Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 487
Offentligt
1460960_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 487)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
FLF, Alm. del - bilag 484 (Løbenr. 9156)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde LANDBRUG OG FISKERI nr. 2468 den 28. november 2002 14350/02 (Presse
359)
Dette rådsmøde blev behandlet af Europaudvalget på mødet den 22. november 2002.
Dansk delegationsleder: Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri og Statssekretær i
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Poul Ottosen
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
FØDEVARESIKKERHED
GENETISK MODIFICEREDE FØDEVARER OG FODERSTOFFER -
OFFENTLIG FORHANDLING;
Politisk
enighed om udkast til forordning på grundlag af formandskabets kompromisforslag
(FO)
*
FØDEVAREHYGIEJNE; Orienterende debat om forslag til forordninger
(FO)
*
BSE; Redegørelse ved Kommissionen
*
FISKERI
REFORMEN AF DEN FÆLLES FISKERIPOLITIK; Orientering om arbejdet og overdragelse til COREPER
*
GENOPRETNING AF TORSKE- OG KULMULEBESTANDEN; Orienterende debat
*
HANDLINGSPLANER; Redegørelse ved Kommissionen
*
EVENTUELT
– ULOVLIGT, IKKE-RAPPORTERET OG IKKE-REGULERET FISKERI (IUU-FISKERI); Orientering ved den
spanske delegation
*
– PRESTIGES FORLIS; Forespørgsel fra den spanske delegation
*
LANDBRUG
MIDTVEJSREVISION AF DEN FÆLLES LANDBRUGSPOLITIK; Orienterende debat om horisontale spørgsmål
*
SUPPLERENDE STØTTE TIL BOMULDSPRODUCENTER; Vedtagelse af beslutning om grækenlands støtte,
Sverige,
Danmark
og Tyskland undlod at stemme (14483/02)
(FO)
*
EVENTUELT
– DYREVELFÆRD; Fremlæggelse af meddelelse ved Kommissionen
*
– IMPORT AF HUNDE OG KATTE TIL PELSPRODUKTION; Orientering ved den svenske delegation
*
– KVINDER INDEN FOR LANDBRUG OG LANDDISTRIKTSUDVIKLING; Orientering ved den italienske
delegation
*
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
LANDBRUG
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460960_0002.png
Zoonoser (offentlig forhandling); Politisk enighed med kvalificeret flertal om forslag til direktiv om overvågning aff
zoonoser
*
Fødevarehygiejne; Politisk enigighed (enstemmighed) om forslag til forordning om dyresundhedsbestemmelser(FO)
*
Den Europæiske Udviklings- og Garantifond for Landbruget, Garantisektionen; Vedtagelse af forordning om
medlemsstaternes kontrol med foranstaltninger vedrørende finansiering
*
Humle; Vedtagelse af forordning om midlertidige foranstaltninger (12317/02)
*
Planter*; Vedtagelse af direktiv om foranstaltninger mod indslæbning (14131/02 ADD 1 og 13186/02
*
Aftalen mellem EF og New Zealand; Vedtagelse af afgørelse om sundhedsforanstaltninger i samhandlen med levende
dyr (12318/02)……………………………………………………………………………...
*
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Ingen
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. Landbrug og fiskeri behandlet på andre rådsmøder siden det
foregående landbrug og fiskeri ministerrådsmøde den . 14. –15. oktober 2002:
Rådsmøde 2461 d.11.-12. november 2002 (alm. del – bilag 437)
Fiskeriaftale med Angola; Vedtagelse af afgørelse om undertegnelse af en aftale (11683/02 +11393 COR/02) og
vedtagelse af forordning (11391/02)
Mælk; Vedtagelse af en forordning om ændring af det system af referencemængder og afgifter ( 13362/02)
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen, d. 22.
