Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del INFO-note I 188
Offentligt
1455427_0001.png
Europaudvalget (2. samling)
(Info-note I 188)
(Offentligt)
_____________________________________________
TRU, Alm. del - bilag 730 (Løbenr. 16971)
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Udtalelse fra Folketingets Europaudvalg og Trafikudvalg
vedrørende Kommissionens hvidbog "Den europæiske
transportpolitik frem til 2010 – De svære valg"
Vedlagt omdeles til orientering endelig udgave af Folketingets udtalelse til Kommissionen vedrørende
Kommissionens "Den europæiske transportpolitik frem til 2010 – De svære valg" (KOM(01)370), (høring
den 25. februar 2002).
Med venlig hilsen
Vibeke Sylvest
EU-Kommissær for Transport
Loyola de Palacio
Rue de la Loi 200
B-1049, Bruxelles
20. juni 2002
J.nr. 224
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455427_0002.png
Udtalelse fra Folketingets Europaudvalg og Trafikudvalg vedrørende Kommissionens hvidbog "Den
europæiske transportpolitik frem til 2010 – De svære valg"
Kære Kommissær Loyola de Palacio
Det danske Folketings Europaudvalg samt Trafikudvalg har behandlet Kommissionens hvidbog "Den europæiske
transportpolitik frem til 2010 - De svære valg" ved en omfattende offentlig høring den 25. februar 2002. I høringen
deltog trafikministeren samt repræsentanter fra transportvirksomheder og brancheorganisationer tillige med
arbejdsmarkedets parter. Endvidere deltog en repræsentant fra de økonomiske vismænd i Danmark.
Trods forsinkelsen, som vi beklager, håber vi, at bemærkningerne alligevel vil indgå i Kommissionens videre arbejde
med hvidbogens omfattende handlingsplan på transportområdet og i øvrigt give et indtryk af den trafikpolitiske debat i
Danmark.
Kommissionens analyse af den transportpolitiske situation
Europa lider allerede i dag af trafikal overbelastning, der skaber flaskehalse og der er endvidere udsigt til en kraftigt
stigende efterspørgsel på transport, specielt i et udvidet EU, hvilket risikerer at skabe yderligere flaskehalse. Disse
forhold giver tillige en voldsom stigning i CO
2
- udledningen. Det skader Europas økonomi og konkurrenceevne, og ikke
mindst skader det Europas miljø.
Ifølge hvidbogen afspejler priserne ikke de fulde omkostninger ved de forskellige transportmetoder. Hvidbogen taler for
en såkaldt
afkobling
af økonomisk vækst og vækst i transporten, uden at dette behøver at få – nævneværdige –
konsekvenser for den fri bevægelighed for personer og varer.
I hvidbogen fremfører Kommissionen en række modeller, der som
målsætning
netop har et større eller mindre brud
(afkobling) på den tætte sammenhæng mellem væksten i transporten og væksten i økonomien, men
uden
at det
begrænser mobiliteten for personer og varer. Det drejer sig om at få en
bedre udnyttelse
af transportmidlerne i perioden
frem til 2010.
I hovedtræk kræver dette gennemførelse af de ca. 60 konkrete forslag på fællesskabsplan i forbindelse med
transportpolitikken. Disse forslag eller foranstaltninger er midler til opnåelse af hovedmålsætningen om afkobling
Det drejer sig bl.a. om modernisering af jernbanesystemet, så mere gods tranporteres på jernbane i stedet for på vej, og
fremme af sø- og flodtransport. Der skal satses på, at transportsystemerne kan virke sammen (intermodalitet) i EU.
Endvidere skal det transeuropæiske net videreudbygges. Desuden foreslås en mere effektiv prissætningspolitik, der også
skal afspejle miljøomkostninger. Brændstofafgifterne skal harmoniseres og der skal opk ræves betaling for benyttelse af
infrastrukturen. Overskuddet overføres til regionale og lokale fonde, og der foretages en vis krydssubsidiering, især af
jernbaner. En anden målsætning er nedbringelse af antallet af trafikuheld.
Folketingets Europaudvalg og trafikudvalgs bemærkninger
til hvidbogen
På baggrund af høringen har vi følgende
overordnede
synspunkter til nogle af de emner, som Kommissionen har
behandlet i hvidbogen:
Generelt:
Der var under høringen bred enighed om, at hvidbogen indeholder en interessant og grundig analyse både af
transportsektorens aktuelle situation og fremtidige problemer, som de ser ud i hele Europa.
