Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 636
Offentligt
1460814_0001.png
PDF udgave (305 KB)
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 636)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
ERU, Alm. del - bilag 333
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg, den 25. februar 2003
Folketingets repræsentant ved EU
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. ØKOFIN rå dsmøde nr. 2485 den 18. februar 2003. 5936/03 (Presse 24)
Dette rådsmøde blev behandlet af Europaudvalget på mødet den 14.februar 2003. Dansk
delegationsleder: Finansminister Thor Pedersen.
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE (DEN 21. MARTS 2003 I
BRUXELLES); se nedenstående punkter.......................................................................................... 7
LISSABON-STRATEGIEN OG DE OVERORDNEDE RETNINGSLINJER FOR DE
ØKONOMISKE POLITIKKER; Forelæggelse ved Kommi ssionen samt indledende drøftelse på
baggrund af rapport (5454/03) og rådets konklusioner se tekst (6310/03)........................................ 7
OMFATTENDE RAPPORT OM STATISTIKKER OG INDIKATORER FOR
EUROOMRÅDET; Vedtagelse af fælles rapport (6640/1/03)........................................................ 10
BEDRE SAMORDNING AF FINANSPOLITIKKEN; drøftelse................................................... 11
AFSTEMNINGSREGLER I ECB'S STYRELSESRÅD - Rådets konklusioner; se tekst
(FO)
..... 11
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN; drøftelse af opdatering for Belgien, Irland Spanien,
Danmark,
UK samt drøftelse af Kommissionens henstillinger...................................................... 12
RÅDETS UDTALELSE OM BELGIENS OPDATEREDE STABILITETSPROGRAM; se tekst12
RÅDETS UDTALELSE OM IRLANDS OPDATERED E STABILITETSPROGRAM; se tekst. 14
RÅDETS UDTALELSE OM SPANIENS OPDATERED E STABILITETSPROGRAM; se tekst16
RÅDETS UDTALELSE OM
DANMARKS
OPDATEREDE KONVERGENSPROGRAM; se
tekst.................................................................................................................................................. 18
RÅDETS UDTALELSE OM DET FORENEDE KONGERIGES OPDATEREDE
KONVERGENSPROGRAM, se tekst ............................................................................................ 19
AFGIFTSSPØRGSM ÅL............................................. .................................................................... 21
ENERGIBESKATNING; udsættelse .............................................................................................. 21
MOMS - ADMINISTRATIVT SAMARBEJDE; politisk enighed om tekst til forordning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460814_0002.png
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
vedrørende merværdiafgift .............................................................................................................. 21
UDVALGET FOR FINANSIELLE TJENESTEYDELSER - Rådets afgørelse; se tekst .............. 22
STATISTIKKER; Rådets konklusioner se tekst. ............................................................................ 23
ADFÆRDSKODEKS - Rådets konklu sioner; se tekst.................................................................... 23
FEMTE SITUATIONSRAPPORT OM OPLYSNINGSKRAV I FORBINDELSE MED
ØMU'EN - Rådets konklusioner; se tekst........................................................................................ 26
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Afgørelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en asylansøgning, der
indgives af en tredjelandsstatsborger i en af medlemsstaterne* (15408/02) vedtagelse af
forordning ........................................................................................................................................ 28
ØKONOMI OG FINANS
Frister for indberetning af de vigtigste nationalregnskabsaggregater og indberetning af
beskæftigelsesdata vedrørende udførte arbejdstimer* (15091/02) vedtagelse af fælles holdning til
forordning ........................................................................................................................................ 28
Eksterne revisorer for Den Europæiske Centralbank og Suomen Pankki; Beslutning om
udnævnelse (5278/02)........................................................................................................... ........... 28
ANTIDUMPING
Import af opdrættede atlanterhavslaks med oprindelse i Norge (5554/03); vedtagelse af
forordning om antidumpningstold ................................................................................................... 29
Import af rørfittings af deformerbart støbejern med gevind med oprindelse i Brasilien, Den
Tjekkiske Republik, Japan, Folkerepublikken Kina, Republikken Korea og Thailand (5285/03)
Vedtagelse af forordning ................................................................................................................. 29
EKSTERNE FORBINDELSER
Associeringsaftale mellem Det Europæiske Fæ llesskab og Republikken Chile; Vedtagelse af
forordning om gennemførelse af toldbestemmelser (5499/03) ....................................................... 29
AVS-EF-partnerskabsaftalen - konsultationer med Zimbabwe; Vedtagelse af afgørelse om
forlængelse (6086/03).......................................................................................................... ............ 29
FUSP
Zimbabwe - fornyelse af målrettede sanktioner; vedtagelse af fælles holdning (5222/03 –
6256/03)........................................................................................................................................... 29
(Løbenr. 11958)
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
EFTA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460814_0003.png
Det Blandede Udvalg EU-Schweiz vedrørende fri bevægelighed for personer; Vedtagelse af
fælles holdning til afgørelse ............................................................................................................ 30
TELEKOMMUNIKATION
Handlingsplanen eEurope 2005; Vedtagelse af resolution om gennemførelse (5197/03) .............. 30
Europæisk strategi for en net- og informationssikk erhedskultur ; Vedtagelse af resolution se tekst
(15723/02) ....................................................................................................................................... 31
DET INDRE MARKED
Udvidelse til Isle of Man af den retlige beskyttelse af databaser; Vedtagelse af afgørelse om
indgåelse af aftale. ........................................................................................................................... 33
BESKÆFTIGELSE OG SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
Forbedring af beskyttelsen af selvstændiges sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen; Vedtagelse
af henstilling (5052/03) ................................................................................................................... 33
Beskyttelse af arbejdstagere mod farerne ved under arbejdet at være udsat for asbest*;
Vedtagelse af direktiv (2.behandling) (5716/03 –5704/03 ADD1)................................................. 33
UDNÆVNELSER
Det Rådgivende Udvalg for Euratoms Forsyningsagentur; Udnævnelse (6063/03) ....................... 34
Regionsudvalget; Vedtagelse af afgørelse om beskikkelse............................................................. 34
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Ingen
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. behandlet på andre rådsmøder siden det foregående
ministerrådsmøde den :
Rådsmøde 2481 d. 27. 28. januar 2003 (alm. del – bilag 565)
Revisionsretten- Særberetning nr. 5/2002 om ekstensiveringspræmieordningen og ordningen for
ekstensiveringsbeløb inden for den fælles markedsordning for oksekød- Rådets konklusioner (15727/02)
Revisionsretten – Særberetning nr. 6/2002 om revision af Kommissionens forvaltning af EU’s
støtteordning for oliefrø – Rådets konklusioner se tekst (15738/02)
Revisionsretten – Særberetning nr. 7/2002 om den økonomiske forvaltning af den fælles markedsordning
for bananer; Rådets konklusion se tekst (15739/02)
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-
dagsordenen, d. 14. februar 2003 udg. 5:
4. Energibeskatning udsat
(Løbenr. 11958)
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
Bruxelles, den 25. februar 2003
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460814_0004.png
Med venlig hilsen
Michala Jessen
(Løbenr. 11958)
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
5936/03 (Presse 24)
(OR. en)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460814_0005.png
2485. samling i Rådet
- ØKONOMI OG FINANS -
den 18. februar 2003 i Bruxelles
Formand:
Nikos CHRISTODOULAKIS
Den Hellenske Republiks økonomi- og finansminister
(Løbenr. 11958)
-
Fejl!
Ukendt argument for parameter.
