Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 484
Offentligt
1462102_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 484)
telekommunikationsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
13. marts 2002
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 22. marts 2002 – dagsordenspunkt rådsmøde
(transport og telekommunikationsministre) den 25.-26. marts 2002 – vedlægges Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udviklings notat over de punkter, der forventes optaget på dagsordenen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462102_0002.png
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg vedrørende Rådsmøde
(transport og telekommunikation) den 25.-26. marts 2002
Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og
Udvikling
12. marts 2002
FSKT 102
Dagsordenen for Rådsmødet forventes at omfatter:
TELEKOMMUNIKATION
1. - Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om ændring af beslutning nr. 1719/1999/EF om en række
retningslinjer, herunder fastlæggelse af projekter af fælles interesse, for transeuropæiske net til elektronisk
dataudveksling mellem administrationerne (IDA)
- Forslag Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om ændring af afgørelse nr. 1720/1999/EF om fastlæggelse af en
række aktioner og foranstaltning med henblik på at sikre interoperabilitet mellem og adgang til transeuropæiske net til
elektronisk dataudveksling mellem administrationer (IDA).
– KOM(2001) 507 endelig
– fælles indstilling s. 2
1.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om ændring af bilag 1 til beslutning nr. 1336/97/EF om et sæt
retningslinier for transeuropæiske telenet
KOM(2001) 742
– fælles indstilling s. 6
1. Kommissionens meddelelse om eEurope 2002: Tilgængeligheden af offentlige websteder og deres indhold
KOM(2001) 529
– vedtagelse af Rådsresolution s. 9
2.
Informationssamfundet: Opfølgning på konklusionerne fra Det Europæiske Rådsmøde i Barcelona om
handlingsplanen eEurope2002.
– information fra formandskabet og udveksling af synspunkter. s. 12
1. Internet administration
– orientering ved Kommissionen s. 14
ad dagsordenens punkt 1
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og
Udvikling
12. marts 2002
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462102_0003.png
Kommissionens meddelelse om evaluering af IDA II samt
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om ændring af beslutning nr. 1719/1999/EF om en
række retningslinjer, herunder fastlæggelse af projekter af fælles interesse, for transeuropæiske net til
elektronisk dataudveksling mellem administrationerne (IDA)
forslag Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om ændring af afgørelse nr. 1720/1999/EF om
fastlæggelse af en række aktioner og foranstaltning med henblik på at sikre interoperabilitet mellem og
adgang til transeuropæiske net til elektronisk dataudveksling mellem administrationer (IDA).
• KOM(2001) 507 endelig
• fælles indstilling
Resumé: IDA programmet har til formål at fremme udbygningen af IT-systemer til elektronisk udveksling af data mellem medlemsstaternes
administrationer og Fællesskabets institutioner. Ændringerne til det eksisterende program omfatter bl.a., at:
• der bl.a. åbnes mulighed for, at ikke EU-medlemsstater kan deltage i programmet,
• der skabes finansielt grundlag for en fortsættelse af programmet,
• anvendelsesområdet for programmet udvides, bl.a. til at omfatte e-Government aktiviteter under eEurope handlingsplanen.
Baggrund og indhold
Kommissionen godkendte den 14. september 2001 meddelelsen om IDA II-programmet. Meddelelsen indeholder dels en
evaluering af de seneste års udvikling af IDA II programmet og dels forslag til ændringer af det IDA II program, der blev
besluttet i 1999, og som løber frem til udgangen af 2004.
Forslagene er baseret på Traktatens artikel 156 og vedtagelse skal ske i overensstemmelse med fremgangsmåden i artikel 251
om fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet.
IDA programmet (Interchange of Data between Administrations) har til formål at fremme udbygningen af IT-systemer til
elektronisk udveksling af data mellem medlemsstaternes administrationer og med - samt imellem - Fællesskabets institutioner.