Man var generelt enig med hvidbogens synspunkter om, at det er nødvendigt i højere grad at
analysere og samtænke
national og international transport
for at løse transportproblemerne i EU. Det er vigtigt, at alle medlemslandene er
opmærksomme på, at de nationale prioriteringer indenfor transportområdet, også skal vurderes i en europæisk og en
international sammenhæng. Man skal dog samtidig være opmærksom på, at nogle af de skitserede problemer, som for
eksempel trængsel på vej- og jernbanenettet, gælder i højere grad i Centraleuropa end tilfældet er i Danmark.
Der var også bred tilslutning til Kommissionens analyse af, at alle de nuværende transportsystemer kunne gøres mere
effektive. Nogle mener, at det er fordi transporter er blevet for billige.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455427_0003.png
Alle var enige om, at netop transportpolitikken indeholder nogle vigtige dilemmaer: Den økonomiske vækst medfører
uværgeligt en øget efterspørgsel efter transport, fordi vi lever i et samfund, der er baseret på specialiseret arbejdsdeling.
Øget vækst i transporten har betydet en bedre mobilitet både for gods og personer. Udbuddet af muligheder for at
komme fra et sted til et andet er i dag langt bedre end for bare ti år siden. Men det bedre udbud har også sin pris;
problemer for storbyerne, for miljøet, for fremkomligheden og for trafiksikkerheden. Der er alt for mange færdselsuheld
med dødelig udgang i Europa.
På den ene side stiller udviklingen af det indre marked og den økonomiske vækst således krav om mere, hurtigere og
billigere transport. På den anden side står krav om sikker og kvalitetsmæssig transport, som belaster miljøet mindst
muligt.
Transportpolitiske tiltag skal vurderes ud fra en helheds tankegang, hvor alle relevante hensyn inddrages.
Alle var enige om at man er nødt til at diskutere balance mellem transportform erne og hvordan man skal prioritere de
forskellige former for transport.
Der var på konferencen generelt bred tilslutning til hvidbogens målsætninger. Der var til gengæld
ikke enighed om alle
midlerne eller foranstaltningerne
til at opnå disse målsætninger, som det også fremgår nedenfor.
Intermodalitet
Det er vigtigt at se på, hvordan de forskellige transportformer spiller sammen. Intermodalitet er en vigtig og nødvendig
prioritet. Der er behov for en lang række fundamentale ændringer i samspillet mellem transportformerne, således at de
forskellige transportnetværk hænger sammen og kan arbejde sammen.
Afkobling
Der var som udgangspunkt også enighed om hvidbogens målsætning om, at der skal laves en eller anden form for
afkobling mellem den økonomiske vækst og væksten i transporten. Men der var
uenighed
om, hvordan denne afkobling
bedst kan opnås i praksis og om det overhovedet er muligt.
Vedrørende afkoblingen af økonomisk vækst og vækst i transporten, finder nogle, at man først kan tage stilling til de
konkrete initiativer for at opnå dette, når initiativerne bliver fremlagt. Man skal være opmærksom på, at
transportsektoren i høj grad opfylder behov, som er skabt i andre sektorer og det kræver koordinering af de forskellige
politikker. På nogle specifikke områder kan det dog være nødv endigt med regulering, f.eks. ved harmonisering af
prisudregninger.
Andre finder, at det er nødvendigt med visse aktive foranstaltninger for at få afkoblet den økonomiske vækst og væksten
i transporten. Markedskræfterne kan ikke alene ændre trafikvaner og trafikstrukturer i Europa, så var det allerede sket.
Man er nødt til at foretage en vis regulering, der hvor markedskræfterne ikke virker tilfredsstillende.
I Danmark har man haft succes med at afkoble på andre områder, som for eksempel energiområdet, hvor energiforbruget
har været nogenlunde konstant selv med en stor økonomisk vækst.
Krydssubsidiering
Vedrørende krydssubsidiering var man enige om, at det som udgangspunkt er et spørgsmål, hvor EU ikke har
kompetence. Det er alene et nationalt spørgsmål. Når det er sagt, er man dog generelt enige i, at man skal arbejde for, at
transportformerne så vidt mulig skal være bæredygtige i sig selv.
Internalisering
Nogle finder, at tranportens eksterne omkostninger i højere grad skal internaliseres, således at den enkelte transportform
i højere grad betaler for de skader, den forvolder i samfundet, såsom forurening og trafikdræbte.
