Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 156
Offentligt
1461285_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 156)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
UVT, Alm. del - bilag 67 (Løbenr. 3502)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde 2451 KONKURRENCEEVNE (Det indre marked, industri og forskning) den
30. september 2002
Dette rådsmøde (12293/02 Presse 283) blev behandlet af Europaudvalget på mødet den
27. september 2002. Dansk delegationsleder: Økonomi- og erhvervsminister Bendt
BENDTSEN, minister for videnskab, teknologi og udvikling Helge SANDER og
statssekretær Michael DITHMER.
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
SJETTE RAMMEPROGRAM FOR FORSKNING – SÆRPROGRAMMER*; Vedtagelse af beslutninger om vedtagelse
af fem særprogrammer for forskning under sjette rammeprogram 2002-206 (EF og Euratom). Et af programmerne
("Integration og styrkelse af det europæiske forskningsrum") blev vedtaget med kvalificeret flertal, idet Italien stemte
imod (11382/02,
11383/02, 11384/02, 11385/02, 11386/02, 12374/02 ADD 1).
*
DEN NYE RÅDSSAMMENSÆTNING (KONKURRENCEEVNE); Kommissionen meddelelse om strømlining af den
årlige koordinering af den økonomiske politik og beskæftigelsespolitikken. Rådet bifaldt forslag om, hvordan der kan
skabes bedre sammenhæng mellem og koordinering af de forskellige processer. Rådet var enigt om at være yderst
opmærksomt på disse spørgsmål i sine drøftelser om, hvordan Cardiff-processen kan forbedres såvel
konkurrencemæssigt som i andre sammenhænge.
*
CARDIFF-PROCESSEN; Rapport fra en forberedende gruppe. Rådet godkendte forslagene deri med henblik på at
forbedre bidraget fra Rådet (konkurrenceevne) til Cardiff-processen
(12001/02).
*
FORENKLING AF LOVGIVNINGEN - Rådets konklusioner; se tekst
*
OFFENTLIGE INDKØB – FORSYNINGSVIRKSOMHED; Med enstemmighed til politisk enighed om udkastet til
direktiv om fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter om vand- og energiforsyning samt post- og transportsektoren
("forsyningsvirksomhedsdirektivet").
*
GØDNINGER; Med enstemmighed til politisk enighed om udkastet til forordning om omarbejdning af en række
direktiver, som hidtil har udgjort EF-lovgivningen vedrørende gødninger
*
FARLIGE STOFFER; Situationsrapport fra formandskabet om den foreslåede ændring af direktiv 76/769/EØF om
farlige stoffer og præparater med henblik på at forbyde visse stoffer, der er klassificeret som kræftfremkaldende,
mutagene eller reproduktionstoksiske (CMR-stoffer)
*
Hindringer FOR LEVERING AF TJENESTER i DET INDRE MARKED; Situationsrapport fra Kommissionen om det
indre marked for tjenester. Rådet bifaldt rapporten og fremhævede den betydning, det tillægger det at fjerne de sidste
hindringer for grænseoverskridende levering af tjenester.
*
GENSIDIG ANERKENDELSE I DET INDRE MARKED; Anden toårsrapport fra Kommissionen om anvendelse af
princippet om gensidig anerkendelse i det indre marked. Rådet bifaldt rapporten og Kommissionens hensigt om at
vedtage praktiske retningslinjer rettet til medlemsstaterne og de økonomiske beslutningstagere for at lette
gennemførelsen af den gensidige anvendelse angående varer
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461285_0002.png
SELSKABERS REGNSKABER; Vedtagelse - på grundlag af en kompromistekst fra formandskabet - af en generel
indstilling til udkastet til direktiv om årsregnskaber og konsoliderede regnskaber for visse selskabsformer, banker og
andre finansieringsinstitutter og forsikringsselskaber
*
OFFENTLIGHED VEDRØRENDE VISSE FORMER FOR SELSKABER; Vedtagelse - på grundlag af en
kompromistekst fra formandskabet – af en generel indstilling til udkastet til direktiv om ændring af direktiv 68/151/EØF
(første selskabsdirektiv) for så vidt angår offentlighed vedrørende visse former for selskaber. Rådet opfordrede
formandskabet til uformelt at meddele Europa-Parlamentet denne indstilling.
*
SELSKABSSTYRING - Rådets konklusioner; se tekst
*
SKIBSBYGNING; Orientering fra Kommissionen om det negative resultat af de seneste forhandlinger på højt plan med
Republikken Korea, hvormed formålet var at nå frem til en venskabelig bilæggelse af tvisten om skibsbygning mellem
Korea og EU
*
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
DET INDRE MARKED
Forsikringsformidling; Vedtagelse af direktiv om forsikringsformidling, der medtager alle de ændringer, Europa-
Parlamentet vedtog under andenbehandlingen.
*
TRANSPORT
Luftfart - statistiske oplysninger om passager-, fragt- og postflyvning; Vedtagelse af fælles holdning om indberetning af
statistiske oplysninger om passager-, fragt- og postflyvning, jf. den enighed det nåede frem til på samlingen den 17. og
18. juni 2002. Teksten vil blive sendt til andenbehandling i Europa-Parlamentet som led i den fælles
beslutningsprocedure
(10011/02).
*
ØKONOMI OG FINANS
Fællesskabets statistiske program for 2003-2007; Vedtagelse af fælles holdning til et udkast til afgørelse om
Fællesskabets statistiske program 2003-2007
(9820/02).
*
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
RÅDETS OG KOMMISSIONENS ERLÆRINGER Vedr.: Rådets beslutninger om
– vedtagelse af særprogrammerne til gennemførelse af Det Europæiske Fællesskabs sjette rammeprogram for forskning,
teknologisk udvikling og demonstration (2002-2006) og
– vedtagelse af særprogrammerne til gennemførelse af Det Europæiske Atomenergifællesskabs sjette rammeprogram for
forskning og uddannelse (2002-2006)
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. det indre marked, industri og forskning behandlet på andre
rådsmøder siden foregående ministerrådsmøder vedr. forskning den 11. marts, det indre marked den 17. maj og
industri den 6-7. juni 2002:
Rådsmøde 2428 LANDBRUG d. 27. maj 2002 (alm. del – bilag 1010)
FORSKNING
Malta: Associering til femte forskningsrammeprogram; Vedtagelse herom (dok. 8278/02).
Termonuklear forskning – ITER; Vedtagelse af afgørelse om ændring af forhandlingsdirektiverne om fastlæggelse af et
internationalt grundlag med henblik på oprettelsen af en retlig enhed, der skal forestå opførelsen og driften af den
internationale termonukleare forsøgsreaktor ITER
Rammeaftale med Den Europæiske Rumorganisation; Godkendelse af forhandlingsdirektiverne og en ad hoc-procedure
med henblik på indgåelse af en rammeaftale mellem Fællesskabet og Den Europæiske Rumorganisation (ESA)
DET INDRE MARKED
Livsforsikring (omarbejdet udgave); Vedtagelse af fælles holdning til forslaget til en omarbejdet udgave af de gældende
direktiver om livsforsikring (dok. 7328/02).
Rådsmøde 2431 BESKÆFTIGELSE OG SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK d. 3. juni 2002 (alm. del –
bilag 1014)
FORSKNING
Rammeprogrammer for forskning 2002-2006; Vedtagelse af det sjette rammeprogram for forskning mm. teknologisk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461285_0003.png
udvikling og demonstration (dok. 8829/02) og det sjette rammeprogram for forskning og uddannelse på det nukleare
område (dok. 5609/02)
Rådsmøde 2433 INDUSTRI OG ENERGI d. 6-7. juni 2002 (alm. del – bilag 1013)
DET INDRE MARKED
Vedtagelse af fælles holdning vedrørende forslaget til forordning om det fælles glosar for offentlige kontrakter (CPV).
