. december 2001.
4. Rådet opfordrer Europa-Kommissionen til at fremsætte forslag, der sikrer, at de retshåndhævende myndigheder har
mulighed for at efterforske kriminelle handlinger, hvori der indgår anvendelse af elektroniske kommunikationssystemer,
og træffe foranstaltninger mod gerningsmændene. Rådet vil i den forbindelse være særlig opmærksomt på at sikre
balancen mellem beskyttelse af personoplysninger og de retshåndhævende myndig heders behov for adgang til
oplysninger, der skal anvendes i kriminalefterforskningen.
5. Kommissionen, Rådet og Europa-Parlamentet bør ved udarbejdelsen af al EU-lovgivning sørge for, at der i fuldt
omfang tages hensyn til dennes eventuelle indvirkning på bekæmpelsen af kriminalitet og terrorisme. Rådet opfordrer
Kommissionen til at gennemgå EU-lovgivningen for at sikre sig, at den bidrager til den retshåndhævende indsats.
6. Rådet udtrykker tilfredshed med det arbejde, som den midlertidige retlige samarbejdsenhed Pro-Eurojust har udført
siden sin oprettelse for seks måneder siden, navnlig med at koordinere efterforskninger på terrorismeområdet. Det
opfordrer den midlertidige retlige samarbejdsenhed Pro-Eurojust til snarest og senest inden den 15. oktober 2001 at tage
initiativ til at samle de retsembedsmænd fra medlemsstaterne, der er specialiseret i terrorismebekæ ;mpelse, for at drøfte
alle foranstaltninger, der kan sikre en god koordinering af igangværende efterforskninger af terrorisme, og til at sende det
alle bemærkninger om hindringer, der konstateres inden for den gensidige retshjælp i straffesager mellem
medlemsstaterne. Rådet bekræfter endvidere, at det er fast besluttet på at færdiggøre udkastet til afgørelse om oprettelse
af Eurojust på samlingen den 6.-7. december 2001, så denne en hed kan være operationel i begyndelsen af 2002.
7. Rådet beslutter at fremskynde tilslutningen af kontaktpunkterne i det europæiske retlige netværk til det sikrede
elektroniske net. Det anmoder generalsekretæren for Rådet om at undersøge de praktiske detaljer.
Politisamarbejde/efterretningstjenester
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462239_0005.png
8. Rådet opfordrer taskforcen af politichefer til hurtigst muligt og under alle omstændigheder inden den 1. november
2001 at afholde et ad hoc-møde mellem cheferne for antiterrorenhederne i EU med henblik på grundige drøftelser med
det formål:
• at forbedre det operationelle samarbejde mellem medlemsstaterne og tredjelande;
• at koordinere de foranstaltninger, der træffes i medlemsstaterne for at garantere et højt sikkerhedsniveau, bl.a. inden for
luftfarten;
• at overveje, hvilke opgaver der skal pålægges det hold af antiterrorspecialister, der er etableret i Europols regi.
9. Rådet erindrer om, at det med henblik på kvaliteten af Europols analyser er afgørende, at medlemsstaternes
politimyndigheder såvel som deres efterretningstjenester i overensstemmelse med bestemmelserne i Europol-
konventionen hurtigt fremsender alle oplysninger med relevans for terrorisme. Rådet pålægger derfor Europols direktør
at aflægge rapport på samlingen den 6.-7. december 2001 om medlemsstaternes input til de analysedatabaser, der er
oprettet på terrorismeområdet, samt en analyse af eventuelle problemer.
10. Rådet beslutter, at der i Europol for en varighed af seks måneder, der kan forlænges, skal oprettes et hold af
antiterrorspecialister, hvortil medlemsstaterne opfordres til at udpege forbindelsesofficerer fra de enheder i politi og
efterretningstjeneste, der er specialiseret på området, uden at dette berører den lovgivning, der gælder for dem. Dette
hold har bl.a. følgende opgaver:
• hurtigt at indsamle alle relevante oplysninger og efterretninger om den aktuelle trussel
• at analysere de indsamlede oplysninger og foretage den nødvendige operationelle og strategiske analyse
• at udarbejde et trusselsvurderingsdokument på grundlag af de modtagne oplysninger. Denne undersøgelse skal bl.a.
omfatte mål, skader, mulige modus operandi, konsekvenser for medlemsstaternes sikkerhed (beskrivelse af mulige
situationer) og identifikation af de områder, hvor der bør træffes forebyggende foranstaltninger (luftfart, officielle
bygninger, beskyttelse af vigtige personer osv.).
