Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 408
Offentligt
1462178_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 408)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
4. marts 2002
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets supplerende grundnotat om
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om etablering af en fællesskabsramme for
støjklassificering af civile subsoniske jetfly med henblik på beregning af støjafgifter, KOM(2001) 74 endelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462178_0002.png
Trafikministeriet
Notat
Dato
J.nr.
Sagsbeh.
Org. enhed
: 25. februar 2002
: 222-113
: JN
: 2. Kontor
Supplerende grundnotat om Kommissionens forslag til Europaparlamentets og Rådets direktiv om etablering af
en fællesskabsramme for støjklassificering af civile subsoniske jetfly med henblik på beregning af støjafgifter
KOM(2001) 74 endelig.
Der henvises til tidligere fremsendt grundnotat af 18. januar 2002.
Kommissionens forslag har været sendt i høring hos følgende organisationer og selskaber: Københavns Lufthavne A/S,
Billund Lufthavn, DANSAM, SAS, Maersk Air, Premiair, Cimber Air, SUN Air of Scandinavia, Sterling European Airlines,
Star Air, MUK Air, AOPA Danmark, Erhvervsflyvningens Sammenslutning og Erhvervenes Trafikudvalg.
Af høringssvarene fra disse fremgår følgende:
Københavns Lufthavne A/S
finder, at det foreliggende forslag afskærer lufthavnsselskabet fra endnu en mulighed for at påvirke
udviklingen i støjbelastningen i Københavns Lufthavn, idet forslaget ikke vurderes at være tilstrækkelig til at sikre en
miljømæssig effektivitet af en støjafgiftsordning som alternativ til indførelse af driftsrestriktioner.
Københavns Lufthavne A/S finder at gradueringen af støjafgifter med en højst en faktor 20 ikke er tilstrækkelig.
Københavns Lufthavne A/S vurderer, at den foreslåede fællesskabsramme for støjklassificering er kompliceret, idet der på
den enkelte lufthavn kræves meget detaljerede oplysninger om det enkelte flys registrerede støjdata.
SAS
ser positivt på en harmonisering af klassificeringssystemer som grundlag for støjafgifter i et fælles system inden for EU.
SAS ser helst internationale løsninger fremfør nationale og lokale initiativer, og peger i den forbindelse på , at ICAO
principper om miljøafgifter bør respekteres.
SAS peger på at systemet bør være transparent så det tydeligt fremgår hvad afgifterne anvendes til.
SAS finder ikke, at afgifterne bør udgøre generelle indtægter til lufthavnene eller til nationale skatter, men anvendes til de
støjformål, de er beregnet på. Afgifterne skal samtidig være konkurrenceneutrale.
SAS understreger vigtigheden af, at støjafgifter kun anvendes, når det findes et defineret behov for at imødegå støj. SAS
finder, at foranstaltningerne bør afvejes udfra en samlet og omkostningseffektiv bedømmelse.
Premiair
oplyser, at selskabet generelt er mod støjrestriktioner, idet der er erfaringer for konkurrenceforvridning.
Premiair finder det positiv at direktivforslaget understreger, at der ikke er tale om at generere indtjening, men skal være
omkostningsneutralt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462178_0003.png
Premiair mener, at afgiften bør korrigeres efter at store fly pr. transporteret passager (eller anden lasteenhed) støjer mindre.
Dette fremgår ikke af formlen som er anført i bilaget.
Premiair stiller generelt spørgsmål ved forståelsen af formlen i bilaget.
Endelig stiller Premiair spørgsmål ved, hvem der med tiden skal betale, hvis de støjsvage fly forsvinder.