-
INDHOLD
1
DELTAGERE
.................................................................................................................................. 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE (DEN 21. MARTS 2003 I
BRUXELLES)................................................................................................................................... 7
LISSABON-STRATEGIEN OG DE OVERORDNEDE RETNINGSLINJER FOR DE
ØKONOMISKE POLITI KKER........................................................................................................ 7
OMFATTENDE RAPPORT OM STATISTIKKER OG INDIKATORER FOR
EUROOMRÅDET.................................................................................................................... ....... 10
BEDRE SAMORDNING AF FINANSPOLITIKKEN................................................................... 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460814_0006.png
AFSTEMNINGSREGLER I ECB'S STYRELSESRÅD - Rådets konklusioner ............................ 11
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN ......................................................................................... 12
RÅDETS UDTALELSE OM BELGIENS OPDATEREDE STABILITETSPROGRAM............. 12
RÅDETS UDTALELSE OM IRLANDS OP DATEREDE STABILITETSPROGRAM............... 14
RÅDETS UDTALELSE OM SPANIENS OPDATEREDE STABILITETSPROGRAM ............. 16
RÅDETS UDTALELSE OM DANMARKS OPDATEREDE KONVERGENSPROGRAM ....... 18
RÅDETS UDTALELSE OM DET FORENEDE KONGERIGES OPDATEREDE
KONVERGENSPROGRAM .......................................................................................................... 19
AFGIFTSSPØRGSM ÅL............................................. .................................................................... 21
ENERGIBESKATNING................................................................................................................. 21
MOMS - ADMINISTRATIVT SAMARBEJDE ............................................................................ 21
UDVALGET FOR FINANSIELLE TJENESTEYDELSER - Rådets afgørelse ............................ 22
STATISTIKKER............................................................................................................................. 23
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konk lusioner eller resolutioner, angives dette i
overskriften for det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rå dets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
(Løbenr. 11958)
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
ADFÆRDSKODEKS - Rådets konklusioner.................................................................................. 23
FEMTE SITUATIONSRAPPORT OM OPLYSNINGSKRAV I FORBINDELSE MED
ØMU'EN - Rådets konklusioner...................................................................................................... 26
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Afgørelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en asylansøgning, der
indgives af en tredjelandsstatsborger i en af medlemsstaterne*...................................................... 28
ØKONOMI OG FINANS
Frister for indberetning af de vigtigste nationalregnskabsaggregater og indberetning af
beskæftigelsesdata vedrørende udførte arbejdstimer*..................................................................... 28
Eksterne revisorer for Den Europæiske Centralbank og Suomen Pankki....................................... 28
ANTIDUMPING
Import af opdrættede atlanterhavsla ks med oprindelse i Norge...................................................... 29
Import af rørfittings af deformerbart støbejern med gevind med oprindelse i Brasilien, Den
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460814_0007.png
Tjekkiske Republik, Japan, Folkerepublikken Kina, Republikken Korea og Thailand .................. 29
EKSTERNE FORBINDELSER
Associeringsaftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Republikken Chile ............................. 29
AVS-EF-partnerskabsaftalen - konsultationer med Zimbabwe....................................................... 29
FUSP
Zimbabwe - fornyelse af målrettede sanktioner .............................................................................. 29
EFTA
Det Blandede Udvalg EU-Schweiz vedrørende fri bevægelighed for personer.............................. 30
TELEKOMMUNIKATION
Handlingsplanen eEurope 2005....................................................................................................... 30
Europæisk strategi for en net- og informationssikkerhedskultur..................................................... 31
DET INDRE MARKED
Udvidelse til Isle of Man af den retlige beskyttelse af databaser .................................................... 33
BESKÆFTIGELSE OG SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
Forbedring af beskyttelsen af selvstændiges sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen.................. 33
(Løbenr. 11958)
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
Beskyttelse af arbejdstagere mod farerne ved under arbejdet at være udsat for asbest*................. 33
UDNÆVNELSER
Det Rådgivende Udvalg for Euratoms Forsyningsagentur.............................................................. 34
Regionsudvalget .............................................................................................................................. 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460814_0008.png
(Løbenr. 11958)
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Finansminister
Danmark:
Thor PEDERSEN
Finansminister
Tyskland:
Hans EICHEL
Caio Kai KOCH-WESER
Forbundsfinansminister
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Grækenland :
Nikos CHRISTODOULAKIS
Økonomi- og finansminister
Spanien:
Rodrigo DE RATO Y FIGAREDO
Luis de GUINDOS JURADO
Anden viceministerpræsident samt økonomiminister
Statssekretær for økonomi
Estanislao RODRÍGUEZ-PONGA Y SALAMANCA Statssekretær for finansielle spørgsmål
Frankrig:
Francis MER
Økonomi-, finans- og industriminister
Irland:
Charlie NcCREEVY
Finansminister
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460814_0009.png
Italien:
Giulio TREMONTI
Økonomi- og finansminister
Luxembourg:
Jean-Claude JUNCKER
Premierminister, finansminister
Nederlandene:
Hans HOOGERVORST
Finansminister
Østrig :
Alfred FINZ
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Portugal:
(Løbenr. 11958)
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
Manuela FERREIRA LEITE
Ministra de Estado og finansminister
Finland:
Sauli NIINISTÖ
Finansminister
Sverige:
Bosse RINGHOLM
Finansminister
Det Forenede Kongerige:
Gordon BROWN
*
*
Finansminister
*
Kommissionen:
Frits BOLKESTEIN
Pedro SOLBES
*
*
Medlem
Medlem
*
Endvidere deltog:
Philippe MAYSTADT
Lucas D. PAPADEMOS
Johnny ÅKERHOLM
Jan Willem OOSTERWIJK
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Næstformand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Det Økon omiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460814_0010.png
(Løbenr. 11958)
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS
BRUXELLES)
FORÅRSMØDE (DEN 21. MARTS 2003 I
Under dette punkt drøftede Rådet a) Lissabon-strategien og de overordnede retningslinjer for de
økonomiske politikker, b) en omfattende rapport om statistik og indikatorer for Euroområdet og
c) Kommissionens meddelelse om en bedre samordning af finanspolitikken.
LISSABON-STRATEGIEN OG DE OVERORDNEDE RETNINGSLINJER FOR DE ØKONOMISKE
POLITIKKER
Efter en forelæggelse ved kommissær SOLBES havde Rå det en første drøftelse af Lissabon-strategien på
grundlag af Kommissionens forårsrapport (dok. 5454/03) og drøftede de første elementer til et dokument
om nøglespørgsmål med henblik på de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker i 2003 på
grundlag af formandskabets tekstudkast (dok. 6309/03).
Rådet påhørte også en rapport fra hr. MAYSTADT, formand for Den Europæiske Investeringsbank, om
finansieringen af dens "Innovation 2000-initiativ".
Efter debatten pålagde Rådet sine relevante forberedende organer at viderebehandle de områder, der skal
behandles af Rådet, med henblik på at fremlægge et endeligt udkast til dokument om nøglespørgsmål på
næste samling i Rådet (økonomi og finans) den 7. marts 2003.
For første gang vedtog Rådet også følgende konklusioner om Kommissionens rapport om gennemførelsen
af de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker:
(Dok. 6310/03)
"1.
Rådet udtrykker generel tilfredshed med Kommissionens tilbundsgående
gennemførelsesrapport. Rådet er af den overbevisning, at en udførlig evaluering af resultaterne set i
forhold til den strategi, der er fastlagt i de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer, er et
værdifuldt redskab til at overvåge fremskridtene og pege på de områder, hvor der særlig er behov for
yderligere fremskridt. I henhold til kommissoriet fra Det Europæiske Råd i Barcelona og i
overensstemmelse med Rådets rapport af 3. december 2002 om strømlining, vil der fremover i højere grad
blive fokus på de resultater, der skal opnås, og pågennemførelsen. Drøftelsen af gennemførelsesrapporten
har givet Rådet mulighed for at danne sig et kollektivt indtryk af de hidtidige fremskridt, hvilket vil være
en hjælp, når Rådet skal fastlægge prioriteter for fremtiden.
2.
Rådet fremhæver, at der er gjort fremskridt på mange områder: arbejdsmarkedsreformer
har bidraget til øget deltagelse i arbejdsmarkedet, selv om resultaterne er ujævnt fordelt blandt
medlemsstaterne, og de mål for deltagelse, der blev opstillet i Lissabon og Stockholm, endnu ikke er nået.
Der er gjort pæne fremskridt med hensyn til at harmonisere konkurrencepolitikkerne og gennemføre
handlingsplanen for finansielle tjenesteydelser; disse initiativer må nu implementeres hurtigt, så det fulde
udbytte kan opnås. Selv om tidligere strukturreformer begynder at slå igennem, er der sket en afmatning
af reformprocessen. Yderligere fremskridt er stadig en forudsætning for vækstpotentialet i EU's
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460814_0011.png
økonomier, og for at EU kan opfylde de strategiske Lissabon-mål. Trods visse skridt i den rigtige retning
er der fortsat rigeligt at tage fat på med hensyn til forbedring af de offentlige finansers kvalitet og
bæredygtighed; de offentlige finansers bæredygtighe d på lang sigt er endnu ikke sikret i de fleste
medlemsstater. Yderligere arbejdsmarkedsreformer er en helt afgørende forudsætning for at nedbringe
den strukturelle arbejdsløshed og øge udbuddet af arbejdskraft og dermed bidrage til en forholdsvis stabil
situation på arbejdsmarkedet.
(Løbenr. 11958)
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
Den makroøkonomiske situation
3.
I anden halvdel af 2002 var den makroøkonomiske situation betydelig værre end forudset
på det tidspunkt, hvor de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer for 2002 blev vedtaget. En
lovende stigning i væksten i første kvartal af 2002 fortsatte ikke, så man nåede ikke tæt på eller over den
potentielle vækstrate i anden halvdel af 2002, der var forudset i de overordnede økonomisk-politiske ret-
ningslinjer for 2002. Stigende usikkerhed, forstærket af vedvarende kursfald på aktiebørserne og globale
politiske spændinger, har undermineret tilliden og den økonomiske aktivitet.
