Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 391
Offentligt
1462195_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 391)
forskningsministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
FKU, Alm. del - bilag 138 (Løbenr. 7090)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
28. februar 2002
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 8. marts 2002 – dagsordenspunkt rådsmøde
(forskningsministre) den 11. marts 2002 – vedlægges notat fra Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling om de punkter, der forventes optaget på dagsordenen for rådsmødet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462195_0002.png
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg med
henblik på Rådsmøde (forskning) den 11. marts
2002
Ministeriet for
Videnskab, Teknologi
og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
3392 9700
3332 3501
Tlf.
Fax
E-post
Netsted
[email protected]
www.fsk.dk
1. Sjette Rammeprogrammer for forskning (EF og EURATOM) 2002-2006
a. Ændret forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om
deltagelsesregler for virksomheder, forskningscentre og universiteter og regler
for formidling af forskningsresultater gældende under gennemførelse af Det
Europæiske Fællesskabs rammeprogram 2002-2006
KOM(2001) 500 endelig og KOM(2001) 822 endelig
- Orienterende drøftelse
s. 2
s. 2
a. Ændret forslag til Rådets afgørelse om deltagelsesregler for virksomheder,
forskningscentre og universiteter gældende under gennemførelse af Det
Europæiske Atomenergifællesskabs sjette rammeprogram 2002-2006
KOM(2001) 725 endelig og KOM(2001) 823 endelig
• Orienterende drøftelse
s. 5
c) Ændrede forslag til Rådets beslutninger om særprogrammer til gennemførelse
af Det Europæiske Fællesskabs sjette rammeprogram for forskning, teknologisk
udvikling og demonstration og beslutning om Det Europæiske
Atomenergifællesskabs særprogram for forskning og uddannelse på området
kerneenergi
KOM(2001) 279 endelig og KOM(2002) 43 endelig
• Orienterende drøftelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462195_0003.png
s. 7
1. Den europæiske rumstrategi
• Rammeaftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Den Europæiske
Rumorganisation ESA: Kommissionens forelæggelse af forslag til
forhandlingsdirektiver
SEK(2002) 155 endelig
s. 30
1. Fusion - ITER: Kommissionens forelæggelse af
a) forslag til ændring af forhandlingsdirektiverne for ITER
b) et arbejdsdokument med en analyse af udgifterne til ITER
Biovidenskab og bioteknologi - en strategi for Europa
• Forelæggelse ved Kommissionen
KOM(2002) 27 endelig udgave
1. Eventuelt
1. Sjette rammeprogram for forskning og teknologisk udvikling 2002-2006
a) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om deltagelsesregler for virksomheder, forskningscentre og
universiteter og regler for formidling af forskningsresultater gældende under gennemførelsen af Det europæiske
Fællesskabs rammeprogram 2002 –2006
KOM(2001) 500 endelig og KOM(2001) 822 endelig
- Orienterende drøftelse
• Baggrund
Kommissionen fremsatte den 10. september 2001 forslag til deltagelsesregler for virksomheder, forskningscentre og
universiteter og regler for formidling af forskningsresultater gældende under gennemførelsen af Det Europæiske Fællesskabs
rammeprogram 2002 –2006. Forslaget er oversendt til Rådet den 11. september. Kommissionen fremsatte den 10. januar
2002 et revideret forslag i lyset af indholdet af Rådets fælles ing til sjette rammeprogram for forskning og teknologisk
udvikling. Det reviderede forslag er oversendt til Rådet i slutningen af januar. Forslaget planlægges vedtaget i løbet af 2002.
Rådet træffer afgørelse om forslaget til deltagelsesregler mv. i henhold til traktaten om oprettelsen af Det europæiske
fællesskab, særlig artikel 167 og art. 172 (fælles beslutningstagen).
Forslaget har til formål at afpasse de bestemmelser, der gælder for deltagelsen i programmerne, så de er i overensstemmelse
med de nye støtteformer samt at gøre regelsættet enklere og bidrage til mindre komplicerede administrative løsninger.
II. Forslagets indhold
Forslaget indeholder indledningsvis definitioner på aktivitetstyper, kategorier af deltagere samt deres håndtering af viden og
resultater, som gælder deltagelse i rammeprogrammet. I det reviderede forslag udgår afsnittet om de instrumenter, der
anvendes ved forskningsprogrammernes gennemførelse, da disse er omtalt i den fælles holdning til rammeprogram.
Der findes bestemmelser om deltagelse i de såkaldte indirekte aktioner, som omfatter alle aktiviteter bortset fra aktiviteterne
ved Det Fælles Forskningscenter, der går under betegnelsen direkte aktioner. Der er en omtale af de generelle principper for
at kunne være deltager, krav til antal deltagere og deres nationalitet, herunder om deltagere fra tredjelande og internationale
organisationer.
Der er en omtale af kravene til deltagerne, hvorledes forslag skal indgives, og hvorledes evalueringen skal gennemføres. Der
fastsættes desuden regler for udpegningen af eksperter til evaluering af indkomne ansøgninger, udformning af kontrakter og
de indirekte aktioners gennemførelse. Endvidere findes en omtale af udmålingen af tilskud, herunder maksimumssatser for de
s. 34
s. 32
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462195_0004.png
enkelte virkemidler. Der er bestemmelser om konsortiernes sammensætning samt om til syn og revision af indgåede
kontrakter.
Der findes en særskilt omtale af regler for formidling og nyttiggørelse af resultater fra den gennemførte forskning.
Ejendomsretten til viden og beskyttelse af den viden, der opnås i forskningssamarbejdet, er præciseret. Endelig findes særlige
artikler, som nærmere omtaler nyttiggørelse og formidling af viden, herunder principper for adgangsret til viden.
Der findes endvidere et særskilt bilag, der indeholder en konsekvensanalyse af forslagets betydning for små og mellemstore
virksomheder.
III. Europa-Parlamentets udtalelse
Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
IV. Høring i Danmark
Forslaget er sendt til høring i EF-specialudvalget for forskning og i Patent- og Varemærkestyrelsen.
Følgende har fremsat deres synspunkter:
Forskningscenter Risø
finder, at forslaget på en hensigtsmæssig måde lægger op til den nødvendige forenkling og lettere
forståelse for ikke eksperter. Det fremhæves, at ikke mindst reglerne om ophavsret til resultater bliver klarere.
Forskningsstyrelsen
hilser forslaget til forenklinger og større fleksibilitet velkommen. Man gør samtidig opmærksom på, at
reglerne ikke bør være så generelle, at ansøgerne kommer til at mangle det nødvendige overblik.
Forslaget om solidarisk hæftelse inden for det enkelte konsortium bør overvejes nøje, så dette forhold ikke begrænser
institutionernes mulighed for at deltage. Det må endvidere gøres klart, hvorledes kravet om, at alle regnskaber skal påtegnes
af en ekstern revisor, vil blive udmøntet. Endelig efterlyses en nærmere afklaring af, hvorledes etablerede konsortier kan
åbnes for flere deltagere og øgede bevillinger. <>
• Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vil ikke i sig selv have statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark. I Kommissionens
meddelelse er der ikke direkte forudset ny lovgivning på Fællesskabsplan.
• Nærhed og proportionalitet
Kommissionen omtaler ikke i forslaget spørgsmålet om nærhed og proportionalitet, og spørgsmålet anses ikke for relevant i
dette tilfælde, da der er tale om implementering af andre beslutninger.
• Forelæggelse i Folketingets Europaudvalg
Forslaget til deltagelsesregler og regler for formidling af forskningsresultater har ikke tidligere været forelagt udvalget.
b) Ændret forslag til Rådets afgørelse om deltagelsesregler for virksomheder, forskningscentre og universiteter
gældende under gennemførelse af Det Europæiske Atomenergifællesskabs sjette rammeprogram 2002-2006
KOM(2001) 725 endelig og KOM(2001) 823 endelig udgave
- Orienterende drøftelse
I. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 6. december 2001 forslag til deltagelsesregler for virksomheder, forskningscentre og
universiteter, der gælder under gennemførelsen af Det Europæiske Atomenergifællesskabs rammeprogram 2002 – 2006
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462195_0005.png
(Euratom). Forslaget er oversendt til Rådet den 14. december 2001. Kommissionen fremsatte den 10. januar 2002 et
revideret forslag i lyset af indholdet af Rådets fælles holdning til sjette ram ram for forskning og teknologisk udvikling. Det
reviderede forslag blev oversendt til Rådet i slutningen af januar 2002. Forslaget planlægges vedtaget i løbet af 2002.
Rådet træffer afgørelse om forslaget til deltagelsesregler i henhold til traktaten om oprettelsen af Det Europæiske
Atomenergifællesskab, særlig artikel 7.
Forslaget har til formål at tilpasse de bestemmelser, der gælder for deltagelse i forskningsprogrammerne, så de bliver i
overensstemmelse med ideen og særtrækkene ved det nye rammeprogram samt at gøre regelsættet enklere.
II. Forslagets indhold
Forslaget indeholder indledningsvis definitioner på aktivitetstyper, kategorier af deltagere samt deres håndtering af viden og
resultater, som gælder deltagelse i rammeprogrammet. I det reviderede forslag udgår afsnittet om de instrumenter, der
anvendes ved forskningsprogrammernes gennemførelse, da disse er omtalt i den fælles holdning til rammeprogram.
Der findes bestemmelser om deltagelse i de såkaldte indirekte aktioner, som omfatter alle aktiviteter bortset fra aktiviteterne
ved Det Fælles Forskningscenter, der går under betegnelsen direkte aktioner. Der er en omtale af de generelle principper for
at kunne være deltager, krav til antal deltagere og deres nationalitet, herunder om deltagere fra tredjelande og internationale
organisationer.
Der er en omtale af kravene til deltagerne, hvorledes forslag skal indgives, og hvorledes evalueringen skal gennemføres. Der
fastsættes desuden regler for udpegningen af eksperter til evaluering af indkomne ansøgninger, udformning af kontrakter og
de indirekte aktioners gennemførelse. Endvidere findes en omtale af udmålingen af tilskud, herunder maksimumssatser for de
enkelte virkemidler. Der er bestemmelser om konsortiernes sammensætning samt om til syn og revision af indgåede
kontrakter.
I et særligt afsnit fastsættes bestemmelserne for at deltage inden for forskningstemaet om fusionsenergi. Samarbejdet er
baseret på særlige procedurer, der omfatter associeringsaftaler med medlemslandene eller associerede lande og den
europæiske aftale om fusionsforskning. Deltagelsen kan derudover baseres på særlig aftaler, herunder internationale aftaler.
Basissatsen nedsættes fra maksimalt 20 % af de løbende udgifter i 2003 til 15% i 2006. Derudover hæves støtten til særlige
projekter fra 35% til 37�½ %
Fællesskabet kan oprette relevante retlige enheder, der kan styre deltagelse i og tilskud til særlige aftaler.
III. Europa-Parlamentets udtalelse
En udtalelse fra Parlamentet foreligger endnu ikke.
• Høring i Danmark
Forslaget har alene været sendt til høring i EF-specialudvalget for forskning.
• Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vil ikke i sig selv have statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark. I Kommissionens
meddelelse er der ikke direkte forudset ny lovgivning på Fællesskabsplan.
• Nærhed og proportionalitet
Kommissionen omtaler ikke i forslaget spørgsmålet om nærhed og proportionalitet, og spørgsmålet anses ikke for relevant i
dette tilfælde, da der er tale om implementering af andre beslutninger.
• Forelæggelse i Folketingets Europaudvalg
Forslaget til deltagelsesregler og regler for formidling af forskningsresultater har ikke tidligere været forelagt udvalget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462195_0006.png
• Ændrede forslag til Rådets beslutninger om særprogrammer til gennemførelse af Det Europæiske Fællesskabs sjette
rammeprogram for forskning, teknologisk udvikling og demonstration og beslutning om Det Europæiske
Atomenergifællesskabs særprogram for forskning og uddannelse på området kerneenergi
KOM(2001) 279 endelig og KOM(2002) 43 endelig
- Orienterende drøftelse
Resumé:
Kommissionens ændrede forslag, KOM(2002) 43 endelig, omfatter forslag til Rådets beslutning om følgende fem særprogrammer:
1. Integration og styrkelse af det europæiske forskningsrum. 2001/0122 (CNS)
2. Strukturering af det europæiske forskningsrum. 2001/0123 (CNS)
3. Særprogram for forskning, teknologisk udvikling og demonstration, som ved hjælp af direkte aktioner skal gennemføres af Det Fælles
Forskningscenter. 2001/0124 (CNS)
4. Særprogram 2002-2006 (Euratom) for forskning og uddannelse på området kerneenergi 2001/0125 (CNS)
5. Særprogram 2002-2006 for forskning og uddannelse, som gennemføres af Det Fælles Forskningscenter ved hjælp af direkte aktioner for
Det Europæiske Atomenergifællesskab 2001/0126 (CNS)
Kommissionens forslag vedrører indretningen af Fællesskabets forskningssamarbejde inden for rammerne af det næste 4-årige rammeprogram for
forskning på grundlag af henholdsvis EF- og Euratom-traktaterne. Det kommende rammeprogram løber frem til udgangen af 2006. Målsætningen
med forslaget er at medvirke til realiseringen af et integreret europæisk forskningsrum.
Forslag til 3 særprogrammer (EF) konkretiserer og udmønter det videnskabelige og teknologiske indhold i de forskningstemaer, som foreslås
prioriteret i forslaget til rammeprogram, vedrørende integration, strukturering og styrkelse af det europæiske forskningsrum samt det Fælles
Forskningscenter..
Forslag til 2 særprogrammer (Euratom) omfatter Fællesskabets aktiviteter vedrørende forskning, teknologisk udvikling, internationalt samarbejde,
formidling og nyttiggørelse samt uddannelse på det nukleare område, både støtte til forskningsaktiviteter i medlemslandene og ved Det Fælles
Forskningscenter.
I. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 21. februar 2001 forslag til rammeprogram for forskning og teknologisk udvikling 2002-2006
(EF og Euratom). Forslaget er oversendt til og forventes vedtaget af Rådet og Europa-Parlamentet i løbet af 2002. Forslaget
blev forelagt for Europaudvalget den 22. juni 2001.
En vigtig fase i forhandlingerne om rammeprogrammet er nu afsluttet med førstebehandlingen i Europa-Parlamentet (den
14. november 2001) og den politiske enighed om en fælles holdning opnået på Rådsmødet den 10. december 2001 (Rådets
fælles holdning blev efterfølgende vedtaget den 28. januar 2002).
Forslag til særprogrammer til gennemførelse af rammeprogram (EF og Euratom) blev fremsat af Kommissionen 30. maj
2001. Forslaget er en nøjere udmøntning af det teknisk/videnskabelige indhold i forslaget til rammeprogram.
I lyset af Rådets fælles holdning har Kommissionen på en række punkter ændret sit forslag til særprogrammer. Det ændrede
forslag, som nu forelægges Europaudvalget, blev fremlagt den 30. januar 2002.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462195_0007.png
For så vidt angår særprogrammer 2002-2006 (EF), træffer Rådet afgørelse i henhold til Traktaten om oprettelsen af Det
Europæiske Fællesskab art. 166 (kvalificeret flertal). Retsgrundlaget er i øvrigt Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om
rammeprogram (EF) 2002-2006, jf. beskrivelse herover.
For så vidt angår særprogrammer 2002-2006 (Euratom), træffer Rådet afgørelse i henhold til Traktaten om Det Europæiske
Atomenergifællesskab, særlig artikel 7, hvorefter afgørelsen træffes i énstemmighed. Retsgrundlaget er i øvrigt Euratom-
traktatens artikel 8 (om et fælles Atomforskningscenter) og Rådets afgørelse om rammeprogram (Euratom) 2002-2006.
• Forslagets indhold
Særprogrammerne er en udmøntning af Kommissionens tre overordnede mål med rammeprogrammet. Disse tre mål er:
• De udvalgte forskningsområder skal
koncentreres
til et begrænset antal områder af strategisk betydning for Europa ud fra
overvejelser om, hvor fælles EU-forskning kan tilføre aktiviteterne den største merværdi.
• Rammeprogrammet skal medvirke til at
strukturere
forskningsaktiviteter på alle niveauer i Europa gennem tættere
forbindelser mellem nationale, regionale og europæiske initiativer.
• Støtte- og forvaltningsprocedurer skal
forenkles
ud fra erfaringerne fra 5. Rammeprogram. Det foreslås gennemført ved
ændrede støtteprocedurer og decentraliserede forvaltningsprocedurer.
Særprogrammerne skal endvidere omfatte en række tværgående aktiviteter såsom forskeruddannelse og mobilitet, fremme af
internationalt samarbejde og inddragelsen af tredjelande, inddragelsen af kvinder i forskningen samt små og mellemstore
virksomheders deltagelse.
Det foreslås, at rammeprogrammet iværksættes gennem 5 særprogrammer.
Under EF-rammeprogrammet foreslås særprogrammer for:
1. Integration og styrkelse af det europæiske forskningsrum. 2001/0122 (CNS). Særprogrammet skal sammenfatte de to
blokke i rammeprogrammet: "Integration af forskningen" og "Styrkelse af grundlaget for det europæiske
forskningsrum",
2. Strukturering af det europæiske forskningsrum. 2001/0123 (CNS)
3. Særprogram for forskning, teknologisk udvikling og demonstration, som ved hjælp af direkte aktioner skal
gennemføres af Det Fælles Forskningscenter. 2001/0124 (CNS)
Under Euratom-rammeprogrammet foreslås særprogrammer for:
4. Særprogram 2002-2006 for forskning og uddannelse på området kerneenergi 2001/0125 (CNS), dvs.
forskningsaktiviteter i medlemslandene på områderne nuklear fission og fusion
5. Særprogram 2002-2006 for forskning og uddannelse, som gennemføres af Det Fælles Forskningscenter ved hjælp af
direkte aktioner for Det Europæiske Atomenergifællesskab 2001/0126 (CNS)
Kommissionen foreslår en samlet budgetramme på 17,5 mia. EUR (ca. 130 mia. kroner) for perioden 2002-2006 - heraf
16,270 mia. EUR til EF-rammeprogrammet og 1,230 mia. EUR til Euratom-rammeprogrammet. En mere detaljeret oversigt
er anført nedenfor.
Det ændrede forslag til særprogrammer, som Kommissionen fremlagde den 31. januar 2002, indebærer en række justeringer i
forhold til Kommissionens tidligere forslag. Kommissionens justeringer imødekommer i vidt omfang ændringsforslagene fra
Europa-Parlamentets førstebehandling af rammeprogrammet samt Rådet fælles holdning til rammeprogrammet. Med disse
justeringer forsøger Kommissionen således at fremme den samlede beslut ningsproces om rammeprogrammet,
deltagelsesreglerne og særprogrammerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462195_0008.png
Af større justeringer kan nævnes:
• I første særprogram er forskningstemaet "Genomforskning og bioteknologi i sundhedens tjeneste" opdelt i to afsnit
om henholdsvis avanceret genomforskning og anvendelse heraf på sundhedsområdet og bekæmpelse af de vigtigste
sygdomme).
• I første særprogram er forskningstemaet "Bæredygtig udvikling, globale miljøændringer og økosystemer opdelt i tre
dele for henholdsvis i) bæredygtige energisystemer, ii) bæredygtig overfladetransport og iii) globale miljøændringer og
økosystemer).
• Beskrivelsen af de nye gennemførelsesinstrumenter (integrerede projekter og ekspertisenetværk) er blevet præciseret.
Ligeledes foreslår Kommissionen nu, at man parallelt med de instrumenter fortsat anvender de mere klassiske
forskningsprojekter ved gennemførelsen af forskningen.
• I Euratom-programmet for "Kerneenergi" er der nu medtaget et nyt udvalgt forskningstema om strålingsbeskyttelse og
aktiviteter vedrørende sikkerhed i nukleare anlæg.
• Alle budgetposter er blevet revideret i overensstemmelse med Rådets fælles holdning.
EF-særprogrammer
1. Særprogram for: "Integration og styrkelse af det europæiske forskningsrum"
Dette særprogram, som økonomisk set er langt det største, omfatter under overskriften "Koncentration og integration af
EF's forskningsindsats" forslag til følgende aktiviteter:
• 7 udvalgte forskningstemaer.
• Specifikke aktiviteter, som dækker et bredere forskningsfelt (dvs. støtte til Fællesskabets politikker, små og mellemstore
virksomheders deltagelse samt internationalt samarbejde).
Under overskriften "Styrkelse af grundlaget for det europæiske forskningsrum" foreslås
• aktiviteter, som skal fremme koordinering af forskningsprogrammer o.l., som gennemføres på nationalt, regionalt eller
europæisk plan. Ligeledes foreslås støtte til analyser, benchmarking mv., som kan fremme udviklingen af en
sammenhængende forsknings- og innovationspolitik i Europa.
De 7 forskningsområder, som prioriteres:
• Genomforskning og bioteknologi i sundhedens tjeneste
. Formålet er bl.a. at forebygge og bekæmpe sygdomme og styrke Europas bioteknologiske industri, særligt på det
farmaceutiske område.
Forskningsprioriteter under dette tema er grundviden og basisredskaber inden for funktionel genomforskning,
anvendelser af genomforskning og bioteknologi i sundhedens tjeneste, anvendelser inden for medicin og sundhed og
bekæmpelse af en række af de vigtigste og mest udbredte sygdomme.
• Informationssamfundsteknologi
. Formålet er at udvikle nøgleteknologier i informationssamfundet for at styrke Europas industri og hjælpe
befolkningerne i Europa med at drage nytte af udviklingen i det videnbaserede samfund.
