Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 364
Offentligt
1462222_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 364)
miljøministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
FLF, Alm. del - bilag 249 (Løbenr. 6060)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
20. februar 2002
KOMITÉSAG
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat samt grundnotat vedrørende
forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet prosulfuron på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget forventes sat til afstemning på den 25.-26. februar 2002 efter revisionskomitéprocedure (IIIa).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462222_0002.png
MILJØstyrelsen
Den 8. februar 2002
Internationalt Kontor J. nr. M 7042-0092
lkj/6
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet prosulfuron på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler
Forslaget drejer sig om optagelse af aktivstoffet prosulfuron på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler. Forslaget er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i kommissionsregi den 6.-7. december 2001
og forventes til afstemning den 25.-26. februar 2002 efter revisionskomité-procedure (IIIa).
Da prosulfuron ikke har været på markedet i EU før den 26. juli 1993, er baggrunden for forslaget
direktivets artikel 6, stk. 2 og 3 om proceduren for optagelse af nye EU-stoffer på bilag I. Når et
aktivstof er optaget på bilag I, er det en national opgave at tage stilling til – inden for rammerne af
direktivet – om de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågæ .
Prosulfuron er blevet vurderet af medlemsstaten Frankrig og derefter behandlet i forskellige mindre
ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under kommissionen, hvor alle 15 EU-landes pesticid-
myndigheder har deltaget. I følge direktivudkastet og den dertil hørende vurderingsrapport har
vurderingen af prosulfuron ud fra det ansøgte anvendelsesområde - bekæmpelse af ukrudt i majs og
hirse - vist, at det kan antages, at prosulfuron og prosulfuron-holdige midler opfylder betingelserne
for optagelse på bilag I; d.v.s. at der ikke er uacceptable effekter på sundhed og miljø.
Den Videnskabelige Komité for Planter har udtalt, at stoffet muligvis har en østrogenlignende effekt
i rotter ved høje doser. Denne effekt er dog ikke særlig udtalt, og det er ikke nok til at stoffet skal
klassificeres som kræftfremkaldende. Da det endvidere kun ses i høje doser, kan der i EU findes
sikre anvendelser af stoffet. Der er endnu ikke lavet en sundhedsmæssig vurdering under danske
forhold.
EU-vurderingen har endvidere vist, at prosulfuron udgør en risiko for vandorganismer, men at det
vil være muligt at undgå en uacceptabel risiko ved brug af passende beskyttelseszoner til
vandmiljøet.
Et forhold, der kan påvirke beskyttelsesniveauet i negativ retning, er fastlæggelsen af de såkaldte bindende sundhedsmæssige
værdier. Der er på EU-plan ikke fastsat harmoniserede regler om beregning af den såkaldte AOEL-værdi (Acceptable
Operator Exposure Level) og værdi for hudgennemtrængelighed. Da Danmark kan være uenig i fastsættelsen af disse værdier,
findes det uacceptabelt at gøre værdierne bindende.
Regeringen agter at støtte en optagelse af prosulfuron på bilag I, da vurderingen i EU viser, at der er acceptable anvendelser i
EU.
Regeringen vil dog lægge afgørende vægt på, at de omtalte to bindende sundhedsmæssige værdier (AOEL-værdien og
værdien for hudgennemtrængelighed) bliver vejledende. Endelig lægger Danmark vægt på, at teksten i vurderingsrapporten
ændres således, at det fremgår, at medlems-staterne kan have behov for yderligere dokumentation for metabolitternes
nedbrydningshastighed, når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende prosulfuron.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462222_0003.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462222_0004.png
MILJØstyrelsen
Den 8. februar 2002
Pesticidkontoret J. nr. M 7042-0092
NSH/CDH/11
LKJ/6
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet prosulfuron på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler
1. Indledning
Et foreløbigt forslag til kommissionsdirektiv (SANCO/4129/01, rev.0 "Draft Commission Directive ../../EC amending
Annex I to Council Directive 91/414/EEC concerning the placing of plant protection products on the market to include
prosulfuron as active substance") er fremsendt til medlemsstaterne.
Forslaget er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i kommissionsregi den 6.-7. december 2001. Forslaget forventes til
afstemning den 25.-26. februar 2002 efter revisionskomitéprocedure (IIIa).