4.
Uanset disse forhold viste arbejdsmarkederne sig fortsat at være robuste, hvilket til dels
skyldes de allerede gennemførte strukturreformer, selv om der stadig er behov for yderligere reformer (se
nedenfor). Lønstigningerne var generelt temmelig høje i 2002 og bidrog til den vedholdende høje kerne-
inflation. Skønt jobskabelsen faldt betydeligt, var der fortsat flere nye end nedlagte arbejdspladser,
hvorfor beskæftigelsen - totalt set - fortsatte med at stige. Et andet positivt træk var, at den fælles valuta i
en tid med øget usikkerhed beskyttede deltagerlandene mod de potentielt destabiliserende og svækkende
virkninger af valutakursvolatilitet inden for euroområdet. Samtidig blev euroen styrket i forhold til de
vigtigste handelspartneres valutaer.
5.
Budgetstillingerne blev forværret i 2002 for andet år i træk. Dette måtte også forventes
under hensyn til virkningen af de automatiske stabilisatorer. Det skyldtes imidlertid også overskridelser af
det planlagte udgiftsloft, ufinansierede skattelettelser og fald i de offentlige indtægter i flere lande (bl.a. i
Tyskland, Frankrig, Irland og Østrig), hvilket førte til en forværring af deres budgetstillinger. Rådet
fastslog, at der er opstået et uforholdsmæssigt stort underskud i både Tyskland og Portugal. Rådet vedtog
endvidere en henstilling for i tide at advare Frankrig om, at der var risiko for et uforholdsmæssigt stort
underskud. Rådet rettede ligeledes en henstilling til de lande, som endnu ikke har opnået en
budgetstilling, der ligger tæt på balance eller udviser et overskud, om at opfylde dette mål og tilstræbe en
forbedring af deres budgetstilling med mindst 0,5% om året.
Strukturreformer
6.
For så vidt angår strukturreformerne noterer Rådet sig med tilfredshed den årlige udførlige
oversigt for hvert land, som Udvalget for Økonomis k Politik udarbejdede i januar 2003. Oversigten
bygger på medlemsstaternes Cardiff-rapporter om fremskridt med hensyn til strukturreformer og
understøttes af Kommissionens gennemførelsesrapport, hvis omfattende og grundige analyse var en stor
hjælp. Udvalget har vurderet de fremskridt, der er sk et, med hensyn til reformerne på vare-, kapital- og
arbejdsmarkederne og ordningerne for alderspensionering og førtidig pensionering, for at gennemføre de
strategiske mål, som blev opstillet i Lissabon, og det har søgt at afklare, hvordan reformprocessen bedst
kan fremskyndes. Rådet udtrykker tilfredshed med, at den årlige oversigt for hvert land anlægger en bred
synsvinkel, der omfatter hele Lissabon-dagsordenen og er mere omfattende end en evaluering af
gennemførelsen af de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer for 2002. Rådet noterer sig, at
Udvalget for Økonomisk Politik forbereder en rapport om de udfordringer med hensyn til struktur-
reformer, som kandidatlandene står over for som følge af Lissabon-strategien.
7.
Reformerne er begyndt at slå igennem. Men der er stadig langt igen, før EU's økonomier
opfylder de mål, der blev sat i Lissabon. Den udførlige peer review, Udvalget for Økonomisk Politik har
foretaget, bekræfter i store træk Kommissionens an alyse, som påviser, at siden Lissabon-målene blev
opstillet, har EU's fremskridt med hensyn til reformer på arbejds-, produkt- og kapitalmarkederne været
for langsomme og klart utilstrækkelige. Tempoet skal sættes betydeligt op, hvis de strategiske mål skal
komme inden for rækkevidde. For eksempel er den saml ede beskæftigelsesfrekvens steget til 64% i 2001,
dvs. 1,7 procentpoint mere end i 1999, hvilket dog stadig er langt fra målet, som er et gennemsnit på 70%
for hele EU i 2010.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460814_0012.png
8.
Rådet noterer sig med tilfredshed, at flere medlemsstater har bestræbt sig på at styrke
(Løbenr. 11958)
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
fleksibiliteten på arbejdsmarkedet (Frankrig, Spanien, Italien og Portugal), at fremme erhvervsfrekvensen
blandt kvinder gennem forbedrede børnepasningsmuligheder (Tyskland, Spanien, Irland og Luxembourg)
eller forbedrede finansielle incitamenter (Belgien, Spanien og Irland). Bortset herfra er de nuværende
arbejdsmarkedsreformer imidlertid ret begrænsede, specielt når det drejer sig om at efterkomme op-
fordringen fra Det Europæiske Råd i Barcelona om at hæve den faktiske gennemsnitsalder, ved hvilken
folk ophører med at arbejde, med fem år, og en større indsats er en forudsætning for større
arbejdsmobilitet og større gennemslagskraft for de aktive arbejdsmarkedspolitikker. Det haster at gen-
nemføre reformen, navnlig på grund af de enorme udfordringer i forbindelse med den aldrende befolk-
ning. Rådet ser positivt på den indsats, der er gjort i Portugal, Grækenland, Finland og UK for at re-
formere pensionsordningerne i 2002.
9.
De pæne fremskridt, der er gjort på konkurrenceområdet, bør videreføres, nu hvor
myndighederne kan udnytte deres moderniserede beføjelser og rolle. Liberaliseringsprocessen af
netværksindustrierne er videreført og betyder konkrete fordele for forbrugerne, selv om konkurrencen i
mange tilfælde stadig er utilstrækkelig, og lige konku rrencevilkår endnu ikke er en kendsgerning. Kun
fem medlemsstater (Danmark, Nederlandene, Finland, Sverige og UK) opfylder indtil videre målet om et
gennemførelsesefterslæb på højst 1,5% (inden foråret 2003). Tre medlemsstater (Frankrig, Grækenland
og Portugal) har et underskud på mere end det dobbelte af dette mål. På den anden side er der gjort øgede
fremskridt hen imod mindre, men bedre statsstøtte og med faldende tendens i statsstøtten (undtagen i
Danmark, Irland, Luxembourg og Nederlandene) og det relative omfang af horisontal støtte er øget,
hvilket hilses velkommen.
10.
Der er gjort opmuntrende fremskridt i integreringen af de finansielle markeder siden Det
Europæiske Råd i Barcelona. Yderligere fremskridt med handlingsplanen for finansielle tjenesteydelser
og handlingsplanen for risikovillig kapital er en forudsætning for et effektivt, integreret europæisk
marked for finansielle tjenesteydelser. Den igangvæ rende konsolidering kan bidrage til mere effektive
finansielle markeder. Det viser imidlertid også, at Kommissionen skal være fuldstændig klar dels til at
reagere på den udviklende struktur i EU's finansielle markeder, efterhånden som integrationen skrider
frem, og dels til nøje at anvende konkurrencereglerne inden for finansielle tjenesteydelser. Rådet ser
positivt på de skridt, der er taget for at styrke det finansielle tilsyn på tværs af sektorer, men der er behov
for yderligere forbedringer i koordinationen på tværs af grænserne. I den forbindelse minder Rådet om
sine konklusioner af 3. december 2002 om EU's arrangementer med henblik på regulering, tilsyn og
stabilitet på det finansielle område og understreger på ny, at det er vigtigt at gennemføre de nye arran-
gementer så hurtigt som muligt.
11.
Rådet noterer sig, at der er sket fremskridt med hensyn til forbedringen af
iværksættermiljøet. Der er gjort nogen fremskridt med hensyn til at fremskynde og afklare konkurs- og
insolvensprocedurerne og reducere den moralske brændemærkning, som stadig er fremherskende i de
fleste medlemsstater, når det ikke lykkes. Men disse fremskridt er for spredt, og der skal gøres mere.
Samtlige medlemsstater har gennemført det europæiske charter om små virksomheder og en række
medlemsstater har også truffet foranstaltninger til at gøre det nemmere og mindre bekosteligt at oprette en
ny virksomhed (navnlig Frankrig, Grækenland, Italien, Østrig og Portugal). Nogle lande har sænket
selskabsbeskatningen (Frankrig, Irland, Nederlandene og Portugal), og Grækenland har forenklet sit
system.
12.
Rådet ser positivt på de fremskridt, der er gjort med hensyn til informations- og
kommunikationsteknologi, brug af internet og uddannelse, men noterer sig, at EU stadig halter et godt
stykke bagefter i henseende til patentering og erhvervsmæssig forskning og udvikling. Inden for
uddannelse er der gjort en indsats for at sikre kvalitet, effektivitet og gennemførelse af definerede mål.
