Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 350
Offentligt
1462236_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 350)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
18. februar 2002
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets notat om forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af uønskede stoffer og produkter i foderstoffer, KOM(1999)654
ændret ved KOM82000)861 ændret ved KOM(2002)31.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462236_0002.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
1. afdeling, 1. kontor
J.nr.: 2000-4114-0056
Den 15. februar 2002
IPH
LFM 0602
Notat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af uønskede stoffer og produkter i foderstoffer
KOM(1999) 654 ændret ved KOM (2000) 861 ændret ved KOM(2002) 31
- Iværksættelse af forligsprocedure
Baggrund
Kommissionen fremlagde ved KOM (1999) 654 af 17. december 1999 forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
ændring af uønskede stoffer og produkter i foderstoffer. Forslaget blev sendt til Rådet den 20. december 1999.
Formålet med Kommissionens forslag er generelt at højne forbrugerbeskyttelsen ved brug af foderblandinger. Forslaget
indeholder følgende hovedpunkter:
• Direktivets anvendelsesområde foreslås udvidet til også at omfatte uønskede stoffer i tilsætningsstoffer til foderstoffer,
da der er blevet konstateret forurening af tilsætningsstoffer med blandt andet dioxin. Herved opnås, at der åbnes
mulighed for at fastsætte grænseværdier for uønskede stoffer og produkter også i tilsætningsstoffer til foderstoffer.
• Det er ifølge det eksisterende direktiv under særlige forudsætninger tilladt at fortynde fodermidler, der ikke overholder
de fastsatte grænseværdier, med andre partier af fodermidler for at nå ned under den fastsatte grænseværdi (herefter
fortyndingsmuligheden).
Endvidere er det ifølge det eksisterende direktiv tilladt at fravige de fastsatte grænseværdier for foderstoffer. Dette er
tilladt, når foderstofferne produceres og anvendes i uforandret stand på samme bedrift, og det af særlige lokale grunde
er nødvendigt. Dog kun hvis det ikke er til skade for menneskers eller dyrs sundhed.
Forslaget indebærer en væsentlig ændring af reglerne om uønskede stoffer og produkter i foderstoffer, idet
ovennævnte fortyndingsmulighed bortfalder. Det vil dermed ikke længere være muligt for godkendte
foderstofvirksomheder at fortynde fodermidler med højt indhold af uønskede stoffer og produkter og at
anvende disse fodermidler i foderblandinger. Undtagelsen på baggrund af særlige lokale forho ld foreslås
ligeledes fjernet.
• Det foreslås, at der åbnes mulighed for at fastsætte en indgrebstærskel, der er betydeligt lavere end den fastsatte
grænseværdi for det pågældende foderstof. Der introduceres således en ny slags grænseværdi for foderstoffer, en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462236_0003.png
såkaldt indgrebstærskel. En overskridelse af indgrebstærsklen vil ikke medføre, at foderstofferne skal tilbageholdes,
men systemet skal medvirke til at minimere forurenin gen.
Der er tale om et advarselssystem, hvor en overskridelse af indgrebstærsklen bevirker, at myndighederne
skal indlede en undersøgelse med henblik på at finde forureningskilden og træffe foranstaltninger til at
reducere eller helt fjerne forureningskilden. Dette skal føre til en aktiv formindskelse af mængden af
uønskede stoffer og produkter i fødekæden. Kommissionen har oplyst, at det kun er hensigten at fa stsætte en
indgrebstærskel for de stoffer, der har indflydelse på menneskers sundhed.
• Der foreslås en tilpasning af komitologireglerne på baggrund af Rådets afgørelse 1999/468 EF af 28. juni
1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges
Kommissionen.
Efter Europa-Parlamentets første udtalelse fremsatte Kommissionen den 18. december 2000 et revideret forslag ved KOM
(2000) 861. Forslaget blev fremsendt til Rådet den 19. december 2000.