11. Rådet anmoder Europol om at ajourføre registeret over sagkundskab med hensyn til bekæmpelse af terrorisme, jf.
den fælles aktion af 15. oktober 1996.
12. Rådet opfordrer Artikel 36-Udvalget til at sørge for sikre at den bedst mulige koordination mellem Europol, Pro-
Eurojust og politichefernes taskforce.
13. Rådet vil undersøge, om det i forbindelse med bekæmpelsen af terrorisme vil være hensigtsmæssigt at give andre
offentlige tjenester adgang til SIS.
14. Rådet understreger sikkerheds- og efterretningstjenesternes vigtige rolle i terrorismebekæmpelsen. Deres
efterretninger er et uvurderligt middel til at afdække mulige terrortrusler samt terroristers og terrorgruppers hensigter på
et tidligt tidspunkt. De har derfor en afgørende rolle ved forebyggelsen af terrorisme. Samarbejdet og
informationsudvekslingen mellem disse tjenester må intensiveres. Cheferne for disse tjenester i Den Europæiske Unions
medlemss tater skal derfor med henblik på at fremskynde denne proces mødes regelmæssigt, første gang inden den 1.
november 2001. De skal straks tage de nødvendige skridt til at forbedre samarbejdet yderligere. Samarbejdet mellem
polititjenesterne, herunder Europol, og efterretningstjenesterne bør styrkes.
15. Rådet pålægger Artikel 36-Udvalget at udarbejde en lettere og hurtigere udgave af den evalueringsordning, der er
fastlagt i den fælles aktion af 5. december 1997 vedrørende indførelse af en ordning for evaluering af, hvordan de
internationale forpligtelser med hensyn til bekæmpelse af organiseret kriminalitet udmøntes og efterleves i de enkelte
medlemsstater, med henblik på at fastlægge de nærmere bestemmelser for en evaluering v ed "peer review" af de
nationale foranstaltninger til bekæmpelse af terrorisme, både ud fra lovgivningsmæssige overvejelser (f.eks. gennemgang
af lovgivningen i visse medlemsstater, der tillader administrative aflytninger eller udarbejdelse af en liste over
terrororganisationer) og administrative og tekniske overvejelser. Rådet ønsker ved udgangen af 2002 at råde over en
evalueringsrapport ledsaget af forslag. Generalsekretariatet for Rådet vil i den forbindelse mo dtage to udstationerede
nationale eksperter, der er specialiseret i terrorismebekæmpelse, og som kommer fra politi og efterretningstjeneste.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462239_0006.png
16. Rådet opfordrer allerede nu medlemsstaterne til at underrette hinanden om, hvilke praktiske foranstaltninger der
træffes på nationalt plan til bekæmpelse af terrorisme (lufthavnskontrol, grænsekontrol, kontrol med baner til hurtig
passage, kontrol ved Den Europæiske Unions ydre grænser osv.), og pålægger Terrorismegruppen i samarbejde med
Europol at udarbejde en fortegnelse over disse foranstaltninger samt opstille varslings- og indsatsplan er med henblik på
mulige grænseoverskridende terrorangreb.
17. Rådet beslutter, at der årligt skal fremsendes en rapport til Europa-Parlamentet benævnt TE-SAT (terrorism situation
and trends), der redegør for situationen med hensyn til terrorisme i Den Europæiske Union i løbet af de seneste tolv
måneder og analyserer den konstaterede udvikling (dokument 8466/2/01 ENFOPOL 41 REV 2).
18. Rådet tilslutter sig proceduren for hurtig udveksling af oplysninger om terrorbegivenheder.
19. Rådet opfordrer medlemsstaterne til at intensivere samarbejdet inden for Den Europæiske Union med hensyn til
metoder til påvisning af sprængstoffer og våben samt tilsyn med fremstilling, oplagring, overførsel og handel med våben
og sprængstoffer. Rådet opfordrer desuden Kommissionen til at undersøge, hvilke foranstaltninger der bør træffes med
henblik på yderligere at harmonisere lovgivningen på dette områ de, hvor det er nødvendigt, samt inden for udstedelse af
våbentilladelser.