Forskningsprioriteter under dette tema er anvendt forskning i teknologi til informationssamfundet, der tager de største
samfundsmæssige og økonomiske udfordringer op; infrastruktur til kommunikation og databehandling, komponenter
og mikrosystemer samt viden- og grænsefladeteknologi.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462195_0009.png
• Nanoteknologi og nanovidenskab, videnbaserede multifunktionelle materialer, nye produktionsprocesser og nyt udstyr
. Formålet er at hjælpe Europas industri med at drage nytte af frontteknologier til brug for intelligente produkter,
tjenester og fremstillingsprocesser.
Under nanoteknologi prioriteres bl.a. langsigtet tværfaglig forskning, nanobioteknologi samt materiale- og
komponentfremstilling. Under multifunktionelle materialer prioriteres tilvejebringelse af grundviden, teknologi til
fremstilling og omdannelse af nye materialer samt teknik til støtte for materialeudvikling. Under nye
produktionsprocesser prioriteres udvikling af fleksible og intelligente fremstillingssystemer, systemforskning og
risikostyring samt optimeri ng af industrielle systemers, produkters og tjenesteydelsers livscyklus.
• Luftfart og rumfart
. Formålet er at opretholde Europas ledende rolle inden for denne sektor, at forbedre sikkerhedssystemerne og øge
miljøbeskyttelsen.
Under overskriften luftfart prioriteres forskning med henblik på styrkelse af europæisk luftfartsindustris
konkurrenceevne, mindskelse af miljøbelastning som følge af motoremissioner og støj, øget flysikkerhed og øget
kapacitet og sikkerhed for lufttransportsystemerne. Under rumfart prioriteres aktivitetsområderne Galileo
(udvikling af et europæisk navigationssatellitsystem), GMES (udvikling af satellitbaserede informationstjenest er)
samt satellitbaseret telekommunikation.
• Fødevarekvalitet- og sikkerhed
. Formålet er at sikre europæiske borgeres sundhed og velfærd gennem en bedre forståelse af den betydning, som
fødevarer og miljøfaktorer har for menneskets sundhed, og at forsyne dem med sikre og sundhedsfremmende
fødevarer.
Forskningsprioriteter under dette tema er epidemiologi vedrørende ernæringsbetingede sygdomme og arveanlæg,
sundhedsvurderingen af fødevarer (herunder især genmodificerede produkter), "sporbarheds"-processer, metoder
til sikrere produktion og sundere fødevarer, dyrefoders indflydelse på fødevaresikkerheden samt miljøbetingede
helbredsrisici.
• Bæredygtig udvikling, globale miljøændringer og økosystemer
. Formålet er at styrke den videnskabelige og teknologiske kapacitet, som er nødvendig for, at Europa kan
gennemføre en bæredygtig udvikling og bidrage substantielt til de internationale bestræbelser med henblik på at
forstå og kontrollere globale ændringer.
Temaet er opdelt i tre dele. Under overskriften "Bæredygtige energisystemer" er forskningsprioriteterne bl.a. ren
energi, energibesparelser samt energieffektivitet, alternative motorbrændstoffer, brændselsceller og vedvarende
energiteknologi. Under overskriften "Bæredygtig overfladetransport" prioriteres bl.a. udvikling af miljøvenlige
transportsystemer og -midler samt mere effektiv og konkurrencedygtig overfladetransport. Endelig foreslås der
und er overskriften "Globale miljøændringer og økosystemer" bl.a. gennemført forskning vedrørende
klimavirkningerne af drivhusgasemissioner mv, vandets kredsløb, biodiversitet og økosystemer, mekanismer bag
ørkendannelse og naturkatastrofer, strategier for bæredygtig arealforvaltning samt globale systemer til observation
af klimaændringer.
• Borgere og styring i et videnbaseret samfund
. Formålet er, primært ved samfundsvidenskabelig forskning, at medvirke til forståelsen og dermed lette
forvaltningen af overgangen til et europæisk videnbaseret samfund.
Forskningsprioriteter under overskriften "vidensamfund og social sammenhængskraft" er bl.a. forbedring af
tilvejebringelse, formidling og udnyttelse af
viden
og dennes indvirkning på økonomisk og social udvikling,
vidensamfundets muligheder for at indfri politiske mål (Lissabon-processen) om bæredygtig udvikling, social
sammenhængskraft, livskvalitet mv. samt forskellige veje til vidensamfundet. Under overskriften "medborgerskab,
demokrati og nye styreformer" prioriteres forskning vedrørende den europæiske integration og EU's udvidelse,
fordeling af kompetence- og ansvarsområder og nye styreformer, spørgsmål i tilknytning til konfliktløsning og
genopretning af fred og retsstatsforhold samt nye former for medborgerskab og kulturelle identiteter.
Specifikke aktiviteter, der dækker et bredere forskningsfelt
Indsatsen omfatter følgende tre områder: Støtte til politikker og foregribelse af videnskabelige og teknologiske behov,
specifikke forskningsaktiviteter for små og mellemstore virksomheder samt specifikke internationale samarbejdsaktiviteter.
• Støtte til politikker og foregribelse af videnskabelige og teknologiske behov.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462195_0010.png
Formålet med den politikorienterede forskning er at støtte den videre udvikling af Unionens politikker. Der nævnes
energi, transport, udviklingsbistand, forbrugerbeskyttelse, emner inden for land- og skovbrug, fiskeri, miljø mv.
Med forskning i nye og opdukkende videnskabelige teknologiske problemer og muligheder sigtes især til forskning,
som ligger uden for eller går på tværs af de udvalgte forskningstemaer. Forskningen vil også reagere på vigtige,
uventede udviklinger. Der er opstillet en række kriterier for udvælgelse af forskningsemnerne og for, hvorledes de
gennemføres.
• Horisontale forskningsaktiviteter med deltagelse af små og mellemstore virksomheder: Støtten skal omfatte forskning
på vegne af virksomhedsgrupper i hele industrigrene eller blot forskning på vegne af flere virksomheder i emner af
fælles interesse. Disse aktiviteter er ikke bundet til tematiske eller videnskabelige områder. Ud over disse tilskud til
horisontale smv-aktiviteter er det målet, at mindst 15% (mod tidligere 10%) af budgettet u nder de syv udvalgte
forskningstemaer vil blive afsat til smv'er.
• Særlige foranstaltninger til støtte for internationalt samarbejde:
De specifikke internationale samarbejdsaktiviteter gennemføres til støtte for EU's udenrigs- og udviklingspolitik og finder
navnlig sted som led i samarbejde med tredjelande i Middelhavsområdet, Rusland og andre SNG samt udviklingslandene. For
hver af landegrupperne er nævnt en række forskningsemner, der har særlig betydning for de pågældende lande. Mid
delhavslandene: eksempelvis miljø, sundhed, vandressourcer samt beskyttelse af kulturarven. Rusland og SNG: eksempelvis
stabilisering af F&U potentialet, miljø- og sundhedsbeskyttelse. Samarbejdet gennemføres hovedsageligt via INTAS-
strukturen, som Fællesskabet og dets medlemsstater har oprettet i fællesskab. Udviklingslandene: sundheds- og
folkesundhedsproblemer, fødevareforsyningssikkerhed og en rationel udnyttelse af ressourcerne.
Styrkelse af grundlaget for det europæiske forskningsrum.
I denne anden gruppe af foranstaltninger under særprogrammet foreslås initiativer til styrkelse af koordineringen af
forskningsaktiviteter i Europa, f.eks. via tilskud til samarbejde om åbning af nationale programmer, virkemidler, planer eller
andre initiativer, eller til samarbejde i mellemstatslige fora, styrkelse af forbindelserne til aktiviteterne i European Science
Foundation, Den Europæiske Rumorganisation m.v. Integrationen søges ligeledes styrket ved en yderligere koordinering med
andre mellemstatslige samarbejder i Europa på forsknings- og innovationsområdet såsom COST, EUREKA, CERN mv.
Foranstaltningerne omfatter tillige fremme af en sammenhængende udvikling af forsknings- og innovationspolitik i Europa,
f.eks. ved støtte til benchmarking af politikker eller til analyser og undersøgelser på de videnskabelige, teknologiske og
innovationspolitiske områder.
2. Særprogram for strukturering af det europæiske forskningsrum
Særprogrammet har til formål at styrke en række tværgående aspekter, som udgør bærende elementer i det europæiske
forskningsrum. De fire prioriterede hovedindsatsområder er forskning og innovation, menneskelige ressourcer og mobilitet,
forskningsinfrastruktur samt videnskab og samfund.
Under overskriften forskning og innovation prioriteres oprettelse af og interaktion mellem netværk, bl.a. med en målsætning
om at bedre kontakten mellem forskning og erhvervsliv; tværregionalt samarbejde, nye innovationsværktøjer og
–fremgangsmåder, indførelse og konsolidering af informationstjenester, opgradering af økonomisk og teknologisk intelligens
samt analyse og evaluering af innovation i Fællesskabets forskningsp er.
Under menneskelige ressourcer og mobilitet prioriteres værtsbaserede aktioner, herunder tilskud til Marie Curie-
forskeruddannelsesnet, værtsstipendier til forskeruddannelse og videnoverførsel samt konferencer og kurser; individuelle
aktioner, herunder Marie Curie-stipendier til 1-2 årige forskningsophold, rejsestipendier, modtagelsesstipendier (med henblik
på tiltrækning af forskere og kandidater fra tredjelande) og hjemvendelseslegater; fremme og aner kendelse af ekspertise,
herunder Marie Curie-ekspertlegater med henblik på oprettelse eller udvidelse af forskerhold, ekspertstipendier med henblik
på anerkendelse af særlig ekspertise og lærestole med henblik på tiltrækning til Europa af forskere i verdensklasse.
Under overskriften forskningsinfrastruktur prioriteres samlede (integrerede) initiativer med henblik på levering af væsentlige
tjenester til forskere på europæisk plan, udvikling af kommunikationsnet, tværnational adgang til infrastrukturer, design-
studier og udvikling i forbindelse med nye infrastrukturer.
Under overskriften videnskab og samfund prioriteres tiltag, der kan medvirke til en produktiv dialog mellem videnskaben,
erhvervslivet, politiske beslutningstagere og samfundet i øvrigt. Støttede aktiviteter vil f.eks. være netværk, benchmarking,
udveksling af bedste praksis eller egentlige forskningsprojekter på en række emneområder i grænsefeltet mellem videnskab og
samfund, f.eks. etik samt kvinder og videnskab.
3. Særprogram for Det Fælles Forskningscenters aktiviteter (EF-rammeprogram)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462195_0011.png
Opgavebeskrivelsen for Det Fælles Forskningscenter (FFC) er ændret således, at centret overordnet skal fokusere på ydelsen
af brugerorienteret videnskabelig og teknisk støtte til udformning, gennemførelse og overvågning af Fællesskabets politikker.
Centret skal samtidig tilgodese synergi med øvrige forskningsprioriteringer i programmet.
I praksis skal FFC arbejde ud fra de mål og krav, som klart tilkendegives af navnlig Kommissionens tjenestegrene og
identificeres gennem løbende kontakter med centrets brugere.