Rådsmøde 2438 TRANSPORT OG TELEKOMMUNIKATION d. 17-18. juni 2002 (alm. del – bilag 1021)
DET INDRE MARKED
Vedtagelse af forordning om videreførelse af EKSF’s stålstatistiksystem indtil den 31. december 2002 efter udløbet af
EKSF-traktaten den 23. juli.
Rådsmøde 2439 MILJØ d. 25. juni 2002 (alm. del – bilag 1022)
FORSKNING
Vedtagelse af afgørelse om indgåelse af aftale om videnskabeligt og teknologisk samarbejde mellem EF og Republikken
Indien.
DET INDRE MARKED
Suspension af toldsatser vedrørende luftfartøjer; Vedtagelse af forordning om ændring af forordning (EF) nr. 3050/95
om midlertidig suspension af de autonome satser i den fælles toldtarif for en række varer bestemt til brug ved bygning,
vedligeholdelse og reparation af luftfartøjer (dok. 8713/02).
Suspension af toldsatser vedrørende varer med luftdygtighedsbevis; Vedtagelse af forordning om midlertidig suspension
af de autonome satser i den fælles toldtarif ved indførsel af visse varer med luftdygtighedsbeviser (dok.
8697/02).
Rådsmøde 2441 LANDBRUG d. 27. juni 2002 (alm. del – bilag 1024)
FORSKNING
Samarbejdsaftalen med Ukraine; Vedtagelse af om bemyndigelse til undertegnelse af en aftale om videnskabeligt og
teknologisk samarbejde, der blev paraferet den 13. november 2001
DET INDRE MARKED
Europæisk Tilsynsførende for Databeskyttelse; Vedtagelse af afgørelse om statutten og de almindelige betingelser for
udøvelse af hvervet som Europæisk Tilsynsførende for Databeskyttelse (Dok. 9278/02)
Landbrugsmaskiner; Politisk enighed med henblik på vedtagelse af en fælles holdning vedrørende forslaget til direktiv
om typegodkendelse af landbrugs- og skovbrugstraktorer.
Rådsmøde 2444 ØKOFIN d. 12. juli 2002 (alm. del – bilag 1098)
FORSKNING
Forhandlinger med Mexico om en aftale om videnskabeligt og teknologisk samarbejde; Vedtagelse af afgørelse om
bemyndigelse af Kommissionen til på Fællesskabets vegne at forhandle en aftale om videnskabeligt og teknologisk
samarbejde med Mexico
Rådsmøde 2446 ØKOFIN – BUDGET d. 19. juli 2002 (alm. del – bilag 1099)
DET INDRE MARKED
Bemyndigelse af Kommissionen til indgåelse af aftaler om overensstemmelsesvurdering og aftaler om gensidig
anerkendelse i forhandlinger med kandidatlandene.
Rådsmøde 2447 ALMINDELIGE ANLIGGENDER OG EKSTERNE FORBINDELSER d. 22. juli 2002 (alm. del – bilag
1100)
DET INDRE MARKED
Vedtagelse af afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til på Fællesskabets vegne at føre forhandlinger med om
udvidelse af den retlige beskyttelse af datatbaser (Isle of Man).
Rådsmøde 2448 LANDBRUG OG FISKERI d. 23-24. september 2002 (alm. del – bilag 109)
EF-EFTA fælles forsendelsesprocedure; Vedtagelse af fælles holdning.
Vedtagelse af fælles holdning med henblik på vedtagelse af en afgørelse om opfordring til Estland, Letland, Litauen og
Slovenien om at tiltræde to konventioner om forsendelse og forenkling af formaliteterne i samhandelen.
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen d. 27.
september 2002, 1. udg.:
Ingen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461285_0004.png
Bruxelles, den 31. oktober 2002
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
12293/02 (Presse 283)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
2451. samling i Rådet
– KONKURRENCEEVNE –
(Det indre marked, industri og forskning)
den 30. september 2002 i Bruxelles
Formand:
Bendt BENDTSEN,
Økonomi- og erhvervsminister
Helge SANDER,
Minister for videnskab, teknologi og udvikling
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461285_0005.png
for Kongeriget Danmark
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
SJETTE RAMMEPROGRAM FOR FORSKNING – SÆRPROGRAMMER*
*
DEN NYE RÅDSSAMMENSÆTNING (KONKURRENCEEVNE)
*
CARDIFF-PROCESSEN
*
FORENKLING AF LOVGIVNINGEN - Rådets konklusioner
*
OFFENTLIGE INDKØB - FORSYNINGSVIRKSOMHED
*
GØDNINGER
*
FARLIGE STOFFER
*
Hindringer FOR LEVERING AF TJENESTER i DET INDRE MARKED
*
GENSIDIG ANERKENDELSE I DET INDRE MARKED
*
SELSKABERS REGNSKABER
*
OFFENTLIGHED VEDRØRENDE VISSE FORMER FOR SELSKABER
*
SELSKABSSTYRING - Rådets konklusioner
*
SKIBSBYGNING
*
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
DET INDRE MARKED
Forsikringsformidling
*
TRANSPORT
Luftfart - statistiske oplysninger om passager-, fragt- og postflyvning
*
ØKONOMI OG FINANS
Fællesskabets statistiske program for 2003-2007
*
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Charles PIQUÉ
Økonomiminister og minister for videnskabelig
forskning
Danmark:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461285_0006.png
Bendt BENDTSEN
Helge SANDER
Michael DITHMER
Tyskland:
Axel GERLACH
Grækenland:
Apostolos TSOCHATZOPOULOS
Spanien:
Ramón de MIGUEL Y EGEA
Frankrig:
Noëlle LENOIR
Økonomi- og erhvervsminister
Minister for videnskab, teknologi og udvikling
Statssekretær
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi
og Teknologi
Minister for udvikling
Statssekretær for Europaspørgsmål
Minister tilknyttet ministeren for
udenrigsanliggender, med ansvar for
europaspørgsmål
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende minister for uddannelse,
universiteter og forskning
Økonomiminister
Økonomiminister
Statssekretær, Forbundsministeriet for økonomi
og arbejde
Statssekretær for Europaspørgsmål
Handels- og industriminister
Minister for udenrigshandel
Statssekretær, Udenrigsministeriet, med ansvar
for nordisk samarbejde
Statssekretær for konkurrence og forbruger- og
markedsspørgsmål
***
Irland:
Peter GUNNING
Italien:
Guido POSSA
Luxembourg:
Henri GRETHEN
Nederlandene:
Herman HEINSBROEK
Østrig:
Mares ROSSMANN
Portugal:
Carlos COSTA NEVES
Finland:
Sinikka MÔNKÂRE
Jari VILÈN
Sverige:
Sven-Eric SÔDER
Det Forenede Kongerige:
Melanie JOHNSON
Kommissionen:
Erkki LIIKANEN
Frits BOLKESTEIN
Philippe BUSQUIN
Pascal LAMY
Medlem
Medlem
Medlem
Medlem
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
SJETTE RAMMEPROGRAM FOR FORSKNING – SÆRPROGRAMMER*
Rådet vedtog beslutningerne om vedtagelse af fem særprogrammer for forskning under sjette rammeprogram 2002-206
(EF og Euratom). Et af programmerne ("Integration og styrkelse af det europæiske forskningsrum") blev vedtaget med
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461285_0007.png
kvalificeret flertal, idet den italienske delegation stemte imod (11382/02,
11383/02, 11384/02, 11385/02, 11386/02,
12374/02 ADD 1).
