Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 539
Offentligt
1462047_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 539)
udenrigsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
4. april 2002
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 12. april 2002 – dagsordenspunkt rådsmøde
(udenrigsministre) den 15.-16. april 2002 – vedlægges Udenrigsministeriets notat om de punkter, der forventes
optaget på dagsordenen for rådsmødet.
EUU, Alm.del - 2001-02 (2. samling) - Bilag 539: Rådsmøde udenrigsministre 15-16/4 2002 Samlenotat
1462047_0002.png
UDENRIGSMINISTERIET EU-sekr. j.nr. 400.A.5-0-0
Nordgruppen Den 3. april 2002
Rådsmøde (udenrigsministre) den 15.-16. april 2002
Aktuelt notat
Status for arbejdet i de øvrige rådsformationer
(side 3)
Udvidelsen
(side 3)
Statut for EU-funktionærer: Præsentation fra Kommissionen og beslutning
vedr. proceduren
(side 3)
EU-handlingsplan i kampen mod terrorisme: Status for arbejdet
(side 4)
Immigration
(side 5)
Forhandlinger med Schweiz
(side 6)
ESDP: Status for arbejdet
(side 7)
Mellemøsten
(side 8)
Det vestlige Balkan
(side 9)
Wider Europe: EU-relationer mellem det fremtidige udvidede EU
og dets naboer mod øst
(side 10)
Barcelona-processen: Forberedelse af Euromiddelhavsmødet på
udenrigsministerniveau i Valencia den 22. april 2002
(side 10)
Afghanistan
(side 11)
Zimbabwe
(side 12)
Indien/Pakistan
(side 12)
EUU, Alm.del - 2001-02 (2. samling) - Bilag 539: Rådsmøde udenrigsministre 15-16/4 2002 Samlenotat
1462047_0003.png
Forberedelse af EU/USA-topmøde
(side 13)
Forberedelse af EU/Canada-topmøde
(side 13)
Burma/Myanmar: Fornyelse af fælles holdning 96/635/FUSP
(side 14)
EUPM: Omfang af operationer (CONOPS)
(side 14)
(Evt.) Konfliktforebyggelse i Afrika: Udvidelse af den fælles holdning
(side 14)
(Evt.) Fortegnelse over konkrete anti-terrorinitiativer på ikke-sprednings-,
nedrustnings- og våbenkontrolområdet i EU
(side 15)
Rådets årsrapport til Europa-Parlamentet om den fælles udenrigs- og
sikkerhedspolitik 2001
(side 15)
Udkast til resolution vedr. forhindring af lejlighedsvis narkotikamisbrug
(side 15)
Koordinations- og samarbejdsmekanisme vedr. narkotikabekæmpelse mellem
EU og Latinamerika/Caribien: Formandskabskonklusioner
(side 16)
Forbindelserne med Moldova: Etablering af EU-holdning til det 4.
samarbejdsråd den 15. april 2002
(side 16)
Forbindelserne med Rusland: Etablering af EU-holdning til det 5.
samarbejdsråd den 15. april 2002
(side 17)
Forbindelserne med Slovenien: Etablering af EU-holdning til det 4.
associeringsråd den 16. april 2002
(side 17)
Forbindelserne med Tyrkiet: Etablering af EU-holdning til associeringsrådet
med Tyrkiet den 15. april 2002
(side 18)
Undertegnelse og accept af den Internationale Juteoverenskomst om oprettelse
af Den Internationale Juteundersøgelsesgruppe 2001
(side 18)
(Evt.) Associeringsaftale med Algeriet
(side 19)
(Evt.) Associeringsaftale med Libanon
(side 19)
Eventuelt
1. Status for arbejdet i de øvrige rådsformationer
Genoptryk af aktuelt notat forud for rådsmøde (udenrigsministre) 11.-12. marts 2002
Det er forventningen, at formandskabet vil give en kort status for arbejdet i Rådet generelt, herunder i de
øvrige rådsformationer med henblik på at give et generelt overblik. Formandskabets initiativ er en opfølgning
på Trumpf/Piris-rapporten om effektivisering af Rådets arbejdsmetoder.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen, senest forud for rådsmødet (udenrigsministre) den
11.-12. marts 2002.
EUU, Alm.del - 2001-02 (2. samling) - Bilag 539: Rådsmøde udenrigsministre 15-16/4 2002 Samlenotat
1462047_0004.png
2. Udvidelsen
Nyt notat.
På rådsmødet ventes en drøftelse af status for udvidelsesforhandlingerne.
Umiddelbart forud for rådsmødet ventes Kommissionen at præsentere udkast til fælles holdninger vedrørende
kapitlerne landbrug og budget. Udkast til fælles holdning på kapitlet om regionalpolitik blev præsenteret medio
marts.
I lighed med de foreliggende udkast til fælles holdning på regionalpolitik ventes indholdet af de kommende
udkast til fælles holdninger på landbrug og budget at være i overensstemmelse med Kommissionens samlede
udspil vedrørende de budgettunge kapitler, der blev fremlagt den 30. januar 2002.
Drøftelserne af Kommissionens samlede udspil vedrørende de budgettunge kapitler peger på, at
forhandlingerne om udkast til fælles holdninger på disse kapitler vil blive meget vanskelige. Dette gælder ikke
mindst spørgsmålet om de nye medlemslandes indfasning i den direkte landbrugsstøtte.
Folketingets Europaudvalg har senest modtaget aktuelt notat om EU’s udvidelse forud for rådsmødet
(udenrigsministre) den 11.-12. marts 2002.
3. Statut for EU-funktionærer: Præsentation fra Kommissionen og beslutning vedr. proceduren
Nyt notat.
Kommissionen ventes at præsentere sit endelige forslag til ny personalevedtægt, der fastsætter løn- og ansættelsesforhold
for Kommissionens ansatte. Der kan desuden ventes beslutninger om den videre procedure under spansk, dansk og græsk
formandskab.
Forslaget til ny personalevedtægt er en del af Kommissionens samlede reformproces, der blandt andet satser på at
fremme en mere serviceorienteret kultur samt styrke Kommissionens evne til at prioritere og fordele ressourcer.
