Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 695
Offentligt
1461894_0001.png
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 695)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
ERU, Alm. del - bilag 302 (Løbenr. 14162)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. DET INDRE MARKED, FORBRUGERPOLITIK OG TURISME
rådsmøde den 1. marts
2002
Dette rådsmøde
DET INDRE MARKED, FORBRUGERPOLITIK OG TURISME
blev behandlet af Europaudvalget på mødet den 22. februar 2002. Dansk
delegationsleder:
Økonomi- og erhvervsminister Bendt BENDTSEN
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
FORBRUGERPOLITIK
EUROEN OG FORBRUGERNE - Offentlig debat: Rådet havde en offentlig debat om følgerne for forbrugerne af
indførelsen af euroen i de tolv medlemsstater i euroområdet
*
MÆRKNING AF VISSE VIDEOSPIL OG COMPUTERSPIL EFTER ALDERSGRUPPE Rådets resolution: se tekst
*
GRØNBOG OM FORBRUGERBESKYTTELSE: Kommissionen gav Rådet en redegørelse for de første resultater af
den offentlige høring om grønbogen om de fremtidige retningslinjer for forbrugerbeskyttelsespolitikken
*
DET INDRE MARKED
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅD I BARCELONA - DET INDRE MARKED - Rådets konklusioner:
Kommissær BOLKESTEIN præsenterede en sammenfattende rapport med henblik på Det Europæiske Råd i Barcelona,
hvorefter Rådet udvekslede synspunkter og nåede frem til følgende konklusioner - se tekst
…………………………………………………………{{
RESOLUTION OM PROBLEMERNE I DET INDRE MARKED - Rådets konklusioner om problemløsningsnettet for
det indre marked (SOLVIT): se tekst….…...……………………….…..*
ekslede synspunkter og nåede frem til følgende konklusioner - se tekst
…………………………………………………………{{
EF-PATENTER: Rådet noterede sig en situationsrapport fra formandskabet om arbejdet med indførelsen af EF-patentet.
Det anmodede De Faste Repræsentanters Komité om fortsat at prioritere denne sag højt således at Rådet kan nå til
politisk enighed på samlingen den 21. maj 2002
(FO)………………………………………...……………………{{
llip;
………{{
BRUGSMODEL: Rådet noterede sig en orienterende note fra Kommissionen om resultaterne af dens konsultationer
vedrørende hensigtsmæssigheden af at indføre en EF- brugsmodel……...
……………………………………………………………………….………….*
……………………{{ llip;………{{
COMPUTER-IMPLEMENTEREDE OPFINDELSERS PATENTBARHED: Rådet noterede sig et mundtligt indlæg fra
kommissær BOLKESTEIN om forslaget til direktiv herom ….……….*
p;………………………………………………………………….………….*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461894_0002.png
……………………{{ llip;………{{
OFFENTLIGE INDKØB: Rådet noterede sig en statusrapport fra formandskabet om arbejdet med tre forslag; Indgåelse
af offentlige indkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og anlægskontrakter, Indgåelse
af kontrakter om vand- og energiforsyning samt transport og Fælles glossar for offentlige kontrakter (FO)
………………………………...*
ellip;………………{{ llip;………{{
STATUT FOR DET EUROPÆISKE ANDELSSELSKAB: Rådet noterede sig situationsrapporten om det ændrede
forslag til forordningen om statut for det europæiske andelsselskab. Formandskabet bekræftede, at det agter at udarbejde
en kompromistekst på grundlag af drøftelserne under de to foregående formandskaber …………….…………………*
ip;……...*
ellip;………………{{ llip;………{{
STANDARDISERING I EUROPA - Rådets konklusioner: se tekst…..……………………......*
;iske andelsselskab. Formandskabet bekræftede, at det agter at udarbejde en kompromistekst på grundlag af drøftelserne
under de to foregående formandskaber …………….…………………*
ip;……...*
ellip;………………{{ llip;………{{
EVENTUELT
Toldområdet - Nyt edb-baseret forsendelsessystem: Rådet noterede sig en redegørelse fra Kommissionen for
gennemførelsen af dette system…………………………………………...*
ne under de to foregående formandskaber …………….…………………*
ip;……...*
ellip;………………{{ llip;………{{
Tilrettelæggelse af ferieperioderne: Rådet noterede sig, at Kommissionen på baggrund af resultaterne af en rundspørge
blandt medlemsstaterne, ikke har planer om at foreslå særforanstaltninger ……………...
……………………………………………………………….*
HREF="#_Toc3193058">*
ip;……...*
ellip;………………{{ llip;………{{
Rå- og hjælpestoffer til landbruget: Rådet noterede sig den østrigske delegations oplysninger om harmoniseringen af det
indre marked for rå- og hjælpestoffer, som vil blive sendt til de relevante instanser i Kommissionen ……….