Vedtagelse af særprogrammer vil bidrage til, at det nye rammeprogram gennemføres som planlagt, og som ønsket af Det
europæiske Råd med henblik på at fremme oprettelsen af et europæisk forskningsrum og til at styrke innovation i Den
Europæiske Union.
De fem særprogrammer dækker følgende emner:
– Integration og styrkelse af det europæiske forskningsrum (EF)
– Strukturering af det europæiske forskningsrum (EF)
– Det Fælles forskningscenters aktiviteter (EF)
– Kerneenergi (Euratom)
– Det Fælles forskningscenters aktiviteter (Euratom)
Det samlede budget, der er afsat i henhold til rammeprogrammet, beløber sig til 17 500 mio. €, heraf 16 270 mio. € til
EF-programmer og 1 230 mio. € til Euratom-programmer.
Særprogrammerne opstiller bestemmelser for programforvaltning, videnskabelige og teknologiske målsætninger og
budgetrammer for de forskellige forskningsaktiviteter, der skal finansieres under rammeprogrammet.
Det fastsættes, at der ikke vil blive ydet finansiering til forskning i reproduktiv kloning af mennesker, ændring af
menneskers arvemasse eller skabe menneskelige embryoner alene til forskningsformål eller for at fremskaffe stamceller.
Yderligere detaljer vedrørende etiske spørgsmål er omhandlet i en erklæring til Rådets protokol:
– yderligere bestemmelser vedrørende finansiering af forskningsaktiviteter, der indebærer anvendelse af menneskelige
embryoner og stamceller fra menneskelige embryoner, fastlægges inden udgangen af 2003 på grundlag af et nyt forslag
fra Kommissionen og i samråd med Europa-Parlamentet;
– indtil da vil Kommissionen ikke foreslå finansiering af sådanne forskningsprojekter, medmindre der er tale om hensatte
eller isolerede stamceller fra menneskelige embryoner i kultur;
– forslag vedrørende forskningsprojekter på disse områder vil blive forelagt et forskriftsudvalg.
DEN NYE RÅDSSAMMENSÆTNING (KONKURRENCEEVNE)
Rådet noterede Kommissionen meddelelse om strømlining af den årlige koordinering af den økonomiske politik og
beskæftigelsespolitikken og bifaldt forslagene om, hvordan der kan skabes bedre sammenhæng mellem og koordinering
af de forskellige processer. Rådet var enigt om at være yderst opmærksomt på disse spørgsmål i sine drøftelser om,
hvordan Cardiff-processen kan forbedres såvel konkurrencemæssigt som i andre sammenhænge.
Rådet noterede desuden et indlæg fra formandskabet om den nye rådssammensætnings rolle. Det fastslog, at effektiv
planlægning og koordinering er afgørende for, at denne nye rådssammensætning, som har et bredt kompetenceområde,
bliver en succes. Det bemærkede, at formandskabet agter at afholde en indgående drøftelse af spørgsmålet på det
forestående uformelle ministermøde i Nyborg den 11. og 12. oktober 2002.
Der erindres om, at Det Europæiske Råd i marts 2002 i Barcelona opfordrede Rådet og Kommissionen til at strømline
koordineringen med særlig vægt på aktioner til gennemførelse af Cardiff-processen.
På topmødet i juni i Sevilla besluttede Det Europæiske Råd at begrænse antallet af rådssammensætninger i et forsøg på
at forbedre arbejdsgangen i Rådet under forberedelserne af Unionens udvidelse. Med oprettelse af Rådet
(konkurrenceevne) ved en sammenlægning af Rådet (det indre marked, industri og forskning) tilgodeses behovet for en
mere sammenhængende og bedre koordineret håndtering af konkurrencespørgsmål i forbindelse med europæiske
virksomheder.
CARDIFF-PROCESSEN
Rådet noterede en rapport fra en forberedende gruppe og godkendte forslagene deri med henblik på at forbedre bidraget
fra Rådet (konkurrenceevne) til Cardiff-processen
(12001/02).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461285_0008.png
Rapporten var udarbejdet som svar på den opfordring, som Rådet på samlingen den 1. marts 2002 rettede til De Faste
Repræsentanters Komité om nøje at gennemgå de metoder, der har været anvendt i forbindelse med Cardiff-processen
med hensyn til aspekterne vedrørende det indre marked, og aflægge rapport i september.
Det foreslås i rapporten, at Rådet (konkurrenceevne) skal bidrage til Det Europæiske Råds forårsmøde fra et indre
marked-synspunkt, og at det skal bidrage til forberedelsen af de overordnede retningslinjer for den økonomisk politik og
bidrage til forberedelsen af Kommissionens årlige revision af strategien for det indre marked.
Rådet (konkurrenceevne) skal på sin første samling hvert år:
● vurdere de fremskridt, der er sket med hensyn til strukturreformer fra et indre marked-synspunkt;
● identificere strukturelle hindringer for, at det indre marked kan fungere hensigtsmæssigt;
● opstille prioriteter for politiske initiativer til at fjerne hindringerne.
Der erindres om, at Det Europæiske Råd i juni 1998 i Cardiff indledte en proces til omfattende økonomiske reformer
som grundlag for vækst, velfærd og beskæftigelse, som blev udviklet yderligere i Lissabon (marts 2000) og Barcelona
(marts 2002). Dette indebærer, at såvel medlemsstaterne som Kommissionen hvert år skal udarbejde rapporter om
produkt- og kapitalmarkeder. I tråd med Kommissionens meddelelse om strømlining af processerne til koordinering af
politikkerne foreslås det i gruppens rapport, at man går over til en lettere procedure, så der kun skal udarbejdes ét
dokument om året.
