Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 1007
Offentligt
1460456_0001.png
PDF udgave (154 KB)
merne af Folketingets Europaudvalg
s stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
27. maj 2003
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 28. maj 2003 – dagsordenspunkt råds-
møde (retlige og indre anliggender) samt møde i Det Blandede Udvalg på ministerniveau med
deltagelse af Norge og Island den 5.-6. juni 2003 – vedlægges Ministeriet for Flygtninge, Indvan-
drere og Integrations reviderede notat vedrørende dagsordenspunkt 40.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460456_0002.png
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Dato:
Kontor:
J. nr.:
Sagsbeh.:
Fil-navn:
Internationalt kontor
2002/4050-340
tkr
Oversendelse FEU
INM0165
Med henblik på oversendelse til Folketingets Europaudvalg sendes supplerende bidrag til samlet aktuelt
notat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 5. – 6. juni 2003 for så vidt angår Integra-
tionsministeriets område.  
Med venlig hilsen
Bertel Haarder
/Dorit Hørlyck
MINISTERIET FOR FLYGTNINGE,
INDVANDRERE OG INTEGRATION
Dato:
Kontor:
19. maj 2003
Internationalt kontor
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460456_0003.png
J. nr.:
2003/4050-340
Supplerende aktuelt notat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender) samt mødet i
det Blandede Udvalg med Norge og Island på ministerniveau den 5. – 6. juni 2003
Dagsordenspunkt 40): Rådets direktiv om bistand ved gennemrejse i
forbindelse med udsendelse ad luftvejen
Revideret notat. Ændringerne er markeret med kursiv.
Indledning
Det  fremgår  af  handlingsplanen  til  bekæmpelse  af  ulovlig  indvandring,  der
blev  vedtaget  på  Rådsmødet  (retlige og  indre  anliggender)  den  28.  februar
2002, at der på kort sigt på EU-plan samt i aftaler med tredjelande bør indfø-
res regler om transit af tredjelandsstatsborgere, der skal udsendes.  
Forslaget er fremsat af Tyskland og bygger videre på en henstilling, Rådet ved-
tog den 22. december 1995 om samråd og samarbejde i forbindelse med gen-
nemførelse af udsendelsesforanstaltninger, og på en afgørelse truffet den 21.
april 1998 af Schengen-Eksekutivkomitéen om samarbejde mellem de kontra-
herende parter ved udsendelse af tredjelandsstatsborgere ad luftvejen.
Direktivforslaget  er  fremsat  med  hjemmel  i  artikel  63,  nr.  3,  litra  b,  og  skal
vedtages med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i
Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-
traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er
vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i Dan-
mark.
I det omfang Rådet har truffet afgørelse om et forslag om eller initiativ til ud-
bygning af Schengen-reglerne efter bestemmelserne i afsnit IV i EF-traktaten,
træffer Danmark i henhold til artikel 5  i Protokollen om Danmarks Stilling in-
den seks måneder afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre denne afgørelse i
sin  nationale  lovgivning.  Hvis  Danmark  beslutter  sig  herfor,  vil  afgørelsen
skabe en folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og de øvrige medlemsstater.
Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling,
der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.
4
Det fremgår af direktivforslagets præambel, at de r er tale om et direktivforslag til udbygning
af Schengen-reglerne. Det drøftes imidlertid, hvorvidt direktivforslaget kun delvist udgør en
udbygning af Schengen-reglerne.
På  rådsmødet  (retlige  og  indre  anliggender)  den  5.  –  6.  juni  2003  forventes
forslaget drøftet med henblik på at opnå politisk enighed.
Forslaget skal endvidere drøftes på mødet i Det Blandede Udvalg med Norge
og Island på ministerniveau.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460456_0004.png
Formålet  med  direktivforslaget  er  at  fastlægge  den  assistance,  kompetente
myndigheder kan opnå eller skal yde i transit i forbindelse med ledsagede eller
uledsagede udsendelser ad luftvejen.
Medlemsstaterne skal som udgangspunkt anvende direkte flyforbindelser ved
udsendelser af tredjelandsstatsborgere, men kan anmode om transit i en luft-
havn i en anden medlemsstat, såfremt det på grund af praktiske omstændighe-
der ikke er muligt at udsende direkte. Den anmodede stat kan i visse tilfælde
afslå en anmodning om transit.
Den anmodende stat skal sørge for, at transitophold bliver så kort som muligt.
Den anmodede stat skal, på baggrund af konsultationer med den anmodende
stat, og i overensstemmelse med internationale standarder og de til rådighed
stående midler, bistå med de nødvendige foranstaltninger for at sikre udsen-
delse af den pågældende tredjelandsstatsborger.
Den anmodende stat skal som udgangspunkt bære udgifterne forbundet med
udsendelsen.
Den  anmodende  stat skal  tilbagetage  tredjelandsstatsborgeren og skal dække
alle  udgifter  forbundet  hermed,  såfremt  udsendelsen  ikke  kan  gennemføres,
f.eks. fordi destinationsstaten nægter at tage imod tredjelandsstatsborgeren.
Den anmodende stats eskortes beføjelser er som udgangspunkt begrænset til
selvforsvar. I de tilfælde, hvor transitstatens politimyndigheder ikke er til ste-
de, eller hvor disse har behov for bistand, er der endvidere adgang til at an-
vende forsvarlige og proportionale skridt til at forhindre en overhængende og
alvorlig risiko for, at tredjelandsstatsborgeren flygter, gør skade på sig selv el-
ler andre eller gør skade på ejendom.  
Til direktivet er knyttet et bilag, som skal udfyldes og sendes til den anmodede
stat forud for gennemførelsen af transitten. Blanketten indeholder blandt an-
det  oplysninger  om  den  anmodende  myndighed  og  om  personen,  som  skal
udsendes, herunder helbredsoplysninger.
Indhold
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbej-
det
Sagen har været drøftet i Specialudvalget  vedrørende Asyl- og Indvandrings-
samarbejdet (SPAIS) den 19. maj 2003.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
5
Nærhedsprincippet
Gensidig  bistand  ved  udsendelse  tilgodeser  den  fælles  målsætning  inden  for
Fællesskabet til at bringe udrejsepligtige tredjelandsstatsborgeres ulovlige op-
hold  til  ophør.  Forslaget  anses  derfor  for  at  være  i  overensstemmelse  med
nærhedsprincippet.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Direktivforslaget har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-
kvenser, da Danmark efter Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i
vedtagelsen.
Det fremgår af forslagets præambel, at  direktivet er en udbygning af Schen-
gen-reglerne.  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460456_0005.png
Såfremt Danmark ifølge Protokollen om Danmarks Stilling inden seks måne-
der efter, at Rådet har vedtaget direktivforslaget, træffer afgørelse om at gen-
nemføre  direktivet  i  national  lovgivning,  skønnes  sagen  ikke  at  have  lovgiv-
ningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.  
Tidligere forelæggelser for Folk etingets Udvalg for Udlæn-
dinge- og Integrationspolitik og Folketingets Europaud-
valg
Sagen har ikke tidligere været forelagt  for Folketingets Udvalg for Udlændin-
ge- og Integrationspolitik eller for Folketingets Europaudvalg.