Forslaget til ny personalevedtægt ventes blandt andet at indebære en ny karrierestruktur, der i højere grad baseres på
meritter og i mindre grad på anciennitet. Der vil blive lagt højere vægt på individuel bedømmelse og evaluering af
medarbejderne. Dette skal afspejles i lønsystemet gennem en mindre grad af automatisk lønstigning og større anvendelse
af individuelle tillæg. Der vil også blive satset på større mobilitet og større investeringer i uddannelse og bedre ledelse.
Forslaget ventes også at indebære forbedring af det eksisterende pensionssystem med henblik på at genoprette den
aktuarmæssige balance. En bedre bekæm pelse af svig med EU’s midler ventes at være en integreret del af forslaget,
blandt andet gennem forbedring af mulighederne for at gribe ind overfor uregelmæssigheder.
Forslaget har været igennem en høringsprocedure i forhold til EU’s personaleorganisationer. Det vil blive søgt
vedtaget inden 1. juli 2003, hvor dele af den eksisterende personalevedtægt udløber.
Løn og andre udgifter til personale i EU-Kommissionen afholdes over EU’s budget, og ændringer i løn- og
ansættelsesforhold vil derfor kunne have statsfinansielle konsekvenser. De finansielle overslag fastsætter en
samlet øverste ramme for de administrative udgifter i EU’s institutioner.
Forslaget til ny personalevedtægt har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4. EU-handlingsplan i kampen mod terrorisme: Status for arbejdet
Nyt notat.
Der forventes en redegørelse fra formandskabet om og en drøftelse af status for arbejdet i forbindelse med EU's
handlingsplan mod terrorisme, som blev vedtaget den 21. september 2001.
EUU, Alm.del - 2001-02 (2. samling) - Bilag 539: Rådsmøde udenrigsministre 15-16/4 2002 Samlenotat
1462047_0005.png
Arbejdet i forbindelse med EU's handlingsplan mod terrorisme under det spanske formandskab fokuserer for
indeværende på følgende:
0. En systematisk vurdering af forbindelserne med tredjelande ud fra, hvorvidt disse lande eventuelt støtter terrorisme
og herunder overvejelser om en antiterrorismeklausul til indsættelse i EU’s aftaler med 3.-lande,
1. Samarbejdsforanstaltninger med USA på området for retlige og indre anliggender med vægt på forhandlinger om
udarbejdelse af aftaler mellem EU og USA vedrørende udlevering og gensidig retshjælp,
2. Bistand til tredjelande som opfølgning på FN’s sikkerhedsråds resolution 1373,
3. Arbejdet i den særlige ad hoc-komité (clearing house) vedrørende lister over personer og organisationer, der
mistænkes for terrorvirksomhed.
Disse emner kan blive berørt under drøftelsen, men der forventes ikke nogen detaljeret diskussion heraf.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen forud for rådsmøder (udenrigsministre) den
8.-9. oktober 2001, den 17. oktober 2001, den 29.-30. oktober 2001, den 19.-20. november 2001 samt den 10.-11.
december 2001.
5. Immigration
Nyt notat.
Punktet vedrørende ulovlig indvandring er sat på dagsordenen for rådsmødet (udenrigsministre) den 15. - 16. april 2002
efter ønske fra Italien, der i den seneste tid har oplevet problemer med en øget tilstrømning af ulovlige indvandrere, der
ilandsættes fra skibe ud for den italienske kyst.
Italien har i den forbindelse særligt fremhævet, at der er behov for, at Den Europæiske Union udviser handlekraft
vedrørende indgåelse af tilbagetagelsesaftaler mellem Fællesskabet og tredjelande, samt at Fællesskabet yder en styrket
indsats i Den Europæiske Unions nabolande med henblik på at eliminere de grundlæggende årsager til den ulovlige
indvandring. Endelig finder Italien, at området for retlige og indre anlig gender bør gives en mere fremtrædende plads i
Fællesskabets udenrigspolitik.
Det forventes, at Kommissionen ved Kommissær Patten og eventuelt Kommissær Vitorino vil aflægge rapport for Rådet
(udenrigsministre) om integrationen af indvandringsaspektet i Den Europæiske Unions udenrigspolitikker, ligesom
Italien forventes at udarbejde et udkast til rådskonklusioner med henblik på vedtagelse på rådsmødet (udenrigsministre)
den 15. - 16. april 2002.
Da det må antages at dreje sig om rådskonklusioner af politisk karakter, vurderes de ikke at være omfattet af det danske
forbehold over for samarbejdet i søjle et vedrørende retlige og indre anliggender.
Det nærmere indhold af det italienske udkast til rådskonklusioner er endnu ikke kendt.
Vedrørende spørgsmålet om en integration af indvandringsaspektet i Den Europæiske Unions udenrigspolitikker fremgår
det af konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i Laeken den 14. - 15. december 2001, at en egentlig fælles asyl-
og indvandringspolitik blandt andet forudsætter en integration af politikken vedrørende migrationsstrømme i Den
Europæiske Unions udenrigspolitik, navnlig ved indgåelse af europæiske tilbagetagelsesaftaler med de berørte lande på
basis af en ny prioritetsliste og en klar handlingsplan.
Rådet (retlige og indre anliggender samt civilbeskyttelse) har den 28. februar 2002 med henvisning hertil vedtaget en
handlingsplan til bekæmpelse af ulovlig indvandring og menneskehandel i Den Europæiske Union.
Det fremgår af denne handlingsplan, at en effektiv bekæmpelse af ulovlig indvandring forudsætter, at Den Europæiske
Union arbejder for at fremme fred, politisk stabilitet, menneskerettigheder, demokratiske principper og en bæredygtig
økonomisk, social og miljømæssig udvikling i oprindelseslandene, ligesom Fællesskabet skal udbygge samarbejdet og
dialogen med de væsentligste transitlande om forbedring af blandt andet græns ekontrol og migrationsstyring.
For så vidt angår kandidatlandene skal disse gennemføre det eksisterende fællesskabs-acquis vedrørende bekæmpelse af
ulovlig indvandring.
EUU, Alm.del - 2001-02 (2. samling) - Bilag 539: Rådsmøde udenrigsministre 15-16/4 2002 Samlenotat
1462047_0006.png
Endelig skal såvel Den Europæiske Union som dens medlemsstater fortsat deltage aktivt i andre relevante internationale
fora og indgå multilaterale aftaler om dette emne blandt andet med henblik på at fremme den gensidige forståelse
mellem oprindelses-, transit- og destinationslande.
