Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 503
Offentligt
1460945_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 503)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
PØU, Alm. del - bilag 12 (Løbenr. 9185)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde ØKOFIN nr. 2471 den 3. december 2002
Dette rådsmøde blev behandlet af Europaudvalget på mødet den 29. novmeber 2002.
Dansk delegationsleder: Finansminister Thor Pedersen
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
SKATTESPØRGSMÅL
*
– SKATTEPAKKEN; beskatning af renteindtægter - Status over forhandlinger med tredjelande samt notering af rapport
om adfærdskodeks
*
- ENERGIBESKATNING; Drøftelse på grundlag af note fra formandskabet om udestående spørgsmål til forslag til
direktiv om omstrukturering
*
– MOMS - administrativt samarbejde; Udsættelse af behandling
*
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER;
*
– REGULERING, TILSYN OG STABILITET PÅ DET FINANSIELLE OMRÅDE - Rådets konklusioner; se tekst
*
– SELSKABSSTYRING; Notering af note fra EFC
*
– HANDLINGSPLANEN FOR FINANSIELLE TJENESTEYDELSER; Mundtlig rapport ved Kommissionen
*
– INTEGRATION OG EFFEKTIVITETSINDIKATORER; Notering af note fra Kommissionen
*
– DIREKTIVET OM INVESTERINGSSERVICE; Redegørelse ved Kommissionen og overdragelse til COREPER
*
REVISIONSRETTENS ÅRSBERETNING; Præsentation ved Revisionsrettens formand
*
STRØMLINING AF DEN ÅRLIGE KOORDINERING AF DEN ØKONOMISKE POLITIK OG
BESKÆFTIGELSESPOLITIKKEN; Godkendelse af rapport
*
STRUKTURELLE INDIKATORER; vedtagelse af konklusioner
*
EVENTUELT
*
– STYRKELSE AF SAMORDNINGEN AF DE ØKONOMISKE POLITIKKER; Notering af meddelelse fra
Kommissionen
*
I FORBINDELSE MED RÅDETS SAMLING
*
– MAKROØKONOMISK DIALOG PÅ POLITISK PLAN; Orientering
*
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460945_0002.png
ØKOFIN
Direktivet om markedsmisbrug -
offentlig forhandling;
Vedtagelse af direktiv (13427/02)
*
Beskatning af arbejdsmarkedsorienteret pension; Notering af rapport (12876/02)
*
Momssatser for visse arbejdskraftintensive tjenesteydelser Vedtagelse af direktiv (13044/02 og 13045/02)
*
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Ingen
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. Økonomi og finans behandlet på andre rådsmøder siden det
foregående Økonomi og finans ministerrådsmøde den 25. november 2002:
Rådsmøde 2467 d.26. novmeber 2002 (alm. del – bilag 486)
Det Europæiske Fællesskabs almindelige budget for regnskabsåret 2003; fastlæggelse af ændringsskrivelse og 2.
behandling af det almindelige budget for 2003
Det Europæiske Fællesskabers budget for regskabsåret 2002; udarbejdelse af tillægs- og ændringsbudget for 2002
(14463/02)
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen, d. 29.
