Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 191
Offentligt
1461251_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 191)
arbejds- og socialministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
8. november 2002
Under henvisning til Europaudvalgets skrivelse af 7. oktober 2002 (Alm. del – bilag 32) vedlægges Beskæftigelsesministeriets besvarelse af
spørgsmål nr. 4 og 5.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461251_0002.png
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1402 København K
Vedr. Europaudvalget, Alm. del - bilag 32, Arbejds- og Socialministerråd, Løbenr. 559.
I forlængelse af møde i Folketingets Europaudvalg den 4 oktober 2002 og efterfølgende fremsendelse af spørgsmål i skrivelse af 7. oktober 2002 sendes
vedlagt i 4 eksemplarer bidrag til besvarelse af følgende to spørgsmål:
"Beskæftigelsesministeren bedes - som lovet på Europaudvalgsmødet den 4. oktober 2002 - sende et notat indeholdende en redegørelse for mobiliteten af
lønmodtagere i EU-landene hidtil og i et udvidet EU."
"Beskæftigelsesministeren bedes - som lovet på Europaudvalgsmødet den 4. oktober 2002 - sende et notat indeholdende en redegørelse om anvendelse af
Green Card."
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Beskæftigelsesminister
Besvarelse til Europaudvalget
Alm. del - bilag 32
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461251_0003.png
Arbejds- og Socialministerråd
Løbenr. 559
"Beskæftigelsesministeren bedes - som lovet på Europaudvalgsmødet den 4. oktober 2002 - sende et notat indeholdende en redegørelse om anvendelse
af Green Card."
Indledning
I løbet af 1990'erne har flere EU og EØS-lande indført særlige ordninger med henblik på rekruttering af bestemte typer af arbejdskraft. Antallet af
sådanne særlige ordninger er steget støt i takt med, at mangelen på især højt kvalificeret arbejdskraft er blevet mere udtalt. Neden for præsenteres kort
nogle af disse ordninger.
Norge
Norge har i en årrække haft mangel på arbejdskraft inden for sundhedssektoren. Der har været en udpræget mangel på læger og sygeplejersker, specielt i de
mere tyndt-befolkede områder. Problemet er søgt løst ved at indgå bilaterale aftaler med nogle få udvalgte lande. Norge giver almindelige opholds- og
arbejdstilladelser til ansøgere fra disse udvalgte lande. Ansøgere kommer på et intensivt norsk sprogkursus, hvor de samtidig bliver orienteret om det norske
sundhedsvæsen og norsk kultur. Norge har i en årrække gjort brug af læger og sygeplejersker fra de øvrige nordiske lande, men den øgede konkurrence om
arbejdskraft inden for sundhedssektoren i de nordiske lande har tvunget Norge til også at søge efter kvalificeret arbejdskraft uden for denne kreds af lande.
Det norske Arbeitsdirektorat indgik i juni 2001 en sådan bilateral aftale med Filip pinerne, og tidligere på året lavede man en lignende aftale med Polen.
Gennem disse bilaterale aftaler er der blevet rekrutteret 1.100 sygeplejersker, læger og tandlæger fra udlandet.
Sverige
Sverige har indgået aftaler med de baltiske lande, som gør det muligt at deltage i arbejdspraktik i Sverige. Ifølge aftalen skal praktikanten være mellem 18 og
30 år.Det tilbudte arbejde skal være i overensstemmelse med personens uddannelse og erfaring.
Tyskland
Tyskland har i løbet af 1990erne i lighed med andre EU-lande indgået en lang række bilaterale aftaler med flere af kandidatlandene, der omhandler
indvandringen af gæstearbejdere, sæsonarbejdere, kontraktarbejdere, grænsependlere, erhvervs-praktikanter og au pair-personer.
Green Card
Endvidere har Tyskland - på grund af mangelen på højt kvalificeret arbejdskraft inden for informationsteknologi - indført et særligt visum til
arbejdskraft med IT-kompetencer. Her er tale om en Green Card-ordning, der indfører særlige regler for tildeling af opholds- og arbejdstilladelse for
udlændinge med helt bestemte kvalifikationer (eller kompetencer) og tillige opererer med specielle opholds- og arbejdstilladelser, der afviger fr a de
almindelige. Med denne ordning, der blev indført 1. august 2000, vil den tyske regering give specielle opholds- og arbejdstilladelser til maksimalt
20.000 personer i op til fem år under forudsætning af, at de imødekommer de opstillede kriterier for tildeling af opholds- og arbejdstilladelse.
Ordningen opererer med, at man skal opfylde ét af følgende to kriterier: 1) kvalifikationskriteriet (relevant kandidateksamen fra universitet eller anden
højere l&aeli g;reanstalt) eller 2) indtjeningskriteriet (dokumenterede IT-kompetencer og en årsindtægt på mindst 51.000 euro).