Det overordnede mål er at gennemføre aktiviteter, der kan sikre effektiv administration og effektivt administrativt samarbejde
i forhold til realiseringen og udbygningen af det indre marked. Dette er udmøntet dels i en række sektorspecifikke projekter
og dels gennem en række fælles projekter, der har haft til formål at etablere fælles tjenester, som sektorprojekterne kan drage
nytte af.
IDA programmet gennemføres af Kommissionens Generaldirektorat for Erhvervspolitik, der har det overordnede
budgetansvar og har ansvar for de fælles projekter. Sektorprojekterne gennemføres af Kommissionens relevante
tjenestegrene i samarbejde med repræsentanter for de tilsvarende myndigheder i medlemslandene. Der gennemføres bl.a.
projekter indenfor sundhedsområdet, landbrugs- og fiskeriområdet, det sociale område, miljøområd et, statistikområdet og
arbejdsmarkedsområdet.
IDA II programmet er baseret på to retsakter:
• Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 1719/1999/EF om en række retningslinjer, herunder fastlæggelse af
projekter af fælles interesse, for transeuropæiske net til elektronisk dataudveksling mellem administrationerne (IDA)
• Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1720/1999/EF om fastlæggelse af en række aktioner og foranstaltning
med henblik på at sikre interoperabilitet mellem og adgang til transeuropæiske net til elektronisk dataudveksling
mellem administrationer (IDA)
De to forslag indholder ændringer til begge retsakter. Ændringerne er begrundet i følgende tre forhold:
1. Der skabes grundlag for, at IDA programmet kan udvides til også at kunne omfatte Malta, Tyrkiet, ansøgerlandene
samt andre ikke EU-medlemsstater. Anvendelse af de fælles IDA faciliteter skal finansieres af landene selv, og
deltagelse forudsætter opfyldelse af en række betingelser. Endvidere ønskes udvalgsproceduren tilpasset til den
nuværende praksis for udvalg (komitologi).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462102_0004.png
2. Der skabes formelt grundlag for finansiering for perioden 2002 - 2004. Den samlede budgetramme i perioden 2002-
2004 angives til 74,0 mio. Euro, idet de årlige bevillinger godkendes af budgetmyndigheden inden for rammerne af de
finansielle overslag. Tilsvarende var budgetrammen for IDA-II i perioden 1998-2000 angivet til 71,6 mio. Euro.
3. Der skabes grundlag for, at IDA II programmet også kan omfatte nye initiativer f.eks. til udmøntning af dele af
e-Europe handlingsplanen og til etablering af tjenester som understøtter samarbejde på det juridiske område eller
samarbejde på uddannelses- og kulturområdet.
Kommissionen er ansvarlig for udmøntningen af programmet, og TAC komiteen (Telematics between Administrations
Committee) med repræsentanter fra alle medlemslande samarbejder med Kommissionen om programmets gennemførelse.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling varetager den danske repræsentation i TAC. Dette sker i samarbejde med
en dansk baggrundsgruppe med repræsentanter for de ministerier, der deltager i sektorprojekter.
Formandskabet lægger op til, at der opnås fælles indstilling på Rådsmødet (transport og telekommunikation) den 25. -26.
marts 2002.
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet har ikke afgivet udtalelse om forslaget.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Det vurderes, at ændringerne er i overensstemmelse med princippet om nærheds- og proportionalitet, idet effektiviseringen
af informationsudvekslingen mellem medlemsstaternes administrationer og med Fællesskabets institutioner ikke i fuldt
omfang kan gennemføres af medlemsstaterne hver for sig.
Gældende dansk ret
Der er ingen dansk lovgivning på området.
Dansk høring
Ministeriet udsendte den 31. oktober 2001 meddelelsen med forslagene i bred høring.
Der indkom høringssvar fra LO, Dansk Internet Forum (DIFO), Danske Dagblades Forening, HK, Butler Networks A/S,
Telekommunikationsindustrien i Danmark, Realkreditrådet, Advokatrådet og Det centrale Handicapråd.
Der var ingen bemærkninger fra Dansk Internet Forum (DIFO), Danske Dagblades Forening, HK, Butler Networks A/S,
Telekommunikationsindustrien i Danmark, Realkreditrådet, Advokatrådet og Det centrale Handicapråd.
