Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 513
Offentligt
1462073_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 513)
miljøministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
TRU, Alm. del - bilag 421 (Løbenr. 8377)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
18. marts 2002
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat om forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 97/24 om dele af og kendetegn ved to- og trehjulede
motordrevne køretøjer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462073_0002.png
MILJØstyrelsen
8. marts 2002
Internationalt kontor 1034-0051
FM/6
MEM-416-MST
Notat til Folketingets Europaudvalg
Forslag til "Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv om ændring af direktiv 97/24 om dele af og kendetegn ved to-
og trehjulede motordrevne køretøjer."
Kommissionen sendte den 22. juni 2000 ovennævnte forslag til Rådet.
Forslagets formål er at skærpe Fællesskabets krav til begrænsning af emissionen af forurenende stoffer fra motorcykler og
derved medvirke til at opfylde målene for luftkvalitet og de nationale emissionslofter i 2010. Forslaget er et resultat af
Kommissionens forpligtigelse (der indgår i direktiv 97/24/EF) til inden den 17. juni 1999 at fremlægge forslag til skærpede
udstødningsnormer for luftforurening fra motorcykler. Det fremgå ;r af nævnte direktiv, at en endelig vedtagelse af forslaget
skal ske inden 1. januar 2001.
Europa-Parlamentet fremsatte ved sin anden læsning den 12. december 2001 27 ændringsforslag. Det første møde i
forligsudvalget er planlagt til den 19. marts 2002.
I langt de fleste af ændringsforslagene er der enighed mellem Parlament og Råd om det principielle indhold. Det vurderes
derfor at være muligt at finde en kompromistekst. Det væsentligste udestående punkt bliver fastsættelse af vejledende og
obligatoriske grænseværdier for 2006.
Danmark arbejder for at der allerede nu introduceres bindende normer for år 2006 baseret på den kørecyklus, der er udviklet
inden for FN-ECE. Hvis dette ikke lykkes, bør Danmark arbejde for at fastsættelsen af 2006-normerne udskydes, og at
Kommissionen forpligtes til at fremlægge forslag inden udgangen af 2002.
Forslaget vurderes at have en positiv indvirkning på det danske beskyttelsesniveau.
Regeringen støtter indgåelse af forlig inden for disse rammer.
MILJØstyrelsen 8. marts 2002
Transport- og Luftkvalitetskontoret 1034-0051
EI/17
MEM-416-MST
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462073_0003.png
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 97/24 om dele af og kendetegn ved to-
og trehjulede motordrevne køretøjer.
- Møde i Forligsudvalget, jf. Traktatens artikel 251
COM (2000) 314 endelig
2000/0136 (COD)
1. Status
Kommissionen sendte den 22. juni 2000 ovennævnte forslag til Rådet.
Forslaget har hjemmel i artikel 95 i TEF og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles
beslutningstagen i artikel 251 i TEF.
Forslaget er et resultat af den forpligtelse for Kommissionen, der indgår i direktiv 97/24/EF til inden den 17. juni 1999 at
fremlægge forslag til skærpede udstødningsnormer for luftforurening fra motorcykler. Det fremgår af nævnte direktiv, at en
endelig vedtagelse af forslaget skal ske inden 1. januar 2001, og at der i forslaget skal medtages andre elementer end blot
skærpede grænseværdier.
Grundnotat om forslaget er sendt til Folketingets Europaudvalg den 31. oktober 2000. Forslaget har været forelagt
Folketingets Europaudvalg den 15. december 2000.
Europa-Parlamentet godkendte Kommissionens forslag med 25 ændringsforslag ved første læsning den 14. februar 2001.
På Rådsmødet (miljø) den 8. marts 2001 blev der opnået politisk enighed om en fælles holdning. Den formelle fælles
holdning blev fastlagt den 13. juli 2001.
Europa-Parlamentet fremsatte ved sin anden læsning den 12. december 2001 27 ændringsforslag.
Rådet besluttede den 8. februar 2002, at det ikke kan tiltræde ændringsforslagene, hvorfor forslaget nu skal behandles i
Forligsudvalget.
Det første møde i Forligsudvalget er planlagt til 19. marts 2002.