Konkret foreslås det i handlingsplanen, at der i relation til udsendelse af ulovlige indvandrere og tredjelandsstatsborgere,
der ikke kan opholde sig lovligt på medlemsstaternes område, fastlægges fælles retningslinier for udsendelse og
udarbejdes en liste over tredjelande, med hvilke Fællesskabet bør indgå tilbagetagelsesaftaler.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
6. Forhandlinger med Schweiz
Nyt notat.
0. Status for forhandlingerne
Rådet ventes at vedtage konklusioner vedrørende forhandlingerne mellem EU og Schweiz om en række
bilaterale aftaler.
På baggrund af enigheden mellem EU og Schweiz om at udbygge samarbejdet på en række områder ud over de
syv sektoraftaler, der blev indgået i 1999, og som vil træde i kraft den 1. juni 2002, besluttedes det på
rådsmødet (udenrigsministre) den 25. juni 2001 at anmode Kommissionen om at indlede forhandlingerne med
Schweiz på de områder, hvor der allerede forelå vedtagne rådsmandater (statistisk samarbejde, Miljøagenturet,
forarbejdede landbrugs-produkter og bekæmpelse af svig) og at fortsætte arbejdet m.h.p. fremsættelse af
forslag til forhandlingsmandater på de resterende områder (renteindtægter, tjenesteydelser, Schengen/Dublin
og visse EU-programmer) på et passende tidspunkt. Den 16. oktober 2001 vedtog rådet (ECOFIN)
forhandlingsmandat vedrørende beskatning af renteindtægter.
Det er forventningen, at Kommissionen den 9. april 2002 vil vedtage forslag til forhandlingsmandater
vedrørende schweizisk deltagelse i Schengen/Dublin-acquis’et, i MEDIA-programmet samt vedrørende
liberalisering af tjenesteydelser.
Rådet (udenrigsministre) ventes den 15.-16. april 2002 at hilse mandatforslagene velkommen samt opfordre til,
at drøftelserne heraf i de relevante forberedende fora indledes straks og gennemføres hurtigt m.h.p. vedtagelse
af forhandlingsmandater snarest muligt.
Det er endelig forventningen, at rådet vil opfordre Schweiz kraftigt til nu at indlede forhandlingerne
vedrørende rentebeskatning og at muliggøre fremskridt i de allerede igangværende forhandlinger vedrørende
bekæmpelse af svig.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat i sagen.
7. ESDP: Status for arbejdet
Nyt notat.
Der ventes på rådsmødet en statusdrøftelse af ESDP. På baggrund af konklusionerne fra Det Europæiske Råd
i Barcelona den 15.-16. marts 2002, vil der særligt være fokus på samarbejdet mellem EU og NATO. Der blev
på topmødet udtrykt vilje til, at EU overtager NATO’s fredsbevarende operation i Makedonien (Amber Fox)
under forudsætning af, at de faste samarbejdsmekanismer mellem EU og NATO ("Berlin Plu ;) er aftalt inden
da.
EUU, Alm.del - 2001-02 (2. samling) - Bilag 539: Rådsmøde udenrigsministre 15-16/4 2002 Samlenotat
1462047_0007.png
Forhandlingerne mellem EU og NATO omfatter bl.a. adgang til NATO’s planlægningskapacitet og militære
aktiver til brug for krisestyringsoperationer. På NATO-topmødet i Washington i april 1999 vedtog man de
såkaldte Berlin Plus-principper, der indeholder fire hovedområder for det fremtidige NATO/EU-samarbejde
om krisestyring: 1) garanteret adgang for EU til NATO’s planlægningskapacitet, 2) forhåndsformodning om
adgang for EU til p ånd identificerede NATO-aktiver, 3) identifikation af europæiske kommandooptioner for
EU-ledede operationer samt 4) tilpasning af NATO’s forsvarsplanlægning til EU’s behov.
Forhandlingerne mellem EU og NATO har hidtil været strandet på spørgsmålet om omfanget af EU’s
inddragelse af de seks europæiske allierede ikke-EU lande. Der har været forhandlinger med særligt Tyrkiet
herom, og forud for Det Europæiske Råd i Laeken i december 2001 blev der opnået en forståelse med Tyrkiet.
I øjeblikket afventes enighed mellem alle EU-lande om spørgsmålet. På Det Europæ Råd i Barcelona blev
formandskabet anmodet om sammen med den høje repræsentant at tage relevante kontakter på højt plan for at
sikre et positivt resultat.
Der pågår ligeledes forhandlinger mellem EU og NATO om en sikkerhedsaftale. På rådsmødet ventes
godkendt et forhandlingsmandat til formandskabet med henblik på indgåelse af en aftale med NATO vedr.
bl.a. håndtering og opbevaring af udvekslede klassificerede informationer.
Det spanske formandskab har videreført arbejdet med opbygning af kapacitet til civil krisestyring på de fire
prioritetsområder: politi, retsstat, civil administration og civilbeskyttelse. Der ventes ligeledes gjort status på
dette område på rådsmødet.
Endelig vil der kunne komme en drøftelse af den fremtidige finansiering af EU’s krisestyringsoperationer. Der
forhandles bl.a. om en model for finansiering af militære operationer. Det fremgår af TEU art. 28, at
udgifterne til sådanne operationer altid afholdes af deltagende lande som udgangspunkt efter en BNP-nøgle.
Forhandlingerne vedrører således fordelingen af udgifterne mellem de deltagende lande. Danmark er ifølge
forsvarsfor et ikke forpligtet til at bidrage til finansiering af EU-operationer med indvirkning på
forsvarsområdet.
Folketingets Europaudvalg har senest modtaget aktuelt notat om sagen forud for rådsmødet (udenrigsministre) den 10.-11.
december 2001.
8. Mellemøsten
Nyt notat.
På baggrund af den seneste, dramatiske udvikling i den israelsk-palæstinensiske konflikt ventes der på rådsmødet en
drøftelse af, hvordan EU kan bidrage til at bedre situationen og sikre fremdrift i fredsprocessen.