Finansiering af terrorisme
20. Rådet opfordrer medlemsstaterne til så hurtigt som muligt at ratificere de relevante konventioner med henblik på at
forebygge og bekæmpe finansiering af terrorisme, herunder især FN-konventionen om bekæmpelse af
terrorismefinansiering, samt til at træffe de nødvendige gennemførelsesforanstaltninger. Rådet vil, når det har modtaget
Europa-Parlamentets udtalelse, vedtage protokollen til konventionen af 29. maj 2000 om gensidig r etshjælp i
straffesager mellem medlemsstaterne.
21. EU og medlemsstaterne vil igen gennemgå de relevante EF- og EU-instrumenter for at sikre bedre sammenhæng og
større effektivitet samt sørge for, at banksystemerne ikke kan lette tilvejebringelsen og overførslen af midler til
finansiering af terrorisme, herunder midler, der hidrører fra narkotikakriminalitet. De beslutter hurtigt at vedtage
bestemmelser om at udvide de automatiske mekanismer til udveksling af informationer mellem de nationale fin ansielle
efterretningsenheder til at omfatte data om alle kilder til terrorismefinansiering.
22. Rådet vil snarest efter høring af Europa-Parlamentet vedtage udkastet til rammeafgørelse om gennemførelse i Den
Europæiske Union af kendelser om indefrysning af aktiver eller bevismateriale, hvis anvendelsesområde skal udvides til
også at omfatte terrorismerelaterede lovovertrædelser, samt udkastet til direktiv om forebyggende foranstaltninger mod
anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge.
23. Rådet vil på samlingen (RIA og Økofin) den 16. oktober 2001 drøfte, hvilke foranstaltninger der skal træffes over for
ikke-samarbejdsvillige domstole og områder, som FATF har identificeret, for at styrke bekæmpelsen af
terrorismefinansiering.
Foranstaltninger ved grænserne
24. Rådet opfordrer medlemsstaternes kompetente myndigheder til at forstærke kontrollen ved de ydre grænser og beder
politichefernes taskforce om hurtigst muligt at undersøge de nærmere betingelser for en sådan styrkelse samt aflægge
rapport herom på decembersamlingen i Rådet.
Rådet opfordrer medlemsstaternes kompetente myndigheder til ufortøvet at styrke de i artikel 2, stk. 3, i konventionen
om gennemførelse af Schengen-aftalen omhandlede overvågningsforanstaltninger.
25. Rådet henstiller til medlemsstaterne, at de udviser den størst mulige årvågenhed i forbindelse med udstedelse af
identitetsdokumenter og opholdstilladelser (navnlig når der er tale om duplikateksemplarer). Rådet henstiller ligeledes, at
der foretages en mere systematisk kontrol af identitetsdokumenter med henblik på at opdage enhver forfalskning.
26. Rådet opfordrer medlemsstaterne til at udvise den største omhu ved visumudstedelse og med henblik herpå forstærke
det lokale konsulære samarbejde. Det opfordrer ligeledes Kommissionen til at forelægge forslag med henblik på
etablering af et net til udveksling af oplysninger om udstedte visa.
27. Rådet opfordrer de medlemsstater, der deltager i Schengen-informationssystemet, til mere systematisk at forsyne
systemet med indberetninger i henhold til artikel 95, 96 og 99 i konventionen om gennemførelse af Schengen-aftalen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462239_0007.png
28. Rådet vil undersøge betingelserne for medlemsstaternes koordinerede anvendelse af de muligheder, der ligger i
konventionen om gennemførelse af Schengen-aftalen, navnlig artikel 2, stk. 2, i tilfælde af en ekstraordinært alvorlig
terrortrussel.
29. Rådet opfordrer Kommissionen til hurtigst muligt at undersøge forholdet mellem beskyttelse af den indre sikkerhed
og efterlevelse af internationale beskyttelsesforpligtelser og -instrumenter.
30. Rådet er enigt om omgående at undersøge situationen for så vidt angår de lande og regioner, hvor der er risiko for
store befolkningsbevægelser som følge af de øgede spændinger efter angrebene på USA, og opfordrer Kommissionen til
sammen med medlemsstaterne at undersøge muligheden for midlertidigt at anvende Rådets direktiv om midlertidig
beskyttelse, hvis det skulle blive nødvendigt at træffe særlige bes kyttelsesforanstaltninger i Den Europæiske Union.
Andre foranstaltninger
31. Rådet ser med tilfredshed på den snarlige vedtagelse af Kommissionens forslag om indførelse af en
fællesskabsordning for koordinering af civilbeskyttelsesindsatsen.
