Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 1203
Offentligt
1460261_0001.png
PDF udgave (106 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg  
og deres stedfortrædere.
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
EU-sekr.
21. juli  2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministe-
riets notat om forestående endelig vedtagelse af Europaparlamentets og
Rådets direktiv om handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Fælles-
skabet, KOM (2001) 581 endelig vedtagelse.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460261_0002.png
MILJØ
styrelsen 15. juli 2003
Klimakontoret  J.nr.: M 1034-0004
Job/20
Ps/6
NOTAT  
TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG  
Forestående endelig vedtagelse af Europaparlamentets og Rådets direk-
tiv om handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Fællesskabet.
Kom (2001) 581 – endelig vedtagelse
Status
Kommissionen udsendte i marts 2000 en grønbog om emissionshandel. Folke-
tingets Europaudvalg behandlede grønbogen den 25. oktober 2000.  
Kommissionen fremsatte den 23. oktober 2001 forslag til direktiv om handel
med  kvoter  for  drivhusgasemissioner  i  Fællesskabet.  Forslaget  har  hjemmel  i
artikel 175(1) i traktaten og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret fler-
tal efter proceduren om fælles beslutningstagen i artikel 251 i TEF.
Forslaget er fremsat med henblik på at bidrage til en omkostningseffektiv ned-
bringelse af EU’s udledning af drivhusgasser og herigennem bidrage til, at EU
kan  opfylde  sine  forpligtelser  i  forhold  til  FN’s  klimakonvention  og  Kyoto-
protokollen.  
Notat om forslaget er den 29. november 2001 sendt til Folketingets Eu-
ropaudvalg som en del af samlenotat forud for Rådsmøde (miljø) den 13.
december 2001. Folketingets Europaudvalg har fået forelagt sagen til
orientering den 7. december 2001, d. 1. marts 2002 og d. 21. juni 2002,
samt til forhandlingsoplæg d. 11. oktober 2002 og d. 6. december 2002.  
Europaparlamentet afsluttede sin 1. læsning af forslaget med vedtagelse af en
række  ændrings-forslag  d.  9-10.  oktobe r  2002.  Parlamentet  ønskede  bl.a.,  at
15% af udledningstilladelserne skulle fordeles ved auktionering både i 1. og 2.
periode.  Direktivets  anvendelsesområde  blev  foreslået  udvidet  til  at  omfatte
flere  sektorer  og  hurtigst  muligt  også  flere  drivhusgasser.  Medlemsstaterne
skulle  således  kunne  anmode  Kommissionen  om  tilladelse  til  midlertidigt  at
undtage virksomheder efter nogle nærmere fastlagte kriterier. Endelig ønskede
Parlamentet, at forslaget ikke kobles  til de fleksible projektmekanismer under
3
Kyotoprotokollen før i 2. periode, og at kreditterne i givet fald ikke må komme
fra sinks, dvs. CO2-optag fra skove mv., eller atomenergikilder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460261_0003.png
Direktivforslaget var på dagsordenen for Rådsmødet (miljø) den 13. december
2001 til orienterende debat, på Rådsmødet (miljø) den 4. marts og Rådsmødet
(miljø) d. 25. juni 2002 til formandskabets orientering om status for arbejdet.
Forslaget var endvidere genstand for en politisk drøftelse på Rådsmødet (Mil-
jø) d. 17. oktober 2002. Forslaget er herudover blevet præsenteret på Rådsmø-
det (industri og energi) den 4.-5. december 2001.  
Det  danske  formandskab  satte  punktet  på  dagsordenen  for  rådsmøde  (miljø)
den 9-10. december 2002 med henblik opnåelse af politisk enighed om en fæl-
les holdning. På rådsmødet blev der med enstemmighed opnået politisk enig-
hed om en fællesholdning til direktivforslaget. Den fælles  holdning blev ende-
ligt vedtaget d. 18. marts 2003.  
Rådets fællesholdning (miljø) blev efterfølgende sendt til 2. læsning i Europa-
parlamentet. Europaparlamentet vedtog d. 2. juli 2003 med overvældende fler-
tal 17 ændringsforslag til direktivet. Såfremt Rådet med kvalificeret flertal god-
kender  Europa-parlamentets  forslag  kan  forslaget  vedtages  endeligt  uden  an-
vendelse af forligsprocedure.  
Det forventes, at direktivforslaget vil blive sat på dagsordenen til endelig ved-
tagelse som A-punkt ved Rådsmødet (landbrug) d. 22. juli 2003.  
Det endelige resultat
Kommissionens  oprindelige  forslag  bidrager  til  en  omkostningseffektiv  ned-
bringelse af EU’s udledning af drivhusgasser og bidrager herigennem til, at EU
kan  opfylde  sine forpligtelser i forhold  til Kyoto-protokollen. Forslaget inde-
bærer i hovedtræk: At der fra 1. januar  2005 indføres absolutte grænser på de
enkelte virksomheders udledning af drivhusgasser, i starten CO
2
, at en række
virksomheder inden for el-, varme-, olieraffinering, metal-, mineral-, glas-, pa-
pirmasse- og papirindustrien - over en vis minimumsstørrelse (bagatelgrænse) –
omfattes,  at  udstedelse  af  udledningstilladelser  baseres  på  en  national  plan,
godkendt  af  EU,  at  fordeling  af  udledningstilladelser  i  perioden  2005-2007
foretages gratis af medlemsstaterne, underlagt de almindelige statsstøtteregler,
at fordeling af udledningstilladelser fra 2008 foretages efter en kommende fæl-
les  EU-metode,  at  udledningstilladelser  kan  handles,  at  kontrol  med  udled-
ningstilladelser og emissioner skal baseres på en kommende fælles EU-metode,
at en virksomhed, der overskrider sin udledningstilladelse skal betale en afgift
på 50 Euro pr. ton CO
2
før 2008 og 100 Euro pr. ton CO
2
efter 2008; alterna-
tivt  det  dobbelte  af  markedsprisen  på  en  ton  CO
2
,  at  medlemslandene  skal
etablere nationale registre over udledningstilladelser og udledninger, og at med-
lemslandene  skal  vedtage  den  nødvendige  nationale  lovgivning  senest  31/12
2003.