…………………………………………………………….*
Toc3193062">*
HREF="#_Toc3193058">*
ip;……...*
ellip;………………{{ llip;………{{
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461894_0003.png
FISKERI
Aftalen mellem EU og Gabon: Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af aftalen om midlertidig anvendelse af
protokollen om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet i aftalen mellem Det
Europæiske Fællesskab og Den Gabonesiske Republik om fiskeri ud for Gabons kyst
*
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Ingen
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. DET INDRE MARKED, FORBRUGERPOLITIK OG TURISME
behandlet på andre rådsmøder siden det foregående DET INDRE MARKED, FORBRUGERPOLITIK OG
TURISME sministerrådsmøde den 20 december 2001:
Ingen
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen, 5. udg.:
- Softwarepatenter
Bruxelles, den 13 Maj 2002
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
6503/02 (Presse 41)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
2412. samling i Rådet
-
DET INDRE MARKED, FORBRUGERPOLITIK OG TURISME
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461894_0004.png
den 1. marts 2002 i Bruxelles
Formand:
Celia VILLALOBOS TALERO
Minister for sundheds- og forbrugerspørgsmål
Ramón de MIGUEL
Statssekretær for Europaspørgsmål
for Kongeriget Spanien
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORBRUGERPOLITIK
EUROEN OG FORBRUGERNE - Offentlig debat
*
MÆRKNING AF VISSE VIDEOSPIL OG COMPUTERSPIL EFTER ALDERSGRUPPE - Rådets resolution
*
GRØNBOG OM FORBRUGERBESKYTTELSE
*
DET INDRE MARKED
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅD I BARCELONA - DET INDRE MARKED - Rådets
konklusioner
*
RESOLUTION OM PROBLEMERNE I DET INDRE MARKED - Rådets konklusioner om
problemløsningsnettet for det indre marked (SOLVIT)
*
EF-PATENTER
*
BRUGSMODEL
*
COMPUTER-IMPLEMENTEREDE OPFINDELSERS PATENTBARHED
*
OFFENTLIGE INDKØB
*
STATUT FOR DET EUROPÆISKE ANDELSSELSKAB
*
STANDARDISERING I EUROPA - Rådets konklusioner
*
EVENTUELT
Toldområdet - Nyt edb-baseret forsendelsessystem
*
Tilrettelæggelse af ferieperioderne
*
Rå- og hjælpestoffer til landbruget
*
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
FISKERI
Aftalen mellem EU og Gabon
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461894_0005.png
Yderligere oplysninger: tlf. 02 285 60 83, 02 285 67 00 eller 02 285 68 08.
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien
:
Jean-Louis SIX
Danmark
:
Bendt BENDTSEN
Tyskland
:
Hansjörg GEIGER
Alexander MÜLLER
Grækenland
:
Christos PACHTAS
Christos THEODOROU
Spanien
:
Celia VILLALOBOS TALERO
Ramón de MIGUEL
Frankrig
:
Philippe ETIENNE
Irland
:
James BRENNAN
Italien
:
Fabio FABBRI
Luxembourg
:
Henri GRETHEN
Nederlandene
:
Dick BENSCHOP
Gerrit YBEMA
Østrig
:
Mares ROSSMANN
Portugal
:
Teresa MOURA
Finland
:
Jari VILÈN
Sverige
:
Hans-Eric HOLMQUIST
Det Forenede Kongerige
:
Melanie JOHNSON
Statssekretær, Justitsministeriet
Minister for udenrigshandel og Europaminister
Økonomiminister og trafikminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for sundheds- og forbrugerspørgsmål
Statssekretær for Europaspørgsmål
Stedfortrædende fast repræsentant
Økonomi- og erhvervsminister
Statssekretær, Forbundsjustitsministeriet
Statssekretær, Forbundsministeriet for Forbrugerbeskyttelse, Levnedsmidler
og Landbrug
Statssekretær for økonomiske spørgsmål
Statssekretær for udvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for udenrigsspørgsmål
Statssekretær for økonomiske spørgsmål
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og Arbejde
Statssekretær for Europaspørgsmål
Statssekretær for konkurrence og forbruger- og markedsspørgsmål
***
Kommissionen
:
Frits BOLKESTEIN
David BYRNE
Erkki LIIKANEN
Medlem
Medlem
Medlem
FORBRUGERPOLITIK
EUROEN OG FORBRUGERNE - Offentlig debat
Rådet havde en offentlig debat om følgerne for forbrugerne af indførelsen af euroen i de tolv medlemsstater i
euroområdet.
Rådet koncentrerede sig om følgende fire emner, således som de er identificeret i formandskabets spørgeskema:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461894_0006.png
– Status over indførelsen af euroen i den enkelte medlemsstat
– Forbrugernes reaktion på pengeombytningen
– Prisudviklingen
– Opfølgning efter udløbet af perioden med to parallelle valutaer.
Formanden konkluderede, at indførelsen af euroen havde været en klar succes, der overgik alle forventninger, og at den
ikke havde haft nogen indvirkning på prisudviklingen eller skabt større problemer for de dårligst stillede forbrugere som
f.eks. de ældre. Det har i øvrigt vist sig, at visse medlemsstater finder det nødvendigt at opretholde den dobbelt
prismærkning i endnu nogle måneder for at lette overgangen.
På samlingen den 21. maj 2002 vil Rådet (det indre marked, forbrugerpolitik og turisme) skulle drøfte spørgsmålet mere
indgående på grundlag af en teknisk analyse, som Kommissionen skal foretage, af bl.a. de opfølgningsforanstaltninger,
det eventuelt bliver nødvendigt at træffe.
MÆRKNING AF VISSE VIDEOSPIL OG COMPUTERSPIL EFTER ALDERSGRUPPE - Rådets resolution
Rådets resolution om beskyttelse af forbrugere, især unge, ved mærkning af visse videospil og computerspil efter
aldersgruppe:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
• NOTERER SIG, at der er et stort og stigende udbud af videospil og computerspil, og at interaktiv fritidssoftware i
videospil og computerspil, der sælges eller udlejes i forretninger eller distribueres via internettet, udgør et
betydeligt og voksende marked.
• NOTERER SIG, at disse artikler som følge af deres forskelligartethed og deres varierede indhold tager sigte på
forbrugere af forskellig alder.
• ER bl.a. BEKYMRET OVER , at nogle af disse artiklers indhold kan gøre dem uegnede til brug for mindreårige
på grund af den skade, de kan forvolde dem.