Påskedagene bød på en fornyet og farlig optrapning af konflikten i Mellemøsten, hvor Israel gennemførte den største
militære offensiv mod de palæstinensiske områder siden seksdageskrigen i 1967. Premierminister Sharon har erklæret, at
Israel nu er i krig, og at Arafat og de palæstinensiske selvstyremyndigheder er fjenden. Størstedelen af de
palæstinensiske selvstyreområder er genbesat af Israel og isr aelske styrker har invaderet Arafats hovedkvarter i
Ramallah, hvor Arafat holdes isoleret. Ramallah er erklæret for lukket militært område, og alle udlændinge er forment
adgang til byen. Den israelske offensiv blev iværksat på baggrund af påskens blodige selvmordsaktioner i Israel, hvor
mere end 25 israelere blev dræbt.
Den israelske offensiv kommer umiddelbart efter, at et enstemmigt arabisk topmøde den 28. marts 2002 tilbød Israel fred
og normalisering mod israelsk tilbagetrækning til 1967-grænserne. Dette forhold har forstærket den arabiske vrede mod
Israel, og der har i de seneste dage været folkelige manifestationer mod Israel i flere arabiske lande.
FN’s sikkerhedsråd vedtog den 30. marts 2002 en resolution (1402/2002), der opfordrer Israel til at trække sine styrker
tilbage fra de palæstinensiske områder og opfordrer parterne til øjeblikkeligt at skabe en "meningsfuld" våbenhvile.
Resolutionen følger den historiske resolution 1397/2002, der på amerikansk foranledning blev vedtaget den 12. marts
2002 og som "bekræfter visionen om en region, hvor to stater, Israel læstina, lever side om side inden for sikre og
anerkendte grænser".
EUU, Alm.del - 2001-02 (2. samling) - Bilag 539: Rådsmøde udenrigsministre 15-16/4 2002 Samlenotat
1462047_0008.png
Som følge af den optrappede konflikt er sikkerhedssamarbejdet mellem Israel og palæstinenserne indstillet. Den
amerikanske mellemøstudsending, Anthony Zinni, der ankom til regionen den 15. marts 2002 med henblik på at
tilvejebringe en våbenhvile mellem parterne, befinder sig fortsat i regionen. EU’s særlige udsending, ambassadør
Moratinos, opholder sig ligeledes i regionen.
Der pågår internationale bestræbelser, herunder i Mellemøst-kvartetten bestående af udsendinge fra USA, EU, Rusland
og FN, på at bringe situationen under kontrol, herunder at få etableret den nødvendige våbenhvile. Udsigten til, at det
inden for overskuelig tid bliver muligt at få genoptaget substantielle forhandlingerne mellem Israel og det
palæstinensiske selvstyre synes meget begrænset.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen, senest forud for rådsmødet (udenrigsministre)
den 11.-12. marts 2002.
9. Det vestlige Balkan
Nyt notat.
Forbundsrepublikken Jugoslavien: Serbien og Montenegro
Den Høje Repræsentant, Solana, ventes at give en kort redegørelse for sit seneste besøg i regionen. Den 13.
marts indgik Serbien og Montenegro efter intense mæglingsbestræbelser ved Den Høje Repræsentant Solana
en aftale om at danne en ny føderation under navnet ’Serbien og Montenegro’. Aftalen skal nu godkendes i
begge republikkers parlamenter. Der kan på denne baggrund ventes en kort drøftelse af EU{ n fortsatte
reformproces. Herudover kan der ventes en kort drøftelse af FRY’s samarbejde med krigsforbrydertribunalet i
Haag (ICTY).
Bosnien-Herzegovina: EU-ledet politimission (EUPM) pr. 1. januar 2003
Der kan ventes en drøftelse af situationen i Bosnien-Herzegovina med særligt fokus på planlægningen af den
EU-ledede opfølgermission (EUPM) til FN’s politiindsats i Bosnien-Herzegovina. De nærmere rammer for
EUPM (operationskoncept) ventes endvidere behandlet under et særskilt dagsordenspunkt på rådsmødet.
Makedonien (FYROM)
Der ventes en drøftelse af den aktuelle situation i Makedonien (FYROM) med særlig vægt på opfølgning efter
det succesfulde donormøde den 12. marts. Der er siden sidste rådsmøde opnået enighed blandt partilederne
om at fastsætte valgdatoen til den 15. september 2002. Der kan herudover blive tale om en drøftelse af
spørgsmålet om EU’s overtagelse af NATO’s militære operation i Makedonie r Fox". NATO har efter
anmodning fra den makedonske regering forlænget operation "Amber Fox" med samme mandat som hidtil i
tre måneder frem til 26. juni 2002.
Revisionsmekanismen
Kommissionen forventes at fremlægge en rapport om status for de lande, der er involveret i Stabiliserings- og
Associeringsprocessen. Tanken er, at de årlige revisionsmekanismemøder skal benyttes som et instrument til at
vurdere reformprocessen i de involverede lande. Der kan på baggrund af Kommissionens indlæg ventes en
kort drøftelse af processen.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen forud for rådsmødet
(udenrigsministre) den 11.-12. marts 2002.
10. Wider Europe: EU-relationer mellem det fremtidige udvidede EU og dets naboer mod øst
EUU, Alm.del - 2001-02 (2. samling) - Bilag 539: Rådsmøde udenrigsministre 15-16/4 2002 Samlenotat
1462047_0009.png
Nyt notat.
På britisk initiativ forventes en kort, uformel drøftelse om EU’s forhold til Ukraine, Belarus og Moldova.
Den britiske udenrigsminister har tidligere fremlagt ideer til en ny EU-politik over for de tre lande under betegnelsen
"Wider Europe". Initiativet tager sigte på at støtte landenes udvikling ved at give handelsindrømmelser som modydelse
for at landene hurtigere lever op til eksisterende aftaler og forpligtelser over for EU, WTO, IMF og Europarådet.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat om sagen.
11. Barcelona-processen: Forberedelse af Euromiddelhavsmødet på udenrigsministerniveau i Valencia den 22. april
2002
Nyt notat.
På rådsmødet skal de fælles EU-retningslinjer for Euro-Middelhavs udenrigsministermødet den 22.-23. april
2002 i Valencia godkendes.
Den 22.-23. april 2002 afholdes der under Barcelona-processen Euro-Middelhavs udenrigsministermøde i
Valencia. Det er det ottende udenrigsministermøde inden for Euro-Middelhavssamarbejdet. Konferencen i
Valencia går under betegnelsen Barcelona V, det femte officielle udenrigsministermøde efter Barcelona-
konferencen i 1995, der søsatte Barcelona-processen.