Ved vedtagelse af fællesholdning var der enighed i Rådet om at give mulighed
for at medlemsstaterne efter godkendelse af Kommissionen kan undtage anlæg
eller aktiviteter fra kvotesystemet i den første  periode 2005-2007, mens delta-
gelse i kvotesystemet herefter vil være  obligatorisk. Muligheden for undtagelse
4
er dog forudsat, at anlæggene eller aktiviteterne opnår de samme miljømæssige
mål som følge af nationale politikker.  
Rådet blev endvidere enig om, at medlemsstaterne allerede fra 2005 har mulig-
hed  for  efter  godkendelse  af  Kommissionen  at  inkludere  virksomheder,  som
ligger under tærskelværdierne i direktivet. Medlemsstaterne er endvidere givet
mulighed for i anden periode (2008-2012) at kunne bortauktionere/sælge op til
10% af kvoterne, mens mindst 90% af kvoterne skal uddeles gratis.  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460261_0004.png
Størrelsen af afgiften pr. ton CO2 ved at overskride kvoten er for første perio-
de (2005-2007) blevet sænket fra 50 Euro til 40 Euro, mens den er uændret på
100 Euro i 2. periode. Betaling af afgiften fritager ikke virksomhederne for at
tilbagelevere kvoter svarende til overskridelsen.  
For så vidt angår ’pooling’ blev det besluttet, at kvoterne tildeles på anlægsni-
veau, men at medlemsstaterne kan tillade at anlæg indenfor samme sektor frem
til 2012 kan vælge at ’poole’ deres kvoter. Kommissionen skal godkende med-
lemsstaternes beslutning om at tillade pools.
En  ny  bestemmelse  giver  medlemsstaterne  mulighed  for  i  1.  fase  ved  force
majeure at ansøge Kommissionen om at kunne udstede yderligere kvoter til de
berørte virksomheder.
Endelig  vedrørende  gennemførelsen  af  de  projektbaserede  fleksible  mekanis-
mer (JI og CDM) fandt Rådet at en sammenkobling mellem disse og kvoteord-
ningen var vigtig og ønskelig, og opfordrede Kommissionen til at fremkomme
med  et  forslag  herom,  som  bør  finde  anvendelse  parallelt  med  kvotefælles-
skabsordningen i 2005.    
Europa-parlamentet vedtog som resultat af sin 2. læsning den 2. juli 2003 æn-
dringsforslag, hvoraf de væsentligste vedrører:  
1) Med hensyn til medlemsstaternes allokering af kvoter må den samlede
mængde kvoter, som medlemsstaterne tilde ler, ikke være større end den
mængde, der kan forventes nødvendig med henblik på en streng gen-
nemførelse af kriterierne for direktivet. Mængden af kvoter inden 2008
skal være tilpasset vejen mod at nå eller overgå hver enkelt medlems-
stats mål som fastlagt i Kyoto-protokollen og EU’s byrdefordelingsafta-
le.
2) Med hensyn til bortauktionering tildeler medlemsstaterne mindst 95% af
kvoterne gratis i perioden 2005-2007 (fortsat mindst 90% i perioden
2008-2012), dvs. at der i begge perioder vil være mulighed for med-
lemsstaterne at auktionere.
3) Med hensyn til restriktioner for anvendelsen af JI og CDM er der indsat
en konkret henvisning til Kyoto-protokollens og Marrakech-aftalernes
bestemmelser om at anvendelsen af ovennævnte mekanismer skal sup-
plere interne foranstaltninger, som således vil udgøre et signifikant ele-
ment i den indsats, der gøres.
4) Med hensyn til den midlertidige undtagelse gælder bestemmelsen kun
anlæg og ikke aktiviteter.
5
Kommissionen kan fuldt ud tilslutte sig Europa-parlamentets ændringsforslag
og  dermed  det  foreliggende  kompromis.  Det  forventes  ligeledes,  at  samtlige
medlemsstater kan tilslutte sig resultatet af Europa-parlamentets 2. læsning og
dermed kompromisforslaget.   
Danmark  kan  acceptere  Europa-parlamentets  ændringsforslag  og  dermed  det
foreliggende  kompromis,  idet  dette  ligger  indenfor  mandatet  fra  Regeringens
forhandlingsoplæg, som blev tiltrådt af Europaudvalget den 6. december 2002.  
Regeringen agter at agere i overensstemmelse med det forhandlingsoplæg
Europaudvalget tiltrådte den 6. december 2002, og vil således støtte det fo-
religgende kompromisforslag med henblik på endelige vedtagelse af kvote-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460261_0005.png
direktivet den 22. juli 2003.