Opgørelser fra Bundesanstalt für Arbeit pr. 30. september 2002 viser, at der fra juli 2000 til ultimo september 2002 er udstedt 12.907 Green Cards i Tyskland
til IT-eksperter fra udlandet, hvilket svarer til 64,5 % af de 20.000 udbudte Green Cards.
Af modtagerne af Green Cards er 87,6 % mænd og 12,4 % kvinder.
Fordelt på grupper af lande er
Indien
tildelt flest Green Cards med 2.978. Herefter følger gruppen bestående af
Rusland, Ukraine, Hviderusland og de Baltiske lande
med 1.766 og
Rumænien
med 956. En fordeling af Green Cards på hovedgrupper af lande og køn fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Tildelte Green Cards fordelt på grupper af lande og køn.
Nationalitet
Bulgarien
Jugoslavien, Kroatien,
Bosnien, Slovenien m.fl.
Rumænien
Ungarn
Tjekkiet, Slovakiet
Rusland,
Hviderusland
Baltiske lande
Indien
Pakistan
Nordafrika
Sydamerika
Øvrige
Ukraine,
og
Mænd
319
569
810
434
852
1.552
Kvinder
75
122
146
42
47
214
394
691 Ultimo juni 2002 var 84,9% eller 10.952 af tilladelserne
givet til udlændinge, der kommer fra lande uden for EU,
956 mens 15,1% eller 1.955 var udstedt til udenlandske
kandidater fra tyske højere læreanstalter.
476
Ultimo juni 2002 var 10.984 Green Cards eller 85,1%
899 blevet tildelt på baggrund af kvalifikationskriteriet
1.766 (kandidat fra højere læreranstalt), mens 1.922 eller 14,9%
var blevet tildelt efter indtjeningskriteriet (indtjening over
51.000 euro om året).
2.978 Tallene for størrelsen af virksomheder, der ansætter
187 udlændinge på Green Card viser, at det fortsat primært er
de mindre virksomheder med under 100 ansatte, der
393 anvender ordningen. Af tilladelserne er ca. 2/3-dele givet
til denne gruppe af virksomheder.
344
3.823
Kilde: Bundesanstalt für Arbeit 30. september, 2002
2.744
184
363
267
3.215
234
3
30
77
608
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461251_0004.png
I alt
ordningen.
11.309
1.598 12.907
Blandt de større virksomheder med over 500 ansatte
har der dog vist sig en øget lyst til benytte Green Card
Særlige ordninger for tildeling af arbejdstilladelse til borgere uden for EU
I vedlagte oversigt er i stikordsform en samlet oversigt over de ordninger, der gælder i de enkelte EU-lande for anvendelse af arbejdskraft fra
lande uden for EU. Det bemærkes, at oversigten blev udarbejdet af EU-Kommissionen i marts 2001, og at ændringer derfor kan være kommet
til siden.
Tredjelandsstatsborgeres
arbejdsmarkeder
adgang
til
Særlig ordning for
ansøgerlande
Selvstændiges adgang
Bliver
der
udstedt
langsigtede
opholdstilladelser ?
Østrig
Der findes en samlet kvote for alle opdelt på lande. Der kan Bilateral aftale med Ungarn om Intet krav om arbejdstilladelse,
udstedes ekstra kvoter for sæsonarbejdere. Arbejdsgiveren skal grænsearbejdere og praktikanter kun opholdstilladelse.
anmode om arbejdstilladelse. Der skal være et behov for (1.200 og 600 i 2001); lignende
arbejdskraft.
aftale med Tjekkiet er under
forberedelse.
Antal tilladelser i alt: 126,889 (1999)
Ja, for et år til at begynde med,
siden er udvidelse til to år muligt.
Derefter
kan
ubegrænset
opholdstilladelse udstedes.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461251_0005.png
Belgien
Arbejdsgiveren skal anmode om arbejdstilladelse før en
udlænding kommer til landet. Der skal være et behov for
arbejdskraft. Gælder kun for statsborgere i lande hvor der findes
bilaterale aftaler.
Antal tilladelser i alt: 83,500 (1997).
Ja, i særlige tilfælde
forudgående
aftale
Ministeriet.
med Ja, efter 5 års lovlig og uafbrudt
med ophold i Belgien.
Danmark
Meget begrænset adgang. Arbejdstilladelse kan fås inden indrejse i Begrænsede
landet. Der skal være et behov for arbejdskraft (dvs. at der ikke er findes
ledige danske eller EU borgere). Tredjelandsstatsborgere med en
gyldig arbejdstilladelse fra et EU land behøver ingen dansk
arbejdstilladelse.
praktikordninger Udstedes meget sjældent, kun Opholdstilladelse
udstedes
når arbejdet har en vigtig dansk normalt sammen med en
synsvinkel.
arbejdstilladelse
(opholdstilladelsen kan også
udstedes inden indrejse i
Danmark).