• MINDER OM de aktioner, der er i gang i Fællesskabet i forbindelse med spørgsmål vedrørende beskyttelse af
mindreårige mod skadeligt indhold, bl.a. i forbindelse med beslutningen om vedtagelse af en flerårig EF-
handlingsplan til fremme af en mere sikker anvendelse af internettet ved bekæmpelse af ulovligt og skadeligt
indhold på globale net
*
og som opfølgning af Rådets henstilling om udvikling af den europæiske industris
konkurrenceevne inden for audiovisuelle tjenester og informationstjenester gennem fremme af nationale rammer,
der tager sigte på at opnå en sammenlignelig og effektiv beskyttelse af mindreårige og den menneskelige
værdighed
**
, og bekræfter på ny vigtigheden af disse.
• UNDERSTREGER, HVOR VIGTIGT det er for forbrugerne at have adgang til klare oplysninger med en
vurdering af indholdet og den deraf følgende klassificering efter aldersgruppe vedrørende de artikler, der
markedsføres, for at give dem mulighed for at foretage et informeret valg og navnlig for at beskytte unge mod et
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461894_0007.png
potentielt skadeligt indhold; bekræfter på ny i denne forbindelse, at mærkning er et vigtigt middel for forbrugeren
til at opnå bedre information og gennemsigtighed samt til at sikre, at det indre marked fungerer harmonisk.
• NOTERER SIG, at mange EU-medlemsstater har aldersklassifikationssystemer, der bygger på forskellige kriterier,
og som afspejler den kulturelle mangfoldighed og de forskellige nationale og lokale opfattelser.
• ERKENDER, at det vil være nyttigt i alle medlemsstater at tilskynde til udvikling af klare og enkle
klassifikationssystemer til vurdering af indholdet af disse artikler.
• ER AF DEN OPFATTELSE, at det nuværende samarbejde både på nationalt plan og på fællesskabsplan mellem
virksomheder inden for den interaktive fritidssoftwareindustri om klassificering og mærkning af indhold bidrager
til en effektiv beskyttelse af mindreårige og til realisering af industriens fulde potentiale, og understreger i denne
forbindelse, hvor vigtigt det er fortsat at inddrage andre berørte parter, navnlig forbrugersammenslutninger og
repræse ntanter for forældre og unge.
• ANERKENDER, at selvregulering er en af de hensigtsmæssige måder, hvorpå man gennem alle berørte parters
deltagelse, navnlig forbrugernes, kan støtte aldersklassifikationssystemer vedrørende interaktiv fritids
-software
i
videospil og computerspil som en foranstaltning i sig selv eller som supplement til de foranstaltninger,
medlemsstaterne gennemfører på dette område.
• OPFORDRER medlemsstaterne og Kommissionen til, inden for rammerne af deres respektive beføjelser, at
intensivere samarbejdet med alle berørte parter, såsom industrien, indholdsproducenterne, forbrugerne og de unge,
om udveksling af oplysninger og erfaringer med henblik på at fastlægge god praksis vedrørende klassificering og
mærkning af videospil og computerspil efter aldersgruppe under hensyntagen til den kulturelle mangfoldighed og
de forskellige nationale og lokale opfattelser.
• SER MED TILFREDSHED PÅ, at Kommissionen vil gennemføre en undersøgelse af den klassifikationspraksis,
der anvendes i Fællesskabet, og noterer sig, at denne undersøgelse også omfatter andre artikler såsom film, DVD
og videokassetter, som også kan give anledning til problemer med hensyn til beskyttelse af mindreårige og det
indre markeds funktion.
• OPFORDRER Kommissionen til, på baggrund af resultaterne af ovennævnte samarbejde og resultaterne af
ovennævnte undersøgelse, fortsat at overvåge udviklingen inden for fremstilling og anvendelse af forskellige
metoder til vurdering af indholdet af videospil og computerspil samt behovet for deres klassificering og mærkning
og om nødvendigt at aflægge rapport til Rådet."
GRØNBOG OM FORBRUGERBESKYTTELSE
Kommissionen gav Rådet en redegørelse for de første resultater af den offentlige høring om grønbogen om de fremtidige
retningslinjer for forbrugerbeskyttelsespolitikken.
På samlingen den 21. maj 2002 vil Rådet (det indre marked, forbrugerpolitik og turisme) foranstalte en indgående debat
om opfølgningen af grønbogen, på grundlag af en mere detaljeret analyse af de bemærkninger, de interesserede parter
har fremsat.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461894_0008.png
Den offentlige høring blev afsluttet den 15. januar 2002. Der erindres om, at der i grønbogen gives en analyse af den
nuværende situation og valgmulighederne; de interesserede parter var i grønbogen blevet opfordret til at fremsætte
bemærkninger, især om hvorvidt politikken fremover skulle bygge på de eksisterende særdirektiver eller på en blandet
metode, der inddrager et rammedirektiv og sektordirektiver.
