Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 121
Offentligt
1461320_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 121)
rådsmødereferater
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
22. oktober 2002
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Beskæftigelsesministeriets, Indenrigs- og
Sundhedsministeriets samt Socialministeriets redegørelse for rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed-
og forbrugerpolitik) den 8. oktober 2002.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461320_0002.png
Notat
Folketingets Europaudvalg
Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg
Folketingets Socialudvalg
Folketingets Sundhedsudvalg
Referat af rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik) den 8. oktober 2002
RESUMÉ:
Rådet endosserede den fælles udtalelse fra Beskæftigelseskomiteen (EMCO) og Den Økonomisk Politiske Komité (EPC) vedr. evalueringen
af beskæftigelsesstrategien. Vedr. strømlining af processer ville formanden tage kontakt til formanden for ECOFIN med henblik på at
afklare, hvorvidt EMCO og EPC også på dette område kunne udarbejde en fælles udtalelse til Rådet. * Formanden orienterede om status
for forhandlingerne om vikardirektivet. Han understregede, at det fortsat var målsætningen at nå så langt med forslaget som muligt før
rådsmødet i december. * Formanden orienterede om arbejdet med elektromagnetiske felter og bølger og bebudede, at formandskabet i
samarbejde med det kommende græske formandskab og Kommissionen ville arbejde på at fremlægge et revideret forslag mod slutningen af det
danske formandskab. * Formanden for Komiteen for Social Beskyttelse (SPC), Raul Briet, gav korte redegørelser for arbejdet i SPC med
de fælles mål for udarbejdelsen af NAP (incl.) og modernisering af den sociale beskyttelse. * Debatten om køn og marginalisering fulgte de
vejledende spørgsmål for debatten, og alle kunne slutte op om udarbejdelsen af en vejledning om god praksis. * I spørgsmålet om rækkevidden
af WHO- konventionens bestemmelser om tobaksreklame lykkedes det ikke Rådet at nå til enighed om en fælles holdning, hvorfor
Fællesskabets indlæg om tobaksreklame i det internationale forhandlingsorgan alene kan omfatte de punkter, der er opnået enighed om,
forhandlingerne.
samtidig med at det står medlemslandene frit at fremføre nationale synspunkter under forhandlingerne
*
Formanden orienterede om
opfølgning på Verdenstopmødet i Johannesburg. * Under frokosten drøftede man Kommissionens forslag til et socialt topmøde. Det var
enighed om det formålstjenlige i at afholde et sådant topmøde før DER, men der var flere betænkeligheder ved Kommissionens forslag.
Formandskabet oplyste, at man ville arbejde videre med idéen og udforme et forlag, hvor man ville forsøge at tage højde for de juridiske og
institutionelle problemer, som Kommissionens forslag havde rejst.
Der var ingen punkter på dagsordenen vedr. forbrugerbeskyttelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461320_0003.png
REFERAT:
(Punkterne refererer til dagsordenspunkterne i aktuelt notat)
Ad 1. Beskæftigelsesstrategien og rationaliseringen af processerne
1a) Kommissionens meddelelse om status for fem år med den
europæiske beskæftigelsesstrategi
1b) Kommissionens meddelelse om strømlining af de årlige
økonomiske og beskæftigelsespolitiske koordinationsprocesser
Formanden (Beskæftigelsesministeren – BM) meddelte, at formandskabet ønskede at gøre mest ud af beskæftigelsesstrategien
på dagens møde, idet man under alle omstændigheder ville vende tilbage til en grundig behandling af meddelelsen om
strømlining på rådsmødet den 2.-3. december d.å.
Kommissionen støttede formandskabets tilgang og orienterede om de to foreliggende meddelelser.
Formanden for EMCO, Clive Tucker, præsenterede herefter den fælles udtalelse fra EPC og EMCO. Formanden for SPC,
Raul Briet, fremkom med en udtalelse om strømlining.
I den efterfølgende debat tegnede der sig en generel enighed om en række spørgsmål i forhold til evalueringen af
beskæftigelsesstrategien, herunder en generel støtte til endossering af fælles udtalelsen fra EPC og EMCO, ønsket om
opfyldelse af Lissabon målsætningerne, større vægt på konkrete resultater (output) og implementering, synkroniseringen med
de brede økonomiske retningslinier samt parternes øgede deltagelse.
Delegationerne synes dog fortsat delt i spørgsmålene om den nærmere antal af retningslinier og det nærmere behov for
simplificering, det konkrete indhold i retningslinierne, medlemsstaternes afrapportering, antallet af indikatorer samt
Cambridge-processens indretning.
Der var generel støtte til Kommissionens meddelelse om strømlining og formandskabets oplæg til tidsplan. Der var et
generelt ønske om at arbejde for en fælles udtalelse fra EPC og EMCO for at skabe parallelitet og balance i behandlingen af
sagen.