Forslaget til særprogram fokuserer FFC’s aktiviteter på to kerneområder (fødevarer, kemikalier og sundhed samt miljø og
bæredygtig udvikling) og tre tværgående kompetenceområder (videnskabelig og teknologisk fremtidsforskning;
referencematerialer og –målinger samt offentlig sikkerhed og bekæmpelse af svig).
Euratom-særprogrammer
Euratom-rammeprogrammet 2002-2006 omfatter forskning, teknologisk udvikling, internationalt samarbejde, formidling og
nyttiggørelse samt uddannelse på det nukleare område. De to Euratom-særprogrammer afspejler - ligesom for EF-
rammeprogrammets vedkommende - en opdeling i henholdsvis
• aktiviteter i medlemslandene, dvs. indirekte støtte (4. særprogram)
• aktiviteter i Det Fælles Forskningscenter, dvs. direkte støtte (5. særprogram).
4. Særprogram 2002-2006 (Euratom) for forskning og uddannelse på området kerneenergi.
Særprogrammet omfatter forskningstemaer inden for udnyttelse af fusions- og fissionsenergi, håndtering af radioaktivt
affald, strålingsbeskyttelse og nuklear sikkerhed. Derudover indgår uddannelse ved eksisterende nukleare anlæg.
Særprogrammet omfatter følgende:
• Forskning i fusionsenergi
, som planlægges videreført i internationalt samarbejde. Samarbejdet har til formål at designe den første
eksperimentelle fusionsreaktor kaldet ITER (International Thermonuclear Experimental Reactor).
Hovedopgaverne vil være forskning og udvikling inden for fusionsfysik og plasmateknik, undersøgelser af de
samfundsmæssige aspekter, udnyttelse af JET-faciliteterne, forberedende undersøgelser af placerin gsmuligheder i
Europa, mv.
Håndtering af radioaktivt affald
. Forskningsopgaverne vil bl.a. omfatte forskning i geologisk deponering samt metoder og principper for mindsket
affaldsproduktion ved nuklear energiproduktion.
• Strålingsbeskyttelse
. Hovedmålet er at løse en række uafklarede spørgsmål om risikoen ved at blive udsat for stråling - såvel den
naturligt forekommende stråling som den, der frembringes til medicinske formål og ved produktion af kerneenergi.
Forskningsopgaverne vil bl.a. omfatte kvantificering ved langvarig udsættelse for lave doser, eksponering med
medicinsk formål og naturlige strålingskilder, mi ljøbeskyttelse og radioøkologi, risikohåndtering mv.
Andre aktiviteter for nuklear teknologi og sikkerhed
, som bl.a. omfatter vurdering af innovative koncepter og udvikling af bedre og sikrere processer på
kerneenergiområdet, uddannelse med henblik på at tilvejebringe den nødvendige kompetence for fortsat sikker
anvendelse af kerneenergi samt industriel og medicinsk strålingsanvendelse, forbedret sikkerhed i eksisterende
nukleare anlæg i medlems- og kandidatlandene.
5. Særprogram 2002-2006 for forskning og uddannelse, som gennemføres af Det Fælles Forskningscenter ved
hjælp af direkte aktioner for Det Europæiske Atomenergifællesskab
Det Fælles Forskningscenters (FFC) aktiviteter på det nukleare område har til formål at støtte relaterede EU-politikker og de
traktatforpligtelser, Kommissionen har fået overdraget. De vigtigste forskningsområder for FFC er
• forvaltning af radioaktivt affald og sikkerhedskontrol af nukleart materiale
• sikkerhed i de forskellige typer af reaktorer, overvågning af strålingsniveauer og metrologi.
***
Kommissionens forslag til budget for de 5 særprogrammer 2002-2006 (mio. EUR)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462195_0012.png
Oprindelige
forslag
EF-særprogrammer i alt
1 Integration og styrkelse af det europæiske forskningsrum
1.1 Koncentration og integration af EF's forskningsindsats
Udvalgte forskningstemaer
Genomforskning og bioteknologi i sundhedens tjeneste
- avanceret genomforskning og anvendelse heraf på sundhedsområdet
- bekæmpelse af vigtige sygdomme
Informationssamfundsteknologi
Nanoteknologi og -videnskab, videnbaserede multifuntionelle materialer, mv.
Luftfart og rumfart
Fødevarekvalitet og -sikkerhed
Bæredygtig udvikling, globale miljøændringer og økosystemer
- bæredygtige energisystemer
- bæredygtig overfladetransport
- globale miljøændringer og økosystemer
Borgere og styreformer i et videnbaseret samfund
Specifikke aktiviteter, der dækker et bredere forskningsfelt
Støtte til politikker og foregribelse af videnskabelige og teknologiske behov
Horisontale forskningsaktiviteter med deltagelse af smv'er
Særlige foranstaltninger til støtte for internationalt samarbejde
1.2 Styrkelse af grundlaget for det europæiske forskningsrum
Støtte til koordinering af aktiviteterne
Støtte til en sammenhængende politikudvikling
2 Strukturering af det europæiske forskningsrum
Forskning og innovation
Menneskelige ressourcer og mobilitet
Forskningsinfrastruktur
Videnskab og samfund
3 Det Fælles Forskningscenters aktiviteter (EF)
Fødevarer, kemikalier og sundhed
Miljø og bæredygtig udvikling
Tværgående aktiviteter
Euratom-særprogrammer i alt
4 Kerneenergi
Kontrolleret termonuklear fusion
Håndtering af radioaktivt affald
Strålingsbeskyttelse
Andre aktiviteter inden for nuklear teknologi og sikkerhed
5 Det Fælles Forskningscenters aktiviteter (Euratom)
330
225
1.630
880
450
300
450
400
50
3.050
300
1.800
900
50
715
207
286
222
1.230
900
700
150
50
3.600
1.300
1.000
600
1.700
10.425
2.000
16.270
12.505
Revideret
forslag
16.270
12.855
1)
11.205
2.200
1.150
1.050
3.600
1.300
1.075
685
2.120
810
610
700
225
1.320
570
450
300
330
280
50
2.655
300
1.630
665
60
760
212
286
262
1.230
940
750
90
50
50
290
5)
4)
3)
2)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462195_0013.png
Forvaltning af radioaktivt affald og sikkerhedskontrol med nukleart materiale
Sikkerhed i forskellige typer af reaktorer, overvågning af strålingsniveauer mv.
Nødvendigt personale til overvågning af afviklingen af forældede FFC-anlæg
TOTAL (EF og Euratom)
213
102
15
17.500
186
89
15
17.500
1. Herunder 600 mio. EUR til internationale samarbejdsaktiviteter samt alle beløb, der fastsættes som led i vedtagelser i henhold til traktatens artikel 169.
2. Formålet er at afsætte mindst 15% af de samlede finansieringsmidler til smv'er.
3. Herunder op til 100. mio. EUR til videreudvikling af Géant og GRID.
4. Herunder op til 200. mio. EUR til videreudvikling af Géant og GRID.
5. Heraf 40 mio. EUR til forskeruddannelse: Adgang til infrastruktur.
• Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
IV. Høring i Danmark
Forslaget har været sendt i skriftlig høring hos organisationer, forskningsinstitutioner mv. Ved svarfristens udløb den 27.
august var der indkommet svar fra følgende:
Aalborg Universitet sympatiserer med forslagets intentioner om større decentralisering, fleksibilitet og en minimering af
bureaukratiet. Universitetet pointerer, at de nye instrumenter ikke må komme til at udelukke mindre projekter, hvilket især vil
være et problem for visse forskningsmiljøer inden for humaniora og samfundsvidenskab. Universitetet ser i øvrigt gerne disse
områder fremmet og nævner emner som kultur, identitet, integ ration, politik, etik, forholdet mellem samfund og videnskab
samt bidrag til udviklingen af teknologier til informationssamfundet. Endelig anbefaler universitetet, at vindenergi, som er et
dansk kerneområde inden for energipolitikken, indarbejdes i forskningstemaet om "Bæredygtig udvikling og globale
ændringer".
Aarhus Universitet har ingen bemærkninger til forslaget ud over at beklage, at de humanistiske forskningsområder ikke har en
mere fremtrædende plads i programmet.
Analyseinstitut for forskning finder det væsentligt, at det i særprogrammernes temaer "genomforskning og bioteknologi med
relation til sundhed" og "fødevaresikkerhed og sundhedsrisici" præciseres, hvad der opfattes som "sundhed". Instituttet
udtrykker tilfredshed med udbygningen af temaet "borgere og styring i det europæiske vidensamfund" samt temaet
"teknologi til informationssamfundet ". Instituttet ser gerne, at afsnittet "midler til viden" tildeles en mere central placering i
omtalen af begge disse delprogrammer. Instituttet anbefaler fortsat at udbygge samarbejdet om "statistik og teknologiske
indikatorer" og anvendelse af benchmarking.
Akademikernes Centralorganisation (AC) finder programstrukturen uoverskuelig. AC frygter, at koncentrationen om de syv
temaer kan få den konsekvens, at programmet udelukkende kommer til at fremme de virkelig store virksomheder, og at de
små og mellemstore virksomheder (smv) bliver underleverandører. En massiv satsning på de syv temaer indebærer samtidig
risiko for skævvridning af hele den europæiske forskningsindsats. I lyset heraf anbefal er AC, at der i forbindelse med
ekspertisenettene afsættes rigelige midler til mobilitetsfremme og den grundforskning, som er et uundværligt fundament for
den strategiske og anvendte forskning. Tilsvarende anbefales det, at der i relation til de integrerede projekter gøres noget for
at tilgodese smv'erne, og at der satses på udvikling af metoder til omsætning af viden.
AC finder det også vanskeligt at se, hvordan åbningen af nationale programmer skal kunne praktiseres. Danmarks relativt
begrænsede forskningsressourcer vil komme under pres, og det påpeges, at Danmark må prioritere sine
forskningsprogrammer langt højere end i dag, hvis forslaget skal realiseres. Forskelle i løn- og ansættelsesvilkår for
videnskabeligt personale vil ligeledes være en barriere i forhold til den frie forskerbev&ae lig;gelighed, som er en
forudsætning for åbning af nationale programmer.
Det foreslåede budget til tema syv "Borgere og styring i det europæiske vidensamfund" finder AC alt for lille i betragtning af
temaets betydning for integrationen i Europa, herunder ikke mindst i forhold til de nye ansøgerlande. I det hele taget er AC
af den opfattelse, at samfundsvidenskab og humaniora burde inddrages i et tættere samspil med de naturvidenskabeligt og
teknisk orienterede områder, og at arbejdsmiljøområdet bør indgå . Endelig peger AC på, at der bør være fuld
gennemsigtighed i forvaltningen af programmet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462195_0014.png
Arbejdsmiljøinstituttet (AMI) kan principielt tilslutte sig intentionen om at styrke forskningens rolle for social og økonomisk
udvikling. Det gælder særligt forslagene om at fokusere indsatsen på områder med stor europæisk merværdi og om at styrke
forskermobiliteten, netværkssamarbejdet mellem forskningsmiljøerne, den fælles anvendelse af forskningsinfrastrukturer samt
en begyndende gensidig åbning af de natio nale og regionale forskningsinitiativer.
