Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 377
Offentligt
1462209_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 377)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
25. februar 2002
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets supplerende grundnotat
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om indførelse af et økopointsystem, som
finder anvendelse i 2004 for lastbilers transitkørsel gennem Østrig, KOM (2001) 807 final.
Transportafdelingen
Dato:
18. februar 2002
Supplerende
grundnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om indførelse
af et økopointsystem, som finder anvendelse i 2004 for lastbilers transitkørsel gennem Østrig, KOM (2001)
807 final.
Idet der henvises til det fremsendte grundnotat af 22. januar 2002 vedrørende ovennævnte forslag, følger hermed
det indkomne høringsvar.
Færdselsstyrelsen har foretaget en høring af den berørte organisation Dansk Transport og
Logistik.
Dansk Transport og Logistik (DTL) finder den foreslåede forlængelse af økopoint-ordningen
stærkt beklagelig. Økopoint-ordningen har i al væsentlighed bevirket, at de i aftalen opstillede
mål om reduktion af støj- og emissionsniveau er nået. Transportører, der transiterer Østrig råder
i dag over meget miljøvenlige eksportvogntog, som i vid udstrækning opfylder de nyeste
miljøstandarder.
DTL understreger, at økopointordningen gennem årene har medført en række problemer for
europæiske transportører, herunder at antallet af økopoint i perioder har været for lavt, hvorfor
knaphedssituationerne især har været til gene for Italiens samhandel med det øvrige EU. DTL
frygter, at knaphedssituationen med Kommissionens forslag fortsætter i 2004, hvilket DTL
finder er urimeligt henset til, at transportbranchens omfattende m iljøinvesteringer har været en
afgørende årsag til, at de opstillede mål for nedbringelse af støj- og emissionsniveau er nået.
Samtidig findes en fortsættelse af et system, der kvantitativt begrænser adgangen til at udføre
transporter, uforeneligt med intentionerne i EU-samarbejdet. DTL peger på, at
økopointordningen bidrager til at fastlåse samhandelsniveauet mellem Syd- og Nordeuropa,
hvilket ligeledes strider mod EUs Indre Marked.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462209_0002.png
DTL anbefaler, at økopointordningen udløber ved udgangen af 2003, og at der i stedet indføres
en ordning, hvorefter alene EURO-2 og Euro-3 biler i 2004 og 2005 tillades transitering af
Østrig. Fra 2006 vil alene EURO-3 biler kunne transitere Østrig. På denne måde sikres en
fortsat nedsættelse af emissionspåvirkningen samtidig med, at der opnås en kraftig administrativ
forenkling af transittrafikken.
Såfremt Østrig kobler fortsættelsen af økopointordningen sammen med udvidelse af EU, finder
DTL imidlertid, at hensynet til udvidelsen vejer tungest, og en fortsættelse af økopointsystemet
må i så tilfælde accepteres, idet DTL dog fastholder, at 108%-reglen skal afskaffes som forudsat
i forslaget.
Endvidere anbefaler DTL, at en kommende model for en mere lempelig aftrapning af de årlige
kontingenter bør afstemmes således, at den hidtidigt gældende 60% -regel kan overholdes. DTL
opfordrer tillige til, at økopointordningens juridiske og tekniske problemer løses, og til at Østrig
fastholdes i forpligtelsen til at forbedre den eksisterende jernbanetransport gennem Østrig.