november udg. 5:
2. Forslag til direktiv om ændring af direktiv 96/22/EF
10. Forslag til forordning om fastsættelse for fangståret 2003 af orienteringspriserne for fiskerivarer.
16. Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse med Republikken Senegal
Bruxelles, den 17. januar 2003
Med venlig hilsen
Michala Jessen
14350/02 (Presse 359)
PRESSEMEDDELELSE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460960_0003.png
Vedr.:
2468. samling i Rådet
- LANDBRUG og FISKERI -
den 28. november 2002 i Bruxelles
Formand:
Mariann FISCHER BOEL
Kongeriget Danmarks minister for fødevarer,
landbrug og fiskeri
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT 5
FØDEVARESIKKERHED
GENETISK MODIFICEREDE FØDEVARER OG FODERSTOFFER -
OFFENTLIG FORHANDLING
*
FØDEVAREHYGIEJNE
*
BSE
*
FISKERI
REFORMEN AF DEN FÆLLES FISKERIPOLITIK
*
GENOPRETNING AF TORSKE- OG KULMULEBESTANDEN
*
HANDLINGSPLANER
*
EVENTUELT
– ULOVLIGT, IKKE-RAPPORTERET OG IKKE-REGULERET FISKERI (IUU-FISKERI)
*
– PRESTIGES FORLIS
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460960_0004.png
LANDBRUG
MIDTVEJSREVISION AF DEN FÆLLES LANDBRUGSPOLITIK
*
SUPPLERENDE STØTTE TIL BOMULDSPRODUCENTER
*
EVENTUELT
– DYREVELFÆRD
*
– IMPORT AF HUNDE OG KATTE TIL PELSPRODUKTION
*
– KVINDER INDEN FOR LANDBRUG OG LANDDISTRIKTSUDVIKLING
*
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
LANDBRUG
Zoonoser (offentlig forhandling)
*
Fødevarehygiejne
*
Den Europæiske Udviklings- og Garantifond for Landbruget, Garantisektionen
*
Humle
*
Planter*
*
Aftalen mellem EF og New Zealand
*
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Vera DUA
Flamsk miljø- og landbrugsminister
Danmark:
Mariann FISCHER BOEL
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Poul OTTOSEN
Statssekretær i Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Tyskland:
Renate KÜNAST
Forbundsminister for forbrugerbeskyttelse,
fødevarer og landbrug
Alexander MÜLLER
Statssekretær i Forbundsministeriet for
Forbrugerbeskyttelse, Fødevarer og Landbrug
Grækenland:
Georgios DRYS
Landbrugsminister
Spanien:
Miguel ARIAS CAÑETE
Frankrig:
Hervé GAYMARD
Irland:
Joe WALSH
Dermot AHERN
Italien:
Minister for landbrug, fiskeri og fødevarer
Minister for landbrug, fødevarer, fiskeri og
landdistriktspørgsmål
Minister for landbrug og fødevarer
Minister for kommunikation, marine ressourcer
og naturressourcer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460960_0005.png
Giovanni ALEMANNO
Paolo SCARPA BONAZZA BUORA
Luxembourg:
Fernand BODEN
Nederlandene:
Cees VEERMAN
Jan ODINK
Østrig:
Wilhelm MOLTERER
Portugal:
Armando SEVINATE PINTO
Luis FRAZÃO GOMES
Finland:
Jari KOSKINEN
Sverige:
Ann-Christin NYKVIST
Det Forenede Kongerige:
Margaret BECKETT
Elliot MORLEY
Ross FINNIE
Landbrugs- og skovbrugsminister
Statssekretær for landbrug og skovbrug
Minister for landbrug, vinavl og udvikling af
landdistrikterne
Minister for landbrug, naturforvaltning og fiskeri
Statssekretær for landbrug, naturforvaltning og
fiskeri
Forbundsminister for landbrug og skovbrug samt
miljø og vandforvaltning
Minister for landbrug, udvikling af landdistrikter
og fiskeri
Statssekretær under fiskeriministeren, med
ansvar for fiskeri
Minister for landbrug og skovbrug
Minister for landbrug, fødevarer og fiskeri
Statssekretær for miljø, fødevarer og
landdistriktsspørgsmål
Statssekretær, Ministeriet for Miljø, Fødevarer og
Landdistriktspørgsmål
Minister for miljø og landdistriktsudvikling (den
skotske regering)
***
Kommissionen:
Franz FISCHLER
David BYRNE
Medlem
Medlem
