Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 231
Offentligt
merne af Folketingets Europaudvalg
stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
14. november 2002
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 22. november 2002 – dagsordenspunkt
rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 28.-29. november 2002 – vedlægges Integrationsmi-
nisteriets notat om de punkter, der forventes optaget på dagsordenens fsva. Integrationsministe-
riets og Indenrigs- og Sundhedsministeriets ansvarsområde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
MINISTERIET FOR FLYGTNINGE,
INDVANDRERE OG INTEGRATION
D ato:
Kontor:
J. nr.:
13. november 2002
Internationalt kontor
2002/4050-261
Bidrag til samlet aktuelt notat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 28. – 29.
november 2002
DAGSORDENSPUNKT 35): OPFØLGNING PÅ SEVILLA-KONKLUSIONERNE, HERUNDER
PLANEN FOR EN INTEGRERET STYRING AF DE YDRE GRÆNSER OG PLANEN TIL
BEKÆMPELSE AF ULOVLIG INDVANDRING OG MENNESKEHANDEL I DEN EUROPÆISKE
UNION..................................................................................................................................................................................10
1.
2.
3.
4.
5.
6.
INDLEDNING............................................................................................................................................................10
INDHOLD ..................................................................................................................................................................10
SPECIALUDVALGET VEDRØRENDE ASYL- OG INDVANDRINGSSAMARBEJDET..............................10
EUROPA-PARLAMENTET ....................................................................................................................................10
NÆRHEDSPRINCIPPET.........................................................................................................................................10
LOVGIVNINGSMÆSSIGE OG STATSFINANSIELLE KONSEKVENSER ...................................................11
7.
TIDLIGERE FORELÆGGELSER FOR FOLKETINGETS UDVALG FOR UDLÆNDINGE-
OG INTEGRATIONSPOLITIK OG FOLKETINGETS EUROPAUDVALG .............................................................11
DAGSORDENSPUNKT 36): FÆLLESSKABSMIDLER TIL BRUG FOR TILBAGESENDELSE,
FORVALTNING AF DE YDRE GRÆNSER OG MIGRATIONSPROJEKTER I TREDJELANDE. .....................12
1.
2.
3.
4.
5.
6.
INDLEDNING............................................................................................................................................................12
INDHOLD ..................................................................................................................................................................12
SPECIALUDVALGET VEDRØRENDE ASYL- OG INDVANDRINGSSAMARBEJDET..............................12
EUROPA-PARLAMENTET ....................................................................................................................................12
NÆRHEDSPRINCIPPET.........................................................................................................................................12
LOVGIVNINGSMÆSSIGE OG STATSFINANSIELLE KONSEKVENSER ...................................................12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
7.
TIDLIGERE FORELÆGGELSER FOR FOLKETINGETS UDVALG FOR UDLÆNDINGE-
OG INTEGRATIONSPOLITIK- OG FOR FOLKETINGETS EUROPAUDVALG ..................................................12
DAGSORDENSPUNKT 37): FORSLAG TIL RÅDETS FORORDNING OM FASTSÆTTELSE AF
KRITERIER OG PROCEDURER TIL AFGØRELSE AF, HVILKEN MEDLEMSSTAT DER ER
ANSVARLIG FOR BEHANDLINGEN AF EN ASYLANSØGNING, DER ER INDGIVET AF EN
TREDJELANDSSTATSBORGER I EN AF MEDLEMSSTATERNE ("DUBLIN II") KOM (2001) 447
ENDELIG.............................................................................................................................................................................13
1.
2.
3.
4.
5.
6.
INDLEDNING............................................................................................................................................................13
INDHOLD ..................................................................................................................................................................13
SPECIALUDVALGET VEDRØRENDE ASYL- OG INDVANDRINGSSAMARBEJDET..............................14
EUROPA-PARLAMENTET ....................................................................................................................................15
NÆRHEDSPRINCIPPET.........................................................................................................................................15
LOVGIVNINGSMÆSSIGE OG STATSFINANSIELLE KONSEKVENSER ...................................................15
7.
TIDLIGERE FORELÆGGELSER FOR FOLKETINGETS UDVALG FOR UDLÆNDINGE-
OG INTEGRATIONSPOLITIK OG EUROPAUDVALG..............................................................................................15
DAGSORDENSPUNKT 38): KOMMISSIONENS FORSLAG TIL RÅDETS DIREKTIV OM
FASTSÆTTELSE AF MINIMUMSSTANDARDER FOR ANERKENDELSE
TREDJELANDSSTATSBORGERE OG STATSLØSE SOM FLYGTNINGE ELLER SOM
PERSONER, DER AF ANDEN GRUND HAR BEHOV FOR INTERNATIONAL BESKYTTELSE
(KOM (2001) 510 ENDELIG) ...........................................................................................................................................16
1.
2.
3.
4.
5.
6.
INDLEDNING............................................................................................................................................................16
INDHOLD ..................................................................................................................................................................16
SPECIALUDVALGET VEDRØRENDE ASYL- OG INDVANDRINGSSAMARBEJDET..............................16
EUROPA-PARLAMENTET ....................................................................................................................................16
NÆRHEDSPRINCIPPET.........................................................................................................................................17
LOVGIVNINGSMÆSSIGE OG STATSFINANSIELLE KONSEKVENSER ...................................................17
7.
TIDLIGERE FORELÆGGELSER FOR FOLKETINGETS UDVALG FOR UDLÆNDINGE-
OG INTEGRATIONSPOLITIK OG FOLKETINGETS EUROPAUDVALG .............................................................17
DAGSORDENSPUNKT 39): RÅDETS DIREKTIV OM MINIMUMSSTANDARDER FOR
MODTAGELSESFORHOLD FOR ASYLANSØGERE KOM (2001) 181 ENDELIG................................................18
1.
2.
INDLEDNING............................................................................................................................................................18
INDHOLD ..................................................................................................................................................................18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
3.
4.
5.
6.
SPECIALUDVALGET VEDRØRENDE ASYL- OG INDVANDRINGSSAMARBEJDET..............................18
EUROPA-PARLAMENTET ....................................................................................................................................18
NÆRHEDSPRINCIPPET.........................................................................................................................................19
LOVGIVNINGSMÆSSIGE OG STATSFINANSIELLE KONSEKVENSER ...................................................19
7.
TIDLIGERE FORELÆGGELSER FOR FOLKETINGETS UDVALG FOR UDLÆNDINGE-
OG INTEGRATIONSPOLITIK OG EUROPAUDVALG..............................................................................................19
DAGSORDENSPUNKT 40): UDSENDELSESPROGRAM ...........................................................................................20
1.
2.
3.
4.
5.
6.
INDLEDNING............................................................................................................................................................20
INDHOLD ..................................................................................................................................................................20
SPECIALUDVALGET VEDRØRENDE ASYL- OG INDVANDRINGSSAMARBEJDET..............................21
EUROPA-PARLAMENTET ....................................................................................................................................21
NÆRHEDSPRINCIPPET.........................................................................................................................................21
LOVGIVNINGSMÆSSIGE OG STATSFINANSIELLE KONSEKVENSER ...................................................21
7.
TIDLIGERE FORELÆGGELSER FOR FOLKETINGETS UDVALG FOR UDLÆNDINGE-
OG INTEGRATIONSPOLITIK OG FOLKETINGETS EUROPAUDVALG .............................................................21
DAGSORDENSPUNKT 41): UDKAST TIL EU PLAN FOR UDSENDELSE TIL AFGHANISTAN.......................22
1.
2.
3.
4.
5.
6.
INDLEDNING............................................................................................................................................................22
INDHOLD ..................................................................................................................................................................22
SPECIALUDVALGET VEDRØRENDE ASYL- OG INDVANDRINGSSAMARBEJDET..............................23
EUROPA-PARLAMENTET ....................................................................................................................................23
NÆRHEDSPRINCIPPET.........................................................................................................................................23
LOVGIVNINGSMÆSSIGE OG STATSFINANSIELLE KONSEKVENSER ...................................................23
7.
TIDLIGERE FORELÆGGELSER FOR FOLKETINGETS UDVALG FOR UDLÆNDINGE-
OG INTEGRATIONSPOLITIK OG FOLKETINGETS EUROPAUDVALG .............................................................23
DAGSORDENSPUNKT 42): SIKRE TREDJELANDE..................................................................................................24
1.
2.
3.
INDLEDNING............................................................................................................................................................24
INDHOLD ..................................................................................................................................................................24
SPECIALUDVALGET VEDRØRENDE ASYL- OG INDVANDRINGSSAMARBEJDET..............................24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
4.
5.
6.
EUROPA-PARLAMENTET ....................................................................................................................................25
NÆRHEDSPRINCIPPET.........................................................................................................................................25
LOVGIVNINGSMÆSSIGE OG STATSFINANSIELLE KONSEKVENSER ...................................................25
7.
TIDLIGERE FORELÆGGELSER FOR FOLKETINGETS UDVALG FOR UDLÆNDINGE-
OG INTEGRATIONSPOLITIK OG FOLKETINGETS EUROPAUDVALG .............................................................25
DAGSORDENSPUNKT 43): INTEGRATION AF MIGRATIONSPOLITIKKEN I EU’S EKSTERNE
RELATIONER BL.A. INTENSIVERET SAMARBEJDE MED TREDJELANDE OM STYRING AF
MIGRATIONSSTRØMME HERUNDER FÆLLES HÅNDTERING AF MIGRATIONSSTRØMME.
INFORMATION OM BESLUTNING I RÅDET (GENERELLE ANLIGGENDER OG EKSTERNE
RELATIONER) ...................................................................................................................................................................26
1.
2.
3.
4.
5.
6.
INDLEDNING............................................................................................................................................................26
INDHOLD ..................................................................................................................................................................26
SPECIALUDVALGET VEDRØRENDE ASYL- OG INDVANDRINGSSAMARBEJDET..............................26
EUROPA-PARLAMENTET ....................................................................................................................................26
NÆRHEDSPRINCIPPET.........................................................................................................................................26
LOVGIVNINGSMÆSSIGE OG STATSFINANSIELLE KONSEKVENSER ...................................................26
7.
TIDLIGERE FORELÆGGELSER FOR FOLKETINGETS UDVALG FOR UDLÆNDINGE-
OG INTEGRATIONSPOLITIK OG FOR FOLKETINGETS EUROPAUDVALG....................................................27
DAGSORDENSPUNKT 44): FORHANDLINGSMANDATER TIL KOMMISSIONEN VEDRØRENDE
TILBAGETAGELSESAFTALER MED TREDJELANDE, HERUNDER TYRKIET, ALBANIEN,
ALGERIET OG KINA .......................................................................................................................................................28
1.