Antal tilladelser i alt: 73,092 (1999).
Finland
Arbejdstilladelse skal fremskaffes før indrejse i Finland. Der skal
være et behov for arbejdskraft. Fordelagtige ordninger for
kvalificeret arbejdskraft.
Opholdstilladelse men ingen Ja, normalt for et år, efter 2 år
krav
om
arbejdstilladelse, kan
en
permanent
ansøgeren skal kunne påvise opholdstilladelse udstedes.
tilstrækkelige
økonomiske
midler og en forretningsplan.
I princippet muligt men mange 1-10 års opholdstilladelse.
erhverv er i praksis ikke mulige
at opnå for udlændinge.
Frankrig
Krav om visum, arbejdskontrakt og arbejdstilladelse.
Tyskland
Opholdstilladelse (udstedes i højst 5 år) og arbejdstilladelse
kræves. Arbejdstilladelse kræver normalt at der er et behov for
arbejdskraft. Borgere der normalt bor udenfor Tyskland kan i
princippet ikke få arbejdstilladelse. Der er kun meget få
undtagelser til denne regel; kortvarige grænsebeskæftigelse for
arbejdstagere ved udenlandske virksomheder, beskæftigelse hvor
en international udveksling er norma l; faglig uddannelse;
højtstående arbejdstagere og specielt kvalificerede specialister og
sæsonbeskæftigede.
En særlig ordning gælder for grænseregioner (en zone på ca.
50km) som giver de lokale myndigheder ret til at udstede
arbejdstilladelser til grænsearbejdere uden for de nationale
restriktioner på basis af et lokalt behov for arbejdskraft (gælder
ligeledes for Polen og Tjekkiet).
I 2000 etableret en Green Card ordning på IT området (med loft
på 20.000 tilladelser)
Kvotebaserede
aftaler
med Intet behov for arbejdstilladelse
Bulgarien, Tjekkiet, Estland, men langvarige procedurer.
Ungarn, Letland, Litauen, Polen,
Rumænien, Slovakiet, Slovenien.
om praktikanter.
Aftaler med Bulgarien, Tjekkiet,
Ungarn,
Letland,
Polen,
Rumænien, Slovakiet, Slovenien
om
"opslåede
arbejdere" (hovedsageligt ansat i
byggeindustrien for f.eks. 2 år på
et specifikt projekt) På betingelse
af at lønningerne er i
overensstemmelse med tyske
overenskomstaftaler.
Antal tilladelser i alt: 1.083.268 (2000)
Grækenland
Krav om arbejds- og opholdstilladelse (1 år). Antallet af
arbejdstilladelser bestemmes hvert år (fordelt på lande, erhverv
og region). Arbejdsgiver skal anmode om arbejdstilladelse.
Andelen af tredjelandsstatsborgere i Grækenland må ikke
overstige 10% i virksomheder med mere end 5 ansatte.
Antal tilladelser i alt: 69.600 (Tal fra 1997 inklusive EU borgere)
Aftaler med ansøgerlande: der
gælder særlige bestemmelser for
nøglepersonale
og
dennes
familiemedlemmer.
Bilateral aftale med Bulgarien om
sæsonarbejde af maksimum 6
måneders/års
arbejde
(hovedsageligt
inden
for
landbrug).
Ja, ansøgeren skal påvise Et års opholdstilladelse kan
tilstrækkelige
økonomiske fornyes årligt i en 5 års periode.
midler og at arbejdet vil give
særlige fordele for den græske
økonomi, osv.
Irland
Krav om arbejdstilladelse. Arbejdstager skal indgive anmodning.
Arbejdstilladelse kræver at der er behov for arbejdskraft (dvs. at
der ikke er ledige irske eller EU statsborgere). Arbejdstilladelse
udstedt til treide landestatsborgere i 1997: 2.600 (eksklusiv
Indien, Pakistan, amerikanske og canadiske statsborgere).
Ja,
men
krav
om
forretningstilladelse (ansøgere
skal bevise at der er særlige
fordele for den irske økonomi,
at de kan skabe beskæftigelse,
osv. – men der er mange
undtagelser).
Der gives normalt kun tilladelse
så længe arbejdet varer - højst 12
måneder.
Tredjelandestatsborgere
som
ønsker at blive i Irland skal have
tilladelse.
Italien
Hvert år defineres det maksimale antal tredjelandestatsborgere
med adgang til Italien. (1999: 28,000 funktionærer, 2,000
selvstændige). Specielle kvoter reserves til arbejdere fra lande som
har underskrevet bilateral aftale med Italien. Arbejdstageren skal
spørge efter arbejdstilladelse. Adskillige undtagelser forefindes.
Krav
om
tilladelse
for Kan opnås efter 5 år.
selvstændige begrundet i et Udlændinge skal bevise at de har
konkret arbejde Der skal en tilstrækkelig indkomst, osv.
udvises tilstrækkelige likvide
midler af ansøgeren.