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FØDEVARESIKKERHED
GENETISK MODIFICEREDE FØDEVARER OG FODERSTOFFER -
OFFENTLIG FORHANDLING
Rådet nåede med kvalificeret flertal til samlet politisk enighed om udkastet til en forordning om genetisk modificerede
fødevarer og foderstoffer på grundlag af formandskabets kompromis med forbehold af en ændring, der blev foretaget på
samlingen, og som Kommissionen tilsluttede sig; Luxembourg, Det Forenede Kongerige og Østrig erklærede, at de
agtede at stemme imod. På en kommende samling vil der blive vedtaget en fælles holdning, når teksten er blevet
færdigbehandlet og fremsendt til Europa-Parlamentet til andenbehandling i overensstemmelse med den fælles
beslutningsprocedure. Forordningsudkastet sigter mod at harmonisere og forbedre vurderingsproceduren i forbindelse
med godkendelse af genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer og krav om mærkning heraf med henblik på at sikre
et højt niveau af beskyttelse af menneskers liv og sundhed, dyrs velfærd og sundhed, miljøet og forbrugernes interesser i
forbindelse med genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer og samtidig sikre, at det indre marked fungerer
effektivt.
Hovedelementerne i kompromiset er:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460960_0006.png
en tærskelværdi på 0,5% for fødevarer, der indeholder utilsigtet forekomst af spor af genetisk modificerede organismer
(GMO'er), der ikke er tilladt, men alligevel vurderet som værende uden risici: formandskabet foreslår i sit kompromis at
begrænse anvendelsen til GMO'er, der har fået en positiv videnskabelig udtalelse fra Fællesskabets videnskabelige
udvalg eller Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) inden datoen for forordningens anvendelse, og som
udgør en andel af fødevaren eller foderstoffet, der ikke overstiger 0,5% (idet denne procentsats kan nedsættes efter
udvalgsproceduren) af den højeste andel af GMO i en overgangsperiode på tre år efter forordningens ikrafttræden;
- for så vidt angår anvendelsesområdet for mærkningsreglerne en minimumstærskel på 0,9%, således at GMO'er under
denne tærskel er fritaget fra mærkningsreglerne. Denne tærskel kan sænkes efter udvalgsproceduren. De gældende
mærkningskrav for GMO'er vil blive udvidet til at omfatte alle produkter, der er godkendt i henhold til forordningen
uanset sporbarheden af DNA eller proteiner;
- der fastsættes en godkendelsesprocedure for markedsføring af genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer efter den
vedtagne procedure, og ansøgningen om godkendelse sendes til den kompetente nationale myndighed i en medlemsstat.
EFSA foretager den videnskabelige vurdering. På grundlag af EFSA's udtalelse vil Kommissionen udarbejde et udkast til
en afgørelse, der skal træffes efter udvalgsproceduren.
Der er tilføjet en særbestemmelse for frø til udsæd, ifølge hvilken EFSA skal anmode den kompetente nationale
myndighed om at foretage miljørisikovurderingen.
FØDEVAREHYGIEJNE
Rådet havde en orienterende debat om forslaget til en forordning om særlige hygiejnebestemmelser for animalske
fødevarer (andet forslag i "hygiejnepakken") og vedtog at vende tilbage til denne sag på næste samling (den 16.-19.
december 2002) med henblik på at nå til politisk enighed om spørgsmålet. Formålet med forslaget er at fastsætte særlige
regler for ledere af fødevarevirksomheder for så vidt angår animalske fødevarers hygiejne (såvel uforarbejdede som
forarbejdede produkter af animalsk oprindelse).
