Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 569
Offentligt
1460878_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 569)
rådsmødereferater
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
5. februar 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Udenrigsministeriets redegørelse for rådsmøde
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 27. – 28. januar 2003.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460878_0002.png
UDENRIGSMINISTERIET EU-sekr. j.nr. 400.A.5-0-0
Nordgruppen Den 3. februar 2003
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 27. - 28. januar 2003.
1. Rådets årlige arbejdsprogram for 2003: Åben debat
Rådet havde en åben debat om Rådets årlige arbejdsprogram. Debatten fokuserede på Det vestlige Balkan, der
er blandt det græske og kommende italienske formandskabs hovedprioriteter. En række medlemslande
fremhævede behovet for at fastholde konditionalitet i relationerne til Balkan-landene, herunder ikke mindst
ved fuldt samarbejde med ICTY (International Criminal Tribunal for Yugoslavia - Krigsforbrydertribunalet i
Haag).
2. Status for arbejdet i de øvrige rådsformationer
Formandskabet fremhævede særligt enigheden om skattepakken i ECOFIN den 21. januar. Østrig støttet af
Tyskland, Belgien og Finland ønskede fremover at benytte dette dagsordenspunkt til at se fremad på
problemstillinger, som ville komme op i andre rådsformationer. Formandskabet lovede at overveje ideen
nærmere, så det generelle råd kunne spille en mere aktiv rolle i løsning af de problemer, som opstod i andre
rådsformationer.
3. Opfølgning på Det Europæiske Råds møde i København
Formandskabet rettede en særlig tak til det tidligere danske formandskab for resultaterne fra Det Europæiske
Råd i København. Mht. Prestige-ulykken var det formandskabets intention hurtigst muligt at følge op på
beslutningerne fra december, herunder vedr. skibsstandarder, samarbejde med IMO og tilpasning af
fællesskabslovgivningen, ikke mindst gennemførelse af et forbud mod en-skrogede skibe. Formandskabet lagde
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460878_0003.png
også vægt på styrkelse af forholdet til det udvidede EU’s nye nabolande. Konkret henvistes til drøftelserne på
rådsmødet (generelle og eksterne anliggender) i november om New Neighbours initiative. Man afventede et
konkret udspil fra Kommissionen og HR Solana mhp. drøftelse i Rådet i april 2003.
4. Udvidelsen
Formandskabet præsenterede sit program for udvidelsen. Der var opbakning i Rådet til formandskabets
arbejdsprogram. Særligt var der enighed om ikke at acceptere forsøg fra de tiltrædende lande på at
genforhandle resultatet fra DER København, ligesom der var enighed om at respektere tidstabellen for
færdiggørelsen af Tiltrædelsestraktaten.
Mht. til udpegelsen af kommissærer fra de nye medlemslande i perioden mellem tiltrædelsen og indsættelse af
den nye Kommission udtrykte formandskabet tilfredshed med, at der var fundet en løsning i sagen.
5. Forårstopmødet: Kommissionens synteserapport
Kommissionens formand Prodi præsenterede kort Kommissionens meddelelse om forårstopmødet. Der var
blandt medlemslandene generel støtte til fokus på en vidensbaseret økonomi.
6. EU’s prioriteter inden for konfliktforebyggelse
Som led i den tilbagevendende halvårlige gennemgang af EU’s prioriteter på området drøftede Rådet
potentielle konfliktområder. Rådet udtrykte støtte til det fortsatte arbejde med at gennemføre EU’s program
for konfliktforebyggelse. Der blev samtidig udtalt støtte til det forberedende arbejde i Den Udenrigs- og
Sikkerhedspolitiske Komité m.h.t. identifikation af potentielle konfliktområder. Bestræbelserne på at opbygge
kapacitet til tidlig varsling om konflikter ville fortsætte.
7. Det vestlige Balkan
Formandskabet præsenterede sine prioriteter for Det vestlige Balkan, herunder det forudsete topmøde i
Thessaloniki i juni 2003. Programmet blev hilst velkommen af de øvrige medlemslande, idet flere lande
understregede princippet om konditionalitet og at Balkan-landene måtte behandles efter samme kriterier som
alle andre lande. Rådsformanden redegjorde ligeledes for sin rundrejse i regionen, hvor det var indtrykket, at
EU i høj grad var i stand til at gøre en forskel, ikke mindst som følge af landenes ambition om EU-
medlemskab. Formanden havde navnlig understreget behovet for bekæmpelse af organiseret kriminalitet,
samarbejde med ICTY (International Criminal Tribunal for Yugoslavia - Krigsforbrydertribunalet i Haag),
repatriering og styrket regionalt samarbejde. Forventning om snarlig kroatisk ansøgning om EU-medlemskab.
8. Mellemøsten
Drøftelsen viste generelt en yderligere skærpelse af den kritiske holdning over for Israel i lyset af
premierminister Sharons afvisning af road map og de seneste israelske aktioner. Der var enighed om, at EU må
kræve road map offentliggjort og implementering iværksat umiddelbart efter det israelske valg. Den græske
udenrigsminister stillede spørgsmålet om, hvorvidt han skulle besøge Arafat under sin forestående rundrejse i
regionen, hvilket Israel måtte forventes at modsætte sig. Der var enighed om, at han skulle insistere på at se
Arafat. Hvis israelerne ville forhindre dette, måtte han undlade at besøge Jerusalem. Til gengæld var det vigtigt,
at han ikke kun mødte Arafat, men også en række af reformpolitikerne i Ramallah.