FORENKLING AF LOVGIVNINGEN - Rådets konklusioner
Rådet fremhævede under sin drøftelse den betydning, det tillægger en effektiv gennemførelse af Kommissionens
handlingsplan for bedre og enklere lovgivningsmæssige rammer, og vedtog følgende konklusioner:
"Rådet,
1) SOM ERINDRER OM sin resolution af 21. maj 2002 om "bedre regulering", hvori det bl.a. "så frem til
Kommissionens handlingsplan og dens meddelelser om konsekvensvurdering og om minimumsnormer for offentlig
høring"; SOM IGEN BEKRÆFTER, at det giver høj prioritet til at forenkle og forbedre de lovgivningsmæssige rammer
gennem hensigtsmæssige tiltag på alle stadier i Fællesskabets lovgivningsproces og på nationalt plan, idet det tager
hensyn til anbefalingerne i Mandelkern-rapporten vedrørende administrativ forenkling; og SOM UNDERSTREGER
betydningen af en hurtig og effektiv gennemførelse af handlingsplanen i overensstemmelse med konklusionerne fra Det
Europæiske Råds møde i Sevilla,
2) SER MED TILFREDSHED PÅ meddelelsen om styreformer i EU: Bedre lovgivning, som Kommissionen den 5. juni
2002 vedtog sammen med sin handlingsplan om "bedre og enklere lovgivningsmæssige rammer" og sine meddelelser om
konsekvensanalyse og om minimumsstandarder for offentlig høring;
3) UNDERSTREGER betydningen af, at EU-reglerne og den nationale lovgivning er afstemt efter deres mål for at øge
deres legitimitet og sikre retssikkerhed, og at de bliver lettere at forstå og anvende til gavn for borgere, forbrugere og
virksomheder; SER MED TILFREDSHED PÅ, at Kommissionen også vil overveje konkrete foranstaltninger for at
forbedre kvaliteten af fællesskabslovgivningen allerede i den forberedende fase;
4) UNDERSTREGER, at det er af afgørende betydning at mindske den administrative byrde og fastlægge effektive
lovgivningsmæssige rammer for at bistå det europæiske erhvervsliv, navnlig de små og mellemstore virksomheder, med
at blive mere konkurrencedygtige og skabe bæredygtig økonomisk vækst og flere job i overensstemmelse med de mål,
der blev fastlagt på Det Europæiske Råds møder i Lissabon og Göteborg; UNDERSTREGER i denne forbindelse
betydningen af relevante overvejelser om alternativer til lovgivning;
5) SER MED TILFREDSHED på de foreslåede foranstaltninger, der falder inden for Kommissionens kompetence,
navnlig med henblik på at sikre en systematisk høring af de berørte parter og en hensigtsmæssig konsekvensanalyse af
alle vigtige politiske initiativer, herunder forslag til lovgivning; OPFORDRER Kommissionen til, når det er
hensigtsmæssigt, at give mulighed for en betydelig længere høringsperiode end det foreslåede minimum på 6 uger;
6) OPFORDRER Kommissionen til i forbindelse med udarbejdelsen af retningslinjer for konsekvensanalyse og konkrete
procedurer for offentlig høring at drage fordel af eksisterende initiativer på dette område;
7) FORVENTER, at Kommissionen fra 2003 lader alle væsentlige lovgivningsmæssige forslag være ledsaget af
konsekvensanalyser; ERKLÆRER i den forbindelse, at DET principielt kun AGTER at tage stilling til sådanne forslag,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461285_0009.png
hvis de er ledsaget af passende konsekvensanalyser, der bl.a. omfatter økonomiske, sociale og miljømæssige aspekter af
bæredygtig udvikling i overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i Göteborg, medmindre
der er tale om yderst hastende tilfælde, eller der foreligger andre helt usædvanlige omstændigheder;
8) NOTERER MED TILFREDSHED, at Kommissionen i nært samarbejde med medlemsstaterne agter at oprette et
repræsentativt permanent europæisk virksomhedspanel for at få kendskab til erhvervslivets holdninger til vigtige udkast
til foranstaltninger; OPFORDRER Kommissionen til at benytte panelet, navnlig i forbindelse med forslag, der vil blive
omfattet af en udvidet konsekvensanalyse; TILSKYNDER medlemsstaterne til at bidrage til, at panelet kan påbegynde
sit arbejde snarest;
9) NOTERER MED TILFREDSHED, at Kommissionen så hurtigt som muligt i 2003 agter at gøre høringssvar og
konsekvensanalyser offentligt tilgængelige og indarbejde de væsentligste resultater i begrundelsen, når den foreslår
lovgivning;
NOTERER SIG de fremskridt, der er gjort med hensyn til at forbedre kvaliteten af den nationale lovgivning, og
TILSKYNDER medlemsstaterne til at fortsætte med at forbedre procedurerne for høring og konsekvensanalyse,
herunder, hvor det er relevant, i forbindelse med væsentlige supplerende bestemmelser, der tilføjes til retsakter om
gennemførelse af fællesskabslovgivning, idet der tages hensyn til bedste praksis og erfaringer i andre medlemsstater og
til de retningslinjer, der skal udarbejdes af Kommissionen;
10) OPFORDRER INDTRÆNGENDE Kommissionen til aktivt at søge input fra medlemsstaterne og berørte parter med
henblik på at finde frem til de lovgivningsområder, hvor behovet for forenkling er størst, og inden årets udgang at foreslå
et løbende program for gennemførelse af forenklinger, idet der lægges særlig vægt på områder, der kan give borgerne
konkrete fordele og virksomhederne og de offentlige myndigheder omkostningsbesparelser og et mindre tidsforbrug;
11) ERINDRER OM resultaterne af SLIM-programmet (enklere lovgivning for det indre marked), som Kommissionen
iværksatte i 1997, og BEKRÆFTER sit tilsagn om at prioritere behandlingen af udestående og kommende SLIM-forslag;
OPFORDRER Kommissionen til at arbejde for, at eksisterende forenklingsinitiativer (f.eks. SLIM) indarbejdes i
forenklingsprogrammet, når det er muligt;
12) UNDERSTREGER - som det fremgår af konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i Sevilla - betydningen af,
at der opnås enighed om en passende interinstitutionel ramme for at forbedre fællesskabslovgivningens kvalitet;
ANERKENDER, at alle fællesskabsinstitutionerne og medlemsstaterne fuldt ud skal bidrage til gennemførelsen af
aktioner, som de tre parter har vedtaget; BEKRÆFTER, at det agter at indgå i et konstruktivt samarbejde med
Kommissionen og Europa-Parlamentet på dette grundlag;
13) OPFORDRER medlemsstaterne til at sikre, at fællesskabsdirektiverne bliver korrekt gennemført i national ret inden
for de fastsatte frister i overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske Råds møder i Stockholm og
Barcelona;
14) NOTERER i denne forbindelse MED TILFREDSHED, at Kommissionen har taget initiativ til at stille en effektiv
samlet portal til rådighed i Kommissionen til medlemsstaternes elektroniske indberetninger om gennemførelse;
OPFORDRER de medlemsstater, der endnu ikke har udpeget en gennemførelseskoordinator, til snarest at gøre det;
15) NOTERER MED TILFREDSHED, at Kommissionen én gang om året agter at vurdere, hvilke fremskridt der er gjort
i gennemførelsen af handlingsplanen; TILSKYNDER Kommissionen til i samarbejde med medlemsstaterne og på
grundlag af den bedste praksis at udvikle instrumenter til at overvåge fremskridtene i forbedringen og forenklingen af de
lovgivningsmæssige rammer, herunder passende indikatorer; OPFORDRER Kommissionen til inden udgangen af 2005
at forelægge en omfattende revision af handlingsplanen for Europa-Parlamentet og Rådet;
16) AGTER at tilføre ny dynamik, når det er nødvendigt; AGTER vedvarende at vurdere og evaluere, hvor langt
gennemførelsen af handlingsplanen er nået, idet det begynder på samlingen i Rådet (konkurrenceevne) den 14.-15.
november 2002; ANMODER med henblik herpå De Faste Repræsentanters Komité om seriøst at overveje at nedsætte en
horisontal arbejdsgruppe om bedre regulering under hensyn til de igangværende drøftelser om en interinstitutionel aftale
på dette område og aflægge rapport for Rådet (konkurrenceevne) på samlingen den 14.-15. november 2002;
17) OPFORDRER Kommissionen til at forelægge en situationsrapport på samlingen i Rådet (konkurrenceevne) den
14.-15. november 2002, navnlig for så vidt angår dens retningslinjer for konsekvensanalyse og til i god tid også at
aflægge rapport om instrumenter til overvågning af udviklingen og indkredsning af områder, der kan forenkles.
