Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 69
Offentligt
1461372_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 69)
udenrigsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
16. oktober 2002
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 18. oktober 2002 – dagsordenspunkt rådsmøde
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 21.-22. oktober 2002 – vedlægges Udenrigsministeriets
reviderede notat vedrørende dagsordenspunkt 2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461372_0002.png
REVIDERET AKTUELT NOTAT
Til:
Folketingets Europaudvalg
J.nr.:
400.E.9.CE.1
CC:
Fra:
Bilag:
Udenrigsministeriet
Revideret bidrag til det samlede aktuelle
notat for rådsmøde (almindelige
anliggender og eksterne relationer) den
21.
22.
oktober
2002:
Dagsordenspunkt 2: Forberedelsen af
DER/Bruxelles: Udvidelsen
Dato:
15. oktober 2002
Emne:
Udvidelsen
Revideret nyt notat.
Som led i forberedelsen af Det Europæiske Råd i Bruxelles ventes der på rådsmødet den 21.-22. oktober en
drøftelse af Kommissionens strategipapir for den samlede udvidelse og de årlige fremskridtsrapporter for de
enkelte kandidatlande, der blev fremlagt den 9. oktober 2002.
Kommissionen konkluderer i sit strategipapir, at alle 12 lande, der har indledt forhandlinger, fortsat opfylder
det politiske
Københavnskriterium.
De har over de sidste 5 år gjort betydelige fremskridt i retning af konsolidering af demokratiet,
efterlevelse af menneskerettighederne og beskyttelse af mindretal. Den offentlige administration og retsvæsenet er blevet
styrket, men der er brug for en fortsat indsats på dette omr&arin g;de. Også indsatsen for ligestilling af kønnene og
integration af roma-mindretal bør fortsættes.
Det
økonomiske Københavnskriterium
består af kravet om en fungerende markedsøkonomi og kravet om at kunne modstå
konkurrencepresset i det indre marked. Ligesom i 2001 opfylder alene Cypern og Malta begge krav. For Estland, Letland,
Litauen, Polen, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn konkluderes, at de fortsat er fungerende markedsøkonomier, og at
de vil kunne modstå konkurrencepresset i EU ved tiltrædelse n, hvis de nuværende reformtiltag fortsættes. For første gang
konkluderes, at Bulgarien er en fungerende markedsøkonomi. Fortsættes de nuværende reformprogrammer, vil Bulgarien
kunne modstå konkurrencepresset i EU på mellemlangt sigt. Rumæniens udsigt til at blive en fungerende markedsøkonomi er
forbedret. Hvis reformplanerne fortsættes og implementeres fuldt ud, vil Rumænien kunne modstå konkurrencepresset i EU
p å mellemlangt sigt.
Også i år konstaterer Kommissionen betydelige fremskridt i kandidatlandenes
tilpasning af den nationale lovgivning til EU’s acquis.
Der er gjort yderligere fremskridt i opbygningen af den nødvendige juridiske og administrative kapacitet. Det konkluderes, at
de 10 Laeken-lande er nået så langt i overtagelsen af EU’s acquis, at de vil kunne påtage sig forpligtelserne ved medlemskab
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461372_0003.png
ved tiltrædelsen. Fremskridtsrapporterne r dog enkelte områder, hvor der er et særligt behov for handling. Bulgarien og
Rumænien opfylder endnu ikke kravet om at kunne påtage sig forpligtelserne ved medlemskab.
Kommissionen vil fortsætte sin monitorering af kandidatlandenes opfyldelse af Københavnskriterierne og de i
forhandlingerne påtagede forpligtelser frem til tiltrædelsen. Dette vil ske via eksisterende instrumenter. Som ved tidligere
udvidelser vil tiltrædelsestraktaten skulle indeholde en generel økonomisk safeguard mekanisme, som kan bringes i
anvendelse efter tiltrædelsen, såfremt udvidelsen fører til alvorlige vanskeligheder elle r økonomiske forringelser i en given
sektor i et nuværende eller nyt medlemsland. Kommissionen foreslår, at den generelle safeguard mekanisme skal gælde i to år
efter tiltrædelsen, samt at denne suppleres med en specifik safeguard mekanisme, som vil gøre det muligt for Kommissionen
at gribe til handling, hvis der er en alvorlig trussel mod funktionen af det indre marked.