2.
3.
4.
5.
6.
INDLEDNING............................................................................................................................................................28
INDHOLD ..................................................................................................................................................................28
SPECIALUDVALGET VEDRØRENDE ASYL- OG INDVANDRINGSSAMARBEJDET..............................29
EUROPA-PARLAMENTET ....................................................................................................................................29
NÆRHEDSPRINCIPPET.........................................................................................................................................29
LOVGIVNINGSMÆSSIGE OG STATSFINANSIELLE KONSEKVENSER ...................................................29
7.
TIDLIGERE FORELÆGGELSER FOR FOLKETINGETS UDVALG FOR UDLÆNDINGE-
OG INTEGRATIONSPOLITIK OG FOLKETINGETS EUROPAUDVALG .............................................................29
DAGSORDENSPUNKT 45): INTENSIVERET KONSULÆRT SAMARBEJDE .......................................................30
1
INDLEDNING............................................................................................................................................................30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
2.
3.
4.
5.
6.
INDHOLD ..................................................................................................................................................................30
SPECIALUDVALGET VEDRØRENDE ASYL- OG INDVANDRINGSSAMARBEJDET..............................30
EUROPA-PARLAMENTET ....................................................................................................................................30
NÆRHEDSPRINCIPPET.........................................................................................................................................31
LOVGIVNINGSMÆSSIGE OG STATSFINANSIELLE KONSEKVENSER ...................................................31
7.
TIDLIGERE FORELÆGGELSER FOR FOLKETINGETS UDVALG FOR UDLÆNDINGE-
OG INTEGRATIONSPOLITIK OG FOLKETINGETS EUROPAUDVALG .............................................................31
DAGSORDENSPUNKT 46): KONKLUSIONER VEDRØRENDE UDVIDELSEN AF SAMARBEJDET
MELLEM LIAISON OFFICERER PÅ MIGRATIONSOMRÅDET ............................................................................32
1.
2.
3.
4.
5.
6.
INDLEDNING............................................................................................................................................................32
INDHOLD ..................................................................................................................................................................32
SPECIALUDVALGET VEDRØRENDE ASYL- OG INDVANDRINGSSAMARBEJDET..............................32
EUROPA-PARLAMENTET ....................................................................................................................................32
NÆRHEDSPRINCIPPET.........................................................................................................................................33
LOVGIVNINGSMÆSSIGE OG STATSFINANSIELLE KONSEKVENSER ...................................................33
7.
TIDLIGERE FORELÆGGELSER FOR FOLKETINGETS UDVALG FOR UDLÆNDINGE-
OG INTEGRATIONSPOLITIK OG FOR FOLKETINGETS EUROPAUDVALG....................................................33
DAGSORDENSPUNKT 47): STYRKELSE AF PROCEDURERNE FOR PASKONTROL VED
SCHENGEN-OMRÅDETS INDREJSESTEDER............................................................................................................34
1.
2.
3.
4.
5.
6.
INDLEDNING............................................................................................................................................................34
INDHOLD ..................................................................................................................................................................34
SPECIALUDVALGET VEDRØRENDE ASYL- OG INDVANDRINGSSAMARBEJDET..............................34
EUROPA-PARLAMENTET ....................................................................................................................................34
NÆRHEDSPRINCIPPET.........................................................................................................................................34
LOVGIVNINGSMÆSSIGE OG STATSFINANSIELLE KONSEKVENSER ...................................................35
7.
TIDLIGERE FORELÆGGELSER FOR FOLKETINGETS UDVALG FOR UDLÆNDINGE-
OG INTEGRATIONSPOLITIK OG FOR FOLKETINGETS EUROPAUDVALG....................................................35
DAGSORDENSPUNKT 48): UDVEKSLING AF FORFALSKNINGSBULLETINEN MED USA,
CANADA OG KANDIDATLANDENE. ...........................................................................................................................36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
1
2
3
4
5
6
INDLEDNING............................................................................................................................................................36
INDHOLD ..................................................................................................................................................................36
SPECIALUDVALGET VEDRØRENDE ASYL- OG INDVANDRINGSSAMARBEJDET..............................36
EUROPA-PARLAMENTET ....................................................................................................................................36
NÆRHEDSPRINCIPPET.........................................................................................................................................36
LOVGIVNINGSMÆSSIGE OG STATSFINANSIELLE KONSEKVENSER ...................................................36
7
TIDLIGERE FORELÆGGELSER FOR FOLKETINGETS UDVALG FOR UDLÆNDINGE-
OG INTEGRATIONSPOLITIK- OG FOR FOLKETINGETS EUROPAUDVALG ..................................................36
DAGSORDENSPUNKT 49): UDVEKSLING AF HÅNDBOGEN OVER ÆGTE DOKUMENTER MED
TREDJELANDE. ................................................................................................................................................................37
1.
2.
3.
4.
5.
6.
INDLEDNING............................................................................................................................................................37
INDHOLD ..................................................................................................................................................................37
SPECIALUDVALGET VEDRØRENDE ASYL- OG INDVANDRINGSSAMARBEJDET..............................37
EUROPA-PARLAMENTET ....................................................................................................................................37
NÆRHEDSPRINCIPPET.........................................................................................................................................37
LOVGIVNINGSMÆSSIGE OG STATSFINANSIELLE KONSEKVENSER ...................................................37
7.
TIDLIGERE FORELÆGGELSER FOR FOLKETINGETS UDVALG FOR UDLÆNDINGE-
OG INTEGRATIONSPOLITIK OG FOR FOLKETINGETS EUROPAUDVALG....................................................37
DAGSORDENSPUNKT 50): KOLLEKTIV EVALUERING: UDKAST TIL REVIDERET
LANDERAPPORT OM LITAUEN...................................................................................................................................38
1
2.
3.
4.
5.
6.
INDLEDNING............................................................................................................................................................38
INDHOLD ..................................................................................................................................................................38
SPECIALUDVALGET VEDRØRENDE ASYL- OG INDVANDRINGSSAMARBEJDET..............................38
EUROPA-PARLAMENTET ....................................................................................................................................38
NÆRHEDSPRINCIPPET.........................................................................................................................................39
LOVGIVNINGSMÆSSIGE OG STATSFINANSIELLE KONSEKVENSER ...................................................39
7.
TIDLIGERE FORELÆGGELSER FOR FOLKETINGETS UDVALG FOR UDLÆNDINGE-
OG INTEGRATIONSPOLITIK OG FOR FOLKETINGETS EUROPAUDVALG....................................................39
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
DAGSORDENSPUNKT 51): FORSLAG TIL RÅDETS BESLUTNING OM ÆNDRING AF DEL III
OG BILAG 8 I DE TEKNISKE SPECIFIKATIONER TIL SCHENGEN
KONSULTATIONSNETVÆRKET .................................................................................................................................40
1.
2.
3.
4.
5.
6.
INDLEDNING............................................................................................................................................................40
INDHOLD ..................................................................................................................................................................40
SPECIALUDVALGET VEDRØRENDE ASYL- OG INDVANDRINGSSAMARBEJDET..............................40
EUROPA-PARLAMENTET ....................................................................................................................................41
NÆRHEDSPRINCIPPET.........................................................................................................................................41
LOVGIVNINGSMÆSSIGE OG STATSFINANSIELLE KONSEKVENSER ...................................................41
7.
TIDLIGERE FORELÆGGELSER FOR FOLKETINGETS UDVALG FOR UDLÆNDINGE-
OG INTEGRATIONSPOLITIK OG FOLKETINGETS EUROPAUDVALG .............................................................41
DAGSORDENSPUNKT 52): RÅDETS FORORDNING OM ENSARTET UDFORMNING AF
OPHOLDSTILLADELSER TIL TREDJELANDSSTATSBORGERE, KOM (2001) 157 ENDELIG.......................42
1.
2.
3.
4.
5.
6.
INDLEDNING............................................................................................................................................................42
INDHOLD ..................................................................................................................................................................42
SPECIALUDVALGET VEDRØRENDE ASYL- OG INDVANDRINGSSAMARBEJDET..............................42
EUROPA-PARLAMENTET ....................................................................................................................................43
NÆRHEDSPRINCIPPET.........................................................................................................................................43
LOVGIVNINGSMÆSSIGE OG STATSFINANSIELLE KONSEKVENSER ...................................................43
7.
TIDLIGERE FORELÆGGELSER FOR FOLKETINGETS UDVALG FOR UDLÆNDINGE-
OG INTEGRATIONSPOLITIK OG EUROPAUDVALG..............................................................................................43
DAGSORDENSPUNKT 53: FORSLAG TIL PROGRAM OM FORBEDRING AF SAMARBEJDET I
EU VEDRØRENDE FOREBYGGELSE OG BEGRÆNSNING AF KONSEKVENSERNE AF
KEMISKE, BIOLOGISKE, RADIOLOGISKE OG NUKLEARE TERRORTRUSLER. ..........................................44
1.
2.
3.
4.
5.
6.
INDLEDNING............................................................................................................................................................44
INDHOLD ..................................................................................................................................................................44
GÆLDENDE DANSK RET......................................................................................................................................45
HØRING.....................................................................................................................................................................45
EUROPA- PARLAMENTET ...................................................................................................................................45
NÆRHEDSPRINCIPPET.........................................................................................................................................45
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
7.
LOVGIVNINGSMÆSSIGE OG STATSFINANSIELLE KONSEKVENSER ...................................................45
8.
TIDLIGERE FORELÆGGELSER FOR FOLKETINGETS KOMMUNALUDVALG OG
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG ............................................................................................................................45
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
Dagsordenspunkt 35): Opfølgning på Sevilla-konklusionerne, herunder
planen for en integreret styring af de ydre grænser og planen til be-
kæmpelse af ulovlig indvandring og menneskehandel i Den Europæiske
Union
Nyt notat
Indledning
På det Europæiske Råds møde i Sevilla den 21. – 22. juni 2002 blev spørgsmål om asyl, indvandring, be-
kæmpelse af ulovlig indvandring, grænsekontrol og samarbejdet med tredjelande på området placeret højt
på den europæiske dagsorden.
Det danske EU-formandskab udarbejdede i begyndelsen af sit formandskab en køreplan for, hvorledes
opfølgningen på Sevilla-konklusionerne på dette område bør ske, således at de i konklusionerne fastsatte
mål og tidsrammer kan overholdes.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 28. - 29. november 2002 forventes der på baggrund af en
redegørelse fra formandskabet en drøftelse af opfølgningen på Sevilla-konklusionerne, herunder hand-
lingsplanen vedrørende bekæmpelse af illegal indvandring og planen for forvaltning af de ydre grænser.