DET INDRE MARKED
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅD I BARCELONA - DET INDRE MARKED - Rådets
konklusioner
Kommissær BOLKESTEIN præsenterede en sammenfattende rapport med henblik på Det Europæiske Råd i Barcelona,
hvorefter Rådet udvekslede synspunkter og nåede frem til følgende konklusioner:
"RÅDET (det indre marked, forbrugerpolitik og turisme),
som henviser til det nye strategiske mål for Den Europæiske Union, der blev fastlagt af Det Europæiske Råd i Lissabon,
og som ønsker at bidrage til Det Europæiske Råds kommende møde i Barcelona,
som ser med tilfredshed på de fremskridt, der allerede er gjort i form af økonomiske reformer vedrørende åbning af
markedet og lavere forbrugerpriser under hensyntagen til forsyningspligten og kvalitetsaspektet i forbindelse med
forsyningspligtydelser,
som imidlertid noterer sig, at det i den nuværende økonomiske situation er vigtigt at give nye impulser til
produktmarkedsreformer, især på de områder, hvor fremskridtene har været små, på grundlag af den stabilitet, der er en
følge af den vellykkede indførelse af euroen, for at nå de mål, der blev fastlagt af Det Europæiske Råd i Lissabon,
som understreger behovet for at styrke erhvervslivets og forbrugernes tillid til markeder, varer og tjenester,
som minder om, at det indre marked, hvis det skal fungere efter hensigten, må bidrage til traktatens mål om at fremme en
harmonisk og bæredygtig udvikling af Fællesskabet som helhed og styrke den horisontale integration af økonomisk,
social og territorial samhørighed,
som understreger betydningen af velfungerende markeder med henblik på den forestående udvidelse af Den Europæiske
Union,
som minder om sit bidrag til Det Europæiske Råd i Göteborg vedrørende en strategi for integration af bæredygtig
udvikling og miljøbeskyttelse i politikkerne vedrørende det indre marked,
som minder om de aspekter vedrørende det indre marked, der er medtaget i de overordnede retningslinjer for de
økonomiske politikker for 2001,
som henviser til den kommende revision og ajourføring af Kommissionens strategi for det indre marked,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461894_0009.png
som baserer sig på medlemsstaternes og Kommissionens årsrapporter om produkt- og kapitalmarkedernes funktionsmåde
i forbindelse med Cardiff-processen,
som videreudvikler sit bidrag af 31. januar 2002 om centrale spørgsmål i de overordnede retningslinjer for de
økonomiske politikker for 2002 for så vidt angår det indre marked, og som tager hensyn til relevante aspekter vedrørende
det indre marked i Kommissionens meddelelse til Det Europæiske Råds forårsmøde i Barcelona med titlen "Lissabon-
strategien - gennemføre forandringer,
HAR VEDTAGET FØLGENDE KONKLUSIONER:
Skabelse af optimale betingelser for virksomhederne
• Rådet (det indre marked, forbrugerpolitik og turisme) understreger, at der er behov for at træffe afgørende
foranstaltninger til at gennemføre den reformdagsorden, der er vedtaget på skiftende møder i Det Europæiske Råd med
henblik på yderligere at forbedre det indre marked som et dynamisk erhvervsklima.
• Medlemsstaterne bør fortsætte deres bestræbelser på at nedbringe den samlede statsstøtte, især ad hoc-støtten, og
rette den mod horisontale mål af fælles interesse, herunder økonomisk og social samhørighed. Kommissionen
opfordres med henblik herpå til fortsat regelmæssigt at levere oplysninger gennem statsstøtteregistret og
resultattavlen.
• Der bør aktivt tilstræbes en modernisering af konkurrencereglerne, således at forslaget herom kan godkendes af
Rådet i slutningen af 2002. Konkurrencereglerne skal gennemføres på en sammenhængende måde af
Kommissionen og af effektive, uafhængige nationale konkurrencemyndigheder.
• Indsatsen for at fremme en hurtig vedtagelse i Rådet og Europa-Parlamentet af lovgivningspakken om offentlige
indkøb skal intensiveres. Rådet opfordrer navnlig Kommissionen til at fortsætte arbejdet for at lette SMV's adgang
til markederne for offentlige indkøb.
• På baggrund af den høje prioritet, som Rådet og Kommissionen giver en forenkling og forbedring af de
lovgivningsmæssige rammer, og under hensyntagen til konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Laeken,
opfordrer Rådet Kommissionen til at forelægge sin handlingsplan i første halvår 2002 under hensyntagen til
navnlig Mandelkern-Gruppens rapport. Fællesskabet og medlemsstaterne bør intensivere den igangværende
indsats for at fo renkle og modernisere lovgivning og administrative procedurer, der har indvirkning på
virksomhederne og forbrugerne på fællesskabsplan, nationalt plan og regionalt plan. Endvidere bør retsakter på
såvel fællesskabsplan som nationalt plan være ledsaget af en lovgivningsmæssig konsekvensvurdering.
• Afskaffelsen af tilbageværende tekniske handelshindringer bør fortsættes mere intensivt. Der bør udarbejdes en
særlig resultattavle, der klart viser de tekniske handelshindringer, der er tilbage, og de medlemsstater, hvor de
fortsat findes, samt fremskridtene inden for standardiseringsarbejdet. Med hensyn til standardisering har Rådet
vedtaget særskilte konklusioner den 1. marts 2002, hvor der tages hensyn til den strategiske betydning af standardi
sering for gennemførelsen af forskellige fællesskabspolitikker og nødvendigheden af snarest at overveje en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461894_0010.png
opfølgning af Kommissionens rapport fra september 2001. Standardiseringsorganerne bør især prioritere
opstillingen af mål med henblik på at forbedre deres effektivitet og udvikle et gradueret system af nye produkter.
• Kommissionen opfordres til snarest muligt at forelægge en rapport om gennemførelsen af Rådets resolution af 28.
oktober 1999 om gensidig anerkendelse samt overveje, hvordan man kan fastlægge de områder, hvor gensidig
anerkendelse er mest relevant, og de områder, hvor harmonisering er mest relevant.
• Rådet afventer den rapport, som Kommissionen vil forelægge om spørgsmål et om konsumption af
varemærkerettigheder som svar på Europa-Parlamentets beslutning af 5. oktober 2001.
• En forbedring af det indre marked for tjenesteydelser er en afgørende strategisk udfordring for Fællesskabet.
Konkurrencen bør styrkes i tjenesteydelsessektoren og støttes af en fjernelse af hindringerne for handel over
grænserne og markedsadgang. I den forbindelse opfordrer Rådet Kommissionen til snarest muligt at forelægge den
lovede opfølgning af Kommissionens meddelelse med titlen "En strategi for tjenester i det indre marked" og
anmoder medlemssta terne om at samarbejde med Kommissionen i den forbindelse.
