Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 1380
Offentligt
1464862_0001.png
PDF udgave (156 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
3. oktober 2003
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg 15. oktober 2003 –
dagsordenspunkt rådsmøde (beskæftigelse, sociale forhold, sundhed og
forbrugerbeskyttelse) den 20. oktober 2003 – vedlægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets notat om de punkter, der forventes optaget på
dagsordenen. fsva. forbrugerbeskyttelsesområdet.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464862_0002.png
2. oktober 2003
Rådsmødet  (beskæftigelse,  sociale  forhold,  sundhed  og  forbrugerbeskyttelse)
den 20. oktober 2003. Dagsordenspunkt 10.
Forslag til Europa-Parlamentes og Rådets afgørelse om en generel ramme for
finansiering  af  Fællesskabets  aktioner  til  støtte  for  forbrugerpolitikken  for
perioden 2004-2007, KOM (2003) 44 endelig
Resumé
Den  første  afgørelse  nr.  283/1999/EF  om  etablering  af  en  generel  ramme  for
Fællesskabets aktiviteter til fordel for forbrugerne for perioden 1999-2003 udløber den
31. december 2003. Kommissionens forslag er en forlængelse af den tidligere afgørelse
for perioden 2004-2007. Forslaget har hjemmel i artikel 153.
Formålet med forslaget er at etablere en retlig ramme for Fællesskabets aktioner til
støtte for forbrugerpolitikken, som er fastlagt i den strategi for forbrugerpolitikken
2002-2006, som Kommissionen vedtog i maj 2002. Forslaget skaber en sammenhæng
mellem målsætningerne og de prioriterede områder i strategien og de aktioner, der vil
blive finansieret efter forslaget.
Europa-Parlamentet har godkendt forslaget den 24. september2003.
1. Baggrund og indhold
Den  første  afgørelse  nr.  283/1999/EF  om  etablering  af  en  generel  ramme  for
Fællesskabets aktiviteter til fordel for forbrugerne for perioden 1999-2003 udløber den
31. december 2003.
Kommissionen har derfor nu vedtaget et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
2
afgørelse om fastsættelse af en generel ramme for Fællesskabets aktioner til støtte for
forbrugerpolitikken for perioden 2004-2007. Forslaget har hjemmel i artikel 153.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464862_0003.png
Kommissionen   har   bl.a.   hørt   en   række   nationale   og   europæiske
forbrugerorganisationer. Kommissionen oplyser, at høringen har vist stor opbakning til
forslaget.
Formålet med forslaget er at etablere en retlig ramme for Fællesskabets aktioner til
støtte for forbrugerpolitikken, som er fastlagt i den strategi for forbrugerpolitikken
2002-2006, som Kommissionen vedtog i maj 2002.
Den forbrugerpolitiske strategi omfatter følgende målsætninger:
et højt fælles forbrugerbeskyttelsesniveau
effektiv håndhævelse af forbrugerbeskyttelsesreglerne
relevant inddragelse af forbrugerorganisationerne i EU's politikker.
Disse målsætninger vil blive gennemført ved hjælp af en række aktioner i et rullende
program som løbende vil blive analyseret af Kommissionen.
Forslaget om den generelle ramme etablerer en sammenhæng mellem målsætningerne
og  de  prioriterede  områder  i  strategien  for  forbrugerpolitikken  2002-2006  og  de
aktioner, der vil blive finansieret efter forslaget. Forslaget danner også grundlag for
associerede landes deltagelse i disse aktioner.
Forslaget dækker den fireårige periode 2004-2007. Det samlede foreslåede budget for
perioden beløber sig til
72 mio. EUR heraf 54 mio. EUR for perioden indtil den 31. december
2006. For perioden efter den 31. december 2006 anses det foreslåede beløb godkendt, hvis det f
denne fase er i overensstemmelse med de finansielle overslag for den periode, der begynder i 20
Indsatsområder
Aktionerne skal vedrøre følgende specifikke områder:
a) beskyttelse af forbrugernes sundhed og sikkerhed i forbindelse med
tjenesteydelser og ikke-fødevarer
b) beskyttelse af forbrugernes økonomiske interesserog
juridiske rettigheder
c) fremme af forbrugeroplysning og -uddannelse
d) fremme af forbrugerorganisationers
evne til at yde deres bidrag
fællesskabsplan.