OFFENTLIGE INDKØB - FORSYNINGSVIRKSOMHED
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461285_0010.png
Rådet nåede med enstemmighed til politisk enighed om udkastet til direktiv om fremgangsmåderne ved indgåelse af
kontrakter om vand- og energiforsyning samt post- og transportsektoren ("forsyningsvirksomhedsdirektivet"). Når
teksten er blevet udarbejdet endeligt og sendt til andenbehandling i Europa-Parlamentet som led i den fælles
beslutningsprocedure, vil Rådet på en kommende samling vedtage en fælles holdning.
Rådets drøftelser var åbne for offentligheden.
Direktivudkastet udgør anden del af en lovgivningspakke, der tager sigte på en reform af fremgangsmåderne ved
indgåelse af kontrakter. Rådet nåede til politisk enighed om det "klassiske" direktiv (fremgangsmåder for tildeling af
offentlige indkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og anlægskontrakter) den 21. maj,
således at der kunne fastlægges fælles holdninger, når der var opnået enighed om "forsyningsvirksomhedsdirektivet". De
to fælles holdninger vil blive vedtaget samtidig.
Lovgivningspakken vedrørende offentlige indkøb er et nøgleelement i det program, der skal stimulere den europæiske
økonomi, som blev opstillet af det Europæiske Råd i Lissabon (marts 2000) og bekræftet i Barcelona (marts 2002).
I henhold til de gældende direktiver om offentlige indkøb kræves der offentligt udbud af offentlige indkøbskontrakter,
gennemsigtighed og ligebehandling af alle tilbudsgivere for at sikre, at kontrakten går til den tilbudsgiver, der afgiver det
bedste tilbud. De to nye tekster er udformet således, at de forenkler og præciserer disse regler og tilpasser dem til
moderne administrative behov i et økonomisk miljø, som er under forandring som følge af ny udvikling såsom
liberaliseringen af telekommunikationssektoren og anvendelse af ny teknologi. For at øge gennemsigtigheden og
forebygge korruption og organiseret kriminalitet er de nye regler klarerer med hensyn til fastlæggelse af kriterier for
tildeling af kontrakter og udvælgelse af tilbudsgivere.
GØDNINGER
Rådet nåede med enstemmighed til politisk enighed om udkastet til forordning om omarbejdning af en række direktiver,
som hidtil har udgjort EF-lovgivningen vedrørende gødninger. Når teksten er blevet udarbejdet endeligt og sendt til
andenbehandling i Europa-Parlamentet som led i den fælles beslutningsprocedure, vil Rådet på en kommende samling
vedtage en fælles holdning,
Rådets drøftelser var åbne for offentligheden.
Med forslaget opfølges Kommissionens meddelelse om forenkling af lovgivningen for det indre marked (SLIM) ved en
præcisering og forenkling af den gældende lovgivning og ved at gøre den bedre tilgængelig for de økonomiske
beslutningstagere. De gældende direktiver opstiller fælles regler for markedsføring af gødninger.
Det væsentligste element er, at instrumentet ændres fra direktiver til en forordning for at opnå ensartet gennemførelse af
et sæt meget tekniske bestemmelser. I henhold til "miljøgarantien" i traktatens artikel 95, stk. 4, fastsætter forslaget
desuden en udvidelse af de undtagelser for cadmiumindholdet i gødninger, som er fastsat i traktaterne om Østrigs,
Finlands og Sveriges tiltrædelse af Unionen.
FARLIGE STOFFER
Rådet noterede sig en situationsrapport fra formandskabet om den foreslåede ændring af direktiv 76/769/EØF om farlige
stoffer og præparater med henblik på at forbyde visse stoffer, der er klassificeret som kræftfremkaldende, mutagene eller
reproduktionstoksiske (CMR-stoffer). Det opfordrede De Faste Repræsentanters Komité til at fortsætte sit arbejde med
forslaget, så Rådet kan nå til politisk enighed herom på samlingen den 14. og 15. november 2002.
Forslaget har forbindelse med to andre lovgivningstekster, der er under forberedelse, og som begge vedrører CMR-
stoffer; den ene er også et forslag til ændring af direktiv 76/769/EØF og den anden et forslag til ændring af direktiv
76/768/EØF om kosmetiske produkter.
Hindringer FOR LEVERING AF TJENESTER i DET INDRE MARKED
Rådet noterede sig Kommissionens præsentation af sin situationsrapport om det indre marked for tjenester. Det bifaldt
denne rapport, fremhævede igen den betydning, det tillægger det at fjerne de sidste hindringer for grænseoverskridende
levering af tjenester og opfordrede medlemsstaterne og Kommissionen til et tæt samarbejde i denne forbindelse. Rådet
vedtog at tage de rejste spørgsmål op til fornyet behandling på en kommende samling for at kunne vedtage konklusioner
med henblik på opfølgning af rapporten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461285_0011.png
Denne rapport markerer afslutningen på den første af de to faser i Kommissionens strategi for tjenester, som blev
lanceret i december 2000 i forbindelse med programmet for økonomiske reformer, som blev opstillet af Det Europæiske
Råd i Lissabon (marts 2000).
I rapporten gøres der rede for de hindringer, der skyldes indbyrdes afvigende nationale, regionale og lokale
bestemmelser, som fortsat er til hinder for levering af tjenester. Konklusionen er, at ti år efter at det indre marked formelt
er gennemført, er de komplekse og strenge retlige hindringer, som for mange tjenesters vedkommende har erstattet de
fysiske og tekniske hindringer, alvorligere end antaget. Der vil blive foreslået løsninger af disse problemer som en del af
anden fase af strategien for tjenester, som Kommissionen vil påbegynde i 2003.
GENSIDIG ANERKENDELSE I DET INDRE MARKED
Rådet noterede sig Kommissionens præsentation af anden toårsrapport om anvendelse af princippet om gensidig
anerkendelse i det indre marked. Det bifaldt rapporten og Kommissionens hensigt om at vedtage praktiske retningslinjer
rettet til medlemsstaterne og de økonomiske beslutningstagere for at lette gennemførelsen af den gensidige anvendelse
for så vidt angår varer.
I denne anden rapport vurderes de fremskridt, der er gjort siden 1999, hvor den første rapport gav en foreløbig vurdering
af, hvor godt gensidig anerkendelse har bidraget til gennemførelsen af det indre marked, og fremhæver de områder, hvor
der fortsat er problemer.
En medlemsstat kan i henhold til princippet om gensidig anerkendelse ikke forbyde salg på sit område af varer, som er
lovligt fremstillet og markedsført i en anden medlemsstat, heller ikke selv om disse varer er fremstillet efter andre
tekniske eller kvalitative specifikationer end dem, der er gældende for varer, der er fremstillet på dens område.
Medlemsstaten må kun under meget særlige omstændigheder fravige dette princip og træffe foranstaltninger med henblik
på at forbyde eller begrænse sådanne varers adgang til det nationale marked. Disse foranstaltninger skal være
nødvendige og passende i forhold til de tvingende hensyn, der skal beskyttes, herunder den offentlige sundhed,
forbrugerne eller miljøet.
SELSKABERS REGNSKABER
Rådet vedtog på grundlag af en kompromistekst fra formandskabet en generel indstilling til udkastet til direktiv om
årsregnskaber og konsoliderede regnskaber for visse selskabsformer, banker og andre finansieringsinstitutter og
forsikringsselskaber. Rådet opfordrede formandskabet til uformelt at meddele Europa-Parlamentet denne indstilling, så
der hurtigst muligt kan opnås enighed om direktivudkastet, som er omfattet af den fælles beslutningsprocedure.