Indhold
Under rådsmødet for retlige og indre anliggender den 14. – 15. oktober 2002
vedtog Rådet et sæt konklusioner vedrørende bekæmpelse af illegal indvan-
dring. Det fremgår af disse rådskonklusioner, at det er af afgørende betydning
hurtigt at iværksætte konkrete foranstaltninger, som styrker kontrollen ved
land-, sø- og luftgrænser.
Formandskabet vil forud for rådsmødet fremlægge en statusrapport om opfølg-
ning på Sevilla-konklusionerne.
For så vidt angår handlingsplanen om bekæmpelse af ulovlig indvandring vil
formandskabets status fokusere på en række af de særligt prioriterede målsæt-
ninger, herunder indgåelsen af tilbagetagelsesaftaler, samt udbygning af udsen-
delses- og tilbagetagelsespolitikkerne.
For så vidt angår planen for forvaltning af de ydre grænser vil formandskabet redegøre for arbejdet i den
Strategiske Komité for Indvandring, Grænser og Asyl med deltagelse af grænsekontrolcheferne
(SCIFA+) og de iværksatte projekter, der vil styrke grænsekontrollen ved de fælles ydre grænser.
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 8.
november 2002.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres vedrørende sagen.
Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet har ikke relevans for nærværende sag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og In-
tegrationspolitik og Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
eller for Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
Dagsordenspunkt 36): Fællesskabsmidler til brug for tilbagesendelse,
forvaltning af de ydre grænser og migrationsprojekter i tredjelande.
Nyt notat.
1.
Indledning
Af konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i Sevilla den 21. - 22. fremgår, at Kommissionen i
slutningen af oktober 2002 vil forelægge Rådet en rapport om de finansielle fællesskabsmidlers effektivi-
tet og tilstrækkelighed for så vidt angår tilbagesendelse af indvandrere og afviste asylansøgere, forvaltning
af de ydre grænser og asyl- og migrationsprojekter i tredjelande.
2.
Indhold
Kommissionens rapport forventes fremlagt forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 28. –
29. november 2002. Det forventes, at Rådet på baggrund af Kommissionens rapport vil drøfte, hvilke
tiltag der eventuelt er grundlag for at tage, herunder om der findes at være behov for yderligere fælles-
skabsfinansiering for så vidt angår tilbagesendelse af indvandrere og afviste asylansøgere, forvaltning af
de ydre grænser og asyl- og migrationsprojekter i tredjelande.
3.
det
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbej-
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandrings-
samarbejdet (SPAIS) den 8. november 2002.
4.
5.
6.
Europa-Parlamentet
Nærhedsprincippet
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Europa-Parlamentet skal ikke høres i denne sag.
Nærhedsprincippet har ikke relevans for nærværende sag.
Sagen skønnes hverken at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
7.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlæn-
dinge- og Integrationspolitik- og for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
eller Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461211_0013.png
13
Dagsordenspunkt 37): Forslag til Rådets forordning om fastsættelse af
kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er an-
svarlig for behandlingen af en asylansøgning, der er indgivet af en tred-
jelandsstatsborger i en af medlemsstaterne ("Dublin II") KOM (2001)
447 endelig
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
1.
Indledning
Kommissionen har den 26. juli 2001 fremsat forslag til Rådets forordning om fastsættelse af kriterier og
procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en asylansøgning,
der er indgivet af en tredjelandsstatsborger i en af medlemsstaterne ("Dublin II").
Forslaget til forordning er fremsat med hjemmel i TEF, afsnit IV, artikel 63, stk. 1, nr. 1, litra a).
Formålet med forordningen er at skabe et fællesskabsretligt instrument til afløsning af Dublin-
konventionen fra 1990 (ikrafttrådt 1. september 1997), der er en mellemstatslig retsakt indgået mellem
medlemsstaterne i Den Europæiske Union, og i den forbindelse tillige at revidere Dublin-konventionens
bestemmelser i lyset af medlemsstaternes praktiske erfaringer med anvendelsen af dette instrument.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af foran-
staltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af
de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i Dan-
mark.
Danmark deltager således ikke i vedtagelsen af udkastet til forordning.
Det fremgår af punkt 37 i konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i Sevilla, at Dublin II-
forordningen skal være vedtaget i december 2002.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender)
den 28. - 29. november 2002
forventes Rådet at opnå politisk
enighed om forslaget til forordning.
2.
Indhold
Forordningens bestemmelser er opdelt i syv kapitler.
Artikel 1 - 2 omhandler formål og definitioner. I artikel 1 beskrives således, at formålet med forordnin-
gen er at fastsætte kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for be-
handlingen af en asylansøgning, mens de forskellige begreber og udtryk, der anvendes i forordningen
defineres i artikel 2.
Artikel 3 - 4 indeholder de almindelige principper for anvendelsen af forordningen.
Hovedprincippet er, at ansøgningen om asyl kun skal behandles af én medlemsstat, som identificeres ud
fra objektive kriterier.
Den ansvarlige medlemsstat skal behandle ansøgningen efter sin nationale lovgivning.
En medlemsstat kan dog selvstændigt ud fra politiske, humanitære eller praktiske overvejelser beslutte at
behandle en asylansøgning, selvom den ikke er ansvarlig efter forordningens kriterier.
Artikel 5 fastslår, at kriterierne, efter hvilke en medlemsstat ifalder ansvar i artikel 6 - 15, anvendes i prio-
riteret rækkefølge. Fastlæggelsen af den ansvarlige medlemsstat sker på grundlag af situationen på det
tidspunkt, da asylansøgeren for første gang indgav en ansøgning i en medlemsstat.
Artikel 6 fastslår, at er asylansøgeren en uledsaget mindreårig, er den medlemsstat, hvor et medlem af
hans familie, der kan tage ansvaret for ham, opholder sig lovligt, ansvarlig, hvis det er i overensstemmel-
se med barnets tarv.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling, der er knyttet til Am-
sterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
Artikel 7 fastslår, at en medlemsstat er ansvarlig, hvis et medlem af asylansøgerens familie opholder sig
lovligt dér som anerkendt flygtning efter FN's Flygtningekonvention, og asylansøgeren og det pågælden-
de familiemedlem ønsker det.
Artikel 8 omhandler ansvarsfastsættelsen i den situation, hvor asylansøgeren har familiemedlemmer i en
anden medlemsstat, der ligeledes har indgivet ansøgninger om asyl, som den pågældende medlemsstat
ikke har taget stilling til endnu.
Artikel 9 fastlægger, hvilken medlemsstat der er ansvarlig, såfremt der er udstedt visum eller opholdstilla-
delse til asylansøgeren.
Artikel 10 fastslår, at har asylansøgeren ulovligt overskredet grænsen til en medlemsstat ad land- sø- eller
luftvejen fra en ikke-medlemsstat, og kan den ulovlige grænseoverskridelse påvises, er den pågældende
medlemsstat ansvarlig for behandlingen af asylansøgningen. Medlemsstatens ansvar ophører dog, såfremt
det kan påvises, at asylansøgeren har opholdt sig i mindst seks måneder forud for indgivelsen af sin asyl-
ansøgning i den medlemsstat, hvor han har indgivet en ansøgning om asyl. Sidstnævnte medlemsstat bli-
ver da ansvarlig for behandlingen af asylsagen.
Artikel 11 omhandler ansvaret for visumfritagne tredjelandsstatsborgeres asyl-ansøgninger og spørgsmå-
let om ansøgninger om asyl, der indgives under transit i en lufthavn.
Efter artikel 12 ifalder en medlemsstat ansvaret for behandlingen af en asylansøgning indgivet i en anden
medlemsstat, hvis det kan bevises, at ansøgeren i mindst to måneder har opholdt sig ulovligt på den an-
svarlige medlemsstats område, og medlemsstaten har været bekendt med og tolereret dette.
Efter artikel 13 ifalder en medlemsstat ansvar, hvis det kan bevises, at en asylansøger i mere end seks
måneder har opholdt sig ulovligt på dens område.
Artikel 14 fastslår princippet om, at såfremt det ikke kan afgøres på baggrund af kriterierne i forordnin-
gen, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en asylansøgning, anses den første med-
lemsstat, som ansøgningen er indgivet til, for ansvarlig.
Artikel 15 indeholder kriterier for fastsættelse af den ansvarlige medlemsstat i tilfælde, hvor flere med-
lemmer af den samme familie har indgivet ansøgninger om asyl på forskellige tidspunkter i samme med-
lemsstat.
Artikel 16 indeholder den såkaldte humanitære klausul, der gør det muligt for medlemsstaterne af huma-
nitære grunde, navnlig af familiemæssige eller kulturelle grunde, at behandle en ansøgning om asyl, selv-
om den ikke er ansvarlig efter forordningen.
Reglerne vedrørende fremsættelse af anmodning om overtagelse og tilbagetagelse af asylansøgere samt
fristerne for gennemførelse heraf er fastlagt i artikel 17 - 21, mens administrativt samarbejde mellem
medlemsstaterne er reguleret i artikel 22 - 24. Endelig indeholder artikel 25 - 31 bestemmelser, der vedrø-
rer overgangen fra anvendelsen af Dublin-konventionen til anvendelsen af forordningen, samt afslutten-
de bestemmelser.
Forslaget til forordning er i alt væsentligt opbygget efter samme systematik og med samme indhold som
Dublin-konventionen (1990), som forordningen skal træde i stedet for.
På en række punkter indeholder forslaget til forordning imidlertid nyskabelser i forhold til Dublin-
konventionen, navnlig i relation til opretholdelsen af familiens enhed i præasylfasen, ansvaret for behand-
lingen af asylansøgninger indgivet af mindreårige, statuering af ansvar i forbindelse med tolereret ulovligt
ophold, kortere sagsbehandlingsfrister, adgang til domstolsprøvelse og administrativt samarbejde mellem
medlemsstaternes kompetente myndigheder.
3.
det
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbej-
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 27.
maj, den 24. september
og den 8. november
2002.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
Europa-Parlamentet
Forslaget til forordning er sendt i høring hos Europa-Parlamentet, der den 20. marts 2002 har afgivet
bemærkninger hertil.
Europa-Parlamentet kan overordnet støtte Kommissionens forslag til Rådets forordning.
Nærhedsprincippet
Kommissionen finder, at forslaget sigter mod i fællesskabsretten at fastsætte kriterier og procedurer til
afgørelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en asylansøgning, som skaber gen-
sidige rettigheder og pligter medlemsstaterne imellem. Det er indlysende, at sådanne rettigheder og plig-
ter i sagens natur ikke kan opfyldes af medlemsstaterne enkeltvis, og at de på grund af den påtænkte
handlings omfang eller virkning kun kan gennemføres på fællesskabsplan.