Målsætninger
Følgende overordnede målsætninger skal opfyldes ved aktionerne:
1.   Et højt fælles forbrugerbeskyttelsesniveau
Aktionstyper
3
Videnskabelig  rådgivning  og  risikoanalyse,  herunder
 sammenlignende  vurdering  og
vurdering af risikoreduktionsmuligheder, der er relevant for
forbrugersundhed og -sikkerhe
i forbindelse med ikke-fødevarer og tjenesteydelser
Udarbejdelse af initiativer til lovgivning og til andre former for regulering samt
fremme af selvregulering, herunder blandt andet:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464862_0004.png
- Sammenlignende analyse af markeder og reguleringsordninger
-
-
-
Juridisk og teknisk ekspertise til udformning af politik vedrørende sikkerhed
i forbindelse med tjenesteydelser
Teknisk ekspertise til udvikling af standardiseringsmandater for varer og
tjenesteydelser
Juridisk og teknisk ekspertise til udformning af politik vedrørende
forbrugernes økonomiske interesser
- Workshopper med interesserede aktører og sagkyndige
Overvågning og vurdering af tendenser og tiltag på markedet af betydning for
forbrugernes   økonomiske   og   andre   interesser,   herunder   blandt   andet
gennemførelse af prisundersøgelser, udarbejdelse af oversigter over og analyse af
klager fra forbrugerne samt undersøgelser af markedsstrukturændringer.
Indsamling  og  udveksling  af  oplysninger,  der  kan  udgøre  videngrundlaget  for
udvikling af forbrugerpolitikken og for indarbejdelse af forbrugernes interesser i
andre EU-politikker, herunder blandt  andet gennemførelse af undersøgelser  af
forbrugernes  og  virksomhedernes  holdninger  samt  indsamling  og  analyse  af
statistiske oplysninger og andre relevante data
2.   Effektiv håndhævelse af forbrugerbeskyttelsesreglerne
Aktionstyper
Koordinering   af   overvågnings-   og   håndhævelsesaktioner,   herunder   bl.a.
uddannelse,  seminarer  og  udveksling  af  embedsmænd  med  henblik  på  fælles
håndhævelsesaktioner
Udvikling af
let tilgængelige og offentlige
databaser med oplysninger om håndhævelse og
retspraksis  af  forbrugerrettigheder  i  medfør  af  fællesskabslovgivningen  om
forbrugerbeskyttelse
Overvågning og vurdering  af sikkerheden i  forbindelse med  ikke-fødevarer og
tjenesteydelser, herunder bl.a.:
-
Styrkelse af samt udvidelse af anvendelsesområdet
RAPEX-systemet for hurtig udveksling af oplysninger
for
4
-
Indsamling og vurdering af data om risici vedrørende specifikke
forbrugsvarer og tjenesteydelser
Overvågning  og  evaluering  af  alternative  tvistbilæggelsesordninger,  navnlig
onlineordninger
Finansiel støtte til offentlige organer eller nonprofit-organisationer, som indgår i
fællesskabsnetværk, der informerer forbrugerne og bistår dem med at udøve deres
rettigheder og få adgang til passende tvistbilæggelsesprocedurer (Det Europæiske
Netværk  af  Forbrugercentre  og    medlemslandenes  kontaktpunkter  (”Clearing
Houses”) i det europæiske udenretslige netværk), og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464862_0005.png
Finansiel støtte til fælles overvågnings- og håndhævelsesaktioner med henblik på
forbedring af det administrative samarbejde og samarbejdet om håndhævelse
Den finansielle støtte til de to sidstnævnte aktioner kan tildeles et offentligt organ
eller en nonprofit-organisation, som er udpeget af den pågældende medlemsstat eller
kompetente myndighed og godkendt af Kommissionen. Fællesskabsstøtten kan som
hovedregel udgøre 50 % og ikke overstige 70 % af de samlede udgifter til aktionen.