Luxemburg
Arbejdstilladelse skal ansøges af arbejdsgiveren. Der skal betales
bankgaranti. Forskellige ordninger om arbejdstilladelse gives
afhængig af fødested, ophold i Luxembourg og arbejdssted.
Antal tilladelser i alt til tredjelandestatsborgere: 6.800 (1997)
Bankgaranti
skal
stilles, Tredjelandsstatsborgere
med
tilstrækkelige midler, etc. skal ønske om at blive længere end tre
bevises. Ren straffeattest.
måneder skal anmode om et
identitetskort for udlændinge.
Arbejdstilladelser er en betingelse
for
opholdstilladelse
(12
måneder).
Arbejdstilladelse
udstede for en varighed af hhv 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461251_0006.png
år, 4 år og en ubegrænset
periode.
Holland
Arbejds- og opholdstilladelse skal ansøges samtidigt.
Arbejdstilladelse kræver et behov for arbejdskraft (ingen ledige
hollandske eller EU borgere). Varighed af arbejdstilladelser:
maksimum 3 år.
Antal i alt: 20.816 (1999)
Krav om opholdstilladelse.
Hollands væsentligste interesser
skal matche. Særlige ordninger
for restauranter, barer, osv.
Opholdstilladelse for lønnet
eller selvstændigt arbejde
bevilges kun hvor der er en
særlig
national
interesse.
Varighed:
et
år
(kan
forlænges). Efter 3 år kan der
søges om "ret til fri
bevægelighed"
hvorefter
arbejdstilladelse ikke længere
behøves.
Efter 5 års permanent
ophold udstedes på særlige
betingelser en tilladelse.
Portugal
Arbejdstilladelse (1-2 års) kræves; særlig ordning for
sæsonarbejdere. Opholdstilladelse giver adgang til arbejde uden
behov for arbejdstilladelse (samme rettigheder som for
portugisiske arbejdere).
Ja, samme betingelser som for Ja, hvis tredjelandsstatsborgere
funktionærer. Varighed: 2 år har opholdt sig legalt i Portugal i
med mulighed for forlængelse. mindst 10 år, osv.
Spanien
Arbejdstilladelse skal ansøges af arbejdsgiveren. Et kvotesystem
anvendes (fastsættes årligt). Arbejdstilladelse udstedes kun til
sektorer hvor der er mangel på arbejdskraft. Kvoten blev forøget
fra 20,000 til 30,000 i 1999. Der foreligger aftale med Marokko
for sæsonarbejdere.
Antal udenlandske arbejdere i alt: 85.526 (1998).
Arbejdstilladelse
kræves, Opholdstilladelser kan fornyes og
"fordele for den spanske efter 6 års permanent ophold i
økonomi" skal analyseres.
Spanien kan der søges om
permanent ophold.
Sverige
Amterne bestemmer sammen med de nationale myndigheder om Bilaterale aftaler om praktikanter
der skal udstedes midlertidige arbejdstilladelser (midlertidige med de baltiske lande.
opholdstilladelser udstedes i overensstemmelse hermed).
Arbejdstilladelser udstedes kun i tilfælde af mangel på
arbejdskraft.
Antal tilladelser udstedt i 1997: 4.000. Antal udenlandske
arbejdere i alt: 220.000 (herunder EU borgere).
Intet krav om arbejdstilladelse. Efter 2 års ophold i Sverige kan
Opholdstilladelse (i første der ansøges om permanent
omgang for 1 år) kræves før opholdstilladelse.
indrejse i Sverige. Der skal
foreligge
beviser
for
tilstrækkelige
økonomiske
midler.
Forretningsfolk skal investere Efter 4 års arbejdere kan
mindst £200.000 i deres indehavere af tilladelse søge om
forretning og skabe jobs; permanent ophold.
forretningsplan skal indbringes.
England
Arbejdstilladelser (normalt for 3 eller 4 år) skal anmodes om af
arbejdsgiveren
før
arbejderen
indrejser
i
England.
Opholdstilladelser udstedes i overensstemmelse hermed. Normalt
udstedes kun arbejdstilladelser for højtkvalificeret arbejde. Andre
tilladelser kræver et behov for arbejdskraft.
Antal tilladelser udstedt: 72.599 (1999)
Au-pairs mellem 19 og 27 fra
Malta,
Cypern,
Tjekkiet,
Slovakiet, Slovenien og Ungarn
har adgang uden arbejdstilladelse.