november udg. 4:
Ingen
Bruxelles, den 20. januar 2003
Med venlig hilsen
Michala Jessen
14368/02 (Presse 361)
(OR. en)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460945_0003.png
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
2471. samling i Rådet
- ØKONOMI OG FINANS -
den 3. december 2002 i Bruxelles
Formand:
Thor PEDERSEN
Kongeriget Danmarks finansminister
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
SKATTESPØRGSMÅL
*
– SKATTEPAKKEN
*
- ENERGIBESKATNING
*
– MOMS - administrativt samarbejde
*
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER
*
– REGULERING, TILSYN OG STABILITET PÅ DET FINANSIELLE OMRÅDE - Rådets konklusioner
*
– SELSKABSSTYRING
*
– HANDLINGSPLANEN FOR FINANSIELLE TJENESTEYDELSER
*
– INTEGRATION OG EFFEKTIVITETSINDIKATORER
*
– DIREKTIVET OM INVESTERINGSSERVICE
*
REVISIONSRETTENS ÅRSBERETNING
*
STRØMLINING AF DEN ÅRLIGE KOORDINERING AF DEN ØKONOMISKE POLITIK OG
BESKÆFTIGELSESPOLITIKKEN
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460945_0004.png
STRUKTURELLE INDIKATORER
*
EVENTUELT
*
– STYRKELSE AF SAMORDNINGEN AF DE ØKONOMISKE POLITIKKER
*
I FORBINDELSE MED RÅDETS SAMLING
*
– MAKROØKONOMISK DIALOG PÅ POLITISK PLAN
*
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
ØKOFIN
Direktivet om markedsmisbrug -
offentlig forhandling
*
Beskatning af arbejdsmarkedsorienteret pension
*
Momssatser for visse arbejdskraftintensive tjenesteydelser
*
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Finansminister
Danmark:
Thor PEDERSEN
Finansminister
Tyskland:
Caio Kai KOCH-WESER
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Grækenland:
Nikos CHRISTODOULAKIS
Økonomi- og finansminister
Spanien:
Rodrigo DE RATO I FIGAREDO
Anden viceministerpræsident samt
økonomiminister
Frankrig:
Francis MER
Økonomi-, finans- og industriminister
Irland:
Tom PARLON
Viceminister, Finansministeriet, med særligt
ansvar for Kontoret for Offentlige Arbejder
Italien:
Giulio TREMONTI
Luxembourg:
Jean-Claude JUNCKER
Luc FRIEDEN
Henri GRETHEN
Nederlandene:
Hans HOOGER VORST
Østrig:
Karl-Heinz GRASSER
Portugal:
Manuela FERREIRA LEITE
Finland:
Sauli NIINISTÖ
Økonomi- og finansminister
Premierminister, finansminister
Justitsminister, minister for statens finanser og
budget
Økonomiminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Ministra de Estado og finansminister
Finansminister
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460945_0005.png
Sverige:
Gunnar LUND
Det Forenede Kongerige:
Gordon BROWN
Vicefinansminister
Finansminister
***
Kommissionen:
Frits BOLKESTEIN
Pedro SOLBES
Michaele SCHREYER
Medlem
Medlem
Medlem
***
Endvidere deltog:
Philippe MAYSTADT
Johnny ÅKERHOLM
Jan Willem OOSTERWIJK
Juan Manuel FABRA VALLÉS
Dawn PRIMAROLO
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle
Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
Formand for Revisionsretten
Formand for Gruppen vedrørende
Adfærdskodeksen
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
SKATTESPØRGSMÅL
SKATTEPAKKEN
= Beskatning af renteindtægter
På grundlag af en rapport fra Kommissionen gjorde Rådet status over, hvor langt man er nået i forhandlingerne med
tredjelande, især Schweiz, om beskatning af renteindtægter, og gjorde på grundlag af en rapport fra UK's delegation
status over drøftelserne med UK's afhængige eller associerede territorier om dette emne.
Formandskabet vil indkalde til et møde for at holde medlemsstaterne orienteret om forløbet af de hidtidige forhandlinger
og drøftelser med Schweiz og med UK's afhængige eller associerede territorier.
Rådet opfordrede Kommissionen til at fortsætte forhandlingerne med Schweiz og besluttede at se på resultatet af disse
forhandlinger på en ekstraordinær Økofin-samling om kort tid.
= Adfærdskodeks
Rådet noterede sig en mundtlig rapport fra formanden for Gruppen vedrørende Adfærdskodeksen, Dawn PRIMAROLO,
om det arbejde, der er gjort siden juni i år. Rådet besluttede at vende tilbage til dette spørgsmål og til det tredje element i
skattepakken (dvs. direktivet om renter og royalties) på sin forestående ekstraordinære samling.
- ENERGIBESKATNING
På grundlag af en note fra formandskabet drøftede Rådet de vigtigste udestående spørgsmål i forbindelse med udkastet til
direktiv om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter.