Der lægges i EU’s retningslinjer for konferencen vægt på et fortsat fælles engagement i Barcelona-processen
trods den spændte internationale politiske situation. Man håber på vedtagelse af en EuroMiddelhavs
handlingsplan for styrkelse af Barcelona-processen. Handlingsplanen tager udgangspunkt i de fælles EU-
retningslinjer og dækker alle tre søjler af samarbejdet, hhv. det politiske, økonomiske og kulturelle/sociale ejde.
For så vidt angår det politiske og sikkerhedspolitiske samarbejde fokuseres på en styrket politisk dialog. Det
videre arbejde med et sikkerhedscharter forventes dog fortsat at ligge underdrejet som følge af situationen i
Mellemøsten.
På det økonomiske område sigter handlingsplanen på indsatser, der kan øge investeringerne i partnerlandene i
det sydlige og østlige Middelhav.
For så vidt angår det kulturelle og sociale område forudses vedtagelse af et regionalt rammeprogram for retlige
og indre anliggender samt en handlingsplan for dialog mellem kulturer og civilisationer med særligt fokus på
ungdom og medier.
Ydermere forventes underskrivelse af de omkring årsskiftet paraferede associeringsaftaler med Algeriet og
Libanon.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat i sagen.
12. Afghanistan
Nyt notat.
Rådet forventes at vedtage konklusioner om EU’s politik over for Afghanistan.
Rådskonklusionerne vil fremhæve, at Bonn-aftalen indgået af de afghanske parter i december 2001 angiver retningen for
Afghanistans politiske fremtid. Det vil blive fastslået, at bistand til genopbygning af Afghanistan afhænger af, at alle
afghanske parter positivt bidrager til opnåelse af de trinvise mål for Afghanistans demokratisering, der nævnes i Bonn-
EUU, Alm.del - 2001-02 (2. samling) - Bilag 539: Rådsmøde udenrigsministre 15-16/4 2002 Samlenotat
1462047_0010.png
aftalen. Samtidig vil EU bekræfte sin vilje til politisk og økonomisk at s tøtte gennemførelsen af Bonn-aftalen samt de
myndigheder og processer, der er og vil blive nedsat i henhold til denne.
Endvidere vil EU bidrage til at sikre, at den nuværende og fremtidige afghanske regeringer vil respektere følgende
generelt accepterede principper jf. internationale instrumenter, som Afghanistan har tilsluttet sig:
0. Ansvarlig og repræsentativ regeringsførelse med et mandat, der periodisk fornyes af det afghanske folk.
1. Forpligtelse til politisk pluralisme.
2. Respekt for menneske- og minoritetsrettigheder uden diskrimination som følge af etnicitet, religion, køn eller
andre grunde.
3. Forpligtelse til at tilvejebringe intern sikkerhed.
4. Forpligtelse til at bidrage til fredelige forbindelser til nabolande og til forebyggelse af, at afghansk territorium
benyttes til terrorisme eller lignende.
5. Forpligtelse til udryddelse af opiumvalmuer og til kampen mod handel med narkotika.
FN’s centrale rolle i fredsprocessen i Afghanistan og EU’s støtte hertil vil blive fremhævet. Nabolandenes indflydelse på
fredsprocessen vil ligeledes blive nævnt, og det vil blive bemærket, at EU gennem politisk dialog vil arbejde for at sikre
positive bidrag fra nabolandene til processen.
En stabil sikkerhedssituation i Afghanistan vil endelig blive nævnt som en forudsætning for gennemførelse af Bonn-
aftalen, og rådet vil understrege behovet for at forlænge mandatet for den internationale sikkerhedsstyrke i Afghanistan,
ISAF, som udløber i juni 2002. Udkast til rådskonklusioner omtaler tillige medlemsstaters villighed til at bistå med
etableringen af afghanske sikkerhedsinstitutioner, herunder en hær og politistyrke.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen senest forud for rådsmødet (udenrigsministre)
den 10. december 2001.
13. Zimbabwe
Nyt notat.
På Det Europæiske Råds møde den 15.-16. marts 2002 i Barcelona blev det besluttet at sende en EU-trojka-
mission til Southern African Development Community (SADC) – regionen i et forsøg på at drøfte SADC-
landenes særlige ansvar i forbindelse med Zimbabwe og for at koordinere EU’s indsats med landene. På
rådsmødet (udenrigsministre) forventes en drøftelse af modaliteterne for missionen, herunder tidspun endelsen
af missionen samt hvilke lande missionen vil skulle besøge. Trojka-missionen vil have dansk deltagelse.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat om sagen.
14. Indien/Pakistan
Nyt notat
.
Der ventes en generel drøftelse af den aktuelle konflikt mellem Indien og Pakistan, herunder et muligt øget EU
engagement over for de to lande.
Efter terrorangrebet på det indiske parlament den 13. december 2001 blev konflikten mellem Indien og
Pakistan yderligere forværret med gensidige verbale udfald og troppeopbygning på begge sider af Line of
Control i Kashmir. Indien krævede effektive indgreb mod de organisationer i Pakistan, som Indien mente var
ansvarlige. Man krævede 20 personer udleveret til retsforfølgelse.
EUU, Alm.del - 2001-02 (2. samling) - Bilag 539: Rådsmøde udenrigsministre 15-16/4 2002 Samlenotat
1462047_0011.png
Fra international side lægges stærkt pres på de to parter for at forhindre krig og for at fastholde Pakistan i den
internationale kamp mod terrorisme.
Den 12. januar 2002 talte Pakistans præsident Musharraf til nationen. Udspillet fra Musharraf syntes at
imødekomme flere centrale indiske krav, herunder forbud mod, at Pakistan blev brugt som base til
forberedelse af terrorisme, også i Indien; forbud mod 5 terroranklagede organisationer samt anholdelse af et
stort antal af deres medlemmer. Indien har hilst talen velkommen, men afventer at Musharraf lader handling
følge ord. Indrømmelserne fra Pakistans pr æsident øgede presset på den indiske regering for at vise større
imødekommenhed overfor Pakistan, men den indiske regering har hidtil fastholdt, at man krævede handling og
ikke blot ord.
Udspillet fra Musharraf mindskede den højspændte situation i Kashmir, men har endnu ikke ført til en egentlig
deeskalering af konflikten. Fortsat internationalt pres på de to regeringer synes derfor nødvendigt for at formå
parterne til en begyndende deeskalering.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om den aktuelle konflikt mellem Indien og
Pakistan forud for rådsmødet (udenrigsministre) den 28.-29. januar 2002.