Kilde: European Commission Information Note: The Free Movement of workers in the context of enlargement - Marts 2001
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461251_0007.png
Besvarelse til Europaudvalget
Alm. del - bilag 32
Arbejds- og Socialministerråd
Løbenr. 559
"Beskæftigelsesministeren bedes - som lovet på Europaudvalgsmødet den 4. oktober 2002 - sende et notat indeholdende en redegørelse for mobiliteten
af lønmodtagere i EU-landene hidtil og i et udvidet EU"
Indledning
Dette notat beskriver indledningsvist den nuværende interne mobilitet mellem de enkelte EU-lande. Efterfølgende beskrives den nuværende
indvandring fra de ti Central- og Østeuropæiske ansøgerlande til EU og Danmark. Afslutningsvis anføres de mulige følger af EU-udvidelen for
migrationen fra Central- og Østeuropa til de nuværende EU-lande.
Følgende central- og østeuropæiske lande forventes - sammen med Malta og Cypern - at blive medlemmer af EU i 2004: Estland, Letland, Litauen,
Ungarn, Tjekkiet, Slovakiet, Polen og Slovenien. Yderligere to central- og østeuropæiske lande (Bulgarien og Rumænien) forventes at blive
medlemmer af EU i 2007.
Emnet for dette notat er migrationen fra ovennævnte ti central- og østeuropæiske EU-ansøgerlande. Den mulige migration fra Malta og Cypern skønnes
at være af så begrænset omfang, at den ikke er medtaget i notatet.
Fri bevægelighed i EU
I medfør af Traktaten om de Europæiske Fællesskaber skal enhver i nationaliteten begrundet forskelsbehandling af medlemslandenes arbejdstagere, for
så vidt angår beskæftigelse, aflønning og øvrige arbejdsvilkår, afskaffes. Det er således et vigtigt mål at fjerne hindringer for den frie bevægelighed
mellem medlemslandene, bl.a. ved at sikre, at personer, der arbejder og opholder sig i et andet medlemsland end hj emlandet, ikke mister deres sociale
rettigheder, når de udnytter deres ret til fri bevægelighed.
Bestræbelser på at sikre den frie bevægelighed internt i EU er begrundet i ønsket om at realisere potentialerne i det indre marked for derigennem at
modvirke kvalifikationsflaskehalse og ubalancer med arbejdsløshed i visse lande og mangel på arbejdskraft i andre lande. En række initiativer er taget
for at fremme mobiliteten intern i EU. Senest har Kommissionen i februar 2002 udarbejdet en handlingsplan vedrørende kvalifikationer og mobili tet.
Omfanget af mobilitet internt i EU
Ikke desto mindre er den geografiske mobilitet internt i EU stadig relativt begrænset. Således skiftede kun 225.000 personer - eller 0,1 % af den
samlede befolkning i EU - officiel adresse mellem to EU-lande i 2000. Til sammenligning flyttede 5,9 % af den samlede befolkning i USA fra én
delstat til en anden i 1999.
I nedenstående
tabel 1
er den interne mobilitet mellem de enkelte EU-lande opgjort, for så vidt angår 1998/1999.
Tabel 1: EU-borgeres mobilitet internt i EU
Luxembourg Portugal Belgien Storbritanien Spanien Danmark Holland Sverige Grækenland Østrig Tyskland Finland Frankrig Italien Total
1999
Danmark
2.0
1998
0.9
1999
1.4
1998
3.8
1998
1.4
1998
1998
2.0
1998
13.4
1998
3.6
1998
1.7
1999
1.8
1999
4.5
1998
1.4
1999
2.1
2.4
Belgien
Finland
Frankrig
Grækenland
Holland
16.4
1.0
26.6
1.0
2.7
3.7
1.0
15.7
0.4
6.9
1.5
28.3
2.2
22.1
1.2
2.4
22.0
18.3
4.2
5.8
3.3
12.1
0.2
4.9
1.9
5.0
9.6
1.5
7.6
9.7
2.5
10.3
3.4
1.1
35.9
7.2
2.4
4.2
3.2
4.1
14.7
6.6
1.4
2.6
5.1
4.0
4.2
1.5
2.1
11.3
13.0
4.8
1.1
7.0
2.0
3.8
6.7
1.1
1.4
3.1
3.5
2.0
7.3
4.5
2.6
3.1
9.9
5.8
19.6 15.0
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461251_0008.png
Irland
Italien
Luxembourg
Portugal
Spanien
Storbritanien
Sverige
Tyskland
Østrig
Total EU borgere
1.3
6.7
25.1
1.3
5.2
1.7
8.5
0.5
100.0
0.7
7.6
0.3
18.7
18.7
2.3
22.0
1.2
100.0
1.2
9.3
0.7
4.7
4.2
10.8
2.0
11.0
0.9
100.0
2.8
14.2
0.0
3.6
9.8
4.4
13.3
0.1
100.0
0.9
8.9
0.1
6.4
20.4
2.4
31.9
1.5
100.0
1.7
6.8
0.0
1.2
6.4
16.8
18.4
20.9
2.1
100.0
2.7
6.9
0.1
3.7
5.8
23.8
3.3
23.8
1.8
100.0
1.6
3.5
0.0
0.8
3.4
11.8
13.7
1.1
100.0
1.0
9.1
0.1
0.3
0.9
19.5
7.1
26.2
3.6
0.9
10.4
0.3
3.2
2.4
7.6
3.4
52.7
2.0
25.8
0.5
10.9
6.1
8.9
2.5
8.8
100.0
1.7
4.9
0.0
0.3
3.1
12.9
44.6
12.4
1.8
100.0
2.0
13.8
0.3
31.9
9.2
15.1
2.5
10.7
1.0
1.6
0.1
3.6
10.6
13.3
3.0
4.6
2.0
0.3
7.7
6.2
9.5
3.5
4.2
– 16.4
24.2 11.5
100.0 100.0
100.0 100.0 100.0
% in row
2.5
0.9
8.4
20.5
6.7
2.4
6.0
2.5
0.9
3.6
40.6
0.5
1.8
2.8 100.0
EU-borgere i procent af den
Samlede immigration i landet
Samlet befolkning (1998):
Borgere fra andre EU lande
(i % af
udlændinge)
samlet
antal
89.0
26.3
62.2
18.5
42.7
20.5
28.0
33.9
..