• Der er behov for en yderligere indsats for at fjerne hindringer for etableringsretten for fysiske og juridiske personer
og for levering af liberale tjenesteydelser og tekniske tjenesteydelser over grænserne. Der bør også træffes
foranstaltninger til fremme af en forbedret mobilitet inden for EU. Med henblik herpå bør der gives prioritet til det
forslag til direktiv om gensidig anerkendelse af akademiske og erhvervsmæssige kvalifikationer, som
Kommissionen forv entes at forelægge i nærmeste fremtid.
• Fuldstændig gennemførelse af den samlede lovgivning vedrørende det indre marked er en retlig forpligtelse for
alle medlemsstater og en forudsætning for, at det indre marked kan fungere efter hensigten. Selv om der i de
senere år er gjort fremskridt med hensyn til at nå dette mål, bør medlemsstaterne styrke deres forpligtelse til en
fuldstændig og rettidig gennemførelse af lovgivningen for det indre marked og en hurtigere nedbringelse af ant
allet af ikke-gennemførte retsforskrifter i overensstemmelse med det midlertidige gennemførelsesmål på 98,5% på
tidspunktet for Det Europæiske Råd i Barcelona, således som det blev fastlagt i Stockholm.
• I forbindelse med vurderingen af de opnåede resultater bør Det Europæiske Råd i Barcelona overveje, hvilke
yderligere foranstaltninger der skal træffes. Kommissionen opfordres også til konsekvent at fortsætte sin indsats
som garant for korrekt anvendelse og effektiv håndhævelse af fællesskabslovgivningen, herunder gennem
omgående og effektiv retsforfølgelse af overtrædelser.
Opbygning af tillid til markeder, produkter og tjenester
• Virksomhedernes og forbrugernes tillid til varer og tjenesteydelser samt til markedernes funktionsdygtighed er en
væsentlig forudsætning for erhvervsudviklingen i det indre marked. Forbrugernes tillid til handel over grænserne,
herunder e-handel, vil blive styrket af åbne og tilgængelige markeder og bør fremmes ved øget forbrugerbeskyttelse, ved
lettere adgang til oplysninger og til relevante retlige og andre tvistbilæggelsesmekanismer, ved at si kre høj kvalitet og
sikkerhed for varer og tjenesteydelser og ved regelmæssig kontrol med prisudviklingen.
• Der bør lægges vægt på en effektiv opfølgning af Kommissionens grønbog om forbrugerbeskyttelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461894_0011.png
• Arbejdet med forslaget til forordning om salgsfremmende foranstaltninger bør fortsætte.
• Med henblik på at forbedre de nuværende problemløsningsmekanismer for at styrke erhvervslivets og forbrugernes
tillid til det indre marked har Rådet på samlingen den 1. marts 2002 vedtaget særskilte konklusioner om SOLVIT-
initiativet.
• En fuldstændig og rettidig gennemførelse af handlingsplanen for finansielle tjenesteydelser bør prioriteres.
Indførelsen af euroen er en yderligere grund til, at det er vigtigt at nedbringe de omkostninger og den tid, der er
forbundet med grænseoverskridende handelstransaktioner for forbrugere og virksomheder. I denne sammenhæng
er gennemførelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning af 19. december 2001 om grænseoverskridende
betali nger i euro, den endelige vedtagelse af direktivet om fjernsalg af finansielle tjenesteydelser samt en
forbedring af sikkerheden ved brug af nye betalingsmidler af særlig vigtighed.
• Rådet afventer med stor interesse Kommissionens kommende forslag vedrørende offentlige købstilbud.
• Forsyningsvirksomheder og netværksindustrier
• Medens der gøres fremskridt med hensyn til at åbne forsyningsvirksomheder og netværksindustrier for konkurrence,
er der behov for et fornyet tilsagn om at gennemføre de reformer, der blev opnået enighed om i Lissabon, således at det
indre marked kan fungere mere effektivt inden for centrale sektorer under behørig hensyntagen til de konklusioner om
forsyningspligtydelser, som Rådet vedtog den 26. november 2001.
• Man bør prioritere en enighed på grundlag af forslagene om åbning og videreudvikling af energimarkederne, idet
der tages hensyn til kravene om, at brugernes behov skal opfyldes, og behovet for gennemsigtighed på markedet
ved hjælp af passende reguleringsinstrumenter med henblik på at gennemføre målet om at åbne markederne i disse
sektorer.
• Da det er vigtigt, at Fællesskabet tiltræder Eurocontrol, bør der arbejdes aktivt videre med initiativerne til et fælles
luftrum med henblik på oprettelse af det fælles europæiske luftrum inden 2004.
• I overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Stockholm og Laeken og i forlængelse af den
første horisontale vurdering af resultaterne i netværksindustrier, der leverer forsyningspligtydelser, som
Kommissionen har forelagt som led i Cardiff-processen, anmodes Kommissionen om at forelægge flere
vurderinger.
• Der bør træffes foranstaltninger til at sikre en effektiv samtrafik og interoperabilitet, især i de sektorer, hvor der
konstateres underskud, såsom transport og energi. I denne forbindelse bør arbejdet med Kommissionens forslag
om transeuropæiske net, bl.a. finansieringen heraf, intensiveres.
Innovationspolitik
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461894_0012.png
• Der bør lægges særlig vægt på at forbedre virksomhedernes, især SMV's adgang til informations- og
kommunikationsteknologier, således at virksomhederne kan få den fulde fordel af de muligheder, som disse teknologier
frembyder. Ifølge konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Stockholm bør sjette rammeprogram for forskning derfor
gøre fuld brug af de nye instrumenter bl.a. til fremme af vidennet, integrerede projekter og f ælles gennemførelse af
nationale programmer inden for rammerne af programmets målrettede prioriteter, bl.a. under hensyn til behovet for at
styrke samhørigheden og de små og mellemstore virksomheder.
