Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 1257
Offentligt
1460209_0001.png
PDF udgave (221 KB)
Skatteministeriet
Den
J.nr. 02-618-3
Spørgsmål 182 182
Til
Folketingets Skatteudvalg
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr.182 af 6. juni 2003.
(Alm. del - bilag 443).
Svend Erik Hovmand
/Ivar Nordland
Spørgsmål:
Med henblik på det kommende halvårlige samråd med finansministeren og
skatteministeren bedes skatteministeren tilsende udvalget et statusnotat over fiskale EU-
forslag.
Svar:
Vedlagt er statusnotatet over fiskale EU-forslag for 2. halvår 2003.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460209_0002.png
2002-218-1655
Status over fiskale EU-forslag 2. halvår af 2003
Til udvalgets orientering følger hermed en kort beskrivelse af aktuelle fiskale EU-forslag
vedr. beskatning.
I. Direkte Beskatning
1. Skattepakken
Arbejdet med den skattepakke, som EU-landene indgik principaftale om den 1. december
1997, dvs.
direktivforslag om beskatning af opsparing,
direktivforslag om fælles ordning for beskatning af renter og royalties og
adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
førte til, at ECOFIN den 3. juni 2003 vedtog de to direktivforslag og indgik en aftale
vedr. gennemførelse af kodeksen.
Beskatning af opsparing
Ecofin vedtog den 3. juni 2003 rentebeskatningsdirektivet.
EU-landene skal gennemføre direktivet som national ret inden 1. januar 2004. De ny nationale regler skal
anvendes fra 1. januar 2005 under forudsætning af, at Schweiz, Liechtenstein, Andorra, Monaco og San
Marino fra samme dato sikrer beskatningen af rentebetalinger fra disse lande ved tilsvarende
foranstaltninger efter aftaler, som landene har indgået med EU efter ECOFIN’s enstemmige afgørelse, samt
at en række af Hollands og UK’s tilknyttede områder fra samme dato sikrer beskatningen af rentebetalinger
fra disse områder ved automatisk informations-udveksling eller ved kildeskat.
Senest 30. juni 2004 skal ECOFIN ved enstemmighed afgøre, om disse forudsætninger er opfyldt, og hvis
ikke, skal Rådet ved enstemmighed beslutte en ny dato for anvendelsen.
Kommissionen i tæt samarbejde med det italienske form andskab fortsætter nu forhandlingerne med de fem
tredjelande med henblik på at indgå en aftale snarest muligt.
Holland og UK forhandler med deres relevante tilknyttede områder om deres anvendelse af
ordninger, som svarer til direktivets ordninger.
(Resumé:
Rentebeskatningsdirektivet skal medvirke til at sikre, at personer i samme land og samme økonomiske
situation beskattes ens, uanset om de har placeret deres opsparing i dette land eller i et andet land.
Beskatningen af opsparingsindkomst, som betales fra et EU-land til en person i et andet EU-land, skal
sikres ved indberetning og udveksling af information.
De enkelte EU-landes skattemyndigheder skal altså ved begyndelsen af hvert år indsamle oplysninger om
det foregående års rentebetalinger fra det pågæld ende land til personer i andre lande, og videregive
oplysningerne til myndighederne i disse lande, så de kan kontrollere, om rentemodtagerne har selvangivet
indkomsten.
Belgien, Luxembourg og Østrig skal dog i en overgangspe riode sikre beskatningen af rentebetalinger fra
disse lande ved at opkræve kildeskat af beløbet. Kildes katten er på 15 pct. de første tre år, 20 pct. de næste
tre år og derefter 35 pct., og 75 pct. af provenuet skal overføres til rentemodtagers bopælsland.
Overgangsordningen løber, indtil Schweiz og andre vigtige 3.-lande accepterer at give EU-landene
oplysninger om betaling af renter fra disse lande til personer i EU-landene, når de anmoder herom.
Aftalen med Schweiz ventes at medføre, at Schweiz skal sikre beskatningen af rentebetalinger fra
dette land ved at opkræve kildeskat med en sats på
15 pct. de første tre år, 20 pct. de næste tre år og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460209_0003.png
derefter 35 pct.,
og overføre 75 pct. af provenuet til det EU-land, hvor rentemodtager er
hjemmehørende.
Schweiz vil tillade en procedure, hvor rentemodtager kan bemyndige den schweiziske
betalingsagent til at indberette en rentebetaling til myndighederne i rentemodtagers hjemland, så der ikke
opkræves kildeskat af betalingen i Schweiz.
Aftalen ventes desuden at medføre, at Schweiz efter anmodning vil give oplysninger i sager om
skattesvig og lignende, for så vidt angår renter, dog betinget af princippet om dobbelt
strafbarhed, så der i den pågældende sag også ville være tale om skattesvig efter schweizisk
strafferet.
Efter indgåelse af aftalen skal Schweiz og de enkelte EU-lande forhandle med henblik på at
ændre deres bilaterale dobbeltbeskatni ngsaftaler, så der indsættes regl er om informationsudveksling efter
anmodning i sager om skattesvig, der vedrører andre indkomster end renter.
Parterne vil forhandle om eventuelle ændringer af aftalen - under hens yn til den internationale udvikling.
Liechtenstein, Monaco, Andorra og San Marino ventes at gå med til lignende aftaler.
Aktuelt notat senest den 23. maj 2003 forud for ECOFIN 3. juni 2003 samt aktuelt notat af 13.
marts og 2. maj 2003.)
Fælles ordning for beskatning af renter og royalties
ECOFIN vedtog den 3. juni 2003 rente-/royaltydirektivet, der skal gennemføres som national ret inden 1.
januar 2004.
(Resumé:
Rente-/royaltydirektivet har til formål at begrænse skattemæssige hindringer for samarbejde mellem
selskaber i forskellige medlemsstater. Direktivet går ud på, at en medlemsstat ikke må opkræve kildeskat af
renter og royalties, som et selskab i denne stat betaler til et associeret selskab i en anden medlemsstat.
I første omgang omfatter direktivet altså kun rente-/royalty-betalinger mellem associerede selskaber. Inden
udgangen af 2006 skal Kommissionen aflægge rapport til Ecofin om erfaringerne med anvendelsen af
direktivet - især med henblik på eventuelt at foresl å udvidelse af direktivets anvendelsesområdet til at
omfatte andre selskaber og foretagender.
Grækenland, Portugal og Spani en har dog fået overgangsordninger, så de i en periode alligevel kan
opkræve kildeskat af betalinger fra disse stater.
Aktuelt notat senest den 23. maj 2003 forud for ECOFIN 3. juni 2003 samt aktuelt notat af 13.
marts 2003.)
Adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning
ECOFIN drøftede den 3. juni 2003 den rapport, som den særlig e adfærdskodeks-gruppe havde
afleveret til Rådets møde den 19. marts 2003.
ECOFIN var enig om, at de planlagte eller gennemførte ændringer af de 66 skatteordninger, som
gruppen havde identificeret som skadelige, var tilstrækkelige til at opnå afvikling af ordningerne.
ECOFIN godkendte, at EU-landene og deres tilknyttede områder kunne tillade, at fordelene ved
en række ordninger blev opretholdt efter den fri st på 31. december 2005, som ECOFIN tidligere
har aftalt som principiel afviklingsfrist.
I 2. halvår af 2003 skal den særlige adfærdskodeks -gruppe fortsætte arbejdet med at overvåge at
EU-landene ikke indfører ny skatteordninger i strid med kodeksen, og at de fortsætter med at
gennemføre de planlagte ændringer af de sk atteordninger, som endnu ikke er afviklet.
ECOFIN skal modtage en rapport herom inden udløbet af 2003.
(Resumé:
Adfærdskodeksen er en politisk aftale mellem EU-landene om at undgå skadelig
skattekonkurrence vedr. erhvervsbeskatning.
En særlig adfærdskodeks-gruppe har unders øgt 271 skatteordninger i forhold til kodeksen.
Gruppen aflagde i november 1999 rapport til ECOFIN om dens arbejde, hvor gruppens flertal
vurderede, at 40 ordninger i EU-landene (og 26 ordninger i deres tilknyttede områder) strider
mod kodeksen og derfor skal afvikles (dvs. ophæ ves eller ændres, så de skadelige elementer
fjernes).