Formanden (BM) konkluderede, at Rådet tilsluttede sig fællesudtalelsen fra EPC og EMCO. Desuden havde man noteret sig
delegationernes holdninger til strømliningen af processer. Formanden (BM) ville i denne forbindelse tage kontakt til
formanden for ECOFIN med henblik på at afklare mulighederne for udarbejdelsen af en fællesudtalelse fra EPC og EMCO.
Ad 2: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv vedr. arbejdsvilkår for vikaransatte
Formanden (BM) orienterede om status for forhandlingerne om vikardirektivet. Han gav udtryk for, at delegationerne var
delte på de grundlæggende principper i forslaget. Formandskabet koncentrerede sig derfor for tiden om at afklare mindre
principielle aspekter af forslaget, så man senere kan koncentreres sig om de principielle problemstillinger. Formanden
(BM) understregede, at det fortsat var målsætningen at nå så langt med forslaget som muligt før rådsmødet i december.
Luxembourg tog som den eneste delegation ordet og gav udtryk for bekymring over en evt. pligt til at vurdere
restriktioner for vikararbejde (forslagets art. 4).
Ad 3. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv vedr. arbejdstagernes udsættelse for risici i forbindelse
med arbejde med fysiske agenser (elektromagnetiske felter og bølger)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461320_0004.png
Formanden (BM) oplyste, at formandskabet i samarbejde med Kommissionen havde afholdt et teknisk seminar den 20.
september med deltagelse af eksperter fra alle medlemslande og repræsentanter for arbejdsmarkedets parter og Europa-
Parlamentet. Formålet med seminaret var at få klarlagt, om der var videnskabeligt grundlag for at arbejde videre med
Kommissionens forslag fra 1992. Formandskabet konkluderede bekræftende på dette og oplyste, at man i samarbejde
med det kommende græske formandskab og Kommissionen ville arbejde på at fremlægge et revideret forslag mod
slutningen af det danske formandskab.
Ad 4. Bekæmpelse af fattigdom og social udstødelse – fælles mål for den anden serie af NAP(incl).
Formanden (Socialministeren - SM) forklarede baggrunden for arbejdet, og bad formanden for SPC, Raul Briet, om at
give en mundtlig rapport om arbejdets fremdrift. Raul Briet oplyste, at der arbejdes med udarbejdelsen af fælles
indikatorer, at parterne skal inddrages i dette arbejde og at man har lagt megen vægt på ligestillingsaspektet. Der synes
ikke at være store meningsforskelle mellem medlemsstaterne.
Formandskabskonferencen i Århus den 17. – 18. okt., samt SPC’s eget møde sidst i oktober skal danne baggrund for
justering af de fælles mål med henblik at nå en beslutning herom på Rådsmødet den 2. december
Ad 5. Modernisering af den sociale beskyttelse.
Formanden (SM) forklarede også til dette punkt, hvorfor det var på dagsordenen, og bad formanden for SPC om at give
en mundtlig rapport om arbejdets fremdrift.
Formanden for SPC oplyste, at der gennem den åbne koordinations metode arbejdes med en kommende
Råds-/Kommissionsrapport om pensioner og en opfølgning af rapporten om sundhed og pleje for ældre, som blev
forelagt i Barcelona. Pensionsområdet skal i øvrigt diskuteres på et peer review i oktober.
Kommissionen lovede at have en rapport færdig 15. december.
Ad 6. Køn og marginalisering
Formanden (SM) gav som indledning udtryk for, at hun anså det for vigtigt at have denne debat. Da den kønsprofil man
kender fra arbejdsmarkedet genfindes blandt de grupper, der er udsat for social udstødelse, er det vigtigt at indsatsen
afpasses efter mænds og kvinders specifikke behov.
Kommissionen mindede om, at man i Barcelona havde besluttet, at statistik skulle kønsopdeles. Herudover var det
nødvendigt, at national statistik vedrørende enlige, hjemløse og voldsramte var kønsopdelt, for at Kommissionen kunne
komme med forslag. Endelig ville det også være fordelagtigt som udgangspunkt, at have en lang række gode eksempler
på, hvordan man har taklet problemerne i medlemsstaterne.
Alle delegationer havde herefter korte indlæg, der tog de tre spørgsmål, der var stillet som vejledning for debatten, op.
Formanden (SM) konkluderede, at det ikke var alle der havde en tilstrækkelig kønsopdelt statistik, men at der var vilje til
at belyse sammenhængen mellem køn og marginalisering, at der var bred enighed om at udvikle indikatorer, at der var
opbakning til at styrke kønsdimensionen i handlingsplanerne til bekæmpelse af fattigdom og social eksklusion, at der var
bred interesse for en god-praksis-guide, og opfordrede Kommissionen til at udarbejde en sådan i sammenhæng med
synteserapporten på baggrund af de nationale handlingsplaner 2003.
Ad 7. Information fra formandskabet om aktiviteter under det danske formandskab
Formændene (BM og SM) orienterede om det uformelle ministermøde i Kolding, konferencen i Skagen om
"rummelighed gennem social dialog og partnerskab" samt konferencen i København om "køn og social udstødelse".
