Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 240
Offentligt
1461202_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 240)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
FLF, Alm. del - bilag 258 (Løbenr. 5488)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde 2456 LANDBRUG OG FISKERI, d. 14-15. oktober 2002
Dette rådsmøde (12900/02 Presse 309) blev behandlet af Europaudvalget på mødet den
11. oktober 2002. Dansk delegationsleder: Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Mariann FISCHER BOEL og statssekretær i Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri Poul OTTOSEN.
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
FØDEVARESIKKERHED
ZOONOSER; Politisk drøftelse pba. formandskabets kompromisforslag, som Kommissionen accepterede, og som
Spanien, Portugal, Italien og Grækenland stadig ikke kan tilslutte sig afsnittet om finansiering i
(FF)
*
GENETISK MODIFICEREDE FØDEVARER OG FODERSTOFFER (GMO); Politisk debat på grundlag af nogle
spørgsmål fra formandskabet om de tre vigtigste elementer i forslaget
*
LANDBRUG
VERDENSTOPMØDET OM BÆREDYGTIG UDVIKLING - Rådets konklusionere; Se tekst
*
MIDTVEJSREVISION AF DEN FÆLLES LANDBRUGSPOLITIK; Afrapportering og indgående debat om
udviklingen af landdistrikterne, bedriftsrevision, nødder, ris og mejeriprodukter, for at afklare nøglespørgsmålene for
delegationerne.
*
EVENTUELT
FREMME AF OLIVENOLIESEKTOREN; Portugal (med støtte fra Italien, Grækenland og Spanien) gjorde
Kommissionen opmærksom på, at den frivillige EF-finansiering til fremme af olivenolie i tredjelande for nylig er blevet
suspenderet og at landet ønsker, at Fællesskabet genoptager finansieringen
*
SUPPLERENDE STØTTE TIL BOMULDSPRODUCENTER; Kommissionen meddelte Grækenland, at landet skal
underrette Kommissionen om alle planer om ydelse af støtte i henhold til EF-traktatens artikel 88, stk. 3. Kommissionen
er i tvivl om de juridiske aspekter af den pågældende støtte og muligheden for at tillade den
*
INDFØRSEL AF HVEDE; Frankrig gjorde Kommissionen og Rådet opmærksom på den stigende mængde hvede, der
indføres fra Rusland og Ukraine til EF-markedet
*
FISKERI
REFORM AF DEN FÆLLES FISKERIPOLITIK; Indgåenede drøftelse om reformen af den fælles fiskeripolitik på
grundlag af et spørgeskema fra formandskabet og noterede sig delegationernes bemærkninger, som vil blive tilgodeset,
når der skal udarbejdes et kompromis med henblik på en kommende rådssamling
*
GENOPRETNING AF TORSKE- OG KULMULEBESTANDE; Bemærkninger fra delegationerne på grundlag af
Kommissionens uofficielle dokument med et forslag til genopretning af torske- og kulmulebestande
*
HANDLINGSPLAN FOR FISKERIFORVALTNINGEN I MIDDELHAVSOMRÅDET; Kommissionens officielle
redegørelse for meddelelsen vedrørende en handlingsplan for fiskeriforvaltningen i Middelhavsområdet samt indlæg fra
fire delegationer
*
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461202_0002.png
LANDBRUG
Landbrugsstatistikker*; Vedtagelse med enstemmighed (Tyskland og Sverige undlod at stemme) af beslutningen om
ændring af Rådets beslutning 96/411/EF om forbedring af Fællesskabets landbrugsstatistik, hvilket forlænger den
indsats, der er gjort for at forbedre landbrugsstatistiksystemet, til 2007
(dok. 3650/02 + 11959/02 ADD 1)
*
Frugt og grøntsager; Vedtagelse af forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2200/96 om frugt og grøntsager, idet
den italienske delegation stemte imod
(dok. 12453/02)
*
Olivenolie; Vedtagelse af forordning om fastsættelse af grænser for EF-finansiering af aktivitetsprogrammerne for
godkendte erhvervsorganisationer i olivensektoren (dok.
12267/02)
*
UDDANNELSE
Det Europæiske År for Uddannelse gennem Idræt 2004; Vedtagelse af fælles holdning vedrørende et forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets afgørelse med henblik på at gøre 2004 til Det Europæiske År for Uddannelse gennem Idræt
(dok.
9605/02)
*
Revisionsrettens særberetning nr. 2/2002 om fællesskabshandlingsprogrammerne; Se tekst
(dok. 12183/02)
*
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
ERKLÆRING FRA KOMMISSIONEN vedr. vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om ændring af
Rådets beslutning 96/411/EF om forbedring af Fællesskabets landbrugsstatistik
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. landbrug og fiskeri behandlet på andre rådsmøder siden det
foregående landbrug og fiskeriministerrådsmøde den 23-24. september 2002:
Ingen
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen den 11.