ECOFIN vedtog den 26. november 2000 konklusioner, især om en tidsplan hvorefter skadelige
skatteordninger skal være afviklet senest ved udgangen af 2005, dog med mulighed for at
ECOFIN kan tillade forlængelse for visse ordninger.
Adfærdskodeksgruppen aflagde den 6. marts 2003 en ny rapport om afviklingen af de 66
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460209_0004.png
skadelige ordninger. Rapporten beskriver de ændr inger, som EU-landene og deres tilknyttede
områder har gennemført eller har planlagt at gennemføre for at opfylde kodeksens bestemmelser
om afvikling, samt en række landes anmodninger om godkendelse af, at fordelene ved skadelige
ordninger opretholdes i en periode efter udgangen af 2005.
Aktuelt notat senest den 23. maj 2003 forud for ECOFIN 3. juni 2003 samt aktuelt notat af 13.
marts 2003.)
2. Ændring af moder -/datterselskabsdirektivet
Kommissionen præsenterede på ECOFIN den 6. november 2001 sin meddelelse om et indre
marked uden skattemæssige hindringer - en stra tegi for at give selskaber et konsolideret
beskatningsgrundlag for deres aktiviteter i EU [KOM(2001)582 final].
Kommissionen har i 2002 påbegyndt drøftelser med medlemslandene om en udvidelse af
fusionsbeskatningsdirektivet og moder-/datterselskabsdirektivet.
I fortsættelse heraf har Kommissi onen den 27. juli 2003 fremlagt et forslag til ændring af moder-
/datterselskabsdirektivet [KOM(2003)462final].
(
Resumé:
Forslaget indeholder forslag om:
At direktivet skal finde anvendelse på et større antal juridiske personer m.v., herunder
det europæiske selskab (SE).
At direktivet skal finde anvendelse på udbytte modtaget gennem moderselskabets faste
driftssted.
At kravet til den aktiebesiddelse, der kvalificerer til at være moderselskab eller
datterselskab, nedsættes fra 25 pct. Til 10 pct.
At der, når dobbeltbeskatning af udbytte undgås ved anvendelse af creditmetoden, ikke
blot gives credit for den skat, der er betalt af datterselskabet, men også for den skat, der
er betalt af successive datterselskaber ”downstream” af den direkte datter.
At moderselskaber skal have lov til at bevise størrelsen af de forvaltningsudgifter i
forbindelse med kapitalandelen, som ikke kan fradrages i moderselskabets skattepligtige
overskud.
At overgangsreglerne for Grækenland, Tyskland og Portugal ophæves, da de ikke
længere er effektive.
Der vil senere blive fremsendt et grundnotat.)
3. Meddelelse om pensioner
Kommissionens meddelelse om afskaffelse af skattemæssige hindringer for
grænseoverskridende ydelse af arbejdsmarkedsor ienteret pension blev præsenteret på et
rådsmøde i maj 2001. Meddelelsen blev behandlet i Rådet i 2. halvår 2001, og ECOFIN
vedtog på mødet den 16. oktober 2001, at medlemslandene i overensstemmelse med
meddelelsen nærmere skulle drøfte gennemførelsen af en ordning for
informationsudveksling på pensionsområdet. Endvidere skulle spørgsmålet om, hvordan
man kan undgå dobbeltbeskatning eller ingen beskatning af grænseoverskridende
pensionsydelser i de tilfælde, hvor der i kke er sammenhæng mellem medlemslandenes
forskellige skatteordninger, tages op.
Under det spanske formandskab drøftede man etablering af en
informationsudvekslingsordning, mens man under det danske formandskab drøftede
undgåelse af dobbeltbeskatning og dobbelt skattefritagelse.
Det danske formandskab fremlagde en fremskridtsrapport på ECOFIN-rådsmødet den 3.
december 2002.
EU-Kommissionen vedtog den 9. juli 2003, at de vil anlægge sag mod Danmark ved EF-
domstolen, da pensionsbidrag, som indbetales til udenlandske pensionsinstitutter ikke er
fradragsberettigede i modsætning til bidrag til danske pensionsinstitutter. Kommissionens
stævning er endnu ikke modtaget af regeringen.
(Resumé:
Formålet med meddelelsen er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460209_0005.png
at lægge op til en vis koordinering, henset til forskellene i medlemslandenes
beskatningssystemer på pensionsområdet, frem for en harmonisering,
at afskaffe unødvendigt restriktive eller diskriminerende skatteregler,
at præsentere midler til sikring af medlemslandenes skatteprovenuer.
Meddelelsen skal bl.a. ses som en opfølgning på Kommissionens direktivforslag om
arbejdsmarkedsorienterede pensionskassers aktiviteter og skal overordnet sikre, at det
indre marked fungerer inden for dette område. Meddelelsen omfatter både vandrende
arbejdstageres pensionsordninger og muligheden for, at en borger generelt kan oprette
en pensionsordning i et andet medlemsland. Ifølge Kommissionen er medlemslandene
ifølge traktaten forpligtet til skattemæssigt at ligestille pensionsordninger, som en person
opretter i en anden medlemsstat, med pensionsordninger i den pågældende medlemsstat.
En række medlemsstater, herunder Danmark, giver ikke skattefradrag til indbetalinger til
en pensionsordning, hvis den er oprettet i udlandet. Kommissionen vil i givet fald
inddrage Domstolen.
Kommissionen foreslår, at der for grænseo verskridende pensionsordninger etableres en
informationsudveksling mellem medlemslandene, samt at der, primært gennem
dobbeltbeskatningsoverenskomster, findes en løsning på problemer med
dobbeltbeskatning eller slet ingen beskatning i de tilfælde, hvor medlemslandenes
forskellige skattesystemer ikke umiddelbart hænger sammen.)
II. Moms
1. Anvendelsesområdet for nedsat moms
Kommissionen har den 16. juli 2003, KOM (2003) 397, fremsat forslag til revision af de gældende EU-
regler om, på hvilke områder medlemslandene kan anvende en lavere momssats end det pågældende
medlemslands normale momssats.
Forslaget præsenteres af Kommissionen som et rationaliseringsprojekt, hvor målet er en reduktion af
kompleksiteten i den eksisterende EU-lovgivning. De væsentligst e elementer i forslaget er:
6. momsdirektivs bilag H, dvs. direktivets liste over de områder, hvor alle medlemsstater kan
anvende én eller to nedsatte momssatser, udvides med en række nye kategorier, som tidligere
alene var forbeholdt flere medlemsstater i kraft af særlige undtagelser. Det gælder
restaurationsydelser, levering af gas og elektricitet samt boligydelser (herunder reparationer m.v.,
som siden 1999 også i nogle medlemslande har været en del af forsøgsordningen vedrørende
nedsat moms på visse arbejdskraftintensive tjenesteydelser).
Muligheden for fortsat at anvende nul-sats eller stær kt nedsatte momssatser på 1-4% efter særlige
undtagelser gældende for enkelte lande begrænses nu til de varer og ydelser, som står i bilag H.
En række undtagelser til at anvende nedsatte momssatser for bestemte territorier internt i visse
medlemsstater (bl.a. Grækenland, Spanien og Portugal - i sidstnævnte bl.a. Madeira) bliver
indskrevet i direktivet. Det giver mulighed for at præcisere, at anvendelsesområdet er begrænset
til rent internt brug og ikke gælder ved salg over grænserne til andre medlemslande.
Det italienske formandskab søger en hurtig behandling af forslaget med henblik på, at det, som foreslået af
Kommissionen, kan træde i kraft 31. december 2003. De tte skal ses i sammenhæng med, at forslaget som
nævnt viderefører dele af forsøgsordningen for ne dsat moms for arbejdskraftintensive ydelser.
Et møde om forslaget i Rådets fiskalgruppe den 24. juli 2003 peger dog i retning af store vanskeligheder
med hurtigt at nå til enighed. ECOFIN har anmodet om, at forslaget bliver prioriteret og formandskabet
håber på en løsning i fiskalgruppen inden udgangen af september. Næste møde er derfor planlagt til den 3.
september 2003.
Formandskabet overvejer derfor muligvis, om forslaget kan deles, således at følgende ”pakke” vedtages
inden 31. december 2003: 1) forsøgsordningen med nedsat moms på arbejdskraftintensive tjenesteydelser
forlænges med ét år, 2) der gives samtlige medlemslande mulighed for at anvende nedsat moms på
restaurantydelser (9 medlemslande har i øjeblikket denne mulighed ifølge særlige ordninger) og 3)
muligheden for at sælge grænseoverskridende med ne dsat moms fra bestemte territorier bortfalder
(herunder Madeira). Forhandlingerne om de øvrige dele af forslaget kan så fortsætte i ro og mag.