Bulgarien og Rumænien
har gjort fortsatte fremskridt i opfyldelsen af Københavnskriterierne. Kommissionen vil støtte de to
lande i at nå deres egen måldato for medlemskab, som er 2007. Med henblik på at Det Europæiske Råd i København kan
træffe beslutning om den videre tiltrædelsesproces for Bulgarien og Rumænien vil Kommissionen fremlægge opdaterede
"road maps" f or tiltrædelsesprocessen. Kommissionen anbefaler, at førtiltrædelsesbistanden til Bulgarien og Rumænien
gradvist øges betydeligt efter de første landes tiltrædelse.
Kommissionen konstaterer, at
Tyrkiet
har foretaget gode fremskridt hen imod opfyldelse af det politiske
Københavnskriterium. Udviklingen beskrives som et gennembrud i tyrkisk politisk sammenhæng.
Det fremhæves samtidig, at Tyrkiet ikke fuldt ud lever op til det politiske Københavnskriterium. Kommissionen
understreger, at reformerne fortsat indeholder en række begrænsninger, der berører fundamentale rettigheder og friheder.
Der peges på, at en stor del af reformerne afhænger af vedtagelsen af nødvendig følgelovgivning og effektiv
implementering i praksis.
På baggrund af det seneste års reformer i Tyrkiet, herunder i særdeleshed reformerne vedtaget i august 2002, anbefaler
Kommissionen, at EU’s tiltrædelsespartnerskab med Tyrkiet revideres. Kommissionen foreslår, at før-
tiltrædelsesbistanden til Tyrkiet øges med henblik på en fordobling af midlerne i 2006, ligesom det anbefales at
toldunionen mellem EU og Tyrkiet styrkes yderligere.
Herudover vil rådsmødet drøfte forhandlingerne med kandidatlandene. Målet er at nå så langt som muligt med
henblik på, at DER/Bruxelles kan nå til enighed om fælles EU-holdninger på alle udestående finansielle og
institutionelle spørgsmål, således at disse kan præsenteres for kandidatlandene i begyndelsen af november i
overensstemmelse med tidsplanen fra Sevilla.
Udgangspunktet for forhandlingerne i EU-kredsen om de finansielle spørgsmål er Kommissionens udspil af
30. januar 2002.
I sit udspil tager Kommissionen udgangspunkt i eksisterende acquis og lægger op til, at en udvidelse med op til
10 lande kan holdes inden for det samlede finansielle overslag fra DER/Berlin. Med respekt for denne ramme
foreslår Kommissionen visse justeringer, der giver mulighed for, at 10 lande optages i 2004 (og ikke seks lande
i 2002 som forudset i Berlin). Kommissionen understreger, at de opstillede løsningsmodeller ikke præjudicerer
fremtidige ændringer i f.eks. den f&a elig;lles landbrugspolitik og principperne for EU’s fremtidige finansiering.
Der lægges i Kommissionens udspil op til hovedvægt på landdistriktsstøtte for at støtte omstrukturering og
modernisering af landbrugssektoren i kandidatlandene. Der foreslås en gradvis indfasning i den direkte støtte i
to tempi. De nye medlemmer modtager 25% af fuld direkte støtte i 2004, 30% i 2005 og 35% i 2006. Derefter
fortsætter indfasningen gradvist procentuelt, så kandidatlandene i 2013 deltager fuldt ud i den fæll es
landbrugspolitik, som den måtte se ud til den tid. Fsva. strukturfondene lægger Kommissionen op til, at
midlerne i højere grad end for de nuværende medlemslande anvendes under Samhørighedsfonden til
infrastruktur og miljøforbedringer. Endelig lægger Kommissionen op til, at kandidatlande skal modtage
budgetkompensation, såfremt de efter medlemskab (i 2004) ellers stilles ringere sammenlignet med deres
stilling som modtagere af førtiltræ ;delsesstøtte (i 2003).
Vedr. de institutionelle spørgsmål i udvidelsesforhandlingerne har formandskabet fremlagt et forslag til en
samlet pakke, der tilpasser Nice-traktatens institutionelle bestemmelser til et EU med 25 medlemslande.
Formandskabets forslag består af følgende elementer: fastsættelse af tærsklen for kvalificeret flertal i Rådet
efter 1. januar 2005, principper for fastsættelsen af antallet af Europaparlamentarikere i valgperioden 2004-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461372_0004.png
2009, bestemmelser for t&ae lig;rskelværdien for kvalificeret flertal og antallet af Europaparlamentarikere i
overgangsperioden i 2004 samt forlængelse af den nuværende formandskabsrækkefølge efter udvidelsen.
Overvejelser om nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet vurderes ikke at være relevante i forbindelse
med denne rådsdrøftelse.
Folketingets Europaudvalg har senest modtaget aktuelt notat om EU’s udvidelse forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 30. september – 1. oktober 2002.