Der er tale om følgende spørgsmål:
- muligheden for at fastsætte nationale niveauer, der er lavere end de nye minimumsafgiftsniveauer
- ordninger for anvendelse af dieselolie
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460945_0006.png
- behandling af energi, der anvendes til arbejde i landbrug, havebrug eller akvakultur og i skovbrug.
Formandskabet vil fortsætte arbejdet med de udestående spørgsmål, så der kan opnås enighed om direktivet på den
forestående ekstraordinære rådssamling.
MOMS - administrativt samarbejde
Rådet besluttede at udsætte behandlingen af dette punkt til den forestående ekstraordinære samling.
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER
REGULERING, TILSYN OG STABILITET PÅ DET FINANSIELLE OMRÅDE - Rådets konklusioner
Rådet godkendte EFC's rapport om regulering, tilsyn og stabilitet på det finansielle område og vedtog følgende
konklusioner:
"1. Rådet (økonomi og finans) drøftede resultaterne af den åbne høring om Det Økonomiske og Finansielle Udvalgs
rapport om regulering, tilsyn og stabilitet på det finansielle område på grundlag af en skriftlig rapport fra
Kommissionens tjenestegrene om offentlig høring, en mundtlig beretning fra formandskabet om dets drøftelser med
Europa-Parlamentet og en endelig rapport fra Det Økonomiske og Finansielle Udvalg (EFC).
2. Rådet noterer sig, at der efter Kommissionens tjenestegrenes opfattelse var bred tilslutning til EFC's forslag blandt
deltagerne i den offentlige høring, og vedtog derfor rapporten om regulering, tilsyn og stabilitet på det finansielle
område. Rådet erkender imidlertid, at det er nødvendigt med yderligere detaljer vedrørende formelle ordninger for høring
af offentligheden, herunder markedsaktørerne, inden for de nye rammer. Det opfordrer derfor Kommissionens
tjenestegrene til at fremsætte forslag herom, samtidig med at henstillingerne gennemføres.
3. På baggrund af resultaterne af den offentlige høring godkendte Rådet fuldt EFC's rapport. Det bekræftede især, at det
klart foretrækker gennemførelsesordninger, der bygger på Lamfalussy-rammerne, for alle finansielle sektorer som
foreslået i rapporten, dvs. i henhold til de eksisterende interinstitutionelle aftaler, omfattende alle de bestemmelser om
pligt til at stå til ansvar over for Europa-Parlamentet og Rådet, der allerede er vedtaget for værdipapirer, herunder en
"sunset clause" med fuldstændig og åben revision i 2004, idet der tages hensyn til de enkelte sektorers særlige forhold.
Rådet har besluttet at fortsætte drøftelserne med Europa-Parlamentet.
4. Rådet noterer sig, at formandskabet agter at opfordre repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i
Rådet (almindelige anliggender) den 9.-10. december 2002, til at
- erklære, at de vil henlede deres stats- og regeringschefers opmærksomhed på, hvor vigtigt det er at revidere traktatens
artikel 202, og opfordre dem til at overveje dette spørgsmål i forbindelse med forberedelsen af regeringskonferencen, og
- notere sig, at det er af stor betydning, at man under drøftelserne i konventet og på regeringskonferencen overvejer et
lovgivningssystem, der giver mulighed for større effektivitet i lovgivningsprocessen, og som overholder principperne om
subsidiaritet og de beføjelser, der er tillagt de institutioner, som er involveret i lovgivningsprocessen.
5. Rådet tager til efterretning, at spørgsmålet om at give Kommissionen beføjelse til at vedtage
gennemførelsesforanstaltninger lades åbent i afventen af videre kontakter med Europa-Parlamentet. Rådet noterer sig, at
de øvrige aspekter af den påtænkte nye struktur kan gennemføres, og opfordrer Kommissionen til at nedsætte udvalgene
på niveau 2 udelukkende med en rådgivende funktion og snarest muligt nedsætte udvalgene på niveau 3.