(Resumé:
Kommissionen foreslår, at alle sæ rlige undtagelser med tilladelser til medlemslandene til at anvende
nedsat momssatser bortfalder. Nedsat moms må herefter kun anvendes på varer og tjenester nævnt i 6.
momsdirektivs bilag H. Bilaget udvides i den forbindelse med restaurationsydelser, gas og elektricitet samt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460209_0006.png
boligydelser, herunder også reparationer mv. Sidstnæv nte er en ordning bortfalder også.
for nedsat moms på arbejdskraftintensive tjenesteydelser. Denne del af visse medlemslandes forsøgsordning
Grundnotat er endnu ikke oversendt.)
2. Ændring af særordningen for moms af rejsebureauers ydelser
Forslaget er fremsat den 8. februar 2002, KOM (2002) 64, og vedrører moms af rejsebureauydelser.
Da 6. momsdirektiv blev vedtaget i 1977, blev der indført en særlig ordning for rejsebureauer og -
arrangører, der i eget navn og for den rejsendes regning sælger pakke rejser, hvori der indgår ydelser
indkøbt hos en tredjemand (hotelophold, transport mv.). Særreglen går i korte træk ud på, at rejsebureauet
kun skal momse bureauets fortjeneste og ikke som normalt hele salgsprisen. Samtidig må bureauet så ikke
fratrække momsen på de ydelser fra tredjemand, som indgår i rejsepakken. På denne måde undgås, at
rejsebureauerne skal momsregistreres i de forskellige medlemsstater, hvor ydelserne præsteres og samtidig
sikres, at momsen på ydelserne i pakken betales i det land, hvor disse ydelser (f.eks. hotelophold)
forbruges. Visse lande, som ikke før vedtagelsen af 6. momsdirektiv havde haft moms på
rejsebureauydelser, fik lov til at opretholde momsfritagelsen og skulle således ikke anvende den særlige
momsordning.
Med det Indre Marked i 1993 og hele den teknologiske udvikling (Internet) er rejsebranchens strukturer og
handelsmetoder imidlertid ændret. Kommissionen foresl år derfor, at særreglen ændres på en række
punkter, så den bedre passer til branchens forhold (modernisering). Herudover tager forslaget sigte på at
afskaffe den stigende konkurrenceforvridning, der er resultatet af, at visse rejsebureauer efter de gældende
regler er i stand til at sælge til hele det europæiske marked uden moms, så længe de er etableret i enten
tredjelande (og sælger via Internettet) eller i de medlemsstater (herunder Danmark), der har undtagelser.
De 5 vigtigste elementer i forslaget er:
Særordningen udvides til at omfatte salg af ydelser fra et rejsebureau til et andet.
Beskatningsstedet for moms flyttes til EU (kundens land), når rejsebureauydelser sælges fra et
tredjeland til forbrug inden for EU.
Der indføres mulighed for at autorisere bureauer til at anvende én samlet fortjenstmargen i en
fastsat periode.
Bureauerne kan i enkelte eller alle situationer vælge at anvende de almindelige momsregler.
5) De gældende undtagelser for medlemsl andene vedrørende rejsebureaumoms ophæves.
Forslaget betyder således, at den gældende danske momsfritagelse for rejsebureauer ikke kan opretholdes.
Ved et ændringsforslag fremsat 21. februar 2003, KOM (2003) 78, har Kommissionen foreslået, at
rejsebureauer i tredjelande kan vælge at afregne moms i EU efter en forenklet procedure mage til den, der
gælder for virksomheder i tredjelande, der sælger digitale tjenester til private i EU.
Forslaget har været behandlet i Rådets Fiskalgruppe under spansk, dansk og græsk formandskab, og
forhandlingerne forventes afsluttet under det italienske formandskab.
(Resumé:
Kommissionen foreslår ændringer i den særlige momsordni ng for salg af rejsetjenester, som medfører, at
der skal betales moms af tjenester vedrørende rejser i EU, der leveres til kunder i EU uanset hvor
rejsetjenesteyderen er hjemmehørende. Det betyder, at der også skal betales moms i EU af EU-rejseydelser
til EU-kunder leveret af bureauer i tredjelande, og at EU-lande, der har fritagelse for rejsebureaumoms,
skal indføre moms på dette område.
Forslaget forventes færdigbehandlet under det italienske formandskab.
Grundnotat og supplerende grundnotat er oversendt hhv. 26. marts og 4. november 2002.)
3. Gas og elektricitet
Kommissionen har den 5. december 2002, KOM (2002) 688, fremsat forslag om regler for
beskatningsstedet for moms, når elektricitet og naturgas handles grænseoverskridende.
Formålet med forslaget er at tilpasse momsreglerne til den fremadskridende liberalisering af markederne
for elektricitet og naturgas.
Baggrunden er således, at 6. momsdirektivs gældende regler om leveringssted (hvilket land, der skal
opkræve moms i forbindelse med en grænseoverskrid ende leverance) ikke godt nok tager højde for
grænseoverskridende handel med elektricitet og natu rgas og transmissionsydelser i denne forbindelse.
Hvor elektricitets- og naturgasmarkederne tidligere var nationale, fungerer de nu i stigende grad på
europæisk niveau med grænseoverskridende hande l og med nye aktører som f.eks. energibørser,
uafhængige energiproducenter og mæglere.
Hovedindholdet i forslaget er, at:
alle leverancer forud for slutleverancen skal momses i det land, hvor kunden har etableret sin
virksomhed eller hvor elektriciteten eller naturgassen leveres;
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460209_0007.png
leverancer i slutleddet momsen i det land, hvor forbruget rent faktisk sker, og
transmissionsydelser momses i det land, hvor kunden er etableret.
Forslaget har været behandlet under græsk og italie nsk formandskab, og der er opnået enighed i
fiskalgruppen. Forslaget forventes formelt vedtaget til ikrafttrædelse 1. januar 2005.
(Resumé:
Der er politisk enighed om Kommissionens direktivforslag om regler for, hvilket medlemsland der skal
opkræve moms i forbindelse med grænseoverskri dende leverancer af elektricitet og naturgas og
transmissionsydelser i forbindelse hermed. Forslaget forventes vedtaget på det førstkommende ECOFIN
møde. Direktivet skal være gennemført i landenes lovgiv ning, så reglerne træder i kraft i hele EU den 1.
januar 2005.
Moms af grænseoverskridende handel med elektricite t og naturgas skal betales i det medlemsland, hvor
forbruget af energien sker.
Grundnotat er oversendt den 23. januar 2003. )
4. Dobbeltforslag om:
Retligt bindende EU-fortolkningsafgørelser om 6. momsdirektiv, og
Ændring af proceduren for Rådets vedtage lse af landebemyndigelser til at fravige de
almindelige momsregler
Kommissionen har 10. juni 2003, KOM (2003) 335, fremsat et dobbeltforslag. For det første foreslås det,
at Rådet giver sig selv retten til at udstede fortolkningsafgørelser til 6. momsdirektiv, der så på dette
område skal vedtages af Rådet med enstemmighed. Det hedder i bemærkningerne, at når det fremgår
drøftelserne i EU’s rådgivende Momskomité, at det er nødvendigt at stadfæste en fortolkning af det 6.
momsdirektiv, som der er enighed om i komiteen, så forelægger Kommissionen Rådet et forslag.
Vedtagelse vil kunne ske efter hurtig procedure, idet det ikke vil være nødvendigt at høre Europa-
Parlamentet eller ECOSOC.
Grundlaget for dette forslag er traktatens art. 202, der ”i særlige og begrundede tilfælde” giver Rådet
mulighed for, at det selv (og ikke Kommissionen med komité-procedure) udøver
gennemførelsesbestemmelser.