2. Formål og indhold
2.1 Kommissionens forslag
Miljømæssig vurdering
Kommissionen anfører, at forslagets formål er at skærpe Fællesskabets krav til begrænsning af emissionen af
forurenende stoffer fra motorcykler og derved medvirke til at opfylde målene for luftkvalitet og de nationale
emissionslofter i 2010. De nuværende udstødningsnormer indgår i det såkaldte multidirektiv 97/24 af 17. juni 1997. De
har skullet overholdes i forbindelse med typegodkendelse af motorcykler siden den 17. juni 1999.
Det fremgår af Kommissionens beregninger, at gennemførelsen af udstødningsnormerne i direktiv 97/24 vil medføre et
fald i det samlede udslip af CO og HC fra motorcykler. Faldet er dog ubetydeligt set i relation til den reduktion, der
samtidig sker for den øvrige vejtransport, og resultatet bliver derfor, at der fremover vil ske en væsentlig forøgelse i
motorcyklernes andel af det samlede udslip for alle de regulerede stoffer. Dette til trods for at motorcyklerne kun
skønnes at udgøre 2-3% af den samlede trafik. Kommissionen anfører, at udslippet af partikler ikke indgår i
vurderingerne på grund af manglende data.
Udstødningsnormer
For at give branchen tid til at tilpasse sig foreslår Kommissionen, at det mere langsigtede mål indføres i to etaper.
Fase 1: Efter Kommissionens opfattelse vil man ved anvendelse af de teknikker, der i dag anses for gennemførlige
(oxidationskatalysatorer/sekundær lufttilførsel i 4-taktsmotorer og direkte indsprøjtning i 2-taktsmotorer) kunne anvende
samme emissionsgrænser for 2- og 4-taktsmotorer. Der foreslås følgende værdier (g/km):
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462073_0004.png
CO HC NO
x
Nuværende grænseværdi (97/24)
2-taktsmotor 8 4 0,1
4-taktsmotor 13 3 0,3
Foreslået værdi (fælles) 5,5 1,2 0,3
Reduktion 2-taktsmotor 31% 70% -200%
4-taktsmotor 58% 60% 0%
Kommissionen foreslår, at de skærpede grænseværdier indføres i forbindelse med typegodkendelser fra 1. januar 2003
og for alle nye køretøjer fra 2004.
Fase 2: Kommissionen fremhæver, at der allerede i dag eksisterer mere miljøvenlig teknologi end foreslået for fase 1.
Det er imidlertid Kommissionens opfattelse, at motorcykelbranchen har behov for mere tid, før man kan fastlægge
udstødningsnormer, som forudsætter anvendelse af regulerede 3-vejskatalysatorer og avanceret direkte
indsprøjtningsteknologi. Forslaget lægger op til, at indførelsen af sådanne normer f ørst sker fra 2006. Det vil efter
Kommissionens opfattelse ikke være hensigtsmæssigt på nuværende tidspunkt at fastlægge egentlige talværdier, idet de
ny værdier skal baseres på en revideret kørecyklus. De skærpede grænseværdier skal derfor indgå i et forslag, som
Kommissionen skal fremlægge i 2002.
3-hjulede motorcykler og quadricykler
Det eksisterende direktiv finder også anvendelse på 3-hjulede motorcykler og quadricykler. Der indgår lempeligere krav
til disse køretøjer, idet udstødningsnormerne i de nuværende regler er sat til 1,5 gange normerne for de 2-hjulede
motorcykler. Kommissionen henviser til, at der er et begrænset antal enheder af disse køretøjer, og at der er specielle
forhold vedrørende inerti og friktionstab. Man foreslår d erfor, at der fortsat skal være mere lempelige krav til de
3-hjulede motorcykler og quadricykler. Man foreslår imidlertid, at lempelsen for benzindrevne køretøjer reduceres til
1,25. Da man kan forvente, at der i fremtiden vil ske en øget anvendelse af dieseldrevne køretøjer, foreslås separate
værdier for denne kategori.
CO HC NO
x
Nuværende grænseværdi (97/24)
2-taktsmotor 12 6 0,15
4-taktsmotor 19,5 4,5 0,45
Forslag
Benzin 7,0 1,5 0,4
Diesel 2,0 1,0 0,65
CO-tomgang
I de nuværende regler indgår en grænseværdi for CO i tomgang på 4,5%. Kommissionen foreslår at slette denne
grænseværdi, dog således at prøvningsdata kommer til at indgå i den foreliggende dokumentation. Dette svarer til
proceduren for personbiler, og hensigten er, at prøvningsdataene kan anvendes i forbindelse med et eventuelt periodisk
syn.