13.0
25.1
18.7
36.6
13.7
..
69.7
50.9
48.5
47.5
38.8
27.7
24.4
23.4
22.9
20.2
20.1
19.2
6.1
. . 26.2
Borgere fra andre EU lande
(i % af samlet befolkning)
31.0
0.5
5.5
0.7
0.7
1.0
1.2
2.0
..
1.2
2.3
0.3
2.0
0.3
..
Kilde: OECD: Trends in international Migration, SOPEMI 2001
Det fremgår af tabel 1, at knapt 28 % af alle borgere, der immigrerede til Danmark i 1998, var EU-statsborgere. Omkring 1/5 af alle
udenlandske borgere, der bor i Danmark, kommer fra et EU-land. Borgere fra Tyskland udgør med 20,9 % den største gruppe af EU-borgere,
der flytter til Danmark. Herefter kommer borgere fra Sverige og England med hhv. 18,4 % og 16, 8 %.
2,4 % af de EU-borgere, der vælger at flytte til et andet EU-land, flytter til Danmark. Det skal i den sammenhæng erindres, at den danske
befolkning udgør 1�½ pct. af EU's samlede befolkning.
Indvandring til EU fra de central- og østeuropæiske lande
I 1999 var der beskæftiget næsten 5,3 mio. ikke-EU-statsborgere i EU, svarende til lidt under 4% af arbejdsstyrken. Godt og vel halvdelen af disse var
beskæftiget i Tyskland. Resten var for langt størstedelens vedkommende beskæftiget i Frankrig, Storbritannien og Østrig (i nævnte rækkefølge).
Antallet af statsborgere fra de central- og østeuropæiske kandidatlande, der var beskæftiget i nuværende EU-medlemslande, androg i 1999 kun 290.000 ud af
de ovenfor nævnte 5,3 mio., svarende til 0,2% af arbejdsstyrken i EU. I Østrig, som har relativt flest beskæftigede fra kandidatlandene, tegnede statsborgere
fra kandidatlandene sig for 1,2% af arbejdsstyrken. I Tyskland er det tilsvarende tal 0,4 %. De to lande tegnede s ig for tilsammen 70% af den i EU
beskæftigede arbejdskraft fra kandidatlandene. Ikke desto mindre udgjorde statsborgere fra kandidatlandene kun ca. 10% af den udenlandske arbejdskraft i de
to lande.
Antallet af indvandrere fra kandidatlandene, heriblandt også familiemedlemmer og studerende, androg i 1999 ca. 830.000, svarende til 0,2% af EU’s
samlede befolkning. 65% af disse opholder sig i Tyskland og næsten 15% i Østrig. Indvandrere i EU fra de enkelte kandidatlande fremgår af figur 1
nedenfor.
Figur 1 Statsborgere fra de central- og østeuropæiske kandidatlande til EU - fordelt på kandidatlande, 1999 (1.000
personer).
Kilde EU-kommissionen: The Free Movement of Workers in the context of enlargement, 2001, s. 30
Antallet af statsborgere fra de central- og østeuropæiske kandidatlande i Danmark samt indbyggere, der stammer fra disse lande, fremgår af
nedenstående tabel 2. Det bemærkes, at kun mellem 1% og 2% af de indvandrede statsborgere fra kandidatlandene til EU opholder sig i
Danmark - hvoraf en stor del stammer fra de historisk betingede flygningsstømme fra Ungarn og Polen.
Tabel 2: Udenlandske statsborgere og indbyggere af udenlandsk oprindelse.