Et af målene i Kommissionens momsstrategier gennem årene har således været en mere ensartet
anvendelse af momsreglerne i EU-landene, som vil lette forholdene for virksomheder, der opererer i det
Indre Marked. Dertil kommer, at en væsentlig del af den ”udfyldende virksomhed” vedrørende
fortolkningen af 6. momsdirektiv under de gældende v ilkår sker hos EU-Domstolen, hvilket ikke i alle
henseender er hensigtsmæssigt. Kommissionen fremsatte i 1997 forslag om at ændre status for EU’s
rådgivende Momskomité, så Kommissionen med tilslutning fra et kvalificeret flertal i komiteen kunne
udstede bindende gennemførelsesbestemmelser. Forslaget er imidlertid strandet i Rådet, fordi flere lande
ikke kan acceptere kvalificeret flertal under nogen form på momsområdet. Vedtagelse af
gennemførelsesbestemmelser på momsområdet med kvalificeret flertal (komitéprocedure) er stadig
Kommissionens langsigtede mål. 1997-forslaget trækkes derfor ikke tilbage.
For det andet foreslår Kommissionen ophævelse af muligheden for stiltiende godkendelse i Rådet af
”landebemyndigelser” til at fravige momsreglerne.
Ifølge 6. momsdirektivs art. 27 kan Rådet bemyndige en medlemsstat til at fravige reglerne i direktivet -
enten for at forenkle afgiftsopkrævningen eller for at imødegå visse former for svig. Tilsvarende kan Rådet
efter art. 30 bemyndige en medlemsstat til at indgå aftale med et tredjeland eller en international
organisation, som indeholder fravigelse af direktivets regler. Art. 27 og 30 forudsætter som udgangspunkt,
at Rådet træffer en formel beslutning på forslag af Kommissionen. Art. 27 og 30 giver dog også mulighed
for, at Rådets samtykke anses for opnået, hvis sagen inden for en frist på 2 måneder ikke forelægges Rådet
(stiltiende samtykke). Proceduren med stiltiende samtykke betyder, at Rådet vedtager en beslutning, som
det aldrig har fået forelagt (idet proceduren ikke kræver, at Kommissionen skal fremsætte et forslag). På
grund af den manglende gennemsigtighed ved proceduren har Kommissionen gennem mange år tilstræbt,
at 2-måneders fristen ikke udløber uden en reaktion fra Kommissionens side - enten i form af et forslag til
Rådet eller en meddelelse til Rådet, hvis Kommissionen i det pågældende tilfælde er imod en
bemyndigelse.
På denne baggrund foreslår Kommissionen, at proceduren med stiltiende godkendelse ophæves. Samtidig
foreslås der indsat en forpligtelse for Kommissionen til at underrette den anmodende medlemsstat om eller
når den har modtaget alle relevante oplysninger. Endvidere foreslås en direktivfæstelse af gældende praksis
med fremsendelse af meddelelse til Rådet i tilfælde, hvor Kommissionen er imod en bemyndigelse.
Rådets Fiskalgruppe er begyndt at drøfte forslaget under det græske formands kab, og det fortsætter under
det italienske formandskab.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460209_0008.png
(Resumé:
Kommissionen foreslår, at Rådet giver sig selv retten til at udstede retligt bindende afgørelser om
fortolkning af 6. momsdirektiv. Afgørelser skal vedtages med enstemmighed.
Endvidere foreslås proceduren for Rådets godkendelse af bemyndigelser til landene til at fravige de
almindelige momsregler ændret , så muligheden for stiltiende godkendelse i Rådet af sådanne
bemyndigelser bortfalder.
Grundnotat og supplerende grundnotat er oversendt henholdsvis den 15. juli og den 1. august 2003.)
5. Momskomiteen
Kommissionen foreslog i 1997, KOM (97) 325, at gennemførelsesbestemmelser vedrørende anvendelsen
af 6. momsdirektivs regler udstedes af Kommissionen med tilslutning fra et kvalificeret flertal i EU’s
Momskomité.
Forslaget har ikke været drøftet de senere år, idet det har mødt modstand fra flere medlemsstater.
Kommissionen har nu - jf. lige ovenfor punkt 4 - for at komme videre foreslået en ordning, hvor Rådet med
enstemmighed udsteder retligt bindende gennemførelsesbestemmelser til 6. momsdirektiv. Kommissionen
opretholder dog forslaget fra 1997, idet den ser det som et langsigtet mål.
(Resumé:
Kommissionens forslag fra 1997 om gennemførelsesbestemmelser til 6. momsdirektiv med kvalificeret
flertal har ikke nydt fremme i Rådet.
Kommissionen har i 2003 foreslået, at Rådet udsteder gennemførelsesbestemmelser til 6. momsdirektiv
med enstemmighed. Kommissionen fastholder dog samtidig forslaget fra 1997 som det endelige mål.
Grundnotat er oversendt den 3. oktober 1997.)
6. Harmonisering af fradragsregler og ændrede regler for tilbagebetaling af
moms, der er betalt i andre EU-lande
Kommissionens dobbeltforslag fra juni 1998, KOM(1998)377, om harmonisering af fradragsreglerne og
ændring af tilbagebetalingsprocedur en for momsudgifter i andre EU-lande, har været drøftet ved flere
møder på embedsmandsplan. Forslaget har hjemmel i traktatens artikel 93, der kræver enstemmighed. Idet
der ikke var udsigt til enighed fremlagde det danske formandskab et kompromisforslag, som har været
behandlet under såvel det danske som det græske formandskab.
Gennemgangen af forslaget i Fiskalgruppen (moms) har vist, at størstedelen af medlemslandene stiller sig
positivt overfor kompromisforslaget, som fortsat består af to dele:
I stedet for en harmonisering af fradragsreglerne på områderne personbiler, hotel- og restaurantydelser
(som i Kommissionens forslag), foreslås i kompromisforslaget, at man ophæver en ”stand-still” klausul i 6.
momsdirektiv, som har betydet, at medlemslandenes fradragsret har været ”låst”, således at fradragsretten
kun kunne sættes op, men ikke sænkes. Kompromisforslag et vil således indebærer, at medlemslandene
opnår en øget fleksibilitet, når de skal fastsætte fradragsregler for pers onbiler, hotel- og restaurantydelser.
For så vidt angår anden del af Kommissionens forslag om ændrede regler for tilbagesøgning af moms
betalt i et andet EU-land, foreslås en edb-baseret løsning i stedet for den tidligere foreslået papirbaserede
løsning.
Enkelte medlemslande har udtrykt forbehold overfor anden del af forslaget om ændring af reglerne for
momstilbagesøgning, idet de er nervøse for at forslaget 1) skaber øgede risiko for svig og kontrolproblemer
2)medfører administrative omkostninger og 3) påvirker budgetterne i negativ retning.
Under såvel dansk som græsk formandskab har der været afrapporteri ng til ECOFIN. I forbindelse med
den seneste afrapportering i maj 2003, besluttede Rådet at berostille drøftelserne af forslaget indtil
Kommissionens reviderede momsstrategi foreligger (herunder en redegørelse for Kommissionens
intentioner vedr. ”one-stop-shop”).
(Resume
Kommissionens oprindelige forslag på fradragsområdet indebar en vis harmonisering, således at moms af
udgifter vedrørende køretøjer inkl. personbiler skulle kunne fratrækkes fu ldt ud, hvis køretøjet udelukkende
anvendtes erhvervsmæssigt. Anvendtes en personbil kun delvist erhvervsmæssigt, kunne medlemslandene
dog begrænse fradraget til 50 pct. Endvidere foresl oges mulighed for 50 pct. fradrag for moms af
erhvervsmæssige udgifter til logi, mad og drikkevarer. Fradrag kunne ske både for så vidt angår udgifter i
eget land, dvs. det land, hvor virksomheden er etableret (og momsregistreret), og for udgifter afholdt i
andre EU-lande (hvor virksomheden ikke er momsregistreret).
Med forslaget om tilbagebetaling foreslås bortfald af den forholdsvis tunge procedure for tilbagebetaling
af momsudgifter i EU-lande, hvor virksomheden ikke er momsregistreret (8. momsdirektiv). I stedet for at
virksomheden skal ansøge om tilbagebetaling af moms i de lande, hvor momsen er erlagt, skal disse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460209_0009.png
momsudgifter i stedet for godtgøres over virksomhedens almindelige momsregnskab i hjemlandet med
efterfølgende udligning mellem medlemslandene.
Grundnotat er oversendt den 2. september 1998.)