oktober, 1. udg.:
Ingen
Bruxelles, den 19. november 2002
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
12900/02 (Presse 309)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461202_0003.png
Vedr.:
2456. samling i Rådet
- LANDBRUG og FISKERI -
den 14.-15. oktober 2002 i Luxembourg
Formand:
Mariann FISCHER BOEL
Kongeriget Danmarks minister for fødevarer,
landbrug og fiskeri
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FØDEVARESIKKERHED
*
ZOONOSER
*
GENETISK MODIFICEREDE FØDEVARER OG FODERSTOFFER (GMO)
*
LANDBRUG
*
VERDENSTOPMØDET OM BÆREDYGTIG UDVIKLING - Rådets konklusioner
*
MIDTVEJSREVISION AF DEN FÆLLES LANDBRUGSPOLITIK
*
EVENTUELT
*
FREMME AF OLIVENOLIESEKTOREN
*
SUPPLERENDE STØTTE TIL BOMULDSPRODUCENTER
*
INDFØRSEL AF HVEDE
*
FISKERI
*
REFORM AF DEN FÆLLES FISKERIPOLITIK
*
GENOPRETNING AF TORSKE- OG KULMULEBESTANDE
*
HANDLINGSPLAN FOR FISKERIFORVALTNINGEN I MIDDELHAVSOMRÅDET
*
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
LANDBRUG
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461202_0004.png
Landbrugsstatistikker *
*
Frugt og grøntsager
*
Olivenolie
*
UDDANNELSE
Det Europæiske År for Uddannelse gennem Idræt 2004
*
Revisionsrettens særberetning nr. 2/2002 om fællesskabshandlingsprogrammerne
*
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Annemie NEYTS-UYTTEBROECK
José HAPPART
Vera DUA
Danmark:
Mariann FISCHER BOEL
Poul OTTOSEN
Tyskland:
Martin WILLE
Grækenland:
Georgios DRYS
Spanien:
Miguel ARIAS CAÑETE
Frankrig:
Hervé GAYMARD
Irland:
Joe WALSH
Dermot AHERN
Italien:
Giovanni ALEMANNO
Paolo SCARPA BONAZZA BUORA
Luxembourg:
Fernand BODEN
Nederlandene:
Cees VEERMAN
Jan ODINK
Østrig:
Wilhelm MOLTERER
Portugal:
Minister under udenrigsministeren, med ansvar
for landbrug
Landbrugsminister og minister for landdistrikter
(regionen Vallonien)
Flamsk miljø- og landbrugsminister
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Statssekretær i Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Statssekretær i Forbundsministeriet for
Forbrugerbeskyttelse, Fødevarer og Landbrug
Landbrugsminister
Minister for landbrug, fiskeri og fødevarer
Minister for landbrug, fødevarer, fiskeri og
landdistriktspørgsmål
Minister for landbrug og fødevarer
Minister for kommunikation, marine ressourcer
og naturressourcer
Landbrugs- og skovbrugsminister
Statssekretær for landbrug og skovbrug
Minister for landbrug, vinavl og udvikling af
landdistrikterne
Minister for landbrug, naturforvaltning og fiskeri
Statssekretær for landbrug, naturforvaltning og
fiskeri
Forbundsminister for landbrug og skovbrug samt
miljø og vandforvaltning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461202_0005.png
Armando SEVINATE PINTO
Luis FRAZÃO GOMES
Finland:
Jari KOSKINEN
Sverige:
Margareta WINBERG
Per-Göran ÖJEHEIM
Det Forenede Kongerige:
Elliot MORLEY
Minister for landbrug, udvikling af landdistrikter
og fiskeri
Statssekretær under fiskeriministeren, med
ansvar for fiskeri
Minister for landbrug og skovbrug
Landbrugsminister og minister med ansvar for
ligestilling
Statssekretær under landbrugsministeren
Statssekretær, Ministeriet for Miljø, Fødevarer og
Landdistriktspørgsmål
***
Kommissionen:
Franz FISCHLER
David BYRNE
Medlem
Medlem
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FØDEVARESIKKERHED
ZOONOSER
Rådet havde en politisk drøftelse af spørgsmålet
2
på grundlag af formandskabets kompromisforslag, som Kommissionen
accepterede, og det noterede sig, at den spanske, portugisiske, italienske og græske delegation stadig ikke kan tilslutte sig
den nuværende affattelse af afsnittet om finansiering. Rådet enedes om at pålægge De Faste Repræsentanters Komité at
fortsætte den grundige gennemgang af sagen og melde tilbage til Rådet på en kommende samling med henblik på at opnå
politisk enighed.
Formandskabets kompromis omfatter tre nøglespørgsmål, som især vedrører:
Bekæmpelsesforanstaltningernes rækkevidde:
Fællesskabsmålet for avlsflokke af Gallus gallus skal i en overgangsperiode på tre år omfatte de fem mest udbredte
salmonella serotyper inden for salmonellose hos mennesker. For rugehøns, slagtehøns og kalkuner skal fællesskabsmålet
i ovennævnte periode omfatte to serotyper med mulighed for udvidelse til fem serotyper.
Tidsplanen for gennemførelsen:
Datoerne for gennemførelsen af bekæmpelsesforanstaltningerne udtrykkes i måneder efter forordningens ikrafttræden.