3.   Relevant   inddragelse   af   forbrugerorganisationerne   i   udformningen   af
fællesskabspolitikker   af   betydning   for   forbrugernes   interesser
Aktionstyper
Teknisk og juridisk ekspertbistand til forbrugerorganisationer med det formål at
støtte deltagelse i og bidrag til høringer om forslag til lovgivning og andre politiske
initiativer på fællesskabsplan
på relevante politiske områder som fx politikker vedrørende det
indre marked, tjenesteydelser af almen interesse og det 10-årige rammeproram for bæredyg
produktion og forbrug
samt organisationernes bidrag til markedsovervågningen
Repræsentation  af  de  europæiske  forbrugeres  interesser  i  internationale  fora,
herunder    internationale    standardiseringsorganer    og    internationale
handelsorganisationer
Andre kapacitetsopbyggende aktioner
Forbrugeruddannelse
Finansiel støtte  til europæiske  forbrugerorganisationers virke  iht
 til  rådsafgørelsens
vilkår
Den europæiske forbrugerorganisation skal være en ikke-statslig
nonprofit-organisation, som er uafhængig af erhvervsinteresser
af enhver art eller af
5
andre modstridende interesser,
og hvis primære formål og aktiviteter er fremme og
beskyttelse af forbrugernes sundhed, sikkerhed og økonomiske interesser. Støtten
kan ikke overstige 50 % af udgifterne.
Til driften af europæiske forbrugerorganisationer, som repræsenterer forbrugernes
interesser i forbindelse med udviklingen af standarder for varer og tjenesteydelser
på fællesskabsplan kan der ydes finansiel støtte på op til 95 % af udgifterne. Det er
en forudsætning, at organisationen er en ikke-statslig nonprofit-organisation, som er
uafhængig
erhvervsinteresser af enhver art eller af andre modstridende interesser,
og hvis formål og aktiviteter er at repræsentere forbrugernes interesser i
standardiseringsprocessen på fællesskabsplan.
Under samtlige målsætninger kan derudover ydes støtte til
specifikke projekter
fællesskabsplan eller nationalt plan. Den finansielle støtte er som hovedregel på 50
% og kan ikke overstige
75 %
af de støtteberettigede udgifter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464862_0006.png
Arbejdsprogram
Kommissionen vedtager et årligt arbejdsprogram, som bl.a. omfatter de prioriterede
indsatsområder under hver målsætning og fordelingen af de årlige budgetbevillinger.
Overvågning og evaluering
Kommissionen  skal  sikre  en  effektiv  og  løbende  overvågning  af  de  aktioner,  der
gennemføres, og forelægger senest den 31. december 2005 en midtvejsrapport om
gennemførelsen af rammen for Europa-Parlamentet og Rådet.
Kommissionen skal endelig forelægge en evalueringsrapport for Europa-Parlamentet
og Rådet inden den fremsætter forslag om forlængelse af rammen og senest den 31.
december 2007.
Udvalg
Kommissionen bistås af et rådgivende udvalg.
2. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har vedtaget forslaget den 24. september2003.
3. Nærheds- og proportionalitets princippet
Af  forslaget  fremgår,  at  rammen  bør  danne  grundlag  for  fællesskabsaktioner,  der
iværksættes i overensstemmelse med nærhedsprincippet til støtte af og opbygning af
kapaciteten  i  organisationer  og  instanser,  der  arbejder  i  forbrugernes  interesse  på
fællesskabsplan eller nationalt plan. Rammen bør danne udgangspunkt for aktioner, der
iværksættes af Kommissionen og en eller flere medlemsstater i fællesskab med henblik
på opfyldelsen af målsætningerne for forbrugerpolitikken.
Forslaget   skønnes   at   være   i   overensstemmelse   med   nærheds-   og
proportionalitetsprincippet.
6
4. Gældende dansk ret
Lovgivningen  på  forbrugerbeskyttelsesområdet  omfatter  i  dag  blandt  andet
markedsføringsloven,     betalingsmiddelloven,     prismærkningsloven,
produktsikkerhedsloven,  lov  om  Forbrugerklagenævnet  og  lov  om
Forbrugerinformationen,  der   varetages   af   Forbrugerstyrelsen,   samt
fødevarelovgivningen, der varetages af Fødevareministeriet. Hertil kommer
en omfattende særlovgivning samt almindelige civilretlige regler, herunder
kreditaftaleloven, lov om pakkerejser samt lov om forbrugeraftaler, der giver
brugsret til fast ejendom på timesharebasis.
