Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 952
Offentligt
1461639_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 952)
udenrigsministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
ERU, Alm. del - bilag 448 (Løbenr. 18497)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
10. juli 2002
Til orientering for Folketingets Europaudvalg vedlægges Skatteministeriets grundnotat vedrørende rapport til
Rådet fra Kommissionen om kontrol med grænseoverskridende overflytning af likvide midler og forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om forebyggende toldsamarbejdsforanstaltninger mod hvidvaskning af
penge, KOM(2002) 328.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461639_0002.png
SKATTEMINISTERIET
J. nr. 99/02-2011-30
Told- og Skattestyrelsen
4. juli 2002
Grundnotat
om
Rapport til Rådet fra Kommissionen om kontrol med grænseoverskridende overflytning af likvide midler og
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om forebyggende toldsamarbejdsforanstaltninger mod
hvidvaskning af penge (KOM (2002)328))
__________________________________________________________
1. Baggrund
På rådsmødet RIA-ECOFIN, den 17. oktober 2000 blev det konkluderet, at "overvågning af overførsler af
kontante pengebeløb over grænserne kan styrke den daglige bekæmpelse af hvidvaskning" og Kommissionen
blev opfordret til at undersøge mulighederne for "at forelægge et forslag om at skabe større sammenhæng
mellem og styrke de gældende nationale bestemmelser, således at medlemsstaterne k an indføre sådanne, samt
tilrettelægge udveksling af information". På rådsmødet RIA/ECOFIN, den 16. oktober 2001 fremlagde
Kommissionen en mundtlig rapport.
Kommissionen har nu fremlagt rapporten til Rådet om kontrol med grænseoverskridende overflytninger af
likvide midler. I rapporten anfører Kommissionen indledningsvist, at en operation om kontrol af kontante
pengebeløb (operation "Monneypenny"), der blev gennemført af medlemslandes toldmyndigheder fra september
1999 til februar 2000 viste, at der er tale om grænseoverskridende overflytning af betydeligelikvide midler, som
kunne omfatte hvidv askning af penge. Operationen viste endvidere, at der er store forskelle mellem de
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461639_0003.png
kontrolforanstaltninger, som medlemsstaterne anvendte, og at der således er tale om lakuner, der kan benyttet af
kriminelle.
Kommissionen påpeger, at der i dag ikke er nogen kontrol, som gør det muligt at kontrollere overflytninger af
likvide midler alle steder ved Fællesskabets grænser, og at omfanget af sådanne overflyttede midler er
tilstrækkeligt til, at det udgør en potentiel risiko for EU’s og medlemsstaternes interesse.
Kommissionen understreger, at efter begivenhederne den 11. september vil kontrollen med pengeoverførsler via
pengeinstitutter nødvendigvis blive forstærket, og at brugen af likvide midler meget vel kan blive mere
almindelig som alternativ.
Kommissionen finder derfor, at det er rimelig at supplere hvidvaskningsdirektivet med foranstaltninger, der har
til formål at indføre kontrol med de betydelige likvide midler, der passerer Fællesskabets ydre grænse.
Kommissionen finder endvidere, at det for at gøre kontrolforanstaltningerne effektive er nødvendigt, at
iværksætte et system med udveksling af oplysninger mellem de medlemsstater, der berøres af mistænkelige
overf lytninger.
Kommissionen konkluderer således, at der på baggrund af den voksende usikkerhed over for hvidvaskning af
penge og navnlig deres betydning som middel til at finansiere international kriminalitet og terrorisme vil være
hensigtsmæssigt at indføre en fællesskabs-approach for kontrol med overflytning af kontante pengebeløb.
2. Indhold
Artikel 1
fastlægger, at der er
angivelsespligt
for personer, der indrejser i eller udrejser fra Fællesskabets
toldområde, og som medbringer likvide midler på 15.000 euro eller derover. Angivelsespligten er opfyldt, når
den omhandlede person har udfyldt og indgivet en formular til toldstedet i den medlemsstat, som vedkommende
er indrejst i eller udrejst fra, og i øvrigt hvis oplysningerne korrekte og fyldestgørende. Et udkas t til formular er
medtaget som bilag til forslaget.
Artikel 2
indeholder en række
definitioner.
"Likvide midler" omfatter: kontanter (pengesedler og mønter),
rejsechecks/postchecks og ethvert finanasielt eller monetært instrument, som er anonymt m.m.
Artikel 3
indeholder bestemmelser om
indgivelse af oplysninger.
Bestemmelsen fastlægger, om at de
oplysninger, der indhentes i forbindelse med kontrollen skal stilles til rådighed for både medlemsstaternes
toldmyndigheder og for hvidvaskningsmyndighederne i de samme medlemsstater.