• Der bør fortsat gøres en indsats for at fremme innovation, forskning og udvikling samt iværksætterånd især i SMV
og for at forbedre deres adgang til risikovillig kapital, herunder til start af nye virksomheder i de højteknologiske
sektorer, gennem rettidig gennemførelse af handlingsplanen for risikovillig kapital. Der bør tilskyndes til en
situation, der er gunstig for private investeringer i forskning og udvikling.
• Under hensyntagen til konklusionerne fra flere møder i Det Europæiske Råd bør arbejdet med EF-patentet og
brugsmodellen videreføres. Som det blev fastslået på Det Europæiske Råd i Laeken, bør EF-patentet være et
fleksibelt instrument, der indebærer så få omkostninger som muligt, under hensyn til princippet om ikke-
diskrimination mellem medlemsstaternes virksomheder, således at der sikres et højt kvalitet sniveau.
• Der bør endvidere fortsat gøres bestræbelser for at skabe en sammenhængende og effektiv ramme for ny teknologi.
Dette vil sætte virksomhederne i Fællesskabet i stand til at udnytte det fulde potentiale i bioteknologien, der er en
central sektor, samtidig med at de tager behørigt hensyn til forsigtighedsprincippet, respekterer grundlæggende
værdier og opfylder etiske og sociale krav. I denne forbindelse hilser Rådet Kommissionens nylige medde lelse
om biovidenskab og bioteknologi velkommen.
• Opmærksomheden bør i højere grad rettes mod det bidrag, som ny teknologi kan yde til beskæftigelsen,
konkurrenceevnen og væksten i EU.
Gennemgang af de metoder, der er anvendt i forbindelse med Cardiff-processen for økonomiske reformer
• Rådet opfordrer De Faste Repræsentanters Komité til nøje at gennemgå de metoder, der indtil nu har været anvendt i
det årlige bidrag til Cardiff-processen med hensyn til aspekterne vedrørende det indre marked, og aflægge rapport til
Rådet senest i september 2002."
Disse konklusioner vil blive sendt til Det Europæiske Råd i Barcelona. De er samtidig et bidrag til fastlæggelsen af de
overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker for 2002 og til Kommissionens årlige revision af sin strategi for
det indre marked.
RESOLUTION OM PROBLEMERNE I DET INDRE MARKED - Rådets konklusioner om
problemløsningsnettet for det indre marked (SOLVIT)
"Rådet (det indre marked, forbrugerpolitik og turisme),
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461894_0013.png
SOM MINDER OM sine konklusioner af 31. maj 2001 om evalueringen af Kommissionens strategi for det indre
marked, hvori det bl.a. erkender behovet for et bedre administrativt samarbejde, som er et centralt element i det indre
marked,
• UDTRYKKER på baggrund heraf TILFREDSHED med Kommissionens meddelelse om effektiv problemløsning i
det indre marked ("SOLVIT") og TILSLUTTER SIG Kommissionens henstilling af 7. december 2001 om
principper for anvendelsen af SOLVIT-nettet;
• OPFORDRER medlemsstaterne til at træffe passende foranstaltninger til at sikre, at de bestående
koordinationscentre inden for rammerne af de midler, der er til rådighed, tager aktivt del i SOLVIT-nettet med
henblik på en hurtig og effektiv problemløsning, men noterer samtidig, at medlemsstaterne undertiden kan have
behov for at forfølge en sag ud over den anbefalede tidsramme;
• UNDERSTREGER betydningen af at integrere nye medlemsstater i SOLVIT-nettet ved deres tiltrædelse af Den
Europæiske Union og OPFORDRER derfor Kommissionen til at inddrage kandidatlandene i nettets videre
udvikling;
• OPFORDRER Kommissionen til regelmæssigt at aflægge rapport om fremskridtene med SOLVIT-initiativet."
EF-PATENTER
Rådet noterede sig en situationsrapport fra formandskabet om arbejdet med indførelsen af EF-patentet. Det anmodede De
Faste Repræsentanters Komité om fortsat at prioritere denne sag højt og koncentrere sine drøftelser om sprogordningen,
retsordningen og de finansielle aspekter, således at Rådet (det indre marked, forbrugerpolitik og turisme) kan nå til
politisk enighed på samlingen den 21. maj 2002.
BRUGSMODEL
Rådet noterede sig en orienterende note fra Kommissionen om resultaterne af dens konsultationer vedrørende
hensigtsmæssigheden af at indføre en EF-brugsmodel.
Der erindres om, at De Faste Repræsentanters Komité i marts 2000 besluttede midlertidigt at suspendere drøftelserne om
forslaget til direktiv om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning på dette område for at prioritere
drøftelserne om to andre forslag, nemlig forslagene om hhv. EF-design og EF-patentet. I april 2001 foreslog den spanske
delegation en EF-brugsmodel som alternativ til forslaget om indbyrdes tilnærmelse af lovgivningen på området. I
forlængelse af dette forslag forelagde Kommissionen i juli 2001 et dokument med henblik på høring af de berørte kredse.
COMPUTER-IMPLEMENTEREDE OPFINDELSERS PATENTBARHED
Rådet noterede sig et mundtligt indlæg fra kommissær BOLKESTEIN om forslaget til direktiv herom.
Formålet med forslaget er at råde bod på den juridiske usikkerhed, som skyldes forskellig praksis på området, ved i vidt
omfang at bygge på Den Europæiske Patentmyndigheds retspraksis.
OFFENTLIGE INDKØB
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461894_0014.png
• Indgåelse af offentlige indkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og
anlægskontrakter ("klassisk direktiv")
• Indgåelse af kontrakter om vand- og energiforsyning samt transport ("forsyningsvirksomhedsdirektiv")
• Fælles glossar for offentlige kontrakter (CPV-forordning)
Rådet noterede sig en statusrapport fra formandskabet om arbejdet med disse tre forslag.