Inden for forskning og udvikling er der sket positive men utilstrækkelige fremskridt hen imod Barcelona-
målet på 3% af BNP-udgifterne til forskning og udvikling samt innovation. Der er også gjort fremskridt
inden for samordning af medlemsstaternes forskningsaktiviteter. Det er vigtigt, at der hurtigt opnås
(Løbenr. 11958)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460814_0013.png
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
enighed om EF-patentet.
13.
Bæredygtig udvikling på miljøområdet har fået en højere profil, men fremskridtene har
været ret blandede. De gældende energi- og/eller kulaf gifter er blevet forhøjet i nogle medlemsstater
(Tyskland og Sverige), hvorimod andre medlemsstater har truffet mere direkte foranstaltninger for at
fremme miljøbeskyttelse (Nederlandene, Frankrig og UK). Der er blevet gjort pæne fremskridt hen imod
at vedtage en EF-ordning for handel med emissionskvoter. Der er imidlertid kun gjort små fremskridt
med hensyn til at mindske miljøskadelige tilskud og skattefritagelser.
Begivenheder siden offentliggørelsen af gennemførelsesrapporten
14.
Rådet noterer sig ligeledes med tilfredshed, at der er sket en positiv udvikling siden
offentliggørelsen af Kommissionens gennemførelsesrapport, idet der på Rådets samling den 21. januar
blev opnået politisk enighed om beskatning af renteindtægter.
Konklusion
15.
Rådet ser positivt på de fremskridt, der er gjort inden for budget- og strukturreformer, og
som har bidraget til at gøre de europæiske økonomier mere modstandsdygtige. Reformerne på
arbejdsmarkedet har bidraget til en forøgelse af vækstens beskæftigelsesindhold. Imidlertid er der lang vej
igen for de europæiske økonomier, inden Lissabon-målene er gennemført. På den baggrund må det
beklages, at der er sket en afmatning af reformerne under den økonomiske tilbagegang. Det er bydende
nødvendigt, at forsinkelsen hurtigt indhentes. Rådet vil tage hensyn til denne gennemgang af
gennemførelsen ved forberedelsen af dokumentet om nøglespørgsmålene til Det Europæiske Råds
forårsmøde."
OMFATTENDE RAPPORT OM STATISTIKKER OG INDIKATORER FOR EUROOMRÅDET
Rådet og Kommissionen vedtog en fælles rapport om statistikker og indikatorer for euroområdet (dok.
6640/1/03) og besluttede at forelægge den for Det Europæiske Råds forårsmåde.
Der mindes om, at Det Europæiske Råd på sit møde den 15. og 16. marts 2002 i Barcelona opfordrede
Kommissionen og Rådet til at fremlægge en omfattende rapport om statistikker og indikatorer for
euroområdet for Det Europæiske Råds møde i marts 2003. Kommissionen fremlagde den 27. november
2002 en meddelelse om dette spørgsmål (dok. 14994/02), der i vid udstrækning ligger til grund for denne
fælles rapport fra Rådet og Kommissionen.
Kommissionen og Rådet opfordrer i deres fælles rapport udtrykkeligt Det Europæiske Råd til:
i)
at støtte videreudviklingen af europæiske makroøkonomiske statistikker på grundlag af
sunde metodologiske principper:
Der bør især ydes støtte til det sæt vigtigste europæiske økonomiske indikatorer, som
Kommissionen har udarbejdet, og som skal være fuldt gennemført senest i 2005; formålet med
udarbejdelsen heraf er, at man bliver i stand til at offentliggøre europæiske aggregerede data med en
aktualitet, pålidelighed og andre kvalitetsaspekter, der kan måle sig med de højeste internationale
standarder; dette vil kræve yderligere fremskyndelse af offentliggørelsen af nøglestatistikker for euro–
området og fremme af andre vigtige kvalitetsaspekter (såsom ændringer og konsistens).
Endvidere bør topprioriterede foranstaltninger, der endnu ikke er iværksat, bl.a. foran-
staltningerne i handlingsplanen om statistikkrav i ØMU og foransta ltningerne vedrørende
arbejdsmarkedsstatistikker, kvartalsvise nationalregnskaber for hver af de institutionelle sektorer samt
pris- og tjenesteydelsesstatistikker, gennemføres hurtigt; hvad angår forpligtelserne i henhold til
handlingsplanen er det presserende nødvendigt for en række medlemsstater at gøre en yderligere indsats;
(Løbenr. 11958)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460814_0014.png
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
desuden opfordres Eurostat og medlemsstaterne til at fremskynde deres arbejde med udformningen af
fælles befolkningsprognoser for medl emsstaterne og de tiltræd ende lande; disse prognoser bør udarbejdes
med tre års mellemrum.
De tiltrædende landes integration i det europæiske statistiske system bør også fortsat
topprioriteres; det er positivt, at der for at understøtte overvågningen af de økonomiske politikker er ved
at blive udarbejdet en handlingsplan vedrørende de mest presserende økonomiske, monetære og
finansielle statistikbehov i kandidatlandene; der bør fastsættes passende forpligtelser med hensyn til
indsatsen, så de pågældende lande hurtigt kan forbedre situationen.
ii)
at støtte den nøje overvågning af, at statistikkerne til proceduren i forbindelse med ufor-
holdsmæssigt store underskud og stabilitets- og vækstpagten er i overensstemmelse med de fastsatte
bestemmelser, bl.a. baseret på fuldstændig gennemsigtighed i begreberne, dataene og de metoder, der
anvendes ved udarbejdelsen af disse data, jf. den adfærdskodeks om udarbejdelse og indberetning af
budgetdata, som Rådet har vedtaget, og
iii)
at sikre, at alle nødvendige foranstaltninger træffes for at styrke og bevare troværdige offi-
cielle statistikker, hvilket også indebærer, at Eurostat og de nationale statistiske kontorer (det europæiske
statistiske system) skal være videnskabeligt uafhængige.
BEDRE SAMORDNING AF FINANSPOLITIKKEN
Som led i forberedelsen af Det Europæiske Råds forårsmøde drøftede Rådet også spørgsmålet om en
bedre samordning af finanspolitikken.
Rådet bekræftede sin tilslutning til indholdet i stabilitets- og vækstpagten. Alle tekniske ændringer i den
måde, pagten gennemføres på, kan om nødvendigt iværksættes senere på året gennem revisioner af
adfærdskodeksen vedrørende stabilitets- og konvergensprogrammernes indhold og form.
Rådet så generelt positivt på Kommissionens meddelelse af 29. november 2002 som et værdifuldt bidrag
til debatten vedrørende øget samordning af finanspolitikken.
Rådet hilste ligeledes rapporten fra Det Økonomiske og Finansielle Udvalg om dets arbejde med dette
spørgsmål velkommen og opfordrede udvalget til at fortsætte sine overvejelser med henblik på
udarbejdelsen af udkastet til økonomi- og finansministrenes konklusioner fra samlingen i Rådet den
7. marts 2003. Konklusionerne vil derefter blive forelagt på forårsmødet i Det Europæiske Råd.
AFSTEMNINGSREGLER I ECB'S STYRELSESRÅD - Rådets konklusioner
Rådet drøftede spørgsmålet om afstemningsreglernei Den Europæiske Centralbanks Styrelsesråd og
vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet er tilfreds med, at ECB har forelagt en henstilling om ændring af artikel 10, stk. 2, i
statutten for ESCB og ECB. Den belejlige forelæggelse af dette forslag umiddelbart efter Nice-traktatens
ikrafttræden fremmer en hurtig afslutning af den proced ure, der er fastsat i den nye artikel 10, stk. 6, i
statutten for ESCB. Rådet noterer sig, at ECB's henstilling holder sig fuldstændigt inden for
anvendelsesområdet for "bemyndigelsesbestemmelsen" i statuttens artikel 10, stk. 6, der begrænser
ændringen af statutten for ESCB til artikel 10, stk. 2, der nærmere fastlægger afstemningsreglerne i
Styrelsesrådet.
2.
Rådet finder det vigtigt at udelukke enhver usikkerhed om den fortsatte effektivitet af
ECB's styrelsesstrukturer med henblik på en fremtidig udvidelse af euroområdet.
3.
Under hensyn til tidsplanen opfordrer Rådet indtrængende Europa-Parlamentet og
(Løbenr. 11958)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460814_0015.png
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
Kommissionen til at fremsætte udtalelse snarest muligt . Rådet noterer sig ECB's henstilling og opfordrer
De Faste Repræsentanters Komité til at gennemgå den med henblik på at forelægge en tekst, som Økofin-
Rådet kan tage endelig stilling til på samlingen den 7. marts 2003, og som kan forelægges til endelig
vedtagelse for Rådet i dets sammensætning af stats- og regeringschefer på mødet den 21. marts 2003."
