Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 610
Offentligt
1461978_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 610)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
16. april 2002
KOMITÉSAG
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat om forslag til
kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet picolinafen på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget forventes til afstemning den 18.-19. april 2002 efter revisionskomitéprocedure (IIIa).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461978_0002.png
MILJØstyrelsen
15. april 2002
Pesticidkontoret J. nr. M 1034-0051
STM/ABA/11
LKJ/6
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet picolinafen på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler
Ovennævnte forslag er beskrevet i vedlagte grundnotat.
Forslaget drejer sig om optagelse af aktivstoffet picolinafen på bilag I (postivlisten) til direktivet om
plantebeskyttelsesmidler. Forslaget forventes til afstemning den 18. – 19. april 2002 efter revisions-
komitéprocedure (IIIa).
Da picolinafen ikke har været på markedet i EU før den 26. juli 1993 er baggrunden for forslaget
direktivets artikel 6, stk. 2 og 3 om proceduren for optagelse af nye EU-stoffer på bilag I. Når et aktivstof
er optaget på bilag I, er det en national opgave at tage stilling til – inden for rammerne af direktivet – om
de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågælde>
Picolinafen er blevet vurderet af medlemsstaten Tyskland og derefter behandlet i arbejdsgrupper under
kommissionen, hvor alle 15 EU-landes pesticidmyndigheder har deltaget. Vurderingen af picolinafen ud
fra det ansøgte anvendelsesområde
bekæmpelse af ukrudt i korn
har vist, at det kan antages, at
picolinafen og picolinafen-holdige midler opfyld erne for optagelse på bilag I; dvs. at der ikke er
uacceptable effekter på sundhed og miljø.
Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende picolinafen, skal
der ifølge udkastet tages særligt hensyn til beskyttelse af vandorganismer ved anvendelse i nærheden af
overfladevand, og til beskyttelse af de planter, som ikke ønskes bekæmpet. Ifølge EU vurderingen kan
picolinafens nedbrydningsprodukt CL 153815 nå koncentrationer tæt på grænseværdien for grundvand og
drikkevand. Danmark har derfor foreslået, at det i direktivet angives, at der skal tages særligt hensyn til
grundvandet i områder med sårbare jordtyper og/eller klimaforhold. Denne tekst er indføjet i udkastet til
direktivet, men skal diskuteres med de øvrige medlemslande. Såfremt teksten bibeholdes vil
beskyttelsesniveauet for grundvand således kunne fastholdes, idet Danmark vil kunne henvise til disse
forbehold i forbindelse med den nationale vurdering.
Et forhold, der kan påvirke beskyttelsesniveauet i negativ retning, er fastlæggelsen af de såkaldte bindende
sundhedsmæssige værdier. Der er på EU-plan ikke fastsat harmoniserede regler om beregning af den
såkaldte AOEL-værdi (Acceptable Operator Exposure Level) eller modeller for beregning af den
eksponering sprøjteførere udsættes for under sprøjtningen, herunder regler for hvordan stoffets gen
nemtrængning af huden vurderes. Da Danmark kan være uenig i fastsættelsen af disse værdier, findes det
uacceptabelt at gøre værdierne bindende.
Regeringen agter at støtte forslaget om optagelse af picolinafen på bilag I, idet regeringen dog lægger afgørende vægt på, at de
to omtalte bindende sundhedsmæssige værdier (AOEL-værdien og værdien for hudgennemtrængelighed) bliver vejledende.
Regeringen vil envidere arbejde for at teksten fastholdes således, at det fremgår, at der skal tages særligt hensyn til
grundvandet i områder med sårbare jordtyper og/eller klimaforhold, når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere
plantebeskyttelsesmidler indeholdende picolinafen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461978_0003.png
MILJØstyrelsen
15. april 2002
Pesticidkontoret J. nr. M 1034-0051
STM/ABA/11
LKJ/6
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet picolinafen på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler
1. Status
Et foreløbigt forslag til kommissionsdirektiv (SANCO/586/02, rev. 2 "Commission Directive ../../EC of Amending Council
Directive 91/414/EEC to include picolinafen as an active substance") er fremsendt til medlemsstaterne.