Artikel 4
omhandler de
kompetente myndigheders beføjelser,
og giver toldmyndighederne beføjelser til at
kontrollere af personer og deres bagage, til at udspørge personer om oprindelse af likvide midler, samt beføjelse
til administrativt at træffe beslutning om at tilbageholde de omhandlede likvide midler. Denne tilbageholdelse,
der som udgangspunkt ikke må overstige 3 hverdage, kan foretages, selvom der ikke på forhå ;nd er indicier for,
at der er begået en lovovertrædelse.
Artikel
5
fastsætter,
at
medlemslandene -
i
overensstemmelse
med
national
lovgivning - skal
iværksætte
en
sanktionsprocedure
ved
manglende
overholdelse
af
angivelsespligten,
jf.
art.
1.
Bestemmelsen
fastlægger
endvidere,
at
bøden skal stå i
rimeligt forhold til
karakteren
af
overtrædelsen om
manglende eller
urigtig angivelse,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461639_0004.png
således at den i
øvrigt har en
effektiv
afskrækkende
virkning.
Et
bødebel&o slash;b
dog
ikke
overstige
en
fjerdedel af det
medbragte beløb.
Det er i øvrigt foreslået, at medlemslandene senest den 1. januar 2004 skal underrette Kommissionen om den
sanktion, der skal anvendes, såfremt anmeldelsespligten ikke er overholdt.
Artikel 6
om
forbindelserne til tredjelande.
Det fastsættes, at oplysninger, der indhentes i henhold til
forordningen kan videresendes til tredjeland, under skyldig hensyntagen til gældende interne bestemmelser.
Artikel 7
fastslår, at forordningen
træder i kraft
på tyvende dagen efter offentliggørelsen i EF-tidende.
3. Gældende dansk ret
Ved en ændring af toldloven, jf. lov nr. 387 af 6. juni 2002, fik Told•Skat
beføjelse til at foretage kontrollere og
tilbageholde penge m.v., der medtages af personer ved ind- og udrejse af Danmark. Loven gælder således ved både
ind- og udrejse af andre EU-lande og ved ind- og udrejse af tredjelande.
Efter loven skal personer, der indrejser i eller udrejser af det danske toldområde, og som medtager penge m.v.
uopfordret standse op for toldkontrol og har pligt til over for Told•Skat at angive penge m.v., der overstiger
modværdien af 15.000 euro. Endvidere har Told•Skat hjemmel til at tilbageholde beløb, der overstiger modværdien
af 15.000 euro, og som må befrygtes enten at stamme fra en overtrædelse af straffeloven eller blive brugt til en
overtrædelse af straffeloven.
Det er i øvrigt fastsat i loven, at Told•Skat straks skal underrette politiet om den foretagne tilbageholdelse, og
overdrage sagen til politiet, der således skal vurdere, hvorvidt der er grundlag for at anholde den pågældende
4. Retsgrundlaget
I udkastet til forslaget henvises til artikel 135 og 251. Artikel 135, der omhandler styrkelse af toldsamarbejdet, blev
indsat i forbindelse med Amsterdam-Traktaten.
Henvisningen til artikel 251 medfører, at forslaget skal vedtages i henhold til bestemmelserne om "fælles
beslutningstagen" med Europa-Parlamentets forligsudvalg.
5. Høring
Forslaget sendes til høring hos følgende organisationer m.v.: Advokatrådet, Danmarks Rederiforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Industri, Det Danske Handelskammer, Finansrådet, Foreningen af Statsaurotirerede
Revisorer, Foreningen af Registrerede Revisorer, Håndværksrådet, Landbrugsrådet, Nationalbanken og Dansk Told-
og Skatteforbund.
Der er endnu ikke modtaget høringssvar.
6. Nærheds- og proportionalitet
Kommissionen har i forslaget anført, at målet med forordningen, nærmere bestemt udbygningen af
toldsamarbejdet med henblik på bekæmpelsen af hvidvaskning, ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af
medlemsstaterne hver for sig, og kan derfor, på grund af, at hvidvaskning i det indre marked er
grænseoverskridende, bedre gennemføres på fællesskabsplan. Fællesskabet kan derfor træffe foranstaltninger, i
overensstemmel se med sublidiaritetsprincippet.
Kommissionen har endvidere anført, at forordningen - i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, ikke
går ud over, hvad der er nødvendigt for at nå dette mål.
7. Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461639_0005.png
Det er vurderingen, at forslaget kan få visse samfundsøkonomiske konsekvenser, idet forslagets bestemmelser er
med til at styrke indsatsen mod bekæmpelse af hvidvaskning.
En gennemførelse af den foreslåede ordning med en tvungen angivelsespligt kan medføre en øget
ressourceanvendelse for Told•Skat.
8. Lovgivningsmæssige konsekvenser
En gennemførelse af forslaget bør medføre en ændring i toldlovens 23, stk. 4, idet toldmyndighedernes hjemmel til
kontrol og tilbageholdelse for så vidt angår personer, der indrejser og udrejser fra tredjelande, bør ophæves.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalget
Forslaget er nyt, og har således ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.