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN
I forbindelse med gennemgangen af medlemsstaternes opdaterede stabilitets- og konvergensprogrammer
drøftede Rådet de opdaterede stabilitets- og konvergensprogrammer for Belgien, Irland, Spanien,
Danmark og Det Forenede Kongerige.
Denne gennemgang finder sted i overensstemmelse med den stabilitets- og vækstpagt, der blev opnået
enighed om på Det Europæiske Råds møde i juni 1997 i Amsterdam, hvorefter medlemsstaterne hvert år
skal forelægge Rådet og Kommissionen ajourførte stabilitets- og konvergensprogrammer. Formålet med
disse opdaterede programmer er at give oplysninger om, hvordan medlemsstaterne agter at opfylde
pagtens mål. De viser også, hvordan medlemsstaterne har efterkommet de relevante henstillinger i de
overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker.
Rådet drøftede de henstillinger, Kommissionen fremsatte den 30. januar 2003, og godkendte udtalelserne
for hver af de berørte medlemsstater på grundlag af det arbejde, der er udført i Det Økonomiske og
Finansielle Udvalg. Rådet besluttede at gøre dem offentligt tilgængelige.
RÅDETS UDTALELSE OM BELGIENS OPDATEREDE STABILITETSPROGRAM
"Rådet for Den Europæiske Union har
-
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af overvågningen af
budgetstillinger samt overvågning og samordning af økonomiske politikker
2
, særlig artikel artikel 5,
stk. 3,
under henvisning til Kommissionens henstilling,
efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
-
afgivet følgende udtalelse:
Den 18. februar 2003 gennemgik Rådet 2002
-
opdateringen af Belgiens stabilitetsprogram, der dækker
perioden 2003
-
2005. Programmet opfylder i det store og hele kravene i adfærdskodeksen vedrørende
stabilitets
-
og konvergensprogrammernes indhold og form; Rådet finder, at den økonomiske politik, som
afspejles i programopdateringen, svarer delvis til henstillingerne i de overordnede retningslinjer for den
økonomiske politik.
Rådet noterer, at den økonomiske aktivitet forblev lav i 2002, da den reale BNP
-
vækst skønnes at have
været 0,7% mod de 1,3%, der forventedes ifølge 2001
-
opdateringen. Virkningen af den økonomiske
afmatning på de offentlige finanser var begrænset i 2002, og de offentlige budgetter udviste balance efter
et overskud på 0,2% af BNP i 2001 (eller et overskud på 0,4% af BNP, hvis UMTS
-
indtægterne
medregnes). I 2001 og 2002 fortsatte faldet i den offentlige gældskvote, men udgjorde kun
3,5 procentpoint af BNP, da det afdæmpedes som følge af en lav BNP
-
vækst og gældsforøgende
2
EFT L 209 af 2.8.1997.
(Løbenr. 11958)
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
finansielle transaktioner. I 2002 lå gældskvoten fortsat på et højt niveau, nemlig 106,1% af BNP.
Ifølge det opdaterede program forventes det økonomiske opsving at ske gradvis og vil tage til i 2003 og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460814_0016.png
forblive robust i de efterfølgende år, understøttet af opsvinget i den internationale handel og en fast
indenlandsk efterspørgsel. I programmet regnes der med en real BNP
-
vækst på 2,1% i 2003, som på
baggrund af den seneste internationale udvikling forekommer at være i fare for at blive lavere, og en mere
robust, men sandsynlig, vækst på 2,5% i 2004 og 2005.
I 2002
-
opdateringen opereres der med en balanceret offentlig budgetstilling i 2003 og overskud på 0,3%
og 0,5% af BNP i henholdsvis 2004 og 2005. Det, der ikke blev nået i forhold til den planlagte
budgettilpasning i den foregående opdatering, skulle delvis kunne indhentes med en noget hurtigere
tilpasning i 2004 og 2005.
Rådet noterer, at den konjunkturkorrigerede balance, der er beregnet af Kommissionen på grundlag af
produktionsfunktionsmetoden, efter en betydelig forbedring på 0,5% af BNP i 2002, forventes at forblive
praktisk taget uændret i perioden 2003
-
2005 og udvise et overskud på mellem 0,2% og 0,3% af BNP.
Rådet konstaterer derfor med tilfredshed, at Belgien fortsat opfylder kravet i stabilitets
-
og vækstpagten
om at få en budgetsaldo, der er tæt på balance eller udviser overskud på det mellemlange sigt.
Rådet bemærker, at den offentlige gældskvote ifølge 2002
-
opdateringen påregnes at falde med omkring
4 procentpoint af BNP pr. år i den betragtede periode til 93,6% af BNP i 2005. Statens planlagte
overtagelse af nogle offentlige virksomheders gæ ld i 2004-2005, der er nævnt i programmet, kan
imidlertid betyde, at gældsnedbringelsen midlertidigt sker langsommere. Rådet finder det nødvendigt, at
den offentlige gældskvote fortsætter med at udvise en stadigt faldende tendens.
Rådet noterer, at budgetstrategien i 2002
-
opdateringen fortsat er baseret på, at der skabes høje primære
overskud kombineret med faldende rentebetalinger i programperioden; Rådet roste i tidligere udtalelser
denne strategi, der med udgangspunkt i en effektiv kontrol med udgiftsstigningen har vist sig at være en
succes med henblik på at eliminere budgetunderskud og opnå en betydelig reduktion af den offentlige
gældskvote. Rådet bemærker imidlertid, at de pr imære overskud, der opereres med i det nuværende
program på omkring 5,5% af BNP pr. år, er mindre end de overskud på over 6% af BNP, der er blevet
opnået i de seneste år; Rådet tager endvidere til efterretning, at regeringen har til hensigt at anvende loftet
på 1,5% for den reale udgiftsstigning for enhed I (herunder forbundsregering og socialsikring), selv om
det ikke nævnes i nærværende o pdatering. Rådet henstiller kraftigt til de belgiske myndigheder at
fastholde dette loft i hele programmeringsperioden.
Rådet mener, at fremskrivningerne vedrørende budgetkonsolideringen i 2002
-
opdateringen repræsenterer
den minimumsindsats, der er nødvendig for at tilvejebringe en hurtig reduktion af den fortsat meget høje
gældskvote og for at tage højde for budgetkonsekvenserne af befolkningens aldring. Rådet finder, at det i
2003 vil være berettiget at foretage en yderliger e budgettilpasning i betragtning af, at den reale
BNP
-
vækst forventes at accelerere til 2,1%.
Rådet henstiller, at de belgiske myndigheder søger at udnytte enhver mulighed for at gennemføre en
yderligere budgettilpasning i 2003 og i de efterfølgende år. Rådet opfordrer de belgiske myndigheder til i
den periode, programmet dækker, at fastholde primær e overskud på ca. 6% af BNP pr. år og fortsat at
overholde loftet på 1,5% pr. år for realstigningen i de primære udgifter for enhed I.
Rådet ser positivt på de foranstaltninger, der som led i den årlige budgetplanlægningsproces blev vedtaget
i 2001 med henblik på at forbedre overvågningen af de offentlige finansers holdbarhed, og som omfatter
regelmæssige vurderinger af budgetvirkningen af befolkningens aldring. Belgien skulle på grundlag den
nuværende politik, navnlig for så vidt angår fastholdelse af store primære overskud, være i stand til at
klare omkostningerne ved en stadig ældre befolkni ng. Det bør dog ikke glemmes, at budgetudviklingen
på lang sigt i et land med høj gæld som Belgien er meget følsom over for, om budgetmål på mellemlang
(Løbenr. 11958)
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
sigt nås og fastholdes i det lange løb.
Manglende fastholdelse af de store primære overskud ville betyde, at en risiko for uholdbare offentlige
finanser ikke ville kunne udelukkes. For at sikre de offentlige finansers holdbarhed er det nødvendigt at
supplere gældsreduktionen med foranstaltninger, de r øger beskæftigelsesfrekvensen, specielt for ældre
arbejdstagere, da den faktiske tilbagetræ kningsalder er en af de laveste i EU
-
landene.
Rådet bemærker med tilfredshed de fremskridt, der er gjort med at gennemføre strukturreformer, blandt
andet lovforslag om indførelse af rammebestemmelser for supplerende pensioner, forenkling af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460814_0017.png
administrative procedurer for erhvervsvirksomhed og den fortsatte implementering af skattereformen med
henblik på at forbedre den økonomiske aktivitet og fremme jobskabelsen. Rådet finder det vigtigt, at
budgetomkostningerne til strukturreformerne, specielt dem, der vedrører reduktionen af skattebyrden og
ikke
-
skattebyrden, er forenelige med den tilstræbte budgettilpasning, og at reduktionen af den offentlige
gældskvote sikres.
