Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 366
Offentligt
1462220_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 366)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
20. februar 2002
KOMITÉSAG
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat samt grundnotat vedrørende
forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet flumioxazin på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget forventes sat til afstemning på den 25.-26. februar 2002 efter revisionskomitéprocedure (IIIa).
MILJØstyrelsen
Den 8. februar 2002
International Kontor J.nr. M 7042-0058
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462220_0002.png
kj/6
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet flumioxazin på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler
Forslaget drejer sig om optagelse af aktivstoffet flumioxazin på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler. Forslaget er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i Kommissionsregi den 6.-7. december 2001
og forventes til afstemning den 25.-26. februar 2002 efter revisionskomitéprocedure (IIIa).
Da flumioxazin ikke har været på markedet i EU før den 26. juli 1993, er baggrunden for forslaget
direktivets artikel 6, stk. 2 og 3 om proceduren for optagelse af nye EU-stoffer på bilag 1. Når et
aktivstof er optaget på bilag I, er det en national opgave at tage stilling til – inden for rammerne af
direktivet – om de plantebeskyttelsesmidler aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det
pågældende land.
Flumioxazin er blevet vurderet af medlemsstaten Frankrig og derefter behandlet i forskellige mindre ekspertgrupper og
endelig i arbejdsgrupper under Kommissionen, hvor alle 15 EU-landes pesticidmyndigheder har deltaget. Ifølge
direktivforslaget og den dertil hørende vurderingsrapport har vurderingen af flumioxazin ud fra det ansøgte
anvendelsesområde - bekæmpelse af ukrudt i vin og frugt - vist, at flumioxazin og flumioxazinholdige midler kan
antages at o pfylde betingelserne for optagelse på bilag I; d.v.s. at der ikke er uacceptable effekter på miljø og sundhed.
EU-vurderingen har vist, at flumioxazin udgør en risiko for vandorganismer (især planter og alger), men den
rapporterende medlemsstat vurderer, at det vil være muligt at undgå en uacceptabel risiko ved brug af passende
beskyttelseszoner til vandmiljøet. Den særlige test for vandplanter, som den Videnskabelige Komité har kritiseret for at
være utilstrækkelig, indgår imidlertid i denne vurdering.
Et forhold, der kan påvirke beskyttelsesniveauet i negativ retning, er fastlæggelsen af de såkaldte bindende
sundhedsmæssige værdier. Der er på EU-plan ikke fastsat harmoniserede regler om beregning af den såkaldte AOEL-
værdi (Acceptable Operator Exposure Level) og værdi for hudgennemtrængelighed. Da Danmark kan være uenig i
fastsættelsen af disse værdier, findes det uacceptabelt at gøre værdierne b indende.
Regeringen agter at støtte en optagelse af flumioxazin på bilag I, da vurderingen i EU viser, at der er acceptable
anvendelser i EU.
Regeringen vil dog lægge afgørende vægt på, at de omtalte to bindende sundhedsmæssige værdier (AOEL-værdien og
værdien for hudgennemtrængelighed) bliver vejledende.
Endvidere vil regeringen lægge vægt på, at resultatet fra den særlige test på vandplanter ikke gøres bindende i
vurderingsrapporten, samt at direktivteksten ændres således, at det fremgår, at der særligt skal tages hensyn til midlernes
effekter på både vandplanter og alger, når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler
indeholdende flumioxazin, og at d et nævnes i vurderingsrapporten, at medlemslandene kan kræve yderligere studier på
vandlevende organismer, hvis dette anses for nødvendigt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462220_0003.png
MILJØstyrelsen
Den 8. februar 2002
Pesticidkontoret J.nr. M 7042-0058
VM/LLO/11
LKJ/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462220_0004.png
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet flumioxazin på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler
1. Indledning
Et foreløbigt forslag til Kommissionsdirektiv (SANCO/4130/01 rev 0 "Commission Directive ../.../.. Amending Annex I
to Council Directive 91/414/EEC concerning the placing of plant protection products on the market to include
flumioxazine as an active substance") er fremsendt til medlemsstaterne den 7. november 2001.