Forslaget har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 6, som fastlægger, at aktivstoffer skal
optages på bilag I til direktivet.
Da prosulfuron ikke har været på markedet i EU før den 26. juli 1993, er baggrunden for forslaget
direktivets artikel 6, stk. 2 og 3 om proceduren for optagelse af nye EU-stoffer på bilag I. Når et
aktivstof er optaget på bilag I, er det en national opgave at tage stilling til – inden for rammerne af
direktivet – om de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågæ .
2. Formål og indhold
Prosulfuron er blevet vurderet af medlemsstaten Frankrig og derefter behandlet i forskellige mindre
ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under kommissionen, hvor alle 15 EU-landes
pesticidmyndigheder har deltaget. Denne vurdering har resulteret i ovennævnte forslag, der har til
hovedformål at optage aktivstoffet prosulfuron på bilag I til direktiv 91/414/EØF.
I følge direktivudkastet og den dertil hørende vurderingsrapport har vurderingen af prosulfuron ud
fra det ansøgte anvendelsesområde - bekæmpelse af ukrudt i majs og hirse - vist, at det kan antages,
at prosulfuron og prosulfuron-holdige midler opfylder betingelserne i henholdsvis artikel 4 og
artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I; d.v.s. at der ikke er uacceptable effekter på
sundhed og milj&osl ash;
Når et aktivstof er optaget på bilag I, er det en national opgave at tage stilling til, om de
plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land. Denne
stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte "ensartede principper" (bilag VI til direktivet) samt
den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. Denne vurdering er sammenfattet på
datablade i en vurderingsrapport, som er knyttet til direktivforslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462222_0005.png
Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende prosulfuron,
skal der ifølge udkastet tages særligt hensyn til beskyttelse af vandorganismer (specielt vandplanter)
ved anvendelse i nærheden af overfladevand. Endvidere skal der tages hensyn til udvaskning til
grundvand ved anvendelse i områder med ekstreme klimaforhold og/eller på følsomme jordtyper.
I vurderingsrapporten fastlægges bindende sundhedsmæssige værdier, og de anvendelsesområder,
der er vurderet i forbindelse med direktivforslaget, angives.
Stoffet har været til høring i den Videnskabelige Komité for Planter, der har vedtaget en udtalelse (SCP/PROSULF/002-
Final) den 21. juni 2001. Komitéen er blevet spurgt om risikoen af to metabolitter for sediment-levende organismer, og den
er blevet bedt om at kommentere evt. hormonforstyrrende effekter på livmoder og brystkirtler i dyreforsøg og evt. relevans
af disse effekter for mennesker.
Til det første har komitéen svaret, at risikoen af de to anførte metabolitter ikke er tilstrækkeligt belyst, og at der dannes flere
metabolitter, hvis risiko heller ikke er belyst.
Til det andet konkluderer komitéen, at det ikke kan udelukkes, at prosulfuron har en svag østrogenlignende effekt på rotter i
høje doser. Men komitéen vurderer, at det kun ses hos rotter, og at der er en acceptabel risikovurdering ved anvendelse af
stoffet.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og
gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Der er ingen lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Der er i dag ikke godkendt prosulfuronholdige midler i Danmark, og der er ikke ansøgt om godkendelse. Der er derfor ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner.
Beskyttelsesniveau:
proportionalitetsprincippet.
Der
er
tale
om
en
Da der i dag ikke er søgt om godkendelse af prosulfuronholdige midler i Danmark, er der ikke lavet
en risikovurdering under danske forhold. Miljøvurderingen i EU viser dog for opstillede scenarier,
at prosulfuron kan anvendes uden uacceptabel risiko for grundvandet, dog skal der tages hensyn i
særligt følsomme områder og/eller ved ekstreme klimaforhold overfor udvaskning til grundvandet.
EU-vurderingen har endvidere vist, at prosulfuron udgør en risiko for vandorganismer (især
vandplanter), men at det vil være muligt at undgå en uacceptabel risiko for disse organismer ved
brug af passende beskyttelseszoner til vandmiljøet. Det er derfor nævnt i forslaget, at medlems-
staterne skal tage hensyn til risiko for vandorganismer ved den nationale vurdering af midlerne.
Med hensyn til metabolitternes effekter på se diment-levende organismer er der efterfølgende
foretaget yderligere vurderinger, som tager højde for den videnskabelige komités forbehold.