Rådet bifalder den fornyede aftale mellem de forskellige myndighedsniveauer om fastsættelse af
budgetmål og pligt til at sikre deres opfyldelse; Rådet finder, at disse "interne stabilitetsprogrammer" er
specielt hensigtsmæssige i Belgiens f øderale institutionelle struktur."
RÅDETS UDTALELSE OM IRLANDS OPDATEREDE STABILITETSPROGRAM
"Rådet for Den Europæiske Union har -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af overvågningen af
budgetstillinger samt overvågning og samordning af økonomiske politikker
3
, særlig artikel 5, stk. 3,
under henvisning til Kommissionens henstilling,
efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg -
afgivet følgende udtalelse:
Den 18. februar 2003 gennemgik Rådet 2002-opdateringen af Irlands stabilitetsprogram, der dækker
perioden 2003-2005. Opdateringen opfylder i store træk kravene i den reviderede adfærdskodeks
vedrørende stabilitets- og konvergensprogrammernes indhold og form. Kravene ville imidlertid i endnu
højere grad være opfyldt, hvis der var en forklaring på arten og betydningen af de store "sik-
kerhedsreserver", der er indeholdt i fremskrivningerne af de offentlige finanser i de sidste to år af
programmet. Sådan som den økonomiske politik afspejles i de planlagte foranstaltninger i opdateringen af
programmet, er den stort set i overensstemmelse med de overordnede retningslinjer for den økonomiske
politik for 2002.
Rådet glæder sig over, at den irske regering har forpligtet sig til at lade stabilitets- og vækstpagten danne
rammen om sin budgetpolitik. Rådet konstaterer imidlertid, at efter den meget store forværring af
budgetbalancen i 2001 - og til trods for en opjustering af væksten i BNP og infla tionen for 2002 - er det
forventede budgetresultat et underskud på 0,1% af BNP, altså 0,5 procent af BNP værre end planlagt i
sidste års program. I konjunkturjusterede termer bliver underskuddet i 2002 betydeligt værre og er ikke i
overensstemmelse med kravet om "tæt på balance" i stabilitets- og vækstpagten, selv om overslaget over
produktionsgabet udviser usædvanlige usikkerhedsmarge ner som følge af de særlige træk ved den irske
3
EFT L 209 af 2.8.1997.
(Løbenr. 11958)
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
økonomi.
Af indtægtsmæssige årsager viste budgetstillingen sig ekspansiv i 2002 snarere end stort set neutral som
anbefalet i de overordnede retningslinjer for den økonomiske politik.
I programmets makroøkonomiske scenario antages det, at der vil ske et gradvist opsving i retning mod en
vækst omkring det niveau, der almindeligvis antages at være holdbart på mellemlang sigt, nemlig
omkring 5%. Den potentielle vækstrate, som Kommission en har udledt på grundlag af programmets data,
overstiger til at begynde med denne rate, men nærmer sig den ved programmets slutning. Den forventede
nedadgående tendens i inflationen burde kunne nås, idet der ellers vil være en betydelig risiko for
konkurrenceevnen og prisstabiliteten, hvis lønforventningerne ikke tilpasser sig de ændrede økonomiske
forhold.
Rådet bemærker, at det nye program tydeligere viser den nedadgående tendens i den fremskrevne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460814_0018.png
offentlige balance, som blev beskrevet i det tidligere program. Den faktiske balance forventes fortsat at
forværres i 2003 og 2004 (med et underskud stigende til henholdsvis 0,7% og 1,2% af BNP og med et
fald i det primære overskud til 0,9% og 0,3% af BNP). Underskuddet stabiliseres på 1,2% af BNP i
programmets sidste år. Rådet konstaterer med bekymring, at dette falder sammen med en tilbagevenden
til Irlands holdbare vækst på mellemlang sigt. Grunden til denne forværring i programperioden er, at den
nedadgående tendens i indtægtskvoten vejer tungere end det beskedne fald i udgiftskvoten, der er opnået
gennem udgiftstilbageholdenhed. Ses der bort fra opbygningen af aktiver i den nationale
pensionsreservefond, skulle gældskvoten fortsat falde igennem hele programperioden snarere end opvise
en marginal stigning til 35% hen imod slutningen af programperioden.
Rådet konstaterer imidlertid, at en række vigtige hensyn påvirker undersøgelsen af budgetstillingen i
programmet. Med ovennævnte forbehold med hensyn til målingen af produktionsgabet anslås det
underliggende underskud for det første at have toppet i 2002 og at bevæge sig tættere på balance hen
imod slutningen af programperioden til trods for den igangværende forværring i de faktiske balancer.
Specifikt forventes der en stramning af finanspolitikken på ca. 0,5 procentpoint af BNP i 2003, når der
som planlagt foretages en nedskæring i kapitaludgifter ne, en markant reduktion i vækstraten i de løbende
udgifter og en samlet stabilisering af skattebyrden. Ifølge Kommissionens beregninger beløber det
underliggende underskud sig til 0,6% af BNP i 2003 og 2004 og falder til 0,4% i 2005.
Imidlertid overholder målene i programmet sikkerhedsmargenen, som sikrer, at der ikke sker en
overskridelse af tærsklen på 3% af BNP for underskudskvotens vedkommende. Rådet tilskynder de irske
myndigheder til at sikre, at budgetpolitikken implementeres som planlagt i programmet. For det andet
indeholder budgetmålene for de sidste to år - ligesom i alle tidligere stabilitetsprogrammer -
"sikkerhedsreserver" mod en uventet udvikling. Skulle disse sikkerhedsreserver (0,4% og 0,8% af BNP i
henholdsvis 2004 og 2005) ikke blive benyttet, vil det resultere i en væsentlig forbedring af
budgetstillingen på mellemlang sigt.
Det lave niveau for de primære overskud, der oper eres med i programmet, afspejler virkningen af
flerårige foranstaltninger, især investeringsprogrammet, der forventes at toppe med den nationale
udviklingsplan 2000-2006. Programmålene indebærer et underliggende underskud på omkring 0,5% af
BNP i hvert år (inkl. sikkerhedsreserver), så stillingen vil være tæt på balance eller udvise overskud i
slutningen af perioden, hvilket ville være i overen sstemmelse med kravene i stabilitets- og vækstpagten.
Rådet noterer sig, at hvis Irland kun gør begrænset brug af sikkerhedsreserverne, vil stillingen tæt på
balance kunne nås allerede i 2004.
Opdateringen ser nærmere på regeringens strukturreformprogram, hvori der sættes fokus på en sænkning
af skattebyrden, udvidelse af skattegrundlaget, forbedring af de offentlige tjenester og opfyldelse af
infrastrukturelle behov gennem yderligere implementering af den nationale udviklingsplan. Rådet glæder
sig over de foranstaltninger til forbedring af styringen og kontrollen med de offentlige udgifter, der er
(Løbenr. 11958)
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
beskrevet i programmet, og tilskynder de irske myndigheder til at supplere dette med en omfattende
normbaseret ramme til styring af de offentlige udgifter på mellemlang sigt.
Med sit lave gældsniveau og den gradvise opbygning af aktiver i den nationale pensionsreservefond synes
Irland at være forholdsvis stærkt rustet til at klare de budgetmæssige virkninger af befolkningens aldring.
Rådet konstaterer dog, at der er risiko for budgetuligevægte på lang sigt på grundlag af de nuværende
politikker. Der kan med tiden opstå et finansieringsgab, hvis de aldersrelaterede udgifter som andel af
BNP nærmer sig gennemsnittet for EU, og hvis skattekvoten fastholdes uændret. For at sikre at de
offentlige finanser er holdbare, er det således vigtigt at udvikle holdbare finansieringsarrangementer for
socialsikringsudgifterne og opretholde en stilling tæt på balance eller i overskud på lang sigt."
RÅDETS UDTALELSE OM SPANIENS OPDATEREDE STABILITETSPROGRAM
"Rådet for Den Europæiske Union har -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af overvågningen af
budgetstillinger samt overvågning og samordning af økonomiske politikker,
4
særlig artikel 5, stk. 3,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460814_0019.png
under henvisning til Kommissionens henstilling,
efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg –
afgivet følgende udtalelse:
Den 18. februar 2003 gennemgik Rådet Spaniens opdaterede stabilitetsprogram, der dækker perioden
2002-2006.
Den nye opdatering overholder generelt kravene i den reviderede adfærdskodeks. Det opdaterede program
blev dog indgivet ca. fire uger for sent.
Rådet finder, at den økonomiske politik, som afspejles af de planlagte foranstaltninger i det opdaterede
program, i det store og hele svarer til de overordnede retningslinjer for den økonomiske politik for 2002.