Delegationernes bemærkninger drejede sig især om dyr, der slagtes på bedriften, autorisation af virksomhederne,
sundheds- og identifikationsmærkning, garantier vedrørende salmonella, udvalgsproceduren, hakket kød, tilberedt kød
og maskinsepareret kød.
Kommissær David Byrne understregede, at det arbejde, der er foregået indtil nu, har banet vej for den politiske enighed,
og noterede sig delegationernes bemærkninger.
Rådet noterede sig desuden den aktuelle situation vedrørende det nye forslag om en forordning om særlige bestemmelser
for tilrettelæggelsen af den officielle kontrol af animalske produkter til konsum (tredje forslag i "hygiejnepakken") og
pålagde De Faste Repræsentanters Komité at fortsætte det videre arbejde i sagen. Formålet med forslaget er at indføre
tilsynsopgaver, der skal udføres af dyrlæger, kontrol med oplysninger om bedrifter, inspektion før slagtning, tilsyn med
fjernelse af specificeret risikomateriale og krav til dyrevelfærden. Dette skal ske gennem obligatorisk registrering af alle
fødevarevirksomheder og anvendelse af programmer til egenkontrol samt moderne HACCP-metoder for
fødevareproducenter.
BSE
Rådet noterede sig en redegørelse fra Kommissionens repræsentant om den seneste udvikling med hensyn til
bekæmpelse af BSE.
Kommissær David Byrne understregede navnlig,
at for så vidt angår forekomsten af BSE og scrapie i medlemsstaterne er der et stadigt fald i antallet af
tilfælde, mens de smittede dyrs gennemsnitsalder er steget. Der er oftest tale om dyr i
"risikogruppen" (nødslagtning),
at får og geder er blevet testet siden begyndelsen af 2002,
at der i den samlede rapport om BSE i medlemsstaterne, der er udarbejdet af Levnedsmiddel- og
Veterinærkontoret, peges på mangler i forbindelse med tilrettelæggelse af foderkontrollen,
at han om kort tid vil forelægge en henstilling om minimumsniveauer for foderkontrol, og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460960_0007.png
at han er tilfreds med, at den franske regering har ophævet forbuddet mod britisk oksekød, men samtidig
betænkelig ved, at den franske regering muligvis vil beslutte at anvende bestemmelsen om fjernelse af
rygmarven på mindre drøvtyggere over seks måneder.
Den britiske og den irske delegation udtrykte ligeledes bekymring over den beslutning, som den franske regering
muligvis vil træffe, om at fjerne rygmarven på mindre drøvtyggere over seks måneder, og påpegede, at i den gældende
EU-lovgivning finder denne bestemmelse anvendelse på drøvtyggere over 12 måneder. Disse delegationer omtalte også
risikoen for handelsforvridninger mellem franske og importerede produkter på det franske marked.
Den franske delegation bemærkede, at den agter at følge henstillingerne fra den franske fødevaresikkerhedsautoritet
(AFFSA) om fjernelse af rygmarven på mindre drøvtyggere over seks måneder, i en afgørelse der vil skulle finde
anvendelse fra den 1. januar 2003. Den franske delegation bemærkede endvidere, at den vil sørge for, at denne afgørelse
bliver truffet i overensstemmelse med EF-lovgivningen.
FISKERI
REFORMEN AF DEN FÆLLES FISKERIPOLITIK
Rådet noterede sig den aktuelle situation i denne sag, der er blevet behandlet på samlingerne i juni, september og
oktober, og pålagde De Faste Repræsentanters Komité at fortsætte arbejdet med henblik på at nå frem til et kompromis
på næste møde (den 16.-19. december 2002). Formandskabet gav en kort redegørelse for de bilaterale samtaler, der blev
ført den 27. november med hver enkelt af delegationerne om reformen af den fælles fiskeripolitik og om forslaget om
genopretning af torske- og kulmulebestanden.