7. Postmoms
Kommissionen har den 5. maj 2003, KOM (2003) 234, foreslået at der skal være moms på samtlige
postydelser. Direktivforslaget har to hovedelementer: 1) den gældende momsfritagelse for ”det offentlige
postvæsens ydelser” i 6. momsdirektiv ophæves, og 2) landene vil kunne vælge at anvende en nedsat
momssats (mindst 5%) for standardpostydelser (adresserede forsendelser op til 2 kg).
Forslaget følger ét af elementerne i Kommissionens momsstrategi fra 2000, nemlig modernisering af det
gældende momssystem. Tiden er løbet fra den gældende fritagelse for offentlige postydelser, da
postydelser set i EU som helhed ikke længere leve res af statsejede monopoler. Postydelserne er under
liberalisering. Udviklingen har også medført, at de 15 medlemslande anvender vidt forskellige momsregler
for postydelser. Eksempelvis har Storbritannien ikke moms på nogen postydelser, mens Sverige og Finland
har moms på alle postydelser. Danmark har ikke moms på de postydelser fra Post Danmark, der er omfattet
af eneret (breve under 100 gram) og kun moms på befordringspligtige ydelser, såfremt de leveres i
konkurrence (indsamling og omdeling af adresserede breve, pakker, dag-, uge og månedsblade og
tidsskrifter samt befordring af adresserede breve og pakker, der sendes rekommanderet eller med angiven
værdi).
I begrundelsen for forslaget henviser Kommissionen også til bl.a., at når postydelser er momsfritaget,
bringes momsen i de tidligere handelsled ikke til fradrag, hvilket giver konkurrenceforvridning til ugunst
for (momsfritagne) offentlige postvirksomheders leverancer til momsregistrerede kunder, der jo har
momsfradragsret. Da disse momsfritagne postvirksomheder heller ikke kan trække moms fra på indkøb,
tilskynder det dem også til at producere hjælpeydelser selv i stedet for at købe dem udefra (med moms).
Kommissionen mener ikke, at der er noget alternativ til at lægge moms på alle postydelser. Der er i
forvejen moms på e-post og transport af ”gods”. Postydelserne er i virkeligheden kun en variant heraf.
Lande, der lægger vægt på sociale hensyn i forbinde lse med basale postydelser, vil kunne anvende nedsat
moms ned til 5%, således at disse postydelser ikke vil blive dyrere som følge af, at der indføres moms.
Rådets Fiskalgruppe har indledt behandlingen af forslaget under det italienske formandskab.
(Resumé:
Kommissionen foreslår, at alle postydelser skal pålægges moms. Landene får mulighed for at anvende
nedsat moms for adresserede forsendelser op til 2 kg.
Grundnotat og supplerende grundnotat er oversendt henholdsvis den 7. juli og den 11. august 2003. )
III. Punktafgifter
1. Energibeskatning
Kommissionen fremsatte i 1997 et forslag om nyt rammedirektiv for energibeskatning
(Kom(1997)30). Rammedirektivet skal træde i stedet for de eksisterende rammedirektiver for
beskatning af mineralolier (92/81/EØF og 92/82/EØF).
Efter adskillige års forhandling blev EU's Økonomi- og Finansministre, på deres uformelle møde
den 20. marts 2003, enige om et kompromisforslag strikket sammen under det danske
formandskab. Direktivet forventes vedtaget som A-punkt under det italienske formandskab og
medlemsstaterne skal herefter gennemføre den nødvendige lovgivning til implementering af det
nye direktivs bestemmelser senest den 31. december 2003.
(Resumé:
Med direktivet er der skabt en ny EU-ramme og -minimumssatser for beskatning af
energiprodukter, som udover mineralolie nu også omfatter kul, gas og elektricitet.
Energibeskatning har senest væ ret forelagt Europaudvalget til forhandlingsoplæg den 14. februar
2003 forud for mødet i ECOFIN den 18. februar 2003. Grundnotat blev oversendt den 16. april
1997. Supplerende grundnotat blev oversendt den 18. december 2001.)
2. Biobrændsler
Kommissionen fremsatte i december 2001 et forslag til ændring af de eksisterende
rammedirektiver for beskatning af mineralolieprodukter med henblik på at give bedre mulighed
for at anvende en reduceret afgift for biobrændstoffer (Kom(2001)547).
Som led i den samlede aftale om energibeskatningsdirektivet (Kom(1997)30) blev EU’s
Økonomi- og Finansministre, på deres uformelle møde den 20. marts 2003, enige om en ordning
for landenes anvendelse af reduktioner for biobrænds toffer. Som følge heraf forventes der ikke at
ske yderligere fremme af biobrændstofforslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460209_0010.png
(Resume:
Forslaget er en del af en pakke fra EU-kommissionen, som indeholder følgende 3 ting:
Meddelelse om alternative brændsler til vejtrans port og om en række foranstaltninger til fremme
af anvendelsen af biobrændstoffer, Forslag til direktiv om fremme af anvendelsen af
biobrændstoffer til transport og Forslag til direktiv om ændring af direktiv 92/81/EØF for så vidt
angår muligheden for at anvende en reduceret punktafgiftssats på biobrændstoffer og på visse
mineralolier, der indeholder biobrændstoffer. Mulighederne for forskellige afgiftsordninger for
biobrændsler og fossile brændstoffer er i henhold til de gældende Mineraloliedirektiv i et vist
omfang begrænset.
I det nye energibeskatningsdirektiv, som skal træde i kraft den 31 december 2003, gives
medlemsstaterne bedre mulighed for at pålægge en reduceret afgift for visse
mineralolieprodukter, der består af eller indeholder biobrændsler.
Forslaget har senest været fo relagt Europaudvalget til forhandlingsoplæg den 3. maj 2002.
Grundnotat blev oversendt 15. januar 2002, bilag 93. Supplerende grundnotat blev oversendt den
28. februar 2002, bilag 208)
3. Diesel
Kommissionen har den 24. juli 2002 fremsat Forslag til en harmonisering af afgiften for diesel til
kommerciel anvendelse. Den harmoniserede afgift skal indføres over en årrække og være
gennemført senest i år 2010. Forslaget indeholder desuden et forslag om udligning af forskellen i
afgiften på ikke-kommerciel diesel og benzin. Ved kommerciel anvendelse forstås lastbiler over
16 tons og busser.
Som led i den samlede aftale om energibeskatningsdirektivet (Kom(1997)30) blev EU’s
Økonomi- og Finansministre, på deres uformelle møde den 20. marts 2003, enige om en ordning
for landenes anvendelse af reduktioner for afgifter på diesel til kommerciel anvendelse. Som følge
heraf kan der ikke umiddelbart forventes at ske fremme af dieselforslaget.
(Resume:
Direktivforslaget indeholder et krav om, at afgiften på diesel til kommerciel anvendelse skal holde
sig inden for et bånd. Båndet skal med tiden indsnævres. Sene st i 2010 skal afgiften været
harmoniseret. Den foreslåede sats for 2003 er 350 €
±
100 € pr. 1000 liter for diesel til
kommerciel anvendelse.
Med energibeskatningsdirektivet gives medlemsstaterne nu, under visse betingelser, mulighed for
at anvende differentierede satser til fordel for diesel til erhvervsmæssig brug.
Grundnotat oversendt til Folketingets Skatteudvalg den 26. september 2002, bilag 514)
4.
Fjernsalg/distancesalg
Kommissionen forventer at fremlægge et forslag, hvori artikel 7-10 i cirkulationsdirektivet 92/12 forslås
ændret. Forslaget skulle blandt andet give mulighed for køb af alkohol (ikke tobak) via internettet og pr.
telefon til oprindelseslandets afgifter, forudsat, at køber arrangerer transporten individuelt og uafhængigt af
sælger.
5. Edb-registrering af punktafgiftspligtige varer
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om edb-registrering af
punktafgiftspligtige varer (
Excise Movement and Control System
- EMCS) blev på
ECOFIN-mødet den 3. juni 2003 vedtaget som A-punkt.
EMCS-forslaget
Kommissionen fremsatte den 19. november 2001 forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets beslutning om edb-registrering af punktafgiftspligtige varers bevægelser og
kontrollen hermed - COM(2001)466 endelig.
Forslaget har hjemmel i EF-traktatens artikel 95, der medfører fælles beslutningstagen
med Europa-Parlamentet og dermed vedtagelse med kvalificeret flertal i Rådet.