Forslaget er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forslaget er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i kommissionsregi den 7.-8. februar 2002. Forslaget forventes til
afstemning den 18.-19. april 2002 efter revisionskomitéprocedure (IIIa).
Forslaget har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler, artikel 6, som fastlægger, at aktivstoffer skal
optages på bilag I til direktivet.
Da picolinafen ikke har været på markedet i EU før den 26. juli 1993, er baggrunden for forslaget direktivets artikel 6, stk. 2
og 3 om proceduren for optagelse af nye EU-stoffer på bilag I.
Når et aktivstof er optaget på bilag I, er det en national opgave at tage stilling til – inden for rammerne af direktivet – om de
plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land.
2. Formål og indhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461978_0004.png
Picolinafen er blevet vurderet af medlemsstaten Tyskland og derefter behandlet i arbejdsgrupper under kommissionen, hvor
alle 15 EU-landes pesticidmyndigheder har deltaget. Denne vurdering har resulteret i ovennævnte forslag, der har til
hovedformål at optage aktivstoffet picolinafen på bilag I til direktiv 91/414/EØF.
I følge direktivudkastet og den dertil hørende vurderingsrapport har vurderingen af picolinafen ud fra det ansøgte
anvendelsesområde – bekæmpelse af ukrudt i korn – vist, at det kan antages, at picolinafen og picolinafen-holdige midler
opfylder betingelserne i henholdsvis artikel 4 og artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I; dvs. at der ikke er
uacceptable effekter på sundhed og miljø.
Når et aktivstof er optaget på bilag I, er det en national opgave at tage stilling til, om de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet
indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte "ensartede
principper" (bilag VI til direktivet) samt den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. Denne vurdering er
sammenfattet på datablade i en vurderingsrapport, som er knyttet til direktivforslaget.
Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende picolinafen, skal der ifølge udkastet
tages særligt hensyn til beskyttelse af vandorganismer (specielt vandplanter) ved anvendelse i nærheden af overfladevand.
Ligeledes skal der tages særligt hensyn til beskyttelse af de planter, som ikke ønskes bekæmpet. Endelig skal der tages særligt
hensyn til udvaskning af picolinafen og dets nedbrydningsproduk ter til grundvand ved anvendelse i områder med sårbare
jordtyper og/eller klimaforhold.
I vurderingsrapporten fastlægges bindende sundhedsmæssige værdier, og de anvendelsesområder, der er vurderet i
forbindelse med direktivforslaget, angives.
Picolinafen har ikke været til høring i den Videnskabelige Komité for Planter, fordi Kommissionen ikke har fundet det
nødvendigt at stille specifikke spørgsmål om stoffet og vurderingen.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt. Forslaget vurderes at være i
overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Der er ingen lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Der er i dag ikke godkendt picolinafenholdige midler i Danmark, og der er ikke ansøgt om
godkendelse. Der er derfor ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner.
Beskyttelsesniveau:
Da der i dag ikke er søgt om godkendelse af picolinafenholdige midler i Danmark, er der ikke lavet en risikovurdering under
danske forhold. Miljøvurderingen i EU viser dog for opstillede scenarier, at picolinafen kan anvendes uden uacceptabel risiko
for grundvandet. Det skal dog bemærkes, at picolinafens nedbrydningsprodukt CL 153815 ifølge denne vurdering kan nå
koncentrationer tæt på grænseværdien for grundvand og drikkevand, hvor for Danmark har foreslået, at det i direktivet
angives, at der skal tages særligt hensyn til grundvandet i områder med sårbare jordtyper og/eller klimaforhold. Denne tekst
er indføjet i udkastet til direktivet, men skal diskuteres med de øvrige medlemslande.