Danmark kan tilslutte sig Kommissionens vurdering vedrørende nærhedsprincippet.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til forordning har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, da Danmark
efter Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen.
Såfremt tilsvarende regler ønskes gennemført i dansk ret, vil det kræve ændring af udlændingelovens be-
stemmelser om anvendelsen af Dublin-konventionen.
Gennemførelsen i dansk ret af tilsvarende regler skønnes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og In-
tegrationspolitik og Europaudvalg
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik og Folketingets Europaudvalg er tidligere
blevet orienteret om sagen forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 13. juni 2002
og forud for
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 14. - 15. oktober 2002.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461211_0016.png
16
Dagsordenspunkt 38): Kommissionens forslag til Rådets direktiv om
fastsættelse af minimumsstandarder for anerkendelse tredjelandsstats-
borgere og statsløse som flygtninge eller som personer, der af anden
grund har behov for international beskyttelse (KOM (2001) 510 endelig)
Revideret notat.
1.
Indledning
Kommissionens direktivforslag er fremsat med hjemmel i afsnit IV i Traktaten om oprettelse af Det Eu-
ropæiske Fællesskab, artikel 63, stk. 1, litra c, og stk. 2, litra a. Direktivet skal i henhold til Traktatens arti-
kel 67, nr. 1, vedtages med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af foran-
staltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af
de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i Dan-
mark.
Det fremgår af konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i Sevilla den 21. – 22. juni 2002, at Det
Europæiske Råd opfordrede Rådet til at vedtage direktivforslaget inden juni 2003.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
28. – 29. november 2002 forventes det, at der opnås politisk
enighed om artiklerne 1 – 19.
2.
Indhold
Direktivforslaget angiver, hvilke kriterier en person skal opfylde for at kunne anerkendes som flygtning
eller som en person, der af anden grund behøver international beskyttelse.
Herudover indeholder direktivet en række kriterier, der indgår i vurderingen af, hvorvidt den enkelte
asylansøger kan anerkendes som flygtning eller som en person, der af anden grund behøver international
beskyttelse, herunder bestemmelser om hvilke aktører der kan udøve forfølgelse eller anden uberettiget
overlast samt nærmere kriterier for vurderingen af, om der foreligger et internt flugtalternativ.
Direktivet angiver endvidere, hvilke rettigheder der ydes til de to persongrupper, herunder bestemmelser
vedrørende udstedelse af opholdstilladelse, adgang til arbejdsmarkedet og adgang til undervisning. Visse
rettigheder er differentierede, således at personer, der er ydet subsidiær beskyttelse, først får adgang til
den pågældende rettighed efter en vis periode.
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 24.
september 2002
og den 8. november 2002.
Rådet for Etniske minoriteter støtter, at der fastsættes EU-regler om opnåelse af flygtningestatus.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet
fremlagde den 22. oktober 2002 sin udtalelse om direktivforslaget.
Kommissionen fremsatte den 31. oktober 2001
forslag til direktiv om fastsættelse af mini-
mumsstandarder for anerkendelse af tredje-
landsstatsborgere og statsløse som flygtninge
eller som personer, der af anden grund har be-
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF,
hov for international beskyttelse.
afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling, der er knyttet til Am-
sterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
Europa-Parlamentet har tilsluttet sig grundlinierne i direktivforslaget og har herudover blandt andet udtalt, at direktivets
udelukkelsesbestemmelser bør omfatte personer, i forhold til hvem der er udstedt en europæisk anholdelsesanmodning, og
personer, der har været involveret i terroristvirksomhed.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har i sit direktivforslag som begrundelse for at indføre fællesskabsretlig regulering på
området anført, at der eksisterer divergerende beskyttelsesordninger i medlemsstaterne, og at etablerin-
gen af ensartede beskyttelsesordninger vil reducere de sekundære bevægelser. Kommissionen har endvi-
dere anført, at den fortsatte mangel på tilnærmede regler for anerkendelse af flygtninge og personer, der
af anden grund har brug for international beskyttelse, vil have en negativ indvirkning på andre asylin-
strumenters effektivitet.
Forslaget vurderes på denne baggrund at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til direktiv om fastsættelse af minimumsstandarder for anerkendelse af tredjelandsstatsborgere
og statsløse som flygtninge, eller som personer, der af anden grund behøver international beskyttelse, har
hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, da Danmark efter Protokollen om Dan-
marks Stilling ikke deltager i vedtagelsen.
Såfremt tilsvarende regler ønskes gennemført i dansk ret, antages dette ikke at ville kræve ændringer i
udlændingeloven eller at ville medføre statsfinansielle konsekvenser. En nærmere vurdering heraf vil bli-
ve foretaget, når det endelige forslag foreligger.
7.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlæn-
dinge- og Integrationspolitik og Folketingets Europaudvalg
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik og Folketingets Europaudvalg er blevet orienteret om sagen
forud for rådsmødet den 14. – 15. oktober 2002.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461211_0018.png
18
Dagsordenspunkt 39): Rådets direktiv om minimumsstandarder for
modtagelsesforhold for asylansøgere KOM (2001) 181 endelig
*
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
1. Indledning
Kommissionen forelagde den 18. maj 2001 forslag til Rådets direktiv om fastsættelse af mini-
mumsstandarder for modtagelse af asylansøgere i medlemsstaterne.
Kommissionens direktivforslag er fremsat med hjemmel i TEF, afsnit IV, artikel 63, nr. 1, litra
b. Direktivforslaget skal i henhold til TEF, artikel 67, stk. 1, vedtages af Rådet med enstemmig-
hed efter høring af Europa-Parlamentet.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af
foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens artikel
2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller fin-
der anvendelse i Danmark.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender samt civilbeskyttelse) den 25. – 26. april 2002 blev der opnået
politisk enighed om forslaget.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 28. – 29. november 2002 forventes forslaget endeligt vedtaget.
2. Indhold
Forslaget indeholder bestemmelser vedrørende de modtagelsesforhold, der skal gælde under alle faser af
asylprocedurerne. Der er blandt andet bestemmelser om adgang til information om rettigheder og pligter
i forbindelse med modtagelsesforhold, bestemmelser om udstedelse af dokumenter, der bekræfter ansø-
gerens status som asylansøger, samt bestemmelser vedrørende retten til at færdes frit og mulige begræns-
ninger heri, indkvartering, skolegang og adgangen til arbejdsmarkedet. Endvidere indeholder forslaget
minimumsstandarder for adgangen til lægebehandling og bestemmelser vedrørende behandlingen af
mindreårige.
Det anføres endvidere i forslaget, under hvilke betingelser modtagelsesforholdene kan indskrænkes eller
inddrages. Desuden indeholder forslaget bestemmelser vedrørende klageadgang.
3. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbej-
det
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl og Indvandringssamarbejdet (SPAIS)
den 9. april, den 24. september
og den 8. november 2002.
4. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet har den 9. april 2002 afgivet en udtalelse til forslaget. Det fremgår heraf, at det er
parlamentets opfattelse, at forslaget tillige skal omfatte subsidiær beskyttelse. Europa-Parlamentet anbefa-
ler endvidere, at forslaget skal hæve niveauet for modtagelsesvilkår. Europa-Parlamentets bemærkninger,
der fremkom umiddelbart før, der blev opnået politisk enighed om forslaget, er til en vis grad afspejlet i
direktivteksten.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling, der er knyttet til Am-
sterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har i direktivforslaget som begrundelse for at indføre fællesskabsretlig regulering
på området anført, at fastsættelsen af minimumsstandarder for modtagelsesforhold for asylansø-
gere på fællesskabsplan vil gøre det muligt at begrænse sekundære bevægelser, der skyldes for-
skelle i modtagelsesforholdene i medlemsstaterne.
Efter dansk opfattelse vil direktivforslaget kunne bidrage til en vis mindskning af de såkaldte
sekundære asylstrømme, som henset til EU-landenes forskellige modtagelsesforhold næppe ville
kunne opnås på andre måder.
Direktivforslaget findes derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til direktiv om modtagelsesforhold for asylansøgere har ingen direkte lovgivningsmæssige eller statsfinan-
sielle konsekvenser, da Danmark efter Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen.
Såfremt tilsvarende regler ønskes gennemført i dansk ret, vil det kræve ændringer i udlændingelovgivningen samt
eventuelt undervisnings- og sociallovgivningen. Det skønnes, at en sådan gennemførsel vil medføre visse statsfinan-
sielle konsekvenser, hvis omfang i øjeblikket er under nærmere undersøgelse i Integrationsministeriet.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik og Europaudvalg
Grundnotat om Kommissionens forslag til Rådets direktiv om modtagelsesforhold blev sendt til
Folketingets Europaudvalg og Folketingets Retsudvalg henholdsvis den 15. august og den 16.
august 2001.
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspoli-
tik forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 25. – 26. april 2002 og den 14. – 15. oktober 2002.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20
Dagsordenspunkt 40): Udsendelsesprogram
Nyt notat
1.
Indledning
På Det Europæiske Råds møde i Sevilla den 21. - 22. juni 2002 opfordrede medlemsstaternes stats- og
regeringschefer til, at der inden udgangen af 2002 vedtages elementerne til et udsendelsesprogram på
grundlag af Kommissionens Grønbog om en fællesskabspolitik for tilbagesendelse af personer med ulov-
ligt ophold.
Elementerne til et udsendelsesprogram blev drøftet på det uformelle rådsmøde for retlige og indre anlig-
gender den 13. – 14. september 2002 i København på baggrund af Kommissionens Grønbog.
Kommissionen udsendte herefter den 14. oktober 2002 en meddelelse om en fællesskabspolitik for tilba-
gesendelse af personer med ulovligt ophold, der efterfølgende er blevet drøftet på embedsmandsniveau.
Formandskabet har på denne baggrund udarbejdet et forslag til et EU udsendelsesprogram. Udsendel-
sesprogram indeholder forslag til praktiske såvel som lovgivningsmæssige tiltag på udsendelsesområdet.
Udsendelsesprogrammet har ikke karakter af en retsakt og skønnes ikke at have
retlig bindende virkning. På den baggrund kan programmet ikke anses for om-
fattet af det danske forbehold over for samarbejdet i første søjle vedrørende ret-
lige og indre anliggender.
Såfremt der efterfølgende som led i gennemførelsen af udsendelsesprogrammet
måtte blive fremsat konkrete forslag med hjemmel i Traktaten om Oprettelsen
af det Europæiske Fællesskab, afsnit IV, vil de være omfattet af Protokollen om
Danmarks Stilling.