GENOPRETNING AF TORSKE- OG KULMULEBESTANDEN
Rådet havde en orienterende debat om forslaget om foranstaltninger til genopretning af torske- og kulmulebestanden og
opfordrede De Faste Repræsentanters Komité til at fortsætte arbejdet.
Siden den seneste samling i Rådet har Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES) den 28. oktober og
Kommissionens Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF) den 11. november forelagt nye
videnskabelige resultater. Disse udtalelser viser tydeligt, at torskebestanden er i en meget alvorlig situation.
HANDLINGSPLANER
Rådet noterede sig kommissær Franz Fischlers redegørelse for en handlingsplan til afhjælpning af de sociale,
økonomiske og regionale konsekvenser af omstruktureringen af fiskeriet i EU
(dok. 13908/02),
der officielt blev
fremsendt til Rådet den 6. november 2002, og for en anden handlingsplan for begrænsning af genudsætning af fisk, som
Kommissionen forelagde den 26. november. Rådet pålagde De Faste Repræsentanters Komité at fortsætte drøftelserne
om den første handlingsplan og indlede behandlingen af den anden handlingsplan.
Formålet med handlingsplanen for begrænsning af genudsætning af fisk er at tackle hovedårsagerne til genudsætning af
uønskede fisk. Genudsætning, der især forekommer hyppigt i blandet fiskeri, er meget skadelig for bestandene, idet det
overvejende går ud over ungfisk, der fanges, inden de når at vokse og genoprette bestanden. Den foreslåede
handlingsplan omfatter foranstaltninger, der sigter mod at undgå fangst af uønskede fisk og fjerne incitamenter til
genudsætning.
EVENTUELT
ULOVLIGT, IKKE-RAPPORTERET OG IKKE-REGULERET FISKERI (IUU-FISKERI)
Den spanske delegation orienterede Rådet og Kommissionen om resultaterne og konklusionerne af den internationale
konference om ulovligt, ikke-rapporteret og ikke-reguleret fiskeri, der blev afholdt i Santiago de Compostela (Spanien)
den 25.-26. november 2002. Den portugisiske og den britiske delegation udtrykte tilfredshed med, at den spanske
delegation havde tilrettelagt en sådan konference.
Denne internationale konference i Santiago de Compostela var blevet tilrettelagt for at give ny politisk fremdrift til og
følge op på den internationale handlingsplan, der blev vedtaget af FAO's Råd den 23. juni 2001, om at forebygge,
afværge og bekæmpe IUU-fiskeri, samt generelt at fremme bæredygtigt fiskeri ved at afskaffe ulovligt, ikke-rapporteret
og ikke-reguleret fiskeri.
Kommissær Franz Fischler takkede Spanien for at have afholdt denne konference. Han understregede, at bekæmpelsen af
ulovligt fiskeri bør foregå ved hjælp af internationale midler og erindrede om, at han i maj 2002 havde forelagt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460960_0008.png
Kommissionens meddelelse om en EF-handlingsplan med henblik på at bekæmpe ulovligt, ikke-rapporteret og ikke-
reglementeret fiskeri.
(Jf. også dok. 9557/02).
PRESTIGES FORLIS
Den spanske delegation, der blev støttet af den portugisiske, franske, italienske, græske, irske og tyske delegation,
henledte Rådets og Kommissionens opmærksomhed på konsekvenserne for økosystemet og fiskerisektoren ud for
Spaniens nordvestkyst af olieforureningen som følge af olietankeren Prestige's forlis den 13. november 2002.
Efter at have takket medlemsstaterne og Kommissionen for deres støtte understregede den spanske delegation, at der bør
gøres en indsats, så man kan undgå en lignende katastrofe i fremtiden, og bemærkede, at olieforureningen har berørt 2
500 fartøjer, 6 000 fiskere og 900 skaldyrsfiskere i Spanien. Den spanske delegation spurgte Kommissionen, hvilken
indsats der eventuelt kan gøres på fællesskabsplan.
