Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 411
Offentligt
1462175_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 411)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
FKU, Alm. del - bilag 136 (Løbenr. 7088)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
4. marts 2002
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og Erhvervsministeriets grundnotat om
meddelelse fra Kommissionen om biovidenskab og bioteknologi – En strategi for Europa – KOM(2002)27.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462175_0002.png
Meddelelse fra Kommissionen om
biovidenskab og bioteknologi - En
strategi for Europa - KOM(2002) 27
Resumé
20. februar 2002
BioTIK-Sekretariatet
Sag 125/1-227
Kommissionen vedtog den 23. januar
2002 en meddelelse om biovidenskab og
bioteknologi – En strategi for Europa.
Meddelelsen indeholder to dele. Et
strategioplæg,
hvor
Kommissionen
redegør for bioteknologiens tekniske og
erhvervsmæssige potentiale og vilkår,
elementerne
i
en
ansvarlig
og
tillidsskabende
regulering
og
de
internationale relationer. Kommissionen
lancerer på baggrund heraf en 30 punkts-
handlingsplan, der ealisere visionerne i
strategidelen. Meddelelsen har ingen
lovgivningsmæssige konsekvenser.
Baggrund og indhold
Meddelelsen er et led i opfyldelsen af de
udviklingsmæssige mål fra Det Europæiske
Råds møde i Lissabon i 2000 om, at EU i 2010
skal være den mest konkurrencedygtige og
bæredygtige vidensbaserede økonomi i verden.
Konkret følger meddelelsen op på Det
Europæiske Råds møde i Stockholm i marts
2001, hvor det besluttedes at opfordre
Kommissionen til sammen med Rådet
at u
ndersøge, hvilke foranstaltninger der er nødvendige for
at udnytte potentialet i bioteknologien fuldt ud og styrke
den europæiske bioteknologisektors konkurrenceevne for
at holde trit med de førende konkurrenter, samtidig
med at det sikres, at denne udvikling sker på en måde,
som er sund og sikker for forbrugerne og miljøet, og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462175_0003.png
overholder de fælles grundlæggende værdier og etiske
principper.
Kommissionen udsendte på baggrund
heraf den 23. september 2001 et
høringsoplæg om indholdet af en
strategisk vision for biovidenskab og
bioteknologi. Høringsoplægget blev
udsendt til en bred kreds af
interessenter. Den danske regering
afgav sit høringssvar den 20.
december.
Høringssvarene
fra
interessenterne
er
indgået
i
udarbejdelsen af meddelelsen.
Meddelelsen indeholder to dele:
1. En strategidel med en række policyudmeldinger på de enkelte områder.
2. En handlingsplan i 30 punkter med konkrete foranstaltninger.
Strategidelen indeholder følgende afsnit:
a. Udnyttelsen af potentialet
I afsnit 2 og 3 redegøres for, hvorledes Europa kan drage nytte af det positive potentiale i
bioteknologien både på det medicinske område og på fødevareområdet. Der redegøres for
mulighederne for gennem en aktiv erhvervspolitik at bringe Europa på omgangshøjde med USA og
herunder mulighederne for at få en bedre sammenhæng mellem den offentlige forskning og
innovationen i det private erhvervsliv. Endvidere l&ae lig;gges op til at forskningen fokuseres inden
for de områder, hvor der er et samfundsmæssigt behov.
b. En ansvarlig og tillidsskabende regulering
I afsnit 4 redegøres for nøgleelementerne i skabelsen af en ansvarlig regulering på området. Der
lægges vægt på fem handlingsområder. 1. Samfundsmæssige analyser og dialog; 2. Integration af
etiske værdier og samfundsmæssige mål; 3. Forbrugerens informerede valg; 4. Videnskabelige
risikovurderinger; 5. Tilpasning af regulering til det indre marked.
c. De internationale relationer
I afsnit 5 opregnes den internationale kontekst i forhold til de transatlantiske relationer, og forholdet
til udviklingslandene, herunder styrkelsen af tekniske og reguleringskompetencer.
d. Sammenhæng og handling
I afsnit 6 redegøres for, at hvorledes en skabelse af sammenhæng mellem de enkelte politikområder en forudsætning for
en succesfuld strategi, og i afsnit 7 lægges op til den efterfølgende handlingsplan.
Handlingsplanen indeholder følgende punkter:
A. Udnyttelsen af potentialet
Punkt 1:
Sammen med medlemsstaterne vil Kommissionen udpege de områder, hvor man skal sætte ind og forbedre
uddannelsesniveauet, samt efteruddanne den eksisterende arbejdskraft.