Af rådskonklusionerne fra ECOFIN-mødet den 4. juni 2002 fremgår det, at det danske og
kommende græske formandskab har forpligtet sig til at arbejde videre med beslutningen
med henblik på vedtagelse heraf inden den 1. april 2003.
Rådets fælles holdning blev vedtaget med kvalificeret flertal den 21. januar 2003.
Europa-Parlamentet vedtog ved andenbehandlingen af forslaget den 8. april 2003 seks
ændringsforslag til den fælles holdning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460209_0011.png
Rådet har på ECOFIN-mødet den 3. juni 2003 godkendt den af Europa-Parlamentet
ændrede fælles holdning, hvorved retsakten anses for vedtaget efter proceduren for den
fælles beslutningstagen mellem Rådet og Europa-Parlamentet.
Forslaget afventer for nuværende offentliggørelse.
(Resumé:
Forslaget har udgangspunkt i konstateringen af, at den nuværende ordning fra 1992 med
anvendelse af et administrativt ledsagedokument ved forsendelse af punktafgiftspligtige
varer rundt i Europa ikke har kunnet dæmme tilstrækkeligt op for omfanget af svig.
På den baggrund blev der i 1997 nedsat en højniveauarbejdsgruppe, som fik til opgave
at udarbejde en rapport, som identificerede problemerne med svindel og fremsatte
løsningsforslag. I rapporten, som kom i april 1998, anbefalede gruppen Kommissionen
og medlemsstaterne at udarbejde og indføre et edb-system til kontrol med
varebevægelser mellem medlemsstaterne.
Beslutningen opretter et fælles edb-system, som har til formål at muliggøre elektronisk
fremsendelse af det administrative ledsagedokument og forbedre kontrollen hermed. Det
administrative ledsagedokument er et papirdokument, som ledsager punktafgiftspligtige
varer, der cirkulerer mellem medlemsstaterne under suspensionsordningen - dvs. uden
afgift. Desuden får medlemsstaterne mulighed for elektronisk overvågning af de
oplysninger, som udveksles mellem vareafsender og varemodtager og derved straks blive
informeret om igangværende transporter af punktafgiftspligtige varer. Endvidere har
systemet til formål at forenkle omsætn ingen af punktafgiftspligtige varer under
suspensionsordningen inden for Fællesskabet.
Forslaget medfører teknologiske og økonomiske forpligtelser for såvel Kommissionen
som medlemsstaterne. Efter forslaget bevilges Kommissionen således en budgetramme på
35 mio. EUR.. Det skønnes, at udviklingsomkostningerne for den danske stat vil udgøre
ca. 6 mio. kr. og de årlige driftsomkostninger ca. �½ mio. kr.
Grundnotat er oversendt den 9. januar 2002, supplerende grundnotat den 13. februar
2002 samt aktuelt notat den 2. juli 2002.)
IV Bil- og vejafgifter
1. Direktiv om afgiftsfritagelse i forbindelse med flytning og midlertidig indførsel
Kommissionen fremsatte i begyndelsen af 1998 forslag til et nyt direktiv om
afgiftsfritagelse for private motorkøretøjer, som indføres i forbindelse med flytning eller
indføres midlertidigt, KOM(1998) 30. Mange medlemslande - herunder Danmark - ser
problemer med forslaget, som alene har væ ret til en kort præsentation i foråret 1998.
Forslaget har hjemmel i traktatens artikel 93, der kræver enstemmighed.
I forbindelse med Kommissionens meddelelse om bilbeskatning den 6. september 2002
har Kommissionen bebudet at den vil trække forslaget tilbage.
2. Meddelelse om bilbeskatning
Kommissionen offentliggjorde den 6. september 2002 en meddelelse om bilbeskatningen
i EU. Kommissionens øget opmærksomhed på bilafgifterne og de problemer der kan
opstå i forholdet til funktionen af det indre marked, skyldes bl.a. klager eller retssager
rejst af private personer eller virksomheder overfor enten Kommissionen eller
Domstolen. Bl.a. modtager Kommissionen ganske mange klager fra både indenlandske
og udenlandske borgere over registreringsafgiften - særligt i forbindelse med flytning.
Men også problemer vedr. grænse-overskridende leasing og udlejning samt udenlandske
firmabiler har givet anledning til mange klager og retssager.
I et forsøg på at komme nogen af disse problemer til livs, fremsatte Kommissionen i 1998
et direktiv vedr. den afgiftsmæssige behand ling af private motorkøretøjer, som overføres
permanent til en anden medlemsstat i forbindelse med flytning, eller som benyttes
midlertidigt i en anden medlemsstat end den, hvori de er registreret (KOM(1998) 30
endelig udg.)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460209_0012.png
Forslaget har kun været behandl et én gangmødte meget stor modstand finansielle
spørgsmål (Fiskal-gruppen) hvor forslaget i Rådets arbejdsgruppe for fra de fleste
medlemslande. Efterfølgende har Kommissionen i stedet forsøgt at imødekomme de
mange klager fra borgerne ved, at iværksætte retslige procedurer. En proces som er både
tids- og ressourcekrævende for Kommissionen og for Medlemslandene.
Kommissionen har nu valgt, at fremsætte en meddelelse der indeholder en strategi for
hvordan Kommissionen mener, at bilafgifterne fremtiden bør indrettes med det formål, at
forpligte Rådet til denne strategi.
Meddelelsen har været drøftet to gange under det græske form andskab i Rådets
arbejdsgruppe for fiskale spørgsmål. Det var ikke muligt at skabe enighed om et udkast
til rådskonklusioner der kunne forelægges for ECOFIN-rådet. Det vides endnu ikke om
det italienske formandskab vil arbejde videre med sagen.
(Resumé:
Kommissionen fokuserer i meddelelsen på to hovedområder, nemlig 1) forholdet til det
indre marked, og 2) reduktion af CO2-udslip fra personbiler. Meddelelsen indeholder
anbefalinger af, hvorledes EU-landene i fremtiden bør indrette deres bilafgifter.
Meddelelsen indeholder ingen konkrete forslag til nye direktiver, men den lægger op til,
at Kommissionen senere vil fremsætte forsl ag, der understøtter anbefalingerne.
Kommissionen henstiller derudover til medlemslandene, at disse tager højde for
anbefalingerne ved kommende revisioner eller omlægninger af eksisterende afgifter.
Endelig lægger den op til, at meddele lsen bør diskuteres på et rådsmøde.
Konkret anbefaler Kommissionen følgende:
På kort sigt:
at alle medlemslande med registreringsafgift hurtigst muligt gennemfører en
ordning med godtgørelse af registreringsafgift ved udførsel af biler for at
undgå dobbeltbeskatning;
at alle medlemslande for at undgå dobbeltbeskatning i forbindelse med
flytning m.v. indenfor EU ligeledes indfører en godtgørelsesordning for de
løbende afgifter.
På langt sigt:
at der sker en gradvis reduktion af registreringsafgiften over en periode på
f.eks. 5-10 år med henblik på at afskaffe afgiften;
at de løbende afgifter, som f.eks. vægtafgift og brændstofforbrugsafgift (grøn
ejerafgift) gradvis forhøjes;
at afgiften på diesel og benzin til privat brug harmoniseres og tilnærmes
hinanden, samt at satserne forhøjes at grundlaget for beregning af de
løbende afgifter harmoniseres og at der indføres et minimum og et maksimum
for disse afgifter.
at eksisterende afgifter enten udskiftes med afgifter, der alene er baseret på
energiforbruget, eller at der indføres et CO2-afhængigt element i de
eksisterende afgifter. Grundnotat oversendt den 8.oktober 2002)
V. Gensidig bistand samt bekæmpelse af svig
1. Administrativt samarbejde vedrørende moms og forsikringsafgifter
Kommissionen foreslog 18. juni 2001, KOM (2001) 294 forslag om at ændre den retlige ramme for det
administrative momssamarbejde (forordning 218/92 og direktiv 77/799/EØF). Det foreslås således, at der i
stedet for de nuværende to regels æt skabes én retlig ramme for det administrative samarbejde mellem
medlemslandene på momsområdet.
I øvrigt er det overordnede formål med forordningsforslaget at forbedre indsatsen mod momssvig ved at
udbygge samarbejdet mellem de administrationer, der er ansvarlige for momskontrollen, således at
embedsmændene i højere grad arbejder sammen som tilhørte de en og samme administration.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460209_0013.png
Forslaget indeholder bl.a. bestemmelser om mere decentraliseret samarbejde, mere bindende regler for
samarbejdet og regler, der gør det lettere og hurtigere at videregive oplysninger.