Efter Europa-Parlamentets ændringsforslag i anden læsning er Kommissionen den 18. januar 2002 kommet med en udtalelse
om Europa-Parlamentets ændringsforslag ved KOM (2002) 31. Udtalelsen blev fremsendt til Rådet den 21. januar 2002.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 152 og skal behandles efter proceduren for fælles beslutningstagen i TEF
artikel 251, da forslaget vedrører foderstoffer og berører folkesundheden.
Rådet fastlagde fælles holdning den 17. september 2001.
Europa-Parlamentet foreslog den 12. december 2001 med absolut flertal en række ændringer til Rådets fælles holdning.
Ændringerne vedrørte:
• Muligheden for at tillade tilbagesendelse til det eksporterende tredjeland af produkter bestemt til foder, som ikke
opfylder de i direktivet gældende betingelser, hvis det eksporterende tredjelands myndighed accepterer
tilbagesendelsen.
• Ophævelsen af direktiv 1999/29/EF, om uønskede stoffer og produkter i foderstoffer, fra 6 måneder efter dette
direktivs ikrafttræden.
• Implementering af de nødvendige love og administrative bestemmelser inden 6 måneder efter dette direktivs
ikrafttræden. De vedtagne foranstaltninger anvendes fra 6 måneder efter dette direktivs ikrafttræden.
Rådet har ikke kunnet godkende Europa-Parlamentets ændringsforslag og forligsprocedure forventes iværksat snarest.
Spørgsmål til forligsproceduren
Følgende ændringsforslag blev vedtaget af Europa-Parlamentet den 12. december 2001:
• Muligheden for at tillade tilbagesendelse til det eksporterende tredjeland af produkter bestemt til foder, som ikke
opfylder de i direktivet gældende betingelser, hvis det eksporterende tredjelands myndighed accepterer
tilbagesendelsen (ændringsforslag
1
(Ændring til art. 13, stk. 2 i Rådets fælles holdning.)).
• Ophævelsen af direktiv 1999/29/EF, om uønskede stoffer og produkter i foderstoffer, fra 6 måneder efter dette
direktivs ikrafttræden (ændringsforslag
2
(Ændring til art. 14, stk. 1 i Rådets fælles holdning.)).
• Implementering af de nødvendige love og administrative bestemmelser inden 6 måneder efter dette direktivs
ikrafttræden. De vedtagne foranstaltninger anvendes fra 6 måneder efter dette direktivs ikrafttræden
(ændringsforslag
3
(Ændring til art. 15, stk. 1 og 2 i Rådets fælles holdning.)).
Kommissionen kan i henhold til KOM(2001)31 af 18. januar 2002 acceptere ændringsforslag 1, da
Kommissionen i lighed med Europa-Parlamentet er opmærksom på faren for, at de pågældende produkter
vil dukke op på markedet igen. Kommissionen kan derimod ikke acceptere den korte frist for
implementering på 6 måneder, da det vil være nødvendigt at gennemføre gennemgribende foranstaltninger i
national lovgivning. Kommissionen vil kunne acceptere en implementeringsfrist på 12 måneder.
Fra dansk side deltager man i forligsdrøftelserne på grundlag af det tiltrådte forhandlingsoplæg af 15. juni 2001 og Rådets
fælles holdning. Man kan fra dansk side acceptere en forkortet ikrafttrædelses- og implementeringsfrist for at opnå et
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462236_0004.png
kompromis. I sidste ende vil Danmark tilslutte sig et kompromisforslag der kan opnås enighed om, såfremt det indebærer en
forbedring af beskyttelsesniveau et.
Tidligere forlæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der er fremsendt grundnotat om sagen den 18. februar 2000. Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg
(forhandlingsoplæg) den 15. juni 2001 i forbindelse med forelæggelsen af rådsmøde (landbrug) den 19. - 20. juni, jf. aktuelt
notat af 8. juni 2001.