Der var følgende bemærkning:
LO finder det generelt vigtigt, at aktionen indenfor IDA-programmet gavner borgeren, brugerne, men også erhvervslivet i
Europa. LO støtter, at IDA-programmet udvides til også at omfatte kommende medlemslande af EU samt andre lande. LO
støtter endvidere, at IDA-programmet også kan omfatte nye aktiviteter i relation til handlingsplanen for eEurope. Endeligt er
det vigtigt for LO, at det foreslåede katalog over allerede opnåede fælles tje nester udarbejdes hurtigst muligt.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
De to forslag til ændring af hhv. beslutning nr. 1719/1999/EF og afgørelse nr. 1720/1999/EF har hverken
lovgivningsmæssige eller nye statsfinansielle konsekvenser, idet den samlede bevilling på 74 mio. Euro forudsættes afholdt
inden for rammerne af det eksisterende EU-budget.
Tidligere forelæggelser
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg ved samlenotat af 3. oktober forud for Rådsmøde (transport og
telekommunikation) den 15. og 16. oktober 2001.
ad dagsordenens punkt 2
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og
Udvikling
12. marts 2002
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462102_0005.png
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om ændring af bilag 1 til beslutning nr. 1336/97/EF om
et sæt retningslinier for transeuropæiske telenet
• KOM(2001) 742
• fælles indstilling
Resumé: Ifølge beslutning nr. 1336/97/EF skal Kommissionen i lyset af den tekniske udvikling og de indhøstede
erfaringer fremlægge et forslag til revision af beslutningens bilag 1, som fastlægger projekter af fælles interesse.
Forslaget indebærer, at bilag 1 erstattes af et revideret bilag 1 til den aktuelle beslutning.
Baggrund og indhold
Forslaget om ændring af bilag 1 til beslutning nr. 1336/97/EF om et sæt retningslinier for transeuropæiske telenet blev
godkendt af Kommissionen den 14. december 2001.
Forslaget er baseret på Traktatens artikel 156 og vedtagelse skal ske i overensstemmelse med fremgangsmåden i artikel 251
om fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet.
TEN-Telecom startede i 1993 og er et fællesskabsprogram, der støtter transeuropæiske telenet og –tjenester. Der er etableret
tilsvarende programmer inden for områderne transport og energi, og for de 3 områder (transport, tele og energi) gælder der
fælles finansielle regler med vilkår og procedurer for tildeling af støtte fra Fællesskabet.
I 1997 blev den nuværende beslutning om et sæt retningslinjer for transeuropæiske telenet vedtaget. Heraf fremgår, at
Kommissionen hvert 3. år forelægger en beretning om gennemførelse af beslutningen samt foreslår passende forslag til
revision af bilag 1.
Programmet lægger særligt vægt på målsætningen om et informationssamfund for alle ved at fremskynde indførelsen af
offentlige tjenester for borgerne, især på områder, hvor Europa har et konkurrenceforspring. I overensstemmelse med
retningslinjerne for programmet vil TEN-Telecom tilskynde til flere projekter vedrørende administration på lokalt, regionalt,
nationalt og europæisk plan med henblik på at tilv ejebringe tjenester af stor værdi for samfundet. Der vil blive ydet støtte til
innovative systemer og tjenester, der bidrager til en mere effektiv offentlig administration på europæisk, nationalt, regionalt
og lokalt plan, herunder omstrukturering af de administrative processer med det formål at lette interoperabiliteten på
europæisk plan.
Programmet vil få en klarere profil derved, at antallet af områder, der støttes, reduceres fra 18 til 7, og der indføres en
målrettet informationsstrategi. Sidstnævnte indbærer, at programmet får et nyt kaldenavn, ‘e-TEN’, der i højere grad leder
tanken hen på applikationer og tjenester og nedtoner tele-infrastrukturaspektet.