I det omfang Rådet på baggrund af udsendelsesprogrammet måtte træffe afgørelse om et forslag om eller
initiativ til udbygning af Schengen-reglerne efter bestemmelserne i afsnit IV i EF-traktaten, træffer Dan-
mark i henhold til artikel 5 i Protokollen om Danmarks Stilling inden seks måneder afgørelse om, hvor-
vidt det vil gennemføre denne afgørelse i sin nationale lovgivning. Hvis Danmark beslutter sig herfor, vil
afgørelsen skabe en mellemstatslig forpligtelse mellem Danmark og de øvrige medlemsstater.
Udsendelsesprogrammet forventes drøftet og vedtaget på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
28. – 29. november 2002.
2.
Indhold
Formandskabets udkast til et udsendelsesprogram bygger i stort omfang på Kommissionens meddelelse
om en fællesskabspolitik for tilbagesendelse af personer med ulovligt ophold.
Det centrale element i forslaget er forbedringen af det operationelle samarbejde. For så vidt angår vedta-
gelse af fælles regler i EU og minimumsharmoniseringer lægges der efter ønske fra medlemslandene i
overvejende grad alene op til, at medlemsstaterne på baggrund af de erfaringer, der høstes med det prak-
tiske samarbejde, vurderer, om der er behov for etablering af fælles regler.
Programmet omfatter fire hovedelementer vedrørende samarbejde på udsendelsesområdet.
For det første er der tale om en række forslag til tiltag, der skal forbedre det praktiske samarbej-
de mellem medlemsstaterne, herunder fælles definitioner på udsendelsesområdet, udveksling af
oplysninger, udarbejdelse af bedste praksis og retningslinjer for identifikation og opnåelse af
rejsedokumenter og udarbejdelse af landespecifikke bedste praksis for udsendelse.
For det andet er der tale om visse eventuelle forslag til udarbejdelse af retningslinjer eller fælles
standarder på udsendelsesområdet, der skal overvejes i lyset af de erfaringer, der gøres i forbin-
delse med det praktiske samarbejde. Der er for eksempel peget på standarder for selve udsendel-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21
sen, herunder minimumsstandarder for anvendelsen af tvangsmidler i forbindelse med udsendel-
se og udarbejdelse af fælles regler for medlemsstaternes indbyrdes forpligtelse til at tilbagetage
tredjelandsstatsborgere.
For det tredje er der tale om en række forslag til elementer til landespecifikke udsendelsespro-
grammer, herunder i relation til de forskellige faser før, under og efter udrejsen.
For det fjerde er der tale om forslag vedrørende et intensiveret samarbejde med tredjelande om udsen-
delse, herunder vedrørende indgåelse af tilbagetagelsesaftaler og samarbejde om transit med lande uden
for EU.
3.
det
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbej-
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 8.
november 2002.
Dansk Flygtningehjælp, Dansk Røde Kors og Amnesty International understre-
gede vigtigheden af, at det af udsendelsesprogrammet fremgår, at princippet om
non-refoulement finder anvendelse ved udsendelse af tredjelandsstatsborgere.
4.
5.
6.
Europa-Parlamentet
Nærhedsprincippet
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.
Nærhedsprincippet har ikke relevans for sagen.
Forslaget til handlingsplan ses ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
7.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlæn-
dinge- og Integrationspolitik og Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
eller for Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22
Dagsordenspunkt 41): Udkast til EU Plan for udsendelse til Afghanistan
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
Indledning
På Det Europæiske Råds møde i Sevilla den 21. - 22. juni 2002 opfordrede
medlemslandenes stats- og regeringschefer til, at der inden udgangen af 2002
vedtages elementer til et repatrieringsprogram på grundlag af Kommissionens
Grønbog om en fællesskabspolitik om tilbagesendelse af personer med ulovligt
ophold, herunder elementer til fremskyndet tilbagevenden til Afghanistan.
Formandskabet har på den baggrund udarbejdet et udkast til en plan for udsendel-
se til Afghanistan.
Udsendelsesplanen har ikke karakter af en retsakt og skønnes ikke at have ret-
lig bindende virkning. På den baggrund kan planen ikke anses som omfattet af
det danske forbehold over for samarbejdet i søjle et vedrørende retlige og indre
anliggender.
Såfremt der efterfølgende som led i gennemførelsen af udsendelsesprogrammet
måtte blive fremsat konkrete forslag med hjemmel i Traktaten om Oprettelsen
af det Europæiske Fællesskab, afsnit IV, vil de være omfattet af Protokollen om
Danmarks stilling.
Udkastet til plan for udsendelse til Afghanistan forventes vedtaget på rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 28. – 29. november 2002.
Indhold
Udkastet til en EU Plan for udsendelse til Afghanistan indeholder en række ret-
ningslinjer for en fælles koordineret indsats for en fremskyndet tilbagevenden af
afghanske statsborgere til Afghanistan.
Der lægges i udkastet op til, at fællesskabsindsatsen hovedsagelig bliver af koor-
dinerende karakter og koncentreret om modtagelsesfasen i Afghanistan. Udkastet
omfatter såvel frivillig som tvangsmæssig udsendelse, idet det fremgår, at frivillig
udsendelse så vidt muligt foretrækkes. Fællesskabsindsatsen forudses baseret på
en såkaldt ”added value” model, hvorved forstås, at der kun foretages fælles til-
tag, hvor sådanne vil være bedre og mere effektive end de tiltag, medlemslandene
selv kan foretage. Udkastet indeholder forslag til en indsats finansieret helt eller
delvis af fællesskabsmidler vedrørende en række elementer, herunder følgende:
- kontakten til de afghanske myndigheder
- flyvninger til Afghanistan
- transitarrangementer
- modtagelsesforhold og transport i Afghanistan efter ankomst
- oplysning og rådgivning af tilbagevendte afghanere
- støtte til træning af tilbagevendte afghanere i erhvervsmæssige færdigheder.
Der lægges endvidere op til, at Kommissionen bør undersøge mulighederne for blandt andet
inden for de midler, der allerede er bevilget til indsats i Afghanistan, at tilvejebringe økonomisk
dækning for fællesskabsindsatsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
23
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS)
og har været drøftet den 8. november 2002.
Dansk Flygtningehjælp, Dansk Røde Kors, Amnesty International og Rådet for Etniske Minoriteter fin-
der det betænkeligt, at planen også omfatter tvangsmæssig udsendelse. Dansk Flygtningehjælp understre-
gede, at i det omfang, der vil blive tale om tvangsmæssige udsendelser, bør UNHCR spille en central rolle
ved tilbagesendelserne.
Europa-Parlamentet
Europaparlamentet skal ikke høres.
Nærhedsprincippet
Idet der ifølge udkastet er tale om en plan, hvor der kun foretages fælles tiltag,
hvor sådanne vil være bedre og mere effektive end de tiltag, medlemslandene selv
kan foretage, skønnes forslaget at være i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Udsendelsesplanen skønnes hverken at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrations-
politik og Folketingets Europaudvalg
Forud for rådsmødet den 14. – 15. oktober 2002 blev Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik og Folketingets Europaudvalg orienteret
om sagen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24
Dagsordenspunkt 42): Sikre tredjelande
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
1.
Indledning
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 14. – 15. oktober 2002
blev
spørgsmålet om sikre tredjelande i forbindelse med behandlingen af asylansøg-
ninger
drøftet.
Fra enkelte lande har det været anført, at der bør udarbejdes en
fælles EU-liste over de såkaldt sikre tredjelande.
Rådet anmodede i den forbindelse om, at spørgsmålet om sikre tredjelande blev
vurderet nærmere på ekspertniveau inden en fornyet forelæggelse for Rådet.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 28. – 29. november 2002 for-
ventes en drøftelse af spørgsmålet om sikre tredjelande i forbindelse med be-
handlingen af asylansøgninger. Det kan ikke udelukkes, at drøftelserne vil føre
til vedtagelse af rådskonklusioner herom.
Såfremt der vedtages sådanne rådskonklusioner, forventes disse ikke at have
form af en retsakt, og de skønnes ikke at have retlig bindende virkning. På den
baggrund kan sådanne konklusioner ikke anses for omfattet af det danske for-
behold over for samarbejdet i søjle et vedrørende retlige og indre anliggender.
2.
Indhold
Der forventes en drøftelse af spørgsmålet om sikre tredjelande i forbindelse
med behandlingen af asylansøgninger. Det afgørende for den generelle vurde-
ring af, om et givet land kan tjene som sikkert tredjeland, er, om det pågælden-
de land har tiltrådt flygtningekonventionen og faktisk optræder i overensstem-
melse med flygtningekonventionens bestemmelser om non-refoulement. Det er
således afgørende, at det pågældende land ikke sender asylansøgere til hjem-
landet, uden at det efter en forsvarlig asylprocedure har kunnet lægges til
grund, at de pågældende ikke vil være i risiko for forfølgelse af de i flygtninge-
konventionen nævnte grunde.
Eventuelle rådskonklusioner om sikre tredjelande må forventes at ville henvise
til behovet for fælles kriterier for definitionen af sikre tredjelande.
3.
det
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbej-
Sagen har været i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS)
og har været drøftet den 8. november 2002.
Dansk Flygtningehjælp finder det centralt, at man i vurderingen af sikre tredjelande lægger vægt på
UNHCR´s vurdering af sikre tredjelande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25
4.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5.
6.
Nærhedsprincippet
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Nærhedsprincippet har ikke relevans for nærværende spørgsmål.
Sagen skønnes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
7.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlæn-
dinge- og Integrationspolitik og Folketingets Europaudvalg
Forud for rådsmødet den 14. – 15. oktober 2002 blev Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik og Folketingets Europaudvalg orienteret
om sagen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26
Dagsordenspunkt 43): Integration af migrationspolitikken i EU’s eks-
terne relationer bl.a. intensiveret samarbejde med tredjelande om sty-
ring af migrationsstrømme herunder fælles håndtering af migrations-
strømme. Information om beslutning i Rådet (generelle anliggender og
eksterne relationer)
Nyt notat.
Indledning
Det Europæiske Råd i Sevilla den 21. – 22. juni 2002 fandt, at bekæmpelsen af ulovlig indvandring kræ-
ver en øget indsats fra EU’s side og en målrettet tilgang til fænomenet, idet der skal gøres brug af alle
relevante instrumenter inden for rammerne af Den Europæiske Unions eksterne forbindelser. DER Se-
villa understregede, at EU's mål i den forbindelse fortsat er en integreret, samlet og velafbalanceret politik
og understregede vigtigheden af, at der etableres et samarbejde med hjem- og transitlande med henblik
på fælles håndtering af migrationsstrømme.