Teksten, som ændrer direktiv 78/660/EØF, 83/349/EØF og 91/674/EØF, er et af en række forslag med sigte på at
modernisere regnskabsbestemmelserne. Det giver medlemsstaterne mulighed for at vælge, om de vil anvende lettere
vedtagelse af internationale regnskabsstandarder (IAS) og anvendelse af disse standarder for visse selskaber, jf.
vedtagelsen i juni af forordningen om anvendelse af IAS i Fællesskabet.
Den tekst, Rådet har godkendt, tager sigte på at styrke Kommissionens mål om en sindig og gradvis indførelse af IAS,
samtidig med at i det omfang, der skønnes nødvendigt, bringes overensstemmelse mellem bestemmelserne for selskaber i
almindelighed, forsikringsselskaber og finansieringsinstitutter.
OFFENTLIGHED VEDRØRENDE VISSE FORMER FOR SELSKABER
Råde vedtog på grundlag af en kompromistekst fra formandskabet en generel indstilling til udkastet til direktiv om
ændring af direktiv 68/151/EØF (første selskabsdirektiv) for så vidt angår offentlighed vedrørende visse former for
selskaber. Rådet opfordrede formandskabet til uformelt at meddele Europa-Parlamentet denne indstilling, så der hurtigst
muligt kan opnås enighed om direktivudkastet, som er omfattet af den fælles beslutningsprocedure.
Forslaget tager sigte på at ajourføre 1968-direktivet og indkorporere den moderne teknologis fordele i det eksisterende
system, ifølge hvilket selskaber har pligt til at offentliggøre dokumenter og oplysninger, samt på at tilpasse dette system
til et flersprogligt miljø.
SELSKABSSTYRING - Rådets konklusioner
"Efter en præsentation af formanden for Gruppen på Højt Plan af Eksperter inden for Selskabsret professor Jaap Winter
havde Rådet en indledende drøftelse af politikken i forbindelse med selskabsret og selskabsstyring, som fokuserede på
gruppens arbejde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461285_0012.png
Rådet konkluderede, at der er behov for at udvikle en handlingsplan for selskabsret, herunder selskabsstyring. En sådan
handlingsplan skal først og fremmest være en gennemtænkt reaktion på den seneste tids selskabskonkurser. På baggrund
af drøftelserne og med konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Sevilla in mente mener Rådet, at handlingsplanen bør
sigte imod at forbedre og modernisere EF's selskabsretlige rammer. Den bør indeholde forslag til lovgivning og andre
forslag, alt efter behov, og bør fremhæve og afklare især en række spørgsmål om selskabsstyring som f.eks.:
Eksterne bestyrelsesmedlemmers og tilsynsrådets funktion
Vederlag til ledelsen
Ledelsens ansvar for finansielle informationer
Revisionspraksis
Revisionsudvalgs funktion.
Rådet var enigt om behovet for at finde frem til passende ordninger med henblik på en permanent overvågning af
udviklingen inden for selskabsret og selskabsstyring i EU. Rådet opfordrer Kommissionen til at tilrettelægge en grundig
drøftelse af den kommende rapport fra Gruppen på Højt Plan af Eksperter inden for Selskabsret og - i samarbejde med
medlemsstaterne - snarest muligt at udvikle en handlingsplan for selskabsret, herunder selskabsstyring, og det erklærer,
at det agter at behandle handlingsplanen som et højt prioriteret spørgsmål."
SKIBSBYGNING
Rådet blev af kommissær Pascal Lamy orienteret om det negative resultat af de seneste forhandlinger på højt plan med
Republikken Korea, hvormed formålet var at nå frem til en venskabelig bilæggelse af tvisten om skibsbygning mellem
Korea og EU. Det bifaldt Kommissionens hensigt om at indlede en tvistbilæggelsesprocedure i Verdens-
handelsorganisationen (WTO) vedrørende Koreas illoyale handelspraksis inden for skibsbygningssektoren sideløbende
med gennemførelsen af de foranstaltninger, som er fastsat i den midlertidige defensive ordning til beskyttelse af
Fællesskabets skibsbygningsindustri.
Der erindres om, at Rådet den 27. juni 2002 vedtog en forordning om indførelse af en midlertidig ordning til beskyttelse
af EU-industrien inden for markedssegmenter, der har lidt skade som følge af illoyal konkurrence fra koreanske
skibsværfter; denne ordning forbliver i kraft så længe, det er nødvendigt, og indtil tvistbilæggelsesproceduren i WTO er
afsluttet. Forordningen udløber den 31. marts 2004. Samtidig har Rådet fastsat den 30. september 2002 som sidste frist
for, at Kommissionen for sidste gang kan forsøge at løse problemet gennem forhandlinger med Korea, inden WTO-
proceduren indledes.
I henhold til forordningen:
– kan der ydes direkte national støtte til bygning af containerskibe og produkt- og kemikalietankskibe op til en maksimal
intensitet på 6% af kontraktværdien, såfremt der har været konkurrence om kontrakten fra et koreansk skibsværft, der
tilbyder en lavere pris. Støtten omfattes af EF-reglerne om statsstøtte, jf. traktatens artikel 88;
– kan der først gives tilladelse til statsstøtte til bygning af tankskibe til transport af flydende naturgas, når Kommissionen
på grundlag af undersøgelser vedrørende 2002 har bekræftet, at Fællesskabets industri har lidt alvorlige materielle tab
inden for dette markedssegment på grund af illoyal koreansk handelspraksis.
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
Vedtagelsen af disse punker var offentlig tilgængelig
DET INDRE MARKED
Forsikringsformidling
Rådet vedtog direktivet om forsikringsformidling og medtog heri alle de ændringer, Europa-Parlamentet vedtog under
andenbehandlingen.
Formålet med direktivet er at udstikke rammer, der kan garantere en høj grad af professionalisme og kompetence blandt
alle forsikringsformidlere ved hjælp af et enkelt system til registrering af forsikringsformidlere, således at de lettere kan
udøve deres aktiviteter på tværs af grænserne, samt en høj grad af beskyttelse af forsikringstagernes interesser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461285_0013.png
TRANSPORT
Luftfart - statistiske oplysninger om passager-, fragt- og postflyvning
Rådet vedtog en fælles holdning til udkastet til forordning om indberetning af statistiske oplysninger om passager-, fragt-
og postflyvning, jf. den enighed det nåede frem til på samlingen den 17. og 18. juni 2002. Teksten vil blive sendt til
andenbehandling i Europa-Parlamentet som led i den fælles beslutningsprocedure
(10011/02).
Ifølge forslaget skal medlemsstaterne indhente data, som kan give Fællesskabet pålidelige oplysninger, der kan danne
statistisk grundlag for udvikling af Fællesskabets luftfartspolitik.
ØKONOMI OG FINANS
Fællesskabets statistiske program for 2003-2007
Fællesskabet vedtog en fælles holdning til et udkast til afgørelse om Fællesskabets statistiske program 2003-2007
(9820/02).
Teksten vil blive sendt til andenbehandling i Europa-Parlamentet som led i den fælles beslutningsprocedure. Ifølge
forordning (EF) nr. 322/97 af 17. februar 1997 om EF-statistikker skal der vedtages et statistisk program for
Fællesskabet, der indeholder retningslinjer, hovedområder og målsætninger, som skal danne rammen for udarbejdelsen
af alle EF-statistikker. Det gældende statistiske program for Fællesskabet blev fastlagt ved afgørelse 1996/126/EF for
perioden 1998-2002.
