Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 189
Offentligt
1461253_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 189)
udenrigsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
7. november 2002
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Udenrigsministeriets grundnotat om Europa-
Parlamentets forslag om ændring af artikel 3 i Ombudsmandens statut.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461253_0002.png
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
Girokonto 3 00 18 06
Nyt notat
• Baggrund
Den
europæiske
Ombudsmandsinstitution blev indført
ved Maastricht-traktaten og trådte formelt
i kraft i 1995 med udnævnelsen af Jacob
Söderman
(Finland),
som
blev
genudnævnt for en femårig periode i
1999.
Det er ombudsmandens rolle, at beskytte
borgerne bedre mod fejl og forsømmelser
i EU-institutionernes forvaltning, samt
gennem denne beskyttelse at styrke den
demokratiske
kontrol
med
EU’s
institutioner. I henhold til TEF artikel
195, stk. 4 fastsættes ombudsmandens
statut ved Parlamentets beslutning efter
høring af Kommissionen og godkendelse
af Rådet, der træffer afgørelse med
kvalificeret flertal. Parlamentet og Rådet
er ikke formelt b af Kommissionens
udtalelse. Såfremt der ikke opnås
kvalificeret
flertal
i
Rådet
for
Parlamentets forslag, kan ændringerne i
statutten ikke efterfølgende vedtages af
Parlamentet.
Ombudsmanden anmodede ved skrivelse
til Europa-Parlamentet af 13. december
1999 om ændringer i statutten fsva. angår
7. november 2002
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461253_0003.png
adgang
til
dokumenter
og
vidneforklaringer.
Ombudsmanden
foreslog tre ændringer af artikel 3, stk. 2:
9.
Muligheden for at modsætte sig at give
ombudsmanden adgang til en sag
"under
behørigt begrundet henvisning til deres
tavshedspligt"
skulle udgå.
Bestemmelsen om, at tjenestemænd ifm.
vidneforklaring overfor ombudsmanden
"udtaler
sig på vegne af og efter instrukser fra
deres administrationer og har fortsat
tavshedspligt",
skulle udgå.
9.
Europa-Parlamentets forslag om ændring af artikel 3 i
Ombudsmandens statut.
9.
Det skulle indsættes, at medlemmerne af
institutionerne og organerne skulle indgå i
den kategori af personer, der efter
anmodning fra ombudsmanden skal afgive vidneforklaring for denne. (Ombudsmanden har
efterfølgende den 14. maj 2001 meddelt den relevante ordfører i Parlamentets Forfatningsudvalg, Teresa
Almeida-Garett, at han ønskede at trække tredje forslag tilbage.)
Den 6. september 2001 tog Parlamentet stilling til ombudsmandens første og andet forslag. Parlamentet
foreslog at fjerne muligheden at nægte adgang til dokumenter med henvisning til tavshedspligt og ifm.
tjenestemænds vidneforklaring at fjerne de af ombudsmanden foreslåede ord i statutten (jf. punkt 2 ovenfor).
Fsva. adgangen til dokumenter fra medlemsstaterne gik Parlamentet længere end ombudsmandens oprindelige
forslag. EP foreslog således, at medlem sstaterne blot skal underrettes (og ikke som p.t. give samtykke), når der
gives adgang til klassificerede dokumenter.
I henhold til proceduren for ændring af ombudsmandens statut blev Parlamentets beslutning herefter sendt i
høring hos Kommissionen, som fremkom med en udtalelse den 6. marts d.å. (KOM(2002)133) om
Parlamentets beslutning. Kommissionen påpegede primært, at ombudsmandens statut specifikt burde
indeholde krav om, at ombudsmanden ikke må videregive indholdet af klassificerede dokumenter samt at
princippet om forudgående samtykke bør fastholdes ift. udlevering af medlemsstaternes dokumenter.
2. Indhold
Parlamentets beslutning af 6. september 2001 foreslår ændring af artikel 3 i ombudsmandens statut fsva.
adgang til dokumenter og afgivelse af vidneforklaringer.
Adgang til dokumenter:
Ombudsmandens gældende statut fastslår, at EU-institutionerne kun kan modsætte sig udlevering af
dokumenter til ombudsmanden under henvisning til deres tavshedspligt. Ligeledes kan der kun gives adgang til
dokumenter klassificeret som hemmelige i medfør af en lov eller en administrativ bestemmelse, når den
pågældende medlemsstat forinden har givet samtykke hertil. Andre dokumenter (som ikke er klassificerede
som hemmelige) fra en medlemss tat kan udleveres til ombudsmanden, når den berørte medlemsstat er
underrettet.
