Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del INFO-note I 264
Offentligt
Europaudvalget (2. samling)
(Info-note I 264)
(Offentligt)
Til
Europaudvalgets medlemmer og stedfortrædere
samt de danske medlemmer af Konventet
Status for drøftelserne i arbejdsgruppe V
om komplementære kompetencer
Som baggrundsmateriale for Europaudvalgets Konventshøring den 20. september 2002 fremsendes vedlagt
et kortfattet notat om de hidtidige drøftelser i arbejdsgruppe V, der beskæftiger sig med komplementære
kompetencer. Formand for arbejdsgruppen er medlem af Konventets Præsidium Henning Christophersen,
som er den danske regerings repræsentant i Konventet. Øvrige danske medlemmer i arbejdsgruppen er
Peter Skaarup (Dansk Folkeparti), som er udpeget af Folketinget, og Helle Thorning-Schmidt, som er
udpeget af Europa-Parlamentet.
Baggrund
Det Europæiske Råd i Nice og Laeken-erklæringen opfordrede Konventet til at drøfte
kompetenceafgrænsningen mellem Den Europæiske Union og medlemsstaterne for at imødekomme
kritiske røster om, at EU bør handle mindre på visse områder og mere på andre, og for at gøre det lettere
for borgerne at forstå, hvem der gør hvad i EU.
Definitioner
EU's/EF's/medlemsstaternes lovgivningskompetence kan inddeles i fire typer:
1. Enekompetence
: Kun EU/EF kan vedtage bestemmelser. Eksempler er den fælles handelspolitik og den monetære
politik i euroområdet.
1. Konkurrerende kompetence
(eller delt kompetence): Medlemsstaterne kan lovgive, men så snart EU/EF har udøvet sin ret til at
lovgive, kan medlemsstaterne ikke længere lovgive på området. De fleste kompetencer hører til
denne gruppe. Som eksempler kan nævnes landbrug og visum.
1. Komplementær kompetence
: EU's/EF's kompetence er begrænset til at supplere eller støtte medlemsstaternes indsats og vedtage
tilskyndelsesforanstaltninger for at koordinere medlemsstaternes indsats. Eksempler er økonomisk
politik og beskæftigelse.
1. Medlemsstatskompetence
: Områder, der ikke er omhandlet i traktaten, og områder, hvor traktaterne udtrykkeligt udelukker
EU-kompetence eller udtrykkeligt anerkender medlemsstaternes kompetence.
Kommissoriet
Det overordnede kommissorium for arbejdsgruppen lyder: "Hvordan skal de såkaldte
komplementære kompetencer behandles i fremtiden: Skal medlemsstaterne have overdraget al
kompetence på de områder, hvor Unionen i øjeblikket har en komplementær kompetence, eller
skal der drages grænser for Unionens komplementære kompetence?"