Det understreges i bilaget, at TEN-Telecom skal være markedsorienteret, og således tilskynder til indsendelse af forslag om
implementering af innovative tjenester i offentlighedens interesse.
På Rådsmødet (transport og telekommunikation) den 25.-26. marts 2002 forventes der vedtaget fælles indstilling til forslaget.
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet har ikke afgivet udtalelse om forslaget.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Det vurderes, at ændringerne er i overensstemmelse med princippet om nærheds- og proportionalitet, da projekterne er af
fælles interesse i EU og ikke kan gennemføres af medlemsstaterne hver for sig.
Gældende dansk ret
Der er ingen dansk lovgivning på området.
Dansk høring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462102_0006.png
Forslaget til beslutning om ændring af bilag 1 til beslutning nr. 1336/97/EF har ikke være sendt i høring.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget til ændring af bilag 1 til beslutning nr. 1336/97/EF har hverken statsfinansielle eller lovgivningsmæssige
konsekvenser.
Tidligere forelæggelser
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
ad dagsordenens punkt 3
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og
Udvikling
12. marts 2002
Kommissionens meddelelse om eEurope 2002: Tilgængeligheden af offentlige websteder og deres indhold
• KOM(2001) 529
• vedtagelse af Rådsresolution
Resumé: På Rådsmødet (transport og telekommunikation) den 25.-26. marts 2002 ønsker det spanske formandskab at
præsentere et udkast til en Rådsresolution om eEurope handlingsplan: Tilgængelighed af offentlige websteder og deres
indhold med henblik på vedtagelse. Resolutionsudkastet indeholder opfordringer til handling i hhv. medlemslandene og
Kommissionen for at forbedre tilgængeligheden af offentlige websteder og deres indhold for handicappede og ældre.
Baggrund og indhold
Kommissionen godkendte den 25. september 2001 en meddelelse om eEurope 2002: Tilgængeligheden af offentlige
websteder og deres indhold. Kommissionen præsenterede meddelelsen på Rådsmøde (transport og telekommunikation) den
15.-16. oktober 2001.
Det spanske formandskab følger op på Kommissionens meddelelse med ønsket om vedtagelse af en Rådsresolution om
eEurope handlingsplan: Tilgængelighed af information på Rådsmødet (transport og telekommunikation) den 25.-26. marts
2002.
Formålet med resolutionen er at understrege det fortsatte behov for at lette adgangen for de 37 mio. europæere med
handicap ved særligt at henvise til Web Access initiative (WAI) og tilhørende retningslinjer samt pege på behovet for løbende
at gøre web-designere opmærksomme på retningslinjerne.
Resolutionsudkastet består indholdsmæssigt af et afsnit med opfordringer til en række handlinger i medlemsstaterne og i
Kommissionen. Derudover er der henvisning til Kommissionens meddelelse og WAI retningslinierne.
Afsnittet med opfordringer til handling i medlemsstaterne og Kommissionen indeholder følgende elementer:
• Implementering af særlige og tilstrækkelige tiltag til at opnå tilgængelighed af alle offentlige websteder.
• Overvågning af fremskridt med hensyn til gennemførelsen af retningslinierne samt udviklingen af fælles metoder og
sammenlignelige data til brug evaluering af fremskridtene.
• Opmærksomhed på behovet for krav om implementering af retningslinierne forinden der fx ydes offentlig støtte til
udvikling af websteder.
• Deltagelse af Kommissionen og medlemsstaterne i det europæiske handicapår i 2003
• Permanent dialog mellem medlemsstaterne, Kommissionen og organisationer for handicappede og ældre.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462102_0007.png
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om resolutionsudkastet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
En vedtagelse af resolutionsudkastet skønnes ikke at have konsekvenser for hverken nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Gældende dansk ret
Der er ingen dansk lovgivning på området.
Dansk høring
Resolutionsudkastet er ikke sendt i høring.
Kommissionens meddelelse om eEurope 2002: Tilgængeligheden af offentlige websteder og deres indhold blev sendt i bred
høring den 31. oktober 2001.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Den foreslåede Rådsresolution har i sig selv hverken statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser.