Punkt 2:
Sammen med medlemstaterne vil Kommissionen undersøge mulighederne for at tage initiativer til at tiltrække og
fastholde kvalificerede forskere.
Forskning:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462175_0004.png
Punkt 3:
Kommissionen vil øge støtten til bioteknologisk forskning, udvikling, afprøvning og uddannelsesaktiviteter under
rammerne af 6. rammeprogram for forskning. Bioteknologiforskningen vil blive understøttet af de heri prioriterede
forskningstemaer, der blandt andet omfatter: Genomik og bioteknologi i sundhedens tjeneste; nanoteknologi;
fødevaresikkerhed og sundhedsrisici; bæredygtig udvikling samt borgere og styreformer.
Ledelse og juridisk bistand:
Punkt 4:
Kommissionen opfordrer medlemslandene til at understøtte netværksdannelsen blandt ledere af bioteknologiske
virksomheder, og fremme samarbejdet med juridiske institutioner og advokatfirmaer.
Udnyttelse af intellektuelle rettigheder:
Punkt 5:
Kommissionen vil arbejde for opbygningen af et solidt, harmoniseret og økonomisk overkommeligt
patentsystem på bioteknologiområdet. Kommissionen opfordrer i den forbindelse blandt andet til, at Rådet vedtager
forordningen om EF-patentet, og at medlemsstaterne og Kommissionen præciserer reglerne om ejerskab til intellektuel
ejendom fra offentlig forskning.
Kapitalgrundlaget:
Punkt 6: Kommissionen vil sammen med den Europæiske InvesteringsBank (EIB) styrke kapitalgrundlaget for
bioteknologivirksomheder.
Punkt 7:
Kommissionen vil styrke indsatsen i "Biotechnology and Finance Forum", der er et samarbejdsorgan, der skal
styrke bindeleddene mellem Bioteknologindustrien og den finansielle sektor.
Netværk i Europa
Punkt 8:
Kommissionen vil oprette en web-portal, der blandt andet skal informere om Kommissionens arbejde med
bioteknologi.
Punkt 9:
Kommissionen vil forstærke samarbejdet mellem bioteknologiregioner på tværs af landegrænser gennem
blandt andet Interreg-programmerne. Kommissionen vil sætte fokus på at styrke de specifikke ekspertiser i Europas
bioteknologi-regioner.
En proaktiv rolle for offentlige myndigheder
Punkt 10:
Kommissionen vil etablere et kontaktnetværk til relevante ministerier i medlemslandene. Kommissionen vil
endvidere nedsætte en gruppe til rådgivning om forbedring af konkurrenceevnen for Europas bioteknologi.
Punkt 11:
Kommissionen vil lave hjælpeaktiviteter for små og mellemstore virksomheder og lave en guide til regler på
bioteknologiområdet.
Punkt 12:
Kommissionen vil lave et program for måling af relevante elementer i den bioteknologiske
erhvervsfremmepolitik.
B. Et nøgleelement i en ansvarlig politik: Styring af biovidenskaben og bioteknologien
Samfundsanalyser og dialog
Punkt 13:
Kommissionen lægger op til, at der skal føres en løbende dialog med aktørerne på området om de
samfundsmæssige mål og midler på bioteknologiområdet. Man planlægger bl.a. at oprette et konsultativt forum.
Endvidere planlægger man at fremme opmærksomheden og debatten om, hvilke videnskabelige paradigmer
risikovurderingerne udføres under.
Udvikling af biovidenskab og bioteknologi i overensstemmelse med etiske værdier og samfundsmæssige mål
Punkt 14:
Kommissionen vil sikre at de etiske, juridiske og samfundsmæssige aspekter bliver inddraget i
Kommissionens forskningsprojekter gennem blandt andet etiske vurderinger af projektforslag. Der påtænkes at
igangsætte et arbejde med udvikling af kriterier for vurdering af nytte kontra risiko.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462175_0005.png
Punkt 15:
Kommissionen vil forstærke European Group of Ethics’s (EGE’s) rolle, samt fremme netværksdannelsen
mellem etiske komiteer.
Punkt 16:
Kommissionen vil sammen med relevante aktører søge at identificere på hvilke områder, det kan lade sig gøre
at udarbejde etiske standarder og guidelines for virksomheder og forskningsinstitutioner m.m.
Efterspørgsels-drevne anvendelser gennem et informeret valg
Punkt 17:
Kommissionen vil undersøge hvilke virkemidler, der kan sikre de konventionelle og økologiske bedrifters
fortsatte levedygtighed.