Finansiering af foranstaltningerne:
Alle omkostninger, der følger af gennemførelsen af obligatoriske bekæmpelsesforanstaltninger, vil principielt kunne
gøres til genstand for EF-samfinansiering. Afgørelsen om størrelsen af de ressourcer, der skal bevilges, vil dog blive
truffet senere.
Kommissionen forelagde disse forslag i august 2001 med henblik på en revision af de gældende forordninger for at
forbedre bekæmpelsen og overvågningen af disse sygdomme, der kan overføres fra dyr til mennesker. Formålet med
direktivet er at garantere en effektiv og harmoniseret overvågning i medlemsstaterne. Formålet med forordningen er at
fastsætte mål for forekomsten af infektioner hos dyrearter og eventuelt i hele fødevarekæden. Europa-Parlamentet afgav
førstebehandlingsudtalelse den 15. maj 2002.
GENETISK MODIFICEREDE FØDEVARER OG FODERSTOFFER (GMO)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461202_0006.png
Rådet havde en politisk debat på grundlag af nogle spørgsmål fra formandskabet om de tre vigtigste elementer i
forslaget. Coreper vil tage hensyn til resultaterne af denne debat i forbindelse med forberedelsen af drøftelserne på
Rådets næste samling i november.
▪ Med hensyn til proceduren for at få tilladelse til markedsføring af GMO'er ønskede langt de fleste delegationer at
bevare en centraliseret procedure som foreslået af Kommissionen.
▪ For så vidt angår overgangsforanstaltningerne for den tærskel, der er sat for spor af GMO'er, som ikke er tilladt, men
som vurderes at være uden risici, havde de fleste delegationer en åben holdning til formandskabets forslag, mens andre
havde betænkeligheder ved tærskelværdien eller var i tvivl om tidsfristen. Formandskabet foreslår at begrænse
anvendelsen til kun at omfatte de GMO'er, for hvilke der har været foretaget en positiv videnskabelig vurdering inden
den 31. december 2002, og at begrænse tolerancen til 1% (der kan nedsættes efter udvalgsproceduren) for den maksimale
andel af GMO'er i en overgangsperiode på tre år. Kommissionen støttede formandskabets forslag.
▪ Med hensyn til anvendelsesområdet for mærkningsregler og den mindste tærskelværdi for mærkede produkter mente de
fleste delegationer, at formandskabets forslag er et godt grundlag for de videre drøftelser, mens andre var betænkelige
ved udelukkelsen fra anvendelsesområdet af levende dyr, der er blevet fodret med GMO'er, og den foreslåede
tærskelværdi på 1% for mærkede produkter. Formandskabet foreslår en tærskelværdi på 1% for mærkning af GMO'er
(der kan nedsættes efter udvalgsproceduren). Kommissionen støttede formandskabets forslag.
LANDBRUG
VERDENSTOPMØDET OM BÆREDYGTIG UDVIKLING - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner
3
"RÅDET
1. SER MED TILFREDSHED PÅ den enighed, der blev opnået blandt stats- og regeringscheferne på verdenstopmødet
om bæredygtig udvikling i august-september 2002 i Johannesburg om den politiske erklæring og om
implementeringsplanen;
2. HENVISER TIL konklusionerne fra Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 30. september 2002
om vurdering, prioriteter og opfølgning af Johannesburg-forpligtelserne;
3. ANERKENDER Johannesburg-implementeringsplanens fiskerirelaterede aspekter og nødvendigheden af at opfylde
dens mål gennem den igangværende reform af den fælles fiskeripolitik. Et af den fælles fiskeripolitiks centrale mål er at
sikre en bæredygtig udnyttelse af de levende akvatiske ressourcer i miljømæssig, økonomisk og social henseende ved at
overholde forsigtighedsprincippet, styrke økosystemtilgangen og integrere miljøhensyn i fiskeriforvaltningen. Et andet
klart formål med reformen er at skabe balance mellem flådekapaciteten og fiskerimulighederne. Reformen skal afhjælpe
behovet for at genoprette udtømte fiskebestande gennem specifikke forvaltningsplaner, og det er hensigten at nå dette
mål hurtigt og om muligt senest i 2015;
4. ER ENIGT I Johannesburg-implementeringsplanens fokus på den centrale rolle, som landbruget spiller for at tilgodese
den voksende verdensbefolknings behov, og i, at landbrug og udryddelsen af fattigdom hænger uløseligt sammen, samt i,
at bæredygtigt landbrug og landdistriktudvikling er afgørende for implementeringen af en integreret tilgang til øget
fødevareproduktion og fremme af forsyningssikkerhed på fødevareområdet og fødevaresikkerhed på en miljømæssigt
bæredygtig måde. FREMHÆVER bekræftelsen i Johannesburg af målsætningen i millenium-erklæringen om, at antallet
af mennesker i verden, der sulter, skal være halveret senest i 2015, og STØTTER foranstaltninger til fremme af
fødevaresikkerhed og landdistriktudvikling, jf. erklæringen fra Verdensfødevaretopmødet "Fem år senere".
TILSLUTTER SIG forpligtelsen til at styrke kvinders deltagelse i alle henseender og på alle niveauer i forbindelse med
bæredygtigt landbrug og fødevaresikkerhed.
