Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del INFO-note I 259
Offentligt
1455365_0001.png
Europaudvalget (2. samling)
(Info-note I 259)
(Offentligt)
Til
Til Europaudvalgets medlemmer og stedfortrædere
samt de danske medlemmer af Konventet
Status for drøftelserne i arbejdsgruppe III
om EU som juridisk person
Som baggrundsmateriale for Europaudvalgets Konventshøring den 20. september 2002 fremsendes vedlagt
et kortfattet notat om de hidtidige drøftelser i arbejdsgruppe III, der beskæftiger sig med EU´s status som
juridisk person. Formand for arbejdsgruppen er næstformand i Konventets Præsidium Giuliano Amato,
som har været statsminister i Italien, og som er professor i forfatningsret. Der er ingen danske
repræsentanter i gruppen.
Det skal understreges, at der er planlagt endnu to arbejdsgruppemøder i september, så arbejdsgruppen er
ikke færdig med sit arbejde. Alligevel er der nedenfor på baggrund af sekretariatets udkast til rapport af 9.
september samt overværelse af mødet i arbejdsgruppen den 11. september givet et bud på, hvilke
indstillinger gruppen må forventes at nå frem til.
Problemstillingen
Kul- og Stålfællesskabet, Euratom og EF fik i deres grundlæggende traktater udtrykkeligt status som
juridiske personer, hvilket indebærer, at de kan indgå bindende aftaler med tredjeparter (det være sig et
land, en international organisation eller en borger). Da man i 1992 ved Maastrichttraktaten oprettede Den
Europæiske Union, indsatte man imidlertid ikke en tilsvarende bestemmelse. Allerede under
regeringskonferencen i 1996 forelå der fra irsk og holl andsk side forslag om at give EU status som juridisk
person, og Europa-Parlamentet har den 14. marts 2002 foreslået en fusion af de juridiske personer for at
skabe større sammenhæng, synlighed og effektivitet på internationalt plan. På baggrund heraf fik
arbejdsgruppen til opgave at undersøge konsekvenserne af at give Unionen status som juridisk person,
herunder hvilke virkninger det vil have for kompetenceafgrænsningen og de nuværende procedurer. Vil det
f. eks. give Unionen mulighed for at handle mere effektivt på internationalt plan? Samtidig skulle man
overveje spørgsmålet i relation til en forenkling og sammenskrivning af traktaterne.
Udkast til rapport
Den 9. september udsendte sekretariatet et udkast til rapport, som blev vel modtaget på
arbejdsgruppemødet den 11. september, og som derfor må antages at give et fingerpeg om, hvad der vil
komme til at stå i den endelige rapport, der forventes vedtaget på gruppens sidste møde den 30. september.
I overensstemmelse med de råd, man har fået fra såvel Unionens tre juridiske tjenester som to juridiske
professorer, som blev hørt på mødet den 11. september, vil et stort flertal i arbejdsgruppen gå ind for, at
man tildeler Unionen eksplicit status som én juridisk person, således at denne inkorporerer de hidtidige
juridiske personer. Det vil fjerne den nuværende juridiske usikkerhed og styrke Unionen i forhandlinger
med tredjelande og intern ationale organisationer samt give borgerne større klarhed. Man pointerer, at dette
i sig selv
ikke nødvendigvis indebærer ændringer i de kompetencer, der er fastlagt i traktaterne, og som er
forskellige for søjle 1, 2 og 3. Det forudsætter heller ikke nødvendigvis en sammenskrivning af traktaterne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455365_0002.png
eller at Kommissionen i internationale forhandlinger skal forhandle på EU's vegne uden deltagelse af
repræsentanter for medlemsstaterne. Men arbejdsgruppen anbefaler, at man ændrer traktaten på nogle
punkter, således at den forenkling, der ligger i, at EU bliver én juridisk person, slår fuldt igennem. På
arbejdsgruppemødet den 11. september blev der (bl.a. fra svensk og hollandsk side) udtrykt betænkelighed
ved at gå alt for langt mht. anbefalinger vedrørende emner, som ligger uden for arbejdsgruppens mandat,
eller som man beskæftiger sig med i andre arbejdsgrupper. Derfor er d et på nuværende tidspunkt
vanskeligt at forudse, hvor håndfaste anbefalingerne bliver. Men hvis de følger de mest ambitiøse oplæg,
vil anbefalingerne (stærkt forenklet) gå ud på følgende:
• Kommissionen skal i større omfang bemyndiges til at tale med én stemme på Unionens og
medlemsstaterne vegne og repræsentere Unionen i internationale organisationer.
• I tilfælde, hvor såvel Unionen som medlemsstaterne har kompetence, skal "konstruktiv afståelse" fra
en medlemsstat ikke forhindre Unionen i at indgå aftaler, som blot ikke binder den pågældende stat.
• Europa-Parlamentet skal medinddrages også på områder, hvor det i øjeblikket ikke har noget at skulle
have sagt, herunder udenrigspolitik.
• EU-Domstolen skal have udvidet sin kompetence til hele traktatområdet.
• Traktaterne samles i én traktat, og søjlestrukturen opgives.
Bilag
Udvalgte dokumenter
På Konventets hjemmeside –
http://european-convention.eu.int
og på Folketingets EU-Oplysnings
hjemmeside om Konventet
www.eu-konvent.dk
- er der adgang til de officielle konventsdokumenter
vedrørende arbejdsgruppe III samt til arbejdsdokumenter udarbejdet af sekretariatet eller medlemmer af
arbejdsgruppen. Bl e mest centrale dokumenter kan nævnes:
CONV 73/02 Kommisoriet for arbejdsgruppe III
CONV 132/02 Referat af 1. møde 18/6 2002
CONV 170/02 Referat af 2. møde 26/6 2002
CONV 201/02 Referat af 3. møde 10/7 2002
CONV 217/02 Referat af 4. møde 18/7 2002
WG III WD 10 Sekretariatets arbejdsdokument af 9. september 2002,
indeholdende Giuliano Amatos udkast til rapport
Med venlig hilsen
Bjørn Einersen