Det er dog AMI´s vurdering, at forslaget i sin nuværende form har en række afgørende svagheder: Programudkastet
forholder sig ikke til aktuelle og potentielle udfordringer vedrørende arbejdslivet, selv om området placeres højt på den
europæiske og danske politiske dagsorden.
AMI finder desuden, at der anlægges et snævert og kortsigtet perspektiv i forhold til den teknologiske udviklings sociale og
økonomiske betydning.
AMI peger på en bredere tolkning af arbejdsmiljøforskningen, således at problemer i stærk vækst som fysiologi/ergonomi og
psykosociale faktorer som stress og udstødning tillægges mere vægt. Ligeledes peges på, at arbejdsmiljøforhold er en
væsentlig konkurrenceparameter og at bæredygtighedsbegrebet ikke anvendes konsekvent i forhold til mennesker. AMI
anbefaler derfor stærkt, at arbejdsmiljøbæredy gtighed indarbejdes i alle rammeprogrammets forskningstemaer, således at der
også genereres viden om forebyggelige og dermed undgåelige negative konsekvenser af forskning og teknologisk udvikling.
I forslaget til særprogrammer savnes en indsats, der kan mindske forekomsten af f.eks. arbejdsmiljørelateret kræft,
hjertekarsygdom og bevægeapparatnedslidning
Akademiet for de Tekniske Videnskaber (ATV) finder, at EU’s forskningsprogrammer alene skal fremme forskning på højt
internationalt niveau for at styrke europæisk kompetenceopbygning på områder af særlig betydning for Europa. Det bør
endvidere sikres, at aktiviteterne fremmer forskningsbaseret innovation.
Alle midler skal uddeles på basis af åben og reel konkurrence baseret på uvildige bedømmelser. Det skal endvidere sikres, at
krav om, at flere virksomheder skal arbejde tæt sammen, ikke fører til forskning af begrænset værdi, fordi virksomhederne af
konkurrencemæssige årsager søger at begrænse åbenheden i samarbejdet.
ATV anbefaler, at forskeruddannelse og –forskermobilitet bør være et centralt element i rammeprogrammet, herunder at der
bør arbejdes for, at der etableres en egentlig erhvervsforskeruddannelse på europæisk plan.
Det foreslås, at der på europæisk plan gennemføres en særlig forskningsindsats, der har til formål at sikre rent drikkevand og
bevaring af drikkevandsressourcerne. Det er endvidere opfattelsen, at der udover industriel udvikling bør gennemføres
forskning, der retter sig mod servicesektoren, ligesom der bør satses betydelige midler på mere grundlæggende forskning.
Danmarks Grundforskningsfond henviser generelt til sit svar vedr. Kommissionens forslag til rammeprogram. Fonden
frygter, at medlemslandene på grund af uklarheder ikke får en tilstrækkelig indflydelse på den endelige udmøntning af
programmet, og de nye instrumenter er for diffust beskrevet. Fonden frygter tillige en europæisk monopolisering af
forskningstyngden inden for visse områder, uden at det samlede europæiske forskningsmilj&os lash; tilføjes den fornødne
dynamik. Fonden ønsker også at pege på, at det vil være vanskeligt for forskningsmiljøerne med meget kort varsel at skulle
omstille sig fra de tidligere rammeprogrammers projektsamarbejde til de nye virkemidler. Der bør sikres en overgangsperiode.
Fonden finder, at Danmark bør arbejde for at fremme koordineringen mellem de nationale forskningsaktiviteter. Fonden vil
gøre sit yderste for, at man fra dansk side vil kunne støtte større europæiske, tværnationale forskningssatsninger, der skønnes
at være på et kvalitativt højt niveau.
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) kan tilslutte sig de af Kommissionen foreslåede forskningstemaer, men finder det
uheldigt, hvis bevillingerne samles i meget store portioner. DTU kan se både sig selv og landet som helhed centralt placeret
inden for enkelte større europæiske netværk, men frygter alligevel, at det vil blive tilfældigt, hvilke forskningsgrupper der
deltager, og at selv meget kvalificerede grupper kan blive udelukket på gru nd af et forholdsvis lille forskningsvolumen. DTU
er især betænkelig ved forslaget om en tættere tilknytning af de nationale forskningsbevillinger. En alt for tæt tilknytning er
ikke ønskelig, da det vil vanskeliggøre en national prioritering. Endelig understreger DTU, at man finder det mindre
sandsynligt, at udbyttet af investeringerne i Det Fælles Forskningscenter vil stå mål med omkostningerne.
Dansk Energi (tidligere Danske Energiselskabers Forening) finder, at prioriteringen helt fokuserer på forskningen og ikke på
demonstration og teknologiudvikling. En stor og systematisk støtte til sidstnævnte er en klar forudsætning for en praktisk
realisering af EU’s politik. Dette er ikke mindst tilfældet på energiområdet, hvor Kommissionens grønbog "På vej mod en
europæisk strategi for energiforsynings hed" illustrerer, at det er nødvendigt med en bred palet af virkemidler, herunder
energibesparelsesinitiativer, udvikling af vedvarende energi og højeffektive anlæg baseret på fossile brændsler. Dansk Energi
mener, at forslaget kan komme i strid med behovet for et bredt udvalg af virkemidler og peger mere specifikt på en række
områder, som bør tilføjes henholdsvis opprioriteres, herunder udvikling af vedvarende energianlæg og deres i ndpasning i det
overordnede elsystem.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462195_0015.png
Dansk Energi finder det forkert, at "energi" ikke optræder som et selvstændigt område i særprogrammerne og påpger det
uheldige i, at energiopgaver er nedprioriteret i forhold til tidligere rammeprogrammer. Dansk Energi finder, at det er i strid
med Europa-Kommissionens egen høje prioritering af energiområdets udvikling, f.eks. i grønbogen om forsyningssikkerhed,
hvor der lægges vægt på, at der parallelt med udviklingen af nye elproduktionsformer sikres en videreudvikling af fossilt
fyrede anlæg i retning af større effektivitet og mindre miljøbelastning. Det kan frygtes, at Europa blandt andet på dette
område kommer til at sakke bagefter USA, hvor forskning, udvikling og demonstration på disse områder får en stadig
offentlig støtte.
Dansk Industri (DI) anbefaler en højere grad af koordinering af nationale og europæiske programmer. Der er behov for at
tydeliggøre de nationale regeringers ansvar for at støtte national forskning, og EU-midlerne skal anvendes på områder med
en klar europæisk merværdi.
DI lægger vægt på at forbedre virksomhedernes muligheder for at deltage, og at virksomhedsdeltagelse skal belønnes ved
evalueringen af projekter. Konkret foreslår DI at kræve 50 pct. virksomhedsdeltagelse inden for alle forskningstemaer. Af
frygt for, at forslaget om store integrerede projekter vil gøre det vanskeligt for smv’erne at deltage i forskningssamarbejdet,
foreslår DI tillige, at der skal være mindst 15 pct. smv-delta i alle temaer, og at 15 pct. af midlerne i hvert enkelt projekt
anvendes til smv’er mv. DI anbefaler også, at projekter med deltagelse af kun to lande accepteres.
DI anbefaler netværk af ekspertisecentre, hvor udvælgelsen skal foregå på grundlag af en åben proces. Det foreslås også her
at kræve mindst 50 pct. virksomhedsdeltagelse. Endelig skal alle netværk pålægges at gennemføre videnformidling efter en
nærmere aftalt plan.
DI anbefaler at videreføre reglerne for samarbejdsprojekter fra femte rammeprogram, og at små og mindre projekter fortsat
skal spille en væsentlig rolle.
Endelig anbefaler DI, at koncentrationen af aktiviteterne på temaerne fastholdes som foreslået, og at en uafhængig
rådgivende komite får mulighed for at tage stilling til årlige arbejdsplaner.
Dansk Polarcenter opfordrer til at udnytte potentialet i "Det Arktiske Vindue" (under EU’s Nordlige Dimension) og sikre
bevågenheden i EU over for forskningspotentialet i de arktiske områder, navnlig Nordatlanten og Grønland. Et øget
engagement i arktisk forskning kan medvirke til at sikre og fastholde en europæisk frontposition i klimaforskningen og
samtidig fungere som del af virkeliggørelsen af de tekniske samarbejdsafta llem EU og henholdsvis Canada og USA.
Den Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole (KVL) beklager, at der ikke er et særligt landbrugs-/jordbrugsfagligt tema, og at
området i stedet integreres i temaet "Fødevaresikkerhed og sundhedsrisici". Hvis ikke dette område bliver et selvstændigt
tema, bør det i teksten til tema 1 gøres tydeligere, at man også har tænkt sig at gøre en indsats inden for veterinær- og
jordbrugsforskningen. KVL bek lager endvidere, at det skovbrugsfaglige område mangler fuldstændigt. KVL tager det for
givet, at landbrug, fiskeri og skovbrug vil blive tilgodeset i rammeprogrammet.
KVL finder det problematisk, at plantebiologi er lagt ind under de sundheds- og miljømæssige emner. Det vil indebære en
kraftig indsnævring i de videnskabelige emner, der kan behandles, og vil derved mindske konkurrencen, så det ikke er de
bedste projekter og forskergrupper, der bliver støttet.
Det europæiske forskningsrum styrkes bedst, hvis de nationale prioriteringer og EU’s prioriteringer trækker i samme retning,
og KVL ser derfor positivt på en styrket koordinering af forskningsaktiviteterne i Europa.
Nye initiativer tilgodeses mest hensigtsmæssigt, hvis også mindre netværk/projekter kan komme i betragtning. Det er derfor
nødvendigt, at der stadig er mulighed for mindre bevillinger, så også små og/eller nye forskningsgrupper har mulighed for at
komme i gang.
KVL finder vedrørende de nye instrumenter, at ledelsen af store ekspertisenetværk vil overstige den administrative støtte, der
er til rådighed for individuelle forskere ved de fleste universiteter og sektorforskningsinstitutioner.
Endvidere forekommer det afsatte beløb til det 8. tema om foregribelse af EU’s videnskabelige og teknologiske behov meget
stort i betragtning af, at styringen af virkemidlet er uklar.
KVL efterlyser emner uden for fødevare-området under punkt 1.1.6 om bæredygtig udvikling og global forandring i
særprogrammet om Strukturering af Det Europæiske Forskningsrum. Begrundelsen er, at nye biologiske materialer og
produkter baseret på fornybare råstoffer er vigtige for at give den tredje verden en højere levestandard og imødegå
befolkningstilvæksten.
KVL bemærker, at hunde, katte og andre mindre husdyr samt heste ikke indgår i de forskellige temaer. Herved udelukkes en
vigtig del af den europæiske veterinære og kliniske forskning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462195_0016.png
I relation til ulandsområdet finder KVL generelt, at området ikke synes at blive prioriteret så højt som på nationalt plan. KVL
ønsker endvidere præciseret:
• at tredje lande, der tænkes omfattet af netværk, konsortier og programmer, omfatter Øst- og Centraleuropa, inkl.
ansøgerlande samt de traditionelle ulande, herunder de 77 AVS-lande (lande i Afrika, Asien, Caribien og
Stillehavsområdet)
• at det er nødvendigt med en fortsat kapacitetsopbygning på universiteter og forskningscentre i ulandene, sådan som
den med held er sat i værk under de tidligere rammeprogrammer
• at det er uklart, hvorledes udviklingslandenes behov vedr. sundheds- og folkesundhedsproblemer, fødevaresikkerhed
og en rationel udnyttelse af ressourcerne, som er nævnt i det 8 tema, kan tilgodeses under de syv prioriteter.