Miljømål
Man var endvidere enige om, at man med fordel kan opstille ensartede miljømål for transportsektoren. Det skal være
realistiske miljømål. Der er ingen tvivl om, at transporten kan effektiviseres, også i forhold til miljøpåvirkninger, men
det skal ske med omtanke og der skal ske en afvejning af omkostningerne over for miljøeffekten. Det behøver måske
ikke nødvendigvis at være en nedgang i transportmængden, men mer e et spørgsmål om udnyttelse af renere teknologi.
Jernbanerne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455427_0004.png
Man var enige om, at EU's stigende godstranport betyder, at man er nødt til at styrke jernbanerne og hvordan kan det i så
fald bedst kan gøres. Man finder, at en omlægning til jernbaner er ønskelig og nødvendig, især for de længere
transporter. Omlægningen fremmes bedst ved investeringer, ved at omstille driften af jernbanerne, og ved at
standardisere på tværs af grænserne. Nogle mener at formålet også fremmes ve d at liberalisere jernbanerne, så der bliver
skærpet konkurrence, mens andre finder dette mere betænkeligt.
Vejtransport
Men øget godstransport på jernbanen kan ikke på kort sigt alene løse Europas transportproblemer i form af trafikpropper
og forurening. Det kræver at man både udbygger jernbanerne og tager hånd om gods- og personsbiltrafikken. I den
forbindelse noterer man sig, at Kommissionen anbefaler bygningen af en Fehmern-Bælt forbindelse. I Folketinget er der
forskellige holdninger til dette spørgsmål.
Man var enige om, at der er behov for en fælles vignet-ordning på EU-plan.
Personbilstrafik
På netop spørgsmålet om personbiltrafikken er hvidbogen noget svag.
Antallet af trafikdræbte skal ned, og derfor er det nødvendigt på EU plan fortsat at skærpe kravene til køretøjernes
udformning og indretning.
Forbrugerne
Der var tilslutning til, at der i højere grad skal sættes fokus på forbrugerne i transportpolitikken. Ikke kun de kunder, som
findes i persontransporten, men også de virksomheder som er kunder i godstrafikken.
Søtransport
Der var enighed om, at transport til søs er et område, der fortjener meget større opmærksomhed, og der skal også sættes
fokus på de arbejdsvilkår, som findes i transportsektoren, men dette skal fortrinsvis ske via den sociale dialog. Her
tænkes blandt andet på behovet for at fremskyndet tidssvarende køre-hviletidsregler for tranportsektoren.
Det danske formandsskab
Endelig var der enighed om, at det kommende danske formandskab fra den 1. juli 2002 kommer til at spille en vigtig
rolle i opfølgningen af hvidbogen, f.eks. ved forhandlingerne om den jernbanepakke, som Kommissionen har fremlagt
den 23. januar 2002, og i forbindelse med direktivet om energibeskatning.
Anbefalinger
På baggrund af de ovenfor nævnte betragtninger har Folketingets Europaudvalg og Trafikudvalg følgende konkrete
anbefalinger vedrørende Hvidbogen:
• at der etableres en fælles europæisk vignetordning for vejtrafikken,
• at der hurtigst muligt vedtages tidssvarende køre-hviletidsbestemmelser for landevejstransporten,
• at der sættes fokus på og gives prioritet til udbygningen af jernbanerne, både for gods- og passagertransporten. Her
tilstræbes samtidig, at jernbanedriften på de mellemlange distancer koordineres,
• at der samtidig også sættes fokus på personbiltrafikken, da et udvidet jernbanenet ikke kan løse de kommende års
problemer på dette område
• at der arbejdes på at opstille ensartede miljømål for transportsektoren
• at Kommissionen nærmere undersøger og analyserer personbiltrafikkens problemstillinger
Afsluttende bemærkninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455427_0005.png
Vedrørende afsnittet om
bæredygtig udvikling
noterer vi os, at Det Europæiske Råd i konklusionerne fra topmødet i
Barcelona den 15.-16. marts 2002 blandt andet nævner, at Kommissionen vil fremskynde sin udarbejdelse af et
rammedirektiv om infrastrukturafgifter for inden 2004 at sikre, at de omkostninger, som de forskellige transportformer
indebærer for samfundet, bedre afspejles.
Herudover henstillede Det Europæiske Råd til Rådet, at det sideløbende når til enighed om åbning af energimarkederne
og om vedtagelse af direktivet om energibeskatning senest i december 2002, idet der tages hensyn til
vejgodstranportvirksomhedernes behov.
Med venlig hilsen
Claus Larsen-Jensen Kaj Ikast
Formand for Europaudvalget Formand for Trafikudvalget