Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 1383
Offentligt
1464861_0001.png
PDF udgave (50 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
3. oktober 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets
redegørelse for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 29. september 2003.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464861_0002.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
8. kontor
J.nr. 2000-521-0057
Den 2. oktober 2003
FVM 106
Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 29. september 2003.
1. Vestlige farvande
Punktet var ikke på dagsordnen.
2. Bevarelse af fiskeressourcerne i Middelhavet
Punktet var ikke på dagsordnen.
3. GMO-sameksistens
Kommissionen præsenterede henstillingen vedr. GMO-sameksistens og
understregede blandt andet, at spørgsmålet om sameksistens primært er et juridisk
og økonomisk spørgsmål, da det drejer sig om GMO’er, der allerede er godkendt til
dyrkning. Derfor mener Kommissionen, at foranstaltninger i forhold til
sameksistens bør tages på nationalt niveau. En række delegationer var enig med
Kommissionen deri, medens andre medlemslande, herunder Danmark, talte for, at
der burde etableres en fælleslovgivning på området. Med hensyn til spørgsmålet om
etablering af GMO-fri zoner fandt få medlemslande, at der var et påtrængende
behov for at etablere GMO-fri zoner, medens de fleste medlemslande havde en mere
afventende holdning. For så vidt angår spørgsmålet om utilsigtet indhold af
godkendte GMO’er i traditionelle frøsorter, ønskede nogle få medlemslande,
herunder Danmark, så lav en grænseværdi som overhovedet muligt, nogle
medlemslande havde forslag om grænseværdier fra 0,1 % til 0,7 %, medens andre
delegationer talte for en praktisk løsning. Med hensyn til det økologiske område
fandt en række lande, at der skulle sikres så lave grænseværdier som overhovedet
muligt, idet nogle delegationer talte for 0-tolerance. Andre medlemslande kunne
acceptere den samme grænse for økologiske produkter som for traditionelle
produkter. Kommissionen fandt, at en sådan grænseværdi burde drøftes i
forbindelse med aktionsplanen for økologi. På spørgsmålet om ansvar og
erstatningsregler var medlemslandene ligeledes delte, idet nogle lande, herunder
Danmark, argumenterede for, at der bør etableres fælles regler for ansvar og
erstatning. Andre lande fandt, at spørgsmålet skulle løses på nationalt niveau. Som
2
afslutning på drøftelsen blev det konkluderet, at Rådet skulle vende tilbage til
spørgsmålet, når der forelå nye oplysninger/tiltag på området.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464861_0003.png
4. Meddelelse om den fælles landbrugspolitik indenfor sektorerne tobak,
olivenolie, bomuld og sukker
Kommissionen præsenterede kort meddelelsen, idet det blev understreget, at
hovedsigtet med de foreslåede reformer var at skabe en bæredygtig produktion ved
anvendelse af mange af de samme instrumenter som i juni-reformen. Med hensyn til
sukkersektoren fremhævede Kommissionen, at man foreløbigt havde lagt nogle
optioner frem til drøftelse, da Kommissionen ønskede en orienterende drøftelse i
Rådet inden man lagde egentlige forslag frem. Sukkersektoren var kendetegnet ved,
at den aldrig var blevet reformeret i modsætning til de fleste andre sektorer.
Formandskabet oplyste, at Rådet først på mødet i oktober ville tage hul på den
egentlige drøftelse af meddelelsen. Den danske fødevareminister benyttede punktet
til at fremlægge den danske strategi for liberalisering af sukkermarkedet i EU.
Strategien er desuden udsendt i form af et memorandum på samtlige
fællesskabssprog. Fra dansk side pegede man på, at man fandt det nødvendigt at
arbejde for en reform af markedsordningen for sukker med henblik på at sikre en
øget markedsorientering samt en fuld liberalisering af sukkermarkedet. Målet var en
fuld liberalisering af sukkermarkedet over en overgangsperiode begyndende fra 1.
juli 2006. Netop ved denne dato ville markedsordningen for sukker udløbe, og
tanken var således at gennemføre en gradvis tilpasning i form af en lineær reduktion
af de institutionelle priser og af importtolden for sukker. Endvidere udtrykte
Danmark et ønske om at ophæve de kvantitative begrænsninger i Everything But
Arms aftalen, således at de mindst udviklede lande uden begrænsninger og told ville
kunne eksportere sukker til EU fra det første år i overgangsperioden. Danmark
tilkendegav, at man var opmærksom på, at de berørte landmænd ville kunne
konstatere et indtægtstab som følge af prisreduktionen. Derfor fandt Danmark, at
der burde ydes en kompensation, som kunne bygge på principper svarende til den,
der blev vedtaget med CAP-reformen i juni måned.
5. Statsstøtte til nøddesektoren i Spanien for 2003.
Punktet blev ikke realitetsbehandlet på mødet, men den spanske delegation udtrykte
dog håb om, at Rådet ville være parat til at træffe beslutning på sit næste møde den
13. oktober 2003. Danmark anførte, at det var den danske regerings principielle
holdning, at statsstøtte skulle begrænses mest muligt og at det burde være
Kommissionen, som vurderede medlemslandenes statsstøtteordninger og disses
forenelighed med EF-traktaten. Man havde fra dansk side noteret sig den spanske
anmodning, men måtte samtidig oplyse, at det på nuværende tidspunkt ikke havde
været muligt at opnå den fornødne politiske tilslutning til sagen i Danmark.
3
6. Reformen af den fælles landbrugspolitik
Reformen blev vedtaget som a-punkt uden debat, idet Danmark, med støtte fra
Sverige, afgav en erklæring om, at man ikke havde del i rådserklæringen om, at der
skulle foretages en reform af støtteordningen for tobak i overensstemmelse med den
nuværende budgetramme og de nye landbrugsudgiftsregler, der blev vedtaget på Det
Europæiske Råds møde i oktober 2002, idet man var af den opfattelse, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464861_0004.png
tobaksstøtten skulle udfases.
7. Landbrugsregnskaber
Punktet var ikke på dagsordnen.
8. Statistiske undersøgelser af mælk og mejeriprodukter.
Punktet var ikke på dagsordnen.
9. Arealundersøgelse- og teledetektion i landbrugsstatistikken
Punktet blev vedtaget som a-punkt uden debat.
10. Revision af fællesskabslovgivningen om lægemidler, herunder
Lægemiddelagenturet
Punktet var ikke på dagsordnen.
11. Traditionelle lægemidler
Punktet var ikke på dagsordnen.
12. EF-varemærker og Madrid protokollen
Punktet var ikke på dagsordnen.
Øvrige spørgsmål
Uden debat (a-punkter) blev bl.a. den endelige vedtagelse af forslaget om mund- og
klovsyge og forslaget om nye regler for zoonoser vedtaget.