Elkraft System anfører, at udviklingen af miljøvenlig elproduktionsteknologi spiller en vigtig rolle for de globale miljø- og
klimaændringer. Selv om der er en klar sammenhæng mellem energiforbrugende aktiviteter (miljø- og klimaændringer), finder
man, at energiområdet bør indgå som et selvstændigt indsatsområde og ikke alene placeres under overskriften "Bæredygtig
udvikling og globale ændringe r". Elkraft System peger på behovet for forskning, teknologiudvikling og demonstration på en
række specifikke områder som f.eks. vindkraft, biomasse og affald.
Elkraft System præciserer, at der fortsat vil være behov for en udviklings- og demonstrationsindsats på vindområdet for bl.a.
at understøtte den planlagte og forventede havmølleudbygning. Der er desuden behov for at se omfanget og indholdet af
forsknings- og udviklingsindsatsen på biomasseområdet i sammenhæng med rammerne for udbygningen af dette område.
Under indsatsområdet kraftvarme og anvendelse af naturgas vil Elkraf t System prioritere udvikling af værktøjer til
optimering af samspil mellem el- og varmeproduktion under markedsvilkår, udvikling af de naturgasbaserede teknologiers
effektivitet samt miljø- og reguleringsegenskaber. Også brændselsceller, bl.a. i sammenhæng med brintløsninger bør
prioriteres. Endelig er der behov for at sikre systemindpasning af elektricitet fra vedvarende energi- og kraftvarmeanlæg på
både kort og langt sigt. Konkr et er der brug for systemer og teknologier, der kan forbedre de enkelte anlægs
reguleringsegenskaber og balancen mellem forbrug og produktion.
FLS miljø hilser ønsket om at koncentrere EU-forskningen om områder med markedsrelevans og en klar europæisk
dimension velkomment. FLS miljø fremhæver følgende vigtige elementer:
• kontinuitet i forskningen ved en glidende overgang fra 5. til 6. rammeprogram
• konsistens imellem forskningsprioriteter og andre europæiske politikker
• en forbedret konkurrenceevne for danske og andre europæiske selskaber på verdensmarkedet.
FLS Miljø finder det uheldigt, at energi er faldet ud som selvstændigt område og understreger behovet for penge til
demonstrationsfaserne 3 og 4, når fase 2 i 5. rammeprogram slutter i 2005.
Forskningscenter Risø støtter, at der gøres en særlig indsats for at fremme forskermobiliteten og samarbejdet om fælles
udnyttelse og udbygning af forskningsinfrastrukturen. Risø finder det uhensigtsmæssigt, at temaet om genomforskning og
bioteknologi fortsat er begrænset til sundhedssektoren. Hvis Europa ikke præsterer en meget aktiv forskningsindsats inden
for plantebiologi i de kommende 5-10 år, vil lande som USA f&ari ng; nærmest monopol på planteforædlingen. Temaet om
genomforskning og bioteknologi foreslås formuleret, så det bliver klart, at forskningen skal udføres i samfundets og ikke blot
i sundhedens tjeneste. Risø anbefaler, at også etiske aspekter, herunder risikovurdering, kommer til at indgå i en langsigtet
tværfaglig forskning på dette område.
Da vindenergi er et særligt dansk prioriteret område, finder Risø, at temaet bør behandles særskilt og præciseres. Det bør
ligeledes præciseres, hvordan henholdsvis miljø,- energi- og transportdelen planlægges gennemført inden for temaet
"Bæredygtig udvikling og globale ændringer".
Forskningsforums og de seks forskningsråds
høringssvar kan opsummeres således:
1. Temaet "Genomforskning og bioteknologi med relation til sundhed" bør også omfatte: Forskning i såvel dyrs,
planter og mikroorganismers genomer som i det menneskelige genom, forskning i de sociale, kulturelle og etiske
konsekvenser af kortlægningen af det menneskelige genom, forskning i de senere faser i lægemiddeludviklingen,
udviklingen af nye modeller og metoder til beskrivelsen af de fundamentale biokomplekse processer og
regulatoriske netværk.< i="">
Forskning i allergi- og immunsygdomme og diabetes bør desuden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462195_0017.png
nævnes direkte i afsnittet "Anvendelse i lægefaget og folkesund-
hed".
2. Temaet "Teknologi til informationssamfundet" bør udvides til at omfatte projekter, der muliggør udviklingen af
grænseflader, som mennesker bedre tåler at anvende i lang tid samt omfatte pædagogisk og psykologisk forskning
i læreprocesser, livslang læring og virtuel indlæring.
3. Under temaet "Nanoteknologi, intelligente materialer og nye produktionsprocesser" bør det eksplicit fremgå, at
områderne nanokatalysatorer og fotoniske bandgaps materialerer er inkluderet som fokusområder.
4. Temaet "Fødevaresikkerhed og sundhedsrisici" bør i højere grad inddrage samspillet mellem fødevarer og
sundhed, herunder de sundhedsfremmende aspekter af gode fødevarer og samspil med fysisk aktivitet. Endvidere
skal der kunne ydes støtte til forskning i fødevarers betydning for livskvalitet, herunder sociale og kulturelle
aspekter omkring produktion, tilberedning og indtagelse af fødevarer samt fortsat udvikling af fødeva
refremstillingen i retning af højkvalitetsprodukter, der lever op til forbrugernes kvalitetskrav.
5. Det bør sikres, at vindenergi nævnes eksplicit under temaforslaget "Bæredygtig udvikling og globale
forandringer".
6. Temaforslaget "Borgere og styring i det europæiske vidensamfund" bør i overensstemmelse med konklusionerne
fra Lissabon-topmødet marts 2000 udvides til også at omfatte forskning i europæiske velfærdsstatsmodeller, og
demokratiaspektet bør betones mere i "Borgere, demokrati og nye styreformer" (bilag 2.1). Temaet bør desuden
omfatte forskning i integrationsprocesser, udviklingen af transnationale identiteter og migration.
7. Begrundelsen for den samfundsvidenskabelige forskning er utilstrækkelig og bør udbygges med en sætning om
den selvstændige værdi af demokrati og demokratisk styring og deltagelse.
8. Samfundsvidenskabelig og humanistisk forskning er en forudsætning for forståelsen af årsagerne til de
teknologiske og naturvidenskabelige problemstillinger, og for muligheden for at vurdere konsekvenserne af
teknologiske og naturvidenskabelige nyskabelser. Derfor bør samfundsvidenskabelig og humanistisk forskning
inddrages eksplicit i temaerne "Genforskning og bioteknologi med relation til sundhed", "Teknologi til
informationssamfundet", "Fødevaresikker hed og sundhedsrisici" og "Bæredygtig udvikling og globale
forandringer".
9. Miljøforskning, herunder samspillet mellem jordbrug (land- og skovbrug) og natur og miljø i et bæredygtigt
perspektiv, bør spille en større rolle i de syv foreslåede temaer.
10. Der bør etableres en gennemsigtig procedure for anvendelsen af ressourcerne i virkemidlet "Foregribelse af EU’s
behov inden for videnskab og teknologi".
11. Virkemidlerne "ekspertisenetværk" og "integrerede projekter" bør gøres mere fleksible, således at de i højere grad
tager højde for discipliners og områders forskellighed. Såvel store som små konsortier af forskergrupper og
virksomheder bør kunne opnå støtte.
12. Der bør snarest fastlægges klare kriterier og procedurer for indkaldelse af ansøgninger og udvælgelse i forbindelse
med etablering af netværk og integrerede projekter. Endvidere bør der sættes ind på at finde en mere forsvarlig
procedure for udvælgelse af evaluatorer.
13. De foreslåede aktiviteter under særprogrammet for "Integrering og styrkelse af Det Europæiske Forskningsrum"
støttes varmt. Der er behov for at støtte mobilitet på alle tidspunkter i en videnskabelig karriere. EU må arbejde for
at fjerne de forhindringer, der er for mobilitet mellem medlemslandene.
1. Under aktioner ved Det Fælles Forskningscenter på det ikke-nukleare område bør det tydeliggøres, at
medlemslandene har mulighed for at deltage i forskningsaktiviteterne på indsatsområderne Teknologisk fremsyn
(2.3) og Naturlige og industrielle risici (2.5), og at disse emner også bør kunne støttes under de øvrige
særprogrammer.
1. Endelig stillingtagen til fremtidige muligheder for anvendelsen af artikel 169 må afhænge af resultaterne af pilotforsøg.
Handelshøjskolen i København har betænkeligheder ved de foreslåede virkemidler, og betænkelighederne forstærkes af
forslaget til særprogrammer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462195_0018.png
Handelshøjskolen bemærker til temaet om informationssamfundsteknologi:
• At det er positivt, at smv’erne fremhæves eksplicit i programmet, om end det stadig er uklart, hvordan de skal
inddrages.
• At det er betænkeligt, at e-learning bliver gjort synonymt med "personlig adgang til …" (s. 25 nederst i forslaget), idet
nyere pædagogiske teorier inden for e-learning fokuserer på det sociale og samarbejdsrelaterede i læreprocesser.
industrielle risici (2.5), og at disse emner også bør kunne støttes under de øvrige særprogrammer.
• At der næsten udelukkende lægges vægt på teknologidrevne forskningsfelter. Dermed udelukkes forskning, der bygger
på erkendelsen af, at samfunds-, organisations- og teknologiudvikling er hinandens forudsætninger.
Handelshøjskolen bifalder smv’ernes rolle og plads i særprogrammerne samt de særlige aktioner for smv’erne. Men det er
fortsat vanskeligt at se, hvorledes smv’erne og den forskning, der retter sig mod disse, skal inddrages – herunder hvordan
forslaget om, at 15% af budgetmidlerne til integreret forskning skal fordeles til smv’erne.
Institutrådet for De Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter kan tilslutte sig de overordnede mål for
rammeprogrammet, men finder, at der er behov for præcisering og forbedringer på flere punkter, hvis et bredt dansk
engagement skal fastholdes.
Institutrådet gør opmærksom på, at det europæiske forskningsrum reelt fører til en mere overordnet styring på bekostning af
nationale programmer, idet beslutninger vil blive truffet længere væk end i dag. Man ser med bekymring på, at der er
tendenser til, at støttegraden til projekter er faldende, og at de teknologiske institutter oplever forringede støttemuligheder
ved deltagelse i EU-projekter.