Ad 8. Forberedelse af det 5. møde i det mellemstatslige forhandlingsorgan om WHO’s rammekonvention om
tobakskontrol
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461320_0005.png
Formålet med drøftelsen var at nå frem til en fælles holdning vedrørende konventionens bestemmelser om tobaksreklame
(artikel 13 i udkastet til konvention) og - såfremt det ikke var muligt at opnå konsensus - beslutte, hvilken
fremgangsmåde fællesskabet skulle benytte under den kommende internationale forhandlingsrunde (INB5) i Genève.
Formanden (Indenrigs- og Sundhedsministeren) konstaterede, at Rådet ikke i denne fase kunne nå til enighed om en
fælles holdning til substansen, dvs. spørgsmålet om rækkevidden af konventionens bestemmelser om tobaksreklame, idet
Tyskland fortsat modsætter sig enhver løsning, som – på kortere eller længere sigt – vil indebære en total afskaffelse af
alle former for tobaksreklame.
For så vidt angår fremgangsmåden for Fællesskabets deltagelse i den kommende forhandlingsrunde (INB5) var en række
delegationer stærkt betænkelige ved den eventuelle præcedensskabende virkning, det kunne have at lade formandskabet
tale på vegne af et flertal af medlemslande. Når alle muligheder for at opnå enighed var udtømte, dvs. efter drøftelsen i
Rådet, måtte det stå medlemslandene frit for at fremføre nationale synspunkter under forhandlingerne. I den forbindelse
ville der naturligvis være mulighed for, at flere medlemslandene koordinerer deres synspunkter og eventuelt afholder
fælles indlæg.
På den baggrund blev det besluttet, at Fællesskabets indlæg om tobaksreklame alene kan omfatte de punkter, der er
opnået enighed om. Det vil sige at fællesskabet ønsker en stærk bestemmelse om reklame i selve konventionsteksten, og
at forbeholdet vedrørende nationale lovgivning alene bør gælde eventuelle forfatningsmæssige begrænsninger af
parternes muligheder for at gennemføre konventionens bestemmelser. Derudover var der enighed om, at det er for tidligt
at overveje en protokol på dette område idet man i stedet søger at arbejde for at få bestemmelsen om reklame ind i selve
konventionsteksten.
Rådet besluttede på den baggrund, at hvert medlemsland og Kommissionen må repræsentere egne synspunkter ved
INB5. Det blev understreget, at der er tale om en midlertidig løsning, som alene vedrører den 5. forhandlingsrunde
(INB5). Bestræbelserne på at opnå enighed om reklamespørgsmålet vil blive fortsat i forbindelse med forberedelsen af
den næste - og formentlig sidste - forhandlingsrunde i foråret 2003 (INB6) med henblik på at sikre Fællesskabets
samlede tilslutning til konventionen.
Ad Eventuelt
Formanden (SM) orienterede om opfølgning af Verdenstopmødet i Johannesburg. Hun informerede kort om indholdet i
handlingsplanen, der vedrører rådsformationens ressort. Herudover oplyste hun, at formandskabet ville sende et brev til
formanden for Rådet for generelle anliggender og eksterne relationer for at informere om den planlagte opfølgning på
Johannesburg-topmødet. Det er formandskabets intention snarest at udarbejde et forslag til Rådskonklusioner til
vedtagelse på rådsmødet den 2. december. Forslaget forudsættes behandlet i Socialgruppen og Coreper.
Herefter orienterede formanden (SM) om konferencen om handel med kvinder, afholdt i Bruxelles den 18. – 20
september 2002. Formanden havde åbnet konferencen på formandskabets vegne. Konferencen, der havde over 1000
deltagere, havde drøftet tre indsatsområder: Støtte til ofrene for menneskehandel, forebyggende arbejde og
retsforfølgelse af bagmænd. Den på konferencen udarbejdede Bruxelles deklaration blev omdelt.
Kommissæren oplyste herefter, at man arbejdede på oprettelsen af et netværk på området, ligesom hun mindede om, at
Equal har et programpunkt om beskyttelse af ofrene for menneskehandel. Der er tale om transeuropæiske projekter.
Frokostdrøftelsen: Kommissionens forslag om et socialt trepartstopmøde
Under frokosten drøftede man Kommissionens forslag til et socialt trepartstopmøde. Det var enighed om det
formålstjenlige i at afholde et sådant topmøde før DER. Formandskabet ville i samarbejde med Kommissionen og Rådets
Juridiske Tjeneste arbejde videre med idéen og udforme forlaget således, at man tog højde for de juridiske og
institutionelle problemer, som Kommissionens forslag havde rejst. Flere delegationer var også inde på, hvad der skal
erstatte det Stående Udvalg for Beskæftigelse. En delegation foreslog, at kontakten mellem beskæftigelses- og
socialministrene og arbejdsmarkedets parter kunne ske i forbindelse med de uformelle ministermøder, som det var sket i
Liège, Burgos og Kolding.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461320_0006.png