Parlamentet foreslår, at fællesskabets institutioner skal give ombudsmanden adgang til alle de oplysninger han
anmoder om, og give ham aktindsigt i og adgang til at tage kopier af ethvert dokument. Det understreges, at
"dokument" i denne sammenhæng skal forstås som ethvert indhold uanset medium (papir eller elektronisk,
lyd- eller billedoptagelser eller audiovisuelle optagelser). Fsva. adgang til klassificerede dokumenter fra
medlemsstater, foreslår Parlamentet, at institutionerne skal give ombudsmanden adgang til disse efter at have
underrettet den pågældende medlemsstat herom. Såfremt dokumenter klassificeret som hemmelige eller
fortrolige overdrages til ombudsmanden foreslår Parlamentet, at statutten specifikt understreger, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461253_0004.png
ombudsmanden eller hans personale ikke må videregive disse dokumenter. Dette gør sig allerede gældende ift.
artikel 4 i ombudsmandens nuværende statut. Fsva. adgangen til ikke-klassificerede d okumenter, mener
Parlamentet ikke, at medlemsstaterne skal underrettes om, hvis disse oversendes til ombudsmanden.
Ændringer i ombudsmandens statut fsva. adgangen til dokumenter indgik ikke i ombudsmandens oprindelige
ændringsforslag til statutten.
Vidneforklaringer:
Ombudsmandens nuværende statut fastslår, at fællesskabets tjenestemænd og øvrige ansatte efter anmodning
fra ombudsmanden skal aflægge vidneforklaring, og at de i den forbindelse udtaler sig på vegne af og efter
instrukser fra deres administrationer, hvorunder deres tavshedspligt fortsat er gældende.
Parlamentet foreslår ifm. tjenestemænds afgivelse af vidneerklæringer, at henvisningen til, at de udtaler sig på
vegne af og efter instrukser fra deres administrationer samt er underlagt deres normale tavshedspligt,
bortfalder. Derimod foreslår Parlamentet, at det indskrives, at tjenestemændene ifm. afgivelse af
vidneforklaringer er forpligtet til at afgive sande og fuldstændige oplysninger.
3. Kommissionens holdning
I henhold til TEF artikel 195, stk. 4 fremkom Kommissionen den 6. marts d.å. med en udtalelse (KOM(2002)
133) om Parlamentets beslutning. Heri erklærede Kommissionen sig overordnet set enig i de principper, som
Europa-Parlamentet vedtog i sin beslutning af 6. september 2001 om ændring af artikel 3 i ombudsmandens
statut. Kommissionen fremkom dog med en række bemærkninger om, at ombudsmandens statut specifikt
burde indeholde krav om, at ombudsmanden ikke må videregive indholdet af klassificerede dokumenter samt
at princippet om forudgående samtykke bør fastholdes ift. udlevering af medlemsstaternes dokumenter. Ifm.
ombudsmandsinstitutionens interne håndtering af udleverede klassificerede dokumenter henviser
Kommissionen til de gældende regler for håndtering af klassificerede dokumenter internt i Rådet og
Kommissionen, og opfordrer til at tilsvarende regler gøres gældende for ombudsmandens personal e. Fsva.
dokumenter fra medlemsstater opfordrer Kommissionen til, at der sikres overensstemmelse med principperne
i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1049/2001 om aktindsigt i Europa-Parlamentets, Rådets
og Kommissionens dokumenter; rammeaftalen mellem Kommissionen og Parlamentet samt erklæring nr. 35 til
Amsterdam-traktaten, som indeholder tilsvarende bestemmelser.
Fsva. afgivelse af vidneforklaringer accepterer Kommissionen, at kravet om disse afgives efter instrukser udgår,
såfremt princippet om, at tjenestemænd ikke udtaler sig som privatpersoner, men i deres egenskab af
tjenestemænd, og således fremlægger elementer og forklaringer om en sag, som de har ansvaret for at forvalte
bibeholdes. Herved ønsker Kommissionen at fastholde, at tjenestemændene er bundet af forpligtelserne i
medfør a f vedtægten for tjenestemænd i De Europæiske Fællesskaber samt af TEF artikel 287.
4. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Forslaget forventes ikke at få betydning for nærheds- og proportionalitetsprincippet.
5. Gældende dansk ret
Der er ingen dansk lovgivning på området, da forslaget udelukkende vedrører fællesskabsniveauet.
6. Høring
Europa-Parlamentets forslag til ændring af artikel 3 i ombudsmandens statut er sendt i høring den 12.
september 2002 til medlemmerne af specialudvalget vedrørende institutionelle spørgsmål samt alle øvrige
ministerier, Miljøstyrelsen og Folketingets Ombudsmand. Der har ikke været bemærkninger.
7. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461253_0005.png
Parlamentets forslag vurderes ikke at have nogen umiddelbare lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
1. Tidligere forelæggelse for Europaudvalget
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Europaudvalget.
EU-sekretariatet