Der lægges vægt på, at smv’erne tilgodeses bedre, end det fremgår af forslaget. Den højere prioritering af samfundsforskning
indebærer efter Institutrådets opfattelse, at det bliver vanskeligere specielt for smv’er at se deres egeninteresse i
projektdeltagelse. Endvidere peges på behovet for en kraftig revision af CRAFT-konceptet. Der er et stort behov for at
effektivisere de administrative procedurer og at forkorte behandlingst
Endelig anbefaler Institutrådet, at vi fra dansk side ud over vindenergi også lægger vægt på forskning i andre vedvarende
energikilder.
Institutrådet tilføjer i sit seneste svar, at værktøjet "fælles forskning" i særlig grad egner sig til lande med en
erhvervsstruktur som den danske. En forudsætning for, at dette værktøj kan blive en succes er, at det kombinerer en
udstrakt grad af fleksibilitet med håndfaste succeskriterier, således at parterne kan overskue, hvad de påtager sig.
Endvidere bør der udvises fleksibilitet med hens yn til projekternes varighed.
Institutrådet advarer generelt mod en favorisering af store forskningskonsortier. Rådet frygter, at det vil begrænse GTS-
institutternes reelle muligheder for at påtage sig en ledende rolle i samarbejdet. Store konsortiedannelser med deraf
følgende mere ufleksible projektindhold vil hæmme deltagelsen af viden-tunge smv'er. Institutrådet anbefaler derfor, at
mindre konsortiedannelser fortsat tilgodeses. Det kan eventuelt ske ved reelt, men ikke juridisk at lade "k lynger" af
mindre, beslægtede forskningsprojekter udgøre en helhed.
Københavns Universitet
påpeger, at forslaget til rammeprogrammet er mere konkret, når det drejer sig om
teknologisk/industrielle forskningsområder og mindre konkret, når det gælder de humanistiske områder og dermed ikke
tager højde for den merværdi, som et humanistisk europæisk samarbejde kan give. Universitetet påpeger, at samme
skævhed gør sig gældende i budgetforde lingen. Endvidere finder universitetet, at forslaget er meget teknologiorienteret,
mindre metodeorienteret og meget lidt orienteret mod grundforskningen. Universitetet foreslår derfor dels, at der inden
for allerede definerede temaer afsættes beløb til ren grundvidenskabelig forskning, dels at de grundforskningsprægede
aktiviteter fremhæves i beskrivelsen af ekspertisenetværkene. Universitetet foreslår eventuelt at omfordele en del af
midlerne til aktionen "Fo regribelse af behov inden for videnskab og teknolgi" til grundvidenskabelig forskning.
Universitetet finder ikke, at centralisering af forskningsaktiviteter og fokuseringen på storskala forskning nødvendigvis
er et gode. Universitetet frygter tillige, at store integrerede projekter vil medføre større administrative byrder.
Universitetet er betænkelig ved den vægt, som tillægges temaet om "Foregribelse af behov inden for videnskab og
teknologi".
Universitetet finder en stærkere placering af den humanistiske og samfundsvidenskabelige forskning i
rammeprogrammet ønskværdig. Universitetet beklager samtidig, at forslaget om at styrke de europæiske
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462195_0019.png
forskningssamarbejde inden for velfærd og udfordringerne for de europæiske velfærdsstater fortsat mangler i
rammeprogrammet.
Universitetet anbefaler i forbindelse med INTAS-programmet (s. 46) at bevilge en større del af midlerne til EU-partnere
frem for til NIS-partnere. I forbindelse med COST (s. 48) finder universitetet, at der bør være en større autonomi for
"management committees" og de videnskabelige sekretærer i Bruxelles. Samtidig bør bestyrelser fra COST-landene have
indsigt.
Universitetet er betænkelig ved at anvende artikel 169 i forbindelse med rammeprogrammet.
Vedrørende de syv forskningstemaer beklager Københavns Universitet, at plantebio(tekno)logi ikke indgår i forslaget.
Universitetet foreslår følgelig, at tilføje "Model Species for post-genomic research" som en særlig aktion under temaet
"Fundamental knowledge and basic tools for functional genomics".
Universitetet foreslår i forbindelse med "e-Work systems" og "e-Learning" at nævne digitale samlinger og virtuelle
museer.
Universitetet foreslår også at udvide temaet om fødevaresikkerhed og sundhedsrisici, så der ikke kun fokuseres på
risikovurdering.
Universitetet beklager, at temaet om bæredygtig udvikling og globale miljø- og klimaændringer er koncentreret om
tekniske emner og undlader de biologiske systemer, der er en væsentlig forudsætning for en bæredygtig udvikling.
Landbrugsraadet beklager, at programmerne til integration og styrkelse af det europæiske forskningsrum ikke afspejler
den betydning og de forskningsmæssige behov, som jordbrugs- og fødevareområdet har. Regeringen bør arbejde for, at
bidraget til temaet "Fødevaresikkerhed og sundhedsrisici" hæves til minimum 1 mia. euro. En forskningsindsats inden
for fødevaresikkerhed og sundhedsrisici kræver en helhedstænkning, som dækker fødevarekvalitet og –sikkerhed og hele
spektret fra jord til bord. Temaet bør ifølge Landbrugsrådet lægge mere vægt på fødevaresikkerhed i
forarbejdningssektoren. Der er behov for forsknings- og udviklingsaktiviteter om hygiejnisk design af produktionsanlæg,
logistik, emballage og skånsomme forarbejdnings- og konserveringsteknologier.
Prioriteringerne under temaet "Genomforskning og bioteknologi med relation til sundhed" bør tilgodese de
humanmedicinske mål i den brede anvendelse af bioteknologien inden for jordbrug og fødevareproduktion.
Landbrugsraadet kan ikke på nuværende tidspunkt give sin fulde støtte til Kommissionens forslag til nye instrumenter.
Ved at halvere budgettet til hele området "foregribelse af EU’s videnskabelige og teknologiske behov" vil der kunne
frigøres midler til at styrke budgettet for nogle af de syv fastlagte temaer.
Landbrugsraadet tilslutter sig målet om en bedre koordinering mellem rammeprogrammerne, COST og EUREKA.
Raadet foreslår, at ministeriet tager initiativ til et tæt samarbejde med erhvervslivet med henblik på forberedelsen af
Danmarks formandskab for disse programmer samtidig med EU-formandskabet i 2002.
Landsorganisationen i Danmark (LO) støtter initiativet og intentionerne i det bredere netværkssamarbejde mellem
nationale og EU-relaterede forskningsaktiviteter. LO lægger vægt på, at man fra dansk side betoner udviklingen af
menneskelige ressourcer og mobilitet. LO kan tilslutte sig den tematiske opbygning af programmet, men foreslår afsnit
3.5 om menneskelige ressourcer og videnkompetencer fremhævet i det samlede oplæg.
LO ønsker mere opmærksomhed rettet mod centerets ressourceanvendelse. LO efterlyser fokus på bløde tværgående
områder som innovation, læring og arbejdsorganisering fremfor traditionelle enkeltteknologier som luftfart og biler. LO
bifalder de foreslåede initiativer om koordinering af forskningsaktiviteterne, støtte til projektforberedelse og et
informationssystem om hidtidig forskning. LO finder, at grundforskningen bør støttes såvel nationalt som på EU-plan,
men opfordrer til, at der iværksættes initiativer til sikring af en højere kommerciel udnyttelse af
grundforskningsresultaterne. Det er for LO afgørende, at der udvikles implementerings- og
forskningsformidlingsstrategier.
Tech-wise A/S finder det uheldigt, at energi er faldet ud som selvstændigt område. I lyset af grønbogen om
forsyningssikkerhed er det vigtigt, at der er penge til større demonstrationsanlæg såvel for vedvarende energi som
videreudvikling af fossilt fyrede anlæg. Tech-wise A/S understreger behovet for, at der er penge til
demonstrationsfaserne 3 og 4, når fase 2, der kører under 5. rammeprogram, afsluttes i 2005.
V. Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462195_0020.png
Forslaget vil ikke i sig selv have statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark. I Kommissionens
meddelelse er der ikke direkte forudset ny lovgivning på Fællesskabsplan.
VI. Nærhed og proportionalitet
Kommissionen kommer i sit forslag kun indirekte ind på spørgsmålet.
Det anføres i forslaget, at særprogrammerne for at kunne spille en mere strukturerende rolle og støtte realiseringen af det
europæiske forskningsrum må knyttes tættere til de nationale tiltag og de mellemstatslige europæiske samarbejdsinitiativer. De
økonomiske midler fra EU skal i højere grad kombineres med midler fra andre offentlige og private kilder, f.eks. gennem
aftaler om gensidig åbning af forskningsprogrammer eller v ed direkte koordination af forsknings- og udviklingspolitik, der
giver sig udslag i bevillinger.
VII. Forelæggelse i Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har modtaget grundnotat (FSKF0041) af 10. juli 2001om forslag til Rådets beslutninger
særprogrammer, jf. KOM(2001) 279 endelig udgave
• Den europæiske rumstrategi
• Rammeaftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Den Europæiske Rumorganisation ESA: Kommissionens
præsentation af forslag til forhandlingsdirektiver
SEK(2002) 155 endelig
• Baggrund
Efter gensidig overenskomst mellem EU og ESA om at arbejde for en europæisk rumpolitisk strategi fremlagde den fælles
task force EU/ESA en rapport, som blev drøftet i september 2001 med EU's og ESA's medlemsstater og den europæiske
rumindustri. Under hensyntagen til de råd, der blev givet, offentliggjorde Kommissionen rapporten i meddelelsen "Mod en
europæisk rumpolitik". I lyset af anbefalingerne heri foreslår Kommis sionen, at den indleder formelle forhandlinger med
ESA på vegne af Det Europæiske Fællesskab med henblik på at indgå en rammeaftale, der bidrager til grundlaget for en
gradvis udvikling og gennemførelse af en europæisk rumpolitik.
II. Forslagets indhold
Rammeaftalen skal etablere et fælles grundlag og fælles rammer mellem Det Europæiske Fællesskab (Fællesskabet) og Den
Europæiske Rumorganisation (ESA), som bevæger sig frem mod en europæisk rumpolitik.
Rammeaftalen skal især behandle og klarlægge følgende emner:
1. Støtte til den gradvise udvikling af en europæisk rumpolitik
2. Definition af samarbejdsstrukturen mellem Fællesskabet og ESA.
3. Definition af fælles projekter/programmer og af ESA's potentielle rolle i Fællesskabets rumaktiviteter.
4. Definition af passende ordninger for samordning af projekternes eksterne aspekt.
5. Definition af en passende ordning til koordinering af radiospek-
trumaktiviteter.
6. I bilag til rammeaftalen skal der fastsættes klare operationelle rammer for de sektormæssige samarbejdsområder,
herunder bl.a.
jordobservation, navigation, telekommunikation og dens applikationer, teknologi, radiospektrumpolitik, forskning,
løfteraketter, Den Internationale Rumstation, mv.
Kommissionen skal forhandle på vegne af Fællesskabet i samråd med et særligt udvalg, som Rådet nedsætter for at bistå med
opgaven.