5. BIFALDER konstateringen af, at der er nær sammenhæng mellem forbrugs- og produktionsmønstre og bæredygtig
udvikling, og fremhæver nødvendigheden af at udvikle og gennemføre en global ramme for programmer for at opnå
bæredygtige forbrugs- og produktionsmønstre.
6. ANERKENDER, at alle delegationerne på verdenstopmødet, herunder navnlig udviklingslandenes delegationer, lagde
vægt på de forpligtelser, der blev indgået i Doha om fortsat at gøre fremskridt hen imod et retfærdigt og
markedsorienteret handelssystem gennem omfattende forhandlinger, der uden at foregribe resultatet tager sigte på at
opnå væsentlige forbedringer af markedsadgangen, nedsættelse af alle former for eksportstøtte med henblik på afvikling
deraf og en væsentlig begrænsning af handelsforvridende national støtte. Særlig og differentieret behandling af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461202_0007.png
udviklingslandene skal være en integrerende del af hvert enkelt led i disse forhandlinger. Der skal endvidere tages
hensyn til de ikke-handelsmæssige aspekter, der er omhandlet i medlemmernes bidrag;
7. AGTER at bidrage aktivt til forhandlingerne. Det bakker fuldstændigt op om alle de forpligtelser (interne og eksterne),
der er blevet indgået i både Doha og Johannesburg, og vil holde sig disse for øje, når det træffer afgørelse om, hvad der
videre skal ske med den fælles landbrugspolitik og den fælles fiskeripolitik;
8. ANERKENDER, at Rådet (almindelige anliggender) i november 2002 vil gennemgå og evaluere det arbejde, EU
hidtil har udført til opfølgning af Johannesburg."
MIDTVEJSREVISION AF DEN FÆLLES LANDBRUGSPOLITIK
Rådet noterede sig de forskellige rapporter, der ledsagede meddelelsen om midtvejsrevisionen, og havde på grundlag af
en række spørgsmål fra formandskabet en indgående debat om udviklingen af landdistrikterne, bedriftsrevision, nødder,
ris og mejeriprodukter, for at afklare nøglespørgsmålene for delegationerne.
Rådet anmodede Specialkomitéen for Landbrug om at fortsætte behandlingen af Kommissionens meddelelse og aflægge
rapport herom på en kommende samling.
Udvikling af landdistrikterne
De fleste delegationer gik ind for at styrke anden søjle for at forbedre ordningen for udvikling af landdistrikterne. Flere
delegationer fandt det imidlertid nødvendigt at bevare en stærk første søjle (de fælles markedsordninger). Nogle
delegationer var betænkelige ved frigrænsen på 5 000 EUR, som vil fritage de fleste landbrugsbedrifter fra obligatorisk
graduering. Nogle få delegationer anmodede om større besparelser i form af en fast nedsættelse af de direkte betalinger
på 3% .
De fleste delegationer værdsatte tendensen hen imod en forenkling som foreslået af Kommissionen og understregede
behovet for at forbedre reglerne for finansiering af ordningen for udvikling af landdistrikterne i betragtning af
begrænsningerne i EUGFL.
Med hensyn til ydelse af direkte støtte til de landbrugere, der overholder restriktive normer vedrørende
miljøkoblingsspørgsmål, fødevaresikkerhed og dyrevelfærd, samt til fremme af fødevarekvalitet bemærkede nogle
delegationer, at disse nye foranstaltninger ført og fremmest skal komme landbrugere til gode, idet bedrifter i
mål 1-områderne
de facto
udelukkes.
Bedriftsrevision
Flere delegationer ønskede gradvis indførelse af en periode med frivillig deltagelse for efter den påfølgende evaluering at
overveje muligheden for at gøre ordningen obligatorisk. Mange delegationer gik også ind for, at bedriftsrevisionen skal
have en rådgivende funktion, der skal hjælpe producenterne med at overholde normerne for landbrugsmiljø,
fødevarekvalitet og dyrevelfærd. De fleste gik ind for en udvidelse af anvendelsesområdet for bedriftsrevision, idet de
påpegede at tærsklen på 5 000 EUR ville fritage de fleste landbrugsbedrifter fra denne bestemmelse.
Nødder
Producentmedlemsstaterne havde betænkeligheder ved den foreslåede faste betaling på 100 EUR/ha, der eventuelt vil
kunne forhøjes med 109 EUR/ha, der betales af medlemsstaterne. Nogle af dem frygtede, at Fællesskabets andel, som vil
være meget mindre end nu, ville skabe konkurrenceforvridninger mellem medlemsstaterne og medføre nationalisering af
en fælles markedsordningsforanstaltning. De bad om yderligere oplysninger vedrørende de foreslåede støtteberettigede
maksimale garantiarealer (800 000 ha) for så vidt angår det nuværende produktionsareal.
Andre delegationer foreslog, at der med fordel kunne ydes støtte gennem ordningerne for udvikling af landdistrikterne,
da det understreges i Kommissionens rapport, at nøddeproduktion hovedsagelig er placeret i ugunstigt stillede områder,
og at forbedringsplanerne ikke fungerer tilfredsstillende.