Ved direktivforslaget sker der det, at reglerne om momssamarbejde udgår. Samtidig foreslås det, at også
forsikringsafgifter bliver omfattet af det administrative samarbejde.
Forslaget blev i realiteten færdi gbehandlet under det danske formandskab i 2002, men kunne som følge af
en forbindelse, som visse lande trak til enighed om skattepakken, først lægges til politisk vedtagelse i
ECOFIN 21. februar 2003. Da der i øvrigt i Rådet var enighed om at ændre traktatgrundlagt for
momsforordningen fra art. 95 (kvalificeret flertal) til art. 93 (enstemmighed), er forslaget herefter sendt til
fornyet høring i Europa-Parlamentet. Retsakterne forventes herefter formelt vedtaget med henblik på
ikrafttræden den 1. januar 2004.
(Resumé:
Der er i Rådet enighed om forslaget vedrørende administrativt samarbejde, der betyder, at
forsikringsafgifter bliver omfattet af administrativt samarbejde mellem medlemslandene, og at samarbejdet
på momsområdet bliver effektiviseret.
Den endelige vedtagelse i Rådet beror på afslutning af fornyet høring af Europa-Parlamentet.
Grundnotat er oversendt 25. juli 2001).
2. Gensidig bistand mellem medlemsstaternes kompetente myndigheder inden for
området direkte skatter og merværdiafgift.
COREPER nedsatte i 1999, en ad hoc arbejdsgruppe vedrørende skattesvig. Arbejdsgruppen skulle bl.a.
undersøge mulige svagheder i de eksisterende fællessk absregler vedrørende administrativt samarbejde og
gensidig bistand i direkte skattesager. Arbejdsgruppen fremlagde en rapport i maj 2000 (Rådsdokument
8668/00).
På baggrund af arbejdsgruppens rapport, er der på området vedrørende direkte skatter, efterfølgende blevet
afholdt en del møder i en af Kommissionen nedsat arbejdsgruppe. På disse møder har Kommissionens
repræsentanter forsøgt at nå til en fælles holdning til en udformning af mulige ændringer til Direktivet
vedrørende gensidig bistand mellem medlemsstaternes kompetente myndigheder(77/799/EØF), på de
punkter hvor direktivet vedrører direkte skatter.
I fortsættelse af disse møder ha r Kommissionen den 15. juli 2003 fremlagt et forslag til ændring af
direktivet om gensidig bistand mellem medlemsstaterne indenfor området direkte skatter [KOM(2003)446]
(Resumé
Forslaget indeholder forslag om:
At direktivet skal sikre, at den informationsindhentningsproces, som en medlemsstat foretager på
en anden medlemsstats vegne, foregår på samme måde, som hvis medlemsstaten havde foretaget
informationsindhentningen på egne vegne.
At en medlemsstat, der har modtaget informationer om en skatteyder fra en anden medlemsstat,
ikke skal anmode om tilladelse, for at benytte denne information i retssager eller i forbindelse
med forvaltningsafgørelser.
At en medlemsstat ikke har nogen pligt til at foretage undersøgelser på en anden medlemsstats
vegne, hvis den indsamlende medlemsstats lovmæssige eller adm inistrative praksis ikke tillader
landets egne myndigheder at foretage sådanne undersøgelser eller indsamle sådanne
informationer.
At sikre, at det bliver muligt for en medlemsstat at afvise at give oplysninger eller at give
assistance, hvis den anmodende medlemsstat ikke selv er i stand til at yde tilsvarende hjælp, det
være sig pga. faktuelle eller lovmæssige årsager.
At sikre, at de lovmæssige krav i visse medlemsstater om, at en skatteyder skal orienteres om
afgørelser og dokumenter vedrørende hans skattepligt, kan opfyldes i de tilfælde hvor
skatteyderen er flyttet til en anden medlemsstat. Det foreslås derfor, at skattemyndigheder bliver
givet mulighed for at anmode om assistance fra myndighederne i den stat hvortil skatteyderen er
flyttet.
At sikre, at der kan foretages samtidig kontrol af virksomheder, i de tilfælde, hvor virksomheden
er placeret i flere medlemsstater. På denne måde gøres det bl.a. lettere at bekræfte at interne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460209_0014.png
handler er sket på arms længde vilkår, og det kan si kres at skattepligten for hver enkelt enhed kan
ansættes korrekt.
Der vil senere blive fremsendt et grundnotat.)
VI. Told - 1. søjle (primært Indre Marked)
1. Meddelelse fra EU-Kommissionen om enkle og papirløse rammer for told og
handel
EU-Kommissionen vedtog den 24, juli 2003 en meddelelse til Rådet, Europa-Parlamentet
og Det Europæiske Økonomiske og Sociale U dvalg om de tanker og ideer Kommissionen
har for indførelsen af mere simple og enkle procedurer m.v. på toldområdet, især med
vægt på øget standardiseret anvendelse af edb på alle områder m.v. for at styrke det indre
marked og forbedre vilkårene for det europæiske erhvervsliv.
(Der har på EU-plan i de seneste år været arbejdet på det tekniske niveau med tankerne
om det såkaldte e-customs - dvs dels at udnytte og udbygge de tekniske muligheder for, at
f.eks. erhvervsdrivendes kan kommunikere elektronisk med toldvæsenet og dels at
reformere de eksisterende toldprocedurer, så de understøtter anvendelsen af denne
elektronik. Kommissionens meddelelse skal ses som startskuddet til den politiske
stillingstagen til de tanker og ideer Kommissionen har for såvel det tekniske arbejde som
for reformen af reglerne.
Meddelelsen er en del af en ”pakke” fra Kommissionen. De øvrige dele består af pkt. 2
og 3 nedenfor.)
Grundnotat vil blive udarbejdet hurtigst muligt. Meddelelsen vil formentlig blive
præsenteret af Kommissionen på et mødet i KonkurrenceevneRådet under det italienske
formandskab).
2. Meddelelse fra Kommissionen om de ydre grænser
EU-Kommissionen vedtog den 24. juli 2003 en meddelelse til Rådet, Europa-Parlamentet
og Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg om toldvæsenets rolle i den
integrerede forvaltning af de ydre grænser.
I meddelelsen nævnes, at toldmyndighederne først og fremmest er ansvarlige for
kontrollen af varer, men at under de æ ndrede omstændigheder, hvor der dukker nye
trusler op, må toldmyndighederne også påtage sig en vigtig rolle for at bekæmpe de
trusler, der har tilknytning til de varer, der krydser EU-grænser, uanset om det drejer sig
om ulovlig handel med varer, farer for sundhed og miljø eller terrorisme.
Det foreslås, at der på EU-plan sker en rationalisering af toldkontrollen og sikres et
ensartet beskyttelsesniveau, at medlemsstaterne sørger for, at der er tilstrækkeligt
kontrolpersonale samt det fastsatte minimale udstyr til rådighed (da kontrollen ikke kun
vedrører det geografiske land, men alle lande i fællesskabet), en fælles fremgangsmåde
overfor risici, der udarbejdes i nært samarbe jde med de berørte instanser i en fælles
struktur og ramme, at der opstilles prioriteter i toldkontrollen og at der indføres et fælles
EF-system til risikoforvaltning.
(Resumé
Meddelelsen skal ses i forlængelse af Kommissionens tidligere meddelelse fra maj 2002
om en integreret forvaltning af de ydre grænser for medlemslandene af den Europæiske
Union (retlige- og indreanliggender)
Der vil hurtigst muligt blive uarbejdet grundnotat. Det forventes, at meddelelsen vil blive
præsenteret på et ECOFIN-rådsmøde under det italienske formandskab. Formentlig vil
der blive udarbejdet konklusioner, der ligeledes vil blive forelagt på ECOFIN).
3. Forslag om ændring af toldkodeks
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460209_0015.png
Kommissionen har fremlagt forslag til ændring af toldkodeks, der indarbejder de ideer og
tanker, Kommissionen har fremlagt i de to ovenfor anførte meddelelser. Desuden
indeholder forslaget en række elementer, som Kommissionen mener, er nødvendige for at
fællesskabet vil kunne leve op til de øgede kr av til sikkerhed m.v. der er fulgt efter
begivenhederne den 11. september 2001. Der foreslås således regler, der gør det muligt at
kræve forhåndsunderretninger om forsendelser m.v., således at toldvæsenet i
importlandet vil kunne foretage de nødvendige risikovurderinger m.v.
