Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 674
Offentligt
1460777_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 674)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
5. marts 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets grundnotat om forslag til
Rådets forordning om ændring af forordning (EØF) nr. 2029/91 om økologisk produktionsmetode for
landbrugsprodukter og om angivelse heraf på landbrugsprodukter og levnedsmidler, KOM(2003)14 endelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460777_0002.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevaredirektoratet og Plantedirektoratet,
Departementet
J.nr.: 2003-20-221-00436
Den 5. marts 2003
HEE/ASI/CIC/KHR/LBL
FVM 020
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460777_0003.png
om Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EØF) nr. 2092/91 om økologisk produktionsmetode for
landbrugsprodukter og om angivelse heraf på landbrugsprodukter og levnedsmidler
KOM(2003)14 endelig
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2003) 14 af 16. januar 2003 fremsat forslag om ændring af forordning (EØF) nr. 2092/91
om økologisk produktionsmetode for landbrugsprodukter og om angivelse heraf på landbrugsprodukter og levnedsmidler
(økologiforordningen).
Forslaget er oversendt til Rådet den 17. januar 2003.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af
Europa-Parlamentet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet, Kommissionen anfører, at
økologiforordningen fastsætter en harmoniseret ramme for mærkning, produktion og kontrol af økologiske produkter og
fremhæver bl.a., at det er nødvendigt at styrke kontrolordningen. Regeringen er enig i denne betragtning.
Formål og indhold
Forslaget indeholder 4 ændringer til økologiforordningen.
I økologiforordningen, art. 2, er der i dag på fællesskabssprogene opremset en række betegnelser, som er beskyttede
betegnelser i fællesskabet for produkter, ingredienser og fodermidler, der er fremstillet efter økologiforordningens artikel
6. Også afledte ord eller forkortelser, alene eller sammensat, er omfattet. Som eksempler kan nævnes "ecologico",
"biologique", "bio", "øko". For at fjerne enhver mulighed for mistolkning med hensyn til beskyttelsens rækkevidde
præciseres det med forslaget, at beskyttelsen gælder på et hvilket som helst fællesskabssprog i hele fællesskabet.
Økologiforordningen, art. 8, stk. 1, fastsætter, at erhvervsdrivende, der producerer, tilbereder eller fra et tredjeland
indfører økologiske produkter skal underlægges kontrolordningen, hvilket som minimum omfatter gennemførelsen af de
kontrolforanstaltninger og forholdsregler, der er anført i forordningens bilag III, jf. art. 9, stk. 3. Kontrolkravene i
økologiforordningen er minimumskrav.
Det foreslås, at kontrolordningen kommer til at gælde for alle erhvervsdrivende i hele produktions- og
tilberedningsprocessen, dvs. også erhvervsdrivende, som oplagrer og/eller alene forhandler økologiske produkter
(engrosforhandlere/mellemhandlere og detailhandelen). Det foreslås dog, at detailhandlere, der ikke foretager nogen
tilberedning af de økologiske produkter, og som sælger disse direkte til den endelige forbruger i en forseglet emballage,
undtages fra kontrolordningen. Dermed vil detailhandlere, der forhandler økologiske produkter i løs vægt, blive omfattet
af kontrolordningen.
I øjeblikket må kontrolorganer og kontrolmyndigheder ifølge økologiforordningen, art. 10, stk. 7, ikke videregive
oplysninger og data, som de kommer i besiddelse af under udførelsen af kontrollen til andre end den ansvarlige for den
pågældende bedrift og de kompetente myndigheder. Det foreslås, at de kan udveksle relevante oplysninger om
resultaterne af deres kontrol med andre kontrolmyndigheder eller godkendte kontrolorganer for at sikre, at produkterne
er produceret i overensstemmelse med økologiforordningen.
