Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 678
Offentligt
1461911_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 678)
retlige og indre anliggender ministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
6. maj 2002
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Justitsministeriets notits om Den Fælles
Tilsynsmyndigheds årsberetning for perioden marts 2000 til december 2001.
Årsberetningen er ligeledes sendt til Folketingets Retsudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461911_0002.png
Kære<DOCUMENT_START> udenrigsminister.
Med henblik på oversendelse til Folketingets Europaudvalg sendes vedlagt femte årsberetning for perioden marts 2000 til
december 2001 fra Den Fælles Tilsynsmyndighed, der er oprettet i henhold til Schengen-konventionens artikel 115, tillige
med en notits om visse elementer i årsberetningen.
Det bemærkes, at årsberetningen ligeledes vil blive oversendt til Folketingets Retsudvalg.
Med venlig hilsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461911_0003.png
NOTITS
om
<DOCUMENT_START>
Den Fælles Tilsynsmyndigheds årsberetning for perioden marts 2000 til december 2001.
1. Baggrund.
Efter Schengen-konventionens artikel 115 oprettes der en fælles tilsynsmyndighed, der skal føre tilsyn med Schengen-
informationssystemets tekniske støttefunktion. Tilsynsmyndigheden består af to repræsentanter fra hver af de nationale
tilsynsmyndigheder – for Danmarks vedkommende Datatilsynet.
Den Fælles Tilsynsmyndighed udarbejder årlige beretninger om tilsynsmyndighedens virksomhed, herunder de udtalelser og
henstillinger, som tilsynsmyndigheden har afgivet.
Justitsministeriet har fra Datatilsynet modtaget Den Fælles Tilsynsmyndigheds femte årsberetning, der vedrører perioden
marts 2000 til december 2001.
2. Indhold.
2.1. Ressourcemæssige forhold samt Schengen-samarbejdets integration i Den Europæiske Union.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461911_0004.png
I årsberetningen beklager Den Fælles Tilsynsmyndighed de ressourcemæssige forhold. Endvidere beklager Den Fælles
Tilsynsmyndighed, at hverken tilsynsmyndighedens udtalelser og henstillinger eller Eksekutivkomiteens afgørelser vedrørende
Den Fælles Tilsynsmyndighed, herunder afgørelser om Den Fælles Tilsynsmyndigheds uafhængighed, dens selvstændige
budgetpost, årsbudgetterne samt Den Fælles Tilsynsmyndigheds a dgang til dokumenter og oplysninger, indgår i Schengen-
reglerne, som ved Amsterdam-traktatens ikrafttræden den 1. maj 1999 blev integreret i Den Europæiske Union.
Justitsministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at Rådet den 20. maj 1999 traf afgørelse om Den Fælles Tilsynsmyndighed i forbindelse med Schengen-
reglernes integration i Den Europæiske Union. Det følger af rådsafgørelsen, at Generalsekretariatet for Rådet yder
sekretariatsbistand i forhold til Den Fælles Tilsynsmyndighed samt stiller faciliteter til rådighed og yder assistance i
forbindelse med Den Fælles Tilsynsmyndigheds møder. Endvidere følger det af rådsafgørelsen, at rejseudgifter i forbindelse
med møder i Bruxelles og udførelse af kontrolaktioner afholdes over Rådets budget.
Det bemærkes desuden, at der ved en rådsafgørelse af 17. oktober 2000 er truffet bestemmelse om etablering af et fælles
sekretariat for de tilsynsmyndigheder, der oprettes i henhold til Europol-konventionen, konventionen om brug af
informationsteknologi på toldområdet (CIS-konventionen) og Schengen-konventionen.
Sekretariatet, der er oprettet med virkning fra den 1. september 2001, ledes af en databeskyttelsessekretær, hvis uafhængighed
i udførelsen af opgaverne er sikret, således at den pågældende udelukkende modtager instruktioner fra tilsynsmyndighederne
og formændene for disse myndigheder. Databeskyttelsessekretæren tildeles det fornødne personale, der ved udførelsen af
konkrete opgaver udelukkende er undergivet instruktioner fra databeskyttelsessekretæren og de fælles tilsynsmyndigheder.
Sekretariatets administrative omkostninger, herunder navnlig omkostninger i forbindelse med udstyr og personale, afholdes
over Rådets budget, ligesom Rådet skal stille de nødvendige kontorer og faciliteter til rådighed for sekretariatet.
For så vidt angår Den Fælles Tilsynsmyndigheds udtalelser og henstillinger bemærkes, at Den Fælles Tilsynsmyndigheds
udtalelser og henstillinger har hjemmel i selve Schengen-konven-tionens artikel 115, hvoraf fremgår, at der oprettes en fælles
tilsynsmyndighed, der skal føre tilsyn med Schengen-informationssystemets tekniske støttefunktion, og som ligeledes har
kompetence til at undersøge de anvendelses- eller fortolkningsprob lemer, der måtte opstå under driften af Schengen-
informationssystemet, til at undersøge problemer i forbindelse med de nationale tilsynsmyndigheders uafhængige kontrol
eller udøvelsen af deres ret til at få adgang til systemet, og til at udarbejde harmoniserede forslag til fælles løsninger af
problemer. Eftersom Schengen-konventionen er en del af Schengen-reglerne, er det ikke anset nødvendigt specifikt at
opregne Den Fælles Tilsynsmyndigheds u dtalelser og henstillinger i definitionen af, hvad der udgør Schengen-reglerne.