Ris
Producentmedlemsstaterne var bekymrede over niveauet for de direkte betalinger, der skal udligne prisnedskæringerne
og det private oplagringssystem, mens andre delegationer mente, at udligningen i form af direkte betalinger risikerer at
blive for stor.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461202_0008.png
Kommissionen foreslår, at man for ris nedsætter interventionsprisen med 50% på én gang (298,35 EUR/t til 150 EUR/t)
og indfører en privat oplagringsmekanisme, som udløses, når markedsprisen bliver lavere end basisprisen. Der indføres
en sikkerhedsnetsintervention på 120 EUR/t. Kommissionen foreslog desuden at reducere de garanterede
maksimumsarealer og at forhøje de direkte betalinger (fra 52,65 EUR/t til 177 EUR/t), hvoraf kun en del vil blive koblet
til risproduktion.
Mælk
De fleste delegationer gik ind for status quo for mælkekvotaordningen i Agenda 2000, selv om nogle af disse
delegationer var rede til at overveje en asymmetrisk prissænkning for smør og skummetmælkspulver på sigt. Én
delegation ønskede sin kvote forhøjet.
Et begrænset antal delegationer gik ind for en afskaffelse af kvoteordningen. Nogle delegationer foreslog en ret
fremskyndet prisnedsættelse sammen med den kompensation, der er omhandlet i midtvejsrevisionen.
Kommissionen forelagde i juli en rapport om mælkekvotaordningen siden dens indførelse i 1984 og gjorde rede for den
fremtidige ordning, der indeholder fire alternative scenarier for denne sektor i perioden 2008 til 2015. Den nuværende
ordning blev ændret under Agenda 2000. Reformen omfattede en nedsættelse af interventionsprisen for smør og
skummetmælkspulver, indførelse af direkte betalinger til udligning af denne nedsættelse og en forhøjelse af kvoterne.
Alternativerne er:
▪ status quo, hvor Agenda 2000 forbliver uændret til 2015
▪ gentagelse af Agenda 2000-reformen
▪ to adskilte kvoter (for forbrug i EU og for eksport)
▪ afskaffelse af kvotesystemet.
EVENTUELT
FREMME AF OLIVENOLIESEKTOREN
Den portugisiske delegation, der blev støttet af den italienske, græske og spanske delegation, gjorde Rådet og
Kommissionen opmærksom på, at den frivillige EF-finansiering til fremme af olivenolie i tredjelande for nylig er blevet
suspenderet. Den portugisiske delegation fremhævede betydningen af denne aktivitet for EF's eksport og understregede,
at den ønsker, at Fællesskabet genoptager finansieringen heraf.
Kommissær Fischler noterede sig disse delegationers bemærkninger og nævnte, at det fremgår af en revision, som blev
gennemført i 2001, at Det Internationale Olivenolieråd (IOOC) ikke fuldt ud har fulgt den sædvanlige udbudsprocedure
for så vidt angår salgsfremmende aktiviteter, hvilket har ført til, at de igangværende udbud er blevet annulleret. Også
med hensyn til spørgsmålet om forlængelsen af den internationale olivenolieoverenskomst, der udløber den
31. december 2002, bekræftede han, at Kommissionen snart vil forelægge et forslag om forlængelse af overenskomstens
gyldighedsperiode. Han lovede, at Rådet vil blive holdt orienteret om den seneste udvikling i disse sager.
Denne EF-finansiering ydes til IOOC, for at der kan gennemføres salgs- og markedsføringsaktiviteter i tredjelande, hvor
forbruget af olivenolie ikke er særlig udbredt (bl.a. USA, Japan og Australien). Denne midlertidige afgørelse om at
suspendere salgsfremmende aktiviteter for olivenolie følger af en revision af IOOC's budget, efter at Kommissionen
havde bedt om supplerende oplysninger om udbud i forbindelse med salgsfremmende aktiviteter. EF's bidrag udgør 91%
af IOOC's budget til salgsfremmende aktiviteter.
SUPPLERENDE STØTTE TIL BOMULDSPRODUCENTER
Efter en udtalelse fra den græske delegation om eventuel ydelse af national støtte til bomuldsproducenter, som blev
forelagt for Rådet den 23. september 2002
4
, meddelte kommissær Fischler Rådet, at den græske delegation formelt skal
underrette Kommissionen om alle planer om ydelse af støtte i henhold til EF-traktatens artikel 88, stk. 3. Med hensyn til
substansen i den græske anmodning bemærkede han, at Kommissionen er i tvivl om de juridiske aspekter af en sådan
støtte og muligheden for at tillade den.
Den græske delegation erindrede om sin oprindelige udtalelse og nævnte, at den havde forelagt Kommissionen en formel
ansøgning i henhold til traktatens artikel 88, stk. 2, tredje afsnit, og at en formel ansøgning var blevet forelagt
Kommissionen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461202_0009.png
Formandskabet besluttede at vende tilbage til dette spørgsmål på næste rådssamling.
INDFØRSEL AF HVEDE
Den franske delegation gjorde Kommissionen og Rådet opmærksom på den stigende mængde hvede, der indføres fra
Rusland og Ukraine til EF-markedet.