Forslaget drejer sig om optagelse af aktivstoffet flumioxazin på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i Kommissionsregi den 6.-7. december 2001. Et nyt forslag forventes
fremsendt inden afstemningen. Forslaget forventes til afstemning den 25.-26. februar 2002 efter
revisionskomitéprocedure (IIIa).
Forslaget er fremsat med hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler, artikel 6, som fastlægger, at
aktivstoffer skal optages på bilag 1 til direktivet inden markedsføring af produkterne.
Da flumioxazin ikke har været på markedet i EU før den 26. juli 1993, er baggrunden for forslaget
direktivets artikel 6, stk. 2 og 3 om proceduren for optagelse af nye EU-stoffer på bilag 1. Når et
aktivstof er optaget på bilag I, er det en national opgave at tage stilling til – inden for rammerne af
direktivet – om de plantebeskyttelsesmidler aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det
pågældende l
2. Formål og indhold
Flumioxazin er blevet vurderet af medlemsstaten Frankrig og derefter behandlet i forskellige mindre ekspertgrupper og
endelig i arbejdsgrupper under Kommissionen, hvor alle 15 EU-landes pesticidmyndigheder har deltaget. Denne
vurdering har resulteret i ovennævnte forslag, der har til hovedformål at optage aktivstoffet flumioxazin på bilag I til
direktiv 91/414/EØF.
Ifølge direktivforslaget og den dertil hørende vurderingsrapport har vurderingen af flumioxazin ud fra det ansøgte
anvendelsesområde - bekæmpelse af ukrudt i vin og frugt - vist, at flumioxazin og flumioxazinholdige midler kan
antages at opfylde betingelserne i henholdsvis artikel 4 og artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I; d.v.s.
at der ikke er uacceptable effekter på miljø og sundhed.
Når et aktivstof er optaget på bilag I, er det en national opgave at tage stilling til, om de plantebeskyttelsesmidler,
aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de
såkaldte "ensartede principper" (bilag VI til direktivet) samt den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen.
Denne vurdering er sammenfattet på databladet i en vurderingsrapport, so m er knyttet til direktivforslaget.
Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende flumioxazin, skal der ifølge
forslaget særligt tages hensyn til beskyttelsen af vandplanter.
I rapporten fastlægges bindende sundhedsmæssige værdier, og de anvendelsesområder, der er vurderet, angives.
Stoffet har været til høring i den Videnskabelige Komité for Planter, der har vedtaget en udtalelse (SCP/FLUMIO/002-
final), dateret d. 23. maj 2001. Komitéen er blevet spurgt om de effekter, som ses hos fostre i dyreforsøg, er relevante for
mennesker. Hovedkonklusionen er, at af de fostereffekter, som er set i rotteforsøg, er kun den sete effekt på hjertets
skillevæg vigtig, og at denne effekt er relevant for mennesker. Det konkluderes desuden, at det er muligt at fastsætte en
NOEL-værdi (No Observed Effect Level) for denne effekt. Derudover er Komitéen blevet spurgt om de forsøgsmetoder,
der er anvendt for vandplanter og regnorm, er acceptable. Hertil svares, at den særlige forsøgsmetode, der er anvendt for
vandlevende planter, ikke er tilstrækkelig til at sikre en vurdering for alle tilførselsveje til vandmiljøet, men at den
forsøgsmetode, som er anvendt for regnorm, kan accepteres.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462220_0005.png
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet.
gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt.
4. Konsekvenser for Danmark
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Der er i dag ikke godkendt eller søgt om godkendelse af flumioxazinholdige midler i Danmark.
Der er ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner.
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Beskyttelsesniveau:
Der
er
tale
om
en
Da der i dag ikke er søgt om godkendelse af flumioxazinholdige midler i Danmark, er der ikke lavet en risikovurdering
under danske forhold. Vurderingen i EU viser ifølge den rapporterende medlemsstat, at flumioxazin kan anvendes uden
uacceptabel risiko.