Økonomiske incitamenter
Ligesom i bildirektiverne foreslår Kommissionen, at det bliver muligt for medlemslandene at indføre afgiftslettelser for
motorcykler, der opfylder de foreslåede grænseværdier, før disse bliver obligatoriske i 2003. Da der allerede i dag
eksisterer teknologi, som kan opfylde væsentlig lavere grænseværdier, foreslår Kommissionen endvidere, at der indføres
et sæt vejledende grænseværdier, som vil kunne anvendes af medlemsstater, som gerne vil fremme en mere miljøvenlig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462073_0005.png
teknologi ved hjælp af økonomiske incitamenter. De vejledende værdier foreslås opdelt i to klasser, henholdsvis over og
under 150 ccm.
CO HC NO
x
Obligatoriske værdier (2003) 5,5 1,2 0,3
Vejledende værdier < 150 ccm 2,0 0,8 0,2
> 150 ccm 2,0 0,3 0,1
Videre tiltag
Kommissionen anfører, at man vil overveje mulighederne for i fase 2 (2006) at indføre passende forslag om
holdbarhedskrav.
2.2. Europa-Parlamentets 1. læsning
Europa-Parlamentet vedtog 25 ændringsforslag. De kan inddeles i 4 grupper:
• Indførelse af en obligatorisk euro 3-fase fra 2006, hvor man for motorcykler med motorer større end 150 cc benytter
den kørecyklus, der i dag anvendes ved typegodkendelse af biler.
• Ændringer vedrørende holdbarhedskrav, anvendelse af manipulationsordninger, overensstemmelseskontrol af
ibrugtagne køretøjer og krav til OBD (egendiagnosesystemer). Ændringerne svarer nøje til de krav, der i dag gælder for
personbiler.
• Krav om måling af CO
2
-udslip.
• Andre forslag omfattende mulighed for at anvende økonomiske incitamenter til eftermontering af udstyr på ældre
køretøjer, begrænsning af de økonomiske virkninger for mindre fabrikanter, midlertidig undtagelse for
trialmotorcykler, indførelse af krav om inspektion og vedligeholdelse, separate grænseværdier for 3-hjulede
motorcykler og quadricykler med dieselmotor og bestemmelser vedrørende erstatningskatalysatorer.
Kommissionen kan mere eller mindre acceptere lidt over halvdelen af Europa-Parlamentets ændringsforslag. Man er dog
afvisende over for alle ændringsforslag vedrørende obligatoriske normer for år 2006. Efter Kommissionens opfattelse bør
fastsættelsen af sådanne normer afvente vedtagelsen af en ny kørecyklus. Kommissionen afviser også andre af
ændringsforslagene, hvor Parlamentets forslag foregriber en endelig beslutning om genn emførelsen.
2.3. Fælles holdning
Rådet har ved vedtagelsen af den fælles holdning taget hensyn til en række af Europa-Parlamentets ændringsforslag. Blandt
de væsentligste ændringer kan nævnes:
• Ikrafttrædelsestidspunktet for alle typer er udskudt 1/2 år. Der er indbygget en midlertidig undtagelse for enduro- og
trialmotorcykler.
• Der bliver taget hensyn til de mindre fabrikanter.
• Grænseværdierne for HC er strammet op, og der indføres en justering af grænseværdierne for
NO
x
.
• Der indarbejdes henstilling til Kommissionen om at undersøge muligheder for at fastsætte krav til partikeludslip.
• Egendiagnosesystemer (OBD), overensstemmelseskontrol af køretøjer i brug og holdbarhedskrav skal spille en rolle i
de fremtidige regler. Man finder dog det er for tidligt med konkrete regler.
• Der er indført forbud mod anvendelse af manipulationsanordninger.
• Kommissionen anmodes om at udarbejde regler for måling af CO
2
-emission ved typegodkendelse.
