Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 1212
Offentligt
1460252_0001.png
PDF udgave (84 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
24. juli 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets grundnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om finansielle kvartalsregnskaber for den offentlige
forvaltning og service, jf. KOM(2003) 242 endelig, 2003/0095 (COD).
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460252_0002.png
14. juli 2003
Eksp.nr.
Danmarks Statistik/SBR
/-DEP
Grundnotat vedr. forslag til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning om finansielle kvartalsregnskaber for den offentlige for-
valtning og service, jf. KOM(2003) 242 endelig, 2003/0095 (COD)
3
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen  har  fremsat  ovennævnte  forslag  til  forordning,  der  er  modtaget  i
Danmarks faste EU-repræsentation d. 11. juni 2003.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460252_0003.png
Forslagets retsgrundlag er traktatens artikel 285 om fællesskabs-statistikker. Forsla-
get skal vedtages efter proceduren om fælles beslutningstagen (co-decision) i hen-
hold til traktatens artikel 251.
Der  foreligger  endnu  ingen  udtalelse  fra  Europa-Parlamentets  første  læsning  af
forslaget.
Forslaget har endnu ikke været behandlet  i Rådsregi. Forslaget forventes behandlet
første gang i Rådets arbejdsgruppe (Statistik) d. 24. september 2003.
I  det  Monetære  Udvalgs  rapport  om  statistikkrav  i  ØMU,  som  blev  godkendt  af
ECOFIN-Rådet  den  18.  januar  1999,  understregedes  bl.a.  behovet  for  fælles  og
harmoniserede kortfristede statistikker over medlemsstaternes offentlige finanser.  
Forslagets  formål  er  at  specificere  indholdet  af  finansielle  kvartalsregnskaber  for
offentlig forvaltning og service inden for rammerne af det Europæiske National- og
Regionalregnskabssystem, ENS 95, jf. Rådets forordning 2223/96 med senere æn-
dringer.  Derved  kan  der  præsenteres  et  komplet  sæt  af  sektorbaserede  konti  for
offentlig forvaltning og service til at forstærke den statistiske basis for et integreret
system af finansielle konti på europæisk niveau til brug for monetære og finanspoli-
tiske formål. Dette er i det foreliggende forslag til forordning sikret ved reference til
en  liste  over  transaktioner  og  beholdninger,  der  definerer  konti  for  offentlig  for-
valtning og service samt modsektoroplysninger (det vil sige oplysninger om mod-
parten i finansielle transaktioner og til gælds- og formueposter) til brug for analyser
af det offentliges finansiering og finansielle dispositioner.
Forslaget indebærer indberetning af finansielle kvartalsregnskaber for offentlig for-
valtning og service inden 3 måneder efter kvartalets udgang. Første indberetning til
Kommissionen (Eurostat), der inkluderer hhv. staten samt sociale kasser og fonde,
skal  efter  forslaget  finde  sted  inden  30.  juni  2003  (dato  forventes  ændret  under
Råds- og Parlamentsbehandlingen). Data for kommuner og amter, skal senest ind-
berettes fra 30. juni 2005.
Den kvartalsvise datatransmission skal dække perioden fra 1. kvartal 1999 for finan-
sielle transaktioner og fra 4. kvartal 1998 for finansielle beholdninger.  
Data tilbage i tiden kan baseres på bedst mulige skøn.
2.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der er ikke af Kommissionen givet begrundelse for fremsættelse  af forslaget i hen-
hold til de to principper.
Det er regeringens vurdering, at Kommissionens forslag generelt er i overensstem-
melse med begge principper. For det første  er det overladt til medlemsstaterne at
4
gennemføre forslaget på den mest hensigtsmæssige måde ud fra nationale statistiske
forhold, og for det andet er fællesskabslovgivning nødvendig for at tilgodese stati-
stikbehovene i ØMU og for at sikre sammen  lignelighed i de berørte statistikker.
3.
Gældende dansk lovgivning
Der er ingen særskilt dansk lovgivning på området.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460252_0004.png
4.
Høring
De vigtigste danske brugere af statistikken er løbende blevet orienteret i det Rådgi-
vende Udvalg for Økonomisk Statistik.
Danmarks  Nationalbank  vil  blive  hørt.  Et  evt.  høringssvar  vil  blive  eftersendt  i
form af et supplerende notat.
5.
Administrative, lovgivningsmæssige og statsfinansielle kon-
sekvenser
Forslaget kræver ikke lovændring.
Forslaget kræver anvendelse af ekstra ressourcer i Danmarks Statistik. Meromkost-
ningerne vil blive afholdt inden for Øk  onomi- og Erhvervsministeriets ramme.
6.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Der skønnes ikke at være samfundsøkonom iske konsekvenser af forslaget.
7.
Forelæggelse i Folketinget
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.