Det har indtil for nylig kun været varer, der var produceret i EU, der kunne mærkes med EF-logoet med undtagelse af
varer, der indeholdt op til 5% råvarer fra tredjelande. I forslaget foreslås det klargjort, at EF-logoet kan anvendes på
produkter indført fra tredjelande, forudsat at kontrolordningen i tredjelandet opfylder økologiforordningens krav om, at
medlemsstaten/tredjelandet udpeger en myndighed, som skal godkende og føre tilsyn med private kontrolorganer.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Gældende dansk ret
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460777_0004.png
Økologiforordningen er umiddelbart gældende i Danmark. Kontrolkravene i økologiforordningen er minimumskrav. Der
findes yderligere kontrolkrav i Fødevaredirektoratets bekendtgørelse nr. 761 af 14. august 2000 om økologiske fødevarer
m.v. med senere ændringer, og Plantedirektoratets bekendtgørelse nr. 697 af 16. juli 2000 om økologisk
jordbrugsproduktion med senere ændringer.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vurderes at hæve beskyttelsesniveauet i Danmark
En vedtagelse af forslaget vil kræve ændring af Plantedirektoratets og Fødevaredirektoratets økologibekendtgørelser.
Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at vurdere forslagets statsfinansielle konsekvenser.
Høring
Forslaget har været sendt i høring til en bred kreds af organisationer m.v. i henhold til Fødevarelovens § 6 samt til Det
Rådgivende Fødevareudvalg, §-2 udvalget og Det Økologiske Fødevareråd.
Landbrugsrådet, Dansk Landbrug, Økologisk Landsforening, Mejeriforeningen, Dansk Kvæg, DEG, Foreningen
for Biodynamisk Jordbrug, Danske Slagterier, Kødbranchens Fællesråd, DLG, Det Danske Fjerkræråd og
FødevareIndustrien
afgav følgende bemærkninger. Organisationerne bakker op om bedre gennemskuelighed og kontrol
med økologiske varer, navnlig om udveksling af oplysninger mellem kontrolmyndigheder, men bemærker dog, at
udmøntningen af det samlede forslag kan være svær at gennemføre. Organisationerne støtter ligeledes beskyttelsen af
termen økologi. Organisationerne finder det positivt, at der kan ske kontrol i hele produktionskæden, men finder dog, der
bør opstilles et håndterbart registreringssystem for forarbejdere m.v. og en risikobaseret kontrol, så den økologiske
produktion ikke indskrænkes, men gøres mere troværdig. Organisationerne finder det meget positivt, at der nu åbnes for
udveksling af oplysninger mellem kontrolmyndigheder eller godkendte kontrolorganer for at undgå svindel. Forud for
mere gennemgribende ændringer af kontroldelen af forordningen bør der iværksættes undersøgelser af, hvor problemet
med snyd er størst i samarbejde med både statslige og private kontrolorganer, således at ændringer har den ønskede
virkning og giver mindst muligt bureaukrati. Organisationerne finder der er behov for en præcisering om, hvorvidt
udveksling af informationer vedrører forholdet mellem kontrolorganer eller offentliggørelse af kontrolresultater til
forbrugerne. Endelig ønsker organisationerne, at der er lige muligheder for at bruge EU-logoet, uanset om det er
importerede råvarer, færdigprodukter eller biprodukter, hvis de er produceret og kontrolleret efter regler, der svarer til
forordningen. Der skal ikke sættes en ekstra barriere op ved at kræve, at importerede produkter skal være kontrolleret af
en offentlig myndighed i tredjelandet.
De Samvirkende Købmænd
støtter punktet vedrørende beskyttede betegnelser så som bio. Organisationen er principielt
enig i udvidelse af kontrollen til hele produktions- og tilberedningsprocessen, men mener, at ikke kun detailhandlere,
men alle, der alene håndterer
færdigpakkede
økologiske fødevarer, bør være undtaget fra krav om mængderegnskab m.v.
De meget omfattende krav om kontrolforanstaltninger bør i princippet kun række til og med indpakning og mærkning.