EU-vurderingen har dog vist, at flumioxazin udgør en risiko for vandorganismer (især planter og alger), men den
rapporterende medlemsstat mener, at det vil være muligt at undgå en uacceptabel risiko ved brug af passende
beskyttelseszoner til vandmiljøet. Den særlige test for vandplanter, som den Videnskabelige Komité har kritiseret, indgår
imidlertid i denne vurdering. Da denne test ikke er tilstrækkelig, bør resultatet ikke indgå i vurderingrapporten som en
bindende værdi, og det bør nævnes i forslaget, at medlemsstaterne skal tage særligt hensyn til risikoen for både
vandplanter og alger ved den nationale vurdering af midlerne. Endvidere bør medlemslandene have mulighed for at
kræve yderligere studier, hvis dette anses for nødvendigt.
Et forhold, der kan påvirke beskyttelsesniveauet i negativ retning, er fastlæggelsen af de såkaldte
bindende
sundhedsmæssige værdier,
der fremgår af vurderingsrapporten, der er knyttet til direktivforslaget. Der er på EU-plan
ikke fastsat harmoniserede regler om beregning af den såkaldte AOEL-værdi (Acceptable Operator Exposure Level)
eller modeller for beregning af den eksponering sprøjteførere udsættes for under sprøjtningen, herunder regler for
hvordan stoffets gennemtrængning af huden vurderes.
På trods af, at der ikke er fastsat harmoniserede regler, er AOEL-værdi og værdi for hudgennemtrængelighed anført i
rapporten under bindende sundhedsmæssige værdier. Dette forhold vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i
Danmark for så vidt angår flumioxazin, idet de angivne værdier for AOEL og hudgennemtrængelighed foreløbig
vurderes at være acceptable. Men da den endelige vurdering af dette stof ikke er lavet i Danmark, og da Danmark kan
være uenig i fastsættelsen af AOEL-værdi og hudgennemtrængelighed for andre stoffer, findes det uacceptabelt at gøre
disse værdier bindende.
For de andre stoffer, der indtil nu er optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF, har Kommissionen dog afgivet en
erklæring, der anfører, at AOEL-værdien og værdien for hudgennemtrængelighed ikke er bindende, så længe der ikke er
vedtaget harmoniserede regler for fastsættelse af disse. Denne erklæring forventes også fremsat for flumioxazin.
Optagelse af flumioxazin på bilag I til direktiv 91/414 betyder endvidere, at Danmark forpligter sig til at acceptere
fødevarer og foder med restindhold af stoffet, idet der i medfør af artikel 4, stk. 1, litra f i direktiv 91/414 bliver fastsat
harmoniserede maksimalgrænseværdier for flumioxazin på en række afgrøder. Disse grænseværdier vil blive vurderet i
forbindelse med, at de optages i særskilte direktiver.
5. Høring
Forslaget har været sendt i høring i specialudvalget (miljø). Der er modtaget i alt tre høringssvar.
Danmarks Naturfredningsforening (DN) henstiller til, at den danske indstilling skærpes, så Danmark lægger afgørende
vægt på, at det nævnes i direktivteksten, at der skal tages særlige hensyn i forhold til vandplanter, hvor dette stof har
uheldige virkninger. DN anfører generelt, at forslaget lægger op til en svækkelse af den danske holdning til pesticider, og
der efterlyses en klarere redegørelse for, om ak tivstoffet ville have været godkendt udfra de hidtidige danske
godkendelseskriterier.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462220_0006.png
SID kan ikke støtte optagelse af stoffet på direktivets bilag I, idet de er af den opfattelse, at der er risiko for skader på
vandmiljøet pga. manglende krav til beskyttelseszoner. Såfremt der stilles krav om beskyttelseszoner til vandmiljøet, kan
SID støtte, at stoffet optages.
Danske Vandværkers Forening finder ikke, at der foreligger de oplysninger om stoffets kemiske og miljømæssige
egenskaber, som er nødvendige for at vurdere stoffet, og foreningen kan derfor ikke komme med anbefalinger om
optagelse på bilag I til direktivet.