Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del INFO-note I 109
Offentligt
Europaudvalget (2. samling)
(Info-note I 109)
(Offentligt)
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere samt de danske repræsentanter i Konventet
Forhindrer grundloven Danmarks deltagelse i et EU med fordeling
af kompetencer?
Som optakt til det
kommende møde i konventet den 15. – 16. april 2002
har konventets præsidium udsendt et kort
diskussionsoplæg med fire spørgsmål, som kan danne udgangspunkt for drøftelserne på det nævnte møde (CONV 16/02,
vedlagt som bilag 1). Et af spørgsmålene (spørgsmål c) vedrører
fordelingen af kompetencer mellem medlemsstater og
EU,
og her anmodes konventsmedlemmerne bl nærmere at overveje, hvorvidt det i EU’s traktater udtrykkeligt bør
fastsættes, hvilke beføjelser der tilkommer EU, og hvilke der er forbeholdt medlemsstaterne alene.
I dag bygger EU-samarbejdet på princippet om
tildelte kompetencer,
jf. EF-traktatens artikel 5 (se nærmere nedenfor).
Udgangspunktet er således, at lovgivningskompetencen tilhører medlemsstaterne, undtagen på de områder, hvor disse
har tildelt EU kompetencen i henhold til traktaterne.
Flere jurister og andre sagkyndige har på det seneste påpeget i den offentlige debat, at Grundloven fra 1953 (herunder
særligt § 20) efter deres opfattelse reelt står i vejen for, at EU kan udvikle sig ret meget mere end i dag. Udviklingen vil
efter nogles opfattelse måske ligefrem føre til, at Danmark må forlade fremtidens udbyggede EU, hvis det bliver
udbygget i retningen af en føderation af stater, som det diskuteres meget indgående i øjeb likket bl.a. i Konventet om
Europas Fremtid.
./. Som eksempel kan der henvises til vedlagte artikel fra Weekend-avisen af 1.-7. marts 2001:
"Forbundsstat
forude!"
(vedlagt som bilag 2). Her gør professor dr. jur. Henning Koch sig til talsmand for, at den nye grundtraktat, der
efter planen skal vedtages på den kommende regeringskonference i 2004, af flere grunde risikerer at kollidere med
grundloven, herunder hvis den kommer til at indeholde en
kompetencefordeling
mellem EU og den enkelte medlems stat.
Denne note søger at belyse spørgsmålet nærmere ved først at redegøre kort for den eksisterende "kompetencefordeling"
mellem EU og medlemsstaterne som den kommer til udtryk i EU’s traktatgrundlag. Dernæst gennemgås summarisk de
herskende synspunkter i den statsretlige teori om rækkevidden af den overladelse af beføjelser, som grundlovens § 20
giver mulighed for.
./. Til "inspiration" vedlægges endelig som bilag 4 nogle sider fra Dansk Metals hjemmeside om et
forslag til en ny § 20
samt hvilke overvejelser, der ligger bag, udarbejdet af professor Henning Koch og professor Hjalte Rasmussen, som de
bl.a. fremlagde ved Dansk Metals Grundlovskonference den 22. august 2001.
Diskussionen af "Fremtidens Europa" og indholdet af en eventuel ny traktat er kun i sin vorden, og der foreligger endnu
ikke noget udkast til en traktattekst om en eventuel kompetencefordeling. Spørgsmålet om kompetencekataloget må
endvidere undersøges noget nærmere af de statsretskyndige, når der foreligger konkrete tekstforslag. Derfor forsøger
denne note heller ikke at komme med nogen endegyldig konklusion på, hvorvidt en kompetencefordeling er mulig uden
at være i strid med den danske grundlov. Notens hensigt er i stedet at orientere konventsmedlemmerne og andre
interesserede om problematikken og de grundlæggende præmisser for at hjælpe diskussionen og en stillingtagen til dette
vigtige spørgsmål på vej.
EU’s eksisterende kompetencer