I rapporten gøres der status over fremskridtene, idet det understreges, at det er nødvendigt at gøre en vedvarende indsats,
før der kan opnås enighed om hele sagen om muligt på samlingen i Rådet (det indre marked, forbrugerpolitik og turisme)
den 21. maj 2002.
Rådet konstaterede med tilfredshed, at Europa-Parlamentet havde afgivet førstebehandlingsudtalelse, og anmodede De
Faste Repræsentanters Komité om at give behandlingen af denne udtalelse høj prioritet og udvise en fleksibel holdning,
således at Rådet kan nå til enighed om denne vigtige sag.
STATUT FOR DET EUROPÆISKE ANDELSSELSKAB
Rådet noterede sig situationsrapporten om det ændrede forslag til forordningen om statut for det europæiske
andelsselskab. Formandskabet bekræftede, at det agter at udarbejde en kompromistekst på grundlag af drøftelserne under
de to foregående formandskaber med henblik på at nå til politisk enighed på næste samling i Rådet (det indre marked,
forbrugerpolitik og turisme) den 21. maj 2002.
Der erindres om, at ovennævnte forslag er et af de tre forslag om socialøkonomiske foranstaltninger (de to andre
vedrører den europæiske forening og det europæiske gensidige selskab), som Rådet fik forelagt allerede i marts 1992.
Hvert af disse forslag ledsages af et forslag til direktiv om arbejdstagernes deltagelse i forvaltningen af disse enheder. Da
der ikke blev opnået enighed om sagen, har arbejdet med forslagene ligget stille i Rådet siden 1996. De n enighed, der
blev opnået på Det Europæiske Råd i Nice i december 2000 om medarbejderindflydelse i det europæiske selskab, har
imidlertid gjort det muligt at genoptage drøftelserne om ovennævnte forslag.
STANDARDISERING I EUROPA - Rådets konklusioner
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
som minder om
sin resolution af 28. oktober 1999 om standardiseringens rolle i Europa;
som bifalder
Kommissionens interimsberetning om gennemførelsen af resolutionen samt de fremskridt, der kommer til
udtryk heri;
som på ny bekræfter
den vigtige rolle, standardiseringen spiller for det indre marked og standardiseringens voksende
bidrag til forskellige politikker og aktioner, som f.eks. nye styreformer i EU, e-Europa, strategi for bæredygtig udvikling
og global handel,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461894_0015.png
VEDTAGER FØLGENDE KONKLUSIONER:
For så vidt angår standardiseringsprincipperne og den europæiske standardiserings evne til at modsvare markedets
behov:
Rådet
noterer sig
de fremskridt, der er gjort i europæiske standardiseringsorganer med hensyn til diversificering af deres
produktudbud;
tilskynder
imidlertid de europæiske standardiseringsorganer til at arbejde videre med et gradueret system af
standardiseringsprodukter, der relaterer dem til markedets behov og tilvejebringer oplysninger, således at der tiltrækkes
nye kunder, og som analyserer, hvorledes andre produkter end formelle standarder kan omdannes til formelle standarder,
når det er relevant;
gentager
sin anmodning til Kommissionen om på grundlag af de fremskridt, der er gjort, at fortsætte overvejelserne om,
hvorledes der kan udvikles EF-principrammer for anvendelse inden for EF-politikkerne af specifikationer, der ikke har
status af formelle standarder, og som tager hensyn til, hvorledes specifikke produkters egenskaber gør disse produkter
egnede til visse politikformål og uegnede til andre;
bekræfter
på ny hensigtsmæssigheden af harmoniserede standarder på de områder, der for øjeblikket er omfattet af den
nye metode;
udtrykker tilfredshed med,
at Kommissionen vil udarbejde et papir om standardisering og miljøbeskyttelse.
For så vidt angår de offentlige myndigheders rolle:
Rådet
gentager
behovet for, at offentlige myndigheder anerkender standardiseringens strategiske betydning, især ved at
opretholde en stabil og gennemsigtig retlig, politisk og finansiel ramme, som standardiseringen kan udvikle sig inden
for, og for, at nationale standardiseringsorganer fortsat støtter den europæiske standardiseringsinfrastrukturs virke og
opfyldelsen af fælles europæiske mål;
noterer sig
med tilfredshed, at Fællesskabet er begyndt at anvende principperne i den nye metode på nye områder, og at
Kommissionen har iværksat en revision af visse aspekter af den nye metode; det
tilskynder
ligeledes Kommissionen til at
udforske den nye metodes potentiale yderligere både inden for Fællesskabet og på internationalt plan og systematisk at
pege på både muligheder og eventuelle begrænsninger, der skal fokuseres p&ari ng;.
For så vidt angår det europæiske standardiseringssystems effektivitet:
Rådet
bifalder
de europæiske standardiseringsorganers initiativer med henblik på at øge effektiviteten specielt med hensyn til at
mindske den tid, det tager at udarbejde standarder, og
udbeder
sig en analyse af, hvad de initiativer, der er taget, har ført
til, og
opfordrer
dem til at udveksle den bedste praksis;
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461894_0016.png
hilser
de første harmoniserede standarder for byggevarer velkommen og
anmoder
de europæiske standardiseringsorganer
og alle interesserede parter om nøje at følge de fremskridt, der gøres i standardiseringsarbejdet til støtte for EU-
lovgivningen med sigte på at fuldføre harmoniseringsprogrammet;
opfordrer
Kommissionen til at afslutte undersøgelsen af standardiseringsmandaterne for at sikre en bedre forberedelse og
overvågning af relevant standardiseringsarbejde og til at forelægge Rådet resultaterne af den undersøgelse,
Kommissionen har iværksat af standardiseringens samlede indvirkning, samt resultaterne af andre relevante
undersøgelser;
understreger
den betydning, det tillægger, at alle relevante berørte parter kan deltage effektivt i standardisering,
anmoder
om,
at nationale standardiseringsorganer sikrer, at sådanne parter inddrages i processen på nationalt plan, og
opfordrer
de
europæiske standardiseringsorganer til at fremme udveksling af oplysninger med de relevante berørte parter på
europæisk plan.
