Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 664
Offentligt
1461923_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 664)
energiministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
EPU, Alm. del - bilag 298 (Løbenr. 11905)
Økonomi- og
erhvervsministeren
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf. 33 92 33 50
Fax 33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
E-post [email protected]
www.oem.dk
24. APRIL 2002
Eksp.nr. 25001
I forlængelse af samrådet dags dato om
regeringens EU-formandskabs-prioriteringer
fremsendes hermed talenotits vedrørende
spørgsmål M (Alm. del – bilag 256) i 70
eksemplarer.
Med venlig hilsen
Bendt Bendtsen
• Som det er udvalget bekendt, er det en
omfattende proces at udarbejde et samlet
formandskabsprogram.
• Regeringen arbejder aktivt på det, men er
ikke færdig endnu. Så snart det ligger klart,
vil Folketinget blive orienteret om indholdet.
• Jeg vil dog gerne redegøre for, hvor vi
står netop nu på de områder, der vedrører
Energiudvalget og høre jeres bemærkninger
hertil.
• Det er klart, at vi vil være forpligtet
til at give prioritet til de allerede
fastlagte opgaver, som også i vid
udstrækning afspejler de områder, den
danske regering prioriterer.
• Emnerne er allerede meget omfattende, og
derfor er det nu et spørgsmål om at prioritere
mellem de allerede kendte opgaver snarere
end at finde nye emner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461923_0002.png
Folketingets Energipolitiske Udvalg
Christiansborg
1240 København K
Som I allerede er bekendt med, vil den store
sag under det danske formandskab være at få
afsluttet forhandlingerne med de bedst
forberedte kandidatlande. Der vil dog også
være fokus på andre sager og hvor vi som
formandskab skal finde løsninger til gavn for
hele EU. Regeringen vil generelt gennemføre
et slankt, effektivt og resultatorienteret
formandskab, hvor vi koncentrerer os om de
mange opgaver, vi
skal
have løst.
< l="">
Jeg vil indledningsvis henvise til min
besvarelse af udvalgets spørgsmål 76 af 3.
april i år, som blev fremsendt til udvalget den
17. april.
22. april 2002
ENS/SVF
Sag 201-0045
Som det fremgår af besvarelsen, er
Regeringens hovedprioriteringer for
EU-formandskabet på energiområdet i
høj grad bestemt af de beslutninger, der
blev truffet på Det Europæiske Råds
møde i Barcelona i marts i år.
Opfølgningen på disse beslutninger står
meget centralt i EU-arbejdet, og
energiprioriteringerne har derfor også
en central plads i regeringens
formandskabsprogram.
Planlægningen af et formandskab er
imidlertid en meget dynamisk proces,
hvor det er nødvendigt at være fleksibel
og hele tiden kunne tilpasse sig ændrede
vilkår.
I den sammenhæng vil jeg gerne
understrege, at de resultater, vi vil
kunne opnå, i høj grad afhænger af,
hvor langt sagerne når at blive
behandlet under det nuværende spanske
formandskab, og hvor hurtigt Europa-
Parlamentet kan behandle dem.
I Barcelona blev man enig om en køreplan
for en række sager, der knytter sig til
liberaliseringen af el- og gasmarkederne.
Under det danske formandskab bliver det en
hovedopgave inden for mit ministerområde at
føre denne køreplan ud i livet og sikre en
række vigtige beslutninger inden udgangen af
året.
Regeringen vil derfor arbejde hårdt på, at der
vedtages en række ændringer af el- og
gasdirektiverne, som lægger op til yderligere
liberalisering. Ændringerne betyder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461923_0003.png
Samråd
i Folketingets Energipolitiske Udvalg den 24. april
2002 om regeringens EU-formandskabsprioriteringer
at der bliver frit leverandørvalg fra 2004 for
alle forbrugere bortset fra husholdningerne,
selskabsmæssig adskillelse mellem de
konkurrenceudsatte dele af el- og
gassektorerne og netmonopolerne,
◦ at alle landene skal indføre reguleret tredjepartsadgang til nettene, og
◦ at man skal oprette effektive tilsynsmyndigheder i alle medlemslande.