Danmark vil lægge vægt på, at teksten i vurderingsrapporten ændres således, at det vil fremgå, at
medlemsstaterne kan have behov for yderligere dokumentation for metabolitternes
nedbrydningshastighed, når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler
indeholdende prosulfuron for nærmere at kunne vurdere prosulfuron og dens metabolitters
udvaskelighed til grundvandet under særligt følsomme forhold.
Et forhold, der kan påvirke beskyttelsesniveauet i negativ retning, er fastlæggelsen af de såkaldte
bindende
sundhedsmæssige værdier,
der fremgår af vurderingsrapporten, der er knyttet til direktivforslaget. Der er på EU-plan ikke
fastsat harmoniserede regler om beregning af den såkaldte AOEL-værdi (Acceptable Operator Exposure Level) eller
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462222_0006.png
modeller for beregning af den eksponering sprøjteførere udsættes for under sprøjtningen, herunder regler for, hvordan
stoffets gennemtrængning af huden vurderes.
På trods af, at der ikke er fastsat harmoniserede regler, er AOEL-værdi og værdi for hudgennem-trængelighed anført i
rapporten under bindende sundhedsmæssige værdier. Dette forhold vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark
for så vidt angår prosulfuron, idet de angivne værdier for AOEL og hudgennemtrængelighed foreløbig vurderes at være
acceptable. Men da vurderingen af dette stof ik ke er lavet i Danmark, og da Danmark kan være uenig i fastsættelsen af
AOEL-værdi og hudgennemtrængelighed for andre stoffer, findes det uacceptabelt at gøre disse værdier bindende.
For de andre stoffer, der indtil nu er optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF, har Kommissionen dog afgivet en erklæring,
der anfører, at AOEL-værdien og værdien for hudgennemtrængelighed ikke er bindende, så længe der ikke er vedtaget
harmoniserede regler for fastsættelse af disse. Denne erklæring forventes også fremsat for dette stof.
Den Videnskabelige Komité har udtalt, at stoffet muligvis har en østrogenlignende effekt i rotter ved
høje doser. Udtalelsen bygger på, at der ses påvirkninger af visse organer som livmoder, brystkirtler
og testikler i rotterne ved meget høje doser. Denne effekt er dog ikke særlig udtalt, og det er ikke
nok til at stoffet skal klassificeres som kræftfremkaldende. Da det endvidere kun ses i høje doser, ka
n der i EU findes sikre anvendelser af stoffet. Der er endnu ikke lavet en sundhedsmæssig vurdering
under danske forhold.
Optagelse af prosulfuron på bilag I til direktiv 91/414 betyder endvidere, at Danmark forpligter sig til at acceptere fødevarer
og foder med restindhold af stofferne, idet der i medfør af artikel 4, stk. 1, litra f i direktiv 91/414 bliver fastsat
harmoniserede maksimalgrænseværdier for prosulfuron på en række afgrøder. Disse grænseværdier vil blive vurderet i
forbindelse med, at de optages i særskilte direktiver.
1. Høring
Forslaget har været sendt i høring i specialudvalget (miljø). Der er modtaget i alt tre høringssvar.
Danmarks Naturfredningsforening (DN) henstiller til, at Danmark stemmer imod optagelsen af prosulfuron, da stoffet har
en lang række ubehagelige egenskaber (f.eks. hormonforstyrrende effekter på livmoder og brystkirtler i dyreforsøg). DN
mener, at stoffets indflydelse på den vilde fauna, herunder fisk, burde have været vurderet. DN anfører generelt, at forslaget
lægger op til en svækkelse af den danske holdning til pesticider, og de r efterlyses en klarere redegørelse for, om aktivstoffet
ville have været godkendt udfra de hidtidige danske godkendelseskriterier.
SID kan ikke støtte optagelse af stoffet på direktivets bilag I, idet de er af den opfattelse, at der er risiko for skader på
vandmiljøet pga. manglende krav til beskyttelseszoner. Såfremt der stilles krav om beskyttelseszoner til vandmiljøet, kan SID
støtte, at stoffet optages.
Danske Vandværkers Forening opfordrer til, at Danmark stemmer imod optagelse af prosulfuron på bilag I, da der vil være
risiko for udvaskning til grundvandet af en række ekstremt persistente metabolitter (nedbrydningsprodukter).