Regulering på det finansielle område
6. De enkelte sektorers særlige forhold vil bedst kunne indkredses af tre særskilte sektorudvalg på såvel niveau 2 som
niveau 3 for bankvirksomhed, forsikring, herunder pensioner, og værdipapirer, herunder investeringsinstitutter. Desuden
vil der i tråd med det nyligt vedtagne EU-direktiv blive nedsat et fjerde udvalg på niveau 2, som skal beskæftige sig med
en række specifikke regler om finansielle konglomerater, der opererer på tværs af sektorerne. Dette udvalg skal
undersøge, hvordan den rådgivning, der kræves af EU's tilsynsførende, bedst kan tilrettelægges, og de nærmere
ordninger skal derefter fastlægges af Kommissionen.
7. Hvert udvalg på niveau 2 skal have én national repræsentant med stemmeret pr. medlemsstat og én teknisk ekspert,
der udpeges af det relevante ministerium. Udvalgene på niveau 2 vil lejlighedsvist kunne holde fælles møder på højt plan
for at behandle vanskelige tekniske og tværsektorielle spørgsmål og forbedre synergien og sammenhængen mellem
niveau 2-reglerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460945_0007.png
Tilsyn på det finansielle område
8. Rådet fremhæver, at det er vigtigt at udbygge samarbejdet på tilsynsområdet og forbedre gennemførelsen og
håndhævelsen af reglerne i EU. Rådet opfordrer derfor Kommissionen til snarest muligt at nedsætte nye udvalg på
niveau 3 for tilsyn med bankvirksomhed samt tilsyn med forsikrings- og pensionsudbydere. Det nye Udvalg for
Finansielle Konglomerater, der nedsættes i medfør af direktivet om finansielle konglomerater, skal undersøge, hvordan
rådgivningen fra EU's tilsynsførende vedrørende finansielle konglomerater bedst kan tilrettelægges, og de nærmere
ordninger skal derefter fastlægges af Kommissionen.
9. Disse udvalg skal i lighed med EU-udvalget for Værdipapirreguleringsmyndigheder på værdipapirområdet fremme en
konsekvent gennemførelse af EU-direktiverne, konvergens på tilsynsområdet og god praksis i medlemsstaterne; de skal
ligeledes tilvejebringe et effektivt operationelt net, der kan styrke det daglige tilsyn, herunder udveksling af
tilsynsmæssige oplysninger under normale forhold og under spidsbelastning samt, når det er relevant, rådgive
Kommissionen om reguleringstekniske spørgsmål.
10. Det enkelte udvalg på niveau 3 skal være uafhængigt. De skal hver især fastsætte relevante procedurer og
mødeformer, der sikrer en effektiv udveksling af fortrolige oplysninger i overensstemmelse med rapporten fra EFC. Hver
medlemsstat skal have én stemme, der tildeles medlemmerne fra de nationale tilsynsmyndigheder. Kommissionen skal
have observatørstatus.
11. For at drage nytte af synergien mellem banktilsynet og centralbankernes opgaver bør såvel de nationale
banktilsynsmyndigheder som ikke-tilsynsførende centralbanker, herunder Den Europæiske Centralbank, deltage i det nye
bankudvalgs møder, hvor de kompetente tilsynsmyndigheder har stemmeret. Repræsentanterne for Kontaktgruppen og
ESCB's banktilsynsudvalg skal have observatørstatus i det nye bankudvalg.
FSPG i en ny form
12. Rådet er rede til hurtigst muligt at træffe afgørelse om nedsættelse af FSPG i en ny form (eventuelt omdøbt til
Udvalget for Finansielle Tjenesteydelser eller FSC), der skal have en medlemsstat som formand. Det nye udvalgs rolle
bliver at rådgive Rådet og Kommissionen om og give dem overblik over den række spørgsmål vedrørende finansielle
markeder, som er opstillet i rapporten fra EFC. Ministrene forsamlet i Rådet vil hver udpege en højtstående repræsentant
til det nye udvalg. FSPG-udvalget i dets nye form bør respektere institutionernes eksisterende beføjelser fuldt ud. Det
skal aflægge rapport til EFC med henblik på at forberede udtalelser til Økofin-Rådet, idet der tages hensyn til Corepers
allerede fastlagte rolle.