Rådet bemærker, at gennemførelsen af det foregående opdaterede program i det store og hele var
vellykket i 2002. En lidt lavere vækst end ventet og lidt for store primære udgifter medvirkede til et
beskedent underskud på 0,2% af BNP (konjunkturrenset på grundlag af BNP-trenden: 0,3%). Det
negative resultat var størst for de selvstyrende regioner, mens den sociale sikringssektors overskud var
større end ventet. Gældskvoten faldt stort set som planlagt, nemlig til 55,2% af BNP ved udgangen af
2002. De planlagte strukturreformer blev gennemført i overensstemmelse med de overordnede
økonomisk-politiske retningslinjer for 2002. Der var især tale om at ve dtage lovgivning (som skal træde i
kraft i 2003) om reform af personskatterne for at skabe større incitamenter til at træde ind på
arbejdsmarkedet, for at forbedre den geografiske mobilitet og for at øge den langfristede opsparing.
Opdateringens makroøkonomiske scenario er baseret på, at BNP-væksten vil stige fra 2,2% i 2002 til
3,0% i 2003 og forblive på dette niveau i resten af programperioden. Selv om dette kan forekomme lidt
optimistisk for 2003, kan fremskrivningen på mellemlang sigt meget vel vise sig at være lidt forsigtig i
forhold til potentialet. Inflationsfremskrivningen på 2,5% pro anno (udtrykt i forbrugsdeflatoren) bør dog
ikke accepteres passivt. Den understreger behovet for yderligere strukturreformer i servicesektoren, især
inden for detailhandel og fysisk planlægning. Mere ge nerelt understreger den behovet for forbedring af
4
EFT L 209 af 2.8.1997.
(Løbenr. 11958)
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
produktiviteten. Afvikling af lønindekseringen og fortsat løntilbageholdenhed, som anbefalet i Rådets
seneste udtalelser,
5
vil også være af afgørende betydning herfor.
Rådet hilser generelt opdateringens bekræftelse af den hidtidige fi nanspolitiske strategi velkommen, selv
om indtægts- og udgiftsandelene er større end i den tidligere opdatering, og skattekvoten nu stiger en
smule i perioden på trods af personskattereformen i 2003. De løbende primære udgifter forventes at falde
en smule med ca. 0,5 procentpoint i programperioden, mens faldet i renteomkostningerne opvejes af en
styrkelse af investeringerne. Derimod ventes gældskvoten at falde en smule hurtigere end tidligere
forudset, hvilket især skyldes, at inflationen ligger næsten et halvt procentpoint højere end forventet for et
år siden, til en forholdsvis lav værdi på 47% af BNP i 2006.
Den underliggende budgetbalance stiger med over et halvt procentpoint i programperioden til at overskud
på 0,3% af BNP i 2006. Dermed overholder programmets budgetmål, herunder vurderingen af dem i
underliggende termer, målsætningen i stabilitets- og vækstpagten om "tæt på balance" i hele perioden.
Rådet finder derfor, at Spanien fortsat overholder bestemmelserne i stabilitets- og vækstpagten og skulle
kunne nå målet med en stadigt større margen.
Med hensyn til de offentlige undersektorer viser opdateringen nogle kraftige sektorale ændringer i
nettolåntagningen i programperioden. Især de regionale regeringer opfordres som følge af den nye lov om
budgetstabilitet, der kræver en målsætning om balan ce eller overskud for alle dele af den offentlige
sektor, til i 2003 at fjerne det underskud, der blev fremskrevet for 2002. Ikke mindst på grund af den
forestående overførsel af betydelige skatte- og udgiftsmæssige beføjelser til de regionale myndigheder
hilser Rådet det velkomment, at loven om budgetstabilitet fastsætter rammerne for finanspolitisk
disciplin. Denne disciplin skal overholdes nøje, og samtidig skal der fortsat være passende råderum for de
automatiske stabilisatorer i begge retninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460814_0020.png
Rådet giver udtryk for sin tilfredshed med, at der i det opdaterede program lægges større vægt på de
offentlige finansers holdbarhed på lang sigt end i den tidligere udgave. Det noterer sig, at Spanien har
forpligtet sig til at opnå budgetsaldoer i balance, hvilket indebærer fortsat gældsreduktion, og at det har
truffet nogle beskæftigelsesfremmende foranstaltni nger og vedtaget incitamenter til aktiv aldring og
private pensionsordninger. Det finder dog, at der blot er tale om skridt hen imod en passende omlægning
af politikken i overensstemmelse med dets tidligere udtalelser.
Selv om de reviderede demografiske fremskrivninger vil indebære et noget mere moderat pres på de
offentlige finanser end tidligere forudset, finder Rådet, at risikoen for uholdbare offentlige finanser i form
af begyndende ubalance i budgettet på længere sigt ikke kan udelukkes med den nuværende politik.
Risikoen skyldes især den store forventede stigning i aldersrelaterede offentlige udgifter til offentlige
pensioner. Styrkelse af den langfristede stabilitet bør derfor fortsat være en vigtig prioritet som led i en
ambitiøs trestrenget strategi. I denne forbindelse noterer Rådet sig, at der ikke er foretaget en
gennemgribende reform af det offentlige pensionssystem, som man opfordrede til i såvel den foregående
udtalelse som i de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer for 2002. Rådet opfordrer
indtrængende de spanske myndigheder til at fastlægg e en tidsplan for, hvornår man skal nå til politisk
enighed og gennemføre reformen af pensionssystemet for at skabe et tættere forhold mellem bidragene og
ydelserne. Aktiverne i den socialsikringsfond, der blev oprettet i 2000 til finansiering af fremtidige
forpligtelser, vil i 2003 være på lidt over 1% af BNP sammenholdt med et mål på 1% i 2004. Der er nu
nødvendigt at opstille nye mål, der styrker fonden betydeligt, hvis den skal yde et væsentligt bidrag til at
imødegå omkostningerne ved befolkningens stigende gennemsnitsalder.
Endelig giver Rådet udtryk for sin tilfredshed med den senere tids initiativer for at reformere arbejds-,
5
EFT C 51 af 26.2.2002, s. 8, EFT C 109 af 10.4.2001 og EFT C 98 af 6.4.2000.
(Løbenr. 11958)
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
kapital- og produktmarkederne. Det anbefaler yderligere fremskridt på disse områder for at støtte en
beskæftigelsesorienteret og ikke-inflationær vækst med lavere inflation end hidtil. Selv om der er sket
betydelige forbedringer af arbejdsmarkedet i de senere år, kræver den fortsat meget lave samlede
beskæftigelsesprocent, især for kvinder, og de st ore forskelle mellem arbejdsløsheden i forskellige
regioner en ihærdig indsats. En sådan indsats vil være i overensstemmelse med de overordnede
økonomisk-politiske retningslinjer."
RÅDETS UDTALELSE OM DANMARKS OPDATEREDE KONVERGENSPROGRAM
"Rådet for Den Europæiske Union har -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af overvågningen af
budgetstillinger samt overvågning og samordning af økonomiske politikker
6
, særlig artikel 9, stk. 3,
under henvisning til Kommissionens henstilling,
efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg -
afgivet følgende udtalelse:
Den 18. februar 2003 gennemgik Rådet Danmarks opdaterede konvergensprogram, der dækker perioden
2002-2010. Programmet er rigt på oplysninger og indeholder store mængder data til brug for analysen af
de mellem- og langsigtede udfordringer for de offentlige finanser i Danmark, og det er i
overensstemmelse med adfærdskodekse n. Den økonomiske politik som afspejlet i de foranstaltninger, der
planlægges gennemført i henhold til det opdaterede konvergensprogram, er i overensstemmelse med de
overordnede økonomisk-politiske retningslinjer for 2002.
Økonomien har stort set udviklet sig som forventet i 2001-opdateringen. Det blev skønnet, at afmatningen
i den økonomiske vækst i 2001 ville resultere i en BNP-vækst på 1,1%. Det seneste tal er 1,4%. I 2002
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460814_0021.png
forventes BNP-vækstenIat stige en anelse til 1,5%, hvilket er på linjepå henholdsvis 1,8%forudset i den
foregående opdatering. 2003 og 2004 forventes der en BNP-vækst med, hvad der blev og 2,1%, der
ene og alene vil blive drevet af den indenlandske efterspørgsel. Rådet noterer sig, at de makroøkonomiske
fremskrivninger forekommer plausible og ligger på linje med Kommissionens prognose fra efteråret.
Rådet noterer sig med tilfredshed, at Danmark til stadighed har opfyldt konvergenskriterierne med hensyn
til inflation, den lange rente, vekselkursen og de offentlige finanser.
Den strategi for de offentlige finanser, der skildres i opdateringen, er stort set uforandret i forhold til
tidligere år, og den fokuserer fortsat især på at sikre, at de offentlige finanser forbliver holdbare på
mellemlang og lang sigt. Strategien bygger fortsat på både fastholdelsen af et offentligt overskud på i
gennemsnit 1�½-2�½% af BNP om året frem til 2010 og ska ttestoppet, som også skal bidrage til at holde de
offentlige udgifter nede. For at nå de budgetmål, der er beskrevet i den mellemfristede fremskrivning,
anerkender den danske regering i programmet, at der vil være behov for nye arbejdsmarkedsreformer.