Tidligere forelæggelser
Resolutionsudkastet er ikke tidligere blevet forelagt Folketingets Europaudvalg. Dog har Kommissionens meddelelse om
eEurope 2002: Tilgængeligheden af offentlige websteder og deres indhold tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
ved samlenotat af 3. oktober forud for Rådsmøde (transport og telekommunikation) den 15.-16. oktober 2001.
ad dagsordenens punkt 4
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og
Udvikling
12. marts 2002
Informationssamfundet: Opfølgning på konklusionerne fra Det Europæiske Rådsmøde i Barcelona om
handlingsplanen eEurope2002.
- Information fra formandskabet og udveksling af synspunkter.
Resumé: Det Europæiske Rådsmøde i Feira i 2000 godkendte handlingsplanen "eEurope 2002 – et informationssamfund
for alle". Handlingsplanen udstikker mål og prioriteter for EU’s politik for informationssamfundet. Det Europæiske
Rådsmøde i Barcelona den 15. – 16. marts 2002 forventes at tilkendegive støtte til, at der udarbejdes en opfølgning på
handlingsplanen, som skal løbe til 2005.
Baggrund og indhold
På Det Europæiske Rådsmøde i Feira 19.–20. juni 2000 tilsluttede stats- og regeringscheferne sig handlingsplanen "eEurope
2002 – et informationssamfund for alle" og henstillede til alle aktører at sørge for en fuldstændig og rettidig gennemførelse af
planen.
Handlingsplanen udstikker mål og prioriteter for EU’s politik for informationssamfundet, herunder identifikation af områder,
hvor det er nødvendigt at vedtage EU-lovgivning, og hvor udviklingen af infrastruktur og tjenester skal styrkes. Initiativets
formål er at få Kommissionen og de enkelte medlemsstater til at sætte tempoet op med hensyn til at få alle europæerne "på
internettet" og sikre, at EU bevarer en global ko nceevne og dermed kan høste fordelene af informationssamfundets
udvikling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462102_0008.png
Handlingsplanen er alene politisk forpligtende og indeholder ingen selvstændig finansiel ramme. Alle initiativer i
handlingsplanen skal realiseres inden udgangen af 2002.
Handlingsplanen er inddelt i tre centrale mål:
1. Billigere, hurtigere og sikrere Internet
2. Investering i mennesker og kvalifikationer
3. Stimulering af brugen af Internet
På Det Europæiske Rådsmøde i Barcelona den 15. – 16. marts 2002 forventes stats- og regeringscheferne at tilkendegive
støtte til, at der udarbejdes en opfølgning på handlingsplanen, som skal løbe til 2005. Kommissionen forventes i slutningen af
maj 2002 at godkende et udkast til opfølgning, og denne handlingsplan vil skulle godkendes på Det Europæiske Rådsmøde i
Sevilla i juni 2
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa- Parlamentet har ikke forholdt sig til spørgsmålet om en eventuel forlængelse af eller opfølgning på eEurope
handlingsplanen.
Nærhed og proportionalitet
eEurope er en del af Lissabon-processen og er baseret på den "åbne koordinationsmetode", hvor der fastsættes politisk
forpligtende mål med specifikke tidsfrister. Der opstilles kvantitative og kvalitative indikatorer og benchmarks for
målopfyldelsen og etableres "best practice". Den nuværende handlingsplan og en eventuelt forlængelse vil være i
overensstemmelse med både nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Gældende dansk ret
Der er ikke lovgivning i Danmark vedrørende eEurope-initiativet.
Dansk høring
Spørgsmålet om en eventuel forlængelse af eller opfølgning på eEurope-handlingsplanen har ikke været sendt i høring.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Drøftelsen har hverken statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser.