7. Irak
Rådet havde en drøftelse af Irak-konflikten. Der var enighed om den hidtidige linie.
9. Europæisk sikkerheds- og forsvarspolitik
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460878_0004.png
Der var en drøftelse af status for ESDP som opfølgning på Det Europæiske Råd i København. Fokus var på
EU’s forudsete overtagelse af NATO’s militære operation i Makedonien samt på EU/NATO-forholdet
generelt.
Rådet nåede til enighed om den fælles aktion om EU’s overtagelse af NATO-operationen i Makedonien. Den
endelige beslutning om overtagelse af operationen vil først blive truffet senere, når operationsplanen foreligger.
EU arbejder mod at overtage operationen primo marts 2003. Der opnåedes også enighed om to generelle
modeller for finansiering af militære operationer samt om finansieringen af den konkrete operation i
Makedonien. Danmark deltog som følge af forsvarsforbeholdet ikke i vedtagelsen af den fælles aktion om
operationen i Makedonien. Præamblen til den fælles aktion indeholder således en henvisning til det danske
forsvarsforbehold og til, at Danmark ikke deltager i finansieringen af operationen.
HR/SG Solana redegjorde for status for samarbejdet mellem EU og NATO efter Det Europæiske Råd i
København. Der ventes et snarligt svar fra NATO vedrørende bl.a. en sikkerhedsaftale om udveksling og
håndtering af klassificerede informationer samt om de nærmere modaliteter for implementeringen af
samarbejdsaftalen (Berlin+), herunder i relation til den forudsete operation i Makedonien.
Rådet vedtog endvidere et øvelsesprogram for 2003-2007. Rådet noterede sig samtidig, at Danmarks deltagelse
i EU’s øvelsesvirksomhed vil ske i overensstemmelse med det danske forsvarsforbehold.
10. EU-Afrika forbindelser
Rådet drøftede spørgsmålet om afholdelse af EU-Afrika topmødet, forlængelse af sanktionsregimet overfor
Zimbabwe og invitation af Mugabe, hans hustru og Mudenge til det frankofone topmøde i Paris. Coreper fik i
opdrag at finde en løsning inden for ca. en uge med udgangspunkt i et forslag fra formandskabet om at
undtagelser fra sanktionsregimet kan besluttes med kvalificeret flertal, idet det blev understreget, at der ikke var
enighed herom. Der lægges op til en pakkeløsning i sagen.
11. Zimbabwe
Se under dagsordenspunkt 10.
12. Nordkorea
Rådet drøftede situationen omkring Nordkoreas atomvåbenprogram. Formandskabet fik et fleksibelt mandat
til at udsende en højniveau delegation til Nordkorea, når det måtte vise sig opportunt, for at understøtte
bestræbelserne på en fredelig løsning på konflikten. Som betingelser for at udsende en delegation var der bred
tilslutning til at missionen skulle modtages af Nordkoreas leder, ligesom EU måtte agere i tæt samarbejde med
navnlig USA, men også landene i regionen. Sammensætningen af missionen vil blive besluttet af
formandskabet senere, idet flere medlemslande fandt det naturligt at HR Solana leder missionen.
13. Forholdet til Rusland: Formandskabets prioriteter for gennemførelse af den Fælles Strategi
Rådet tog formandskabets arbejdsplan for gennemførelse af den fælles strategi for Rusland til efterretning.
14. Forholdet til Ukraine: Formandskabets prioriteter for gennemførelse af den Fælles Strategi
Rådet tog formandskabets arbejdsplan for gennemførelse af den fælles strategi for Ukraine til efterretning.
15. Den Fælles Strategi for Middelhavsregionen. Det græske formandskabs arbejdsplan
Punktet blev vedtaget uden debat.
16. Forholdet til Uzbekistan: Vedtagelse af EU-holdningen til det 4. samarbejdsråd i EU-Uzbekistan
den 27. januar 2003
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460878_0005.png
Punktet blev vedtaget ved skriftlig procedure.
17. Somalia: Rådsforordning om våbenembargo
Punktet blev vedtaget uden debat.
18. EU-Angola: Gennemgang af rådsforordning
Punktet blev vedtaget uden debat.
19. Kimberley-processen: Iværksættelsesdato for certifikationssystem for rå-diamanter
Punktet blev taget af dagsordenen.
20. Fattigdomsbekæmpelse i landdistrikter
Punktet blev vedtaget uden debat.
21. EIB: Rådsbeslutning om dækning af EIB’s udgifter ved administration af Cotonou-aftalens
investeringsfacilitet
Punktet blev taget af dagsordenen.
22. Centralafrika
Den belgiske udenrigsminister (Michel) orienterede Rådet for sit rundrejse i det centrale Afrika i perioden 5.-
10. januar 2003 og understregede behovet for fortsat støtte til fredsprocessen og Pretoria-aftalen samt at
opretholde det internationale pres såvel på DRC som på nabolandene.
23. Listen over åbne debatter
Punktet blev vedtaget uden debat.
24. EU’s forslag til modaliteter i forhandlingerne i WTO på landbrugsområdet
Der blev på rådsmødet opnået enighed om EU’s forslag til modaliteter i forhandlingerne i WTO på
landbrugsområdet.