2.2. Evalueringsbesøgene i de nordiske lande.
I årsberetningen beklager Den Fælles Tilsynsmyndighed, at Den Fælles Tilsynsmyndighed ikke har været inddraget i de
evalueringsbesøg, der blev foretaget i de nordiske lande, forud for de nordiske landes indtræden i det praktiske Schengen-
samarbejde.
Justitsministeriets bemærkninger:
Evalueringen af de nordiske lande blev foretaget af repræsentanter for de øvrige Schengen-lande, og det er korrekt, at Den
Fælles Tilsynsmyndighed ikke deltog i selve evalueringsbesøgene. Den Fælles Tilsynsmyndighed består af to repræsentanter
fra hver af de nationale tilsynsmyndigheder – for Danmarks vedkommende Datatilsynet, og på dansk foranledning deltog
Datatilsynet i evalueringsmøderne i Danmark vedrørende databes se og Schengen-informationssystemet.
2.3. Storbritanniens delvise adgang til Schengen-informationssystemet.
Den Fælles Tilsynsmyndighed omtaler i årsberetningen Storbritanniens deltagelse i dele af Schengen-reglerne, herunder
Storbritanniens delvise adgang til Schengen-informationssystemet.
Justitsministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at Rådet ved sin afgørelse af 29. maj 2000 imødekom Storbritanniens anmodning om at deltage i dele af
Schengen-reglerne (2000/365/EF, EFT L 131 af 1.6.2000, s. 43).
Rådets afgørelse giver Storbritannien mulighed for at deltage i de bestemmelser i Schengen-reglerne, der vedrører oprettelse
og drift af Schengen-informationssystemet, undtagen de bestemmelser, der vedrører de i artikel 96 omhandlede
indberetninger om uønskede udlændinge og de øvrige bestemmelser i tilknytning hertil.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461911_0005.png
Siden vedtagelsen af Rådets afgørelse i maj 2000 om Storbritanniens anmodning om at deltage i dele af
Schengen-reglerne har man i de relevante arbejdsgrupper i Rådets regi drøftet, hvordan Storbritannien rent
teknisk kan kobles på det nuværende Schengen-informationssystem. Endvidere har Den Fælles
Tilsynsmyndighed afgivet flere udtalelser om spørgsmålet.
Spørgsmålet drøftes fortsat, og der er således endnu ikke truffet nogen formel beslutning om, på hvilken måde
Storbritannien rent teknisk skal have adgang til det nuværende Schengen-informationssystem. Der vil
imidlertid under de fortsatte forhandlinger blive lagt vægt på Den Fælles Tilsynsmyndigheds udtalelser.
2.4. Sletning af supplerende oplysninger.
I årsberetningen omtales spørgsmålet om sletning af de supplerende oplysninger, der udveksles i tilknytning til registreringer i
Schengen-informationssystemet.
Justitsministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at Schengen-konventionen alene indeholder detaljerede regler om sletning af de elektroniske oplysninger i
Schengen-informationssystemet, hvorimod der ikke findes tilsvarende regler for så vidt angår de supplerende oplysninger, der
udveksles i tilknytning til registreringerne. Udvekslingen af supplerende oplysninger sker i overensstemmelse med national
ret, og i den forbindelse vil det land, der videregiver oplysningerne, efter omstændighederne kunne u nderlægge anvendelsen
og opbevaringen af oplysningerne særlige begrænsninger. Sletning af modtagne oplysninger vil under alle omstændigheder ske
i overensstemmelse med de nationale sletningsregler i de lande, der har modtaget oplysningerne.
2.5. Misbrug af identitet.
I årsberetningen omtales en supplerende udtalelse fra Den Fælles Tilsynsmyndighed vedrørende indberetninger til Schengen-
informationssystemet om personer, hvis identitet er blevet misbrugt.
Justitsministeriets bemærkninger:
I den forbindelse bemærkes, at begge disse spørgsmål for tiden er genstand for nærmere drøftelser i rådsregi. Det forventes,
at der under alle omstændigheder vil blive fundet en tilfredsstillende løsning i forbindelse med videreudviklingen af
Schengen-informationssystemet.
2.6. Beskyttelse af personoplysninger.
I årsberetningen omtales endelig et udkast til rådsresolution om beskyttelse af personoplysninger, der udveksles som led i det
politimæssige og strafferetlige samarbejde på grundlag af afsnit VI i Traktaten om Den Europæiske Union. Ifølge Den Fælles
Tilsynsmyndighed er resolutionsforslaget uegnet som grundlag for en harmonisering af reglerne om beskyttelse af
personoplysninger, ligesom Den Fælles Tilsynsmyndighed finder det beklageligt, at instrumentet alene er vejledende.
Justitsministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at resolutionsudkastet endnu ikke er blevet fremlagt for Rådet med henblik på vedtagelse, og at udkastet
senest er blevet drøftet på ekspertniveau under det tidligere svenske formandskab i første halvår af 2001. Endvidere
bemærkes, at den arbejdsgruppe under Rådet, der har behandlet resolutionsudkastet, for nylig er blevet nedlagt.