15. Forberedelse af EU/USA-topmøde
Nyt notat.
Formandskabet forventes at redegøre for status for forberedelserne af EU/USA-topmødet.
Det halvårlige topmøde mellem EU og USA vil blive afholdt den 2. maj 2002 i Washington. På topmødet ventes en
drøftelse af en række emner, der indgår i EU/USA-dialogen.
Dagsordenen for topmødet er endnu ikke endeligt fastlagt, men forventes at blive relativt kort med muligvis fire emner:
Udover terrorbekæmpelse, som helt sikkert vil være på dagsordenen, vil der formentlig være et regionalt emne, der
kunne være Mellemøsten, Afghanistan, Rusland eller Balkan. Handelsspørgsmål kunne være den såkaldte "positive
agenda" mellem EU og USA. Endeligt ville det være naturligt med et globalt sp&os lash;rgsmål, som kunne være
Johannesburg-topmødet eller klimaforandringer.
Formatet for topmødet vil være et plenummøde og middag med relativt få deltagere efterfulgt af en pressekonference.
Der forventes vedtaget en erklæring vedrørende terrorbekæmpelse samt eventuelt vedrørende visse øvrige emner drøftet
under topmødet.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat om sagen.
16. Forberedelse af EU/Canada-topmøde
Nyt notat.
Formandskabet forventes at redegøre for status for forberedelserne af EU/Canada-topmødet.
Det halvårlige topmøde mellem EU og Canada vil blive afholdt den 8. maj 2002 i Toledo. På topmødet ventes
en drøftelse af en række emner, der indgår i EU/Canada-dialogen.
Formatet for topmødet er endnu ikke endeligt fastlagt, men ventes at blive det traditionelle format med et
topmøde med parallelle udenrigs- og handelsministermøder efterfulgt af plenummøde.
Dagsordenen er endnu ikke fastlagt, men forventes at kunne omfatte bl.a. følgende emner:
EUU, Alm.del - 2001-02 (2. samling) - Bilag 539: Rådsmøde udenrigsministre 15-16/4 2002 Samlenotat
1462047_0012.png
Kampen mod terrorisme, ESDP, Mellemøsten, Balkan, handel, miljø, G8 med fokus på Afrika, og videnskab
og teknologi.
På topmødet ventes vedtaget fælles erklæringer om visse af de drøftede emner.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat om sagen.
17. Burma/Myanmar: Fornyelse af fælles holdning 96/635/FUSP
Nyt notat.
Rådet ventes at træffe beslutning om at forlænge gyldigheden af EU’s fælles holdning vedrørende Burma med yderligere
et halvt år uden ændringer. Den fælles holdning blev senest forlænget på rådsmødet (udenrigsministre) den 8. oktober
2001.
Den fælles holdning indebærer bl.a. suspension af ikke-humanitær bistand og indrejseforbud i EU for medlemmer af
militærregimet, ligesom Burma er afskåret fra GSP-adgang til EU’s marked. Siden april 2000, hvor et britisk/dansk
initiativ ledte til en stramning af fælles holdningen, omfatter den endvidere forbud mod salg af våbenrelateret materiale
til Burma samt fastfrysning af burmesiske finansielle indeståender i EU tilhørende personer omfatte isumforbudslisten. I
oktober 2001 blev EU’s visumforbud justeret, således at højtstående burmesiske embedsmænd kan få visum for
deltagelse i møder i FN-regi i EU-landene.
Samtidig med forlængelsen af fælles holdningen forventes vedtaget rådskonklusioner, som fortsat vil signalere EU’s
forsigtige optimisme med de små fremskridt mod national forsoning i Burma, der i høj grad er et resultat af den indsats,
som FN’s Særlige Udsending Razali har inspireret til. Rådskonklusionerne ventes at ville markere EU’s vilje til fortsat at
justere sin politik proportionalt med udviklingen i Burma, hvad enten den er negativ elle
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen senest forud for rådsmødet (udenrigsministre)
den 8. oktober 2001.
18. EUPM: Omfang af operationer (CONOPS)
Nyt notat.
Med udgangspunkt i konklusionerne fra rådsmødet (generelle anliggender) den 18.-19. februar 2002 samt den Fælles
Aktion vedtaget på rådsmødet (generelle anliggender) den 12.-13. marts 2002 ventes truffet beslutning om de nærmere
rammer for den EU-ledede opfølgermission (EUPM) til FN’s politiindsats i Bosnien-Herzegovina. EUPM vil blive ledet
af den danske chefpolitiinspektør Sven Frederiksen, der ligeledes er sat i spidsen fo hold af eksperter, der i de kommende
måneder skal forberede EU’s indsats.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen forud for rådsmødet (udenrigsministre) den 11.-12.
marts 2002.
19. (Evt.) Konfliktforebyggelse i Afrika: Udvidelse af den fælles holdning
Nyt notat.
På rådsmødet (udenrigsministre) forelægges den første opdatering på otte udvalgte lande af EUs fælles
holdning af maj 2001 vedrørende konfliktforebyggelse, konflikthåndtering og konfliktløsning i Afrika.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om den fælles holdning forud for rådsmødet
(udenrigsministre) den 14.-15. maj 2001.
EUU, Alm.del - 2001-02 (2. samling) - Bilag 539: Rådsmøde udenrigsministre 15-16/4 2002 Samlenotat
1462047_0013.png
20. (Evt.) Fortegnelse over
våbenkontrolområdet i EU
konkrete
anti-terrorinitiativer
ikke-sprednings-,
nedrustnings-
og
Nyt notat.
På rådsmødet ventes en godkendelse af fortegnelsen over konkrete anti-terrorinitiativer på nedrustnings-, ikke-
sprednings og våbenkontrolområdet. Listen er udarbejdet i samarbejde mellem EU-arbejdsgrupperne for
nedrustning, ikke-spredning og våbenkontrol og indeholder konkrete forholdsregler både på nationalt, EU og
multilateralt niveau.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat om sagen.
21. Rådets årsrapport til Europa-Parlamentet om den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik 2001
Nyt notat.