Regulering af lægemidler
Punkt 18:
Kommissionen vil opfordre Rådet og Parlamentet til at fremskynde vedtagelsen af tre lovforslag, der blandt
andet indebærer en styrkelse af det faglige niveau for risikovurderingen og hurtigere procedurer for produkter med stor
betydning for sundheden
Initiativer til regulering af GMO – kort sigt
Punkt 19:
Kommissionen vil opfordre til, at Rådet og Parlamentet vedtager de to forordninger om henholdsvis sporing
og mærkning af genmodificerede produkter og godkendelse af genmodificerede fødevarer og foderstoffer.
Punkt 20:
Kommissionen vil færdiggøre sine forslag om blandt andet miljøansvar, og implementering af biosikkerheds-
protokollen
Punkt 21:
Kommissionen vil udvikle retningslinier, der ensretter og effektiviserer myndighedsbehandlingen af
ansøgninger om miljøtilladelse til genmodificerede produkter.
Initiativer til regulering af GMO
lang sigt
Punkt 22:
Kommissionen vil foreslå muligheder for forbedring og effektivisering af behandlingen af miljøtilladelser til
genmodificerede produkter.
Punkt 23:
Kommissionen vil udvikle metoder til at overvåge de miljømæssige konsekvenser.
C. Europa og verden – Svar på globale udfordringer
Den europæiske dagsorden for internationalt samarbejde
Punkt 24:
Kommissionen vil fortsætte med at spille en ledende rolle i udviklingen af internationale retningslinier for
reguleringen af bioteknologi.
Europas ansvarlighed overfor udviklingslandene
Punkt 25:
Kommissionen vil støtte en lokalt baseret udvikling af både traditionelle og bioteknologiske afgrøder.
Punkt 26:
Kommissionen vil støtte bevarelsen og den bæredygtige udnyttelse af de genetiske ressourcer.
Punkt 27:
Kommissionen vil sammen med medlemsstaterne søge at konkretisere det internationale fællesskabs
forpligtigelse til at bekæmpe alvorlige fattigdomsrelaterede sygdomme såsom HIV/AIDS, malaria m.m.
Punkt 28:
Kommissionen vil understøtte en ansvarlig udnyttelse af bioteknologien gennem støtte til
kompetenceopbygning i forbindelse med implementering af biosikkerheds-protokollen.
D. Implementering og sammenhæng mellem politikker, sektorer og aktører
Punkt 29:
Kommissionen vil styrke sin generelle indsats i forhold til iværksættelsen af teknologiske fremsynsprojekter
og søge at koordinere debatinitiativer imellem medlemslandene.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462175_0006.png
Punkt 30:
Kommissionen vil lave en række rapporter, der følger op på samtlige initiativer.
1. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om meddelelsen.
1.
Nærheds- og proportionalitets princippet
Kommissionen ønsker ifølge meddelelsen at bidrage aktivt til overvejelserne omkring blandt andet de etiske og
samfundsmæssige spørgsmål og til at tackle udfordringerne på bioteknologiområdet. Det er Kommissionens opfattelse,
at disse spørgsmål kun delvist kan tages op af Fællesskabet, for så vidt som de fleste af dem afhænger af mange andre
offentlige og private aktører. Kom missionen udtaler, at på nogle områder som produktgodkendelse, beskyttelse af det
indre marked, landbrugs- og handelspolitik, har Fællesskabet ifølge meddelelsen enekompetence. På andre områder har
Fællesskabet ingen kompetence eller deler den med medlemsstaterne.
Regeringen er enig i den overordnede sondring mellem Fællesskabets kompetence på
harmoniserede områder og øvrige områder med national eller delt kompetence. Regeringen vil
endvidere forholde sig konkret de forslag, der vil blive udmøntet som et led i handlingsplanen.
1.
Gældende dansk ret
Meddelelsen har ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
2.
Høring
Meddelelsen vil blive sendt i bred høring blandt danske interessenter. Notat om resultatet af denne
høring vil blive tilsendt Folketingets Europaudvalg.
1.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
2.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Gennemførelsen af punkterne i Kommissionens meddelelse vil sandsynligvis fremme den bioteknologiske sektor i
Europa, hvilket alt andet lige vil have en positiv samfundsøkonomisk effekt.
3.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Regeringens høringssvar til Kommissionens høringsoplæg om en strategisk vision for biovidenskab og bioteknologi
KOM(2001) 454 blev fremsendt til Folketingets Europaudvalg den 21. december 2001.