13. EFC er Økofin-Rådets primære kilde til rådgivning om spørgsmål vedrørende økonomisk og finansiel udvikling og
bør aflægge rapport til dette om spørgsmål vedrørende finansiel stabilitet. FSPG-udvalget bør i sin nye form bistå EFC
med at forberede sådanne emner, som skal drøftes i Økofin-Rådet og ved uformelle møder mellem økonomi- og
finansministrene og centralbankcheferne. Herudover kan EFC, hvis det er hensigtsmæssigt, anmode om udtalelser fra det
nye udvalg på ad hoc-basis. I Rådets afgørelse om nedsættelse af det nye udvalg vil det blive fastsat, at udvalget selv skal
fastlægge sine arbejdsmetoder og udpege sin formand. Det skal tage hensyn til behovet for gennemsigtighed over for
Europa-Parlamentet og offentligheden, og navnlig skal information om udvalgets aktiviteter fortsat gøres offentligt
tilgængelig, som det er tilfældet med FSPG i dens oprindelige form.
14. Formanden for det nye udvalg bør stå til rådighed for Europa-Parlamentets Udvalg om Økonomi og Valutaspørgsmål
med henblik på regelmæssig udveksling af synspunkter om den strategiske udvikling i forbindelse med finansielle
markeder. Endvidere vil 2005-Gruppen fortsætte med at være det relevante forum for udveksling af synspunkter på højt
plan mellem Kommissionen, Rådet og Europa-Parlamentet i spørgsmål om finansmarkedernes politiske udvikling."
SELSKABSSTYRING
Rådet noterede sig en note fra Det Økonomiske og Finansielle Udvalg (EFC) om selskabsstyring i relation til de
finansielle markeder; noten er baseret på en rapport fra Gruppen på Højt Plan af Eksperter inden for Selskabsret, som har
professor Jaap WINTER som formand.
Rapporten fra Gruppen på Højt Plan findes på Kommissionens websted:
http://europa.eu.int/comm/internal_market/en/company/company/modern/index.htm
HANDLINGSPLANEN FOR FINANSIELLE TJENESTEYDELSER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460945_0008.png
Efter en mundtlig præsentation ved kommissær BOLKESTEIN noterede Rådet sig Kommissionens syvende
halvårsrapport om gennemførelsen af handlingsplanen for finansielle tjenesteydelser.
Der mindes om, at Kommissionen forelægger en situationsrapport om gennemførelsen af denne handlingsplan to gange
om året, normalt i juni og december.
Situationsrapporten findes på Kommissionens websted:
http://europa.eu.int/comm/internal_market/en/finances/actionplan/index.htm
INTEGRATION OG EFFEKTIVITETSINDIKATORER
Rådet noterede sig Kommissionens note om indikatorer vedrørende fremskridt med virkeliggørelsen af de økonomiske
fordele ved et integreret marked for finansielle tjenesteydelser. Kommissionens note er den første sammenfatning af det
hidtidige arbejde på dette område.
Der mindes om, at Kommissionen i forbindelse med det mandat, som Økofin-Rådet gav Vismandsudvalget i juli 2000,
blev bedt om at fremsætte "forslag om mulige indikatorer vedrørende fremskridt med virkeliggørelsen af de økonomiske
fordele" og om at rapportere tilbage i november samme år. I november 2000 forelagde Kommissionen i sin tredje
situationsrapport om gennemførelsen af handlingsplanen for finansielle tjenesteydelser en første liste over indikatorer,
som Rådet generelt godkendte.