(Resumé
Forslaget danner den legale baggrund for såvel indførelsen af e-customs som de
nødvendige elementer for på EU-plan og i en standardiseret form f.eks. at kunne pålægge
importører at fremlægge oplysninger forud for importen til brug for bl.a. en
sikkerhedsmæssig betinget risikoanalyse. Også elementer, der er påkrævede for at kunne
indføre et standardiseret risikoanalyse-system på EU-plan er indeholdt i forslaget.
Der vil hurtigst muligt blive udarbejdet grundnotat m.v. Forslaget forventes evt.
præsenteret på et møde i Konkurrenceevn eRådet under det italienske formandskab.)
4. Forslag om foranstaltninger mod hvidvaskning af penge
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om forebyggende
toldsamarbejdsforanstaltninger mod hvidvaskning af penge, KOM(2002)328 samt
revideret forslag, KOM(2003)371.
Kommissionen oversendte den 27. juni 2002 dette forslag til Rådet og Parlamentet. Der
har været påbegyndt drøftelser i Rådets arbejdsgruppe for toldunionen. Rådets Juridiske
Tjeneste finder ikke, at det retsgrundlag (Traktatens artikel 135) som Kommissionen har
anført kan anvendes. Kommissionen har hertil udfærdiget et notat hvori man fastholder,
at der er hjemmel i det anførte retsgrundlag. Europa Parlamentet har ikke nogen klar
holdning til spørgsmålet. På baggrund af resultatet af Europa-Parlamentets 1. læsning af
forslaget har Kommissionen 1. juli 2003 vedtaget at revidere forslaget på en række
punkter. Dette løser dog ikke spørgsmålet om retsgrundlaget, hvorfor forslaget nu
afventer møder mellem Rådets Juridiske Tjeneste og Kommissionens Juridiske Tjeneste
for at se om der kan findes en løsning på dette problem.
(Resumé
På rådsmødet RIA-ECOFIN, den 17. oktober 2000 blev det konkluderet, at
“overvågning af overførsler af kontante pengebeløb over grænserne kan styrke den
daglige bekæmpelse af hvidvaskning” og Kommissionen blev opfordret til at undersøge
mulighederne for “at forelægge et forslag om at skabe større sammenhæng mellem og
styrke de gældende nationale bestemmelser, således at medlemsstaterne kan indføre
sådanne, samt tilrettelægge udveksling af info rmation”. På rådsmødet RIA/ECOFIN, den
16. oktober 2001 fremlagde Kommissionen en mundtlig rapport.
Kommissionen har fremlagt rapporten til Rådet om kontrol med grænseoverskridende
overflytninger af likvide midler. En operation om kontrol af kontante pengebeløb
(operation “Monneypenny”), der blev gennemført af medlemslandes toldmyndigheder fra
september 1999 til februar 2000 viste, at der er tale om grænseoverskridende
overflytning af betydelige likvide midler, som kunne omfatte hvidvaskning af penge.
Operationen viste endvidere, at der er store forskelle mellem de forskellige
medlemsstaters kontrolforanstaltninger. Forslaget supplerer hvidvaskningsdirektivet
med foranstaltninger, der har til formål at indføre kontrol med likvide midler, der
passerer Fællesskabets ydre grænse. Efter forsl aget skal der iværksættes et system med
udveksling af oplysninger mellem de medlemsstater, der berøres af mistænkelige penge-
overflytninger.
Grundnotat er oversendt den 4. juli 2002 )
5. Grønbog om fremtidens præferenceregimer
EU-kommissionen har gennem længere tid va rslet offentliggørelse af en grønbog om
fremtiden for toldpræferenceregimerne - med særlig vægt på de såkaldte
oprindelsesregler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460209_0016.png
Grønbogen er ikke umiddelbart sat på dagsordenen under det italienske formandskab.
I samarbejde mellem EU-Kommissionen og ToldSkat er der planer om at afholde et
såkaldt Forum (High level seminar). Tidspunktet er endnu ikke faslagt. Forum´et, der er
planlagt til at skulle finde sted i Danmark, vil få deltagelse fra såvel administrationer som
erhvervsliv fra både EU-landene, kandidatlandene samt enkelte primære
præferencehandelspartnere.
Arbejdet med grønbogen forventes at give Kommissionen et godt grundlag for
efterfølgende at fremsætte forslag om æ ndring af gældende regler på området.
(Resumé
Meddelelsen forventes at lægge op til væsentlige ændringer af oprindelsesreglerne i de
eksisterende told-præferenceaftaler, der i dag er indgået mellem EU og en lang række -
især U- lande. Der har fra dansk side ( også fra folketingets side) været stor
opmærksomhed omkring disse regler, idet de eksisterende regler flere gange har givet
anledning til, at EU-virksomheder - herunder en lang række danske virksomheder - har
stået overfor efteropkrævning af store beløb i for lidt indbetalt told, fordi
præferencereglerne ikke var overholdt.)
VII. Retlige- og indre anliggender (told - 3. søjle)
1. EU-Konventionen om gensidig bistand og samarbejde mellem toldmyndighederne
(Napoli II)
Især på grund af bortfaldet af kontrollen ved de indre grænser var det hensigtsmæssigt at
ændre Napoli I konventionen. Formålet med konventionen er især at styrke
medlemsstaternes toldmyndigheders samarbejde på de områder, der ikke er omfattet af
Fællesskabets kompetence, for eksempel bekæmpelse af narkotika, våben m.v. og
børnepornografi.
Danmark har ratificeret konventionen, der er trådt i kraft overfor de andre MS’er, som
har foretaget ratifikation og som også har afgivet erklæring herom.
Der mangler stadig en række lande, men det forventes, at de fleste medlemsstater vil have
ratificeret konventionen ultimo 2003.
I toldsamarbejdsregi er der udarbejdet en Napoli II-håndbog, en fælles håndbog om
anvendelsen af konventionen, ligesom der er fundet en opdaterings- og udgivelsespolitik.
Håndbogen vil blive lagt ind i det nye CIS.
2. Strategi for toldsamarbejdet under 3. søjle
Baggrunden for forslaget til strategien er at det Europæiske Råd i Laeken i december 2001
pålagde Rådet og Kommissionen at fastlægge mekanismer for samarbejdet mellem myndigheder
med ansvar for kontrol med EU’s ydre grænser.
Under dansk formandskab foreslog Danmark, at der skulle udarbejdes en strategi for
toldsamarbejdet og der blev nedsat en gruppe, der fremkom med et forslag.
Medlemsstaternes toldmyndigheder spiller indenfor rammerne af deres nationale beføjelser en
vigtig rolle ved at føre kontrol med varer, kapital, transportmidler og personer som led i
bekæmpelse af den grænseoverskridende krim inalitet gennem forebyggelse, afsløring,
efterforskning og retsforfølgning af uregelmæssige eller ulovlige varebevægelser, ulovlig handel
med forbudte varer, hvidvaskning af penge og beskyttelse af økonomiske, kulturelle og
miljømæssige interesser samt sundhed og sikkerhed for EU’s borgere.
I Danmark har toldmyndighederne ikke (som i nogle andre medlemsstater) kompetence til at
foretage efterforskning og retsforfølgning, hvorimod varekontrollen er underlagt
toldmyndighedernes kompetence ved de ydre grænser.
Den internationale organiserede kriminalitet (herunder terrorvirksomhed) anerkender ikke
nationale grænser eller beføjelser, hvorfor de t er nødvendigt med en multinational tilgang under
inddragelse af flere instanser og hvorfor der foreslås vedtagelse af en strategi herfor.
Der er udsendt grundnotat og Danmark har taget parlamentarisk forbehold.
Strategiforslaget har været forelagt artikel 36-udvalget samt Coreper.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460209_0017.png
3. Strategiplan for toldsamarbejdet under 3. søjle
Med henblik på en mere praktisk udmøntning af toldsamarbejdsstrategien er en strategiplan under
udarbejdelse.
Der er i juli 2003 nedsat en arbejdsgruppe, der medio 14. oktober 2003 vil fremlægge et udkast til en
strategiplan.