Kommissær Franz Fischler udtrykte sin støtte til Spanien og erindrede om, at Kommissionen har sendt en taskforce til
Galicien for at vurdere situationen på stedet. Han bemærkede, at man eventuelt kan anvende det finansielle instrument til
udvikling af fiskeriet (FIUF) til at støtte fiskere og fartøjer, der er blevet berørt af olieforureningen. Han understregede,
at der under ingen omstændigheder kan blive tale om at anvende midler fra fiskeriaftalen mellem EU og Marokko, men
at Kommissionen er åben over for mulighederne for at finde andre midler under anvendelse af det særlige instrument til
omlægning af fiskerfartøjer i aftalen. Han påpegede også, at strukturfondene for fiskeriet kan anvendes i forbindelse med
skaderne i akvakultursektoren, og at der eventuelt kan hentes økonomisk støtte hos den internationale fond for erstatning
af skader ved olieforurening.
LANDBRUG
MIDTVEJSREVISION AF DEN FÆLLES LANDBRUGSPOLITIK
Rådet havde en orienterende debat om de tre horisontale spørgsmål i Kommissionens meddelelse til Rådet og Europa-
Parlamentet om midtvejsrevisionen af den fælles landbrugspolitik: afkobling, dynamisk graduering og
krydsoverensstemmelse. Efter at have drøftet midtvejsrevisionen fire gange under det danske formandskab fortsatte
delegationerne en indgående behandling af disse spørgsmål på grundlag af et spørgeskema fra formandskabet. Rådet og
Kommissionen noterede sig den vifte af holdninger, som delegationerne gav udtryk for på dette stadium i processen.
Kommissionen og nogle af delegationerne gjorde ligeledes rede for deres synspunkter på den fælles landbrugspolitiks
fremtidige udvikling i lyset af konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Bruxelles den 24.-25. oktober 2002. Efter at
have hørt dagens debat vil Kommissionen nu gå i gang med at udarbejde lovgivningsforslag.
De tre hovedområder, som Kommissionen ser dem, kan sammenfattes således:
- Afkobling:
Kommissionen foreslår en enkelt direkte betaling per bedrift, som er uafhængig af produktionsniveauet, til landbrugere
med en historisk referenceperiode for produktionen. Ordningen skal fra 2004 omfatte eksisterende og nye direkte
betalinger til korn, oliefrø, proteinafgrøder, bælgsæd, kartoffelstivelse, oksekød, fårekød, ris, durumhvede og tørret
foder.
- Dynamisk graduering:
Kommissionen foreslår i sin meddelelse, at dynamisk graduering skal være obligatorisk i alle medlemsstater fra 2004,
hvilket vil sige, at alle direkte betalinger til bedrifter gradvis vil blive nedsat med 3% hvert år, indtil den samlede
nedsættelse når op på 20%. Efter en såkaldt "frigrænseordning" udelukkes bedrifter, der årligt modtager mindre end 5
000 EUR i direkte betalinger, fra nedsættelsen. Efter anvendelse af frigrænsen og graduering vil de direkte betalinger,
der maksimalt kan udbetales til en bedrift, være på 300 000 EUR ("beskæring").
- Miljøkobling
Kommissionen foreslår, at den fulde tildeling af direkte betalinger gøres betinget af, at der i hele bedriften er
overensstemmelse med lovbestemte normer vedrørende miljø, dyresundhed og -velfærd, fødevaresikkerhed og
arbejdssikkerhed i landbruget.
SUPPLERENDE STØTTE TIL BOMULDSPRODUCENTER
Rådet vedtog med enstemmighed beslutningen om tilladelse til, at Grækenlands regering yder støtte til de græske
bomuldsproducenter, idet den svenske, danske og tyske delegation undlod at stemme.