Rådet er af den opfattelse, at de ændringer, der er foretaget i dets fælles holdning er i fuld overensstemmelse med målene
i Kommissionens forslag og udgør et godt grundlag for, at programmet kan iværksættes fra begyndelsen af 2003.
RÅDETS OG KOMMISSIONENS ERLÆRINGER Vedr.: Rådets beslutninger om
– vedtagelse af særprogrammerne til gennemførelse af Det Europæiske Fællesskabs sjette rammeprogram for forskning,
teknologisk udvikling og demonstration (2002-2006) og
– vedtagelse af særprogrammerne til gennemførelse af Det Europæiske Atomenergifællesskabs sjette rammeprogram for
forskning og uddannelse (2002-2006)
I. Særprogrammerne "Integration og styrkelse af det europæiske forskningsrum" og "Strukturering af det europæiske
forskningsrum".
Ad: Programforvaltning
a) Rådet og Kommissionen erklærer:
Programudvalget for hvert særprogram skal holde møde i forskellige sammensætninger alt efter arten af de
dagsordensspørgsmål, der skal drøftes.
Uanset sammensætning skal udvalget altid have programudvalgets beføjelser som fastlagt i artikel 7 i den relevante
beslutning om særprogrammet.
Kommissionens tjenestegrene skal sikre effektivitet i udvalgenes generelle arbejde og yde specifik støtte i
overensstemmelse med sammensætningen og dagsordenen for hvert udvalgsmøde. De skal sikre, at dagsordenen for
hvert udvalgsmøde i en hvilken som helst sammensætning fastlægges på en sådan måde og i så god tid i forvejen, at
medlemsstaternes delegationer kan udpege de relevante repræsentanter til alle spørgsmål på dagsordenen for mødet og
sikre tilstedeværelse af relevant specifik ekspertise, i forbindelse med hvilken der tages hensyn til karakteristikaene ved
de særlige områder, og som efter behov især omfatter:
i) for særprogrammet vedrørende integration og styrkelse af det europæiske forskningsrum:
- Biologiske videnskaber, genomforskning og bioteknologi i sundhedens tjeneste;
- Informationssamfundsteknologi;
- Nanoteknologi og nanovidenskab, videnbaserede multifunktionelle materialer, nye produktionsprocesser og nyt udstyr;
- Luftfart og rumfart;
- Fødevarekvalitet og -sikkerhed;
- Bæredygtig udvikling, globale miljøændringer og økosystemer;
- Borgere og styreformer i et videnbaseret samfund.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461285_0014.png
ii) for særprogrammet vedrørende strukturering af det europæiske forskningsrum:
- Forskning og innovation;
- Menneskelige ressourcer og mobilitet;
- Forskningsinfrastruktur;
- Videnskab og samfund.
Dagsordenen for et givet møde bør ikke kræve særlig ekspertise for mere end et af ovennævnte temaer.
Programudvalget for hvert særprogram skal behandle horisontale udkast til foranstaltninger vedrørende programmet som
helhed, herunder de spørgsmål, der er knyttet til dets overordnede strategi og sammenhæng.
For særprogrammet vedrørende integration og styrkelse af det europæiske forskningsrum skal udvalget også behandle
alle horisontale udkast til foranstaltninger under overskriften "specifikke aktiviteter, der dækker et bredere
forskningsfelt", samt de særlige udkast til foranstaltninger vedrørende "forskning til støtte for politikker og til
foregribelse af videnskabelige og teknologiske behov", "horisontale forskningsaktiviteter med deltagelse af små og
mellemstore virksomheder", "særlige foranstaltninger til støtte for internationalt samarbejde", og delen "styrkelse af
grundlaget for det europæiske forskningsrum", idet der erindres om behovet for at sikre, at der er passende særlig
ekspertise til stede, når det er relevant.
I de mere specifikke sammensætninger skal udvalget for hvert program behandle den relevante del af
arbejdsprogrammerne og de regelmæssige revisioner heraf, herunder brugen af gennemførelsesinstrumenter, enhver
efterfølgende justering af deres anvendelse, indholdet af indkaldelse af forslag samt udkast til
gennemførelsesforanstaltninger vedrørende godkendelse af finansiering af FTU-initiativer inden for det relevante
område.
Hvad angår temaer, der omfatter mere end et område, bør dagsordenen fastlægges således, at der, når det er
hensigtsmæssigt, sikres både overordnet sammenhæng samt mere specifik sammenhæng mellem temaer og ekspertise.
Dette bør især være tilfældet, når der er anmodninger om forslag og projektfinansiering på dagsordenen.
Refusionen af udgifterne til én repræsentant og én ekspert/rådgiver fra hver medlemsstat, der deltager i
programudvalgsmøder, skal ske over budgettet for hvert særprogram under fuld overholdelse af dets budgetramme.
Refusionen af udgifterne til en anden person (ekspert/rådgiver) må ikke skabe præcedens for udvalg, der arbejder på
andre områder af Fællesskabets politik.
b) Kommissionen erklærer:
For at sikre effektivitet og gennemsigtighed i gennemførelsen vil Kommissionen systematisk give programudvalget
omfattende oplysninger, der dækker alle de forslag, der er modtaget om FTU-initiativer, samt dem, der finansieres
senere, uanset størrelse.
Kommissionen skal stille oplysningerne til rådighed i brugervenlig form, herunder om muligt i elektronisk form, i så god
tid, at udvalget kan tage behørigt hensyn til dem, dvs. mindst to uger i forvejen i sager, der kræver udvalgets udtalelse,
og en uge i sager, der er til orientering.
Foruden de oplysninger, der regelmæssigt offentliggøres dels via den årlige rapport i henhold til traktatens artikel 173,
dels via overvågningen og femårsevalueringsrapporterne, vil data for hver prioritet eller område blive gjort tilgængelige i
sidste kvartal hvert år, og disse vil i konsolideret form omfatte de oplysninger, der regelmæssigt gives til udvalgene for
programgennemførelsen og budgettets gennemførelse.
Oplysningerne skal dække alle trin: indkaldelse af forslag, evaluering af de foreslåede FTU-aktioner, udvælgelse heraf,
undertegnelse af kontrakterne og deres efterfølgende gennemførelse.
Oplysningerne skal navnlig omfatte en oversigt over alle indkaldelser af forslag, og for hvert forslag:
- et resumé af oplysningerne
- evalueringspanelets rangordning og rapportresumé
- Kommissionens intentioner med hensyn til forslag, der skal afvises eller antages til forhandling
- det samlede budget og nødvendigt bidrag fra Kommissionen.
Kommissionen fremlægger oplysninger regelmæssigt og mindst én gang om året om:
- undertegnede kontrakter (herunder partnere, områder, indhold, ressourcer og medlemsstaternes deltagelse) og om større
begivenheder sammen med
- oversigter over, hvilke fremskridt der er sket med programmerne, og hvilke resultater der er opnået med hensyn til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461285_0015.png
gennemførelsen, samt
- en liste over personer, der har foretaget evalueringen i den forudgående periode, når alle beslutninger er truffet
vedrørende den pågældende indkaldelse.