Formandskabet har udarbejdet et udkast til rådskonklusioner.
Rådskonklusionerne forventes vedtaget på rådsmødet (generelle anliggender og eksterne relationer) den
18. – 19. november 2002. På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 28. – 29. november 2002 ori-
enteres om sagen.
Indhold
I det foreliggende udkast til rådskonklusioner lægges der op til forstærket samarbejde med tredjelande
om migrationshåndtering. I udkastet udpeges en række lande, som EU i første omgang ønsker at intensi-
vere eksisterende samarbejde med eller indlede nyt samarbejde vedrørende migration med. Formålet er at
samarbejde med disse lande om forbedringer af kapaciteten til at håndtere problemer, som opstår som
følge af illegal indvandring.
Desuden indeholder udkastet til konklusioner et forslag til en bestemmelse om fælles håndtering af mi-
grationsstrømme og tvungen tilbagetagelse i tilfælde af ulovlig indvandring, som – i overensstemmelse
med DER Sevilla-konklusionerne – bør indsættes i alle fremtidige samarbejdsaftaler, associeringsaftaler
og tilsvarende aftaler, Den Europæiske Union eller Det Europæiske Fællesskab indgår med et tredjeland.
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 8.
november 2002.
4.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5.
6.
Nærhedsprincippet
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Nærhedsprincippet har ikke relevans for nærværende sag.
Sagen skønnes hverken at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27
7.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlæn-
dinge- og Integrationspolitik og for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om sagen forud for Rådsmødet (udenrigsministre) den 18. –
19. november 2002.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461211_0028.png
28
Dagsordenspunkt 44): Forhandlingsmandater til Kommissionen vedrø-
rende tilbagetagelsesaftaler med tredjelande, herunder Tyrkiet, Albani-
en, Algeriet og Kina
Nyt notat
1.
Indledning
Det følger af artikel 63, nr. 3, litra b) i Traktaten om Det Europæiske Fællesskab (EF-traktaten), at Rådet
inden fem år efter Amsterdam-traktatens ikrafttræden den 1. maj 1999 skal træffe afgørelse om foran-
staltninger vedrørende ulovlig indvandring og ulovligt ophold, herunder repatriering af personer med
ulovligt ophold.
Fællesskabet har således kompetence til at indgå aftaler med tredjelande om tilbagetagelse.
Kommissionen har på baggrund heraf fremsat henstillinger til Rådet med henblik på, at Rådet træffer
afgørelse om at bemyndige Kommissionen til at føre forhandlinger med henholdsvis Tyrkiet, Albanien,
Algeriet og Kina (i det følgende benævnt forhandlingsmandaterne).
Udkast til forhandlingsmandaterne er fremsat med hjemmel i EF-traktatens artikel 63, nr. 3, litra b).
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af foran-
staltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af
de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i Dan-
mark.
Såfremt forhandlingsmandaterne vedtages, vil de ikke være bindende for Danmark.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 28. - 29. november 2002 forventes forhandlingsmanda-
terne vedtaget som et a)-punkt.
På Rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 28. – 29. november 2002 forventes det endvidere, at
Rådet drøfter udpegelsen af yderligere tredjelande, med hvilke der bør indgås tilbagetagelsesaftaler. Det
kan ikke udelukkes, at drøftelserne fører til, at Kommissionen opfordres til at forelægge yderligere udkast
til forhandlingsmandater for en række konkrete tredjelande.
En opfordring til Kommissionen om at forelægge udkast til forhandlingsmandater skønnes ikke at være
omfattet af det danske forbehold over for samarbejdet i søjle et vedrørende retlige og indre anliggender.
2.
Indhold
Formålet med forhandlingsmandaterne er at indgå gensidige aftaler om tilbagetagelse med de fire nævnte
lande, der indeholder klare og utvetydige bestemmelser, som sikrer hurtige og effektive procedurer til
identifikation og repatriering af personer med ulovlig indrejse i eller ophold på den anden aftaleparts
område.
Forhandlingsmandaterne indeholder direktiver for Kommissionens forhandlinger med de fire lande, her-
under vedrørende de personkategorier, der skal omfattes af den gensidige tilbagetagelsesforpligtelse, hvil-
ke rejsedokumenter aftalerne skal foreskrive anvendelsen af samt hvilke transportformer, der skal kunne
benyttes. Endvidere foreskriver forhandlingsmandaterne, at tilbagetagelsesaftalerne skal indeholde en
bestemmelse om transit af statsløse personer og tredjelandsstatsborgere, der ikke kan sendes direkte til-
bage til bestemmelsesstaten.
Kommissionen har i forbindelse med fremsættelse af sine henstillinger til Rådet om at bemyndige Kom-
missionen til at føre forhandlinger med de fire lande beskrevet den retlige og politiske baggrund for
Kommissionens henstillinger og mandaternes retsgrundlag.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling, der er tilknyttet Am-
sterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
29
3.
det
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbej-
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 8.
november 2002.
Dansk Flygtningehjælp understregede, at ved tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere til en transitstat
skal det sikres, at transitstaten overholder princippet om non-refoulement i forhold til tredjelandsstats-
borgeren.
4.
5.
Europa-Parlamentet
Nærhedsprincippet
Europa-Parlamentet skal ikke høres vedrørende sagen.
Udkast til forhandlingsmandaterne findes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Medlemsstaterne fastlægger på nuværende tidspunkt forpligtelser for tilbagetagelse over for tredjelande
ved bilaterale konsultationer, herunder i henhold til bilaterale aftaler om tilbagetagelse.
Behovet for en fællesskabsaftale vil bero på en konkret vurdering af den enkelte forhandlingssituation
med et givent tredjeland eller region. Det kan således efter omstændighederne vurderes at være fordelag-
tigt at indgå en fællesskabsaftale om tilbagetagelse.
6.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Udkast til forhandlingsmandaterne har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, da
Danmark efter Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen.
7.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlæn-
dinge- og Integrationspolitik og Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
eller for Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30
Dagsordenspunkt 45): Intensiveret konsulært samarbejde
Nyt notat
Indledning
Den 20. september 2001 opfordrede Rådet (retlige og indre anliggender) medlemsstaterne til at udvise
den største omhu ved visumudstedelse og med henblik herpå forstærke det lokale konsulære samarbejde.
På Det Europæiske Råds møde i Laeken i december 2001 var der enighed om, at en bedre forvaltning af
kontrollen ved EU's ydre grænser ville bidrage til at bekæmpe terrorisme, organiseret ulovlig indvandring
og menneskehandel.
I planen om bekæmpelse af ulovlig indvandring indgår et øget samarbejde mellem medlemsstaternes di-
plomatiske og konsulære repræsentationer i de lande, migrationsstrømmene udgår fra, blandt andet med
hensyn til informationsudveksling, jf. planens punkt 29 og 30.
Det Europæiske Råd understregede på sit møde i Sevilla i juni 2002, at der snarest muligt skal indføres en
fælles visumdatabase. Kommissionen analyserer for tiden forskellige muligheder for udformning af et
sådan system. Da den fælles visumdatabase næppe kan forventes at være operationel før om nogle år, og
idet der er behov for øjeblikkeligt at øge samarbejdet mellem medlemsstaterne om visumspørgsmål i
tilknytning til intern sikkerhed samt bekæmpelse af terrorisme og ulovlig indvandring og menneskehan-
del, har formandskabet foreslået, at samarbejde mellem medlemsstaternes konsulater intensiveres.
Formandskabet har udarbejdet forslag til en række konklusioner om et intensiveret konsulært samarbej-
de.
Konklusionerne har ikke form af en retsakt, og de skønnes ikke at have retligt bindende virkning. På den
baggrund kan konklusionerne ikke anses for omfattet af det danske forbehold over for samarbejdet i
søjle et vedrørende retlige og indre anliggender.
Såfremt konkrete retsakter foreslås vedtaget med hjemmel i TEF afsnit IV som led i gennemførelsen af
rådskonklusionerne, vil det danske forbehold på området for retlige og indre anliggender finde anvendel-
se.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 28. – 29. november 2002 forventes Rådet at vedtage for-
slaget til konklusioner angående et intensiveret konsulært samarbejde.
Indhold
Samarbejdet skal omfatte udveksling af oplysninger, som er indsamlet i forbindelse med behandling af
visumansøgninger, og som skønnes at være relevante for bekæmpelsen af terrorisme, ulovlig indvandring
og menneskehandel.
Medlemsstaternes diplomatiske missioner i tredjelande, hvor der formodes at findes netværk, som er
involveret i eller har tilknytning til international terrorisme, organiseret ulovlig indvandring eller menne-
skehandel opfordres således til regelmæssigt, og mindst en gang om måneden, at udveksle oplysninger,
der er indhentet i forbindelse med visumansøgninger.
Oplysningerne skal udveksles under overholdelse af de nationale databeskyttelsesregler og de relevante
internationale retlige instrumenter.
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 8.
november 2002.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres i sagen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
31
Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet har ikke relevans for sagen.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til konklusioner skønnes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og In-
tegrationspolitik og Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
eller for Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
32
Dagsordenspunkt 46): Konklusioner vedrørende udvidelsen af samar-
bejdet mellem liaison officerer på migrationsområdet
Nyt notat.
Indledning
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 13. juni 2002 vedtog Rådet Planen for forvaltning af de
ydre grænser. Planen indeholdt et forslag til, at samarbejdet mellem medlemslandenes forbindelsesoffice-
rer på immigrationsområdet (ILO) blev styrket, og at der burde oprettes et netværk af forbindelsesoffice-
rer i tredjelande. Det Europæiske Råd i Sevilla den 21. – 22. juni 2002 udtrykte sin støtte til denne plan
og fastslog, at det omtalte netværk skulle etableres inden udgangen af 2002.
Formandskabet har arbejdet med dette netværk og på baggrund af en rapport herom udarbejdet et sæt
rådskonklusioner.
Konklusionerne har ikke form af en retsakt, og de skønnes ikke at have retligt bindende virkning. På den
baggrund kan konklusionerne ikke anses for omfattet af det danske forbehold over for samarbejdet i
søjle et vedrørende retlige og indre anliggender.
Såfremt konkrete retsakter foreslås vedtaget med hjemmel i TEF afsnit IV som led i gennemførelsen af
rådskonklusionerne, vil det danske forbehold på området for retlige og indre anliggender finde anvendel-
se.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 28. – 29. november 2002 forventes rådskonklusionerne
vedtaget.