For så vidt angår finansieringen af et levedygtigt europæisk standardiseringssystem:
Rådet
noterer sig
de undersøgelser, som nogle af de europæiske standardiseringsorganer har foretaget og
efterlyser
forslag til,
hvordan man kan tage fremtidige udfordringer op, herunder en analyse af, hvordan standardiseringsprodukter og
-tjenesteydelser kan opfylde industriens behov;
finder
imidlertid, at levedygtigheden af det samlede standardiseringssystem i Europa fortsat langt fra er sikker i lyset af
de hurtigt skiftende europæiske og internationale forhold og ændringer i de traditionelle indtægtskilder;
gentager
derfor sin anmodning til de nationale og europæiske standardiseringsorganer og offentlige myndigheder om at
undersøge, hvordan denne levedygtighed bedre kan sikres;
opfordrer
medlemsstaterne til hele tiden at overveje de midler, der enten direkte eller via støtte til national
standardisering afsættes til europæisk standardisering;
opfordrer
Kommissionen til at analysere costbenefit-forholdet i Fællesskabets finansielle støtte til europæisk
standardisering samt spørgsmålet om, hvordan denne støtte bedre kan målrettes for at bidrage til en stabil finansiering af
de europæiske standardiseringsorganer.
For så vidt angår udvidelsen af EU og standardiseringens internationale dimension:
Rådet
noterer sig med tilfredshed
de fremskridt, som kandidatlandene og deres nationale standardiseringsorganer har gjort i
bestræbelserne på at blive fuldgyldige medlemmer af det europæiske standardiseringssystem, og
opfordrer
medlemsstaterne til at supplere Fællesskabets tekniske bistand på dette område samt til at udveksle oplysninger om
nationale støtteordninger med dette formål;
ser med tilfredshed på
resultaterne af anden gennemgang af WTO-TBT-aftalen, der gennemgås hvert tredje år, især hvad
angår principperne for udarbejdelse af internationale standarder, der skal anvendes i henhold til aftalen,
understreger
betydningen af teknisk bistand bl.a. for at sikre, at aftalen gennemføres effektivt af alle WTO-medlemmerne, og
opfordrer
medlemsstaterne til at udveksle oplysninger om nationale støtteordninger med Kommissi onen og
Fællesskabets handelspartnere;
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461894_0017.png
ser positivt på
arbejdsdokumentet fra Kommissionens tjenestegrene om europæiske politiske principper for international
standardiserin
3
og
opfordrer
andre interesserede parter fra især medlemsstaterne, EFTA og kandidatlandene til at
anvende dette dokument som rettesnor for deres respektive arbejde, idet det erindrer om det langvarige samarbejde og de
fælles standardiseringspolitiske målsætninger med EFTA-staterne;
opfordrer
Kommissionen og medlemsstaterne til fortsat at fremme standardegnede lovgivningsmodeller sammen med
Fællesskabets handelspartnere, således som de er udviklet af ECE, og til fortsat at støtte tredjelandes og andre regioners
som f.eks. Euro-Middelhavsområdets, Samfundet af Uafhængige Staters, Mercosur- og Asien-områdets iværksættelse af
passende foranstaltninger.
For så vidt angår de igangværende foranstaltninger, som Kommissionen, de europæiske standardiseringsorganer, disses
medlemmer og medlemsstaterne træffer:
Rådet
anmoder
Kommissionen om inden juni 2003 at fremlægge endnu en beretning om de foranstaltninger, der er truffet i
henhold til Rådets resolution af 28. oktober 1999;
vil vedvarende
følge udviklingen i spørgsmålet om standardisering og tage det op til fornyet overvejelse."
EVENTUELT
Toldområdet - Nyt edb-baseret forsendelsessystem
Rådet noterede sig en redegørelse fra Kommissionen for gennemførelsen af dette system.
Tilrettelæggelse af ferieperioderne
I forlængelse af et indlæg fra den østrigske delegation om en mere fleksibel tilrettelæggelse af ferieperioderne i Europa
noterede Rådet, at Kommissionen på baggrund af resultaterne af en rundspørge blandt medlemsstaterne, ikke har planer
om at foreslå særforanstaltninger.
Rå- og hjælpestoffer til landbruget
Rådet noterede sig den østrigske delegations oplysninger om harmoniseringen af det indre marked for rå- og
hjælpestoffer, som vil blive sendt til de relevante instanser i Kommissionen.
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse
betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets mødeprotokol; disse erklæringer
findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Pressetjenes ten.
FISKERI
Aftalen mellem EU og Gabon
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af aftalen om midlertidig anvendelse af protokollen om fastsættelse af de
fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet i aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Den
Gabonesiske Republik om fiskeri ud for Gabons kyst, for perioden fra 3. december 2001 til 2. december 2005 (dok.
5212/02).
For at EF-fartøjernes fiskeriaktiviteter kan fortsætte kontinuerligt, er det nødvendigt, at de n nye protokol
anvendes hurtigst muligt. De to parter har derfor paraferet en aftale i form af brevveksling om midlertidig anvendelse af
den paraferede protokol fra den 3. december 2001.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461894_0018.png
I denne afgørelse fastsættes bl.a. nøglen for fordeling af fiskerimulighederne mellem de relevante medlemsstater. Det
hedder i en af bestemmelserne, at hvis de i protokollen fastsatte fiskerimuligheder ikke opbruges med
licensansøgningerne fra disse medlemsstater, kan Kommissionen tage licensansøgninger fra andre medlemsstater i
betragtning.