Delegationen bad kommissær Fischler orientere Rådet om den seneste udvikling i forhandlingerne med tredjelande, som
har fundet sted i henhold til artikel XXVIII i GATT-overenskomsten.
Kommissær Fischler forklarede, at man skal fortsætte drøftelser med de parter, der har forhandlingsret, og bemærkede, at
der allerede finder forhandlinger sted med Argentina og Australien, og at der meget snart vil blive indledt forhandlinger
med Canada. Han understregede, at USA endnu ikke har besluttet, hvorvidt der skal indledes forhandlinger, og
fremhævede nødvendigheden af, at man hurtigt når til enighed om dette spørgsmål i overensstemmelse med
Verdenshandelsorganisationens regler og påpegede, at importkvoterne ikke kan reduceres til et niveau, som ligger under
de traditionelle importstrømme.
FISKERI
REFORM AF DEN FÆLLES FISKERIPOLITIK
Rådet havde en indgående drøftelse om reformen af den fælles fiskeripolitik på grundlag af et spørgeskema fra
formandskabet og noterede sig delegationernes bemærkninger, som vil blive tilgodeset, når der skal udarbejdes et
kompromis med henblik på en kommende rådssamling.
Formandskabet oplyste, at der i mellemtiden vil blive afholdt bilaterale høringer for at løse de udestående tekniske
spørgsmål, og at arbejdet vil fortsætte på politisk plan på rådssamlingen i november.
▪ Med hensyn til det vigtige spørgsmål vedrørende adgang til vand og ressourcer støttede de fleste delegationer tanken
om at opretholde den nuværende ordning med begrænset adgang til kystfarvande inden for 6-12 sømil. Nogle
delegationer understregede, at denne ordning ikke kan være permanent med en revisionsklausul, der skal anvendes efter
ti år. De fleste delegationer fremhævede, at ordningen bør opretholdes uden tidsbegrænsning.
▪ Med hensyn til kontrol og håndhævelse kunne de fleste delegationer acceptere et katalog af sanktioner i EF-
lovgivningen. Nogle af dem fremhævede nødvendigheden af at få administrative EF-sanktioner snarere end strafferetlige
sanktioner. Under alle omstændigheder bør gennemførelsen af enhver sanktionsordning henhøre under medlemsstaternes
kompetence. Flere delegationer kunne støtte multinationale inspektioner i medlemsstaternes eksklusive økonomiske zone
(EEZ) og i internationale farvande, hvis der er en inspektør fra den berørte kystmedlemsstat til stede under disse
inspektioner. Med hensyn til muligheden af, at det satellitbaserede fartøjsovervågningssystem (FOS) udvides til at
omfatte alle fartøjer, foretrak nogle medlemsstater, at dette kun skal gælde fartøjer på over 15 eller 18 m.
Med hensyn til adgang til farvande ud over grænsen på 12 sømil mente flere delegationer, at enhver begrænsning i fri og
lige adgang bør være begrundet i et reelt behov for bevarelse. Nogle delegationer fremhævede også socioøkonomiske og
regionale interesser.
▪ Med hensyn til god forvaltningspraksis støttede de fleste delegationer den generelle målsætning om at inddrage alle
interessenter, især fiskere og fiskeindustrien, i regionale rådgivende råd.
Flere delegationer var betænkelige ved sammensætningen af disse råd, især ved den rolle, medlemsstaternes bør spille,
og niveauet for fiskernes repræsentation. Nogle af delegationerne gik ind for, at medlemsstaterne får en observatørstatus
i de regionale rådgivende råd, medens andre delegationer insisterede på nødvendigheden af, at medlemsstaterne spiller
en aktiv rolle, og at fiskerne som primære interessenter får en mere fremtrædende repræsentation.
GENOPRETNING AF TORSKE- OG KULMULEBESTANDE
Rådet noterede sig bemærkningerne fra delegationerne på grundlag af Kommissionens uofficielle dokument med et
forslag til genopretning af torske- og kulmulebestande og opfordrede De Faste Repræsentanters Komité til aktivt at
fortsætte arbejdet, således at der kan opnås et kompromis inden årets udgang. Flere delegationer så med tilfredshed på de
ændringer, som Kommissionen på grundlag af de seneste videnskabelige udtalelser havde foretaget i sit oprindelige
forslag om torsk og kulmule. Nogle af dem ønskede at nå til en hurtig aftale om forslaget på baggrund af den betydelige
nedfiskning af disse fiskebestande, især af torskebestanden.