Indhold
Konklusionerne vedrørende styrkelse af samarbejdet mellem ILO’er forventes
med udgangspunkt i det eksisterende netværk at indeholde en tidsplan for gen-
nemførelse af et forbedret ILO-netværk. Der forventes opfordret til en hurtig
gennemførelse af et belgisk planlagt program om et ILO-netværk til forbedring
af udvekslingen af operationelle oplysninger, samt til afholdelse af seminarer
med deltagelse af ILO’er med henblik på fastlæggelse af bedste praksis. Her-
udover forventes der opfordret til, at der på længere sigt udarbejdes en fælles
håndbog for ILO’er på baggrund af de øvrige tiltag.
Konklusionerne forventes endelig at indeholde en opfordring til, at der skabes større klarhed omkring
ILO’ernes rolle, herunder særligt hvordan øvrige liaison officerer og eksperter, der beskæftiger sig med
migrationsspørgsmål i tredjelande, bedst inddrages i arbejdet med at forbedre ILO-netværket.
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandrings-
samarbejdet (SPAIS) den 8. november 2002.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
33
Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet har ikke relevans for nærværende sag.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen skønnes hverken at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og In-
tegrationspolitik og for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
eller for Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
34
Dagsordenspunkt 47): Styrkelse af procedurerne for paskontrol ved
Schengen-områdets indrejsesteder
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv
Indledning
Visse Schengen-lande har igennem længere tid oplevet, at statsborgere fra lande, der kan rejse visumfrit
ind i Schengen-området, ikke har fået deres pas stemplet ved indrejse. Dette har betydning for beregnin-
ger af den visumfri periode på tre måneder.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 14. – 15. oktober 2002 var der enighed om, at en styrkelse af procedurerne
for paskontrol ved Schengen-områdets indrejsesteder skal drøftes på embedsmandsniveau, inden det igen forelægges Rådet
(retlige og indre anliggender) den 28. – 29. november 2002.
Formandskabet forventes at udarbejde et sæt rådskonklusioner til rådsmødet.
Såfremt der vedtages sådanne rådskonklusioner, har disse ikke form af en rets-
akt, og de skønnes ikke at have retligt bindende virkning. På den baggrund kan
sådanne konklusioner ikke anses for omfattet af det danske forbehold over for
samarbejdet i søjle et vedrørende retlige og indre anliggender.
Såfremt konkrete retsakter foreslås vedtaget med hjemmel i TEF afsnit IV som
led i gennemførelsen af rådskonklusionerne, vil det danske forbehold på områ-
det for retlige og indre anliggender finde anvendelse.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 28. –29. november 2002 for-
ventes der vedtaget rådskonklusioner, der blandt andet understreger medlems-
staternes forpligtelse til at stemple pas ved indrejse i Schengen-området.
Indhold
Der er på arbejdsgruppeniveau opnået enighed om rådskonklusioner, der in-
deholder en erindring om, at medlemslandene skal gennemføre grænsekontrol.
Det noteres, at nationale regler afgør, i hvilke tilfælde personer uden pas-
stempling kan udsendes. Endelig opfordres Kommissionen til at styrke reglerne
om ind- og udrejse stempling i forbindelse med nyskrivningen af den Fælles
Håndbog.
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandrings-
samarbejdet (SPAIS) den 24. september 2002 og
den 8. november 2002.
4.
5.
Europa-Parlamentet
Nærhedsprincippet
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Nærhedsprincippet har ikke relevans for nærværende sag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
35
6.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen skønnes hverken at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
7.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlæn-
dinge- og Integrationspolitik og for Folketingets Europaudvalg
Forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 14. – 15. oktober 2002 blev Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik og Folketingets Europaudvalg orienteret om sagen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
36
Dagsordenspunkt 48): Udveksling af forfalskningsbulletinen med USA,
Canada og kandidatlandene.
Nyt notat.
Indledning
På rådsmødet den 28. – 29. november 2002 forventes fremsat forslag til Rådets
beslutning om udveksling af Forfalskningsbulletinen med henholdsvis USA,
Canada og kandidatlandene. Forfalskningsbulletinen er en del af en fælles ind-
beretningstjeneste og udgør en central registrering af manuelle hjælpemidler til
afsløring af falske og forfalskede dokumenter, der skal fremskynde procedurer-
ne for meddelelse af oplysninger om tilfælde, hvor der er afsløret falske og for-
falskede rejsedokumenter, til de enkelte medlemsstater.
Forslag til Rådets beslutning om udveksling af forfalskningsbulletinen forventes fremsat uden henvisning
til EF traktaten, idet forfalskningsbulletinen teknisk set ikke er et rådsdokument, men alene en samling af
medlemslandenes nationale akter.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 28. – 29. november 2002 forventes forslaget vedtaget
som et a-punkt.
Indhold
Forslaget forventes at indeholde Rådets godkendelse af, at forfalskningsbulleti-
nen udveksles med henholdsvis USA, Canada og kandidatlandene.
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 8.
november 2002.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres i denne sag.
Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet har ikke relevans for nærværende sag.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen skønnes hverken at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og In-
tegrationspolitik- og for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
eller Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
37
Dagsordenspunkt 49): Udveksling af håndbogen over ægte dokumenter
med tredjelande.
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
Indledning
Forslaget til Rådets beslutning om udveksling af håndbogen over ægte doku-
menter med Canada forventes fremsat uden henvisning til EF traktaten, idet
håndbogen teknisk set ikke er et rådsdokument, men alene en samling af med-
lemslandenes nationale akter.
Rådet har tidligere vedtaget to beslutninger om udlevering af håndbogen til
kandidatlandene og til USA.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 28. – 29. november 2002 for-
ventes forslaget til beslutning vedtaget som et a)-punkt.
Indhold
Forslaget forventes at indeholde Rådets godkendelse af, at håndbogen over æg-
te dokumenter udveksles med
Canada.
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandrings-
samarbejdet (SPAIS)
den 8. november 2002.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres i denne sag.
Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet har ikke relevans for nærværende sag.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen skønnes hverken at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og In-
tegrationspolitik og for Folketingets Europaudvalg
Forud for rådsmødet den 25. – 26. april 2002 blev Folketingets Udvalg for Ud-
lændinge- og Integrationspolitik og Folketingets Europaudvalg orienteret om
sagen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
38
Dagsordenspunkt 50): Kollektiv evaluering: Udkast til revideret lande-
rapport om Litauen.
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
Indledning
Rådet vedtog den 29. juni 1998 en fælles aktion om en mekanisme for kollektiv evaluering af kandidat-
landenes iværksættelse, anvendelse og faktiske gennemførelse af EU’s acquis på området for retlige og
indre anliggender.
Den pågældende mekanisme er nærmere beskrevet i det aktuelle notat, der blev sendt til Folketingets
Europaudvalg og Retsudvalg forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 28. – 29. maj 1998.
Ekspertgruppen, der er nævnt i artikel 2 i den fælles aktion, blev nedsat den 10. juli 1998. Gruppen har til
opgave at forberede og ajourføre kollektive evalueringer af kandidatlandene på området for retlige og
indre anliggender. Ekspertgruppen afholder jævnlige møder.
Artikel 4 i den fælles aktion indeholder en bestemmelse, hvorefter Rådet skal orienteres om fremskridte-
ne og resultaterne i forbindelse med de kollektive evalueringer.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 27. – 28. maj 1999 godkendte Rådet en rapport om
fremskridtene og resultaterne i forbindelse med de kollektive evalueringer.
Der er udarbejdet landerapporter fra ekspertgruppen vedrørende samtlige
kandidatlande, og disse landerapporter er taget til efterretning af Rådet. Eks-
pertgruppen foretager nu en revision af samtlige rapporter, og Rådet har indtil
videre taget reviderede rapporter om Polen, Estland, Tjekkiet, Ungarn, Slova-
kiet, Slovenien, Cypern, Rumænien og Bulgarien til efterretning.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) forventes den revideret rapport om ansøgerlandet Litauen forelagt med henblik
på, at Rådets vedtagelse af rapporten som et a)-punkt.
Indhold
Rapporterne indeholder information om og status på kandidatlandenes iværksættelse, anvendelse og fak-
tiske gennemførelse af EU’s acquis på området for retlige og indre anliggender opdelt i fem hovedområ-
der: grænsekontrol, asyl, migration, politi- og toldsamarbejdet og retligt samarbejde samt menneskerettig-
heder og korruption.
Rapporten vedrørende Litauen er en revideret rapport i forhold til den tidligere rapport, som Rådet tog til efterretning den
22. december 2000. Revisionen af rapporten er et led i den løbende vurdering af, hvor langt kandidatlandene er kommet i
deres tilpasning til EU-regelsættet på området for retlige og indre anliggender.
Af konklusionerne i rapporten fremgår blandt andet, at Litauen har gjort væsentlige fremskridt siden sidste rapport. Litau-
en lever således op til acquiset på de fleste områder, men der er stadig problemer navnlig for så vidt angår den administrative
kapacitet. Således er koordinationen mellem de relevante myndigheder på området for grænsekontrol ikke optimal, ligesom
samarbejdet mellem migrations- og grænsekontrol/politimyndigheder endnu ikke fungerer i tilstrækkelig grad. Forholdene i
fængsler og detentionscentre er fortsat ikke tilfredsstillende, og der er behov for en større præventiv indsats i forhold til kor-
ruption.
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 8. november 2002.
Europa-Parlamentet
Europaparlamentet skal ikke høres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
39
Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet har ikke relevans for nærværende sag.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen skønnes hverken at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og In-
tegrationspolitik og for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Retsudvalg og Folketingets Europaudvalg er blevet orienteret om sagen forud for rådsmø-
derne (retlige og indre anliggender samt civilbeskyttelse) den 27. – 28. maj 1999, den 4. oktober 1999,
den 27. marts 2000, den 29. maj 2000, den 28. september 2000, den 9. november 2000, den 15. – 16.
marts 2001, den 28. – 29. maj 2001, den 21 – 22. februar 2002, den 25. – 26. april 2002 og den 13. – 14.
juni 2002.
Forud for rådsmødet den 14. – 15. oktober 2002 blev Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspo-
litik og Folketingets Europaudvalg orienteret om sagen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461211_0040.png
40
Dagsordenspunkt 51): Forslag til Rådets beslutning om ændring af del
III og bilag 8 i de tekniske specifikationer til Schengen Konsultations-
netværket
Nyt notat.
Indledning
Forslag til Rådets beslutning om ændring af del III og bilag 8 i de tekniske specifikationer til Schengen
Konsultationsnetværket er fremsat under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 789/2001 af 24. april
2001 om at forbeholde Rådet gennemførelsesbeføjelserne vedrørende visse detailbestemmelser og kon-
krete procedurer i forbindelse med behandling af visumansøgninger, der har hjemmel i EF-traktatens
afsnit IV, artikel 62, nr. 2) og 3).