Leddene herefter, altså grossister og detailhandlere, der alene videresælger færdigpakkede/forseglede varer, bør ikke
belastes med unødvendige kontrolforanstaltninger, med mindre særlige forhold berettiger dette. Organisationen opfordrer
til, at det sikres, at en forordningsbegrænsning af omfanget af oplysninger ikke forhindrer det danske system med
offentliggørelse af kontrolresultater. De Samvirkende Købmænd har ingen indvendinger mod forslaget vedr. EU-logo,
men vil understrege, at det er ekstremt vigtigt at sikre, at kontrollen i de pågældende tredjelande er mindst lige så streng
som den i EU/Danmark. Det vil være utåleligt, hvis svindel/overtrædelser af reglerne i lande uden for EU
kompromitterer økologien. Endelig mener organisationen, at Kommissionen bør opfordres til at udgive en helt ny
forordning med alle de ændringer, der er kommet siden 1991.
Coop Danmark A/S
er positiv overfor, at udmøntede regler i Danmark nu foreslås harmoniseret i hele EU. COOP
Danmark kan ikke tilslutte sig forslaget om, at erhvervsdrivende, der oplagrer økologiske fødevarer – som generelt
princip –, skal medtages i forordningens § 8. Detailbutikker, der ikke tilbereder økologiske varer, skal undtages §§ 8 og
9 i forordningen, uanset om det gælder løssalg eller salg af færdigpakkede varer. Ellers vil det formodentlig forårsage, at
de fleste forhandlere/detailbutikker vil overveje at begrænse sortimentet eller helt holde op med at forhandle økologiske
varer – stik mod ønskerne for den fremtidige udvikling i økologien. Der bør angives undtagelser for kravet om at følge §
9 og de deraf udspecificerede regler i bilag III, helt eller delvist. Der bør ske en differentiering mellem import fra 3.
lande, uemballerede produkter og detailpakkede, mærkede økologiske varer, således at engrosforhandlere eller
detailhandlere, der opbevarer detailpakkede, mærkede varer undtages helt eller delvist. COOP Danmark kan bifalde, at
det også bliver muligt for kontrolmyndigheder/organisationer at udveksle relevante kontroloplysninger mellem landene.
Dansk Supermarked
støtter begrundelserne for at have en stærk kontrolordning, der gælder for alle erhvervsdrivende i
hele produktions- og tilberedningsprocessen. Kontrolordningen bør ikke gælde for detailhandlere, der ikke foretager
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460777_0005.png
nogen tilberedning, og som sælger produkter direkte videre til den endelige forbruger i en forseglet emballage.
Kontrolordningen bør også undtages for alle led i kæden, som ikke foretager nogen tilberedning, og som blot opbevarer
(lager, grossist etc.) og efterfølgende sender videre til næste led, eksempelvis detailbutik.
Horesta
anfører med hensyn til restauranter, der serverer måltider, hvor økologiske fødevarer indgår, at det er meget
kompliceret at markedsføre disse måltider på lovlig vis jævnfør forordningen. Det er derfor meget relevant for
restauranter og storkøkkener, at muligheden for råvareanprisning er til stede. Denne mulighed motiverer og øger
forbruget af økologiske råvarer i storkøkkener og restauranter. HORESTA skal derfor understrege, at det vil være meget
uhensigtsmæssigt for restauranter og storkøkkener, hvis forordningen får indflydelse på de nationale regler eller
vejledninger således at anprisning af råvarer kompliceres eller gøres ulovlig. Konsekvensen vil være, at restauranterne
opgiver at formidle den relevante information om råvarerne til kunderne. Dette kan ikke være i forbrugernes eller
samfundets interesse.
Specialarbejderforbundet
støtter ændringerne, men finder dog at kontrol overfor tredjelande er meget striks (vedr.
logo) og vil medføre unødige byrder for disse.
92-gruppen
(19 danske miljø- og u-landsorganisationer) er skuffet over, at ændringen (vedr. logo) ikke for alvor fjerner
den barriere, der er for tredjelandes brug af det fælles EU-økologimærke. Kravet, om at 95 % af varen skal være
fremstillet i EU, er et åbenlyst eksempel på grøn protektionisme, og da forordningen nu er til revision, burde det fjernes.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.