Kommissionen orienterer regelmæssigt Rådet om udfaldet af forhandlingerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462195_0021.png
Det legale grundlag for en aftale vil være TEF art. 170 (samarbejde med tredjelande), og proceduren som beskrevet i art. 300
(aftaler med tredjelande og internationale organisationer) samt KOM(2001) 718 "Mod en europæisks rumpolitik" vedtaget
den 7. december 2001, EU's ministerråds resolution af 16. november 2000, EU's ministerråds konklusioner af 10. december
2001.
III. Europa-Parlamentets udtalelse
Der forventes ikke nogen udtalelse fra Europa-Parlamentet.
II. Høring i Danmark
Forslaget vil alene blive behandlet i EF-Specialudvalget for forskning.
V. Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Aftalen forventes ikke at ville få statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark
VI. Nærhed og proportionalitet
Kommissionen anfører, at EU på baggrund af rumbaserede systemers voksende betydning for gennemførelsen af EU's
generelle politikker har behov for gradvist at udvikle en egentlig rumpolitik. Denne politik bør udarbejdes af alle de
involverede parter, dvs. Europa-Kommissionen, ESA's ledelse og EU's og ESA's medlemsstater, i overensstemmelse med
deres respektive roller.
VII. Forelæggelse i Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for udvalget.
2.
3. Fusion - ITER. Kommissionens forelæggelse af
a. forslag til ændring af forhandlingsdirektiverne for ITER
b. et arbejdsdokument med en analyse af udgifterne til ITER
I. Baggrund
Europa, Japan, Rusland og USA påbegyndte i 1988 et samarbejde med det formål at designe den første eksperimentelle
fusionsreaktor kaldet ITER (International Thermonuclear Experimental Reactor). Formålet med ITER er at påvise, at det er
videnskabeligt og teknologisk muligt at udnytte fusionsenergien på en sikker og miljøvenlig måde.
Det første fuldt færdige design var på plads i 1998, men da det blev klart, at denne konstruktion ville blive for dyr, forlængede
man samarbejdsaftalen til 2001 for at udarbejde et nyt design. Amerikanerne trak sig dog ud af samarbejdet i 1999. Et nyt
færdigt design "Ny ITER" ligger nu klar, og foreløbig har Canada og Frankrig samt Japan udtrykt interesse for at være
værtsorganisation.
Den nye ITER er mindre, billigere (halvdelen af den oprindelige pris på 50 mia. kr.) og har mere begrænsede målsætninger,
idet den dog stadig giver mulighed for - for første gang nogen sinde - at undersøge og kontrollere brændende, reaktor
relevant plasma, som har tilstrækkelig energiforøgelse uden nødvendigvis at blive antændt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462195_0022.png
Til orientering i øvrigt kan oplyses, at byggetiden for Ny ITER forventes at være omkring 10 år. Først efter eksperimenter og
undersøgelser i 10 - 20 år vil man i givet fald være klar til at designe og bygge et demonstrationskraftværk. I denne tidsskala
ses det, at et demonstrationskraftværk tidligst kan stå klar i 2030, og at det nok er mere realistisk at regne med 2040. Først en
årrække derefter vil fusion senergien kunne begynde at få væsentlig betydning for verdens energiforsyning.
Der arbejdes dog p.t. med planer om at springe demonstrationsfasen over og dermed fremskynde tidspunktet for
påbegyndelsen af kommercielt producerende anlæg væsentligt.
II. Forslagets indhold
a) Forslag til ændring af forhandlingsdirektiver for ITER foreligger endnu ikke, men Kommissionen vil på Rådsmøde
(forskning) den 11. marts 2002 fremlægge sit forslag.
b) Arbejdspapiret foreligger endnu ikke, men Kommissionen vil på Rådsmøde (forskning) den 11. marts 2002 fremlægge et
arbejdspapir vedr. omkostningerne for reaktoren (ITER).
III. Europa-Parlamentets udtalelse
Der forventes ikke nogen udtalelse fra Europa-Parlamentet.
IV. Høring i Danmark
Forslag og arbejdspapiret vil blive behandlet i EF-Specialudvalget for forskning.
V. Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Dokumenterne forventes ikke at ville få statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark
VI. Nærhed og proportionalitet
Vi afventer fremkomsten af dokumenterne.
VII. Forelæggelse i Folketingets Europaudvalg
Udvalget vil blive orienteret yderligere om sagen, når dokumenterne foreligger.
2.
3. Biovidenskab og bioteknologi - en strategi for Europa
• Forelæggelse ved Kommissionen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462195_0023.png
KOM(2002) 27 endelig udgave
• Baggrund
Kommissionen fremlagde den 23. januar 2002 meddelelse om en sammenhængende strategi for biovidenskaben og
bioteknologien i Europa. Det Europæiske Råd fastsatte i Lissabon i 2000 et ambitiøst mål om, at EU inden 2010 skal være
den mest konkurrencedygtige og bæredygtige videnbaserede økonomi i verden. Det Europæiske Råd i Stockholm i marts
2001 stadfæstede dette mål ved en beslutning om at opfordre Kommissionen til sa mmen med Rådet at undersøge, hvilke
foranstaltninger der er nødvendige for at udnytte potentialet i bioteknologien fuldt ud og styrke den europæiske
bioteknologisektors konkurrenceevne for at holde trit med de førende konkurrenter, samtidig med at det sikres, at denne
udvikling sker på en måde, som er sund og sikker for forbrugerne og miljøet, og overholder de fælles grundlæggende værdier
og etiske principper.
Som første led i denne proces udsendte Kommissionen et høringsoplæg den 23. september 2001 om en strategisk vision for
biovidenskab og bioteknologi. Høringsoplægget blev udsendt til en bred kreds af interessenter. Danmark udarbejde et
omfattende høringssvar til høringsoplægget, som blev afgivet til Kommissionen den 6. december 2001. Høringssvarene fra
interessenterne er indgået i udarbejdelsen af Kommissionens meddelelse.
• Meddelelsens indhold
Meddelelsen består af to dele:
• En strategidel med en række policyforslag inden for forskning, innovation og regulering.
• En handlingsplan i 30 punkter med forslag til udmøntning af strategien.
Strategidel
a) Potentialet i biovidenskab og bioteknologi og realisering heraf
I afsnit 2 og 3 redegøres for, hvorledes Europa kan drage nytte af det positive potentiale i bioteknologien både på
sundhedsområdet, på fødevareområdet, på miljøområdet og eksempelvis inden for materialeteknologi. Der lægges vægt på at
styrke den europæiske konkurrenceevne, så det bliver muligt at udnytte markedspotentialet. Der redegøres for mulighederne
for gennem en aktiv forsknings- og erhvervspolitik at bringe Europa på omgangshøjde med USA. Der er fokus på at opnå en
bedre sammenhæng mellem den offentlige forskning og innovationen i det private erhvervsliv samt at teknologioverførsel
regionalt og nationalt skal gøres lettere. Endvidere lægges op til, at forskningen fokuseres inden for de områder, hvor der er
et samfundsmæssigt behov.
b) Et nøgleelement i en ansvarlig politik: styring af biovidenskaben og bioteknologien
I afsnit 4 redegøres for nøgleelementerne i skabelsen af en ansvarlig regulering på området. Det understreges, at udviklingen
skal ske i overensstemmelse med samfundsmæssige mål og etiske værdier. Der lægges vægt på fem handlingsområder. 1.
Samfundsmæssige analyser og dialog; 2. Integration af etiske værdier og samfundsmæssige mål;
3. forbrugerens informerede valg og erhvervsdrivendes mulighed for at vælge forskellige metoder og produktionsformer; 4.
Videnskabelige risikovurderinger; 5. Reguleringsprincipper og det indre marked.
c) Europa i verden – svar på globale udfordringer
Afsnit 5 fokuserer på Europas rolle i en global sammenhæng, herunder sikring af konkurrenceevne i forhold til USA og Japan
samt Europas ansvar over for udviklingslandene bl.a. i relation til teknisk bistand, kapacitetsopbygning og
teknologioverførsel.
d) Implementering og sammenhæng mellem politikker, sektorer og aktører.
I afsnit 6 understreges, at Europa må arbejde ud fra et fælles udsyn og sikre sammenhæng i fællesskabspolitikker for at kunne
udnytte potentialet inden for biovidenskaben og bioteknologien. I afsnit 7 lægges op til den efterfølgende handlingsplan.
Handlingsplanen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462195_0024.png
Kommissionen foreslår en række aktiviteter og initiativer, der igangsættes på kort, mellemlangt og langt sigt. De skal
videreudvikles og gennemføres i samarbejde mellem fællesskabet, medlemsstater og øvrige aktører. Der er fokus på
initiativer, der skal forbedre vilkår for biovidenskaben og teknologien bl.a. ved at forbedre uddannelse, tiltrække og fastholde
forskere samt øge støtte og investering i bio teknologiforskning og udvikling. Desuden foreslås netværkssamarbejdet
understøttet.
Kommissionen vil tage initiativ til at nedsætte en gruppe til rådgivning om forbedring af konkurrenceevnen for Europas
bioteknologi samt lave hjælpeaktiviteter for små og mellemstore virksomheder .På styrings- og reguleringsområdet lægger
Kommissionen vægt på en styrket og struktureret dialog med interessenter på området. Kommissionen foreslår derfor, at der
oprettes et bredt sammensat europæisk forum af interes senter.
Kommissionen vil desuden sikre, at de etiske, juridiske og samfundsmæssige aspekter bliver inddraget i Kommissionens
forskningsprojekter gennem blandt andet etiske vurderinger af projektforslag.
Desuden nævnes en række konkrete forslag vedrørende lægemiddellovgivning, sporbarhed og regulering af GMO’er.
Inden for det internationale samarbejde fokuseres på, at Europa fortsat bør spille en førende rolle i udformning
internationale retningslinier. Det anføres, at Europa har et særligt ansvar over for udviklingslandene inden for landbrug,
genetiske ressourcer og sundhed.
Endelig vil Kommissionen styrke sin generelle indsats vedr. teknologiske fremsynsprojekter.
• Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om meddelelsen.
• Høring i Danmark
Meddelelsen er endnu ikke sendt i høring.
• Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vil ikke i sig selv have statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark. I Kommissionens
meddelelse er der ikke direkte forudset ny lovgivning på Fællesskabsplan.
• Nærhed og proportionalitet
Kommissionen ønsker ifølge meddelelsen at bidrage aktivt til overvejelserne omkring de etiske og samfundsmæssige
spørgsmål og til at tackle udfordringerne på bioteknologiområdet. Det er Kommissionens opfattelse, at disse spørgsmål kun
delvist kan tages op af Fællesskabet, for så vidt som de fleste af dem afhænger af mange andre offentlige og private aktører.
På nogle omr&a ring;der som produktgodkendelse, beskyttelse af det indre marked, landbrugs- og handelspolitik, har
Fællesskabet ifølge meddelelsen enekompetence. På andre områder har Fællesskabet ingen kompetence eller deler den med
medlemsstaterne.
Regeringen vil forholde sig konkret til de forslag, der vil blive udmøntet som et led i handlingsplanen.
• Forelæggelse i Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt for udvalget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462195_0025.png