Forslaget til rådsbeslutning skal vedtages af Rådet med enstemmighed uden høring af Europa-
Parlamentet.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af foran-
staltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af
de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i Dan-
mark.
I det omfang Rådet har truffet afgørelse om et forslag om eller initiativ til udbygning af Schengen-
reglerne efter bestemmelserne i afsnit IV i EF-traktaten, træffer Danmark i henhold til artikel 5 i Proto-
kollen om Danmarks Stilling inden seks måneder afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre denne afgø-
relse i sin nationale lovgivning. Hvis Danmark beslutter sig herfor, vil afgørelsen skabe en folkeretlig
forpligtelse mellem Danmark og de øvrige medlemsstater.
Det fremgår af beslutningsforslagets præambel, at der er tale om et forslag til udbygning af Schengen-
reglerne.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 28. – 29. november 2002 forventes beslutningen vedta-
get som et a-punkt.
Indhold
Formålet med forslaget er at forbedre kvaliteten af præsentationen af VISION-statistikkerne, der frem-
sendes til Rådets Generalsekretariat af hvert enkelt medlemsland i forbindelse med Schengen Konsultati-
onsnetværket.
VISION (Schengen Konsultationsnetværket) er et edb-netværk, der anvendes af Schengen-staterne i
forbindelse med visumudstedelse. VISION-statistikker er statistikker over, hvor mange gange en med-
lemsstat har foretaget konsultation af en central visummyndighed inden udstedelse af visum.
Det er hensigten at standardisere statistikkerne med henblik på at lette forarbejdningen af oplysningerne i
edb-systemet.
Det nuværende format til fremsendelse af statistikoplysninger i bilag 8 til de tekniske specifikationer for
Schengen Konsultationsnetværket skal derfor erstattes af et nyt format.
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 8.
november 2002
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling, der er knyttet til Am-
sterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
41
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Nærhedsprincippet
Ændring af de tekniske specifikationer for Schengen Konsultationsnetværket kan kun besluttes af med-
lemsstaterne i fællesskab.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til rådsbeslutning har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, da Dan-
mark efter Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen.
En eventuel tilknytning til rådsafgørelsen på mellemstatsligt grundlag skønnes hverken at have lovgiv-
ningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og In-
tegrationspolitik og Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
eller Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461211_0042.png
42
Dagsordenspunkt 52): Rådets forordning om ensartet udformning af
opholdstilladelser til tredjelandsstatsborgere, KOM (2001) 157 endelig
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
1.
Indledning
Forslaget til forordning er fremsat med hjemmel i artikel 63, nr. 3, i traktaten om
oprettelse af Det Europæiske Fællesskab og skal vedtages med enstemmighed efter
høring af Europa-Parlamentet.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets
vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og
ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i hen-
hold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
I det omfang Rådet har truffet afgørelse om et forslag om eller initiativ til udbyg-
ning af Schengen-reglerne efter bestemmelserne i afsnit IV i EF-traktaten, træffer
Danmark i henhold til artikel 5 i Protokollen om Danmarks Stilling inden seks
måneder afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre denne afgørelse i sin nationale
lovgivning. Hvis Danmark beslutter sig herfor, vil afgørelsen skabe en folkeretlig
forpligtelse mellem Danmark og de øvrige medlemsstater.
Det fremgår af forslagets præambel, at der er tale om et forordningsforslag til ud-
bygning af Schengen-reglerne.
På rådsmødet den 13.-14. juni 2002 blev forslaget vedtaget.
Danmark ønsker at tilkendegive, at Danmark vil gennemføre forordningen i
dansk ret.
2.
Indhold
Formålet med forordningsforslaget er at fastlægge retningslinier og specifikationer
for en ensartet udformning af opholdstilladelser.
Den ensartet udformede opholdstilladelse skal indeholde alle nødvendige person-
oplysninger, og den skal opfylde høje tekniske krav med henblik på at sikre op-
holdstilladelser mod efterligning og forfalskning.
I den forbindelse åbner forordningsforslaget for en mulighed for gradvist at for-
bedre beskyttelsen mod efterligning og forfalskning, herunder ved anvendelse af
biometriske elementer, efterhånden som teknologiske nyskabelser muliggør dette.
Forordningsforslaget erstatter den fælles aktion af 16. december 1996, vedtaget af
Rådet på grundlag af artikel K. 3 i traktaten om Den Europæiske Union, om ensar-
tet udformning af opholdstilladelser, 97/11/RIA.
3.
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandrings-
Kommissionen fremsatte den 2. april 2001 forslag til
Rådets forordning om ensartet udformning af opholds-
tilladelser til tredjelandsstatsborgere, KOM(2001) 157
endelig.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling, der er knyttet til Am-
sterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
43
samarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamar-
bejdet (SPAIS) den 9. april 2002, den 24. september 2002
og den 8. november 2002.
.
4.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet afgav udtalelse den 12. december 2001.
Udtalelsen indeholdt især forslag til indføjelse af flere betragtninger i præamblen,
herunder en tekst med henvisning til Wienerkonventionens punkt 38, litra c),
punkt ii), hvorefter der skal fastsættes regler for procedurerne for medlemsstater-
nes udstedelse af langtidsvisa og opholdstilladelser.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har i sit forslag til forordning anført, at målet om at skabe større sikkerhed om-
kring opholdstilladelserne, gøre dem retligt bindende og nemmere at tilpasse nye situationer i for-
bindelse med mistanke om forfalskning kun kan nås gennem en fællesskabsforanstaltning.
Danmark kan tilslutte sig denne holdning.
6.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til forordning har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle kon-
sekvenser, da Danmark efter protokollen om Danmarks stilling ikke deltager i ved-
tagelsen.
En eventuel tilknytning til rådsforordningen på mellemstatsligt grundlag skønnes
ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
7.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik og Europaudvalg
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik og Folketingets Euro-
paudvalg
blev orienteret om sagen forud for rådsmødet den 25. - 26. april 2002.
Såfremt forordningen ønskes gennemført i dansk ret,
skønnes dette at ville medføre en samlet statslig mer-
udgift på 9,1 mio. kroner i 2003 faldende til 1,7 mio.
kroner i 2004 og fremefter. Udgiften afholdes inden for
de på finansloven afsatte rammer. Det vil dog være
forbundet med en yderligere engangsudgift på op til
1,3 mio. kroner, når det besluttes, at opholdsstickerne
k l åf
f t ll
d k ift l kt i k
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
44
Dagsordenspunkt 53: Forslag til program om forbedring af samarbejdet
i EU vedrørende forebyggelse og begrænsning af konsekvenserne af
kemiske, biologiske, radiologiske og nukleare terrortrusler.
1.
Indledning
Under dansk formandskab er udarbejdet et forslag til et program til forbedring af samarbejdet i EU ved-
rørende forebyggelse og begrænsning af konsekvenserne af kemiske, biologiske, radiologiske og nukleare
terrortrusler.
Som baggrund for programmet henvises til Det Europæiske Råds konklusioner i Gent den 19. oktober
2001 og Laeken den 14.-15. december 2001, hvori Rådet og Kommissionen anmodes om at udarbejde et
program til forbedring af samarbejdet mellem medlemsstaterne med hensyn til terrorisme ved brug af
biologiske og kemiske midler.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 13. juni 2002 blev det besluttet at udvide programmet til
også at omfatte radiologiske og nukleare trusler.
Programmet er sat på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender samt civilbeskyttelse) den
28.- 29. november 2002 med henblik på vedtagelse.
Programmet forventes efterfølgende forelagt rådet (generelle anliggender og eksterne relationer) den 9.-
10. december 2002 til orientering.
2.
Indhold
Der er tale om et forslag til et fælles kommissions- og rådsprogram, der tilsigter beskyttelse af befolkning,
miljø, fødevarekæde og ejendom imod terrorisme med kemiske, biologiske, radiologiske og nukleare mid-
ler. Programmet er tværsektorielt og indeholder elementer vedrørende bl.a. civilbeskyttelses-, atom-,
energi-, miljø-, sundheds, fødevaresikkerhed, lægemiddel-, forsknings, telekommunikations-, transport-
og terrorismeområdet.
Programmets overordnede formål er at øge effektiviteten af forebyggende og afhjælpende foranstaltnin-
ger nationalt og på EU-niveau vedrørende terrorisme med kemiske, biologiske, radiologiske eller nuklea-
re midler.
Programmet skal bidrage til at sikre en optimal og koordineret anvendelse af de forskellige EU-
instrumenter og identificere og fjerne uhensigtsmæssigheder og mangler mellem de forskellige EU-
instrumenter.
Programmet har ikke form som en retsakt og omfatter kun medlemsstaternes territorium.
Med henblik på at realisere programmets overordnede formål opstilles syv strategiske målsætninger, der
vedrører risikoanalyse, sårbarhedsreduktion, overvågning og alarmering, katastrofeindsats, forskning,
samarbejde med tredjelande og internationale organisationer samt overordnet koordination. Inden for de
strategiske målsætninger fastsættes en række generelle og konkrete anbefalinger for fremtidig handling.
Af programmet fremgår bl.a., at Rådet og Kommissionen inden for respektive kompetenceområder skal
sikre effektiv koordination af relevante instrumenter og initiativer, der vedrører forebyggelse og be-
grænsning af konsekvenserne af terrorisme med kemiske, biologiske, radiologiske eller nukleare midler.
Endvidere fremgår, at programmet regelmæssigt skal tages op til revision, og at en kort statusrapport
Nyt notat
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
45
årligt skal forelægges Rådet som led i opfølgningen på programmet.
3.
Gældende dansk ret
I medfør af beredskabsloven er indenrigs- og sundhedsministeren øverste administrative myndighed for
det statslige redningsberedskab, herunder atomberedskabet og det kemiske beredskab.
Indenrigs- og sundhedsministeren er endvidere i medfør af sygesikringsloven og sygehusloven ressortan-
svarlig for sundhedsberedskabet.
4.
Høring
Programmet har været sendt i høring i EU-specialudvalget på beredskabsområdet, der har udtalt sig posi-
tivt.
5.
6.
7.
Europa- Parlamentet
Nærhedsprincippet
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Programmet har ikke været i høring hos Europa-Parlamentet.
Nærhedsprincippet har ikke relevans for programmet, idet der ikke er tale om en retsakt.
Programmet skønnes ikke at kræve lovændring eller at have statsfinansielle konsekvenser.
8.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Kommunaludvalg
og Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Kommunaludvalg og Folketingets Europaudvalg.