Resultatet af de undersøgelser, som Kommissionen herefter bestilte, og som allerede er afsluttet, viser, at finansiel
integration skaber betydelige fordele for Europas borgere på grund af det større potentiale for økonomisk vækst og
jobskabelse, især gennem øget konkurrence og større effektivitet i kapital- og risikoallokeringen. Handlingsplanen for
finansielle tjenesteydelser er således et vigtigt strukturelt initiativ i bestræbelserne på at sikre den europæiske finansielle
sektors konkurrenceevne og nå det mål, EU satte sig i Lissabon, nemlig at blive den mest konkurrencedygtige
videnbaserede økonomi.
DIREKTIVET OM INVESTERINGSSERVICE
Efter en mundtlig præsentation ved kommissær BOLKESTEIN pålagde Rådet De Faste Repræsentanters Komité at
gennemgå det nye forslag om investeringsservice og regulerede markeder.
Der mindes om, at det nuværende direktiv om investeringsservice (93/22/EØF) er fra 1993, og at det ifølge
Kommissionens egen analyse lider under en række mangler. Af disse grunde og fordi der som led i handlingsplanen for
finansielle tjenesteydelser allerede er eller er ved at blive vedtaget andre foranstaltninger i tilknytning til direktivet om
investeringsservice (f.eks. bankvirksomhed og investeringsinstitutter), har Kommissionen valgt at forelægge et helt nyt
forslag i stedet for blot at ajourføre det nuværende direktiv. Forslaget tager endvidere sigte på at delegere omfattende
gennemførelsesbeføjelser til Kommissionen.
REVISIONSRETTENS ÅRSBERETNING
Revisionsrettens formand, Juan Manuel FABRA VALLÉS, præsenterede Revisionsrettens beretning om gennemførelsen
af budgettet for 2001. Rådet noterede sig denne præsentation.
Rådet pålagde De Faste Repræsentanters Komité at gennemgå beretningen i begyndelsen af det nye år som led i
dechargeproceduren for 2001.
Der mindes om, at det ifølge traktatens artikel 276 er Europa-Parlamentet, der efter henstilling fra Rådet meddeler
Kommissionen decharge for gennemførelsen af budgettet.
Kommissionen træffer alle egnede foranstaltninger til at efterkomme bemærkningerne i afgørelserne om decharge fra
Europa-Parlamentet samt de kommentarer, der ledsager de henstillinger om decharge, som Rådet vedtager.
STRØMLINING AF DEN ÅRLIGE KOORDINERING AF DEN ØKONOMISKE POLITIK OG
BESKÆFTIGELSESPOLITIKKEN
Rådet godkendte en rapport om strømlining af den årlige koordinering af den økonomiske politik og
beskæftigelsespolitikken og havde en udveksling af synspunkter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460945_0009.png
Rapporten blev godkendt i fællesskab af Rådet den 3. december, både i sammensætningen økonomi og finans og i
sammensætningen beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik, på grundlag af arbejdet i Udvalget for
Økonomisk Politik, Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Social Beskyttelse.
Rådet anbefaler i sin rapport især følgende:
• processerne bør fokusere på udfordringer på mellemlang og længere sigt og på gennemførelsen
• for at forberede Det Europæiske Råds forårsmøde, der er det afgørende moment i den årlige
politikkoordineringscyklus, bør Kommissionens forårsrapport og andre relevante gennemførelsesrapporter
forelægges i januar hvert år
• der bør gøres en målbevidst indsats for at strømline medlemsstaternes indberetningsforpligtelser
• overlapning og dobbeltarbejde bør så vidt muligt undgås, navnlig ved øget koordinering og komplementaritet,
samtidig med at de to processers særlige roller bibeholdes.
Synkroniseringen af de to tidsplaner på anmodning af Det Europæiske Råd i Barcelona (marts 2002) forventes at føre til
øget effektivitet i begge politikkoordineringsprocesser.