Primo
2002
Udenlandske
statsborgere
Danske
statsborgere
med
Indbyggere af
udenlandsk
oprindelse i alt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461251_0009.png
Estland
Letland
Litauen
Polen
Slovakiet
Slovenien
Tjekkiet
Ungarn
Bulgarien
Rumænien
I alt
Kilde: Danmarks statisk
503
860
1496
5735
127
50
254
445
426
1176
udenlandsk
oprindelse
30
73
58
6889
14
30
20
1208
257
1047
533
933
1554
12624
141
80
274
1653
683
2223
Forventningerne til mobilitet i Europa efter EU-udvidelsen
Den kommende udvidelse af EU i 2004 med ti nye medlemslande med en samlet befolkning på 75 mio. mennesker (sammenlignet med
EU-15’s befolkning på 377 mio. mennesker) aktualiserer debatten om befolkningsvandringer i EU.
En række forskellige undersøgelser har forsøgt at forudsige den fremtidige vandring af arbejdskraft fra kandidatlandene til EU. Et
gennemgående træk ved de foreliggende analyser er, at forfatterne ikke forventer dramatiske stigninger i arbejdskraftvandringerne fra Øst-
til Vestereuropa som følge af EU’s udvidelse.
Der er derfor heller ikke forventninger om voldsomme påvirkninger af arbejdsløshed eller lønniveau i de nuværende EU-lande. Det
forventes dog, at især grænseregionerne i Tyskland, Østrig og Italien vil opleve en markant og mærkbar indvandring fra de nye EU-
medlemmer, når arbejdskraften får lov til at bevæge sig frit.
Tabel 3: Forskellige prognoser for den forventede indvandring af statsborgere fra de central- og østeuropæiske kandidatlande
til det nuværende EU ved fri bevægelighed for arbejdskraften.
Forfatter (år for undersøgelse)
Brücker og Boeri (2000)
Sinn et al. (2001)
Walterskirchen og Dietz (1998)*
Bauer og Zimmermann (1999)*
Fassmann og Hintermann (1997)*
Hille og Straubhaar (2000)*
Salt et al. (1999)
* Bulgarien og Rumænien undtaget.
Kilde: EU Kommissionen, 2000.
Samlet antal
2,9 mio. (efter 10 år)
4,2 mio. (efter 15 år)
Ikke oplyst
2,5 mio. (efter 15 år)
0,7 mio. (på langt
sigt)
2
Ikke oplyst
2,3 mio. (efter 15 år)
Årlig indvandring i løbet af de
første 10 år
335.000 aftagende til 145.000
380.000 aftagende til 200.000
160.000 aftagende til 110.000
200.000
Ikke oplyst
270.000-790.000
140.000
Anvendte metoder
De foreliggende studier bygger på to principielt forskellige typer af information. Den ene gruppe af prognoser anvender
kvantitative modeller, der estimeres på grundlag af historiske erfaringer om sammenhænge mellem migration og en række
årsagsvariable, hvor især løn- eller indkomstforskelle spiller en stor rolle. Vanskeligheden er naturligvis, at resultaterne fra denne
type af analyser bygger på "dobbelt ekstrapolation" i den forstand, at ma n må forudsætte, at erfaringerne fra en anden
tidsperiode og et andet geografisk område kan overføres til de kommende vandringer fra Øst- og Centraleuropa til de
nuværende EU-lande.
Den anden prognosemetode bygger på interviewundersøgelser af befolkningerne i Øst- og Centraleuropa. Disse studier sigter typisk på at
afdække, hvor stor en del af befolkningen, der har konkrete planer om at emigrere inden for en given tidshorisont. Svarene på denne type
af hypotetiske spørgsmål varierer erfaringsmæssigt med måden spørgsmålene formuleres på og skal derfor tolkes med varso mhed. Et
hovedresultat fra de foreliggende interviews er, at mellem en og fire procent af befolkningerne i de central- og østeuropæiske lande konkret
overvejer at søge beskæftigelse i udlandet. En fordel ved denne type af undersøgelser er, at man kan afdække mere konkrete ønsker og
planer for emigration. En analyse af emigrationsplanerne hos befolkningen i Polen, Slovakiet, Tjekkiet og Ungarn fra 1997 viser således, at
næsten 2/3 af de adspurgte med migrationsplaner ville vælge Tyskland eller Østrig som destinationslande, mens ganske få nævner de
skandinaviske lande. Omkring 2/3 angiver, at de vil opholde sig i værtslandet en kortere årrække for herefter at vende tilbage til hjemlandet.
Undersøgte karakteristika for personer, der ønsker at emigrere til EU, afspejler ganske godt de historiske erfaringer fra faktiske
migrationsbølger, hvor første generation af udvandrere typisk er ung e og relativt veluddannede.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461251_0010.png
Boeri og Brücker
Et centralt og ofte citeret analyse finansieret af EU-Kommissionen er
The Impact of Eastern Enlargement on Employment and Labour Markets in the EU Member
States,
States
som er udarbejdet af T. Boeri & H. Brücker (2000). Studiet er sammen med andre analyser sammenfattet i EU-Kommissionens meddelelse fra marts
2001.