◦ Regeringen vil også lægge vægt på at forberede, at der senest inden Det Europæiske Råds forårsmøde i
marts 2003 kan træffes beslutning om et endeligt tidspunkt for husholdningernes fulde markedsadgang
snarest efter 2004.
◦ Regeringen vil også arbejde for at få vedtaget en forordning om grænseoverskridende eludveksling og
håndtering af flaskehalse.
◦ Det er nødvendigt at udbygge transmissionskapaciteten mellem en række af landene, hvis det indre
energimarked skal fungere. Dette var der også enighed om i Barcelona, og som led i opfølgningen på
Barcelona-mødet vil regeringen også lægge stor vægt på at få vedtaget nye retningslinjer for støtteordningen
transeuropæiske energinet.
◦ Ud over de sager, som følger op på Barcelona-topmødet, vil der være andre vigtige sager på bordet under
vores formandskab.
◦ For det første er der en række initiativer, der kan fremme energiforsyningssikkerheden. EU-landene bliver
mere og mere afhængig af import af energi fra tredjelande. Ifølge Kommissionens Grønbog om
energiforsyningssikkerheden fra sidste år skønnes det at importandelen vil stige fra 50% i dag til 70% i 2030
for EU som helhed.
◦ Initiativerne til fremme af forsyningssikkerheden omfatter en øget indsats for energieffektivisering, herunder
ikke mindst et kommende direktivforslag fra Kommissionen om kraftvarme, som det danske formandskab
vil søge at fremme mest muligt. Vort eget potentiale for kraftvarme er stort set udnyttet. En forstærket
indsats for at fremme kraftvarme vil derfor ikke have stor betydning i Danmark. Men i andre EU-lande og i
ansøgerlandene er der imidlertid et lovende po tentiale, som kan skabe nye markedsmuligheder for danske
virksomheder med kompetencer på kraftvarmeområdet.
◦ På samme måde kan direktivet om bygningers energimæssige ydeevne på én gang bidrage til EU’s
forsyningssikkerhed, fordi der er et stort potentiale for bygningsforbedringer i
andre
medlemslande, og
samtidig skabe markedsmuligheder for danske virksomheder inden for energieffektivisering. Regeringen vil
derfor lægge vægt på den endelige vedtagelse af dette direktiv.
◦ Initiativerne vedrørende forsyningssikkerhed omfatter også et øget energisamarbejde mellem EU og
Rusland. Rusland er med sine store energireserver en vigtig partner for det energi-importerende EU.
Regeringen vil søge at lægge forholdene bedst muligt til rette for at EU-Rusland
energisamarbejdet kan udvikles under det danske formandskab.
◦ For det andet vil det danske formandskab arbejde for at fremme vedtagelsen af et
nyt
energirammeprogram, kaldet "Intelligent Energi for Europa".
De eksisterende programmer under det
nuværende energi-rammeprogram udløber ved udgangen af 2002. Det drejer sig navnlig om programmerne
SAVE (om energieffektivitet), ALTENER (om vedvarende energi), SYNERGY (om internationalt
energisamarbejde). Kommissionen har netop besluttet at fremlægge et forslag til videreførelse o g delvis
omdefinering af de eksisterende programmer. Forslaget til nyt energirammeprogram har stor bevågenhed i
en række medlemslande, i Kommissionen samt i Europa-Parlamentet. Det kan også blive et godt
udstillingsvindue for at promovere danske erfaringer på energiområdet i en international sammenhæng.
◦ Jeg vil afslutningsvis på ny understrege, at Regeringens ønsker til konkrete resultater på energiområdet
under det danske formandskab kan ændre sig de kommende måneder. Meget afhænger af, hvor langt det
nuværende spanske formandskab når med de enkelte "energi-sager".
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461923_0004.png
Baggrundstekst skal skrives med 12 pt og 1 linieafstand - samt indrykkes i forhold til selve taleteksten
(Typografien baggrundstekst). Talepunktets tekst skrives med 1,5 linieafstand og med 14 pt (Typografien
Brødtekst).