STRUKTURELLE INDIKATORER
Rådet vedtog konklusioner om de strukturelle indikatorer, som Kommissionen skal bruge i sin sammenfattende rapport,
der skal forelægges på Det Europæiske Råds forårsmøde i 2003. Konklusionerne blev godkendt i fællesskab af Rådet
den 3. december, både i sammensætningen beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik og i
sammensætningen økonomi og finans, på grundlag af arbejdet i Beskæftigelsesudvalget, Udvalget for Social Beskyttelse
og Udvalget for Økonomisk Politik.
De strukturelle indikatorer udarbejdes med henblik på en objektiv vurdering af de fremskridt, der gøres hen imod
virkeliggørelsen af de mål, som Det Europæiske Råd opstillede i Lissabon (marts 2000).
I forbindelse med ajourføringen af de strukturelle indikatorer har det overordnede mål været at opretholde størst mulig
stabilitet for at sikre sammenlignelighed mellem de mellemfristede data, der fremskaffes.
Rådet, der tager hensyn til arbejdet i ovennævnte udvalg
• tilskynder især Kommissionen til at gøre mere intensiv og systematisk brug af de strukturelle indikatorer
• støtter en liste over indikatorer, der giver et overblik over medlemsstaternes præstationer og angiver fokus for den
offentlige debat, og
• fastlægger prioriteter for det fremtidige arbejde.
EVENTUELT
STYRKELSE AF SAMORDNINGEN AF DE ØKONOMISKE POLITIKKER
Rådet noterede sig kommissær SOLBES' præsentation af Kommissionens meddelelse om styrkelse af samordningen af
de økonomisk politikker.
Rådet vil vende tilbage til dette punkt på en kommende samling inden Det Europæiske Råds forårsmøde.
I FORBINDELSE MED RÅDETS SAMLING
MAKROØKONOMISK DIALOG PÅ POLITISK PLAN
Syvende møde under den makroøkonomiske dialog på politisk plan blev holdt den 2. december 2002. Repræsentanter for
Rådet, Kommissionen, Den Europæiske Centralbank og arbejdsmarkedets parter deltog i denne regelmæssigt
tilbagevendende debat om den økonomiske situation og den rette politiksammensætning.
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
ØKOFIN
Direktivet om markedsmisbrug -
offentlig forhandling
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460945_0010.png
(dok. 13427/02)
Rådet vedtog direktivet om insiderhandel og kursmanipulation (markedsmisbrug) efter at have godkendt alle Europa-
Parlamentets ændringer. Direktivets overordnede mål er at sikre de europæiske finansmarkeders integritet og øge
investorernes tillid til disse markeder ved at etablere fælles spilleregler for alle økonomiske aktører i medlemsstaterne i
kampen mod markedsmisbrug.
Beskatning af arbejdsmarkedsorienteret pension
(dok. 12876/02)
Rådet noterede sig en rapport om beskatning af arbejdsmarkedsorienteret pension. Rapporten omhandler afskaffelse af
skattemæssige hindringer for grænseoverskridende ydelse af arbejdsmarkedsorienteret pension og især spørgsmålene om
udveksling af oplysninger samt dobbeltbeskatning og ikke-beskatning som følge af medlemsstaternes forskellige
systemer på dette område.
Momssatser for visse arbejdskraftintensive tjenesteydelser
(dok. 13044/02 og 13045/02)
Rådet vedtog direktivet om ændring af direktiv 77/388/EØF med henblik på at forlænge muligheden for at bemyndige
medlemsstaterne til at anvende en nedsat momssats på visse arbejdskraftintensive tjenesteydelser. Ifølge denne ændring
bemyndiges visse medlemsstater til indtil den 31. december 2003 at anvende en nedsat momssats på
arbejdskraftintensive tjenesteydelser, hvis de forinden har indgivet en anmodning herom.
Rådet vedtog også beslutningen om forlængelse indtil den 31. december 2003 af gyldigheden af beslutning 2002/185/EF
om bemyndigelse af Belgien, Grækenland, Spanien, Frankrig, Italien, Luxembourg, Nederlandene, Portugal og Det
Forenede Kongerige til at anvende en nedsat momssats på arbejdskraftintensive tjenesteydelser.
________________________