5. Høring
Forslaget har været sendt i høring i forbruger- og specialudvalget.
Følgende organisationer har ikke afgivet høringssvar:
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Danmarks Gasmateriel Prøvning, Danmarks
Nationalbank, Dansk Annoncørforening, Dansk handel & Service, Dansk Industri,
Dansk Markedsføringsforbund, Dansk postordreforening, De Samvirkende
Købmænd, HTS-Handel, Transport og Serviceerhvervene, FDM, Finansrådet,
Håndværksrådet, Realkreditrådet, , Forbrugerombudsmanden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464862_0007.png
Følgende organisationer havde ingen bemærkninger:
Advokatrådet, Forsikring & Pension samt Elektricitetsrådet.
Følgende organisationer har haft bemærkninger:
Forbrugerrådet støtter det foreliggende forslag, der i den nye generelle ramme fastlægger en ræ
principper, som forbrugerorganisationerne generelt er enige i, herunder sammenhængen
vedtagne strategi for forbrugerpolitikken 2002-2006. Forbrugerrådet finder, at det kan væ
praktisk, at rammen løber et år længere end strategien.
Forbrugerrådet er enige i, forslaget har en snæver definition af en europæisk forbrugerorganis
hvorefter disse skal være uafhængige af industri, handel og andre erhvervsinteresser og finder,
yderligere kunne tilføjes, "eller andre modstridende interesser." Forbrugerrådet finder, at lofte
til europæiske forbrugerorganisationer på 50% er passende.
Forbrugerrådet støtter, at finansiel støtte til europæiske forbrugerorganisationer, hvis hovedfor
fremme forbrugernes interesser i standardiseringsprocessen på fællesskabsplan, kan udgøre op
da forbrugerdeltagelse på standardiserings-/certificeringsområdet ellers ikke vil være mul
Forbrugerrådet støtter ligeledes, at den finansielle støtte til enkeltprojekter kan udgøre 70% af
støtteberettigede udgifter, da det ellers kun vil være få organisationer, der har mulighed for at p
disse projekter. Forbrugerrådet finder det vigtigt, at Kommissionen øremærker beløb til "capac
building" for forbrugerorganisationer i de nye lande.
FDB  finder  det  positivt,  at  det  med  forslaget  klargøres,  hvordan
Kommissionen  ser  på  arbejdet  i  de  aktive  forbrugerorganisationer  i
7
medlemsstaterne, men finder, at den snævre definition på en europæisk
forbrugerorganisation vil sætte begrænsninger i forhold til engagementet
blandt en lang række forbrugerorganisationer. FDB finder, at definitionen
vil gå imod bl.a. intentionen om større gennemsigtighed og repræsentation,
idet anerkendelse og støtte udelukkende tilfalder to organisationer (BEUC
og ANEC).
HTS (Handel,Transport og Serviceerhvervene) kan støtte budgetrammen,
som  HTS  finder  yderligere  bidrager  til  at  forstærke  den  eksisterende
tendens  i  retning  af  en  bedre  budgetplanlægning  og  mindre  ad  hoc
beslutningstagen.  HTS  er  imødekommende  overfor,  at  der  er
overensstemmelse mellem de politiske og budgetmæssige rammer samt at
en fremadrettet planlægning medfører mulighed for erhvervslivet til at
kunne indrette sig.
6. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget dækker den fireårige periode 2004-2007. Det samlede foreslåede
budget for  perioden beløber sig til 72 mio. EUR heraf 54 mio. EUR for
perioden  indtil  den  31.  december  2006.  For  perioden  efter  den  31.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464862_0008.png
december 2006 anses det foreslåede beløb godkendt, hvis det for denne
fase er i overensstemmelse med de finansielle overslag for den periode, der
begynder i 2007. Den danske finansieringsandel vil udgøre 1,5 mio. EUR.
7. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen samfundsøkonomiske konsekvenser.
8. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen  har  ikke  tidligere  været  forelagt  Europaudvalget.  Grundnotat  er
fremsendt den 18. marts 2003.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464862_0009.png