Rådet glæder sig over, at skattestoppet nu er blevet gennemført på alle myndighedsniveauer i
overensstemmelse med de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer.
Rådet noterer sig med tilfredshed, at de offentlige finanser i Danmark fortsat er sunde. Resultatet for 2001
var bedre end forventet. I 2002 til 2004 forventes der ifølge opdateringen budgetoverskud på henholdsvis
6
EFT L 209 af 2.8.1997.
(Løbenr. 11958)
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
1,6%, 1,9% og 2,4% af BNP, hvilket stort set svarer til Kommissionens skøn. I resten af perioden (2005-
2010) forventes der ifølge programmet overskud på omkring 2% af BNP. Gælden forventes at falde fra
44% af BNP i 2002 til 26% af BNP i 2010.
Rådet noterer sig, at også den underliggende stilling på de offentlige finanser vil forblive sund over
fremskrivningsperioden med overskud på omkring 2% af BNP. Danmark vil derfor fortsat til fulde
overholde kravene i stabilitets- og vækstpagten.
Opfyldelsen af de mellemsigtede mål for de offentlige finanser vil i vid udstrækning afhænge af re-
aliseringen af en række ambitiøse arbejdsmarkedspolitiske målsætninger, herunder en forøgelse af de i
forvejen høje erhvervsfrekvenser. Rådet noterer sig, at det i programmet anerkendes, at der for at nå disse
mål vil være behov for nye arbejdsmarkedsreformer. Sammenlignet med den foregående opdatering er
der nu blevet sat tal på de konsekvenser, det kan få,hvis reformerne ikke gennemføres. Rådet hilser dette
velkommen og noterer sig, at hvis det ikke lykkes at nå de fastsatte mål som følge af manglende
realisering af de arbejdsmarkedspolitiske målsætninger, kan det få store konsekvenser for
tilvejebringelsen af den planlagte udvikling i de offentlige finanser. Hvis den aktuelle afmatning på
arbejdsmarkedet desuden trækker ud, kan den også komme til at udgøre en risiko for tilvejebringelsen af
de forventede overskud. Rådet tilskynder derfor de danske myndigheder til at gå beslutsomt videre med
disse reformer.
Rådet er af den opfattelse, at påbasis af den aktuelle økonomiske politik synes de offentlige finanser at
være tilstrækkeligt holdbare til at kunne tackle budgetomkostningerne forbundet med befolkningens
aldring, takket være budgetoverskuddene og pensionsfondenes og statens akkumulering af store
nettoformuer.
Rådet noterer sig, at de danske myndigheder agter at mindske skattetrykket inden 2010, og mener, at dette
kan lade sig gøre samtidig med, at holdbarheden i de offentlige finanser fastholdes. Skattetrykket i
Danmark vil imidlertid forblive højt sammenlignet med andre industrialiserede lande, og det bør
overvejes at gennemføre yderligere skattelettelser inden for rammerne af sunde offentlige finanser.
RÅDETS UDTALELSE OM DET FORENEDE KONGERIGES OPDATEREDE
KONVERGENSPROGRAM
Rådet vedtog med kvalificeret flertal (Spanien, Belgien og Danmark stemte imod) følgende udtalelse:
"Rådet for Den Europæiske Union har -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460814_0022.png
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæisk Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af overvågningen af
budgetstillinger samt overvågning og samordning af økonomiske politikker
7
, særlig artikel 9, stk. 3,
under henvisning til henstilling fra Kommissionen,
efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg -
afgivet følgende udtalelse:
Den 18. februar undersøgte Rådet Det Forenede Kongeriges opdaterede konvergensprogram, der dækker
perioden 2001-02 til 2007-08. Denne opdatering indeholder detaljerede oplysninger, herunder en analyse
7
EFT L 209 af 2.8.1997.
(Løbenr. 11958)
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
af de offentlige finansers langsigtede holdbarhed, som i store træk svarer til adfærdskodeksen. Den
økonomiske politik, som afspejles af de planlagte foranstaltninger i det opdaterede konvergensprogram,
svarer delvis til de overordnede retningslinjer for den økonomiske politik fra 2002.
Rådet finder det hensigtsmæssigt, at der både i det nuværende og det tidligere program lægges vægt på at
sikre den makroøkonomiske stabilitet med støtte i sunde monetære og finansielle politikker samt fortsatte
strukturreformer. Rådet noterer med tilfredshed, at disse politikker i de seneste år har medført en lav og
stabil inflation. Konvergenskriterierne for inflation og langsigtede rentesatser er opfyldt med en vis
margen, og ifølge programmet vil inflationsmålet fortsat blive opfyldt i hele programperioden. Rådet
anbefaler, at Det Forenede Kongerige fortsætter de stabilitetsorienterede politikker med henblik på at
sikre valutakursstabilitet, hvilket igen skulle bidrage til at stabilisere de økonomiske forhold.
Programmet er baseret på fremskrivninger for statsfinanserne, hvori det antages, at BNP-væksten vil stige
fra 1,6% i 2002 til 2,5% i 2003, 3% i 2004 og 2¾% i 2005. Dette er i overensstemmelse med
Kommissionens prognose fra efteråret 2002. Rådet finder, at de makroøkonomiske prognoser på
nuværende tidspunkt forekommer at være optimistiske på kort sigt, og at der er risiko for lavere vækst.
Forventningen om en trendvækst på 2¾% er lig med eller højere end udregningerne fra Kommissionens
tjenestegrene og højere end de 2�½%, der anvendes i det underliggende program for fremskrivninger for
statsfinanserne. De generelle offentlige finanser vil ifølge programmet udvise et underskud på 1,8% af
BNP i indeværende finansår, 2002-03, og 2,2% i 2003-04. Efter konjunkturjustering svarer dette til
henholdsvis 1,1% og 1,4% af BNP. Underskuddet forventes at blive omkring 1,6% af BNP i programmets
sidste år - 2005-06 til 2007-08 – både nominelt og efter konjunkturjustering. Denne stigning i
underskuddet i løbet af programperioden skyldes i høj grad, at der er planer om at vende tendensen med et
lavt offentligt investeringsniveau i forhold til BNP.
En sådan vending af tendensen er i sig selv i overensstemmelse med de overordnede retningslinjer for den
økonomiske politik fra 2002. Rådet glæder sig over, at den britiske bruttogæld i forhold til BNP forventes
at forblive på et lavt niveau, omkring 39% i 2003-04 og derefter.
Rådet har noteret sig, at det reelle prognosticerede underskud i henholdsvis 2002-03 og 2003-04 nu
overstiger tallene fra det tidligere opdaterede konvergensprogram væsentligt, med henholdsvis 0,7 og 0,9
procentpoint af BNP. Rådet anerkender, at denne stigning i underskuddet i 2002-03 og 2003-04
overvejende er konjunkturbestemt.
Rådet har noteret sig, at det forholdsvis høje forventede underskud på 2,2% af BNP i 2003-04 er baseret
på en vækstforventning på 2,5% af BNP i 2003 og 3% i 2004, hvilket på nuværende tidspunkt
forekommer at være optimistisk i betragtning af den usikre verdenssituation. Derfor kan sådanne
budgetplaner føre til et underskud, der eventuelt vil overskride referenceværdien på 3% af BNP, hvilket
ikke ville være i overensstemmelse med kravene i stabilitets- og vækstpagten.
Rådet noterer sig, at underskuddet i programmets senere år er prognosticeret til omkring 1�½% af BNP,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460814_0023.png
både realt og efter konjunkturjustering. Rådet henstiller følgelig, at de britiske myndigheder bestræber sig
på at opnå en budgetsaldo på "mellemlang" sigt, der stemmer overens med stabilitets- og vækstpagtens
krav om, at statsbudgettet skal være tæt på balance.
Forudsigelserne viser, at den statslige bruttogæld i forhold til BNP ligger lavt og stabilt fra 2003-04.
Rådet bemærker, at den aldrende befolkning med de nuværende politikker kun vil få en begrænset
indvirkning på de offentlige pensionsudgifter i forhold til BNP. Rådet mener, at efterkommelse af kravet
om, at statsbudgettet skal være tæt på balance eller i overskud, skulle bidrage til at sikre de offentlige
finansers holdbarhed på længere sigt, idet det erkender, at gældsniveauet ligger væsentlig under
referenceværdien på 60% af BNP.
Rådet glæder sig over, at der i konvergensprogrammerne lægges stor vægt på de offentlige finansers
(Løbenr. 11958)