II. Særprogrammet "Integration og styrkelse af det europæiske forskningsrum"
1) Ad: artikel 3, anvendelse at etiske principper
Rådet og Kommissionen er enige om, at de detaljerede gennemførelsesbestemmelser for forskningsaktiviteter, der
indebærer anvendelse af menneskelige embryoner og stamceller fra menneskelige embryoner, som kan finansieres under
det sjette rammeprogram, skal fastlægges inden den 31. december 2003. Kommissionen erklærer, at den i denne periode,
og indtil der er fastlagt detaljerede gennemførelsesbestemmelser, ikke vil foreslå finansiering af sådan forskning, bortset
fra undersøgelser vedrørende hensatte eller isolerede stamceller fra menneskelige embryoner i kultur. Kommissionen vil
overvåge de videnskabelige fremskridt og behov samt udviklingen i den internationale og nationale lovgivning,
bestemmelser og etiske regler vedrørende dette spørgsmål, idet den tager hensyn til udtalelser fra Gruppen af Rådgivere
vedrørende Etik inden for Bioteknologi (1991-1997) og fra Den Europæiske Gruppe vedrørende Etik inden for
Naturvidenskab og Ny Teknologi (1998 og fremefter), og vil inden september 2003 aflægge rapport til Europa-
Parlamentet og Rådet.
Rådet erklærer, at det vil drøfte dette spørgsmål på en samling i september 2003. I forbindelse med gennemgangen af
eventuelle efterfølgende forslag, som Rådet har fået forelagt, når artikel 5 i afgørelse 1999/468/EF finder anvendelse,
minder Kommissionen om sin erklæring vedrørende artikel 5 i afgørelse 1999/468/EF, hvorefter Kommissionen i sit
forsøg på at finde en afbalanceret løsning sørger for at undgå at gå imod en eventuel fremherskende holdning i Rådet, der
sætter spørgsmålstegn ved det hensigtsmæssige i en gennemførelsesforanstaltning (jf. EFT C 203 af 17.7.1999, s. 1).
Rådet noterer sig, at Kommissionen i overensstemmelse med artikel 6, stk. 3, første led, agter at forelægge det
programudvalg, der nedsættes i henhold til særprogrammet "Integration og styrkelse af det europæiske forskningsrum",
nærmere detaljer om procedurer for forskning, der indebærer anvendelse af menneskelige embryoner og stamceller fra
menneskelige embryoner.
Rådet noterer sig endvidere, at Kommissionen i foråret 2003 agter at forelægge Rådet og Parlamentet en rapport om
forskning vedrørende stamceller fra menneskelige embryoner, der skal danne grundlag for drøftelser på et
interinstitutionelt seminar om bioetik.
Under hensyntagen til resultatet af dette seminar vil Kommissionen på grundlag af traktatens artikel 166, stk. 4,
fremsætte et forslag om fastlæggelse af yderligere retningslinjer vedrørende principperne for afgørelser om
fællesskabsfinansiering af forskningsprojekter, der indebærer anvendelse af menneskelige embryoner og stamceller fra
menneskelige embryoner.
Rådet og Kommissionen vil gøre deres yderste - og regner i den forbindelse med Europa-Parlamentets støtte - for at
færdiggøre lovgivningsproceduren så hurtigt som muligt og senest i december 2003.
Rådet og Kommissionen forventer, at ovennævnte seminar, som nævnt af Europa-Parlamentet, vil bidrage til en
velstruktureret diskussionsproces på europæisk plan vedrørende de etiske spørgsmål i forbindelse med moderne
bioteknologi, navnlig vedrørende stamceller fra menneskelige embryoner, med henblik på at øge offentlighedens
forståelse.
Rådet og Kommissionen bemærker, at medlemsstaternes forskellige holdninger til, hvilke forskningsområder der er etisk
acceptable, hænger sammen med deres forskellighed, og at dette spørgsmål er underlagt national lovgivning i
overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet. Endvidere bemærker Kommissionen, at forskning, der anvender
menneskelige embryoner og stamceller fra menneskelige embryoner, er tilladt i nogle medlemsstater, men ikke i andre.
2) Ad: Cost
Rådet og Kommissionen kan tilslutte sig tilgangen i den nylige rapport fra Cost's evalueringspanel, nemlig at Cost har
lang erfaring med grænseoverskridende samarbejde og samordning af nationalt finansierede FTU-aktiviteter, hvilket
udgør et træk, der er af direkte relevans for opbygningen af det europæiske forskningsrum, idet det også erkendes, at der
er mulighed for betydelige ændringer i den måde, hvorpå Cost er organiseret.
Rådet noterer sig også, at Kommissionen ikke vil stille det administrative og videnskabelige sekretariat til rådighed for
Cost-aktioner, der sættes i gang under det sjette rammeprogram.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461285_0016.png
Det noterer sig også, at Kommissionen erkender, at et nyt Cost-sekretariat måske ikke vil være fuldt operationelt ved
udgangen af 2002, men at den dog vil være villig til fortsat at stille sekretariat til rådighed for Cost-aktioner i en
overgangsperiode på nogle få måneder.
Rådet og Kommissionen noterer sig, at Cost er under reform, og erkender, at hvis resultatet bliver vellykket, og under
hensyn til den nylige udvidelse af Cost og stigningen i antallet af dets aktioner, vil en betydelig støtte fra sjette
rammeprogram kunne være berettiget.
Rådet udtrykker tilfredshed med, at Kommissionen har til hensigt at blive partner i Cost med henblik på yderligere at
udvikle synergi mellem rammeprogrammet og Cost. Rådet opfordrer Kommissionen til at tage passende skridt i denne
henseende.
III. Særprogrammet "Strukturering af det europæiske forskningsrum"
Ad.: Menneskelige ressourcer og mobilitet
Kommissionen erklærer, at der ved gennemførelsen af aktiviteter på området menneskelige ressourcer og mobilitet under
dette særprogram blandt andet vil blive taget hensyn til familiemæssige omstændigheder såsom barselsorlov, i henhold
til de nationale lovgivninger, således at potentielle tilskudsmodtagere ikke vil blive dårligere stillet på grund af
ovennævnte omstændigheder.
IV. Særprogrammet "Det Fælles Forskningscenters direkte aktioner" (EF)
Kommissionen finder, at FFC i overensstemmelse med sit formål og efter anmodning bør støtte Europa-Parlamentet i
processen med at udforme og gennemføre EU's politikker. Kommissionen glæder sig derfor over, at Europa-Parlamentet
agter at oprette et ad hoc-udvalg, der skal sikre en passende grænseflade med FFC.
Kommissionen vil gerne bekræfte, at FFC's flerårige arbejdsprogram vil kunne findes på FFC's websted:
http://www.jrc.org.
V. Særprogrammet "Kerneenergi" (Euratom)
Ad: Afstemningsregler i Det Rådgivende Udvalg
Rådet og Kommissionen anerkender den enstemmige henstilling fra Det Rådgivende Udvalg for Fusionsforskning
(CCE-FU) om følgende stemmevægte, der skal anvendes inden for det udvalg, der er nævnt i artikel 6, stk. 2, om
forhold, der vedrører fusion.
Kommissionen vil derfor tage de relevante skridt med henblik på at ændre Rådets afgørelse af 16. december 1980, senest
ændret ved Rådets afgørelse 95/1/EF,Euratom,EKSF af 1. januar 1995, om oprettelse af Det Rådgivende Udvalg for
Fusionsprogrammet.
Belgien 2
Danmark 2
Tyskland 5
Grækenland 2
Spanien 3
Frankrig 5
Irland 2
Italien 5
Luxembourg 1
Nederlandene 2
Østrig 2
Portugal 2
Finland 2
Sverige 2
Schweiz 2
Det Forenede Kongerige 5
I alt 44
For at vedtage en udtalelse kræves et flertal på 23 stemmer for, der er afgivet af mindst otte delegationer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461285_0017.png