32. Rådet opfordrer generaldirektørerne for civilbeskyttelse til på deres ekstraordinære møde i Knokke i oktober at
fokusere på, hvordan civilbeskyttelsesmyndighederne kan reagere på større terrorangreb i eller uden for EU, for at
indkredse emner for det videre arbejde og for et øget samarbejde osv.
33. Rådet anbefaler, at arbejdet med at styrke sikkerhedsstandarderne i lufthavne og om bord på fly påbegyndes med det
samme i sammenhæng med arbejdet i Rådet (transport). Flysikkerheden bør nå det højest mulige niveau.
- III -
Foranstaltninger til forbedring af samarbejdet med USA
1. Den Europæiske Union er parat til øjeblikkelig i samarbejde med USA at foretage en evaluering af terrortruslen under
alle dens aspekter og herunder navnlig indkredse terrororganisationer, både på grundlag af et amerikansk bidrag og en
dybtgående analyse i EU-regi af situationen i forskellige regioner samt af tematiske aspekter. Endvidere vil man øge
antallet af møder med de amerikanske myndigheder, idet man foreslår, at der afholdes to fæ lles trojkamøder i kvartalet
med COTER/RIA-Terrorismegruppen. En evaluering af de fremskridt, der gøres i udviklingen af denne udveksling,
kunne ske på møder på højt niveau inden for rammerne af den transatlantiske dialog.
2. Der skal forudses et øget samarbejde og tættere konsultationer med USA i alle kompetente internationale fora og
navnlig en mere aktiv rolle til EU i FN.
3. Endvidere er det nødvendigt med en mere koordineret indsats med hensyn til global bekæmpelse af
terrorismefinansiering. I den forbindelse vil EU fortsætte med at lægge internationalt pres på lande, hvis banksystemer
og traditioner letter tilvejebringelsen og overførslen af økonomiske midler til terrorisme.
4. Rådet vil indbyde repræsentanter for USA til at deltage i relevante drøftelser mellem cheferne for antiterrorenhederne
i EU, der mødes på initiativ af taskforcen af politichefer for at udvikle og udveksle bedste praksis inden for
terrorismebekæmpelse, f.eks. personscreening- og detektorteknologi, samt udarbejde beredskabsplaner mod større
terrorangreb, herunder på IT-systemer. En sådan forening af viden vil måske også kunne afsl&o slash;re huller, der
kunne udfyldes ved en fælles indsats.
5. For så vidt angår forbindelserne mellem Europol og USA opfordrer Rådet Europols direktør til at foretage sig det
nødvendige for at udnytte alle muligheder i Europol-konventionen samt i relevante retsakter vedtaget af Rådet for at
etablere et uformelt samarbejde med USA, indtil der indgås en formel aftale. Rådet opfordrer i øvrigt Europols direktør
til hurtigst muligt at færdiggøre den formelle aftale med USA, således at Rådet kan godkende dens indgåelse på
samlingen den 16. november 2001. Aftalen skal bl.a. indeholde bestemmelser om udveksling af forbindelsesofficerer
mellem Europol og amerikanske politiorganer. Samtidig opfordres Europols direktør til at foretage det nødvendige for, at
der kan indledes forhandlinger med USA om en aftale, der omfatter overførsel af persondata.
6. Rådet opfordrer det hold af antiterrorspecialister, der vil blive oprettet i Europol-regi, til hurtigst muligt at knytte
kontakt til de amerikanske antiterrormyndigheder med henblik på at foretage en fælles vurdering af terrortruslen samt
gøre sig bekendt med de foranstaltninger, der er truffet på nationalt plan på terrorismebekæmpelsesområdet. Dette hold
vil få status af europæisk kontaktpunkt for udveksling af hasteinformationer, uden a t dette berører bilaterale kontakter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462239_0008.png
7. Rådet giver sin principielle tilslutning til at tilbyde USA forhandling af en aftale mellem Den Europæiske Union og
USA på grundlag af TEU-traktatens artikel 38 om samarbejde i kriminalsager på terrorismeområdet.
8. Rådet opfordrer Pro-Eurojust og det kommende Eurojust til sammen med amerikanske retsembedsmænd med speciale
i terrorismebekæmpelse at undersøge alle foranstaltninger, der kunne forbedre det retlige samarbejde på dette område.
- IV -
Justits- og indenrigsministrene vil orientere deres respektive ministerkolleger i kandidatlandene om ovenstående
konklusioners indhold, når de mødes i forbindelse med samlingen i Rådet den 27.-28. september 2001, med henblik på at
indkredse de foranstaltninger, der skal træffes i fællesskab.