I henhold til den inter-institutionelle aftale af 6. maj 1999 udarbejder Rådet årligt en rapport til Europa-parlamentet om
hovedaspekterne af den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik (FUSP). Rapporten beskriver FUSP-aktiviteterne det
forgangne år, herunder fælles holdninger, fælles aktioner, retsakter, deklarationer, demarcher og politisk dialog i 2001.
Endvidere oplyser rapporten om de finansielle implikationer for EU’s generelle budget i forbin med vedtagelsen af
fælles aktioner og særlige udsendinge i 2001.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat i sagen.
22. Udkast til resolution vedr. forhindring af lejlighedsvis narkotikamisbrug
Nyt notat.
Det spanske formandskab har fremsat forslag til resolution vedtaget af Rådet og repræsentanterne for
medlemsstaterne om forebyggelse af lejlighedsvis narkotikamisbrug.
Med henblik på at imødegå lejlighedsvis narkotikamisbrug opfordres medlemsstaterne til at tage hensyn til
betydningen af oplysnings- og opmærksomhedskampagner og til at tage hensyn til betydningen af lettilgængelig
information om mulighederne for vejledning og støtte i forbindelse med narkotika samt til at overveje
mulighederne for at imødegå, at internettet og andre medier anvendes til at fremme det lejlighedsvise
narkotikamisbrug. Endvidere opfordr es medlemsstaterne til at fremme fritidsalternativer til det lejlighedsvise
narkotikamisbrug og til at begrænse skaderne ved et sådant misbrug.
Herudover opfordres medlemsstaterne til at sørge for en intens og systematisk inddragelse af civilsamfundet i
forebyggelsen af det lejlighedsvise narkotikamisbrug og til at fremme betydningen af, hvordan
forebyggelsesprogrammer og kommunikationsstrategier om det lejlighedsvise narkotikamisbrug bør udformes.
Endelig opfordres medlemsstaterne til at videreføre bestræbelserne på at begrænse udbuddet af narkotika og til
med deltagelse af Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug at udveksle
oplysninger om nye anvendelsesmetoder og misbrugsmønstre i forbindelse med det lejlighedsvise
narkotikamisbrug.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
23. Koordinations- og samarbejdsmekanisme vedr. narkotikabekæmpelse mellem EU og
Latinamerika/Caribien: Formandskabskonklusioner
Nyt notat.
EUU, Alm.del - 2001-02 (2. samling) - Bilag 539: Rådsmøde udenrigsministre 15-16/4 2002 Samlenotat
1462047_0014.png
Rådet vil skulle tage formandskabets konklusioner vedr. det fjerde møde på højt niveau i Koordinations- og
samarbejdsmekanismen om narkotikabekæmpelse mellem EU og Latinamerika/Caribien den 7.-8. marts 2002 i Madrid
til efterretning.
Mekanismens principper og prioriteter blev godkendt i 1999 i Rio de Janeiro på mødet mellem Stats- og
regeringscheferne fra EU og Latinamerika/Caribien. Mekanismen er et forum for diskussion og informationsudveksling
om narkotikaproblemer i verden. Der foregår regelmæssige møder.
På mekanismens fjerde møde i Madrid blev der vedtaget en deklaration, som i det væsentlige bekræftede de hidtidige
prioriteter (efterspørgselsbegrænsning, hvidvaskning af penge, udvikling af alternative afgrøder og maritimt samarbejde i
forbindelse med kontrol af narkotika over grænser). Vigtigheden af såvel en biregional som en intraregional tilgang blev
understreget.
Mødet havde tematiske debatter om institutionel styrkelse, hvidvaskning af penge og kemiske prækursorer (kemisk
fremstillede ingredienser til narkotikaproduktion).
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat om sagen.
24. Forbindelserne med Moldova: Etablering af EU-holdning til det 4. samarbejdsråd den 15. april 2002
Nyt notat.
Rådet vil skulle vedtage den fælles holdning til det fjerde møde i Samarbejdsrådet EU/Moldova under
Partnerskabs- og Samarbejdsaftalen mellem EU og Moldova, som afholdes i Luxembourg den 16. april 2002.
Den fælles holdning ventes vedtaget uden debat.
Samarbejdsrådet forventes at drøfte den politiske og økonomiske udvikling i Moldova og bilaterale relationer i
forbindelse med Partnerskabs- og Samarbejdsaftalen (PSA), som trådte i kraft den 1. juli 1998.
Centrale emner vil være Transnistrien, økonomiske reformer i Moldova, kriminalitetsbekæmpelse samt EU’s
støtte gennem TACIS. Prioriteringen af områder indenfor PSA’en samt arbejdet med prioriterede områder i
samarbejdskomitéer og sub-komitéer forventes ligeledes drøftet. Den politiske dialog ventes at omfatte aktuelle
udenrigs- og sikkerhedspolitiske emner, herunder forholdet til Moldovas naboer og Rusland, samt gr&ael ejde
med Ukraine.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat om sagen.
25. Forbindelserne med Rusland: Etablering af EU-holdning til det 5. samarbejdsråd den 15. april 2002
Nyt notat.
Rådet vil skulle vedtage den fælles holdning til det femte møde i Samarbejdsrådet EU/Rusland under
Partnerskabs- og Samarbejdsaftalen mellem EU og Rusland, som afholdes i Luxembourg den 16. april 2002.
Den fælles holdning ventes vedtaget uden debat.
Samarbejdsrådet forventes at drøfte den økonomiske udvikling i Rusland og bilaterale relationer i forbindelse
med Partnerskabs- og Samarbejdsaftalen, som trådte i kraft den 1. december 1997. Centrale emner vil være den
økonomiske integration af Rusland gennem udviklingen af det Fælles Europæiske Økonomiske Rum, Ruslands
optagelse i WTO og afvikling af russiske handelsbarrierer. Endvidere vil man drøfte energidialogen mellem EU
og Rusland og undersøge mulighederne for at fremme europæiske investeringer i den russiske energisektor. En
række spørgsmål knyttet til retlige og indre anliggender (RIA) forventes drøftet i lyset af EU’s forestående
udvidelse og kommende EU/Rusland-særmøder om Kaliningrad-problemstillingen på såvel embedsmands-
som ministerniveau (bl.a. i marginen af RIA-ministermødet den 25. april 2002). Den politiske dialog ventes at
om aktuelle udenrigs- og sikkerhedspolitiske emner, herunder Belarus, Moldova, Georgien og international
terrorisme.