Ændringerne i forhold til den oprindelige genopretningsplan indeholder følgende hovedelementer:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461202_0010.png
kulmule:
forslaget indeholder både mål for bestandenes størrelse og kriterier for fastlæggelse af de årlige TAC'er. På
grundlag af reviderede videnskabelige oplysninger vil det foreslåede mål for gydebiomassen (SSB) for de nordlige
kulmulebestande kunne fastsættes til 143 000 tons i stedet for 165 000 tons. Den maksimalt tilladte fiskeridødelighed for
disse bestande kan forhøjes (fra 0,20 til 0,24), mens det årlige mål for væksten i biomassen vil kunne reduceres til 10% i
stedet for 15%, uden at dette får alvorlige følger for genopretningsplanen. Matematiske simulationer viser desuden, at de
maksimale årlige TAC-udsving kan begrænses til 30% i stedet for 50% som oprindeligt foreslået.
torsk:
det årlige mål for væksten i biomassen bør bibeholdes på 30%, med en forhøjelse på 45% for torsk i Det Irske
Hav; TAC-udsving kan begrænses til 30% i stedet for 50%.
begrænsninger af fiskeriindsatsen:
Kommissionens forslag omfatter en metode, der bygger på de enkelte fartøjers
landinger pr. medlemsstat. En ny foreslået metode skulle da baseres på den fiskeridødelighed, der forvoldes af hvert
fartøj i hver bestand, snarere end på en reduktion af hele genopretningsbestanden. Niveauerne for fiskeriindsatsen
fastsættes afhængigt af behovet for at reducere den samlede fiskeridødelighed i hvert område og finder ikke anvendelse
på fartøjer med en årlig fangstmængde på under 100 tons.
HANDLINGSPLAN FOR FISKERIFORVALTNINGEN I MIDDELHAVSOMRÅDET
Rådet noterede sig kommissær Fischlers officielle redegørelse
5
for meddelelsen vedrørende en handlingsplan for
fiskeriforvaltningen i Middelhavsområdet samt indlæg fra fire delegationer.
Kommissær Fischler understregede behovet for at tage hensyn til særlige forhold i Middelhavet, som f.eks. de disponible
videnskabelige oplysninger og de mange forskellige slags fiskeri i dette hav. Han bemærkede, at der i meddelelsen
nævnes fire større fornyelser, heriblandt fiskeribeskyttelseszoner for internationale farvande, bedre rapportering og
forbedrede oplysninger om bestandenes udvikling, inddragelse af interessenter i de regionale rådgivende råd og forbedret
forvaltning af fiskeriindsatsen på EF-plan og i medlemsstaterne.
Den italienske, franske, græske og spanske delegation noterede sig med tilfredshed Kommissionens meddelelse. Disse
delegationer fremhævede med forbehold af en nærmere undersøgelse behovet for at tage hensyn til dette områdes særlige
situation, at forbedre samarbejdet med tredjelandskyststater og at sikre en bedre forvaltning af ressourcerne.
Rådet opfordrede De Faste Repræsentanters Komité til at foretage en indgående undersøgelse af Kommissionens
meddelelse og aflægge beretning herom på en kommende samling.
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
LANDBRUG
Landbrugsstatistikker *
(dok. 3650/02 + 11959/02 ADD 1)
(Offentligheden kunne overvære vedtagelsen af dette punkt)
Rådet vedtog med enstemmighed (idet den tyske og den svenske delegation undlod at stemme) beslutningen om ændring
af Rådets beslutning 96/411/EF om forbedring af Fællesskabets landbrugsstatistik, efter at Europa-Parlamentet havde
afgivet førstebehandlingsudtalelse den 3. september 2002. Denne beslutning forlænger den indsats, der er gjort for at
forbedre landbrugsstatistiksystemet, til 2007. En erklæring fra Kommissionen understreger nødvendigheden af at
medtage projekter af en vis interesse for Fællesskabet i TAPAS-handlingsplanerne.
Frugt og grøntsager
(dok. 12453/02)
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2200/96 om frugt og grøntsager, idet den italienske
delegation stemte imod. I den nuværende forordning (EF) nr. 2200/96 er der fastsat en overgangsperiode på to år, som
kan forlænges til fem år, for producentorganisationerne i artikel 13. Denne overgangsperiode er indført, for at
producentorganisationerne kan blive anerkendt under den nye forordning. Ikrafttrædelsesdatoen for denne specifikke
bestemmelse blev fastsat til den 21. november 1996, mens datoen for gennemførelse af hele forordningen blev fastsat til
den 1. januar 1997. Den forordning, som er vedtaget, har til formål at berigtige denne fejl ved at ændre artikel 13 og
fastsætte begyndelsen af overgangsperioden til den 1. januar 1997.
Olivenolie
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461202_0011.png
(dok.
12267/02)
Rådets vedtog en forordning om fastsættelse af grænser for EF-finansiering af aktivitetsprogrammerne for godkendte
erhvervsorganisationer i olivensektoren. Den sigter mod at tilskynde de erhvervsdrivende i olivenoliesektoren til at
organisere sig, navnlig med henblik på at forbedre kvaliteten. På nuværende tidspunkt finansieres
kvalitetsforbedringsforanstaltningerne ved to tilbageholdte beløb, som bygger på den faktiske årsproduktion i
medlemsstaterne. Denne nye forordning ændrer grundlaget for beregningen af det tilbageholdte beløb, så det højst må
udgøre 3%, idet der henvises til enhedsbeløbet for produktionsstøtten og den nationale garantimængde, hvorved det
bliver muligt at forhindre de nuværende svingninger, der er forbundet med de faktisk opnåede produktionsniveauer.