(dok. 14483/02)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460960_0009.png
Følgende erklæring fra Kommissionen knytter sig til beslutningen:
"På grundlag af de foreliggende oplysninger mener Kommissionen, at den støtte, som Grækenland ønsker at yde til de
græske bomuldsproducenter, er ren driftsstøtte, der vil kunne give anledning til konkurrenceforvridning på grund af de
angivne beløb.
Kommissionen forbeholder sig ret til at undersøge sagen yderligere og om nødvendigt at træffe forholdsregler."
Den græske delegation har anmodet om tilladelse til at yde 90 000 000 EUR i national støtte til de græske
bomuldsproducenter i regnskabsåret 2001-2002. Der erindres om, at den græske delegation forelagde Rådet denne
anmodning den 14. oktober i henhold til traktatens artikel 88, stk. 2, tredje afsnit.
Støtten vil skulle anvendes som kompensation for de bøder, der i overensstemmelse med ny fællesskabslovgivning
idømmes bomuldsproducenter, hvis produktion i perioden mellem såningen og den nye EF-forordnings ikrafttræden
overstiger den samlede produktionstærskel, der er fastsat for Grækenland. Bøderne, der anvendes til at begrænse
miljøskader forårsaget af øget bomuldsproduktion, har betydet, at minimumsprisen til producenterne er blevet sat ned,
hvilket har berørt 93 405 bedrifters indkomst.
EVENTUELT
DYREVELFÆRD
Kommissionen forelagde Rådet sin meddelelse om lovgivningen om dyrevelfærd for opdrættede dyr i tredjelande og
følgerne for EU. Kommissær David Byrne gjorde opmærksom på den manglende internationale konsensus om
dyrevelfærdens rolle og erkendte, at der er risiko for en forringelse af vilkårene for intensiv svine- og fjerkræavl.
Formandskabet bemærkede, at det agter at tilrettelægge en debat om dyrevelfærd på Rådets næste samling (den 16.-19.
december 2002).
Den spanske og den tyske delegation udtrykte betænkeligheder ved den eventuelle risiko for konkurrenceforvridning
mellem EU's medlemsstater og tredjelande på grund af manglende harmonisering af lovgivningen om dyrevelfærd. Den
tyske og den britiske delegation rejste ligeledes det etiske aspekt af denne sag. Den danske delegation bemærkede, at den
agter at behandle denne meddelelse meget nøje.
Det hedder i artikel 8 i direktiv 98/58/EF, at der skal forelægges en rapport om velfærdsbestemmelserne i Fællesskabet
sammenlignet med bestemmelserne i tredjelande for Europa-Parlamentet og Rådet. Meddelelsen omhandler desuden en
række foranstaltninger, der sandsynligvis vil blive truffet på dyrevelfærdsområdet.
IMPORT AF HUNDE OG KATTE TIL PELSPRODUKTION
Den svenske delegation, der blev støttet af et overvejende flertal af delegationerne, henledte Rådets og Kommissionens
opmærksomhed på de aktuelle tilfælde i Asien af mishandling af hunde og katte, der ofte bruges til pelsproduktion.
Kommissær David Byrne bemærkede, at et eventuelt forbud i EF-lovgivningen mod indførsel af hunde- og katteskind i
EU kun kan gennemføres gennem en handelsaftale, og han understregede, at medlemsstaterne, hvis de ønsker det,
allerede nu kan træffe strengere nationale foranstaltninger om import af denne art.
KVINDER INDEN FOR LANDBRUG OG LANDDISTRIKTSUDVIKLING
Den italienske delegation, der blev støttet af den svenske delegation, henledte Rådets og Kommissionens
opmærksomhed på styrkelsen af kvindernes rolle inden for landbruget og økonomien i landdistrikterne. Den italienske
delegation understregede kvindernes vanskeligheder i forbindelse med adgang til beskæftigelse og virksomhedsledelse
inden for landbrug og landdistriktsudvikling og mente, at Kommissionen bør foreslå en række foranstaltninger med
henblik på vedtagelse af mere målrettede støtteformer.