EUU, Alm.del - 2001-02 (2. samling) - Bilag 539: Rådsmøde udenrigsministre 15-16/4 2002 Samlenotat
1462047_0015.png
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat om sagen.
26. Forbindelserne med Slovenien: Etablering af EU-holdning til det 4. associeringsråd den 16. april 2002
Nyt notat.
Rådet vil skulle vedtage den fælles EU-holdning til mødet i associeringsrådet med Slovenien, der finder sted i
tilknytning til rådsmødet.
Associeringsrådet forventes især at drøfte Sloveniens forberedelse af EU-medlemskab, herunder
tiltrædelsespartnerskabet og Sloveniens nationale program for overtagelse af EU’s acquis. EU vil anerkende de skridt,
Slovenien har taget hen imod opfyldelse af Københavnskriterierne og udtrykke støtte til den fortsatte reformproces i
Slovenien. Slovenien opfordres til at fortsætte reformbestræbelserne fsva. retsvæsenet og den offentl ktor. Forbedringen
af Sloveniens bilaterale relationer til Kroatien hilses velkommen. EU vil desuden anerkende Sloveniens fremskridt for så
vidt angår tilpasning af lovgivningen til EU’s acquis på en række områder og understrege vigtigheden af, at den vedtagne
lovgivning implementeres. Sloveniens fremskridt fsva. opbygning af administrativ kapacitet anerkendes, og Slovenien
opfordres til at fortsætte indsatsen på området. Endelig vil EU fremhæve de tive rolle, Slovenien spiller for regional
stabilitet og samarbejde.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat i sagen.
27. Forbindelserne med Tyrkiet: Etablering af EU-holdning til associeringsrådet med Tyrkiet den 15. april 2002
Nyt notat.
Rådet vil skulle vedtage den fælles EU-holdning til mødet i associeringsrådet med Tyrkiet, der finder sted i
tilknytning til rådsmødet.
Associeringsrådet forventes især at drøfte Tyrkiets fortsatte forberedelse af EU-medlemskab, herunder
fremskridtene i relation til EUs tiltrædelsespartnerskab for Tyrkiet, der blev vedtaget den 8. marts 2001 og
Tyrkiets nationale program for overtagelse af EU’s acquis vedtaget den 19. marts 2001. Det Europæiske Råd
endosserede på mødet i Laeken i december 2001 Kommissionens anbefaling fra sin seneste fremskridtsrapport
om Tyrkiet om ning af en ny fase i Tyrkiets før-tiltrædelsesstrategi med en detaljeret gennemgang af tyrkisk
lovgivning og et tidsperspektiv for tilpasning til acquis’et.
Rådet forudses at anerkende Tyrkiets skridt hen imod opfyldelse af Københavnskriterierne, herunder
vedtagelsen af forfatningsreformer og følgelovgivning i Tyrkiet. Rådet ventes samtidig at understrege
vigtigheden af implementering af allerede vedtagne reformer samt behovet for yderligere reformer. Det
forudses, at Rådet vil fremhæve de positive fremskridt i forholdet mellem Tyrkiet og Grækenland, samt den
roll e, Tyrkiet spiller for regional stabilitet og samarbejde. Rådet forventes derudover at understrege
betydningen af samtalerne mellem parterne på Cypern.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat i sagen.
28. Undertegnelse og accept af den Internationale Juteoverenskomst om oprettelse af Den Internationale
Juteundersøgelsesgruppe 2001
Nyt notat.
Til afløsning af Juteoverenskomsten af 1989 færdigforhandledes en ny international juteoverenskomst i 2001. De deltagende
lande og/eller EU skal undertegne overenskomsten samt deponere deres notifikationer om accept af overenskomsten i
afdelingen for De Forenede Nationers traktater i New York. Overenskomsten indebærer at den Internationale
Juteorganisation, der blev nedlagt i 2001, afløses af den Internationale Juteundersøgelsesgruppe.
EUU, Alm.del - 2001-02 (2. samling) - Bilag 539: Rådsmøde udenrigsministre 15-16/4 2002 Samlenotat
1462047_0016.png
I henhold til reglerne for EU’s deltagelse i internationalt råvaresamarbejde skal overenskomsten normalt godkendes både af
de enkelte medlemslande og af EU som sådan. Kommissionen har imidlertid stillet forslag om Fællesskabets enekompetence
i henhold til TEF 133, hvilket er blevet accepteret af medlemslandene.
Ligesom den tidligere overenskomst indeholder Juteoverenskomsten 2001 ikke markedsregulerende bestemmelser, men
tjener som ramme for udveksling af markedsinformation, fremme af væksten i den internationale handel med jute,
behandling af spørgsmål i forbindelse med bekæmpelse af fattigdom m.v.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat i sagen.
29. (Evt.) Associeringsaftale med Algeriet
Nyt notat.
Rådet forventes at vedtage en beslutning om undertegnelse af en associeringsaftale med Algeriet.
Som led i gennemførelsen af Euro-Middelhavs-partnerskabet besluttedes det at indgå en række bilaterale aftaler mellem
EU og de 12 Middelhavspartnere. Forhandlingerne mellem Kommissionen og Algeriet om indgåelse af en
associeringsaftale blev indledt i marts 1997. Aftalen blev paraferet af EU og Algeriet den 20. december 2001. Der er ved
aftalens indgåelse taget højde for Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre anliggender.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat i sagen.
30. (Evt.) Associeringsaftale med Libanon
Nyt notat.
Rådet forventes at vedtage en beslutning om undertegnelse af en associeringsaftale med Libanon.
Som led i gennemførelsen af Euro-Middelhavs-partnerskabet besluttedes det at indgå en række bilaterale aftaler mellem
EU og de 12 Middelhavspartnere. Efter Rådet i oktober 1995 vedtog et sæt forhandlingsdirektiver for Kommissionen
vedrørende associeringsaftalen med Libanon indledtes forhandlingerne mellem Kommissionen og Libanon. Aftalen blev
paraferet af EU og Libanon den 10. januar 2002. Der er ved aftalens indgåelse taget højde for Dan marks forbehold
vedrørende retlige og indre anliggender.
Ved samme lejlighed træffes beslutning om en brevveksling vedr. terrorisme. Desuden indgås en interimsaftale mellem
Fællesskabet og Libanon om iværksættelse af de kommunautære dele af aftalen.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat i sagen.