Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 326
Offentligt
1461119_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 326)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
TRU, Alm. del - bilag 322 (Løbenr. 5650)
Skatteministeriet
J.nr. 10.2002-618-0008
Den
Spørgsmål 98 98
Til
Folketingets Trafikudvalg
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr.98 af 12. november 2002.
(Alm. del - bilag 206).
Svend Erik Hovmand
/Ivar Nordland
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 8. november 2002 fra Erik Conradsen A/S vedrørende danske og
udenlandske chauffører, jf. alm. del – bilag 205.
Svar:
I henvendelsen fra Erik Conradsen A/S rejses der spørgsmål om skatteforholdene for danske og udenlandske chauffører
samt spørgsmål om køre- og hviletidsbestemmelser. Jeg skal indskrænke mine kommentarer til de skattemæssige
spørgsmål.
En chauffør, som er hjemmehørende i Danmark, er fuldt skattepligtig til Danmark (kildeskattelovens § 1). For fuldt
skattepligtige personer gælder det såkaldte globalindkomstprincip,
d.v.s. at en fuldt skattepligtig person er skattepligtig til Danmark af alle sine indkomster, uanset om de kommer fra
Danmark eller fra udlandet.
Hvis indkomsten kommer fra udlandet – f. eks. ved arbejde i udlandet for en udenlandsk arbejdsgiver – og indkomsten
også beskattes i det pågældende udland, nedsætter Danmark sin skat efter bestemmelserne i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461119_0002.png
dobbeltbeskatningsoverenskomst eller efter lempelsesreglerne i ligningslovens § 33, således at dobbeltbeskatning
undgås.
Hvis en chauffør, som er hjemmehørende i udlandet, tager arbejde hos en dansk vognmand, vil den pågældende chauffør
være fuldt skattepligtig til sit hjemland efter de regler, som gælder dér. Chaufføren vil derudover være såkaldt begrænset
skattepligtig til Danmark af lønindkomst for arbejde udført her i landet (kildeskattelovens § 2, stk. 1, litra a). Chaufføren
skal så evt. have en skattelempelse i sit hjemland i overensstemmelse med dobbeltbeskatningsoverenskomst med
Danmark eller efter de regler, der måtte gælde i chaufførens hjemland.
Det foreslås i henvendelsen fra Erik Conradsen A/S, at danske (fuldt skattepligtige) chauffører skal beskattes på samme
måde som udenlandske (begrænset skattepligtige) chauffører. Jeg har forstået synspunktet sådan, at en dansk chauffør
ikke skal beskattes af løn ved kørsel uden for Danmark.
Jeg skal hertil bemærke, at hvis dette bliver tilfældet, vil den danske chauffør blive lempeligere behandlet end den
udenlandske, medmindre den udenlandske chauffør i sit eget hjemland også er fritaget for beskatning af indkomst ved
kørsel i udlandet. Det vil næppe være tilfældet, idet langt de fleste lande anvender det samme globalindkomstprincip,
som vi anvender i Danmark.
En særlig skattefritagelsesordning for chauffører, der kører i udlandet, ville i EU-retlig henseende være en
statsstøtteordning, idet den kun ville komme en afgrænset sektor (transporterhvervet) til gode og ikke ville gælde
generelt. Statsstøtteordninger skal godkendes af EU-Kommissionen, for at de kan sættes i værk.
Kommissionen skal i forbindelse med indførelse af nye statsstøtteordninger undersøge, om ordningen forvrider
konkurrencen mellem medlemsstaterne. Det må have formodningen for sig, at en skattefritagelse for danske chauffører i
udlandet ville forvride konkurrencen mellem f. eks. danske og tyske transportvirksomheder i de danske virksomheders
favør. Der er således ringe sandsynlighed for en sådan ordning skulle blive godkendt.