EU-vurderingen har endvidere vist, at picolinafen udgør en risiko for vandorganismer (især vandplanter), men at det vil være
muligt at undgå en uacceptabel risiko for disse organismer ved brug af passende beskyttelseszoner til vandmiljøet. Det er
derfor nævnt i forslaget, at medlemsstaterne skal tage hensyn til risiko for vandorganismer ved den nationale vurdering af
midlerne. Ligeledes udgør picolinafen en risiko for de planter, som ikke &osla sh;nskes bekæmpet, hvorfor der skal tages
særligt hensyn til beskyttelse af disse planter.
Et forhold, der kan påvirke beskyttelsesniveauet i negativ retning, er fastlæggelsen af de såkaldte
bindende
sundhedsmæssige værdier,
som fremgår af vurderingsrapporten, der er knyttet til direktivforslaget. Der er på EU-plan ikke
fastsat harmoniserede regler om beregning af den såkaldte AOEL-værdi (Acceptable Operator Exposure Level) eller
modeller for beregning af den eksponering sprøjteførere udsættes for under sprøjtningen, herunder regler for, hvordan
stoffets gennemtrængning af huden vurderes.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461978_0005.png
På trods af, at der ikke er fastsat harmoniserede regler, er AOEL-værdi og værdi for hudgennem-trængelighed anført i
rapporten under bindende sundhedsmæssige værdier. Dette forhold vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark
for så vidt angår picolinafen, idet de angivne værdier for AOEL og hudgennemtrængelighed foreløbig vurderes at være
acceptable. Men da vurderingen af dette stof ik ke er lavet i Danmark, og da Danmark kan være uenig i fastsættelsen af
AOEL-værdi og hudgennemtrængelighed for andre stoffer, findes det uacceptabelt at gøre disse værdier bindende.
For de andre stoffer, der indtil nu er optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF, har Kommissionen dog afgivet en erklæring,
der anfører, at AOEL-værdien og værdien for hudgennemtrængelighed ikke er bindende, så længe der ikke er vedtaget
harmoniserede regler for fastsættelse af disse. Denne erklæring forventes også fremsat for dette stof.
Optagelse af picolinafen på bilag I til direktiv 91/414 betyder endvidere, at Danmark forpligter sig til at acceptere fødevarer
og foder med restindhold af stofferne, idet der i medfør af artikel 4, stk. 1, litra f i direktiv 91/414 bliver fastsat
harmoniserede maksimalgrænseværdier for picolinafen på en række afgrøder. Disse grænseværdier vil blive vurderet i
forbindelse med, at de optages i særskilte direktiver.
1. Høring
Forslaget har været sendt i høring i specialudvalget (miljø), og der er modtaget følgende høringssvar:
Danmarks Naturfredningsforening (DN) henstiller til, at Danmark stemmer imod forslaget, hvis ikke teksten bibeholdes så
det fremgår, at der skal tages særlige hensyn til grundvandet i områder med sårbare jordtyper og/eller klimaforhold, når
medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende picolinafen. DN henstiller endvidere til, at
Danmark lægger afgørende vægt på hensynet til vandl evende organismer ved at påbyde passende beskyttelseszoner til
vandmiljøet. DN efterlyser generelt en klarere redegørelse for, om aktivstoffet ville have været godkendt udfra de hidtidige
danske godkendelseskriterier.
SID mener, at Danmark skal stemme imod optagelse af picolinafen på direktivets bilag I, idet stoffets nedbrydningsprodukt
kan nå koncentrationer tæt på grænseværdien, og idet der er en vis usikkerhed om hudgennemtrængeligheden.
Danske Vandværkers Forening (DVF) opfordrer til, at Danmark stemmer imod optagelse af picolinafen på bilag I til
direktivet, idet der er risiko for udvaskning af såvel aktivstof som nedbrydningsprodukter til grundvandet. DVF efterlyser
yderligere oplysninger om stoffet, og kan principielt ikke acceptere, at der er risiko for forurening med pesticider og deres
nedbrydningsprodukter i koncentrationer, der overskrider grænseværdien.
Landboforeningerne og Dansk Familielandbrug oplyser, at de ikke har nogle bemærkninger til forslaget vedr. picolinafen.