• Rådet finder det for tidligt at fastsætte obligatoriske grænseværdier for 2006. Rådet har godkendt tanken om
afgiftslettelser for køretøjer, der overholder strengere vejledende grænseværdier. Disse værdier baseres for motorcykler
med motorer over 150 cc på den kørecyklus, der i dag anvendes for biler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462073_0006.png
• Rådet har fastsat en dato, inden hvilken Kommissionen skal forelægge forslag til ny kørecyklus og forslag til euro
3-grænseværdier.
2.4. Europa-Parlamentets 2. læsning
Europa-Parlamentet har i forbindelse med sin anden udtalelse fremsat 27 ændringsforslag til Rådets fælles holdning.
Hovedparten er gentagelser fra første udtalelse. Inddelt i grupper er de væsentligste ændringsforslag:
• Parlamentet fastholder nødvendigheden af at fastlægge obligatoriske grænseværdier for 2006 baseret på den
eksisterende kørecyklus for biler.
• Parlamentet ønsker allerede nu at indføre definitioner for holdbarhedskrav (50.000 km for Euro 3).
• Man ønsker mulighed for afgiftslettelser i forbindelse med eftermontering af katalysatorer.
3. Nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet
Kommissionen anfører, at formålet med de påtænkte foranstaltninger er at tilpasse de eksisterende foranstaltninger til den
tekniske udvikling såvel som til ny viden på miljøområdet. Tilpasningen af disse foranstaltninger kræves udtrykkeligt i direktiv
97/24. Det blev også med vedtagelsen af dette direktiv besluttet at harmonisere alle emissionsrelaterede krav i forbindelse
med godkendelse af nye motorc ykler på grundlag af totalharmonisering. Området hører derfor under Fællesskabets
enekompetance.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Godkendelse af motorcykler sker i henhold til bestemmelser i bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjer, som
udarbejdes af Færdselsstyrelsen med hjemmel i Færdselsloven.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Baseret på oplysninger fra motorcykelfabrikanternes brancheforening (ACEM) og fra det hollandske institut TNO
vurderer Kommissionen, at anvendelsen af de forskellige teknologier vil medføre følgende meromkostninger:
Teknik Meromkostninger (gn.snit) - kr.
2-taktsmotorer oxidationskatalysator 1020
direkte indsprøjtning 1450
4-taktsmotorer sekundær lufttilførsel 600 oxidationskatalysatorer 1650
reguleret 3-vejs katalysator 3630
Der er forholdsvis stor spredning inden for de enkelte kategorier, hvilket primært skyldes, at der er tale om
udviklingsomkostninger, og at seriestørrelserne for motorcykler kan være meget små. Meromkostningerne kan
sammenholdes med produktionspriserne (før afgifter) for 2-taktsmotorer og 4-taktsmotorer, som af Kommissionen
angives at være henholdsvis ca. 21.000 kr. og 24.000-60.000 kr.
De seneste tal for Danmark viser, at der sælges omkring 4.000 motorcykler om året. Meromkostningerne for forbrugerne
kan på den baggrund antages at ligge i størrelsesorden 6 mio. kr. pr. år før afgifter. Afgiften i Danmark udgør 105% af
beløb mellem 6.400 kr. og 11.700 kr. og 180% af beløbet over 11.700 kr. Der skønnes ikke at være udgifter for amter og
kommuner.
Beskyttelsesniveau
Forslaget skønnes at have en positiv indvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark.
5. Høring
Forslaget blev den 30. august 2000 sendt i høring til 21 interessenter med svarfrist den 2. oktober 2000. Kun få har fremsendt
bemærkninger.
FDM
har meddelt, at man ikke har bemærkninger.
Danske Motorcyklisters Råd
kan i store træk tilslutte sig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462073_0007.png
forslaget.
Motorcykelbranchens Landsforbund
forventer, at forslaget om afgiftslettelser for køretøjer, som opfylder
emissionsgrænserne, snarest indføres i Danmark med henblik på at fremme mere miljøvenlig teknologi.
Notatet har været sendt i høring i Specialudvalget (miljø) fra den 26. september til den 29. september 2000. Der er
indkommet høringssvar fra Det økologiske Råd, der støtter det generelle sigte med forslaget og anfører, at Danmark bør
arbejde for en opstramning af en række ikrafttrædelsesdatoer i forslaget.
På EF-specialudvalgsmøde den 29. november 2000 fremkom ingen bemærkninger.