UDDANNELSE
Det Europæiske År for Uddannelse gennem Idræt 2004
(dok. 9605/02)
(Offentligheden kunne overvære vedtagelsen af dette punkt)
Rådet vedtog en fælles holdning vedrørende et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse med henblik på at
gøre 2004 til Det Europæiske År for Uddannelse gennem Idræt. Teksten vil blive sendt til Europa-Parlamentet til
andenbehandling efter proceduren med fælles beslutningstagning.
Programmet sigter mod at fremme idrættens pædagogiske værdi, navnlig blandt unge. Der er afsat et budget på 11,5 mio.
EUR til gennemførelse af programmets aktiviteter.
Revisionsrettens særberetning nr. 2/2002 om fællesskabshandlingsprogrammerne
Socrates og Ungdom for Europa
(dok. 12183/02)
"1. Rådet udtrykker tilfredshed med forelæggelsen af særberetningen om fællesskabshandlingsprogrammerne Socrates
(1995-1999) og Ungdom for Europa (1995-1999) og har nøje mærket sig dels Rettens bemærkninger og anbefalinger,
dels de svar fra Kommissionen, som er vedlagt beretningen.
2. Mere specielt har Rådet noteret sig følgende:
programmerne har bidraget til at styrke samarbejdet mellem de forskellige aktører på uddannelsesområdet i Den
Europæiske Union og i de øvrige deltagerlande og har givet unge mulighed for at deltage i multikulturelle
udvekslingsaktioner,
kritikken af programmernes udformning, herunder navnlig Socrates-programmets komplekse karakter, og den
manglende synergi mellem programmets aktioner og med andre fællesskabsprogrammer,
for så vidt angår de centraliserede aktiviteter blev der peget på en række mangler i arbejdsgangen på kontorerne for
faglig bistand (KFB), specielt med hensyn til regnskabsføringen,
for så vidt angår de decentraliserede aktioner, var der et presserende behov for at skabe klarhed om de nationale
kontorers retlige status og takle spørgsmålet om deres mangel på ressourcer,
forsinkelser og utilstrækkelig styring i forbindelse med programmernes gennemførelse,
forsinkelser og mangler i evalueringsprocessen.
3. For så vidt angår Revisionsrettens beretning og Kommissionens svar, erkender Rådet, at der i forbindelse med
udformningen af de nuværende fællesskabshandlingsprogrammer Socrates (1995-1999) og Ungdom for Europa (2000-
2006) er foretaget en lang række forbedringer med hensyn til sammenhæng, læsbarhed, tilgængelighed og administrative
procedurer. I det nuværende Ungdom for Europa-program er en række løsrevne aktioner blevet rationaliseret, og i det
nuværende Socrates-program, der stadig har en ret kompliceret opbygning, er mange af det foregående programs
mangler i forbindelse med administration og gennemførelse blevet afhjulpet.
4. For så vidt angår KFB, noterer Rådet sig de reformer, der er på vej, idet Kommissionen foreslår at erstatte KFB'erne
med gennemførelsesorganer, som den har direkte kontrol med i overensstemmelse med en rammeforordning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461202_0012.png
5. Med hensyn til de nationale kontorer noterer Rådet sig de forbedringer, der er indført i de nuværende programmer,
således at pligterne og ansvaret er blevet entydigt placeret for både Kommissionens og de nationale myndigheders
vedkommende (f.eks. kontraktforhold inden for en fast defineret retlig ramme), samt at der er planer om yderligere
forbedringer i fremtiden.
6. Rådet understreger, at Fællesskabets indsats på områder som uddannelse og ungdom er en hovedhjørnesten i
forbindelse med skabelsen af et europæisk vidensområde dels gennem udviklingen af en europæisk dimension i
uddannelsen og erhvervsuddannelsen (med særligt henblik på de fremtidige mål for uddannelsessystemerne i Europa for
2010) og dels gennem etableringen af et europæisk samarbejdsområde om ungdomspolitik baseret på ikke-formel og
uformel læring.
7. Rådet ser derfor frem til udarbejdelsen af den nye generation af fællesskabstiltag inden for uddannelse,
erhvervsuddannelse og ungdom, som kan baseres på de indvundne erfaringer, som er klart og sammenhængende
opbygget, som undgår at gøre programmerne unødigt komplicerede, og som er brugervenlige for målgrupperne. Disse
tiltag vil formentlig sammen med andre initiativer, navnlig et detaljeret arbejdsprogram for opfølgning af
uddannelsessystemernes mål i Europa, bidrage til etableringen af et europæisk vidensområde og til at opfylde det
strategiske mål, der er opstillet i konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i Lissabon om, at EU skal blive den
mest dynamiske videnbaserede økonomi i verden."
ERKLÆRING FRA KOMMISSIONEN vedr. vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om ændring af
Rådets beslutning 96/411/EF om forbedring af Fællesskabets landbrugsstatistik
"Kommissionen bekræfter, at den kun ønsker at medtage projekter af en vis interesse for Fællesskabet i TAPAS-
handlingsplanerne. Kommissionen vil fortsætte og øge sine bestræbelser på at udbrede resultaterne og forbedre
kendskabet til de metodologiske fremskridt, der er gjort ved hjælp af TAPAS-projekterne".