Tabel 4 gengiver analysens prognose for den samlede indvandring fra kandidatlandene til de nuværende EU-lande.
Tabel 4: Borgere fra øst- og centraleuropæiske kandidatlande i EU-15, 2002-2030.
2002
1.159.800
2005
1.987.700
2010
2.907.400
2020
3.721.600
2030
3.892.300
EU-
15 i
alt
Kilde: Boeri og Brucker 2000
Analysen påregner årlig indvandringer til de nuværende EU-lande på godt 300.000 personer i årene umiddelbart efter udvidelsen.
Nettoindvandringen forventes relativt hurtigt at flade ud og allerede i år 2015 at være reduceret til ca. 100.000 personer om året. Som anført i
ovenstående tabel 4 forventes antallet af indbyggere fra de nye EU-lande i 2030 at udgøre knapt 4 mio. mennesker.
Udtrykt i procent vil andelen af borgere fra ansøgerlandene i de nuværende EU-lande stige fra 0,2% til 1,1% af befolkningen i løbet af de næste
tre årtier. For ansøgerlandene betyder dette, at den mængde af borgere fra ansøgerlandene, der bor i de nuværende EU-lande, vil stige fra 0,8%
til 4%.
Tyskland og Østrig forventes at ville modtage henholdsvis 65% og 12% af indvandrerne fra de nye EU-lande.
Forventninger til arbejdskraftvandringer til Danmark
For Danmark er på opdrag af Kommission udarbejdet analyser af de økonomiske konsekvenser af EU-udvidelsen, som også inddrager
kortfattede overvejelser om effekterne på arbejdskraften (Kristensen & Jensen, 2001; Madsen & Sørensen, 2002). Begge analyser er baseret på
modelberegninger, der med hensyn til antagelser om arbejdskraftvandringer bygger på studierne af Boeri og Brücker.
Også interesseorganisationerne har været aktive på området. Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har således udgivet flere analyser af
arbejdsmarkedskonsekvenserne af EU’s udvidelse.
I den tidligere nævnte analyse fra Boeri og Brucker er der - for de enkelte EU-medlemslande - gennemført en fremskrivning af antallet af
indvandrede fra ansøgerlandene. Skønnet bygger på, at væksten i antal indvandrere fra ansøgerlandene til de nuværende EU-lande efter sker
proportionalt med den nuværende fordeling af borgere fra de central- og østeuropæiske lande i de forskellige EU-lande.
Tabel 5: Skøn over antal statsborgere fra central- og østeuropæiske kandidatlande i Danmark, 2005-2030.
2005
Absolutte
tal
Procentdel
af
Danmarks
samlede
befolkning
Kilde: Boeri og Brücker 2000 og Danmarks Statistik (befolkningsprognose)
2010
30.200
0,55%
2020
38.700
0,67%
2030
40.400
0,67%
20.700
0,39
%
Selv om tabel 5 kan give en fornemmelse af de mulige størrelsesordener for indvandringen fra de nye medlemslande, er det samtidig vigtigt at
understrege, at der er tale om en migrationsmodel baseret på, at erfaringer med indvandringen fra Øst- og Centraleuropa fra perioden 1967-1998
kan overføres til den kommende EU-udvidelse.
Det skal fremhæves, at prognosen vedrører antal statsborgere og ikke antal arbejdstagere. Normalt antages antallet af arbejdstagere at udgøre 40-
45 procent af befolkningen, men med mulighed for betydelige afvigelser i tilfælde af vandringer domineret af yngre personer eller midlertidig
migration.
Endelig skal nævnes, at prognosen bygger på en antagelse om helt frie vandringer af arbejdskraft efter udvidelsen. I det omfang, hvor nogle EU-
lande åbner for fri adgang, mens andre bevarer restriktioner i en overgangsperiode, vil der kunne opstå nye vandringsmønstre, som ikke
indfanges af prognosen. Det skal i den sammenhæng erindres, at Tyskland og Østrig har varslet at ville gøre brug af en overgangsordning i en
periode på op til syv år.
Afslutning
I forhold til udsigten til en stagnerende arbejdsstyrke i Danmark vil en forventet begrænset øget indvandring fra Central- og Østeuropa kunne
betyde et værdifuldt tilskud af arbejdskraft inden for eksempelvis sundhedsområdet, ingeniørområdet og i uddannelsessektoren. Andre lande
som eksempelvis Norge og Tyskland har bl.a. gennem en såkaldt Green Card ordning forsøgt at målrette rekrutteringen af udenlandsk
arbejdskraft i tråd med efterspørgslen på de nationale arbejdsmarkeder (jævnfør særskilt notat herom til FEU).