Kommissær Franz Fischler erindrede om, at Rådet har vedtaget konklusioner om lige muligheder i landdistrikterne (jf.
dok. 8959/02), hvorved medlemsstaterne får mulighed for at styrke kvindernes deltagelse i landdistrikterne, og
bemærkede, at programmer som f.eks. Leader er specielt rettet mod kvinder.
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
LANDBRUG
Zoonoser (offentlig forhandling)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460960_0010.png
Rådet nåede med kvalificeret flertal til politisk enighed, idet den græske og den tyske delegation bemærkede, at de
agtede at afholde sig fra at stemme, om et forslag til direktiv om overvågning af zoonoser og zoonotiske agenser og et
forslag til forordning om bekæmpelse af salmonella og andre fødevarebårne zoonotiske agenser. Der vil på en
kommende samling i Rådet blive vedtaget fælles holdninger om begge forslag, når teksterne er færdigbehandlet og
fremsendt til Europa-Parlamentet til andenbehandling i overensstemmelse med den fælles beslutningsprocedure.
Direktivet har til formål at sikre effektiv og harmoniseret overvågning i medlemsstaterne. Forordningen sigter mod at
fastsætte mål for, hvordan man kan begrænse forekomsten af smitsomme agenser i dyrearter og om nødvendigt i hele
fødekæden.
Fødevarehygiejne
Rådet nåede med enstemmighed til politisk enighed om forslaget til en forordning om dyresundhedsbestemmelser for
produktion, afsætning og import af animalske produkter til konsum (fjerde forslag i "hygiejnepakken").
Lovgivningsudkastet består for størstedelens vedkommende i en kodificering af de gældende regler, der findes andre
steder i sundheds- og veterinærlovgivningen.
Den Europæiske Udviklings- og Garantifond for Landbruget, Garantisektionen
Rådet vedtog en forordning om medlemsstaternes kontrol med de foranstaltninger, der indgår i ordningen for
finansiering gennem Den Europæiske Udviklings- og Garantifond for Landbruget, Garantisektionen (EUGFL).
Forordningen sigter mod at tilpasse værdien af støtte, der skal kontrolleres på linje med inflationen ved indførelse af
fælles kontrolaktioner, der gør det muligt at nedsætte det mindste antal kontroller med højst 25% og at forenkle
bestemmelserne vedrørende meddelelsen af anmodninger om gensidig bistand.
Humle
Rådet vedtog en forordning om indførelse af særlige midlertidige foranstaltninger for humle. Formålet med forordningen
er at forlænge anvendelsen af særlige midlertidige foranstaltninger for humle (ophør og rydning af arealer) i et høstår (fra
2003 til 2004).
(Dok. 12317/02)
Planter*
Rådet vedtog et direktiv om foranstaltninger mod indslæbning i Fællesskabet af skadegørere på planter eller
planteprodukter og mod deres spredning inden for Fællesskabet. Direktivet indeholder bestemmelser, der fastsætter
procedurer for, hvordan medlemsstaternes plantesundhedsorganer i samarbejde med toldmyndighederne skal behandle
planter eller planteprodukter, der føres ind i Fællesskabet fra tredjelande. Med denne tekst indføres desuden princippet
om harmoniserede gebyrer, der skal betales for udførelse af plantesundhedskontrol ved import, og gebyrernes niveau.
(Dok. 14131/02 ADD 1 og 13186/02)
Aftalen mellem EF og New Zealand
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af en aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og New Zealand om
sundhedsforanstaltninger i samhandelen med levende dyr og animalske produkter. Aftalen sigter mod at ændre den
nuværende aftale med henblik på at sikre anerkendelse af ligestillingen af de to aftaleparters
certifikatudstedelsesordninger.
(Dok. 12318/02)
________________________