Tidligere forelæggelser
Spørgsmålet om en eventuel forlængelse af eller opfølgning på eEurope-handlingsplanen har ikke tidligere været forelagt
Folketingets Europaudvalg.
ad dagsordenens punkt 5
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og
Udvikling
12. marts 2002
Internet administration
– orientering ved Kommissionen
Resumé: Kommissionen vil på Rådsmødet 25.-26. marts 2002 orientere om perspektiverne for en omstrukturering af
ICANN på baggrund af den seneste drøftelse i GAC (den rådgivende komité under ICANN) den 11.-12. marts 2002.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462102_0009.png
ICANNs formand har fremlagt et papir af 1. marts 2002 med forslag til en omstrukturering af ICANN. Forslaget peger
overordnet på tre problemstillinger, som bør løses i en omstrukturering af ICANN:
1. Effektivisering af ICANNs beslutningsprocedurer, idet konsensusbeslutninger fortsat er udgangspunktet.
2. Bredere inddragelse af relevante interessenter.
3. Etablering af en bredere finansiering af ICANNs aktiviteter
Baggrund og indhold
Kommissionen vedtog den 11. april 2000 en meddelelse om organisationen og forvaltningen af internet, som blev
præsenteret på Rådsmødet (telekommunikation) den 2. maj 2000.
Forvaltningen af de globale Internetdomæner (de såkaldte generiske topdomæner, gTLD, som f.eks. .com, . org. og .net) samt
ansvaret for internettets tekniske funktionalitet var indtil den 1. oktober 1998 formelt underlagt den amerikanske regering.
Forvaltningen var i praksis delt mellem dels en offentlig organisation, som varetog politikken på området, dels et privat
kommercielt selskab, som forestod den praktiske registrering af globale internet domæne navne og adresser.
Den amerikanske regering offentliggjorde den 30. januar 1998 en grønbog med forslag til, hvordan området skulle forvaltes i
fremtiden. Dette resulterede i en ny forvaltningsstruktur, hvor en ny uafhængig, privat nonprofit organisation har fået
overdraget ansvaret for forvaltningen. Denne organisation (ICANN - Internet Corporation for Assigned Names and
Numbers) er etableret i USA og ledes af en internationalt sammensat bestyrelse, som skal afspejle de forskellige interesser på
området. Regeringsrepræsentanter kan ikke være medlem af ICANNs bestyrelse.
Med henblik på at sikre, at ICANN i sin politik tager højde for de offentlige myndigheders interesser i forvaltningen af
Internet, blev der på initiativ af Europa-Kommissionen i starten af 1999 oprettet en global rådgivende komité under ICANN
benævnt Government Advisory Committee (GAC) bestående af regeringsrepræsentanter. Komiteen er åben for deltagelse af
165 lande, herunder Danmark, samt en række internationale organisatione r som ITU, WIPO og OECD.
ICANNs formand har fremlagt et papir af 1. marts 2002 med forslag til en omstrukturering af ICANN. Forslaget peger
overordnet på tre problemstillinger, som bør løses i en omstrukturering af ICANN:
1. Effektivisering af ICANNs beslutningsprocedurer, idet konsensusbeslutninger fortsat er udgangspunktet.
2. Bredere inddragelse af relevante interessenter.
3. Etablering af en bredere finansiering af ICANNs aktiviteter.
Kommissionen vil på baggrund af det seneste møde i GAC i Accra i Ghana den 11.-12. marts 2002 orientere om
resultatet af mødet med hensyn til perspektivet for en omstrukturering af ICANN.
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig i spørgsmålet om en omstrukturering af ICANN.
Nærhed og proportionalitet
Spørgsmålet om omstrukturering af ICANN skønnes at være i overensstemmelse med både nærheds- og
proportionalitetsprincippet.
Gældende dansk ret
Der er ingen specifik dansk lovregulering, der berører en omstrukturering af ICANN, idet der er tale om en privat
amerikansk organisation.
Dansk høring
Spørgsmålet om omstrukturering af ICANN har ikke været sendt i høring.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen skønnes ikke at få statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462102_0010.png
Tidligere forelæggelser
Spørgsmålet om omstrukturering af ICANN har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.